Opetustyö

  • 365 652
  • 3 061

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuten sanoin, oppilaiden kännyköiden rajoitetaan niin paljon kuin laki antaa myöden. Jos opettaja ei valvo, osa oppilaista jättää hommat hoitamatta, riippumatta onko edessä tabletti tai ruutuvihko.
Tottakai jättää, mutta ruutuvihon kanssa on helvetin tylsää viettää tuntia tekemättä mitään. Sen tabletin kanssa taas maailma on avoin. Olen tässä nyt yrittänyt sinulle ilmaista sitä miten mahdollisuus tekee varkaan. En mielestäni pysty enää paremmin asiaa sinulle avaamaan. Minä olen huolissani siitä mihin suuntaan opetusta ollaan viemässä ja millaiseksi tuo opetus lapsia muuttaa, kuten nykyinen arki on jo muuttanut jopa aikuisetkin.

Ei osata hetkeäkään olla ilman ärsykkeitä ja tylsistyminen on suorastaan saatanasta. Vaan kun se työnteko ja opiskelu vaatii sitä että välillä on tylsää, pitää tehdä monotonisia juttuja, pitää venyttää pinnaa, lukea välillä puuduttavia tekstejä, istua tuntitolkulla paikallaan ja ei voi aina olla edes ne musiikit pauhamassa korvissa, saati sitä vähän väliä piippaavaa kännykkää vilkuilla. Asioita mitkä alkaa olemaan nykyaikana enemmän sääntöä kuin poikkeusta kun tuolla ulkona katselet ympärillesi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@BlackWolf
Ei todellisuus kouluissa ainakaan kaikkialla ole se, että keskittyminen häiriintyy toistuvasti. Omista tämän hetken oppilaistani selkeä enemmistö pystyy keskittymään ja pitämään kännykän repussaan tunnin aikana, itse asiassa 120 oppilaan joukossa on 1-2 sellaista, joille joutuu asiasta sanomaan erikseen. Mobiilisti/koneilla työskennellessämme hommat hoituvat pääosin hyvin, koska pystyn etenemistä seuraamaan käytännössä koko ajan itse. Ja rehellisesti sanottuna mua ei häiritse se, että joku käy välillä tsekkaamassa snäppinsä, jos hommat sujuu. Teen sitä itsekin. Säännöt vain pitää olla selkeät, ja ajatuksena se, että vapaus on samalla vastuunottoa.

Projisoit nyt asiaa turhan mustavalkoisesti. Toki asia on joissain kouluissa tai joillekin oppilaille vakava ongelma, mutta kyllä mä näkisin sen varsinaisen syyn löytyvän kotoa. Tai jos tvt:aa karsitaan koulussa sen vuoksi, että kotona sitä käytetään liikaa, aletaanko myös puuttua leivontaan, koska nuoret syönevät kotonaan karkkia kuitenkin liikaa, eikä senkään yhteiskunnalliset vaikutukset kovin pieni ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei todellisuus kouluissa ainakaan kaikkialla ole se, että keskittyminen häiriintyy toistuvasti. Omista tämän hetken oppilaistani selkeä enemmistö pystyy keskittymään ja pitämään kännykän repussaan tunnin aikana, itse asiassa 120 oppilaan joukossa on 1-2 sellaista, joille joutuu asiasta sanomaan erikseen. Mobiilisti/koneilla työskennellessämme hommat hoituvat pääosin hyvin, koska pystyn etenemistä seuraamaan käytännössä koko ajan itse. Ja rehellisesti sanottuna mua ei häiritse se, että joku käy välillä tsekkaamassa snäppinsä, jos hommat sujuu. Teen sitä itsekin. Säännöt vain pitää olla selkeät, ja ajatuksena se, että vapaus on samalla vastuunottoa.
Ei tietenkään ole, enkä minä ole näin väittänytkään. Valitettavasti se on vain yleistyvä trendi. Luokkakoot kasvaa ja oppilaalta vaaditaan enemmän vastuun ottamista itsestä, asia johon ei pysty edes kaikki aikuiset. Saati että nyky teknologia helpottaisi sitä tilannetta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai jättää, mutta ruutuvihon kanssa on helvetin tylsää viettää tuntia tekemättä mitään. Sen tabletin kanssa taas maailma on avoin. Olen tässä nyt yrittänyt sinulle ilmaista sitä miten mahdollisuus tekee varkaan. En mielestäni pysty enää paremmin asiaa sinulle avaamaan. Minä olen huolissani siitä mihin suuntaan opetusta ollaan viemässä ja millaiseksi tuo opetus lapsia muuttaa, kuten nykyinen arki on jo muuttanut jopa aikuisetkin...

Jos opettaja ei hoida hommiaan, maailma on avoin vaikka pelikorttien kanssa. Kyse on enemmän opettajista kuin tabletista tai älypuhelimesta.
 

Byvajet

Jäsen
Jos opettaja ei hoida hommiaan, maailma on avoin vaikka pelikorttien kanssa. Kyse on enemmän opettajista kuin tabletista tai älypuhelimesta.

Kysymys on pänttäämiseen käytetystä ajasta, pänttäämisen tulosten mittauksesta ja siitä, että huonosti osaavia ei päästetä koulussa eteenpäin vaan heidät jätetään luokalle.

Korkeakoulujen opettajat ovat esittäneet huolensa, AMK-opettajat ovat esittäneet huolensa, peruskoulun opettajat ovat esittäneet huolensa, lukion opettajat ovat esittäneet huolensa ja ammattikoulujen opettajat ovat esittäneet huolensa. Tutkimusten mukaan absoluuttiset osaamistulokset laskevat ja samaan aikaan meneillään on epätasa-arvoistuminen. Oppilaiden välinen kuilu kasvaa.

Kauanko tätä vielä jatketaan? Tulevaisuuden maailma vaatii yhä enemmän teoreettista osaamista. Milloin myönnetään, että järjestelmä on ajettu seinään?

Kun kymmenen vuoden päästä todetaan toteutunut trendi eli se, että oppimistuloksissa on edelleen menty alaspäin ja hyvin heikosti osaavien määrä on kasvanut, niin edelleenkään sinä tai sampio ette myönnä, että koulu ei toimi, kun tavoitteena on tuottaa järjestelmään ihmisiä, joilla on kyky sopeutua maailmaan, jossa kognitiivisen suorituskyvyn vaatimukset kasvavat vuosi vuodelta.

Yhteiskunnan kehitys vaatii koululta koko ajan enemmän panostusta teoreettiseen osaamiseen, mutta samaan aikaan koulua kehitetään viihtyvyyden suuntaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos opettaja ei hoida hommiaan, maailma on avoin vaikka pelikorttien kanssa. Kyse on enemmän opettajista kuin tabletista tai älypuhelimesta.
Minulla on äärimmäisen suuria ongelmia nyt hahmottaa tämän väittämän ideaa. En ole varma oletko koskaan pelannut tietokonepelejä, saati tutustunut niiden taustalla vaikuttaviin asioihin. Siellä ihan oikeasti palkkaillaan psykologeja yms. pelinkehittäjien tueksi että ihminen saadaan koukuttumaan peliin mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Kyse on nopeasta syklistä onnistumisia ja mielihyväntunteita, palkkioita jne. tämä aiheuttaa jopa aikuisissa oireita. Viittaan tässä siis oireilla liikapelaamiseen ja siihen ettei voi lopettaa pelaamista kesken, tai se on hyvin hankalaa. Lasten aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle, miten luulet että lapsi reagoi noihin samoihin asioihin? Se sun korttipakka ei toimi samoin, eikä ristinolla tai vihkoon piirtely. Kyse on paljon suuremmista kokonaisuuksista kuin siitä hoitaako opettaja nykyaikana hommansa vai ei.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Asiassa on monta puolta. On hienoa että käytäntöä halutaan yhdistää aiempaa paremmin teoriaan (ilmiöoppiminen) ja tietotekniikan hyötykäyttö viihdekäytön sijaan on tärkeä asia oppia. Projektiluontoiseen työskentelyyn oppiminen ei tietenkään ole huono asia sekään lähtökohtaisesti.

Uuden opsin ongelma lienee se, että se käsitetään väärin molemmin puolin. Toisaalta, on se sen verran korkealentoisesti kirjoitettua, ettei se nyt ihan ihme ole että konservatiivisimpia hirvittää. Ja kyllä itse tiedän tapauksia joissa uusi ops on ollut kuin nyrkki silmään tietyn tyyppisille opettajille, jotka sitten ovat päässeet rajattomasti toteuttamaan itseään ja vallanhimoaan. Toki tässä on tarvittu myös rehtorin munattomuutta jotta on lähdetty mukaan yhden ai muutaman opettajan kaikkiin hullutuksiin.

Isänä en ole joutunut varsinaisesti olemaan huolissani kiitos tyttärieni hikariuden. Mutta olen kyllä miettinyt monesti, että ei olisi itseltäni vastaavat projektit ja niistä itsenäisesti vastuunkantamiset onnistuneet kuin mihin yläasteikäinen tyttäreni on kyennyt. Ja itsekin sain enimmäkseen kiitettäviä arvosanoja kouluaikoina.

Opettajana työskentelevä vaimoni on tuskaillut muutaman vuoden työnsä kanssa. Kaikki paha ei liity opsiin missään tapauksessa, vaan kyllä esim eritystä tukea tarvitsevien oppilaiden integroiminen samoihin luokkiin muiden kanssa on ongelmallista. Varsinkin kun lisäresursseja ei juuri heru. Mutta kyllä hän syyttää myös uutta opsia työn muuttumisesta. Lopulta edessä oli alanvaihtoa, kuitenkin koulutusta hyödyntäen. Saa nähdä mitä tuo tullessaan. Uskon että ihan hyvää.
 

Byvajet

Jäsen
Toisaalta, on se sen verran korkealentoisesti kirjoitettua, ettei se nyt ihan ihme ole että konservatiivisimpia hirvittää.

Tällaiset jaottelut ovat turhia. En pidä itseäni konservatiivisena enkä vastusta uutta tekniikkaa. Sen sijaan minusta on tärkeää, että katsotaan tuloksiin eikä ideaan. On yhdentekevää, millaisia oppimismenetelmiä käytetään, kunhan tulokset ovat hyviä. Tällä hetkellä kaikilta kouluasteilta kuitenkin kuuluu, että osaamisen taso laskee ja kokonaan osaamattomien määrä nousee.

Koulumaailma etenee samalla tavalla kuin ympäristötuho. Asiantuntijat varoittavat, mutta ideologit eivät kuuntele. Talousjärjestelmää ei suostuta kaatamaan, jotta ympäristö pelastuisi, vaikka asiantuntijoiden mukaan ylenpalttisesta kulutuksesta on välttämätöntä luopua. Vihreää kasvua ei ole olemassa.

Koulumaailmaa ei suostuta palauttamaan vanhaan, vaikka tulokset kertovat, että pitäisi.

Silkkaa typeryyttä. Lopulta väärien valintojen aiheuttamat ongelmat ratkaistaan trumpimaisesti olkia kohauttamalla. Lopulta vain todetaan, että tuli tehtyä vääriä valintoja, mutta näiden kanssa on vain elettävä.

Tällä hetkellä oppimisen ja psykologian asiantuntijat vielä yrittävät varoittaa virheistä. Aikanaan he kuitenkin luovuttavat. Typeryys voittaa, sellainen on ihmislaji. Tieto ja havainnot eivät kelpaa päätösten ja valintojen perusteiksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysymys on pänttäämiseen käytetystä ajasta, pänttäämisen tulosten mittauksesta ja siitä, että huonosti osaavia ei päästetä koulussa eteenpäin vaan heidät jätetään luokalle.

Korkeakoulujen opettajat ovat esittäneet huolensa, AMK-opettajat ovat esittäneet huolensa, peruskoulun opettajat ovat esittäneet huolensa, lukion opettajat ovat esittäneet huolensa ja ammattikoulujen opettajat ovat esittäneet huolensa. Tutkimusten mukaan absoluuttiset osaamistulokset laskevat ja samaan aikaan meneillään on epätasa-arvoistuminen. Oppilaiden välinen kuilu kasvaa.

Kauanko tätä vielä jatketaan? Tulevaisuuden maailma vaatii yhä enemmän teoreettista osaamista. Milloin myönnetään, että järjestelmä on ajettu seinään?

Kun kymmenen vuoden päästä todetaan toteutunut trendi eli se, että oppimistuloksissa on edelleen menty alaspäin ja hyvin heikosti osaavien määrä on kasvanut, niin edelleenkään sinä tai sampio ette myönnä, että koulu ei toimi, kun tavoitteena on tuottaa järjestelmään ihmisiä, joilla on kyky sopeutua maailmaan, jossa kognitiivisen suorituskyvyn vaatimukset kasvavat vuosi vuodelta.

Yhteiskunnan kehitys vaatii koululta koko ajan enemmän panostusta teoreettiseen osaamiseen, mutta samaan aikaan koulua kehitetään viihtyvyyden suuntaan.

Yritätkö nyt sanoa, että kouluissa pitäisi päntätä tunneilla kielten sanoja tai laskutoimituksia?
Oppitunnit ovat opetusta ja oppimisen arviointia varten, pänttääminen tapahtuu kotona.

Väittäisin, että suurin ongelma on ikäluokkien tasapäistäminen, lahjakkaille ei tarjota tarpeeksi mahdollisuuksia etenemiseen. Toisaalta esim. lukioon päästetään liian helposti, liian heppoisilla taidoilla.

Peruskoulussa opiskelee koko ikäluokka, ei kaikkien tarvitse päntätä, koska siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Resurssit ja peruskoulun joustavuus ovat digiloikkaa suurempi ongelma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on äärimmäisen suuria ongelmia nyt hahmottaa tämän väittämän ideaa. En ole varma oletko koskaan pelannut tietokonepelejä, saati tutustunut niiden taustalla vaikuttaviin asioihin. Siellä ihan oikeasti palkkaillaan psykologeja yms. pelinkehittäjien tueksi että ihminen saadaan koukuttumaan peliin mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Kyse on nopeasta syklistä onnistumisia ja mielihyväntunteita, palkkioita jne. tämä aiheuttaa jopa aikuisissa oireita. Viittaan tässä siis oireilla liikapelaamiseen ja siihen ettei voi lopettaa pelaamista kesken, tai se on hyvin hankalaa. Lasten aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle, miten luulet että lapsi reagoi noihin samoihin asioihin? Se sun korttipakka ei toimi samoin, eikä ristinolla tai vihkoon piirtely. Kyse on paljon suuremmista kokonaisuuksista kuin siitä hoitaako opettaja nykyaikana hommansa vai ei.

Koska peruskoulussa pelataan tietokonepelejä? Eikö tämä ole kotien ongelma? Itse ongelmaa en kiellä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yritätkö nyt sanoa, että kouluissa pitäisi päntätä tunneilla kielten sanoja tai laskutoimituksia?
Oppitunnit ovat opetusta ja oppimisen arviointia varten, pänttääminen tapahtuu kotona.
Ja mitähän hittoa matikan tunneilla pitäisi tehdä jos ei laskea? Minulla on yksi opettaja ollut, joka ei antanut laskea tunneilla(lukiossa). En ole ikinä oppinut jonkun matikan kurssin sisältöä niin huonosti, enkä onneksi toiste tuon opettajan kurssille joutunut. Matikassa otin paljon mieluummin asioista selvää kuin kuuntelin opettajaa. Lähinnä sitten kysyin apua jos tarvitsin. Ihmiset kun oppivat eri tavalla. Minusta on ok, että opettaja pauhaa niille jotka oppivat sitä kautta, mutta tyhmäähän se on pistää minut kuuntelemaan, jos opin paremmin laskemalla. Ennen lukiota matikassa nyt edes ollut mitään teoriaa. Lukiossakin hyvin vähän. Kivahan se on ensin tuhlata päivä koulussa, että pääsee illalla oppimaankin jotain.

E:Minulla siis oli tasan kaksi vaihtoehtoa matikan tunneilla. Joko laskin tai sitten en tehnyt mitään. Välimuotoa ei ollut. Sitten, kun opettaja sai vihaamaan koko kurssia niin ei tarvitse miettiä huvittiko kotona ottaa kirjoja esiin ja laskea, vaikka tykkäsinkin laskemisesta.

Väittäisin, että suurin ongelma on ikäluokkien tasapäistäminen, lahjakkaille ei tarjota tarpeeksi mahdollisuuksia etenemiseen. Toisaalta esim. lukioon päästetään liian helposti, liian heppoisilla taidoilla.
Muttakun joillekin tulee sitten paha mieli.

Peruskoulussa opiskelee koko ikäluokka, ei kaikkien tarvitse päntätä, koska siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Resurssit ja peruskoulun joustavuus ovat digiloikkaa suurempi ongelma.
Oman kokemuksen mukaan 90% pojista opiskelee lukioon asti yhtä paljon eli eivät yhtään. Niistä jotka opiskelee puolet opiskelee päästäkseen läpi ja toinen puoli haluaa kymppejä. Nämä 90%, jotka eivät opiskele, taas jakautuvat koko arvosanajakaumalle.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Koska peruskoulussa pelataan tietokonepelejä? Eikö tämä ole kotien ongelma? Itse ongelmaa en kiellä.
No kutsu sinä niitä vaikka mobiilipeleiksi. Nykyään joka lapsella on tietokone taskussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja mitähän hittoa matikan tunneilla pitäisi tehdä jos ei laskea? Minulla on yksi opettaja ollut, joka ei antanut laskea tunneilla(lukiossa). En ole ikinä oppinut jonkun matikan kurssin sisältöä niin huonosti, enkä onneksi toiste tuon opettajan kurssille joutunut...

Opettaminen ja oppimisen arviointi... Miten toteutat matematiikan jatkuvaa arviointia, jos et näe oppilaiden laskevan? Totta kai esim. matematiikan oppimisen arviointiin kuuluu oppitunneilla laskeminen. Oppitunti kestää 60 minuuttia, josta opetusta on 45 minuuttia, siinä ajassa ei paljoa ehdi pänttäämään.

...
Oman kokemuksen mukaan 90% pojista opiskelee lukioon asti yhtä paljon eli eivät yhtään. Niistä jotka opiskelee puolet opiskelee päästäkseen läpi ja toinen puoli haluaa kymppejä. Nämä 90%, jotka eivät opiskele, taas jakautuvat koko arvosanajakaumalle.

Minun kokemukseni on erilainen, melkein tekisi mieli sanoa, että prosentit ovat päinvastoin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ymmärrän kyllä tämän, mutta jos kouluissa ei käytetä opetukseen mobiilipelejä, miten niiden käyttäminen on koulun vika?
Yläasteella opettaja pystyi etäkontrolloimaan aikanaan kaikkien koneita, näkemän mitä ne teki sen kus selasi ja ottamaan koneen haltuun jos halusi. Mitenköhän me siellä silti pelattiin verkossa carmageddonia, vedeltiin ski jumppia, pelattiin wingssiä yms? Jostain syystä se etäkatsominen ei meidän koneilla toiminut ja saatiin opettajan kone tilttiin jos haluttiin.

Se että sä keksit jotain hassunhauskaa on vaan väliaikainen este nuorisolle. Jos ne haluaa, ne keksii kyllä keinot ja internet vieläpä auttaa nykyaikana. Kyllä se lapsi sinne sen pelin tms. saa jos se sen sinne haluaa ja kyllä ne usein haluaa. Lisäksi ne nykyajan kouluun suunnatut ohjelmat on suunnitelleet dippainssit ja sen takia että ne myy. Usein vilkkuvalot ja kivat värit nyt vaan myy enemmän kuin se tylsä teksti. Mutta kun ne samat vilkkuvalot tuhoaa sen oppimisen, kun silloin aivot ylikuormittuu. Lisäksi jos olet joskus pelannut jotain niin ihminen on helvetin hyvä keksiin keinoja oikoa ja vähentää työmäärää, jos se on mahdollista. Tarpeeksi kun pelaa niin joka pelissä löytyy oikoteitä pääsemään lopputulokseen paremmin ja helpommin. Se nyt ei vaan toimi sen oppimisen kannalta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yläasteella opettaja pystyi etäkontrolloimaan aikanaan kaikkien koneita, näkemän mitä ne teki sen kus selasi ja ottamaan koneen haltuun jos halusi. Mitenköhän me siellä silti pelattiin verkossa carmageddonia, vedeltiin ski jumppia, pelattiin wingssiä yms? Jostain syystä se etäkatsominen ei meidän koneilla toiminut ja saatiin opettajan kone tilttiin jos haluttiin.

Se että sä keksit jotain hassunhauskaa on vaan väliaikainen este nuorisolle. Jos ne haluaa, ne keksii kyllä keinot ja internet vieläpä auttaa nykyaikana. Kyllä se lapsi sinne sen pelin tms. saa jos se sen sinne haluaa ja kyllä ne usein haluaa. Lisäksi ne nykyajan kouluun suunnatut ohjelmat on suunnitelleet dippainssit ja sen takia että ne myy. Usein vilkkuvalot ja kivat värit nyt vaan myy enemmän kuin se tylsä teksti. Mutta kun ne samat vilkkuvalot tuhoaa sen oppimisen, kun silloin aivot ylikuormittuu. Lisäksi jos olet joskus pelannut jotain niin ihminen on helvetin hyvä keksiin keinoja oikoa ja vähentää työmäärää, jos se on mahdollista. Tarpeeksi kun pelaa niin joka pelissä löytyy oikoteitä pääsemään lopputulokseen paremmin ja helpommin. Se nyt ei vaan toimi sen oppimisen kannalta.

Minua ihmetyttää ajatus opettajasta, joka istuu kokoajan opettajanpöydän takana. Miten sieltä arvioit oppilaiden opiskelua?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, kyllä. Vilkkuvalojen lumoissa ne muksut lanittaa ja huutaa vittua kuorossa peruskoulussa, näin se on. Opetus on nykyään pelkkää tablettia ja kännykkää, eikä opettajat oikeastaan opeta, vaan on vain kavereita, eikä pänttää mitään vaikka pitäisi senkin uhalla, ettei paskaakaan ymmärrä pänttäämästään. Näin se on, koska yksi tai kaksi koulumaailmaa tuntematon jänkkääjä niin päättää. Vaan antaa olla.

Jätän nyt vielä tämän tähän kuitenkin: Koulukeskustelu ansaitsee parempaa – Kaiken takana on loinen
 
K

kiwipilot

No kutsu sinä niitä vaikka mobiilipeleiksi. Nykyään joka lapsella on tietokone taskussa.

Mutta onhan sullakin. Vain sillä erotuksella että nämä muksut eivät suolla nonstoppina mutupaskaa Jatkoajan keskustelupalstalle.

Ps. Ihan oikeasti: kannattaisiko jättää nämä tämän ketjun asiat oikeille opettajille - varsinkin kun et taas(kaan) tunnu ymmärtävän paasaamistasi asioista hevon kukkua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei, kyllä ne kannattaa jättää tutkijoille. Juuri tuossa linkattiin tutkimus, jossa todettiin, että homma ei toimi.
Tutkijoiden ja virkamiesten duuni, joka tukee agendaasi, kelpaa hyvin, mutta tutkijoiden ja virkamiesten duuni, kuten uusin OPS, joka on osin vastoin agendaasi, ei kelpaakaan.

Miksi muuten asiaa ei voisi kysyä suoraan niiltä, jotka varsinaisen kenttätyön tekevät? Oletko laajemminkin sitä mieltä? Vaikkapa että sairaanhoidossa hoitajien ja lääkärien mielipide työstään ja työskentelytavoistaan kannattaa jättää huomiotta, koska yksittäinen tutkimus tukee vahvasti asenteellisen ihmisryhmän mielipidettä sairaanhoidon työskentelytavoista.

Saattaisit muuten ihmetellä opettajakunnan keskeltä nousevia soraääniä, mitä tulee digitalisaatioon ja ilmiöoppimiseen, opettajat eivät nimittäin olekaan yksi geneerinen joukko digiuskovaisia tai vaihtoehtoisesti aina kesäkuun alussa laiskoja paskoja, jotka eivät lomaansa ansaitsisi. Aika moni vannoo vielä luokan edessä luennoimiseen, toinen osasto kokeilee vähän kaikkea ennakkoluulottomasti, joku ottaa itselleen ja oppilailleen sopivimpia juttuja käyttöönsä, yksi kritisoi uutta ja/vanhaa ja suurin osa on jotain näiden kaiken väliltä. Sitten on vielä ainekohtaiset erot, erot luokanopettajien, aineenopettajien ja erityisopettajien välillä ja niin edelleen.

OPSia kirjoitettaessa ainakin historian osalta olisi ollut erittäin kova juttu kuunnella arkityötä tekeviä, koska nyt esimerkiksi päättöarvioinnin kriteerit on annettu vain arvosanalle 8 ja ne ovat aikalailla tiukat. Kymppi ja kuutonen olisivat olleet kiva lisä tasapuolisen arvioinnin mahdollistamiseksi, mutta nyt sitten mennään yhdellä, jota tulkitaan opettajakohtaisesti erilailla. Eikä tämä varmastikaan ole vain historian ongelma. Mutta hei, kuunnellaan vain pelkästään niitä tutkijoita!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä vielä asiasta hyvä kannanotto varsin kokeilevan koulun rehtorin puolelta:
Pasi Majasaari
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta hei, kuunnellaan vain pelkästään niitä tutkijoita!

Olen koittanut sitä sanoa toisaalla miten ihan oikeasti se tittelisi ei tarkoita, että osaisit jotain. Sitä voi olla vaikka urheilutoimenjohtaja.

Pienenä liikkamaikka ei osannut pelin sääntöjä. Tiesin ne siksi, kun olin seurassa, mutta eihän nyt maikkaa ruveta kouluttamaan. Joutui vain miettiä ai nyt pelataan näin. Jonkinlaista koulutustahan sekin on, mutta täysin väärää tietoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mutta onhan sullakin. Vain sillä erotuksella että nämä muksut eivät suolla nonstoppina mutupaskaa Jatkoajan keskustelupalstalle.

Ps. Ihan oikeasti: kannattaisiko jättää nämä tämän ketjun asiat oikeille opettajille - varsinkin kun et taas(kaan) tunnu ymmärtävän paasaamistasi asioista hevon kukkua.
Kannattaisiko sinun olla hiljaa jos et itse omaa asiaan yhtään mitään kompetenssia?

Minä en ole täällä mutuillut yhtään mitään, itseasiassa yhtään mistään. Minä en ole edes kritisoinut uutta OPS:ia, tai koulujen digitalisaatiota. Kannattaisi nyt varmaan ihan ensin lukea mitä muut kirjoittaa ennen kuin tulee aukomaan päätään. @sampio lla on mennyt tunteisiin kun itse opettaa hyvin (ainakin mielestään), @TosiFani jaksaa vänkätä että onko mobiilipelit tietokonepelejä ja miten opettajan pitää sitä ja tätä tai on huono opettaja. Mikään näistä ei liity tuohon uutiseen. Uutisessa on itsessään vikaa, mikä on näkynyt paristakin tänne laitetusta blogi tekstistä. Kuten aiemmin mainitsin Keltikangas-Järvinen on osalle porukasta melkoinen punainen vaate. Psykologi joka on tullut hyppiin pedagogien varpaille. Ei minua kiinnosta muu tuossa uutisessa kuin se lopullinen tutkimus ja se miten näihin ihan oikeisiin huoliin tullaan vastaamaan. Siis tämän vähättelyn sijaan mitä tässä ketjussa nyt on näkynyt paljonkin.

Eihän täälläkään suuri osa ole muuta mieltä kuin että digitalisaatio voi olla hyvä renki, mutta huono isäntä.

Edit. Tänään ollut ylen ykkösaamussa tämä tutkija puhumassa tästä tukimuksesta. 52:00 eteenpäin.
Ykkösaamu | Saksasta mallia Suomenkin dieselpolitiikalle? (linkki yle areenaan)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös