Mainos

Opetustyö

  • 381 135
  • 3 070

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Onhan tuo melkoista kun neito romahtaa todennäköisesti pitkään jatkuneen kiusauksen tuloksena ja hänestä tehdään koko maata hauskuttava youtube video. niin täällä tsemppailaan kullannuppuja sekä kauhistellaan miten väärässä paikassa kyseinen neito on. Murtumispiste löytyy kyllä jokaisella ja se purkaantuu varmasti kaikilla omalla tavallaan nyt kävi näin, nöyryytystä vielä jatkettiin lataamalla video nettiin.
 

BaronFIN

Jäsen
Kärpäsen koulun rehtorista Ari Pippurista voi olla rehtorina montaa mieltä, mutta itselläni on käsitys hänestä, että pyrkii pitämään itsensä etäällä ruohonjuuritason toiminnasta eikä oikein ota kantaa käytännön toimintaa. On enemmänkin virkamiesmäinen rehtori joka vetää turvallisesti pykälien mukaan. Toisaalta kun koulussa on lähes 700 oppilasta, niin ymmärtäähän sen jopa miksi on ottanut norsunluutorni asenteen.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan tuo Kärpänen yksi Lahden alueen pahimmista kouluista, mihin opettaja voi joutua. Vieläköhän Riihelän vuokrataloalueelta oppilaat vaeltavat Kärpäseen? Takavuosina sen alueen oppilaista muodostettiin aina se D-luokka. Ei sillä, kyllähän Kärpäsen / Metsäkankaan vuokrataloalueiltakin löytyy monenmoista apinaa.

En halunnut katsoa tuota videota loppuun, niin kuvottava se oli. En tiedä, mitä ennen kameran käynnistymistä on tapahtunut, mutta oletettavasti jotain hyvin arveluttavaa, sillä opettaja on videon alusta saakka kirkuvan punainen naamaltaan. Opettaja on yllättävää kyllä ihminen, jolla on siviilielämän huolet aivan kuten muillakin. En tiedä, mitä tuolla henkilöllä on taakkanaan, mutta voisin kuvitella, että vaikeaa on. Kokonaan toinen asia on, onko hän sellaisessa tilassa työkykyinen.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä yhteiskunta saa ensimakua siitä mikä on odotettavissa tulevilta sukupolvilta kun saavat ikänumeroita lisää. Ei tule kovinkaan monesta mitään rehellistä veronmaksajaa. Mutta nämä hommat menevät vähän sykleissä-> ennen muinoin oli kouluissa kova kuri missä taas tietyn opettaja-aineksen omat traumat+sadistisuus saattoi päästä valloille. Nyt teinit ovat siinä osassa mutta ei tuolla tietenkään mitään traumoja taustalla ole vaan silkkaa huonoa kasvatusta.

Systeri on opettajana ns. Paremmalla alueella mutta kyllä sielläkin on ollut ongelmia. 35v opettajan ratkaisu tähän olisi:

- Kotikasvatus kuntoon(duh)
- Akuuttilääkkeenä matalampi kynnys erottaa koulusta 1-2vkoa.
- Matkapuhelimet ovat nykykoulun kirous ja ne pitäisi voida kieltää tunnilla. Eräässä opetusryhmässä tätä on kokeiltu yhteistyössä lasten vanhempien kanssa ja tulokset ovat olleet kuulemma odotetun hyviä.

Videoon en lähde ottamaan kantaa. Turha kuitenkaan selittää mitään vääriä ammatteja tai aikuisen asemaa. Silkkaa paskaa.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Muistan omilta yläasteajoilta parikin kiusaamistapausta, kun muutamat luokkakaverit joutuivat henkisen kiusanteon kohteeksi. Silloin jo 80-luvulla kuultiin näitä selityksiä kuten lapset ovat lapsia ja tämä on leikkiä. Tytöistä muistan nähneeni miten vessojen luona yhtä revittiin hiuksista ja haukuttiin vaatteiden takia. Sitäkin kun selvitettiin, niin tytöt laittoivat aivan eri vaiheen silmään ja selittivät silmät suurina jostain leikistä.

Kaikista noista tapauksista jäi vain mieleen, että kiusaajat niissä voittivat. Ymmärrystä ns. lasten leikkimiselle oli näköjään aivan riittävästi. Kyllähän ne samalla aika hyvissä ajoin pääsevät jyvälle miten tälläinen yhteiskunta toimii, paljon oikeuksia ja vähän vastuuta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärpäsen koulun rehtorista Ari Pippurista voi olla rehtorina montaa mieltä, mutta itselläni on käsitys hänestä, että pyrkii pitämään itsensä etäällä ruohonjuuritason toiminnasta eikä oikein ota kantaa käytännön toimintaa. On enemmänkin virkamiesmäinen rehtori joka vetää turvallisesti pykälien mukaan. Toisaalta kun koulussa on lähes 700 oppilasta, niin ymmärtäähän sen jopa miksi on ottanut norsunluutorni asenteen.

Tämän tyylisiä "numero-rehtoreita" on valitettavan paljon, karrikoiden sanottuna, tuntikehys ja budjetti on hallussa, mutta pedagoginen johtajuus on hukassa. Rehtorin tärkein tehtävä on huolehtia opettajakunnastaan, pätevä ja motivoinut opettaja on paras kurinpitokeino.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että suurinosa nuorista on fiksuja ihmisenalkuja, videolla esiintyvät tapaukset ovat prosenttijengiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä yhteiskunta saa ensimakua siitä mikä on odotettavissa tulevilta sukupolvilta kun saavat ikänumeroita lisää. Ei tule kovinkaan monesta mitään rehellistä veronmaksajaa. Mutta nämä hommat menevät vähän sykleissä-> ennen muinoin oli kouluissa kova kuri missä taas tietyn opettaja-aineksen omat traumat+sadistisuus saattoi päästä valloille. Nyt teinit ovat siinä osassa mutta ei tuolla tietenkään mitään traumoja taustalla ole vaan silkkaa huonoa kasvatusta.

Systeri on opettajana ns. Paremmalla alueella mutta kyllä sielläkin on ollut ongelmia. 35v opettajan ratkaisu tähän olisi:

- Kotikasvatus kuntoon(duh)
- Akuuttilääkkeenä matalampi kynnys erottaa koulusta 1-2vkoa.
- Matkapuhelimet ovat nykykoulun kirous ja ne pitäisi voida kieltää tunnilla. Eräässä opetusryhmässä tätä on kokeiltu yhteistyössä lasten vanhempien kanssa ja tulokset ovat olleet kuulemma odotetun hyviä.

Videoon en lähde ottamaan kantaa. Turha kuitenkaan selittää mitään vääriä ammatteja tai aikuisen asemaa. Silkkaa paskaa.

Minun ratkaisu olisi avustavan henkilökunnan lisääminen. Opettajan työn pitäisi olla tiimityötä, jossa opettaja toimii vetäjänä useamman kasvatusalan ammattilaisen tiimille.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun ratkaisu olisi avustavan henkilökunnan lisääminen. Opettajan työn pitäisi olla tiimityötä, jossa opettaja toimii vetäjänä useamman kasvatusalan ammattilaisen tiimille.

Mä suuntaisin avustavat resurssit erikoispiirteisten lasten opetukseen. Käytöshäiriöiset eivät tuollaisesta resurssista hyödy mielestäni ja yhteiskunta heittää rahaa kankkulan kaivoon samalla.

Lapset ja nuoret eivät sinänsä ole muuttuneet, ympäristö ja ympäristön auktoriteetti taas on. Tärkeintä olisi ilmeisesti saada luokkien koko max 20 oppilasta ja em. keinot käyttöön.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä suuntaisin avustavat resurssit erikoispiirteisten lasten opetukseen. Käytöshäiriöiset eivät tuollaisesta resurssista hyödy mielestäni ja yhteiskunta heittää rahaa kankkulan kaivoon samalla.

Lapset ja nuoret eivät sinänsä ole muuttuneet, ympäristö ja ympäristön auktoriteetti taas on. Tärkeintä olisi ilmeisesti saada luokkien koko max 20 oppilasta ja em. keinot käyttöön.

Luokkakokojen maksimikoon määrittely pitäisi saada lakiin ja tuo 20 olisi kyllä hyvä lähtökohta.

Käytöshäiriöiset hyötyvät inkluusiosta, kunhan resurssia on tarpeeksi. Tutkimukset osoittavat, että kaikille yhteinen koulu on paras vaihtoehto. Siis kunhan resurssit ovat kunnossa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Toisaalta jos jokin on varmaa lähivuosina, niin se on leikkaukset eri asteiden koulutuksesta. Käytännön toimet ovat juuri erityisryhmien vähentäminen, yleinen ryhmäkokojen kasvu ja se ettei uusia virkoja avata/eläköityvien opettajien paikkoja ei täytetä.

Tämä on trendi koko Suomessa. Kasvualue Espookin on tästä hyvä esimerkki:

HS: Miljoonien eurojen leikkuriuhkaa Espoon kouluja ja päiväkoteja

Näistä vähenevistä resursseista huolimatta pitäisi järjestää opetus ja opetustilat joka vuosi 700 uudelle oppilaalle ja esim. kahdeksan vuoden päästä lisäoppilaita on jo 8000 nykytilanteeseen nähden. (linkki: Länsiväylä)

Ja nyt puhutaan kuitenkin siis vauraasta muuttovoittoalueesta (, joka toki on tuhlannut valtavasti rahojaan Länsimetroon), ei pienistä maakuntakunnista tai muuttotappioalueen kaupungeista. Noh, onneksi Suomella on muitakin saumoja pärjätä kansainvälisesti kuin hyvin koulutettu väestö. Eiku siis... Suomi nousuun.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Luokkakokojen maksimi lakiin ja koulujen resursointi kuntoon, yläkoulu toki on se opettajan kannalta ylivoimaisesti vaikein aste.

Yläkoulussa kun ikäluokan koko pooli on vielä mukana, murrosikä päällä ja muutenkin oppilaan puolelta vähän homma hakusessa, niin konflikteja ja auktoriteetin rajoja mittaavia tilanteita väkisinkin syntyy.

Minun on vaikea ostaa tätä koko "ennen oli paremmin" -paskaa, ihan samanlaisia riiviöitä ja käytöshäiriöisiä on ollut "ikuisesti".

Meillä oli liki vastaavia tilanteita helposti kymmeniä ja mitä silloin muistaa kuulleen edellisistä ikäluokista, ei homma ainakaan erityisesti ollut siitäkään muuttunut.

Samat auktoriteettivapaat opettajat joutuivat oppilaiden vittuilun ja häiriökäyttäyttäytymisen uhreiksi, aina vaan ikäluokasta riippumatta, jopa vuosikymmeniä.
Ja taas vastapainoksi, ne rautaiset ammattilaiset joilla oli luontaista auktoriteettia ja/tai sopiva luonne, saivat käytännössä aina koko ikäluokan kuriin.

Yläkoulu vaatii opettajalta luonnetta ja pelisilmää, sitä ei kaikilla valitettavasti ole.

Minun on äärimmäisen vaikea nähdä jotain maagista keinoa lisätä opettajien auktoriteettia.
Toki se johtunee varmaan siitä että minun on vaikea nähdä, että yläkouluikäisenä lapset enää/vielö kunnioittaisivat toimijaa automaattisesti aseman perusteella, vaan se kunnioitus/auktoriteetti tulee ansaita.

Lisäksihän tässä on se, että tällä pullamössöaikakaudella ollaan saavutettu parhaat oppimistulokset ja ylipäätään nuoriso on keskimäärin edellistä sukupolvea fiksumpaa.
 

Byvajet

Jäsen
Lisäksihän tässä on se, että tällä pullamössöaikakaudella ollaan saavutettu parhaat oppimistulokset ja ylipäätään nuoriso on keskimäärin edellistä sukupolvea fiksumpaa.

Ei ole totta. Oppimistulokset ovat vuosikymmenten saatossa jatkuvasti heikentyneet. Nykyään voi saada YO-kokeesta hyvän arvosanan osaamisella, jolla ei ennen olisi päässyt edes läpi. Erityisesti matematiikan ja kielten osaaminen ovat romahtaneet. Englantia osataan paljon paremmin kuin ennen, mutta muita kieliä surkeasti.

Laskutaito heikkenee, ja se uhkaa Suomen tulevaisuutta – testaa, hallitsetko koulumatematiikkaa | Matematiikka | HS
Lukutaito heikkenee, lapset uupuvat ja kouluissa kiusataan – lapsiasiavaltuutettu vaatii päättäjiä puuttumaan peliin | Yle Uutiset | yle.fi

Kun 60-luvulla selvisi läpi lukiosta ja yliopistosta, niin silloin ihmisellä oli todella vahva tietopohja opiskelemastaan aineesta. Nykyisessä rahaan sidotussa tutkintotehtailussa on täysin eri tavoin. Tutkinnoista on tullut päämäärä sinänsä sen sijaan että tutkinnoilla mitattaisiin osaamista ja sivistystä.

Ylioppilaiden määräkin on räjähtänyt, joten ei entisenlaista osaamistasoa pystytä pitämään yllä.

http://www.stat.fi/tup/suomi90/marraskuu_002.gif
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei ole totta. Oppimistulokset ovat vuosikymmenten saatossa jatkuvasti heikentyneet. Nykyään voi saada YO-kokeesta hyvän arvosanan osaamisella, jolla ei ennen olisi päässyt edes läpi. Erityisesti matematiikan ja kielten osaaminen ovat romahtaneet. Englantia osataan paljon paremmin kuin ennen, mutta muita kieliä surkeasti...

Kyse ei ole opettamisen tason muuttumisesta tai oppilaiden oppimisen heikkenemisesta vaan arvioinnin muuttumisesta. Hyvät ovat edelleen hyviä, keskiluokkaa on kasvatettu rajusti, mikä näkyy tilastoissa.
 
2. Vielä enemmän naurattaa ne kommentit "ei minun nuoruudessa kukaan uskaltanut sanoa opettajalle että ime munaa mummo". Hah hah, nauroin ääneen.

En mä 90-vuotiaalle nauraisi, jos se noin sanoisi. Mutta kyllä mä vähän jouduin silmiä muljauttelemaan, kun kaveri perjantaina sanoi, että kyllä meidän kouluaikoina koulussa oli kuri. Kysyin siltä, että montako kertaa sait karttakepistä sormille.
 
Olen ymmärtänyt, että kyseinen koulu sijaitsee haasteellisella alueella ja oppilasaines on tästä syystä värikästä.

Olipas esimerkillisen eufemistisesti muotoiltu. Ei voi muuta sanoo ku hattuu nostaa.

Mitäs muuten, jos opettajan perusvarustukseen kuuluisi käsiase? Olisivatkohan nuokin Lahden "haasteellisen" alueen "värikkäät" vittumarkot huudelleet sitä vittua enkun tunneilla vähän vähemmän?

Osin tilanne on tietenkin muuttunut huonompaankin suuntaan, mutta ei meillä kyllä hirveästi enää ikkunoista karkailla kesken tunnin, kuten koulumme opettajista vanhimmat muistelevat kasarilla olleen.

Yksi 1980- ja 1990-luvuilla peruskoulunsa käynyt kaveri kertoi tästä Lahden tapauksesta keskustellessamme ylpeänä, että kyllä hän laittoi sekä Kaukajärven että Tammerkosken yläasteella rehtorin itkemään. Ja lisäksi muutaman muunkin opettajan.

Mulla ei tuollaisesta ole kokemusta mutta sen muistan, kun olimme joskus ala-asteella rehtorin kansliassa puhuttelussa, ja rehtori nappasi luokkakaveria paidasta kiinni ja heitti sen päin seinää. Saisikohan nykyään enää rehtori tehdä niin?
 
Viimeksi muokattu:

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole totta. Oppimistulokset ovat vuosikymmenten saatossa jatkuvasti heikentyneet. Nykyään voi saada YO-kokeesta hyvän arvosanan osaamisella, jolla ei ennen olisi päässyt edes läpi. Erityisesti matematiikan ja kielten osaaminen ovat romahtaneet. Englantia osataan paljon paremmin kuin ennen, mutta muita kieliä surkeasti.
Keskitytään tasoittamaan eroja, eikä tarjoamaan henkilön tarvitsemaa opetusta. Matematiikassa on kylmästi ongelmana se, että lahjakkaita ei eroteta massasta tarpeeksi aikaisin. Aikaisemmin oli kuitenkin jo yläasteella tasoluokat. En ollut edes kovin lahjakas matikassa, mutta onhan tuo yläasteen matematiikka ihan vitsi. Se, mikä käytiin läpi kuukaudessa olisi minulle ja parille muulle voinut opettaa viikossa. Sitä ei kuitenkaan tehty, koska olisihan se ollut epäreilua tunnustaa, että osa luokasta oli parempia kuin muut. Nythän kehityssuunta on se, että numerotkin pois, ettei kellekään tule huono mieli.

Kielitaidon huononemiseen en taa usko. Harvemmin olen tavannut vanhempia ihmisiä, joiden kielitaito olisi juuri millään tasolla verrattuna nykynuoriin. Englannissa tämä ehkä näkyy parhaiten, mutta tämä myös peilaantuu siihen, että englanti on nykyään pitkälti ihan riittävä. Ruotsin kielen merkitys on huomattavasti vähentynyt, mikä voi heijastua osaamiseen. Nykyään opiskellaankin paljon saksaa, ranskaa ja espanjaa, koska niitä puhuu yli 10 miljoonaa ihmistä.

E: Tähän sellainen lisäys, että osaaminen suhteessa muihin maihin on kyllä heikentynyt, mutta se johtuu monessa asiassa siitä, että muut maat ottavat kiinni. Tämä taas on ihan normaalia, koska monessa muussa maassa ei ole aiemmin osattu sitä vähääkään.

Kun 60-luvulla selvisi läpi lukiosta ja yliopistosta, niin silloin ihmisellä oli todella vahva tietopohja opiskelemastaan aineesta. Nykyisessä rahaan sidotussa tutkintotehtailussa on täysin eri tavoin. Tutkinnoista on tullut päämäärä sinänsä sen sijaan että tutkinnoilla mitattaisiin osaamista ja sivistystä.
Voisiko tähänkin vähän vaikuttaa tiedon ja opittavan lisääntyminen käytännössä kaikilla aloilla? Yliopistoissakin opetetaan nykyään enemmän tiedonhakua ja tiedon käsittelemistä, koska jokainen joutuu työelämässä hankkimaan sen tiedon, mitä sitten tarvitseekaan. Yliopisto tarjoaa lähinnä yleisempää osaamista, mutta harvemmilla aloilla työtehtävät ovat tarpeeksi yhtenevät, että kaikkien tarvitsema tietomassa saataisiin päähän ahdettua.



Yläastehan se suuri ongelma on kuten täälläkin todettu. Siellä taas suurimman ongelmaryhmän muodostavat pojat. Osaa ei kiinnosta opiskelu, koska matka on kuitenkin viemässä amikseen, eikä mitään opittua oikeasti tarvitse. Osa taas on niin hyviä, että eivät jaksa keskittyä tai kuunnella opettajaa, koska pärjää joka tapauksessa. Tämän huomasi varsinkin 9-luokalla, jolloin omaa luokkaa ei kiinnostanut juuri mikään, ja kaikki vain odottivat että tuo aikaa tuhlaava yläaste jo loppuisi.

Monihan täällä on jo opettajien vaikutuksesta puhunutkin, ja kyllähän opettaja merkittävä tekijä luokan kontrolloimisessa on. Hyvännäköiset naisopettajat saivat varsinkin luokan käyttäytymään hyvin ihan vain olemalla hyvännäköisiä. Vahvoja ja tiukkoja miesopettajia pelättiin, kun taas rentoja ja hauskoja arvostettiin. Yksi taisi vain olla sen verran hullu, että kukaan ei tiennyt missä se raja oikein meni. Ongelmaksi muodostuivat sitten ne raukat, jotka eivät pelottaneet tai kiihoittaneet ketään. Oma luokka olikin joidenkin opettajien mielestä koulun paras ja joidenkin mielestä hirvein.

Muutenkin mielestäni kouluissa on tarjolla vähän enemmän keppiä kuin porkkanaa, mikä on mielestäni perin kummallista. Kyllä se yläastelainenkin osaa käyttäytyä, jos katsoo hyötyvänsä siitä. Ainakin osa. Ehkä. Kepin tarjoaminen murrosikäiselle ei ole kauhean tehokasta, koska aika moni vastaa tähän uhmakkaasti, eikä järkevästi. Harvempi, ainakaan oman kokemuksen mukaan rauhoittui rehtorilla uhkailuun. Kyllä meillä muutama opettaja rauhoitti luokkaa palkitsemalla ja se toimi ainakin siihen pisteeseen asti, kun porukkaa vähän kiinnosti.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi parhaista ystävistäni yläasteella oli myös erittäin viisas koululainen (keskiarvo muistaakseni lähempänä 10 kuin 9) ja hän oli myös erittäin monipuolinen urheiluharrastaja. Hän oli myös äärimmäisen yliaktiivinen koulussa (siis negatiivisessa mielessä) ja keskittyi kaikkeen muuhun paitsi olennaiseen ja villitsi samalla koko luokan.

Mikä on se "olennainen", mihin hänen mielestäsi olisi pitänyt siellä oppitunnilla keskittyä?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä on se "olennainen", mihin hänen mielestäsi olisi pitänyt siellä oppitunnilla keskittyä?

Se ei kuulu sinulle ja voisit lopettaa ylipäätään mun postejen lukemisen. Sinun kanssasi en keskusteluun enää ryhdy.

Osoitat toki aitoa ammattimaista asennetta sillä, että keskityt tekstin tulkinnassa täysin epäolennaisiin asioihin, koska aina haet tekstistä ns. "sidosongelmia." Tässäkin tapauksessa tekstin kirjoittaja eli minä, olen olettanut, että tekstin lukija ymmärtää tosimaailmasta sen verran, mikä siellä oppitunnilla on oleellista. Oppitunnin ensisijainen tavoite on aina, että oppi siirtyy opiskelijan ajatusmaailmaan. Eli olennainen tässä kontektissa tarkoittaa sitä, että oppitunnilla keskityttiin kaikkeen muuhun kuin oppitunnin tosiasiallisen tavoitteen saavuttamiseen, joka olisi ollut oppia jotain uutta asiasta x tai sisäistää asia y.

Se, että et keskity tunnilla olennaiseen tarkoittaa suomeksi sitä, että keskityt muuhun ja omalla toiminnallasi siirrät myös muiden keskittymistä muualle ja toisenlaiseen toimintaan. Osoitat toki upeaa sanasemanttista osaamistasi sillä, että haet eri käyttäjien teksteistä näitä aukaisemattomia kohtia, mutta faktuaalisesti osoitat myös, että joko et osaa tai halua tai ole ikinä ollut koulun penkillä, jolloin sinulle ei ole vielä avautunut yhden oppitunnin tosiallinen päämäärä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkin tapauksessa tekstin kirjoittaja eli minä, olen olettanut, että tekstin lukija ymmärtää tosimaailmasta sen verran, mikä siellä oppitunnilla on oleellista. Oppitunnin ensisijainen tavoite on aina, että oppi siirtyy opiskelijan ajatusmaailmaan.

Jos keskiarvo on yli 9,5, eikö oppi ole silloin siirtynyt oppilaan ajatusmaailmaan verrattain hyvin?

joko et osaa tai halua tai ole ikinä ollut koulun penkillä, jolloin sinulle ei ole vielä avautunut yhden oppitunnin tosiallinen päämäärä.

Olen mä yläasteen käynyt. En minäkään jaksanut siellä matematiikan tunnilla "keskittyä olennaiseen", sillä opetus oli minusta saatanan tylsää. Opettajan kuuntelemisen sijasta keskityin esim. heittelemään pyyhekumin palasia. Todistukseen tuli matikasta kymppi. Eikö silloin ole koulujärjestelmässäkin vähän jotain vikaa? Tuolla mainitsemallasi kaverilla on saattanut samanlainen tylsistyminen iskeä muidenkin oppiaineiden tunneilla.

Kyllähän tuo kaverisikin jotain yläasteella oppi, vaikkei opettajia viitsinytkään kuunnella. Hän oppi, että kun nakkaa koulunkäynnille paskat ja keskittyy lähinnä häiriköimään opetusta, saa siitä palkinnoksi todistukseen rivin kymppejä. Kai se sitten on fiksua, että tällaista teineille opetetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyseinen opettaja on selvästi väärässä ammatissa, mutta tuskin oli kovinkaan väärässä joissain asioissa mitä sanoi. Varmasti aikamoisia sankareita löytyy noidenkin lasten vanhemmista, kun ottaa huomioon mistä oppilaat kyseiseen kouluun tulevat.
Ei kai nyt tuotakaan voi varmasti sanoa. Joku hermoromahdushan tuossa videossa tapahtuu - ehkä opettaja ei olisi tuossa mielentilassa kyennyt mitään työtä tekemään.

Minulla oli yläaasteella todella hyvä opettaja, joka sai vähän samantyyppisen (tosin paljon lyhemmän) raivatin tunnilla. Ooettaja sai jatkuvasti kuulla "oudosta äänestään" ja muutenkin luokan muutama koulukiusaajaidiootti vittuili kun tämä opettaja oli hiukan omalaatuinen tapaus (myn mielestä hyvällä/hauskalla tavalla). Sitten yksi idiootti meni tuolle tunnilla huutamaan että "En kyllä yhtään ihmettele että sulle tuli avioero". Niin. Opettaja kilahti ja huusi. Ihan ymmärrettävästi. Tämä kusipää mauroi ja lensi ulos luokasta. Ei ollut kamerakännyköitä. Opettaja itki pöydän ääressä.

Mutta oli kyllä helvetin hyvä opettaja.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lukematta mikä tulkinta oli niin ylikonstaapelin työnkuvaan kuuluu kyllä lakitekstien tunteminen ja se on osana sekä konstaapelien että ylikonstaapelien koulutusohjelmaa.

Jos ottaa huomioon esim esitutkintalain niin onhan se vähän hankala tutkia että onko rikosta tapahtunut jos ei tiedä mikä on rikoksen määritelmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös