Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Opetustyö

  • 382 302
  • 3 070

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
No niin, tulin tuossa juuri pojan treeneistä ja ylläripylläri, arvatkaas kuka on ala-koululaisten suurin sankari tällä hetkellä? Kuuntelin sivukorvalla poikien juttuja ja kyllähän tämä viesti on mennyt kakaroille perille juuri niin, kuin on pelätty: "Vittu, jos se läski homo alkaa määräileen vielä, niin se saa potkut." "En vittu varmana tee mitään, mitä opet käskee." "Ei ne saa määrätä meitä mitenkään."

Eli tuossa nyt muutama kommentti. Ja nämä lyyrikot olivat juuri sellaisia mussukoita, minkä takia on jo poliiseja kouluun soiteltukin ja häiriköintiin taipuvaisia. Olen muutaman kerran puuttunut näiden touhuihin hyvin voimallisesti sanoen ja nyyhkytys alkaa heti koviksilla.

Mutta aikamoisen paskasangon kaatoi tämä yksittäinen rehtori koko opettajiston päälle. Jo tuollaisen pienen yksittäisen otoksen perusteella tiedän, että "kivaa" on tulossa ja paljon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei todellakaan ole tarkoitus käydä sinun kimppuun, vaan ihmettelin noita juttujasi ihan aidosti. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä miksi rehtori antaa/antaisi tuollaisia ohjeita opettajalle. Ja kun sanoit, että rehtori vetää nimen alle, niin tarkoititko päättötodistusta vai kurssisuorituksia?

Mitä sitten tulee tuohon murrosiän kuohuntaan, niin eipä siinä vanhemmat oikein mitään voi, jos on kaikesta mustaa valkoisella ja edes vitosen tavoitteet ei täyty. Silloin pitää jatkaa kasvamista ja yrittää joko kesällä tai seuraavana syksynä uudelleen.

Oletko varmasti ymmärtänyt, että opetan huostaanotettuja, HOJKS:n kanssa opiskelevia erityisoppilaita (kaikki oppilaat erityisen tuen piirissä)? Meillä ei ole kurssisuorituksia, vaan perinteiset joulu- ja kevättodistukset. Ja päättötodistuksen allekirjoittaa rehtori.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Mitä sitten tulee tuohon murrosiän kuohuntaan, niin eipä siinä vanhemmat oikein mitään voi, jos on kaikesta mustaa valkoisella ja edes vitosen tavoitteet ei täyty. Silloin pitää jatkaa kasvamista ja yrittää joko kesällä tai seuraavana syksynä uudelleen.

Miten ajattelit suitsia tuota "murrosiän kuohuntaa" ja "kasvattamisen jatkamista"? Itse en pystynyt siihen yrityksistä huolimatta, mutta kyllä noista pojista ihan hyviä miehiä kuitenkin tuli. Teini-iässä pojat on poikia ja todella vaikeita pitää kiinni. Jossain 14-18-vuotiaina, ne vaan on. Sanoisin kasvatuksen sijoittuvan lapsuuteen (alle 10v) ja loppu on välittämistä ja ohjaamista.

Toistakin mieltä saa olla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuo on kyllä epärealistista kärjistämistä - pointtihan oli se, että ensiksi tarjotaan helpompi tie valittavaksi, mikä on pelkästään järkevää ja pragmaattista. Opettajan sanan tulee kuitenkin päteä, ellei kasvot säilyttäen niin sitten menettäen. Mikään nöyryyttäminen nöyryyttämisen vuoksi ei kuitenkaan enää ole mahdollista (kuten ei esimerkiksi myöskään omien lasten fyysinen kurittaminen), eikä minulla ole ikävä noita aikoja, kun sellainen oli mahdollista, koska ne ajat ihan oikeasti olivat huonompia (ja myös rikollisempia ja väkivaltaisempia) kuin nykyaika.

Toisaalta en nyt tiedä onko tässäkin asiassa ainoana vaihtoehtona joku antiikin koulu, vaan pikemminkin vain ottaa muutamia askelia taaksepäin nykyisessä ymmärtäväisyyden kulttuurissa mikä ei vain toimi patologisten tapausten kohdalla. En minä koe että oma, pääasiassa kai varmaan voisi sanoa 90-luvun kouluputkeni olisi ollut jotenkin traumatisoiva lapsia kohtaan mutta käsittääkseni vielä silloin opettajille oli enemmän oikeuksia lasten käsittelyyn.

On mielestäni kuitenkin aika paljon siinä välissä että oppilasta hakataan karttakepillä sormille tai ettei oppilaaseen voi edes koskea paitsi auttaessaan oppilasta työntämään puukkoa vielä syvemmäksi opettajan rintaan ettei janipetterille vain tule traumaa kun puukko jäi kiinni kylkiluihin.

Niin kauan kuin ei varsinaista fyysistä pysyvää tai edes väliaikaista vammaa synny, mielestäni opettajilla tulisi olla oikeus vaikka raahata lapsi pois luokkahuoneesta tai tässä tapauksessa ruokalasta. Mutta nyt ollaan menossa tielle missä opettajilta leikataan kaikki mahdollisuudet puuttua urpojen toimintaan. Ja ongelma on se että niitä urpoja on nykyään aika paljon ja sitten lampaitakin on sen verran monta että lopputuloksena joukkourpoilun määräkin kasvaa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tuo on kyllä epärealistista kärjistämistä - pointtihan oli se, että ensiksi tarjotaan helpompi tie valittavaksi, mikä on pelkästään järkevää ja pragmaattista. Opettajan sanan tulee kuitenkin päteä, ellei kasvot säilyttäen niin sitten menettäen. Mikään nöyryyttäminen nöyryyttämisen vuoksi ei kuitenkaan enää ole mahdollista (kuten ei esimerkiksi myöskään omien lasten fyysinen kurittaminen), eikä minulla ole ikävä noita aikoja, kun sellainen oli mahdollista, koska ne ajat ihan oikeasti olivat huonompia (ja myös rikollisempia ja väkivaltaisempia) kuin nykyaika.

Minulla on ikävä niitä aikoja, kun vaikeuksia kerjännyt kakara sai mitä tilasi - niin kotona kuin koulussa. Vaikka pyhää lasta ei saisikaan kurittaa, niin muistan kyllä monen ikätoverini saaneen selkäänsä ihan kunnolla, olipa kukkistädit sanoneet mitä vain. Kun kingijonnelta viedään maine ja nöyryytetään oikein kunnolla, niin on se kunnolliselle enemmistölle etu. Eivät ne olleet huonoja aikoja, kun hölmöiltyään oikeasti sai pelätä auktoriteettien reaktiota melkein kusi puntissa loristen.

Oletko ihan varma tästä? Mihin tämä väitteesi perustuu?

Veikkaan, että kaiken kertoviin tilastoihin.

Ihminen ei ole mikään pohjimmiltaan hyvä ja kiltti, vaikka humanistiäpärät näin uskottelevatkin. Ihminen tarvitsee voimakasta kuria, selkeitä sääntöjä ja tarvittaessa satuttavia rangaistuksia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oletko ihan varma tästä? Mihin tämä väitteesi perustuu?

Tilastoihin. Historiallisena aikana Suomessa väkivaltarikollisuus on laskenut merkittävästi (kuten kaikissa modernisaation läpikäyneissä yhteiskunnissa). Itsenäisyyden aikana tulee kaksi huippua kansalaissodan ja toisen maailmansodan jälkeen. Viimeisen sukupolven aikana väkivaltarikollisuus on pysynyt jotakuinkin staattisena, joskin 2000-luvulla väkivaltaiset kuolemat ovat olleet merkittävässä laskussa - ne ovat nyt tähän astisen historian alimmalla tasolla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eivät ne olleet huonoja aikoja, kun hölmöiltyään oikeasti sai pelätä auktoriteettien reaktiota melkein kusi puntissa loristen.

Miksi ne sitten olivat huonompia aikoja? Yhteiskunta oli turvattomampi: väkivaltaa ja puutetta esiintyi enemmän. Minulle ei tarvitse tulla luennoimaan ihmisluonnon petomaisuudesta ja väkivaltaisuudesta, se kun on aika tunnettu asia - en vain oikein usko että väkivalta ja petomaisuus ovat parhaita aseita väkivaltaa ja petomaisuutta vastaan. Kaikkein tärkein asia on lapsuus, koti - annetaanko siellä rajoja, rakkautta ja turvaa vaiko välinpitämättömyyttä ja kylmyyttä, siitä riippuu yksilön kohdalla lähes kaikki.
 

Pekkis

Jäsen
Käsittämätön juttu tuol Alppila-case kyllä. Näin hieman alta kolmikymppisenä, kun muistelee omaa ala/yläasteaikaa, niin olen erittäin kiitollinen, että meidän luokalle hommattiin sellainen miesopettaja joka aina silloin tällöin turvautui jonkinlaisiin voimakeinoihin.

Ei tämä mielestäni ole mitenkään käsittämätöntä, tämä on nykyaikaa.

Itse olen hieman kokeneempaa kaartia ja yläasteen ekalta muistuukin eräs tapaus mieleen. Paikallisen teollisuuspohatan vesa pruukkasi häiriköidä vähän joka tunnilla, mutta matikanopettajan kohdalla tämä pelle teki virhearvion. Osmo-setä pyysi jannun kanssaan luokan ulkopuolelle. Ovenraosta katseltiin, kun helvetinmoisen huudon ja kiroamisen säestyksellä Osmo nosti häirikön rinnuksista seinälle: "Vittu toi pelleily loppui nyt tähän. Sä et saatana pilaa mun tunteja enää kertaakaan!"
Molemmat tuli naamat punaisena luokkaan ja opetus jatkui normaalisti. Ilman häiriöitä.

Kaveri oli ollut ala-asteella lähes kympin oppilas, mutta yläaste meni perseillessä. Teki myöhemmin ryhtiliikkeen ja hyvin näyttää nykyään menevän.

Jos tämä Alppilan opettaja todellakin joutuu lähtemään, niin sitten tämä touhu karkaa lopullisesti käsistä. Taitaa noi opettajien pitkät lomat olla sittenkin ihan ansaittuja...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kaikkein tärkein asia on lapsuus, koti - annetaanko siellä rajoja, rakkautta ja turvaa vaiko välinpitämättömyyttä ja kylmyyttä, siitä riippuu yksilön kohdalla lähes kaikki.

Minä taas väitän, että tällä elämänalueella ennen oli paremmin. Nykyään kodeissa ei enää anneta rajoja ja rakkautta kuten ennen, mikä näkyy huostaanotettujen lasten ja syrjäytyneiden alle kolmekymppisten työkyvyttömyyseläkeläisten määrässä. Samoin kuin häirikköoppilaiden käytöksessä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä taas väitän, että tällä elämänalueella ennen oli paremmin. Nykyään kodeissa ei enää anneta rajoja ja rakkautta kuten ennen, mikä näkyy huostaanotettujen lasten ja syrjäytyneiden alle kolmekymppisten työkyvyttömyyseläkeläisten määrässä. Samoin kuin häirikköoppilaiden käytöksessä.

Voisin kuvitella, että tilanne on saattanut kääntyä pitkäaikaisesti huonompaan suuntaan 90-luvun laman jälkeen, jolloin syntyi tietty, selvästi erottuva periytyvästi moniongelmaisten ryhmä. Tässä on varmasti takana taloudelliset ja kulttuuriset tekijät yhdessä - nähtäväksi jää, mikä vaikutus tällä on rikollisuuteen ja yhteiskuntarauhaan. Monesti kun ihannoimme kultaista menneisyyttä niin unohdamme miten jääkylmä paljon köyhempi ja huonosti koulutetumpi yhteiskunta saattoi olla: silloin tuhlattiin valtavasti mahdollisuuksia ja inhimillistä potentiaalia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pari pointtia nopeasti nousee mieleeni. Ensinnäkin en opettajana kaipaa merkittävästi lisää oikeuksia ainakaan omaan kokemuksiini nojautuen. Lähinnä repun tutkimisen mahdollisuus silloin kun perusteltu epäilys esim. teräaseesta tai päihteistä on olemassa ja jonkinmoista selkeyttä voimankäyttöön. Haikailut jonnekin 80- tai 90-lukujen legendaaristen ismojen ja ilmareiden holtittomaan väkivallan käyttöön eivät ole järkeviä millään tasolla.

Toisekseen suurin osa oppilaista on edelleen fiksua porukkaa ja osasta kusipäitäkin kuoriutuu ajattelevia ihmisiä. Ei kaikista, mutta joistain. Heille räyhääminen ei tuo auktoriteettia, ainakaan aitoa sellaista. Pelko se saattaa herättää, mutta ainakaan itse en halua hallita pelon kautta ketään. Opettajan on tarvittaessa kyettävä nielemään egonsa ja käymään asiat lävitse jämäkästi mutta rauhallisesti tavallisten oppilaiden kanssa, mielellään vielä toisen opettajan läsnäollessa ja ilman muiden oppilaiden luomaa painetta. Nolaaminen ja nöyryyttäminen ei kuulu fiksuun kasvattamiseen.

Kolmanneksi, opettajan duuni on näistä uutisista huolimatta tolkuttoman siistiä. Jälleen tänään sen sai huomata, kun saa jengin ymmärtämään jotain.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Miksi ne sitten olivat huonompia aikoja? Yhteiskunta oli turvattomampi: väkivaltaa ja puutetta esiintyi enemmän. Minulle ei tarvitse tulla luennoimaan ihmisluonnon petomaisuudesta ja väkivaltaisuudesta, se kun on aika tunnettu asia - en vain oikein usko että väkivalta ja petomaisuus ovat parhaita aseita väkivaltaa ja petomaisuutta vastaan. Kaikkein tärkein asia on lapsuus, koti - annetaanko siellä rajoja, rakkautta ja turvaa vaiko välinpitämättömyyttä ja kylmyyttä, siitä riippuu yksilön kohdalla lähes kaikki.

Tämä on suhteellinen juttu, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Toki puutetta ja väkivaltaa on ollut enemmän, mutta toisaalta samaan aikaan ymmärrän yhteiskunnan noin muuten olleen ihmisläheisempi & yhteisöllisempi. Nykyään puutetta ei niinkään ole, mutta vieraantuneisuutta ja turvattomuutta kyllä löytyy vaikka muille jakaa. Väkivallastakaan ei puutetta ole, vaikka se muotoaan olisikin muuttanut tilastoissa. Ennen ihmisiin suhtauduttiin tarvittaessa juuri petoina tai muuten alhaisina olentoina tekojensa kautta, mutta nykyään yritetään vain ymmärtää. Teorialla ja pakkohyväntahtoisuudella korvataan hyvin toimineet käytännöt.

Koululla ja kodilla ei sikäli pitäisi olla mitään yhteistä, että jos vaikka tarkkispenikan kotona ei sääntöjä olisikaan, niin koulussa ne säännöt tulee päteä ilman mitään armoa tai joustoa. Kyse ei niinkään ole koulun tehtävästä kasvattaa lapselle tapoja, mutta pitää kiinni omasta velvollisuudestaan taata oppimisrauha muille. Koska pennalismi ei sekään ole sallittua, niin kyllä koulun henkilökunnan pitäisi edelleen olla se, joka tarvittaessa paiskaa yli rajojensa elävän kukonpojan kenttään häpeämään kyyneliä niellen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Haikailut jonnekin 80- tai 90-lukujen legendaaristen ismojen ja ilmareiden holtittomaan väkivallan käyttöön eivät ole järkeviä millään tasolla.

Oma peruskoulutaipaleeni ajoittuu jotakuinkin 70-luvun puolivälistä 80-luvun puoliväliin, eikä minulle ole kyllä jäänyt muistikuvia mistään opettajien holtittomasta väkivallan käytöstä. Pikemminkin opettajilla oli jonkinlainen ennaltaehkäisevä auktoriteetti, joka riitti järjestyksen ylläpitämiseen. Ei tullut kysymykseenkään ryhtyä pullikoimaan opettajille vastaan.

Tuohon aikaan tietysti vanhemmatkin kantoivat vastuunsa kasvattamisesta aivan eri lailla, kuin nykyään. Toki koiruuksia tehtiin koulussa silloinkin, mutta niistä seurasi yleensä rehtorin puhuttelu ja jos se ei riittänyt, niin yhteydenotto kotiin. Vanhemmat hoitivat sitten loput kukin tyylillään. Poliisin kutsuminen koululle oppilaan takia olisi ollut jotakin aivan ennenkuulumatonta.

Sillä tavalla opittiin olemaan kunnolla.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Oletko varmasti ymmärtänyt, että opetan huostaanotettuja, HOJKS:n kanssa opiskelevia erityisoppilaita (kaikki oppilaat erityisen tuen piirissä)? Meillä ei ole kurssisuorituksia, vaan perinteiset joulu- ja kevättodistukset. Ja päättötodistuksen allekirjoittaa rehtori.

Juu, kyllä olen ymmärtänyt ja aihe on jokseenkin tuttu myös minulle.

Kai niiden joulu- ja kevättodistuksen taakse kuitenkin kursseja kätkeytyy ja ainakin hojksin tavoitteethan on monesti jokin osuus kursseista.

Niin, rehtorihan laittaa nimen kaikkiin päättötodistuksiin, joten varmaan laitat oman puumerkin niihin suorittetuihin aineisiin?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Miten ajattelit suitsia tuota "murrosiän kuohuntaa" ja "kasvattamisen jatkamista"? Itse en pystynyt siihen yrityksistä huolimatta, mutta kyllä noista pojista ihan hyviä miehiä kuitenkin tuli. Teini-iässä pojat on poikia ja todella vaikeita pitää kiinni. Jossain 14-18-vuotiaina, ne vaan on. Sanoisin kasvatuksen sijoittuvan lapsuuteen (alle 10v) ja loppu on välittämistä ja ohjaamista.

Toistakin mieltä saa olla.

Eihän tässä meidän väännössä ole kyse siitä, miten kasvaminen/kasvattaminen hoidetaan, vaan siitä voiko tällaiselle oppilaalle antaa sen nelosen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Mun täytyy sanoa, etten vieläkään ymmärrä tätä jengin vänkäämistä poliisin pyytämistä paikalle. Kyllä helvetti soikoon koululla pitää olla mahdollisuus ratkaista asia ilman kyttiä. Poliisi sitten aivan äärimmäisessä hädässä.
Poliiseilla lienee parempaakin tekemistä kuin juosta yläasteelta toiselle kaitsemassa teinejä. Omasta peruskouluajasta on aikaa 15 vuotta, mutta en muista yhtäkään kertaa, jolloin poliisit olisivat tulleet koululle muuta kuin kertomaan poliisin ammatista.
Ehkä kaukaa haettua, mutta mielestäni ei pidä totuttaa häiriköitä poliisiin. Voivat a) retostella sillä kuinka skoudet tulivat mun takia kouluun, jee tai b) tottuvat vielä siihen, että poliisi tuli paikalle eikä voinut tehdä mitään.
Nyt olisi korkea aika tehdä jotain päätöksiä, kuten nimimerkki Dee Sniderin viestistä käy ilmi. Opettajat näyttävät olevan täysin vailla mahdollisuuksia ja mitä noistakin sankareista tulee, jotka jo ala-asteella puhelevat tuollaisia.

"Ei ne mahda meille mitään, en tee mitään mitä sanotaan."

"Jos se yrittää jotain, ni se saa kenkää."

Ei kuulkaa hyvältä kuulosta, vaikka tiedostankin tämän olevan vain pienen porukan jutustelua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oma peruskoulutaipaleeni ajoittuu jotakuinkin 70-luvun puolivälistä 80-luvun puoliväliin, eikä minulle ole kyllä jäänyt muistikuvia mistään opettajien holtittomasta väkivallan käytöstä. Pikemminkin opettajilla oli jonkinlainen ennaltaehkäisevä auktoriteetti, joka riitti järjestyksen ylläpitämiseen. Ei tullut kysymykseenkään ryhtyä pullikoimaan opettajille vastaan.

Tuohon aikaan tietysti vanhemmatkin kantoivat vastuunsa kasvattamisesta aivan eri lailla, kuin nykyään. Toki koiruuksia tehtiin koulussa silloinkin, mutta niistä seurasi yleensä rehtorin puhuttelu ja jos se ei riittänyt, niin yhteydenotto kotiin. Vanhemmat hoitivat sitten loput kukin tyylillään. Poliisin kutsuminen koululle oppilaan takia olisi ollut jotakin aivan ennenkuulumatonta.

Sillä tavalla opittiin olemaan kunnolla.

En muista kuka mainitsi ilmassa oppilaitaan roikuttaneen liikanmaikan, mutta ei se nyt kaukana väkivallasta ole. Mutta ehkä tässä keskustelussa eniten hämää se, että nyt homma ratkeaa opettajien voimankäyttöön, vaikka ongelmat ovat paljon syvemmällä. Ei kotien ongelmat mihinkään ratkea opettajien mesoamisella. Toki määrätietoinen kasvatustyö koulussa voi hiukan oikoa polkuja ja antaa mallia, muttei sillä kieroa pohjaa oiota.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Nyt olisi korkea aika tehdä jotain päätöksiä, kuten nimimerkki Dee Sniderin viestistä käy ilmi. Opettajat näyttävät olevan täysin vailla mahdollisuuksia ja mitä noistakin sankareista tulee, jotka jo ala-asteella puhelevat tuollaisia.

"Ei ne mahda meille mitään, en tee mitään mitä sanotaan."

"Jos se yrittää jotain, ni se saa kenkää."

Ei kuulkaa hyvältä kuulosta, vaikka tiedostankin tämän olevan vain pienen porukan jutustelua.

Tulee mieleen sellainen flashmob-ajatus, että mitäs jos tapauksen saaman julkisuuden siivittämänä valtakuntamme opettajat ottaisivatkin kollektiivisesti vaikka huomisesta alkaen kovat otteet käyttöön ja alkaisivat palauttaa näitä kukonpoikia ruotuun oikein vanhan ajan malliin seurauksista välittämättä?

Siinä menisi kouluvirastoiltakin pasmat sekaisin, kun yhtäkkiä joka toinen opettaja pitäisi irtisanoa, koska lakimiehet niin sanoo. Ja nulikkalaumalle pantaisiin jauhot suuhun kerrasta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eihän tässä meidän väännössä ole kyse siitä, miten kasvaminen/kasvattaminen hoidetaan, vaan siitä voiko tällaiselle oppilaalle antaa sen nelosen.

Puolustan kyllä TosiFania nyt voimakkaasti tässä arvosana-asiassa. "Hiljainen" suositus on jo alakoulun puolella ettei nelosia viljeltäisi eikä luokalle jätettäisi ihan alaluokkia lukuunottamatta. Nämäkin luokallejätöt jos on oikeasti oppimisvaikeutta tai myöhäistä koulukypsyyttä.

Toisin sanoen nämä elämäntapahäiriköt/etniset erityisryhmät(lue romanit) halutaan eteenpäin turhaan kuormittamasta peruskoululaitosta jos mitään edistystä/asennemuutosta ei ole havaittavissa.

Voit toki opettajana antaa mitä parhaaksi näet ja taistella rehtoria/virastoa vastaan mutta et tee siinä kuin hallaa itsellesi. Hankalan tyypin maineessahan sitä on sitten hyvä hakea tukea vaikka nyt niin kuin tämän Korhosen tapauksessa. Tää on realismia. Välillä on ammattiylpeyttä nieleskeltävä vaikkei se aina oikealta tunnukaan.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
YLE:n jutussa yksi apulaisrehtori kertoo miten osa vanhemmista pitää oppilaita koulun asiakkaina ja joka asia pitää määritellä ja ennakoida pilkuntarkasti. Kertoo kuulemma siitä, että "monet huoltajat eivät luota opettajien ammattitaitoon kasvattajina".

En ole asiantuntija, mutta en menisi takuuseen kyseisten vanhempienkaan kyvyistä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
En muista kuka mainitsi ilmassa oppilaitaan roikuttaneen liikanmaikan, mutta ei se nyt kaukana väkivallasta ole. Mutta ehkä tässä keskustelussa eniten hämää se, että nyt homma ratkeaa opettajien voimankäyttöön, vaikka ongelmat ovat paljon syvemmällä. Ei kotien ongelmat mihinkään ratkea opettajien mesoamisella. Toki määrätietoinen kasvatustyö koulussa voi hiukan oikoa polkuja ja antaa mallia, muttei sillä kieroa pohjaa oiota.

Uskon helposti, että ongelmat ovat paljon syvemmällä, eikä koulussa pystytä sitä kieroa pohjaa oikomaan. Silti luulen kuitenkin, että tuo viesti, joka tästä tapauksesta on lähtenyt, ei varmaan teidän opettajien elämää ainakaan helpommaksi tee.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
En muista kuka mainitsi ilmassa oppilaitaan roikuttaneen liikanmaikan, mutta ei se nyt kaukana väkivallasta ole. Mutta ehkä tässä keskustelussa eniten hämää se, että nyt homma ratkeaa opettajien voimankäyttöön, vaikka ongelmat ovat paljon syvemmällä. Ei kotien ongelmat mihinkään ratkea opettajien mesoamisella. Toki määrätietoinen kasvatustyö koulussa voi hiukan oikoa polkuja ja antaa mallia, muttei sillä kieroa pohjaa oiota.

Tarvitseeko ratketakaan? Eihän tapakasvatus ole sen enempää koulun kuin poliisienkaan tehtävä, vaan sen on tapahduttava kotona. "Mesoamisella" kuitenkin saadaan aikaan se, ettei herrantertut siirrä kotoista diktatuuriaan ja egoaan häiritsemään muiden oppimista. Jos vanhemmat eivät hoida omaa osuuttaan, niin ei koululla ole mitään velvollisuutta kuin minimoida huonon kotikasvatuksen hedelmät omalla alueellaan. Tarvittaessa armotta.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Puolustan kyllä TosiFania nyt voimakkaasti tässä arvosana-asiassa. "Hiljainen" suositus on jo alakoulun puolella ettei nelosia viljeltäisi eikä luokalle jätettäisi ihan alaluokkia lukuunottamatta. Nämäkin luokallejätöt jos on oikeasti oppimisvaikeutta tai myöhäistä koulukypsyyttä.

Kun kyse ei edelleenkään ole tästä, vaan siitä voiko opettaja jättää luokalle/antaa nelosen päättöarviointiin.

Missään en ole sanonut, että näin pitäisi tai kannattaisi tehdä vaan, että se on aina mahdollista, jos vitosen ehdot ei täyty.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten ihmeessä voit olla niin varma, että mitään laitonta ei tapahtunut?Opetusvirasto, jonka jokaisen päätöksen pitää perustua lakiin, on todennut, lakimiehiä kuultuaan, opettajan rikkoneen lakia. Voin olla tietysti väärässä, mutta uskoisin opetusviraston juristien kanssa olevan asiantuntevampi instanssi arvioimaan opettajan tekojen lainmukaisuutta kuin sinä.

Lakimiehillä on myös toisenlaisia näkemyksiä: Lakimies: Opettaja saa käyttää voimakeinoja häiriötilanteissa - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa

OAJ:n lakimiehen tulkinta on, että opettaja saa käyttää kohtuullisia voimakeinoja, jos oppilas käyttäytyy häiritsevästi tai uhkaavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös