linkki kuvakaappaukseen asian käsittelystä oppilaiden kesken facebookissa Arvostus opettajia kohtaan nousee kyllä koko ajan kun viitsivät edes yrittää. Noin käyttäytyvät henkilöt eivät varmaan selviäisi hengissä ruokatuntiin asti jossain telakalla tai raksalla.
Pitikin katsoa tuo linkki. Pistää kyllä "hieman" vituttamaan tuollaisten lukeminen. Itse opiskelin pari vuotta luokanopettajakoulutuksessa, olen toiminut iltapäiväkerhossa apuohjaajana muutaman kuukauden, sekä sijaisena muutamaan otteeseen. Päätin kuitenkin vaihtaa alaa ja nykyään opiskelenkin sitten eri ainetta. Tämä nykykohu vahvistaa taas, että tein oikean päätöksen.
Suurin syy sille että jätin opettajakoulutuksen, on juurikin opettajan toimintavallan vähäisyys suhteessa näihin häiriköihin. Lisäksi vanhempien vinkuminen siitä, että mussukalle on hieman ääntä korotettu kun tyyppi on käynyt toisen kimppuun, on jotain täysin absurdia. Oma kasvatukseni on ollut sellainen, että opettajia kunnioitetaan ja olin todellakin "paskat housuissa", jos opettaja sanoi lähettävänsä viestiä kotiin huonosta käytöksestä. Isäni piti huolen siitä, että osasin käyttäytyä ja olenkin tästä todella kiitollinen. Tätä taustaa vasten minun oli vaikea kuvitella enää jatkavani opiskelua ammattiin, josta nykyään ollaan poistamassa kaikenlainen auktoriteetti. Tiedän pari muutakin kaveria, jotka harkitsevat opettajanhommien jättämistä samankaltaisten syiden takia. Arvostan todellakin teitä, jotka jaksatte tuota hommaa. On siinä hyvätkin puolensa, mutta vaatii kyllä välillä todellisia lehmänhermoja.
Sinänsä oli kyllä hauska huomata, että minua yritettiin vielä saada pyörtämään päätökseni. Olenhan miespuolinen, lähes parimetrinen ja satakiloinen tyyppi, jonka olemuksessa on jo hieman tällaista "pelotetta" pahimpien häiriköiden varalle. Tosiasia onkin, että varsinkin pienten ja hentojen naisopettajien tunneilla häiriköinti on häiriköille psykologisesti helpompaa. Toisaalta taas sitten on näitä oppilaita, jotka kyllä vittuilevat ihan kenelle vaan, sillä he tietävät että opettajalla ei ole käytännössä minkäänlaista valtaa. Lisäksi näillä tyypeillä sattuu monesti vielä olemaan vanhemmat, jotka kyllä puolustavat pikku riiviön oikeuksia viimeiseen asti. Entä sitten ne muiden opiskelijoiden oikeudet häiriöttömään opiskeluun? Missä vaiheessa häirikön oikeuksista on tullut ne tärkeimmät oikeudet? Tämä sopii kyllä hyvin koko yhteiskunnalliseen kehitykseen tällä hetkellä, mutta siitä en nyt jaksa tässä sen enempää paasata. Nykykehitys johtaa myös siihen, että entistä harvempi valitsee opettajan ammatin. Kuka haluaa työskennellä ammatissa, jossa paskaa sataa niskaan joka puolelta, teet aina jonkun mielestä väärin, ja saatat joutua erotetuksi jos toimit mielestäsi oikein. Toivon todella, että nuo potkut perutaan. Jos näin ei tapahdu, kaivetaan kyllä jo kuoppaa koko ammatille ja suomalaiselle koululaitokselle. Sitten saa taas ihmetellä opettajapulaa. Asiaa ei tietysti paranna myöskään kohtalaisen pieni palkka työn laatuun nähden.
Uskomattominta tuossa Korhosen tapauksessa näyttää muuten olevan tuo rehtorin toiminta. Kerrassaan mahtavaa...