Opetustyö

  • 365 981
  • 3 061

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Luokanvalvojan työstä saatu korvaus on tällä hetkellä suhteutettuna työmäärään aivan naurettavan pieni. Lisäksi OAJta ei ole ollut kiinnostusta tarkoin määrittää mitä tehtäviä lv-korvauksen eteen tulee ja ei tule tehdä. 1990-luvun loppupuolelta asti lv:n työtä tehneenä tehtäväkenttä on muuttunut todella paljon. Eikä ainakaan parempaan suuntaan. Voisin jopa maksaa +20€/viikko siitä, että ei tarvitse olla enää koskaan lv.
Lisätyö lienee lisäpalkan arvoista - jopa opetusalalla.
Näinpä juuri.

Luokanvalvoja pitää ohjaustunnin kerran viikossa. Sitten on ne kehityskeskustelut, kodin ja koulun välinen yhteydenpito, tukipapereiden laatiminen ja tukipalaverit...

Eikä ole tarkoitus valittaa työn määrästä. Itse olen alan valinnut ja töitä ne muutkin tekevät. Tarkoituksena on tuoda esille, mitä kaikkea opettajat oikeasti nykyään tekevät.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku syy,miksi lisätunneista ja lisätöistä ei pitäisi maksaa. Se peruspalkka siis sisältää siihen opetusvelvollisuuteen sisältyvät työt, ei muuta. Esimiehen vastuulla on, että maksettava lisäkorvaus vastaa lisätyön suuruutta ja vaativuutta. Ei tuo mikään yleinen tilanne ole, että parin mustekasetin tilaamisesta maksetaan tuhansia vuodessa.

Lisätunteja on itsellä ollut viime vuosina jotain 2-4, sitten ikälisät ja henkilökohtainen lisä, niin sinne 4000-5000 välille kk-palkka menee. Näitä erikseen korvattavia mulla on ollu 2-3 kurssia vuodessa, mutta ne on jo myös mukana tuossa, että 2-4 kurssia on ollut ylikursseja. Helsinki maksaa myös tulospalkkiota,mikä on opettajilla ollut jotain 1000-2000 € vuodessa pari viime vuotta.

En valita palkasta. Työtunteja tulee kyllä se n. 8 päivässä, mutta tottahan se on, että lomia on paljon. Siihen nähden todella asiallinen palkka jo tuo 4000.

Lähinnä sitä mietin, että jos OV-Tesin mukainen opetusvelvollisuus käsittää sellaisen työmäärän, josta normaali ihminen kohtuudella selviytyy mutta joka ei ole millään tavalla helppo tai löysä työmäärä, niin miten kuitenkin on mahdollista, että lähes jokaisella on jaksamisen puitteissa mahdollisuus tehdä tarvittaessa aika paljon enemmän. @clayman sanoi, että hänellä on opetusvelvollisuuden ylittäviä työtunteja "vain muutama", mistä on tulkittavissa, että normaalitilanne on, että niitä on vähintään tuo muutama ja usein enemmänkin.

Minulle tulee hakematta mieleen sellainen vaihtoehto, että opetusvelvollisuus hinattaisiin sellaiseen tuntimäärään, josta normaali ihminen ilman burn-outia selviytyy, siitä maksettaisiin asiallinen korvaus, mutta sen päälle ei tulisi enää mitään muuta. Ei koskaan, ei kenellekään.

Minä kun olen toimistotyöajassa, niin ei tähän mahdu mitään viikottaista lisätyötä edes ylimääräisellä korvauksella. Tokihan minulle kävisi myös sellainen vaihtoehto, että viikottaista työaikaa vähennettäisiin vaikka parilla tunnilla ja saisin jonkun erityisen lisätehtävän, esimerkiksi minut voitaisiin nimetä joihinkin työryhmiin funtsailemaan kehittämisjuttuja tai vastaavia, ja sitten tästä maksettaisiin erillinen korvaus. Tosin olen jo tällaisissa ryhmissä, mutta nämä menevät ihan normaalin työaikana ja palkan puitteisiin. Miksei opettajille voitaisi myös maksaa suoraan sellainen korvaus, johon mahtuisi kaikki tarpeellinen muu puuha opetustuntien lisäksi?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lähinnä sitä mietin, että jos OV-Tesin mukainen opetusvelvollisuus käsittää sellaisen työmäärän, josta normaali ihminen kohtuudella selviytyy mutta joka ei ole millään tavalla helppo tai löysä työmäärä, niin miten kuitenkin on mahdollista, että lähes jokaisella on jaksamisen puitteissa mahdollisuus tehdä tarvittaessa aika paljon enemmän. @clayman sanoi, että hänellä on opetusvelvollisuuden ylittäviä työtunteja "vain muutama", mistä on tulkittavissa, että normaalitilanne on, että niitä on vähintään tuo muutama ja usein enemmänkin.

Minulle tulee hakematta mieleen sellainen vaihtoehto, että opetusvelvollisuus hinattaisiin sellaiseen tuntimäärään, josta normaali ihminen ilman burn-outia selviytyy, siitä maksettaisiin asiallinen korvaus, mutta sen päälle ei tulisi enää mitään muuta. Ei koskaan, ei kenellekään.

Minä kun olen toimistotyöajassa, niin ei tähän mahdu mitään viikottaista lisätyötä edes ylimääräisellä korvauksella. Tokihan minulle kävisi myös sellainen vaihtoehto, että viikottaista työaikaa vähennettäisiin vaikka parilla tunnilla ja saisin jonkun erityisen lisätehtävän, esimerkiksi minut voitaisiin nimetä joihinkin työryhmiin funtsailemaan kehittämisjuttuja tai vastaavia, ja sitten tästä maksettaisiin erillinen korvaus. Tosin olen jo tällaisissa ryhmissä, mutta nämä menevät ihan normaalin työaikana ja palkan puitteisiin. Miksei opettajille voitaisi myös maksaa suoraan sellainen korvaus, johon mahtuisi kaikki tarpeellinen muu puuha opetustuntien lisäksi?
No kun se kaikenlainen muu puuha ei jakaudu tasan, niin lienee asiallista, että ne tekijät saa siitä maksun. Julkista juuri moititaan, että miksi kaikilla pitäisi olla sama palkka ja nyt ehdotat juuri sitä.

Opettajan työhön, peruspalkkaan kuuluvaan, liittyy myös yhteissuunnitteluaika, eli noihin työryhmiin kuulumisesta ei tarvitse maksaa erikseen. Ainakaan meidän koulussa ei makseta, työryhmien puheenjohtajille pieni korvaus ainoastaan.

Tuo vakiotuntimäärä ei sikälikään ole mahdollinen, että eri aineissa kurssien määrät vuosittain ei ole vakioita. Oppilasmäärä ja valinnat heiluu, ja opettajia on välillä pois pidempään. Siksi joskus kursseja pakkokin ottaa yli velvollisuuden. Ei sijaisiakaan oikein kannata ihan paria hassua kurssia ottaa vetämään, ja kunnollisia vaikea löytääkään, jos ei päätoimisen ehdot täyty.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
@clayman sanoi, että hänellä on opetusvelvollisuuden ylittäviä työtunteja "vain muutama", mistä on tulkittavissa, että normaalitilanne on, että niitä on vähintään tuo muutama ja usein enemmänkin.
Ylityötuntikatto minun kohdalla on 25. Opetusvelvollisuus on 20. Luokanvalvojan hommat lasketaan tuohon 25h (1,6 tuntia viikossa). 3 tuntia/vko oli ns "ylitöitä" tänä lukuvuotena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta opettajien työaikakeskustelu nousee aivan toiseen valoon, kun tarkastellaan keissiä sijaisopettaja. Itseäni hämmästyttää joka vuosi, kuinka OAJ pystyy kohtelemaan jäsenistöään niin eriarvoistavasti. Toki jokaisella mahdollisuus valita liittoon kuulumisensa. Sijaisopettajana en koskaan itse kuuluisi.

Tarina on tuttu ja niin ovat perustelutkin. Vanhempainvapaat, hoitovapaat, aikuisopiskelu, apuraha tms. muu virkavapaa keskeytetään kesäkeskeytyksen ajaksi ja samalla heivataan kortistoon sijaisopettaja, joka talven aikana on työt hoitanut.

OAJllä on kaksi viralllista selitystä tälle. Ensimmäinen on se, että kyllähän me korjaisimme sijaisopettajan aseman mutta kun kunnat ei. Toki, mutta kun OAJn vaatimus on tosin ollut se, että molemmille (sijaisopettajalle ja viranhaltijalle) maksetaan kesäajan palkka. Kysymys kuuluu, että miksi yhdenkään työnantajan pitäisi suostua siihen, että se maksaa kahdelle ihmiselle kesäkeskeytyspalkkaa 2,5 kk? Ei tällista velvoitetta ole lääkäreillä tai kunnansihteereillä.
Järjestelmähän on typerä tuon osalta, mutta sitä käytetään tottakai hyväksi niin pitkään kun se noin menee. Moni opettaja on siitä joutunut kärsimään uran alkuaikoina ja sitä kautta ”on oikeutettu” tuota hyväksikäyttämään itse kun tilanne tulee. Työnantaja voisi tottakai maksaa sille sijaisellekin, mutta tietenkin syyllistää sitä vakituista opettajaa sijaisen palkan ryöväämisestä.

Tosin miksi se sijainenkaan ansaitsisi palkan kesältä kun ei silloin tee työtä? Ihan yhtä huvittavaa on työnantajan käsien pesu asian suhteen kuin OAJ:nkin.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Meitä ei kuunnella ja OAJ on melko hyödytön.

Tästä samaa mieltä. Ainoa syy kuulua OAJin on liiton lakiapu.

Lisätunteja on itsellä ollut viime vuosina jotain 2-4, sitten ikälisät ja henkilökohtainen lisä, niin sinne 4000-5000 välille kk-palkka menee.

En valita palkasta. Työtunteja tulee kyllä se n. 8 päivässä, mutta tottahan se on, että lomia on paljon.

Palkka 5000€/kk ja 3,5kk lomia vuodessa. Ihan ok sopparit ne siellä hyödyttömässä OAJ:ssa on teille saaneet neuvoteltua. Töitä joutuu kyllä tekemään sen 8 tuntia/päivä. Raskasta on ja paska liitto ja saa tulla itse kokeilemaan. Me kitistään kun meitä ei arvosteta.

Voi jeesus. Hoitajien kanssa pahimpia inisiöitä ja selittelijöitä nämä opet.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
&
Palkka 5000€/kk ja 3,5kk lomia vuodessa. Ihan ok sopparit ne siellä hyödyttömässä OAJ:ssa on teille saaneet neuvoteltua. Töitä joutuu kyllä tekemään sen 8 tuntia/päivä. Raskasta on ja paska liitto ja saa tulla itse kokeilemaan. Me kitistään kun meitä ei arvosteta.

Voi jeesus. Hoitajien kanssa pahimpia inisiöitä ja selittelijöitä nämä opet.
No enpä ole paljon kitissyt. Se vituttaa, jos lukuvuoden aikaista työmäärää väheksytään jollain idioottimaisella 4 x 45min päivässä höpinällä. Kuten sanoin, palkka on kokonaisuuteen nähden ihan hyvä.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Palkka 5000€/kk ja 3,5kk lomia vuodessa. Ihan ok sopparit ne siellä hyödyttömässä OAJ:ssa on teille saaneet neuvoteltua. Töitä joutuu kyllä tekemään sen 8 tuntia/päivä. Raskasta on ja paska liitto ja saa tulla itse kokeilemaan. Me kitistään kun meitä ei arvosteta.

Voi jeesus. Hoitajien kanssa pahimpia inisiöitä ja selittelijöitä nämä opet.
Palkka ei tosiaan ole 5000/kk peruskoulussa. Pitäisi olla melkoinen määrä opetusta, lisätehtäviä sekä ikälisiä päästäkseen siihen.

Tuossa oli myös kyse siitä, kuinka koko lukuvuoden oleville sijaisille ei makseta kesästä palkkaa. Se on ollut ongelma jo pitkään, eikä sille olla tehty mitään.

8 tuntia/päivässä... riippuu vähän. Joskus tuon verran, joskus enemmän. Keskiarvoa on mahdoton laskea.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sanotaan muuten vielä sekin, että tuonne 4000-5000 € vaaditaan kohtuullisella työmäärällä jo vähintään 10 vuoden kokemus. Ikälisäsysteemistä voi olla montaa mieltä,mutta on siinä sekin puoli, että uran alussa palkka ei vastaa työmäärää ja työn vaativuutta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Palkka ei tosiaan ole 5000/kk peruskoulussa. Pitäisi olla melkoinen määrä opetusta, lisätehtäviä sekä ikälisiä

Karpat46 voinee kertoa, että missä peruskoulussa on mahdollista saada 23 tunnin opetusvelvolisuudella, muutamalla ylitunnilla/lisätehtävällä ja vuosisidonnaisilla lisillä tuon 5 000€/kk. Mä haen sinne ja heti.
Mitä tulee vuosisidonnaisiin, niin 20 työvuoden jälkeen niitä ei enää tule, jos OVETESsia ei muuteta. Osa nuoremmista opettajista tulee tekemään sen noin 40 vuoden työuran.

Jos jätetään opettajien ja muutaman kirjoittajan viestit tästä ketjusta pois, niin loppu on lähinnä pahansuopaista ilkeilyä. Ihan samaa saa jo töissä kokea, kun osa teinejä ja huoltajia purkaa pahaa oloansa meihin. En mitään arvostusta/kunnioitusta tällä kirjoituksella opettajille hae. Joku kohtuus...

Juu-u. Ei pitäisi lukea/kirjoittaa tähän ketjuun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Viime lukuvuonna oli 26 opetustuntia, siihen LV-korvaus kun kutosluokkaa opetin. Täydet ikälisät niin piirun jäi bruttopalkka 4000€:sta.

Aineenopettajat ovat olleet neuvottelupöydissä paljon luokanopettajia parempia. Opetusvelvollisuudet alemmat paremmalla peruspalkalla ja noita pilipalihaistapaska-korvauksia ovat myös osanneet neuvotella. Siellä saattaa 4500€:n pintaan palkka hyvinkin kohota. Ei luokanopettajapuolella.
 

Katto

Jäsen
Palkka 5000€/kk ja 3,5kk lomia vuodessa. Ihan ok sopparit ne siellä hyödyttömässä OAJ:ssa on teille saaneet neuvoteltua. Töitä joutuu kyllä tekemään sen 8 tuntia/päivä. Raskasta on ja paska liitto ja saa tulla itse kokeilemaan. Me kitistään kun meitä ei arvosteta.

Voi jeesus. Hoitajien kanssa pahimpia inisiöitä ja selittelijöitä nämä opet.

Vähän ot. Mutta olen sairaanhoitaja ja myönnän kyllä vähän kitiseväni palkasta. Peruspalkka hus:issa varmaan jotain 2600-2700e. Enkä saa lisiäkään kun tykkään olla poliklinikalla töissä. Opettajille voin kertoa että OAJ on ihan hyvä Tehyyn verrattuna. Tehy sai just neuvoteltua meille hienon 26e miinus verot palkankorotuksen. Että meillä on myös aika kehno liitto. Onneksi työni on kuitenkin kivaa ja tosi mielenkiintoista, siitä en kitise. Ja lomaakin saa pitää kesällä kuukauden tai jopa 5 viikkoakin, se on myös hyvä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Opetusvelvollisuudet alemmat paremmalla peruspalkalla. Siellä saattaa 4500€:n pintaan palkka hyvinkin kohota.
Ei kaikilla ainakaan opetusvelvollisuuden suhteen. Eikös teillä ole 23 tai 24 tuntia opetusvelvollisuus? Itselläni on 23, joten ei se sinun 24 tunnin opetusvelvollisuudesta kaukana ole? Äikänopettajilla hiukan eri tilanne.
Yläkoulun opettajilla on se ihana tehtävä, että meidän tulee tehdä 9-luokan oppilaistamme jatko-opintokelpoisia...
Tämä tästä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Viime lukuvuonna oli 26 opetustuntia, siihen LV-korvaus kun kutosluokkaa opetin. Täydet ikälisät niin piirun jäi bruttopalkka 4000€:sta.

Aineenopettajat ovat olleet neuvottelupöydissä paljon luokanopettajia parempia. Opetusvelvollisuudet alemmat paremmalla peruspalkalla ja noita pilipalihaistapaska-korvauksia ovat myös osanneet neuvotella. Siellä saattaa 4500€:n pintaan palkka hyvinkin kohota. Ei luokanopettajapuolella.
Joo, mä heitin tuon 4000-5000 ja se nyt keskustelussa jumahti tuonne ylärajalle. Lukion aineenopettajana siis olen itse, ja 15 vuoden ikälisillä olen 19 vuoden työuralla siis kerran saavuttanut tuon 5000, muuten viime vuodet olleet tuolta väliltä. Peruspalkka taitaa ikälisineen olla tällä hetkellä jotain 3850 ja henkilökohtainen lisä nostaa sen karvan alle 4 tonnin. Sitten tuo paljonko jäädään 5 tonnista menee lisätöiden mukaan.

Opettajilla taitaa lisät kertyä paremmin kuin hoitajilla, ei lukiopuolellakaan se eka peruspalkka ole kuin jotain 3070 €, eli ei hirveästi hoitajia enemmän, kun nämäkin tuotiin edellä vertailuun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei kaikilla ainakaan opetusvelvollisuuden suhteen. Eikös teillä ole 23 tai 24 tuntia opetusvelvollisuus? Itselläni on 23, joten ei se sinun 24 tunnin opetusvelvollisuudesta kaukana ole? Äikänopettajilla hiukan eri tilanne.
Yläkoulun opettajilla on se ihana tehtävä, että meidän tulee tehdä 9-luokan oppilaistamme jatko-opintokelpoisia...
Tämä tästä.

Niin. Satasen arvoinenhan tuo yksi viikkotunti suunnilleen on. 24h taitaa luokanopettajien lisäksi olla käsityön ja liikunnan maikoilla. Mutta kyllähän se ero helposti syntyy kun on peruspalkka aineenopettajilla parempi ja velvollisuudet keskimäärin alempia. Ei nyt mikään maailman suurin asia. Ammatinvalintakysymyshän tämäkin loppupelissä on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vai miten mahtaa olla palstan opettajat, onko paljon erilliskorvattavia tehtäviä ja lisätunteja, vai mennäänkö 2700 euron minimillä?
Aika urpoa olisi, jos tämänkin palstan 10+ vuotta työskennelleet opettaisivat alkupalkalla. Lisäksi esim. yläkoulussa lähtöpalkka itsessään on isompi kuin tuo 2700, vähän vajaa 3000 ja lukiossa vielä vähän suurempi. Siihen sekalainen määrä ikälisiä ja luokanvalvojuus, ja ollaan vaikkapa 3500 eurossa nopeasti ilman mitään ylimääräisiä tehtäviä, joita muuten ei todellakaan ole kaikilla opettajilla. Se on kyllä totta, että rehtorin suosiollisella avustuksella joku kokeneempi ope voi luoda ainakin lyhyeksi aikaa itselleen varsin leppoisan ja rahakkaan pestin ylituntien, lisätehtävien ja vastuiden avulla. Toisaalta taas moni ope tekee nuo ylimääräiset vastuunsa erittäin hyvin ja vastuullisesti, jolloin siitä hänelle ihan aiheesta maksetaan.

Oma lisätehtäväni tulee koulun ulkopuolisena hankerahoituksena ja loppui suvivirteen. Etäjakson aikana tahkoamani silmittömät tuntimäärät toivat joitain satasia lisäansioita siihen päälle, tosin työmäärään nähden näin jälkikäteen lähinnä huvittaa. No, ehkä hyöty tulee muuta kautta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onko ketjussa nyt enemmän kyse siitä, että opettajat kitisevät palkastaan ja muut hermostuvat siitä vai pidetäänkö opettajien palkkaa jotenkin liian korkeana? Olen itse opettanut nyt lukiossa kolme vuotta (sitä ennen peruskoulussa) ja pidän palkkaani hyvänä (~3900€/kk vuosipalkasta laskettuna). Esimerkiksi useimmat minun kanssani yhtä aikaa töihin menneet dippainssit tienaavat tällä hetkellä vähemmän.

Minusta palkka ei kuitenkaan ole liian korkea. Ensinnäkin tehtävä on tärkeä ja toiseksi Suomessa mitä tahansa opettajan työtä tekee alansa maisteriopinnot suorittanut ihminen. Ylennysmahdollisuuksia ei juuri ole, työ on jatkuvaa esiintymistä kriittiselle yleisölle ja paine kodin puolelta kasvaa vuosi vuodelta. Harva ammattikunta on yhtä tiiviin seurannan alla kaikissa tekemisissään. Jos alalle halutaan jatkossakin kovia ammattilaisia, pitää palkan ja muiden etujen (nämä paljon puhutut lomat) olla kilpailukykyiset.

Henk. koht. esimerkiksi hylkäsin tutkijan työt ja valitsin opettajuuden, koska a) opetusala tarjoaa minulle sopivaa mielekästä työtä, b) palkka on hyvä ja ennen kaikkea c) vapaa-aikaa jää paljon enemmän käyttöön kuin tutkijana. Tämän itse arvotan paljon korkeammalle kuin hyvän palkan. Lähde vähentämään noita etuja mistä päin tahansa, niin valinta olisi ollut vaikeampi. Ehkä joku minua huonompi (vaikka itse sanonkin) tekisi duuniani juuri nyt.

Suomen koulutusihmeestä puhutaan paljon ja sitä on pyritty selittämään milloin milläkin asialla. Yksi valtava etu Suomella verrattuna vaikka länsinaapureihimmekin on se, että opettajan työtä arvostetaan, sillä on hyvä status ja vetovoimaa lahjakkaiden ihmisten parissa. Jo nyt tämä vetovoima on varsinkin peruskoulussa laskemaan päin epäonnistuneiden inkluusio- ja muutamien muiden uudistusten takia.

Summa summarum, kitinää voi olla joskus liikaa, mutta ei opettajan työ liian hyvin palkattua ole ainakaan omasta subjektiivisesta näkövinkkelistä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko ketjussa nyt enemmän kyse siitä, että opettajat kitisevät palkastaan ja muut hermostuvat siitä vai pidetäänkö opettajien palkkaa jotenkin liian korkeana? Olen itse opettanut nyt lukiossa kolme vuotta (sitä ennen peruskoulussa) ja pidän palkkaani hyvänä (~3900€/kk vuosipalkasta laskettuna). Esimerkiksi useimmat minun kanssani yhtä aikaa töihin menneet dippainssit tienaavat tällä hetkellä vähemmän.

Minusta kysymys on siitä, että opettajat eivät pysty kertomaan, mikä se todellinen palkka kenelläkin on, vaan puhutaan aina siitä vastavalmistuneen opettajan lähtöpalkasta ilman lisätunteja tai erityistehtäviä. Minustakin opettajien palkka on kohdillaan, mutta toivoisin, että keskustelua käytäisiin todellisesta palkasta eikä mentäisi minkään "lisät ovat lisiä" -tyyppisen sumutuksen taakse.

Loman tai kesäkeskeytyksenkin osalta tilanne on minusta ihan ok, mutta huvittaa ne perustelut, että se johtuu opetusalan erityisestä kuormittavuudesta. Kyllähän me kaikki hyvin tiedämme, että kyseessä on historiallinen jäänne ja vaikka opetusala monella tapaa kuormittavaa onkin, niin sen takia tuota pitkää taukoa ei ole aikanaan suunniteltu. Jos loogisia ollaan, niin puheet työn muuttumisesta aiempaa rankemmaksi pitäisi johtaa jopa aiempaa pidempään kesäkeskeytykseen.

Kevään osalta olikin taannoin Opettaja-lehdessä aika piristävä mielipidekirjoitus: Lukijan mielipide: Lopetetaan valitus • Opettaja.fi (linkki vie Opettaja-lehden sivuille)
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minusta kysymys on siitä, että opettajat eivät pysty kertomaan, mikä se todellinen palkka kenelläkin on, vaan puhutaan aina siitä vastavalmistuneen opettajan lähtöpalkasta ilman lisätunteja tai erityistehtäviä. Minustakin opettajien palkka on kohdillaan, mutta toivoisin, että keskustelua käytäisiin todellisesta palkasta eikä mentäisi minkään "lisät ovat lisiä" -tyyppisen sumutuksen taakse.

Eikö tässä ketjussa kuitenkin ole aika avoimesti palkoista kerrottu ja mediaanipalkankin voi helposti selvittää? Opettajan palkka lasketaan aika poikkeuksellisesti, mutten sanoisi sitä sumutukseksi vaan käytännön seikoista johtuvaksi monimutkaisuudeksi. Opettajat eivät monesti itsekään osaa täysin eritellä kk-palkkansa taustalla olevia tekijöitä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tässä ketjussa kuitenkin ole aika avoimesti palkoista kerrottu ja mediaanipalkankin voi helposti selvittää? Opettajan palkka lasketaan aika poikkeuksellisesti, mutten sanoisi sitä sumutukseksi vaan käytännön seikoista johtuvaksi monimutkaisuudeksi. Opettajat eivät monesti itsekään osaa täysin eritellä kk-palkkansa taustalla olevia tekijöitä.

Eivät tosiaan osaa eritellä, jolloin minusta hieman turhan helposti päädytään sanomaan, että 2700 on surkea korvaus äärimmäisen raskaasta työstä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eivät tosiaan osaa eritellä, jolloin minusta hieman turhan helposti päädytään sanomaan, että 2700 on surkea korvaus äärimmäisen raskaasta työstä.
Kuinka moni lopulta on sanonut näin? Ja jos tuttavapiirissäsi tästä itketään, miksi yleistät sen tänne palstalle?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Eivät tosiaan osaa eritellä, jolloin minusta hieman turhan helposti päädytään sanomaan, että 2700 on surkea korvaus äärimmäisen raskaasta työstä.
Luokanopettajien, peruskoulun aineenopettajien ja lukion aineenopettajien palkat eroavat toisistaan. Lisäksi palkat eroavat esim. ikälisien myötä. Kyllä minä tiedän, mistä minulle maksetaan. Opettajien keskipalkkaa on taas hankala laskea ja jos sanotaan sen olevan vaikka 4000/kk, ei se kuitenkaan kerro koko totuutta. Uransa alussa oleva luokanopettaja ei todellakaan tuollaista summaa saa ja eniten on kai yleisissä keskusteluissa ollut kyse luokanopettajien palkoista.
 

Fordél

Jäsen
Loman tai kesäkeskeytyksenkin osalta tilanne on minusta ihan ok, mutta huvittaa ne perustelut, että se johtuu opetusalan erityisestä kuormittavuudesta. Kyllähän me kaikki hyvin tiedämme, että kyseessä on historiallinen jäänne ja vaikka opetusala monella tapaa kuormittavaa onkin, niin sen takia tuota pitkää taukoa ei ole aikanaan suunniteltu. Jos loogisia ollaan, niin puheet työn muuttumisesta aiempaa rankemmaksi pitäisi johtaa jopa aiempaa pidempään kesäkeskeytykseen.

Kyllä. Eihän sitä käy kieltäminen etteikö opettajan työ olisi raskasta. Toki moni kokenut opettaja pystyy hoitamaan työnsä niin ettei se käy liian raskaaksi. Mutta kun enemmistö suomalaisista kokee työnsä henkisesti raskaaksi (osa myös fyysisesti) niin mun on ainakin vaikea tässä tuntea erityistä sympatiaa opettajan valituksia kohtaan.

Jälleen kerran, kyseessä on työelämän yleinen ongelma. Ikävää toki, että myös opettajat joutuvat siitä kärsimään ja tottahan toki asiasta saa ja pitääkin keskustella myös opettajan työn yhteydessä. Mutta että kesäkeskeytykselle voisi hakea tuosta jotain perusteluita niin anteeksi vaan, se kuulostaa monen alan työntekijän korviin naurettavalta. Varmasti kovemminkin kuormittavia töitä löytyy vaikka kuinka, mutta heillä ei ole moista keskeytystä ja monella ei varmasti edes samaa palkkatasoa. Ja tosiaan se tausta koko kesäkeskeytykselle löytyy historiasta, kuten niin monelle muullekin työelämän omituisuudelle (esim. lomaltapaluurahat).

Tunnustusta kuitenkin täällä niille opettajille, jotka näkevät opettajien palkkauksen olevan pääosin kunnossa. Heillä tuntuu olevan realisimi tallella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tunnustusta kuitenkin täällä niille opettajille, jotka näkevät opettajien palkkauksen olevan pääosin kunnossa. Heillä tuntuu olevan realisimi tallella.
Toki myös tilipussi, se lisännee realismia tässä tapauksessa. Tosiaan vähän vaikea olla symppaamatta jotain heterogeenisen ja ison alakoululuokan aloittelevaa opettajaa alle 3000 euron kk-tuloilla kunnassa, jossa kukkaron nyörejä kiristetään avustajien, laitteiden ja ryhmäkokojen kautta sekä määräaikaisuuksien katkaisulla suvivirteen, jos verrokkina on vaikkapa lukiossa jo jonkin aikaa virassa opettanut ja pääasiassa rutiininsa luonut kokeneempi kansankynttilä muutamilla ylitunneilla, joka hoitelee sen 4000+ euroa ja pitkät lomat päälle, eikä yleensä edes joudu kuuntelemaan pahinta vittuilua vrt. peruskoulu. Eikä tämä ole sen lukio-open vika millään tapaa.

Mitä opettajat saavat ylipäätään työstään sanoa, kun jokaisella ulkopuolisella siihen lopulta on niin vahvat mielipiteet? Käsittääkseni tämäkään keskustelu ei lähtenyt työn raskauden nitinästä tai palkasta valittamisesta, vaan ulkopuolisen vittuilusta. Vaaditaan selkeitä vastauksia, ja sitten kun niitä annetaan, aletaan vittuilla kaikesta muusta maan ja taivaan välillä.

Mitä se opettajien valitus on, mistä koko ajan puhutaan? Konkreettisesti esim. tässä ketjussa tai toisaalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös