Nykyisen tietoni perusteella en usko, että nykymuotoisilla koulu-uudistuksilla on mitään vaikutusta ihmisten pärjäämiseen koulussa tai elämässä aikuisena.
Nykyisellä koulu-uudistuksella luodaan Suomesta luokkayhteiskuntaa. Selvä enemmistö oppilaista on keskitasoisia (normaalijakauma). On tärkeää, että näiden oppilaiden sosiaalinen tausta häivytetään koulutuksessa mahdollisimman tehokkaasti. Kodin vaikutus täytyy poistaa.
Nyt kuitenkin edetään juuri päinvastaiseen suuntaan. Mitä enemmän henkilökohtaista aktiivisuutta vaativassa koulussa kotoa saa tukea, sitä paremmin oppilas pärjää. Monilla kyvykkyydeltään keskitason oppilailla kodin tukea ei kuitenkaan ole.
Psykologian professorin mukaan koulu-uudistus syrjäyttää varmasti viidenneksen ja vaarantaa valtaosan tulevaisuuden.
Myös monet opettajat ovat reagoineet kielteisesti uudistukseen, koska he tietävät, mitä on koulun arki. Jos oppilaita ei pakoteta koulussa eikä pakoteta kotona, vaan oppiminen perustuu omaan aktiivisuuteen, niin merkittävältä osalta oppilaista jää oppimatta.
Erityisen kielteisesti ovat reagoineet vanhan polven opettajat, jotka ovat nähneet koulun ennen ja nyt. Koulun alasajohan on ollut meneillään jo kauan. Absoluuttiset oppimistulokset ovat jatkuvassa laskussa. Kun koulua kehitetään, tärkeää olisikin katsoa absoluuttisiin eikä suhteellisiin oppimistuloksiin. Kun osaamisen taso on ollut tasaisessa laskussa, niin eikö olisi syytä palata vanhaan sen sijaan että kehitetään uutta? Erityisen huolestuttavaa on se, että sellaisten aineiden kuin matematiikan ja äidinkielen opettajat huutavat hätäänsä. Nämä ovat aineita, jotka ovat kaikenlaisen osaamisen perusta.
Kaikki tuloksellisuus perustuu työn tekemiseen. Nyt viimeisetkin rippeet työn tekemisestä poistetaan kouluista. Jos oppilaalla on vanhemmat, jotka ymmärtävät työn tekemisen ja ahkeruuden merkityksen, he patistavat oppilasta kotona, mutta jos ei ole, oppilas ajautuu passiivisuuteen.
Suomalaisen koulun voimavara on ollut se, että koulu on saanut hyödynnettyä kyvykkyydeltään keskinkertaisten potentiaalin. Koulu-uudistus johtaa siihen, että merkittävä osa keskijoukosta jättää potentiaalinsa käyttämättä, koska kukaan ei sitä siltä vaadi. Kun keskinkertaisesta oppilaasta aikaisemmin saattoi tulla AMK-insinööri ja kunniallinen veronmaksaja, niin tulevaisuudessa yhä harvemmasta tulee, koska kukaan ei pakota keskinkertaisia tekemään työtä, joka oppimiseen vaaditaan.
Koulu, jossa ei aseteta vaatimuksia ja jossa ei vaadita työn tekemistä, ei voi olla menestyvä koulu. Tämä tullaan tulevaisuudessa näkemään. Hyvien perheiden lahjakkaat lapset pärjäävät jatkossakin, mutta keskinkertaiset luisuvat osaamattomuuteen. Hekin oppisivat, jos opettelisivat, mutta koska tulevaisuuden koulussa oppimista ei vaadita, he eivät opi.
EDIT. Lisään vielä tähän, että uudistukset ja uuden tekniikan käyttöönotto ei ole kielteistä. On kuitenkin tunnustettava tosiasiat eli kurin, keskittymisen ja työn tekemisen merkitys. Resursseihinsa nähden loisteliaasti PISA-tutkimuksissa menestyneessä virossa hyödynnetään uutta tekniikaa, mutta pidetään kiinni myös vanhasta.
"– Hyvää huomenta, kajauttavat oppilaat pulpettiensa takaa ryhdikkäinä seisten.
Alkamassa on Väätsan kuudesluokkalaisten kemian tunti.
Luokka ei ole hiljainen kuin huopatossutehdas, mutta kukaan ei rummuta pulpettia tai heittele paperitolloja. Oppilaat istuutuvat vasta luvan saatuaan.
Suomessa koulujen työrauha on Pisa-rankingissä OECD:n häntäpäässä. Virossa siitä ei edes keskustella. Tutkija Imbi Hennon mukaan sikäläisten koulujen opetusmenetelmät ovat perinteisempiä kuin meillä: opettajalla on auktoriteettia, jota oppilaat eivät kyseenalaista.
– Suomessa käydessäni ihmettelin, miksi oppilaat eivät oppitunnilla kuuntele tai kiinnitä huomiota opettajaan vaan puhuvat keskenään, Henno sanoo."
Viro teki mahdottomasta mahdollisen: Pisa-tutkimuksen uudet ihmelapset tulevat etelänaapurista, ja he ovat poikia | Yle Uutiset | yle.fi
Alkamassa on Väätsan kuudesluokkalaisten kemian tunti.
Luokka ei ole hiljainen kuin huopatossutehdas, mutta kukaan ei rummuta pulpettia tai heittele paperitolloja. Oppilaat istuutuvat vasta luvan saatuaan.
Suomessa koulujen työrauha on Pisa-rankingissä OECD:n häntäpäässä. Virossa siitä ei edes keskustella. Tutkija Imbi Hennon mukaan sikäläisten koulujen opetusmenetelmät ovat perinteisempiä kuin meillä: opettajalla on auktoriteettia, jota oppilaat eivät kyseenalaista.
– Suomessa käydessäni ihmettelin, miksi oppilaat eivät oppitunnilla kuuntele tai kiinnitä huomiota opettajaan vaan puhuvat keskenään, Henno sanoo."
Viro teki mahdottomasta mahdollisen: Pisa-tutkimuksen uudet ihmelapset tulevat etelänaapurista, ja he ovat poikia | Yle Uutiset | yle.fi
Viimeksi muokattu: