cottonmouth
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KooKoo & Philadelphia Flyers
Moni ei ymmärrä, kuinka stressaavaa tuo opetustyö on, mutta reilun 20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että se todella vaikuttaa elämään. Eikä mitenkään positiivisesti.
Kaikki, jotka arvostelevat opettajia, jotta onpa helppoa hommaa, niin käykää edes yksi vuosi kokeilemassa peruskoulun yläasteella. Mielellään vielä luokanvalvojan asemassa. Tulkaa sitten kertomaan työn helppoudesta.
Kyse on yhden ihmisen romahduksesta, jota tirkistellään innolla. Opettajan toiminta tuossa tilanteessa on jostain syystä täysin epäammatillista ja oppilaiden toiminta (videointi ja sen jakaminen nettiin) on vastaavasti kusipäistä.
Tämä on totta. Itse en todellakaan ole videota katsonut, enkä todellakaan tule katsomaan. Nyky-Suomen kiusaajamentaliteetti on valloillaan, kun tällaista tapahtuu ja aikuiset ihmiset masturboivat naurullaan lehtien sivuilla tälle poloiselle.
Mun lienee syytä hieman avata tuota auktoriteettijuttua. Tarkoitan sitä, että kun huomaa olevansa loppu, niin pitää uskaltaa viheltää pilliin. Kukaan työyhteisössä ei välttämättä voi huomata mitä sisälläsi tapahtuu. Tämäkin nainen on lähempänä eläkeikää kuin kolmekymppistä, joten pitäisi omata jo hieman kykyä tunnistaa itsensä ja tunteensa.
...Tällaisen videon näkeminen tekee minut surulliseksi, koska tuo kertoo tilanteesta jossa ollaan. Opettajat ovat täysin hampaattomia luokkahuonetilanteessa ja eivät pysty esimerkiksi enää varmistamaan oman auktoriteettinsa suojelua. Suhtautuminen auktoriteetteihin lähtee kotoa ja jos kotona ei ole auktoriteettia silloin oppilaan eivät pysty näkemään opettajaa yhtenä sellaisena. Näen, että ongelmia on kotona ja paljon, joihin opettajalla pitäisi olla oikeus puuttua.
En allekirjoita väitettäsi. Väitän, että videolla näkyvä tapahtuma on hyvin poikkeuksellinen, kyllä opettajien auktoriteetti tänäkin päivänä pääosin riittää laadukkaaseen opetukseen.
En allekirjoita väitettäsi. Väitän, että videolla näkyvä tapahtuma on hyvin poikkeuksellinen, kyllä opettajien auktoriteetti tänäkin päivänä pääosin riittää laadukkaaseen opetukseen.
Tämä on totta. Itse en todellakaan ole videota katsonut, enkä todellakaan tule katsomaan. Nyky-Suomen kiusaajamentaliteetti on valloillaan, kun tällaista tapahtuu ja aikuiset ihmiset masturboivat naurullaan lehtien sivuilla tälle poloiselle.
Jep, tämä on se, mikä ehkä eniten käy vituttamaan näiden tapausten yhteydessä. Lievissä muodoissaan näihin törmää huoltajakontakteissa omassakin duunissa, kun huoltaja ihmettelee, miten nykyään ei opettajilla ole auktoriteettia, ennen kun ei tällaista uskallettu tehdä. Osin tilanne on tietenkin muuttunut huonompaankin suuntaan, mutta ei meillä kyllä hirveästi enää ikkunoista karkailla kesken tunnin, kuten koulumme opettajista vanhimmat muistelevat kasarilla olleen. Perinteinen mopotus vessakasteineen ja bensarahoilla heittely on hävinnyt kokonaan, eikä tappeluitakaan erityisemmin ole. Kiusaamista eri muodoissaan saadaan toki selvitellä edelleen ja sitten on näitä joihinkin opettajiin kohdistuneita ilkivaltatapauksia, mutta kyllä mun näkemykseni mukaan keskivertoyläkoulun suunta on parempaan ollut tässä parinkymmenen vuoden aikana. Ehkä pahimmilla isojen kaupunkien lähiökouluilla meno on koventunut, mutta omat kokemukseni ja kokeneempien kollegojen kertoma todistaa muuta kuin nuorten ja lapsien lähtemistä jotenkin lapasesta.Vielä enemmän naurattaa ne kommentit "ei minun nuoruudessa kukaan uskaltanut sanoa opettajalle että ime munaa mummo". Hah hah, nauroin ääneen. Näiden viestien kirjoittajilta on joko unohtunut yläastevuodet tai sitten vain valehtelevat. Veikkaan että jokaisella luokalla oli vähintään se yksi paha poika tai tyttö joka huuteli tuollaisia hävyttömyyksiä opettajalle. Ainakin omalla yläasteaikana muistan että jokaisella vuosiasteeni seitsemällä luokalla oli vähintään se yksi tuollainen tapaus. Paljon ilkeämpääkin opettajille huudettiin kuin että ime munaa mummo. Aika kultaa muistot, ja onneksi kymmenisen vuotta sitten Nokian videokamerat olivat sen verran paskalaatuisia että jos niitä tunteja olisi joku kuvannut, niin eipä niistä olisi nykyaikaisen laatuista kuvaa ja ääntä saanut. Kieltämättä vähän sääliksi käy opettajia tänä älypuhelin-aikakautena, videot lähtevät internettiin ihan muutamassa sekunnissa.
Itse tuosta videosta, hupaisahan se oli, kaikesta huolimatta. Ehkä siihen osaa itse opettajana suhtauta mustalla huumorilla, kun tuon tilanteen tietyllä tavalla tunnistaa sitä edeltävine fiiliksineen. Tietenkin luokan osuutta ei voi poistaa, lähtökohta on siellä, mutta kyllä suht perusopettaja osaa toimia tai ainakin tulee toimeen siedettävästi hankalankin luokan kanssa. Ei tuon opettajan käytöksessä paljon puolusteltavaa ole.
Sympatiat on kyllä tuon opettajan puolella, vaikka tuo itsehillintä petti noin pahasti. Nuo teini-ikäiset kullannuput osaavat olla todella kusipäisiä, jotka kuvittelevat että heillä on pelkkiä oikeuksia, mutta ei juuri mitään velvollisuuksia.
Minusta keskustelun yksi ongelmista on se, että tässä pitää tuntea sympatiaa jompaa kumpaa osapuolta kohtaan. Vaikka huonosti käyttäytyvät oppilaat huutaisivat miten alatyylisiä kommentteja tahansa, ei täysipäisen ja ammatti-ihmisen pidä provosoitua noin, vaan lähteä tilanteesta pois.
Ja mitä tulee @BaronFIN... Minusta on vastuutonta syyttää kännyköiden käyttöä ilman minkäänlaista pätevyyttä, mutta niinhän se oli Jokelan ja Kauhajoen kouluampumisien jälkeen, kun ensimmäiseksi syylliseksi löytyivät internet ja tietokonepelit.
Vaikka huonosti käyttäytyvät oppilaat huutaisivat miten alatyylisiä kommentteja tahansa, ei täysipäisen ja ammatti-ihmisen pidä provosoitua noin, vaan lähteä tilanteesta pois.
Erilaisten oppilaiden omien laitteiden tulo kouluun on aiheuttanut tilanteita, joihin koulumaailma ei ole ollut valmis. Viime vuosina on muutettu lainsäädäntöä ja annettu ohjeistusta kännyköiden käytöstä luokissa. Kännyköiden seurauksena säädettiin Perusopetuslakiin uusi pykälä, joten oma roolinsa niilläkin on.
Opettaja ei juurikaan voi poistua tuollaisessa tilanteessa luokasta. Hänellä on valvontavastuu oppilaista. Mitä minä olisin vastaavassa tilanteessa tehnyt, niin olisin hakenut apuvoimia (reksi, toinen ope...) jostakin.
Omalla uralla olen törmäänyt useaan kertaan vastaavaan ilmiöön. Osalla oppilaista ei ole muuta tavoitetta kuin saada opettaja(t) suuttumaan.
Tietenkin niillä on roolinsa opetustilanteissa, mutta ei niitä voi syyllistää tuollaisen tilanteen syntymiseen. Ongelma on aina ihmisissä, ja hyvin käyttäytyvillä nuorilla ei tuollaista tapahdu vaikka niillä on aivan samanlaiset puhelimet kuin huonosti käyttäytyvillä...