Opetustyö

  • 365 818
  • 3 061

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun tuossa toista vuotta on tullut seurusteltua opettajan kanssa ja seurattua vierestä, niin joidenkin lasten vanhempien käytös on kyllä erittäin ala-arvoista. Lapset ovat pääsääntöisesti kuulemma melkein kaikki mukavia, ja ongelmatapaustenkin käyttäytyminen on selkeästi kotoa opittua. Vanhempien palaute ja käyttäytyminen lähentelee useasti jo suoranaista vittuilua. Toivotankin kaikille palstan opettajille tsemppiä, jaksamista ja hyvää kohta alkavaa kesälomaa.

Onneksi en itse suuntautunut opetusalalle, vaikka lähellä se oli.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vanhempien palaute ja käyttäytyminen lähentelee useasti jo suoranaista vittuilua. Toivotankin kaikille palstan opettajille tsemppiä, jaksamista ja hyvää kohta alkavaa kesälomaa.

Joitain tapauksia on tullut vastaan, mutta onneksi tällaiset vanhemmatkin edustavat vähemmistöä. Yleistä on sellainen "meidän Aino-Anselmi ei tiedä mitä on tehnyt väärin" jonkun wilmamerkinnän takia. Ehkä tässä on vähän kyse lapsenkin puhujanlahjoista jos kykenee vanhempansa tuollaisesta vakuuttamaan.

Onneksi en itse suuntautunut opetusalalle, vaikka lähellä se oli.

...mutta kyllä tässä työssä edelleen on enemmän positiivisia kuin negatiivisia puolia, luonnevarauksella. Jos osaa suhtautua näihin huonoihin puoliin hymyillen, niin tässä on kuitenkin työ, joka tarjoaa kohtalaisen palkan rahaa paljon tärkeämmällä pitkien vapaa-aikojen tarjoamilla mahdollisuuksilla (lomat, mahdollisuus aika itsenäiseen työn organisointiin). Varsinkin tästä lukiopestistä tuntuisi vähän vaikealta lähteä kasista neljään-virastotyöhön.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onneksi en itse suuntautunut opetusalalle, vaikka lähellä se oli.
Noo, nää on näitä. Hirveän paljon vaihtelee jopa saman koulun sisällä nämä, miten opettajiin suhtaudutaan, enkä todellakaan tarkoita sitä, että kyse olisi aina ammattitaidosta. Sitten tietysti vielä kouluaste vaikuttaa, sekä kuntakin, koska onhan noissa resursseissa eroja. Itse olen toistaiseksi erittäin tyytyväinen ammatinvalintaani, vaikka tässä taas alkaa olla aikamoinen kiire, kun kokeilin vähän erilaisia työtapoja, eikä niiden tuomiin haasteisiin osannut varata riittävästi aikaa. Yksi haastava huoltajakin tuossa yritti jotain vääntää, mutta ei pitäisi kyllä mitään epäselvää olla, kun kollegan kanssa asiaa käytiin läpi. Liian huonon numeron siis saanut lapsensa.

Itse olen tänä vuonna nostanut suomalaisilla mittareilla hyvää liksaa, kouluttautunut enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä ja päässyt kokeilemaan uudenlaisia opetusvälineitä sekä tyylejä sen myötä. Lomat rullaa ja kelit ovat kohdallaan. Kelpaa. Toki tunnistan ammatin varjopuolet, enkä niitä millään tavalla kiistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ehkä vähän kärjistäen kirjoitin. Onhan työssä hyvät puolensa ja valtaosa ihmisistä ovat tosi jees. Eihän se sitten tarvikaan kuin ne pari vaikeaa tapausta, joiden kanssa joutuu aina vänkäämään kaikesta.
 
Vaikka lapset ovat minkälaisesta taustasta tahansa, ovat heidän opettajansa hyvin usein keskiluokkaisia, joilta puuttuu kosketus lähiössä asuvaan duunariperheeseen.

Tämä on aivan erinomainen pointti. Juuri tässä taitaa olla syy siihen, miksi opettajat eivät roskasakin lasta hyvistä arvosanoista kehuessaan ymmärrä sitä, että ei hyvistä arvosanoista ole roskasakin lapselle mitään hyötyä, vaan enemmänkin haittaa.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan uteliaisuuttani kysyn, ovatko kaikki palstan opettajat filosofian maistereita? Omista opiskeluistani on niin kauan, että silloin meistä tuli pelkkiä kandidaatteja, maisterin tittelistä olisi joutunut maksamaan erikseen. Eikä minulla köyhänä miehenä ollut siihen varaa. Töitä toki riitti kyllästymiseen asti.

Niin ja tarkoitan siis lähinnä aineenopettajia. Luokanopet ovat vissiin kasvatustieteen maistereita nykyään.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Nykyään ei voi olla pätevä, jos ei ole maisteri. Nykyrakenne yo-opinnoissa on eri kuin aiemmin, kuten kirjoitit.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Niin ja tarkoitan siis lähinnä aineenopettajia. Luokanopet ovat vissiin kasvatustieteen maistereita nykyään.


Nykyään ei voi olla pätevä, jos ei ole maisteri.

HY - Kasvatustieteellinen tiedekunta kirjoitti:
Aineenopettajan kelpoisuus peruskoulussa ja lukiossa
(Asetus 986/1998, muutosasetus 865/2005, 10 §)

Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
- ylemmän korkeakoulututkinnon
- vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot sekä
- vähintään 120 opintopisteen (55 ov) laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot yhdessä opetettavassa aineessa ja vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset vastaavat opinnot muissa opetettavissa aineissa. Perusopetuksen aineenopettajalle riittävät vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset opinnot kaikissa opetettavissa aineissa.

HY Kasvatustieteellinen tiedekunta[/quote kirjoitti:
Luokanopettajan kelpoisuus
(Asetus 986/1998, 4 §)

Luokanopettajalta vaaditaan kasvatustieteen maisterin tutkinto, peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot ja opettajan pedagogiset opinnot. Kelpoisuus antaa luokanopetusta on myös henkilöllä, jolla on kelpoisuus antaa aineenopetusta perusopetuksessa ja joka on suorittanut ns. monialaiset opinnot.

Merkittävä osa nykyisistä aineenopettajista toki on maistereita, mutta kyllä kandejakin vielä on, usein tosin ns. aikaisempaa saapumiserää.

Linkki.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Omista opiskeluistani on niin kauan, että silloin meistä tuli pelkkiä kandidaatteja, maisterin tittelistä olisi joutunut maksamaan erikseen.
Kommenteista päätellen tämä(kään) ei mennyt opettajille jakeluun.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika vittumainen asenne @Konsta Kepuli opettajia kohtaan, varsinkaan jos ei suostu ollenkaan avaamaan ajatuksiaan asian suhteen. Kun asenne on tuo, niin olisi ehkä parempi pitää turpansa kokonaan kiinni.

Itse työskentelen yhteistyössä opettajien kanssa ja välillä minulla menee hermo työssäni toki. Siitä huolimatta ajattelen, että suomalainen opettaja on pätevä työssään. Iso osa on lisäksi halukkaita kehittämään itseään ja seuraamaan muuttuvan yhteiskunnan vaatimuksia.

Toivotan hyvää kesälomaa kaikille Jatkoajan opettajina työskenteleville!
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Täytyy taas aamulla herätä katselemaan töihin menijöitä...
Sama juttu. Jotkuthan käy sunnuntaisinkin töissä.

Vai onko Opella loma alkanut niin vauhdikkaasti että on viikonpäivät sekaisin jo tässä vaiheessa? Hymiö.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama juttu. Jotkuthan käy sunnuntaisinkin töissä.

Vai onko Opella loma alkanut niin vauhdikkaasti että on viikonpäivät sekaisin jo tässä vaiheessa? Hymiö.

Juu, huomasin virheeni, mutta en ehtinyt sitä korjaamaan. Onneksi juuri sinä sait asiasta huomauttaa, toivottavasti traumat koulua kohtaan helpottaa.

Kello soimaan maanantaina ja Helsingin rautatieasemalle istuskelemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla myös kolme päivää ennen. Kaksi menee kikyn merkeissä lukuvuoden suunnittelussa ja päivä uutena perehdytykseen.

Joo, edelliseen viitaten tänään oli siis viimeinen päivä vanhassa duunipaikassa. Yhdeksän vuotta tuli vietettyä siellä ja ihan hyvä oli olla, mutta ehkä vaihtelu on hyväksi. Työtehtävät kuitenkin kohdistuvat enemmän omaan juttuun. Saa nähdä, ainakin vuosi nyt näin.
 
Viestin arvostelu ei koske palstan opettajia, koska en ketään ainakaan tietoisesti tunne. Haluaisin kuitenkin kysyä, miten näette nykyisen tilanteen peruskoulun ja lukion osalta opettajien yleisestä ammattitaidosta. Ammattitaitoon luen varsinkin peruskoulun osalta kyvyn motivoida oppilaat oppimaan ja tekemään hommat sovitusti. Omakohtaiset kokemukset on niin pitkän ajan takaa, että tilanne on varmasti jollain tapaa muuttunut, mutta tässä nyt jotakin.
Omana kouluaikana noin puolet opettajista kykeni sekä opettamaan että motivoimaan tunneillaan. Yleensä nämä samat opettajat pystyivät pitämään tunneillaan myös työrauhan, eli häiriköinti oli nollissa.
Omien lasten kouluajoilta jäi ajatuksiin ainakin heidän osaltaan sama suhdeluku, ongelmia tuntui olevan varsinkin +45v naisopettajien kanssa. Heiltä tuntui puuttuvan täydellisesti kyky motivoida näitä "vilkkaampia" yksilöitä ja kaikki panostettiin muutamaan (huippu)oppilaaseen luokalla.
Ylläoleva on tietysti yksinkertaistettua omakohtaista kokemusta, mutta mitä olen ystävien ja tuttavien kanssa jutellut on samankaltaisuutta havaittavissa todella paljon.
Parhaimmat opettajat omilta ja lasteni kouluajoilta olivat aineenopettajia (miehiä) iältään 30-50v. Opetus tuntui olevan suunnattu kaikille ja näihin heikommin pärjääviin panostettiin eri tyyppisillä motivoinneilla. Ja kun tuloksia heidän kohdaltaan alkoi tulla, opettajat myös antoivat siitä krediittiä.
Yksi läheisimmistä kavereistani toimii pk-seudun "hankalassa" koulussa aineenopettajana ja hänen mukaansa ongelma on edelleen samantapainen. Hänen mukaansa naisopettajat "leipiintyvät" työhönsä helpommin, jonka takia tuo näkyy mainitsemallani tavalla luokissa. Eli päästään helpommalla kun keskitytään niihin, joilla motivaatio on jo ennestään kunnossa.
En halua tällä viestillä provota millään tavalla, mutta mielelläni kuulisin miten te opettajina näette tilanteen tänä päivänä ja ympäri Suomea.

En ota nyt kantaa varsinaiseen kysymykseen, mutta tuohon leipiintymiseen. Aikoinaan yliopistossa aineenopettajien kanssa kursseja käydessä tuntui jo siltä, että ihmisillä oli hyvin erilaisia suhtautumisia siihen, että mitä opettajan pitäisi osata, miksi on haluamassa opettajaksi ja millaisena opettajana näkee itsensä tulevaisuudessa. Kun monen suusta kuuli valitusta, että miksi mun pitäisi tätä osata, kun ei tätä opeteta lukiossakaan. Jo silloin olisi voinut sanoa, että kenen opetukseen aikanaan haluaisi ja kenen ei. Ei siihen aina tarvinut edes leipiintyä. Tässä nais-mies-vertailussa taitaa hieman myös painaa historian taakka. Opettajan ammatti on niitä naisvaltaisia aloja siinä mielessä, että miehet, jotka päätyvät opettajaksi, haluavat juuri sitä. Monelle ennemmin pusketaan yhteiskunnan ja ympäristön puolesta muita ammatteja, kuten tekniikkaa yms. Naiselle se on pitkään ollut taas se korkeakoulutetun ammatti. Voi sitten tuolla perusteella jo miettiä, että miksi naisista suurempi osa leipiintyisi siihen.

Edit. Ja toki se on aina yksilöstä enemmän kiinni kuin sukupuolesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä en osaa ainakaan oman työyhteisöni osalta nähdä tätä sukupuolikysymyksenä kuin kovinkaan paljon. Nuori tai nuorehko opettaja on yleensä ainakin alussa suositumpi ja sitä kautta tunneilla ehkä viihdytään paremmin, mutta kyllä se ammattitaito, ihmistuntemus ja itseluottamuksen kautta kasvava karismakin kehittyvät opetusvuosien mukana. Tapauskohtaisia juttuja nämä tietysti, ja kyllähän niitä 45+ v. nuorten maailmasta irtaantuneita tätejä riittää varmasti vahvistamaan stereotypioita. Yhtälailla kuin 50+ v. rutiinien kalkkeuttamia, muutosvastarintaisia äijän käppyröitä, joille jokainen uusi OPS on henkilökohtainen loukkaus ja oppilas puolestaan palkan ansaintaan liittyvä välttämätön paha. Tai kaksvitonen vastavalmistunut kieltenopettajatyttö, jonka karisma lasketaan grammoissa mutta ulkonäkö tonneissa ja jonka kuvat kiertävät snäpin runkkuringeissä. Eli, itse en lähtisi muodostamaan sukupuolittunutta stereotypiaa enää nykyään, koska tilanne on niin täydellisesti kiinni open persoonasta ja luokan sekä hänen kemioistaan.

Se, minkä olen tässä vuosien varrella oppinut, on se, että oppilas toimii rikkinäisenä puhelimena koulun ja kodin välillä. Ei välttämättä suoraan valehtele, vaan muistaa asioita väärin, värittyneesti tai aidosti eri tavoin kuin opettaja on tarkoittanut, ja huoltajat yllättävän suoraviivaisesti uskovat ne. Se, että (pääosin) täyspäiset aikuiset koulussa ovat tehneet huomion jostain , ei merkkaa joillekin huoltajille mitään, vaan itseään puolustelevan ja jälkiään epätoivoisesti peittelevän oppilaan näkemys asiasta painaa enemmän. Ymmärrän kyllä oman lapsen puolustamisen, se kuuluu huoltajalle tietenkin, mutta ehkä voisi ajatella, että siinä jossain oppilaan ja opettajan näkemysten rajapinnassa menee se totuus, eikä suhtautua niin mustavalkoisesti siihen, että aina jompikumpi valehtelee tai on oikeassa. Mitä tämä nyt yritän sanoa, on se, että tämä pätee varmasti myös oppilaiden kokemuksiin opettajista - kukaan ei ole oikeasti niin mahtava tai paska, kuin oppilaat keskimäärin mieltävät. Toki on sitten niitä oikeasti huolta herättäviä ja epäammattimaisesti toimiviakin opettajia olemassa, peräti viroissa saakka.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harmittavia tuollaiset kokemukset, @T1971 Tunnistan kyllä toimintatavan joillain opettajilla säännölliseksi, vaikka toki joskus kyse voi olla ihan puhtaasti väärinkäsityksestäkin, mutta silloin aikuisella pitäisi olla kanttia pyytää anteeksi nuorelta, kuten itse teit. Valitettavasti joidenkin opettajien toimintatapa on hyvin mustavalkoista myös, ja konfliktitilanteissa ei ole muuta kuin heidän tulkintansa tilanteista. Opetus- ja kasvatusalan ammattilaistenkin itsetunto voi olla lopulta yllättävän ohut, vaikka ego sinänsä pursuaisi yli äyräidensä.

Olen itsekin syyllistynyt toimimaan ennakkokäsitysteni mukaan ja joutunut toteamaan, että olin väärässä. Olen pitänyt tapanani kuitenkin pyytää nuorilta anteeksi tai pahoitella käytöstäni, jos siihen on ollut selkeä syy, mutta samalla olen tehnyt selväksi sen, miksi reagoin tai toimin niin, enkä pyytele anteeksi oikeaa motiivia toiminnalleni. Virheitä tehdään sekä aikuisina että nuorina, ja yleensä ne on paikattavissa. Tämä on mielestäni kasvatuksellisestikin aika tärkeä pointti ja omat oppilaani aika hyvin ovat oppineet ensimmäisten kusetusyritysten jälkeen, että rehellisyydellä pääsee helpommalla kanssani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös