Erittäin hyvä viesti ja tarkkanäköisiä havaintoja, Snakster. Olen pääasiassa samaa mieltä varsinkin noista ongelmakohdista, mutta muutama kommentti kuitenkin:
Otetaan käytännön esimerkki: HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, joka tehdään erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille opetusta koskevien järjestelyiden, arvioinnin, yhteistyötahojen ja oppimisen seurannan kartoittamiseksi, maallikoille tiedoksi) voidaan ensinnäkin kirjata erityisopettajan puolesta hyvin eri tavoin. Olen lukenut esimerkillisiä Hojkseja, joissa on kuvattu erittäin selkeästi uudelle opettajalle tarpeelliset tiedot opiskelijan tilanteesta ja juuri minun aineessani huomioitavista tarpeista. Sitten olen lukenut sellaisiakin, joihin on kirjattu, että jatketaan kuten edellisenä lukuvuonna. Ok. No mitäs edellisen vuoden papereissa lukee? "Jatketaan, kuten 6. luokalla." Ok, eli tämän nuoren tilannetta ei käytännössä ole mietitty koko yläkoulun aikana oikeasti.
Sama homma toimii myös aineenopettajan lukiessa Hojksia tai muita pedagogisia asiakirjoja - yksi käy niitä läpi oppilas kerrallaan ja miettiin eriyttävän opetuksen tarpeet yksitellen jokaiseen opetusjaksoon, toinen kuittaa paperit parilla sanalla ja vetää opetuksen kaikille samanlaisena. Siinä voi sitten sitten miettiä, kumpi opettajista kuormittuu enemmän.
Opettajien kesäloma ei ehkä ole pitkä siksi, että työ on niin kuormittavaa, mutta onneksi se on pitkä, koska työ on niin kuormittavaa, IMO.
Tämä on totta varsinkin opetuksesta puhuttaessa. Peruskoulun puolella mukaan tulee toki myös kasvatus, jossa kemiat oppilaiden kanssa ovat erittäin tärkeitä. Tiedä useita korkeintaan välttäviä didaktiikkoja, joiden pedagoginenkaan teoreettinen osaaminen ei hirveästi vakuuta, mutta helvetin hyvin he tulevat nuorten kanssa juttuun. Heidän tunneillaan ei välttämättä opita tehokkaimmin, mutta yleensä viihdytään, ja se on osalle oppilaista aika iso ankkuri teinivuosina. Tämä nyt ei ole paskan opetuksen puolustus, parasta tietenkin on, jos opettaja on osaava kokonaisvaltaisesti.Opettaminen on minusta vaativaa ammattityötä ja se on selkeästi professioammatti samalla tavalla kuin vaikka lääkärin tai juristin ammatit. Sitä ei ole minusta mahdollista tehdä ilman laadukasta koulutusta ja oman opettajuuden ja sen olemuksen syvällistä pohtimista ja didaktisten lainalaisuuksien syvää hallintaa. Tässä mielessä kelpoiset ja osaavat opettajat ansaitsevat kaiken mahdollisen arvostuksen siinä missä kuka tahansa pätevät ammattilainen.
Ei opettajan työ vertaudu äärimmäisiin sairaanhoitajien, poliisien ja sosiaalityöntekijöiden kuormituksiin. Tosin ei näin ei pidäkään olla. Silti opettajan työssä varsinkin joillain koulualueilla on näiden ammattien piirteitä mukana, ja kun mukaan otetaan mainitsemasi sosiaalinen puoli sekä opetustyön kuorma tuntisuunnitelmineen, kokeidenkorjauksineen iltaisin ja eriyttävän materiaalin luomisineen, osalle opettajista lyhyemmät lomat menevät usein rästien purkamisessa ja sitten sama ralli alkaakin jälleen uudestaan. Opettajan työn kokonaiskuorma opetuksen ja opetukseen liittyvien oheistöiden, oppilashuollon ja eri sidosryhmien huomioimisineen on loputon - osa opettajista osaa tuota kuormaa hallita ja rajata, osa tasapainoilee jaksamisen ja uupumisen välillä ja osa ihan reilusti jättää osan tehtävistään tekemättä tai hoitaa ne nimellisesti.Opettajan työ on myös raskasta, kuten moni muukin työ. Samalla tavalla kuormittavaa en usko sen olevan kuin esimerkiksi sosiaalipäivystyksessä tehtävä työ, tietyt sairaanhoitajan tehtävät tai vaikkapa joidenkin poliisien työ. Mutta raskasta ja kuormittavaa mm. niin, että se vaatii herpaantumatonta keskittymistä sosiaalisissa tilanteissa ja monenlaista yksilöllistämistä yms.
Otetaan käytännön esimerkki: HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, joka tehdään erityisen tuen tarpeessa oleville oppilaille opetusta koskevien järjestelyiden, arvioinnin, yhteistyötahojen ja oppimisen seurannan kartoittamiseksi, maallikoille tiedoksi) voidaan ensinnäkin kirjata erityisopettajan puolesta hyvin eri tavoin. Olen lukenut esimerkillisiä Hojkseja, joissa on kuvattu erittäin selkeästi uudelle opettajalle tarpeelliset tiedot opiskelijan tilanteesta ja juuri minun aineessani huomioitavista tarpeista. Sitten olen lukenut sellaisiakin, joihin on kirjattu, että jatketaan kuten edellisenä lukuvuonna. Ok. No mitäs edellisen vuoden papereissa lukee? "Jatketaan, kuten 6. luokalla." Ok, eli tämän nuoren tilannetta ei käytännössä ole mietitty koko yläkoulun aikana oikeasti.
Sama homma toimii myös aineenopettajan lukiessa Hojksia tai muita pedagogisia asiakirjoja - yksi käy niitä läpi oppilas kerrallaan ja miettiin eriyttävän opetuksen tarpeet yksitellen jokaiseen opetusjaksoon, toinen kuittaa paperit parilla sanalla ja vetää opetuksen kaikille samanlaisena. Siinä voi sitten sitten miettiä, kumpi opettajista kuormittuu enemmän.
Opettajien kesäloma ei ehkä ole pitkä siksi, että työ on niin kuormittavaa, mutta onneksi se on pitkä, koska työ on niin kuormittavaa, IMO.
Opettajan autonomia on sekä vahvuus että kiistaton ongelma. On erittäin hyvä, että ammattilainen saa toteuttaa näkemyksiään luovasti ja vapaasti, mutta samalla se mahdollistaa varsinkin virkasuhteiselle opettajalle aikalailla vapaat kädet lusmuiluun ja työtehtävien laiminlyöntiin kohtalaisen hyvillä eduilla. Opettajakunnan sisällä olen tästä vittuuntunut useita kertoja ja muutaman kerran avautunutkin erinäisten kehittämishankkeiden vetäjänä, kun ensimmäinen reaktio uuteen asiaan on hirveä vastalausetulva. Esim. digitaaliset opetusvälineet saivat pari vuotta sitten aikaan ihan suoraa vittuilua mulle, vaikka lähdin aikalailla iisisti liikkeelle ja yritin markkinoida niitä hyötyjen kautta. Onhan se jo oppilaan oikeusturvan kannaltakin selvä juttu, että opetusvälineitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Mun ekspertiisini osalta tämä etäkoulu teki paljon hyvää, kun jengi joutui ottamaan digiopetuksen käyttöönsä ja tekikin sen pääosin ihan hyvällä asenteella lopulta. Mutta kyllä, osa opettajista on moukkamaisia omien etujensa ajajia - oppilaan, työyhteisön tai edes lähimmän kollegan tilanteella ei ole mitään väliä, jos omat saavutetut edut ovat vaakakupissa. Samaa hengenvetoon totean kuitenkin, että enemmistö opettajista suhtautuu ammattiinsa erittäin hyvällä asenteella ja tekee pyyteetöntä työtä lasten ja nuorten eteen.Olen ollut myös opettajainkokouksessa joitakin kertoja, enkä lakkaa ihmettelemästä, miten sietämättömiä tilaisuuksia ne pahimmillaan ovat. Niissä käy hyvin nopeasti ilmi, että pedagoginen autonomia, vaikka onkin osittain suomalaisen koulutusjärjestelmän keskeinen menestystekijä, on myös suurelta osin kehittämisen ja uusien toimintatapojen käyttöön oton ja yhtenäisyyden kannalta erityinen hankaluus.
No problems, avasit kantaasi edellä erittäin hyvin, ja ymmärrän nyt avautumistasi paremmin.Pyydän vielä anteeksi kärjekkyyttäni. Mielipiteideni takana seison, mutta tokihan sitä voisi nätimminkin argumentoida.