Nyt oli niin turenkilainen, että pakko arvostaa.
Oikeasti, älä kysele neuvoja, ole rehellisesti oma itsesi, filmaaminen huomataan nopeasti. Olet aikuinen mies, olet vahvoilla jo näillä ominaisuuksilla.
Nyt oli niin turenkilainen, että pakko arvostaa.
Vanhempien palaute ja käyttäytyminen lähentelee useasti jo suoranaista vittuilua. Toivotankin kaikille palstan opettajille tsemppiä, jaksamista ja hyvää kohta alkavaa kesälomaa.
Onneksi en itse suuntautunut opetusalalle, vaikka lähellä se oli.
Noo, nää on näitä. Hirveän paljon vaihtelee jopa saman koulun sisällä nämä, miten opettajiin suhtaudutaan, enkä todellakaan tarkoita sitä, että kyse olisi aina ammattitaidosta. Sitten tietysti vielä kouluaste vaikuttaa, sekä kuntakin, koska onhan noissa resursseissa eroja. Itse olen toistaiseksi erittäin tyytyväinen ammatinvalintaani, vaikka tässä taas alkaa olla aikamoinen kiire, kun kokeilin vähän erilaisia työtapoja, eikä niiden tuomiin haasteisiin osannut varata riittävästi aikaa. Yksi haastava huoltajakin tuossa yritti jotain vääntää, mutta ei pitäisi kyllä mitään epäselvää olla, kun kollegan kanssa asiaa käytiin läpi. Liian huonon numeron siis saanut lapsensa.Onneksi en itse suuntautunut opetusalalle, vaikka lähellä se oli.
Oikeasti, älä kysele neuvoja, ole rehellisesti oma itsesi, filmaaminen huomataan nopeasti. Olet aikuinen mies, olet vahvoilla jo näillä ominaisuuksilla.
Vaikka lapset ovat minkälaisesta taustasta tahansa, ovat heidän opettajansa hyvin usein keskiluokkaisia, joilta puuttuu kosketus lähiössä asuvaan duunariperheeseen.
Tämä lausunto alleviivaa käsitystäni valtaosasta opettajista.
Niin ja tarkoitan siis lähinnä aineenopettajia. Luokanopet ovat vissiin kasvatustieteen maistereita nykyään.
Nykyään ei voi olla pätevä, jos ei ole maisteri.
HY - Kasvatustieteellinen tiedekunta kirjoitti:Aineenopettajan kelpoisuus peruskoulussa ja lukiossa
(Asetus 986/1998, muutosasetus 865/2005, 10 §)
Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
- ylemmän korkeakoulututkinnon
- vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot sekä
- vähintään 120 opintopisteen (55 ov) laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa. Perusopetuksen aineenopettajalle riittävät vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset opinnot kaikissa opetettavissa aineissa.
HY Kasvatustieteellinen tiedekunta[/quote kirjoitti:Luokanopettajan kelpoisuus
(Asetus 986/1998, 4 §)
Luokanopettajalta vaaditaan kasvatustieteen maisterin tutkinto, peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset opinnot. Kelpoisuus antaa luokanopetusta on myös henkilöllä, jolla on kelpoisuus antaa aineenopetusta perusopetuksessa ja joka on suorittanut ns. monialaiset opinnot.
En voi.Voisitko hieman avata tätä käsitystäsi?
Kommenteista päätellen tämä(kään) ei mennyt opettajille jakeluun.Omista opiskeluistani on niin kauan, että silloin meistä tuli pelkkiä kandidaatteja, maisterin tittelistä olisi joutunut maksamaan erikseen.
Eipä tässä tämän kummempaa, mutta jätän @Konsta Kepuli lle ja muille kateuden katkeroittamille tämän klassikkopätkän:
Uuno - opettajan kesäloma - YouTube
Sama juttu. Jotkuthan käy sunnuntaisinkin töissä.Täytyy taas aamulla herätä katselemaan töihin menijöitä...
Sama juttu. Jotkuthan käy sunnuntaisinkin töissä.
Vai onko Opella loma alkanut niin vauhdikkaasti että on viikonpäivät sekaisin jo tässä vaiheessa? Hymiö.
Ja palataan päivä ennen koulujen alkua ihmeissään takaisin työmaalle :)Täytyy taas aamulla herätä katselemaan töihin menijöitä...
Vantaalla kaksi päivää ennen, kiitos kikyn.Ja palataan päivä ennen koulujen alkua ihmeissään takaisin työmaalle :)
Viestin arvostelu ei koske palstan opettajia, koska en ketään ainakaan tietoisesti tunne. Haluaisin kuitenkin kysyä, miten näette nykyisen tilanteen peruskoulun ja lukion osalta opettajien yleisestä ammattitaidosta. Ammattitaitoon luen varsinkin peruskoulun osalta kyvyn motivoida oppilaat oppimaan ja tekemään hommat sovitusti. Omakohtaiset kokemukset on niin pitkän ajan takaa, että tilanne on varmasti jollain tapaa muuttunut, mutta tässä nyt jotakin.
Omana kouluaikana noin puolet opettajista kykeni sekä opettamaan että motivoimaan tunneillaan. Yleensä nämä samat opettajat pystyivät pitämään tunneillaan myös työrauhan, eli häiriköinti oli nollissa.
Omien lasten kouluajoilta jäi ajatuksiin ainakin heidän osaltaan sama suhdeluku, ongelmia tuntui olevan varsinkin +45v naisopettajien kanssa. Heiltä tuntui puuttuvan täydellisesti kyky motivoida näitä "vilkkaampia" yksilöitä ja kaikki panostettiin muutamaan (huippu)oppilaaseen luokalla.
Ylläoleva on tietysti yksinkertaistettua omakohtaista kokemusta, mutta mitä olen ystävien ja tuttavien kanssa jutellut on samankaltaisuutta havaittavissa todella paljon.
Parhaimmat opettajat omilta ja lasteni kouluajoilta olivat aineenopettajia (miehiä) iältään 30-50v. Opetus tuntui olevan suunnattu kaikille ja näihin heikommin pärjääviin panostettiin eri tyyppisillä motivoinneilla. Ja kun tuloksia heidän kohdaltaan alkoi tulla, opettajat myös antoivat siitä krediittiä.
Yksi läheisimmistä kavereistani toimii pk-seudun "hankalassa" koulussa aineenopettajana ja hänen mukaansa ongelma on edelleen samantapainen. Hänen mukaansa naisopettajat "leipiintyvät" työhönsä helpommin, jonka takia tuo näkyy mainitsemallani tavalla luokissa. Eli päästään helpommalla kun keskitytään niihin, joilla motivaatio on jo ennestään kunnossa.
En halua tällä viestillä provota millään tavalla, mutta mielelläni kuulisin miten te opettajina näette tilanteen tänä päivänä ja ympäri Suomea.