Opetustyö

  • 363 458
  • 3 058

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onkohan tästä nyt oikeasti pahoitettu mieltä? Lehtien tapa uutisoida opettajiin liittyen on usein negatiivissävytteinen ja hakee klikkiotsikoita. Varmaan on jostain löydetty opettajakin, joka on sanonut että vähän meh meininki, ja tästä sitten revitty tekstiä. Lahja kuin lahja, ihan kiva että muistetaan. Itse kun toivottavasti palaan kustannuspaikalle tammikuussa, niin lahja odottanee lokerossa. Muuten niin mieleni pahoitan.
Koko jutun tarkoitus se, että muut voi pöyristyä kiittämättömistä opettajista. Onhan noita aina joka junaan, mutta mikään opettajien keskimääräinen reaktio tuo loukkaantuminen ei ollut.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Koko jutun tarkoitus se, että muut voi pöyristyä kiittämättömistä opettajista. Onhan noita aina joka junaan, mutta mikään opettajien keskimääräinen reaktio tuo loukkaantuminen ei ollut.
Nyt kun luin nuo kommentit, niin sitähän tässä tavoiteltiin - paheksuntaa. Lisää arvostusta tuli taas. Kaikki opettajat ei ole tuollaisia, tosiaankaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Meikän lukioaikainen YH-ope sanoi ensimmäisellä tunnilla suoraan olevansa kokoomuslainen. Perusteli ilmoituksensa sillä, että saadaan avoimuutta. Loistava opettaja kyllä, eikä hänen puoluekantansa opetuksessa näkynyt. Mitä välillä toi esiin, että nyt on kyse hänen henkilökohtaisesta mielipiteestään.

Kaikkein "poliittisimmat" henkilöt taisivat opettaa ruotsia sattuneista syistä. Perustelut kielen hyödyllisyydelle olivat lähinnä tasoa "voit löytää ruotsinkielisen tyttöystävän". Eikö thai tai venäjä olisi hyödyllisempi tuossa suhteessa? Kohteliaana miehenä (jota ruotsi ei juuri häirinnyt) en viitsinyt kokeilla, mitä olisi tuollaisella vastauksella tapahtunut.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaimo on yläkoulun opettaja ja hän on monesti kuullut oppilailtaan vastaavia juttuja, että toinen opettaja on tuputtanut oppilaille omia poliittisia mielipiteitään esimerkiksi feminismistä. Kyse ollut ainakin ruotsin ja kuvaamataidon opettajista, jotka ovat paasanneet omilla tunneillaan ihan muusta kuin opeteltavista aiheista.

Historian ja yhteiskuntaopin opettajat osaavat varmasti paremmin erottaa oman mielipiteensä opetettavasta aiheista ja taustoittaa kyseisiä ajatuksia.

Meidän koulun toisella hissanopella on kyllä välillä hankaluuksia kätkeä sitä todellista punavihreää luontoaan ainakin opehuoneen keskusteluissa, ja olen ihan varma että tämä heijastuu myös luokkahuoneeseen. Itse luonnontieteiden opettajana pääsen puhumaan esim. ilmastonmuutoksesta ihan teknisten ratkaisujen ja konkreettisten laskuesimerkkien tasolla ja se on kyllä mukavaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Historian ja yhteiskuntaopin opettajat osaavat varmasti paremmin erottaa oman mielipiteensä opetettavasta aiheista ja taustoittaa kyseisiä ajatuksia.

Alemmilla oppiasteilla varmaan ne suurimmat hankaluudet. Ainakin oman lähipiirin lapsille vieläkin kerrotaan esim. Jeeusksesta ihan tosielämän taikurina-
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

teppana

Jäsen
Käytiin vilkaisemassa lähipiiriläisten lasten joulutodistuksia, ja hienolta näytti.
Siinä sitten muutakin höpöteltiin.

Yht'äkkiä kymmenen vuotias lapsi toteaa, että "Eihän sitä Trumppia äänestänyt kukaan". Olin hiukan yllättynyt, koska ko. kodissa ei juurikaan politiikkaa puhuta eikä uutisia huudateta.

Sanoin kuitenkin että kyllä sitä tosi moni amerikkalainen äänesti. "Meidän luokalta ei kukaan halunnut sitä". Tähän totesin, etteivät lapset saakaan vielä äänestää eikä kukaan suomalainen Amerikan vaaleissa.

"Meidän yksi sijainen, yksi Neea, sanoi ettei kenenkään pitäisi äänestää sitä."

Tässä kohtaa leukani tipahti. Mitä ihmettä? Käymäni keskustelun pohjalta pidän epäuskottavana, että lapsi olisi siinä tilanteessa keksinyt tuon. Toivottavasti mainittu Neea (en koe tarvetta muuttaa nimeä) ei ole pätevä opettaja / edes toisen vuosikurssin opettaja. Tuo ei ole opetusta, vaan manipulointia. Lisäksi epäilen, ettei alakoulun neljännen luokan opetusohjelmaan sisälly Yhdysvaltain yhteiskuntaoppi.

Täältä lähtee pojot Neealle.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jaahas, koittaa sitten paluu opetustyöhön tammikuussa. Tällä kertaa menen lukioon, mikä on kyllä vaihtelua minulle, peruskoulussa kun olen lähes koko urani tehnyt. Nyt on kyseessä vain tuollainen lyhyt 5kk pesti EU-rahoituksella. Eli tarkoitus on auttaa lukiolaisia, jotka ovat koronan ja etäopiskelun takia pudonneet kyydistä. Ironista kyllä työkin alkaa etänä.

Nyt vaatii kyllä luovaa ajattelua, jotta voin todella olla avuksi. Olisiko palstan opettajakollegoilla mitään ajatuksia siitä, miten homma hoituu? Opetettava aine on matematiikka, mutta vielä minulla ei ole edes tietoa, tuleeko oppilaita lyhyen/pitkän/molempien matikan kursseilta.

Matematiikka sinällään ei huoleta minua, mutta en tiedä, kuinka digitaalista se lukiossa nykyään on. Joudun luultavasti opettelemaan myös erilaisten ohjelmien käytön.

Työsopimusta lueskellessani huomasin pari yllätystä. Opetusvelvollisuus tässä työssä on vain 18 viikkotuntia (normaalisti lukion matematiikka 20), eikä peruspalkkaa löytynyt mistään taulukosta, vaan minulle maksetaan yli 200€ enemmän, kuin lukion opettaja tässä kunnassa normaalisti saisi. Tähän en kyllä keksi mitään muuta selitystä kuin sen, että raha tulee EU:lta ja on ilmeisesti korvamerkitty hyvin tarkkaan. Tämä kylä ei nimittääin ole tunnettu avokätisyydestään opettajia kohtaan. No, en minä valita, toivon vain, että suoriudun työstäni hyvin ja pystyn antamaan rahalle vastinetta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jaahas, koittaa sitten paluu opetustyöhön tammikuussa. Tällä kertaa menen lukioon, mikä on kyllä vaihtelua minulle, peruskoulussa kun olen lähes koko urani tehnyt. Nyt on kyseessä vain tuollainen lyhyt 5kk pesti EU-rahoituksella. Eli tarkoitus on auttaa lukiolaisia, jotka ovat koronan ja etäopiskelun takia pudonneet kyydistä. Ironista kyllä työkin alkaa etänä.

Nyt vaatii kyllä luovaa ajattelua, jotta voin todella olla avuksi. Olisiko palstan opettajakollegoilla mitään ajatuksia siitä, miten homma hoituu? Opetettava aine on matematiikka, mutta vielä minulla ei ole edes tietoa, tuleeko oppilaita lyhyen/pitkän/molempien matikan kursseilta.

Matematiikka sinällään ei huoleta minua, mutta en tiedä, kuinka digitaalista se lukiossa nykyään on. Joudun luultavasti opettelemaan myös erilaisten ohjelmien käytön.

Työsopimusta lueskellessani huomasin pari yllätystä. Opetusvelvollisuus tässä työssä on vain 18 viikkotuntia (normaalisti lukion matematiikka 20), eikä peruspalkkaa löytynyt mistään taulukosta, vaan minulle maksetaan yli 200€ enemmän, kuin lukion opettaja tässä kunnassa normaalisti saisi. Tähän en kyllä keksi mitään muuta selitystä kuin sen, että raha tulee EU:lta ja on ilmeisesti korvamerkitty hyvin tarkkaan. Tämä kylä ei nimittääin ole tunnettu avokätisyydestään opettajia kohtaan. No, en minä valita, toivon vain, että suoriudun työstäni hyvin ja pystyn antamaan rahalle vastinetta.
Etäopetus menee hyvin Meet/Teams-sovelluksilla,kumpaa nyt haluatkaan käyttää.

Ohjelmista tarvitset ja osattava käyttää/opettaa käyttöä:
1. Laskinohjelmisto.TI-nspire CX-CAS yleisin. Maksullinen, mutta opettajana saat lisenssin ilmaiseksi.

2. Geogebra-ohjelma, ilmainen. Tämä ei sinänsä pakollinen, mutta piirto-ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään hakkaa tuon laskimen piirto-ominaisuudet 100-0. Ohjelmassa myös tarvittavat todennäköisyyslaskurit ja taulukkolaskentaominaisuudet.

3. Sitten halutessasi edellisten lisäksi taulukkolaskentaohjelma, exel tai calc, itse teen geogebralla.

4. Mafynetin kaavaeditori kätevä sähköiseen tehtävien kirjoittamiseen. Vastaa abitin kaavaeditoria ja sisältää tallennusmahdollisuuden. Myös laskimella voi tehtäviä kirjoittaa.

Kysy lisää jos heräsi kysymyksiä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Miten perustelet sen, että opettaja saisi tarjota 10-vuotiaille omia poliittisia mielipiteitään?
Ylipäätään opettajien pitäisi olla varovaisia mitä sanovat. Itselleni jäänyt mieleen yhteiskuntaopettajan kommentti 9-luokalta, missä kertoi miten hallitus muodostetaan ja siihen sisältyy aina RKP. Kysyin tuohon tarkennusta ja vastaus oli "no niillä on kiintiöpaikka hallituksessa".

Noh, erinomainen opettaja oli tämä kysenomainen toveri, mutta jäin oikeasti siihen uskoon, että RKP:lle on varattu lain myötä kiintiöpaikka hallitukseen. Noh, muutaman vuoden päästä olin tämänkin asian kanssa valaistuneempi ja ymmärsin sen olleen sellainen vitsi, joka pitää paikkaansa.

Mutta helposti tälläiset sarkastiset vitsikin uppoaa "fiksuihinkin" kavereihin. Toki, ehkä tuo ruotsalaisten paikka hallituksessa oli jopa sellainen, että opettajat eivät edes 90-luvulla sitä tajunneet vaan, siitä oli tullut totuus.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ylipäätään opettajien pitäisi olla varovaisia mitä sanovat. Itselleni jäänyt mieleen yhteiskuntaopettajan kommentti 9-luokalta, missä kertoi miten hallitus muodostetaan ja siihen sisältyy aina RKP. Kysyin tuohon tarkennusta ja vastaus oli "no niillä on kiintiöpaikka hallituksessa".

Noh, erinomainen opettaja oli tämä kysenomainen toveri, mutta jäin oikeasti siihen uskoon, että RKP:lle on varattu lain myötä kiintiöpaikka hallitukseen. Noh, muutaman vuoden päästä olin tämänkin asian kanssa valaistuneempi ja ymmärsin sen olleen sellainen vitsi, joka pitää paikkaansa.

Mutta helposti tälläiset sarkastiset vitsikin uppoaa "fiksuihinkin" kavereihin. Toki, ehkä tuo ruotsalaisten paikka hallituksessa oli jopa sellainen, että opettajat eivät edes 90-luvulla sitä tajunneet vaan, siitä oli tullut totuus.
Vitsiltähän tuo vaikutti, mutta olisi pitänyt viimeistään kysymyksesi jälkeen tajuta, että väärinkäsitysten vaara oli ilmeinen ja luultavasti toteutunutkin ja selvittää asian oikea laita. Jos oli oikeasti tuossa luulossa, niin en ehkä pitäisi "erinomaisena opettajana", onhan tuo nyt järkyttävä virhe nimenomaan yh-opettajalta. Toki saattoi olla erinomainen monessakin mielessä, mutta tuo viittaisi kyllä puutteisiin aineenhallinnassa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vitsiltähän tuo vaikutti, mutta olisi pitänyt viimeistään kysymyksesi jälkeen tajuta, että väärinkäsitysten vaara oli ilmeinen ja luultavasti toteutunutkin ja selvittää asian oikea laita. Jos oli oikeasti tuossa luulossa, niin en ehkä pitäisi "erinomaisena opettajana", onhan tuo nyt järkyttävä virhe nimenomaan yh-opettajalta. Toki saattoi olla erinomainen monessakin mielessä, mutta tuo viittaisi kyllä puutteisiin aineenhallinnassa.

Juurikin näin. Itse olisin nykypäivänä varmasti ihan samanlaisena kaskuna asian viskannut, mutta onneksi en ole opettaja. Joten kun minä kerron sen niin vastuu siirtyy kuulijalle. Opettajana noin jopa tarkennusta kysyttäessä vastuu on kyllä opettajalla.

Kyseisen opettajan kohdalla on jäänyt mieleen kysymys "miten diktaattorit ovat vaikuttaneet maailmaan? (tmv)" Ja sain täydet pisteet siitä kun kirjoitin Hitlerin luoneen työpaikkoja ja Castron tuoneen julkisen terveydenhuollon tms.

Toki täydet pisteet sai myös vastauksesta, että Hitler aiheutti toisen maailmansodan ja juutalaisten joukkomurhan jne. mutta arvostan sitä, että kun kysymyksen asettelu oli tuollainen niin "poliittisesti epäkorrektista" vastauksestakin sai pisteet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
3. Sitten halutessasi edellisten lisäksi taulukkolaskentaohjelma, exel tai calc, itse teen geogebralla.
Tuohon pienenä täsmennyksenä ja pilkunviilauksena, että mikäli Googlen tuotteet on käytössä, myös Sheets on täysverinen taulukkolaskentaohjelma. Toki sekakäyttö ei sinänsä ole kiellettyä, mutta itse ainakin koin helpoimmaksi keskittyä yhteen tuoteperheeseen niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka tietysti matikassa sovelluksia on pakkokin käyttää MS/Google ulkopuolelta.
---
@kimbe66 lle noin yleisesti voisin vinkata, että pyydä/vaadi itsellesi perehdytys tarvittaviin tvt-laitteisiin ja sovelluksiin. Joka kunnalla on jonkinlainen resurssi varmasti olemassa, ja vaikka esim. omassa käytössäni olevat Googlen sovellukset ole todellakaan hankalia vaan mieluumminkin erittäin intuitiivisia, on ne parempi ottaa hanskaan enemmän tai vähemmän johdetusti. Jos perusasiat ovat hallussa, niin sitten ainakin hyväksi havaittuja käytänteitä etäopetuksesta.

Sinänsä kyllä aivan loistava juttu, että tuollainen resurssi on olemassa. Toivoisin samaa oman tyttäreni lukioon.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuohon pienenä täsmennyksenä ja pilkunviilauksena, että mikäli Googlen tuotteet on käytössä, myös Sheets on täysverinen taulukkolaskentaohjelma. Toki sekakäyttö ei sinänsä ole kiellettyä, mutta itse ainakin koin helpoimmaksi keskittyä yhteen tuoteperheeseen niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka tietysti matikassa sovelluksia on pakkokin käyttää MS/Google ulkopuolelta.
---
@kimbe66 lle noin yleisesti voisin vinkata, että pyydä/vaadi itsellesi perehdytys tarvittaviin tvt-laitteisiin ja sovelluksiin. Joka kunnalla on jonkinlainen resurssi varmasti olemassa, ja vaikka esim. omassa käytössäni olevat Googlen sovellukset ole todellakaan hankalia vaan mieluumminkin erittäin intuitiivisia, on ne parempi ottaa hanskaan enemmän tai vähemmän johdetusti. Jos perusasiat ovat hallussa, niin sitten ainakin hyväksi havaittuja käytänteitä etäopetuksesta.

Sinänsä kyllä aivan loistava juttu, että tuollainen resurssi on olemassa. Toivoisin samaa oman tyttäreni lukioon.
Joo, varmasti on, mutta riittävän kattavia tai ainakaan käytännöllisiä todennäköisyystoimintoja ei noista yleensä löydy, edes calcista tai exelistä. Yritän pitää homman mahdollisimman simppelinä, ja siksi teen sitten kaiken geogebralla. Mutta asiat voi tehdä oätevästi monella tavalla.

@kimbe66 : Tuo vielä unohtui, että jos koululta löytyy hyviä "kannettavia dokukameroita" niin olisi varmasti sulle hyödyksi etäopetuksessa. Monesti joku asia on paljon helpompi näyttää nopeasti kynällä ja paperilla koneella kirjoittamisen saati piirtämisen sijaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, varmasti on, mutta riittävän kattavia tai ainakaan käytännöllisiä todennäköisyystoimintoja ei noista yleensä löydy, edes calcista tai exelistä. Yritän pitää homman mahdollisimman simppelinä, ja siksi teen sitten kaiken geogebralla. Mutta asiat voi tehdä oätevästi monella tavalla.

@kimbe66 : Tuo vielä unohtui, että jos koululta löytyy hyviä "kannettavia dokukameroita" niin olisi varmasti sulle hyödyksi etäopetuksessa. Monesti joku asia on paljon helpompi näyttää nopeasti kynällä ja paperilla koneella kirjoittamisen saati piirtämisen sijaan.
Juu, ehdottomasti yksinkertainen on kaunista, ja varmasti myös opiskelijoiden suuntaan selkeintä. Ja matikka sinänsä erityisluonteensa takia muutenkin on oppiaine, jossa ihan perustyökaluilla ei pärjää.

Meillä sattui olemaan pieniä ja suoraan kannettavan usb-porttiin kytkettäviä dokukameroita keväällä, ja niistä oli kyllä suuri apu matikisteille.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Itse käytän vain sellaisia ohjelmia, jotka löytyvät Abitista. Siksi siis Calc. Taulukkolaskentaa voi tehdä monella Abitin laskinohjelmalla, mutta on ihan terveellistä opetella jonkin täysverisen taulukkolaskentaohjelman käyttöä. Joku Excel kun näistä on varmaan ainoa ohjelma, johon oppilaat koulun jälkeen törmäävät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse käytän vain sellaisia ohjelmia, jotka löytyvät Abitista. Siksi siis Calc. Taulukkolaskentaa voi tehdä monella Abitin laskinohjelmalla, mutta on ihan terveellistä opetella jonkin täysverisen taulukkolaskentaohjelman käyttöä. Joku Excel kun näistä on varmaan ainoa ohjelma, johon oppilaat koulun jälkeen törmäävät.
Pakko nillittää tästäkin, nimittäin Guuggeli yleistyy kovaa vauhtia business-puolellakin ja Sheets on lopulta erittäin monipuolinen työkalu ja kehittynyt viime vuosien aika reilusti. Excelin desktop on toki hc-käytössä monipuolisempi ymmärrettävästi, mutta kuinka moni lopulta kaipaa niitä kaikkia ominaisuuksia vrt. hinta jonka siitä maksaa. Eli kyllä siihen aika moni törmää lukion jälkeenkin. Toki MS:llä on parin vuosikymmenen etumatka ja usein varsinkin konservatiivisissa organisaatioissa se on oletusympäristö.

---
Oppilaitoskäytössä pilviversiot menisivät ilmaislisensseillä molemmilta isoilta taloilta täysin, mutta aika moni kunta syytää varsinkin MS:n sikahintaisiin lisensseihin kymmeniä tuhansia vuodessa. Kuinka moni oikeasti käyttää makroja ja edistyneimpiä funktioita niin paljon, että sille alkuopetuksen kalle koulunkäynninohjaajallekin tulee desktoppi exceli hommata?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pakko nillittää tästäkin, nimittäin Guuggeli yleistyy kovaa vauhtia business-puolellakin ja Sheets on lopulta erittäin monipuolinen työkalu ja kehittynyt viime vuosien aika reilusti. Excelin desktop on toki hc-käytössä monipuolisempi ymmärrettävästi, mutta kuinka moni lopulta kaipaa niitä kaikkia ominaisuuksia vrt. hinta jonka siitä maksaa. Eli kyllä siihen aika moni törmää lukion jälkeenkin. Toki MS:llä on parin vuosikymmenen etumatka ja usein varsinkin konservatiivisissa organisaatioissa se on oletusympäristö.

---
Oppilaitoskäytössä pilviversiot menisivät ilmaislisensseillä molemmilta isoilta taloilta täysin, mutta aika moni kunta syytää varsinkin MS:n sikahintaisiin lisensseihin kymmeniä tuhansia vuodessa. Kuinka moni oikeasti käyttää makroja ja edistyneimpiä funktioita niin paljon, että sille alkuopetuksen kalle koulunkäynninohjaajallekin tulee desktoppi exceli hommata?
Mäkin nillitän, eli kylhän geogebrakin abitissa on, ja sillä saa tehtyä lukiotarpeisiin kaiken sen minkä calcillakin. Mut oon mäkin kyllä calciakin näyttänyt ihan sen takia,että oppii sen logiikan joka lähes identtinen exelin kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katos permaleidon, siinä puhuttiinkin Abitissa olevista. Ne taitaa olla desktoppeja, eli siinä tapauksessa Sheets ei valikoimissa edes ole. En ossoo sannoo.

No, pääsin kuitenkin avautumaan lopussa noista kuntalisensseistä, saatana!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Opettajien valumisesta muihin hommiin olen ollut huolestunut jo jonkin aikaa, eikä korona vaikuttaisi ainakaan helpottavan tilannetta. Toki ihmisen peruslaiskuus tekee sen, ettei kaikki uhoaminen eskaloidu toiminnaksi ja toisaalta osa pitää työstään ja jaksaa nähdä tämän jakson ylitse, mutta sitten on niitä vaa'ankielitapauksia, joille opetus on syystä tai toisesta alkanut maistua puulta ja korona sysää muutoksen liikkeelle.

Kriittinen ala sekä akuutisti että pidemmällä aikavälillä koko kansakunnalle, jonka menestyminen osaltaan lepää laadukkaan opetustyön varassa. Tätä on nyt nakerrettu useamman vuoden eri toimenpiteillä, joita harvemmin kentällä on testattu, ja pato alkaa sortua. Lyhyellä aikavälillä tekijöitä kyllä riittää, mutta nuoretkin palavat loppuun aikanaan, eikä opettajankoulutukseen ole enää aiempien vuosien tunkua.

Kun puhutaan opettajien työn arvostuksesta, ei varmaankaan enemmistö opettajista kaipaa mitään toistuvaa lässytystä tai huomiota, kuinka tärkeää työtä teette. Enemmänkin kyse on arvostuksesta käytännössä - arvostetaan kentän mielipidettä ja tuntemuksia, otetaan huomioon realiteetit päätöksenteossa ja edes yritetään mennä sen mukaan, mitä alan ammattilaiset viestivät kouluarjessa. Ymmärrän kyllä, ettei yksittäinen opettaja aina näe metsää puilta, mutta yhtälailla aliarvioivaa on todeta, ettei potilaalta kannata kysyä diagnoosia vaivaan, kuten eräässä keskustelussa kuulin.

 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä ja tärkeä viesti @sampio lta. Itse lisäisin tähän vielä sellaisen näkemyksen, jonka opettajat voivat joko vahvistaa tai kumota, että OAJ voisi nyt tässä tilanteessa ihan pikkuriikkisen rauhoittua ja miettiä toimenpiteitä enemmän yhteistyössä KT:n ja kuntien kanssa. Nythän se jatkuva räksytys tuntuu aika turhalta tilanteessa, jossa työnantajien kädet ovat monella tapaa sidotut ja rahatkin vähissä. Tiedän useamman opettajankin harkinneen eroa liitosta tässä tilanteessa, jossa kaikki tietävät, että vaikeaa on, mutta vastakkainasettelu ja työntekijöiden etujen vaaliminen ja asioiden tiukka vaatiminen ei pienimmässäkään määrin paranna tilannetta tai kenenkään hyvinvointia.

Mutta tuskaista on, tsemppiä vaan kaikille tätä työtä tekeville!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hyvä ja tärkeä viesti @sampio lta. Itse lisäisin tähän vielä sellaisen näkemyksen, jonka opettajat voivat joko vahvistaa tai kumota, että OAJ voisi nyt tässä tilanteessa ihan pikkuriikkisen rauhoittua ja miettiä toimenpiteitä enemmän yhteistyössä KT:n ja kuntien kanssa. Nythän se jatkuva räksytys tuntuu aika turhalta tilanteessa, jossa työnantajien kädet ovat monella tapaa sidotut ja rahatkin vähissä. Tiedän useamman opettajankin harkinneen eroa liitosta tässä tilanteessa, jossa kaikki tietävät, että vaikeaa on, mutta vastakkainasettelu ja työntekijöiden etujen vaaliminen ja asioiden tiukka vaatiminen ei pienimmässäkään määrin paranna tilannetta tai kenenkään hyvinvointia.

Mutta tuskaista on, tsemppiä vaan kaikille tätä työtä tekeville!
Itse asiassa kuntien rahatilannehan on juuri nyt hyvä, kun koronarahaa on tullut yli tarpeen. Toki tämä on väliaikainen velalla luotu tilanne, enkä nyt siis todellakaan tarkoita muutenkaan, että näitä rahoja pitää nyt opettajille jakaa.

Minusta OAJ on koronatilanteessa toiminut ihan vastuullisesti ja asiallisesti. Liitto nyt pitää ääntä jäsenkuntansa eduista, mutta ei OAJ ole mitään ylimitoitettuja vaatimuksia lähtenyt koronan varjolla esittämään. Jostain koronakorvauksesta on puhuttu, mutta ei tätäkään "vaatimusta" ole millään kiristystoimilla lähdetty ajamaan. Toinen isompi "vaatimus" on ollut rokotuksen jakaminen opettajille ensivaiheessa. En yleisesti näe tätä tarpeellisena, mutta voisi tulla kysymykseen esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja muilla vaikeilla korona-alueilla, jos vastaavasti toinen aste pyrittäisiin näillä alueilla pitämään lähiopetuksessa nuorten edun takia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen tiedostanut, että lukion uutta opetussuunnitelmaa on työstetty koronan keskellä ja vastikään varmistui oppivelvollisuusiän nousu ensi syksynä toisen asteen aloittavalle ikäluokalle. Tänään kuitenkin vasta tajusin, että tosiaan nämä kolme pienimuotoista keissiä ovat nyt ihan oikeasti päällekkäin. Mielenkiinnosta kyselen, miten palstalla vaikuttavat lukion opettajat tilanteen kokevat, tuskin ainakaan helpottaa duuniruuhkaa, kun perustyön lisäksi on liki olympiadeittain päivitettävä lops ja nyt tämä poikkeuksellinen oppivelvollisuusiän nosto? Millaisia fiiliksiä esim. @Jymäkkä @olkikuukkeli ? Ja saa toki muutkin vastata.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@sampio : LOPS-hommassa riittäisi minusta harvempi uudistustahti ihan siksi, että ehdittäisiin saada kunnon dataa edellisen uudistuksen vaikutuksista. Nyt menee vähän niin, että häthätää saadaan uuden Lopsin aloittanut ikäluokka ylioppilaiksi, kun uuden suunnittelu jo alkaa.

Koronakuvioidenkin johdosta LOPS-uudistus ei jaksanut nyt oikein kiinnostaa. Jos ei joudu ryhmiin, jotka kaupungin lukioiden Opsin suunnittelevat ja alustavasti kirjoittavat, niin eipä tuosta liikaa vaivaa ollut. Yhdessä illassa sitten tehtiin muutama lisäys valtakunnallisiin ja kaupunkitasoisiin kursseihin ja lisättiin koulukohtaiset kurssit. Ne on niin hyvin valmiiksi pureskeltu ja joka kantilta punnittu ne tekstit, että turha lähteä liikaa niitä säätämään enää. Oman opetuksen voi kuitenkin aika vapaasti suunnitella.

Oppivelvollisuuden nosto ei lukiossa varmaan näy oikein mitenkään, joten en ole kauheasti miettinyt. Yleisesti ehkä järeähkö toimi pienen joukon takia. Olisiko ollut järkevämpää panostaa muulla tavoin syrjäytymisen estämiseen ja potentiaalisiin pudokkaisiin ajoissa vaikuttamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös