Onko joku syy,miksi lisätunneista ja lisätöistä ei pitäisi maksaa. Se peruspalkka siis sisältää siihen opetusvelvollisuuteen sisältyvät työt, ei muuta. Esimiehen vastuulla on, että maksettava lisäkorvaus vastaa lisätyön suuruutta ja vaativuutta. Ei tuo mikään yleinen tilanne ole, että parin mustekasetin tilaamisesta maksetaan tuhansia vuodessa.
Lisätunteja on itsellä ollut viime vuosina jotain 2-4, sitten ikälisät ja henkilökohtainen lisä, niin sinne 4000-5000 välille kk-palkka menee. Näitä erikseen korvattavia mulla on ollu 2-3 kurssia vuodessa, mutta ne on jo myös mukana tuossa, että 2-4 kurssia on ollut ylikursseja. Helsinki maksaa myös tulospalkkiota,mikä on opettajilla ollut jotain 1000-2000 € vuodessa pari viime vuotta.
En valita palkasta. Työtunteja tulee kyllä se n. 8 päivässä, mutta tottahan se on, että lomia on paljon. Siihen nähden todella asiallinen palkka jo tuo 4000.
Lähinnä sitä mietin, että jos OV-Tesin mukainen opetusvelvollisuus käsittää sellaisen työmäärän, josta normaali ihminen kohtuudella selviytyy mutta joka ei ole millään tavalla helppo tai löysä työmäärä, niin miten kuitenkin on mahdollista, että lähes jokaisella on jaksamisen puitteissa mahdollisuus tehdä tarvittaessa aika paljon enemmän. @clayman sanoi, että hänellä on opetusvelvollisuuden ylittäviä työtunteja "vain muutama", mistä on tulkittavissa, että normaalitilanne on, että niitä on vähintään tuo muutama ja usein enemmänkin.
Minulle tulee hakematta mieleen sellainen vaihtoehto, että opetusvelvollisuus hinattaisiin sellaiseen tuntimäärään, josta normaali ihminen ilman burn-outia selviytyy, siitä maksettaisiin asiallinen korvaus, mutta sen päälle ei tulisi enää mitään muuta. Ei koskaan, ei kenellekään.
Minä kun olen toimistotyöajassa, niin ei tähän mahdu mitään viikottaista lisätyötä edes ylimääräisellä korvauksella. Tokihan minulle kävisi myös sellainen vaihtoehto, että viikottaista työaikaa vähennettäisiin vaikka parilla tunnilla ja saisin jonkun erityisen lisätehtävän, esimerkiksi minut voitaisiin nimetä joihinkin työryhmiin funtsailemaan kehittämisjuttuja tai vastaavia, ja sitten tästä maksettaisiin erillinen korvaus. Tosin olen jo tällaisissa ryhmissä, mutta nämä menevät ihan normaalin työaikana ja palkan puitteisiin. Miksei opettajille voitaisi myös maksaa suoraan sellainen korvaus, johon mahtuisi kaikki tarpeellinen muu puuha opetustuntien lisäksi?