Ylen alueuutisista kuultua. Lahti on mukana kokeilussa (tai ehkä on) jossa opettajien palkka määräytyy kokonaistyöajan mukaan eikä vain opetustuntien mukaan. Opettajilla menee aika tuntien valmisteluun sekä oppilaiden vanhimpien kanssa kommunikointiin. Nyt halutaan saada tämä aika palkkauksen piiriin. Olen aina luullut että luokanopettajat saa kuukausipalkkaa johon ei vaikuta kuinka paljon heillä on tunteja tai muita töitä. Ehkä olen väärässä ja heillä on oppitunti perusteinen palkkaus. Mitään artikkelia tai lisätietoja en netistä löytänyt kokeilusta mutta eilen siitä oli alueuutisissa televisiossa.
OVTES 2017, voimassa 1.2.2017 lukien | KT Kuntatyönantajat
Tuolta löytyy Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus, josta voit tarkemmin tutkia opettajien palkkausta.
Pääpiirteittäin opettajan palkka koostuu peruspalkasta, ylitunneista, vaativuuslisästä ja ikälisistä. Opettajille on määritelty opetusvelvollisuus eli peruspalkkaan kuuluvat opetustunnit viikossa. Luokanopettajalla opetusvelvollsuus on 24 oppituntia viikossa, erityisluokanopettajalla 22 oppituntia viikossa ja esimerkiksi äidinkielen opettajalla 18 oppituntia viikossa. Näiden tuntien yli menevistä oppitunneista maksetaan ns. ylituntikorvaus. Yleensä opettajilla on n. 25 oppituntia viikossa. Oppituntien valmistelu sisältyy peruspalkkaan, samoin 126 tuntia yhteissuunnittelu aikaa lukuvuodessa.
Minulle kokonaistyöaikapalkkaus sopisi, se tosin heikentäisi huomattavasti kodin kanssa tehtävää yhteistyötä ja aiheuttaisi käytännön ongelmia työskentelytilojen yms. kanssa.