Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Opetustyö

  • 382 370
  • 3 070

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulle on sinänsä ihan sama, mutta huvittaa miten tuo takki kääntyy tilanteen mukaan kuin tuuliviiri. Yleensä ollaan tarkkoja, että se 9 viikkoa ei kesällä ole kesälomaa ja sitten kun tänä vuonna oli keskustelua että koulu venyisi niin samantien se olisikin kesälomasta pois. Eiköhän tämä ollut tässä.
Itse en ole vastaavaa keskustelua lukenut mistään, mutta jos olisi venynyt, niin henkilökohtaisesti ei olisi haitannut. Toki se on sitten tulkinnasta kiinni, olisiko tuo ollut sitten palkallinen vai palkaton työviikko. Kiitollinen täytyy olla, että työt jatkuivat etänä, eikä lomautettu. Siinä mielessä tuo lisäaika olisi ollut "reilu." Sopimusteknisesti taas... Ei ole mikään yksinkertaista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, en ole koskaan ollut kiinnostunut miettimään koko em. asiaa. Olen mieltänyt kesän lomaksi suvivirrestä siihen saakka, kun kulloinkin töihin valmistautumisen olen aloittanut. Yhtenä vuonna teetin korotustentin tms. eräälle oppilaalle, jolloin tein kesällä töitä ihan virallisesti, mutta muutoin ei ole kutsua käynyt.

Lomat ovat opettajilla kohdillaan ja jos työnsä kykenee järjestelmään siten, ettei kauheasti stressaa, tää on unelmahommaa. Sitten on vain sekin puoli, että monella opettajalla lyhyemmät lomat eivät riitä töistä palautumiseen ja kesästäkln alku menee palautellessa. Osin olen tähän jälkimmäiseen kastiin kuulunut, ja miettinyt viime vuosien aikana, josko voisi jotain sellaista tehdä, että työt jäisivät työpaikalle ja vähän lyhyemmät lomat riittäisivät, kun palautumistarve ei olisi välttämättä niin suuri.

Kokeilinkin tuossa jo keväällä yhtä rekryä ja paukuttelin jatkoon, kunnes tulin valituksi. Periaatteessa ihan mielenkiintoinen homma, mutta lopulta päädyin jättämään väliin, kun en aivan varma ollut alasta ja siitä, haluanko vaihtaa kuitenkaan aivan täysin vieraaseen ympäristöön. Lisäksi palkka ei ollut riskiin nähden erikoinen, vaikka toki mahdollisuudet kaiken onnistuessa olisikin ollut nykyistä suurempiin tuloihin.

PS Tänä vuonna se on 10 viikkoa, pitkästä aikaa. Ei vituta. Siinä ehtii jo palautua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meinaan että muilla aloilla on 253 työpäivää vuodessa ja opettajan hommissa 190 koulupäivää. Jos lasketaan ettö kuukaudessa on se 21 arkipäivää, niin opettajilla töitä on karvan verran yli 9 kuukautta ja muissa hommissa karvan alle 11 kuukautta. Ei tarvi kertoa että kesä menee valmistellessa materiaaleja.

Minulle on sinänsä ihan sama, mutta huvittaa miten tuo takki kääntyy tilanteen mukaan kuin tuuliviiri. Yleensä ollaan tarkkoja, että se 9 viikkoa ei kesällä ole kesälomaa ja sitten kun tänä vuonna oli keskustelua että koulu venyisi niin samantien se olisikin kesälomasta pois. Eiköhän tämä ollut tässä.

Opettajan työn palkkaus on siitä mielenkiintoista, että palkka lasketaan pidettyjen tuntien mukaan, ei todellisten työtuntien tai -päivien mukaan.

Minulle opettajantyö on "hyvin palkattu puolipäivä homma", koska olen sitä pian kolmekymmentävuotta tehnyt. Minulla on sisällöt hallussa, tunti-,viikko- ja vuosisuunnitelmia löytyy, eikä oppilaat pääse enää ihon alle. Otan myös opetuksen hieman rennommin kuin esim. @sampio , koska työnkuvani on enemmän olla kasvattaja kuin opettaja.

Mutta jos olet aloitteleva opettaja tai haluat tehdä työsi viimeisen päälle, pidettävät tunnit eivät anna oikeaa kuvaa työstäsi. Tiedän useamman opettajan, jotka viettävät ensi viikon koululla luokkaansa siivoten. Samat henkilöt aloittavat seuraavan lukuvuoden suunnittelun viikkoa ennen koulujen alkua ja tekevät joka vuosi suuren työn tuntiensa eteen. On totta, että opettajilla on noin 194 virallista työpäivää (vesopäivät oppilaiden koulupäivien lisäksi) vuodessa, mutta todellisuus vaihtelee tekijän mukaan. Toiset tekevät sen mikä on pakko, toiset taas panostavat useita viikkoja vuoden aikana. Näinhän se menee kaikilla työpaikoilla, ei opettajat ole siitä poikkeus.

Opettaja ei saa palkkaa kokeiden tarkistamisesta, tilastojen täyttämisestä, erilaisista pakollisista työryhmistä tai kokouksista, arvioinneista, kodin kanssa tehtävästa yhteistyöstä jne. Palkka siis tulee pidettävien tuntien mukaan. Uunon isän aikana kansakoulunopettajan työaika oli jotain muuta mitä se on tänä päivänä. Jos teollisuudessa tuotaisiin samaan tahtiin uusia velvollisuuksia työntekijöille mitä koulussa tulee opettajille, maassa olisi yleislakko.

Mutta kuten sanoin, minulle opettajantyö on "hyvin palkattu puolipäivä homma", en valita. Taidan mennä tien varteen aamulla.



 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Opettajan työn palkkaus on siitä mielenkiintoista, että palkka lasketaan pidettyjen tuntien mukaan, ei todellisten työtuntien tai -päivien mukaan.
Tehdyillä tunneilla ja pidetyillä tunneilla lienee korrelaatio, joskaan se ei varmasti ole vakio eri luokkatasoilla.
Jos puhutaan ala-asteen opettajista, niin palkka lasketaan siis sen ~ 22-27 viikkotunnin perusteella. Hauska yhteensattuma on, että 7,5h työpäivää 253 päivää vuodessa tekevä ihminen tekee 1900h vuodessa. 190 päivää ja viisi pidettyä tuntia päivässä tekee 950h opetusta vuodessa eli tasan puolet edellämainitusta. Ehkä tuo selittää matalampaa palkkausta.
 
Itse en ole vastaavaa keskustelua lukenut mistään
Enpä ole minäkään kyseistä keskustelua mistään todistanut. Mutta kyseisen käyttäjän jota lainasit, tavaramerkkejä on oman asian alleviivaaminen ja sen perusteleminen ilman perusteita keinolla millä hyvänsä. Jos siihen sopii valehtelu, valehtelu on ok. Jos siihen sopii "väärän" mielipiteen toteaminen what-aboutismiksi, sitten se on sitä.

Mitä tulee tähän teidän kahden käymäänne asiaan työajan ja -päivien määrästä. Niin onhan se meille kaikille opetustyötä tuntevien keskuudessa aivan selvää, ettei asiaa voi yksinkertaistaa excel-taulukon tasolle, jolle mitä mitä ilmeisemmin Dana77 sijoittaa tehdyt tunnit oman logiikkansa mukaan. Ja sen oman logiikan voi olettaa olevan osa universumia, "koska hei, mähän oon oikeassa".

Ja sitten niihin muihin aiheisiin:
Korona opetti meille opetusalan ammattilaisille ennen kaikkea sen, että kyllä opetuksen voisi järjestää toisinkin kuin lähiopetuksen muodossa. Ja että kyllä, se oman työn syvin olemus on siinä, miten ymmärtää toista, kun katsoo tätä silmiin.
 
Lisäksi haluan tässä jakaa ansiokkaille toteamuksille huomiota, kun siihen ihan aidosti on todella merkittävästi syytä. Joten @sampio jaan nimimerkillesi hymypatsaan kuten noin 10 vuotta sitten vielä opettajan työtä tehdessäni alakoulussa oli tapana tehdä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Enpä ole minäkään kyseistä keskustelua mistään todistanut. Mutta kyseisen käyttäjän jota lainasit, tavaramerkkejä on oman asian alleviivaaminen ja sen perusteleminen ilman perusteita keinolla millä hyvänsä. Jos siihen sopii valehtelu, valehtelu on ok. Jos siihen sopii "väärän" mielipiteen toteaminen what-aboutismiksi, sitten se on sitä.
Lastensuojeluun vastasin jo edellisessä viestissäni mutta miksi kouluja aukioloa jatkettaisiin kun opetus on ollut koko ajan käynnissä? Meinaatko että tekisin pari viikkoa ihan talkoilla?
Kukas se nyt valehtelee? Mitenkäs silloin sanotaan kun jäädään kiinni?
 

nevins

Jäsen
Jos teollisuudessa tuotaisiin samaan tahtiin uusia velvollisuuksia työntekijöille mitä koulussa tulee opettajille, maassa olisi yleislakko.
Vertaat yliopistosta valmistuneita opettajia teollisuuden työntekijöihin? Eikö pitäisi tarkastella teollisuudessa vastaavasti vähintään ylempiä toimihenkilöitä eli suurinpiirteiden keskijohdosta ylöspäin. Siellähän ei muutoksia tunnetusti tule juuri ollenkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kukas se nyt valehtelee? Mitenkäs silloin sanotaan kun jäädään kiinni?
En ota kantaa siihen, kuka valehteli ja mitä, mutta lainaamassasi viestissä viitattiin tilanteeseen, jossa opetusta jostain absurdista syystä ehdotettiin jatkettavaksi kesällä, vaikka opetus oli koko ajan käynnissä. Silloin se menisi vähän vittuilun puolelle, vaikka ymmärrän viittauksesi tähän kesäkeskeytyskeskusteluun. Jos koulut olisi suljettu, kesälle jatkamisesta keskustelu olisi ollut aivan luontevaa.
 
Minulle tulee tästä @dana77 mieleen se klassinen tilanne kun oppilas jää kiinni välitunnilla siitä, että kävi siellä kaupassa jonne ei olisi saanut mennä käymään välitunnilla.

Joo.

Nämä sen perusoppilaan joka perseili, perus selitykset ovat tätä luokkaa, että:

- Kyllä Suomi on vapaa maa siinä mielessä että meillä kaikilla suomalaisilla on lupa mielipiteisiin ja vapaa liikkuvuus hei.

Joo, tottahan se on. Ja arvostettava piirre, että sen osaa tuolla tavalla järkeistää ja perustella, noinhan sen voisi erilaisten kouluympäristöjen piilo-opetussuunnitelmien mukaan sisäistää oman elämänsä ohjenuoraksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulle tulee tästä @dana77 mieleen se klassinen tilanne kun oppilas jää kiinni välitunnilla siitä, että kävi siellä kaupassa jonne ei olisi saanut mennä käymään välitunnilla.
Ja minulle tulee mieleen tilanne kun epäpätevä opettaja syyttää oppilasta valehtelusta ja leimaa tämän ja sitten kun paljastuu, että seniili opettaja oli väärässä, hänellä ei ole munaa pyytää anteeksi, vaan alkaa selittely.
 
Joo kyllä @dana77 nimenomaan, sitten kun ne tunteet ovat laantuneet voidaan tämäkin asia käsitellä aikuisten tapaan.

Saat siitä sitten mallin, miten käsitellä epäoikeudenmukaisina koettuja tunteita. Meidän muiden antamina, jotka saivat siihen yhteiskunnan kustantaminen kymmenien tuhansien eurojen maisteri- ja tohtoritason tutkinnot.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hauska yhteensattuma on, että 7,5h työpäivää 253 päivää vuodessa tekevä ihminen tekee 1900h vuodessa. 190 päivää ja viisi pidettyä tuntia päivässä tekee 950h opetusta vuodessa eli tasan puolet edellämainitusta. Ehkä tuo selittää matalampaa palkkausta.
950h ei riitä opettajien tekemän työn ajaksi. Ei mitenkään.

Joskus on sanottu jokaisen oppitunnin vaativan vähintään yhden tunnin lisää opettajalta (suunnittelu, materiaalin valmistelu, suorituksien arviointi jne). Tähän voidaan lisätä 1-2 tuntia yhteistä suunnittelua per viikko, kodin ja koulun välinen yhteistyö, erityistehtäviin kuluva aika (nykyään on erilaisia työryhmiä), kehityskeskustelut (täytyy pitää opetusajan ulkopuolella) jne.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
950h ei riitä opettajien tekemän työn ajaksi. Ei mitenkään.

Joskus on sanottu jokaisen oppitunnin vaativan vähintään yhden tunnin lisää opettajalta (suunnittelu, materiaalin valmistelu, suorituksien arviointi jne). Tähän voidaan lisätä 1-2 tuntia yhteistä suunnittelua per viikko, kodin ja koulun välinen yhteistyö, erityistehtäviin kuluva aika (nykyään on erilaisia työryhmiä), kehityskeskustelut (täytyy pitää opetusajan ulkopuolella) jne.
En minä sanonut että riittäisi, puhuin opetustunneista. En silti usko noihin jotka sanovat että suhde on 1:1 tai yli. Vanhempien skidien opettajilla kun niitä opetustunteja on lähempänä kolmeakymmentä niin he eivät tee kuuttakymentä tuntia jokaviikko, tehtaantakuu.

Vaikka näitä ei monella tavalla voi verrata niin tein yliopistoaikana opetushommia tuntitöinä fukseille (ja yhtenä kesänä luin jopa kasvitiedettä kuten kasv.tiedettä leikkisästi kutsuttiin) ja kun ihan nollassa lähti, niin jotain valmistelua tarvittiin. Nykyisessä työssä pidän samaten joskus koulutuksia asiakkaille, mutta kun asian osaa kun omat uimahousut taskuunsa niin rutiinilla ne menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo kyllä @dana77 nimenomaan, sitten kun ne tunteet ovat laantuneet voidaan tämäkin asia käsitellä aikuisten tapaan.

Saat siitä sitten mallin, miten käsitellä epäoikeudenmukaisina koettuja tunteita. Meidän muiden antamina, jotka saivat siihen yhteiskunnan kustantaminen kymmenien tuhansien eurojen maisteri- ja tohtoritason tutkinnot.
Joko ne tunteet ovat sen verran laantuneet, että näet jo että on anteeksipyynnön paikka? Hyvä opetus tosiaan ettei kasvatustieteistä maisteriksi lukeminen tarkoita sitä, että henkilö osaisi käyttäytyä. Positiivista kuitenkin ettei tuollainen ammattiin valmistava tutkinto maksa tuon enempää meidän veronmaksajien rahoja.
 
Viimeksi muokattu:

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En minä sanonut että riittäisi, puhuin opetustunneista. En silti usko noihin jotka sanovat että suhde on 1:1 tai yli. Vanhempien skidien opettajilla kun niitä opetustunteja on lähempänä kolmeakymmentä niin he eivät tee kuuttakymentä tuntia jokaviikko, tehtaantakuu.

Vaikka näitä ei monella tavalla voi verrata niin tein yliopistoaikana opetushommia tuntitöinä fukseille (ja yhtenä kesänä luin jopa kasvitiedettä kuten kasv.tiedettä leikkisästi kutsuttiin) ja kun ihan nollassa lähti, niin jotain valmistelua tarvittiin. Nykyisessä työssä pidän samaten joskus koulutuksia asiakkaille, mutta kun asian osaa kun omat uimahousut taskuunsa niin rutiinilla ne menee.
Nykyään on monessa kunnassa ylityökatot eli sinne 30h ei päästä millään. Itsellä oli joskus 28 tuntia opetusta viikossa. Silloin jaksoi tuon määrän. Kyllä se meni ja menee 1:1 tai yli. Kokeet, kirjoitelmat, materiaalin luominen ja valmistelu. Jokaisesta oppitunnusta tulee helposti se yksi tunti lisää. Eihän sitä joka viikko korjaa/arvioi kirjoitelmia, mutta niihin menee sitten aikaa, kun niin tekee. Jos on 200 oppilasta opetuksessa, niin kyllä sitä aikaa kuluu. Ja jatkuvasti on kuitenkin jotain arvioitavaa tai valmisteltavaa (etenkin uusien tehtävien luominen).

Nykyään ei rutiini riitä, kun on niin monenlaisia oppimisvaikeuksia, näin esim. On luotava eriytettyjä tehtäviä niin alas- kuin ylöspäinkin. Opetusmateriaali (powerpoint, monisteet...) luodaan tarpeiden mukaisesti eli se mikä sopii jollekin ryhmälle, ei sovikaan toiselle. Pitää käydä eri asioita läpi joidenkin kanssa, kun virheet ovat erilaiset. Jotkut tarvitsevat enemmän tehtäviä/harjoituksia kuin toiset - "Ope, onks sulla lisätehtäviä. Haluan harjoitella kokeeseen." Ja sitten teet lisää.

Lisäys:
Pelkällä rutiinilla vetäminen on mielestäni sitä lusmuilua. Itse pyrin kehittämään opetusta jatkuvasti. Nytkin on tarkoitus tehdä jotain uutta ensi lukuvuotta varten.

Rutiini on se, että osaat lukea tilanteita ja osaat reagoida opettajana. Samaan materiaaliin tukeutuminen vuodesta toiseen on väärin oppilaita kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ei se opettajan työ välttämättä lopu suvivirteen. 11.6. on tänä vuonna ehtolaiskuulustelu. Ennen sitä ei aina kannata lomia varailla.
Lisäksi meillä on valvontavelvollisuus: valvo oppilaita oppitunneilla, ruokailussa, vierailuilla ja koulupäivän aikana. Minulla oli joka jaksossa kahdeksan välituntivalvontaa/viikko.
 

Kyylä

Jäsen
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta opettajien työaikakeskustelu nousee aivan toiseen valoon, kun tarkastellaan keissiä sijaisopettaja. Itseäni hämmästyttää joka vuosi, kuinka OAJ pystyy kohtelemaan jäsenistöään niin eriarvoistavasti. Toki jokaisella mahdollisuus valita liittoon kuulumisensa. Sijaisopettajana en koskaan itse kuuluisi.

Tarina on tuttu ja niin ovat perustelutkin. Vanhempainvapaat, hoitovapaat, aikuisopiskelu, apuraha tms. muu virkavapaa keskeytetään kesäkeskeytyksen ajaksi ja samalla heivataan kortistoon sijaisopettaja, joka talven aikana on työt hoitanut.

OAJllä on kaksi viralllista selitystä tälle. Ensimmäinen on se, että kyllähän me korjaisimme sijaisopettajan aseman mutta kun kunnat ei. Toki, mutta kun OAJn vaatimus on tosin ollut se, että molemmille (sijaisopettajalle ja viranhaltijalle) maksetaan kesäajan palkka. Kysymys kuuluu, että miksi yhdenkään työnantajan pitäisi suostua siihen, että se maksaa kahdelle ihmiselle kesäkeskeytyspalkkaa 2,5 kk? Ei tällista velvoitetta ole lääkäreillä tai kunnansihteereillä.

Toinen virallinen selitys on se, että myös perhevapailla, aikuiskoulutustuella kuuluvalle kuuluu palkallinen loma. Kyllä kuuluu, mutta minkä logiikan mukaan se on 2,5kk? Aikuisopintotuella loman kertyminen on jopa pienempää. No - tätä (oikeus 2,5kk palkalliseen kesäkeskeytykseen) on selitetty siten, että opettaja ei voi valita lomansa ajankohtaa. No, se on ammatinvalintakysymys ja toisekseen - kukaan meistä ei valitse lomansa ajankohtaa vaan on lomalla työnantajan osoittamassa kohdassa. Toki kesällä on oikeus saada pidempi keskeytyksetön loma.

Järjestelmä, joka on rakennettu puhtaasti vakituisten opettajien etuja turvaamaan, polkee härskisti varsinkin nuorten opettajien asemaa ja oikeuksia. Monesti tämä aiheuttaa heille kerrannaisvaikutuksen, sillä perheessä puolison jäädessä työttömäksi, sillä on vaikutusta puolison etuihin. Esimerkiksi kotihoidontuki katkeaa samalla päivämäärällä.

Niin kauan, kun OAJ ei lähde korjaamaan tätä epäkohtaa, on sanahelinää puhua koko vuodelle jaetusta palkasta tai talven aikana "varastoon" tehdystä työstä. Opettajat voisivat lähteä ajamaan kokonaistyöaikauudistusta, jolloin tämäkin ongelma ratkeaisi itsestään. Päättävillä paikoilla vaan on ne vakituiset opettajat, ja hehän eivät asemaansa horjuta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
950h ei riitä opettajien tekemän työn ajaksi. Ei mitenkään.

Joskus on sanottu jokaisen oppitunnin vaativan vähintään yhden tunnin lisää opettajalta (suunnittelu, materiaalin valmistelu, suorituksien arviointi jne). Tähän voidaan lisätä 1-2 tuntia yhteistä suunnittelua per viikko, kodin ja koulun välinen yhteistyö, erityistehtäviin kuluva aika (nykyään on erilaisia työryhmiä), kehityskeskustelut (täytyy pitää opetusajan ulkopuolella) jne.

Erityistehtävistähän maksetaan erillinen korvaus ja tuntuu olevan niin, että lähes kaikilla opettajilla joku erityistehtävä myös on. OV-Teshän on tässä suhteessa todella höveli sopimus ja pari vuosiviikkotuntia napsahtaa helposti esimerkiksi siitä, että olet joku koulun liikuntavastaava, eli tilailet tarvittaessa jumppavälineitä ja organisoit kerran vuodessa jonkun liikuntapäivän. Sitten on kaikenlaista kehittämistyöryhmää ja muuta, jonka luulisi kuuluvan ihan normaaliin työnkuvaan, mutta kaikesta tästä tulee erillinen korvaus. Varsinainen huumorihomma on joku tarpeistonhoitokorvaus niille aineenopettajille, joiden aineessa on jotain erityistä välineistöä. Lisätuntejakin tuntuu olevan lähes jokaisella opettajalla, eikä taida kovin montaa opettajaa löytyä, jolla olisi vain opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit eikä mitään lisäkorvauksia.

Vai miten mahtaa olla palstan opettajat, onko paljon erilliskorvattavia tehtäviä ja lisätunteja, vai mennäänkö 2700 euron minimillä?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta opettajien työaikakeskustelu nousee aivan toiseen valoon, kun tarkastellaan keissiä sijaisopettaja. Itseäni hämmästyttää joka vuosi, kuinka OAJ pystyy kohtelemaan jäsenistöään niin eriarvoistavasti. Toki jokaisella mahdollisuus valita liittoon kuulumisensa. Sijaisopettajana en koskaan itse kuuluisi.

Tarina on tuttu ja niin ovat perustelutkin. Vanhempainvapaat, hoitovapaat, aikuisopiskelu, apuraha tms. muu virkavapaa keskeytetään kesäkeskeytyksen ajaksi ja samalla heivataan kortistoon sijaisopettaja, joka talven aikana on työt hoitanut.

OAJllä on kaksi viralllista selitystä tälle. Ensimmäinen on se, että kyllähän me korjaisimme sijaisopettajan aseman mutta kun kunnat ei. Toki, mutta kun OAJn vaatimus on tosin ollut se, että molemmille (sijaisopettajalle ja viranhaltijalle) maksetaan kesäajan palkka. Kysymys kuuluu, että miksi yhdenkään työnantajan pitäisi suostua siihen, että se maksaa kahdelle ihmiselle kesäkeskeytyspalkkaa 2,5 kk? Ei tällista velvoitetta ole lääkäreillä tai kunnansihteereillä.

Toinen virallinen selitys on se, että myös perhevapailla, aikuiskoulutustuella kuuluvalle kuuluu palkallinen loma. Kyllä kuuluu, mutta minkä logiikan mukaan se on 2,5kk? Aikuisopintotuella loman kertyminen on jopa pienempää. No - tätä (oikeus 2,5kk palkalliseen kesäkeskeytykseen) on selitetty siten, että opettaja ei voi valita lomansa ajankohtaa. No, se on ammatinvalintakysymys ja toisekseen - kukaan meistä ei valitse lomansa ajankohtaa vaan on lomalla työnantajan osoittamassa kohdassa. Toki kesällä on oikeus saada pidempi keskeytyksetön loma.

Järjestelmä, joka on rakennettu puhtaasti vakituisten opettajien etuja turvaamaan, polkee härskisti varsinkin nuorten opettajien asemaa ja oikeuksia. Monesti tämä aiheuttaa heille kerrannaisvaikutuksen, sillä perheessä puolison jäädessä työttömäksi, sillä on vaikutusta puolison etuihin. Esimerkiksi kotihoidontuki katkeaa samalla päivämäärällä.

Niin kauan, kun OAJ ei lähde korjaamaan tätä epäkohtaa, on sanahelinää puhua koko vuodelle jaetusta palkasta tai talven aikana "varastoon" tehdystä työstä. Opettajat voisivat lähteä ajamaan kokonaistyöaikauudistusta, jolloin tämäkin ongelma ratkeaisi itsestään. Päättävillä paikoilla vaan on ne vakituiset opettajat, ja hehän eivät asemaansa horjuta.
Tämä on suuri epäkohta ja toivon tähän muutosta. Monet opettajat eivät keskeytä vapaata kesäksi ja toiset taas tekevät niin. Pitäisi olla selkeä linja.

Opettajien on todella hankala vaikuttaa asioihin. Meitä ei kuunnella ja OAJ on melko hyödytön.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Erityistehtävistähän maksetaan erillinen korvaus ja tuntuu olevan niin, että lähes kaikilla opettajilla joku erityistehtävä myös on. OV-Teshän on tässä suhteessa todella höveli sopimus ja pari vuosiviikkotuntia napsahtaa helposti esimerkiksi siitä, että olet joku koulun liikuntavastaava, eli tilailet tarvittaessa jumppavälineitä ja organisoit kerran vuodessa jonkun liikuntapäivän. Sitten on kaikenlaista kehittämistyöryhmää ja muuta, jonka luulisi kuuluvan ihan normaaliin työnkuvaan, mutta kaikesta tästä tulee erillinen korvaus. Varsinainen huumorihomma on joku tarpeistonhoitokorvaus niille aineenopettajille, joiden aineessa on jotain erityistä välineistöä. Lisätuntejakin tuntuu olevan lähes jokaisella opettajalla, eikä taida kovin montaa opettajaa löytyä, jolla olisi vain opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit eikä mitään lisäkorvauksia.

Vai miten mahtaa olla palstan opettajat, onko paljon erilliskorvattavia tehtäviä ja lisätunteja, vai mennäänkö 2700 euron minimillä?
Onko joku syy,miksi lisätunneista ja lisätöistä ei pitäisi maksaa. Se peruspalkka siis sisältää siihen opetusvelvollisuuteen sisältyvät työt, ei muuta. Esimiehen vastuulla on, että maksettava lisäkorvaus vastaa lisätyön suuruutta ja vaativuutta. Ei tuo mikään yleinen tilanne ole, että parin mustekasetin tilaamisesta maksetaan tuhansia vuodessa.

Lisätunteja on itsellä ollut viime vuosina jotain 2-4, sitten ikälisät ja henkilökohtainen lisä, niin sinne 4000-5000 välille kk-palkka menee. Näitä erikseen korvattavia mulla on ollu 2-3 kurssia vuodessa, mutta ne on jo myös mukana tuossa, että 2-4 kurssia on ollut ylikursseja. Helsinki maksaa myös tulospalkkiota,mikä on opettajilla ollut jotain 1000-2000 € vuodessa pari viime vuotta.

En valita palkasta. Työtunteja tulee kyllä se n. 8 päivässä, mutta tottahan se on, että lomia on paljon. Siihen nähden todella asiallinen palkka jo tuo 4000.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Erityistehtävistähän maksetaan erillinen korvaus ja tuntuu olevan niin, että lähes kaikilla opettajilla joku erityistehtävä myös on. OV-Teshän on tässä suhteessa todella höveli sopimus ja pari vuosiviikkotuntia napsahtaa helposti esimerkiksi siitä, että olet joku koulun liikuntavastaava, eli tilailet tarvittaessa jumppavälineitä ja organisoit kerran vuodessa jonkun liikuntapäivän. Sitten on kaikenlaista kehittämistyöryhmää ja muuta, jonka luulisi kuuluvan ihan normaaliin työnkuvaan, mutta kaikesta tästä tulee erillinen korvaus. Varsinainen huumorihomma on joku tarpeistonhoitokorvaus niille aineenopettajille, joiden aineessa on jotain erityistä välineistöä. Lisätuntejakin tuntuu olevan lähes jokaisella opettajalla, eikä taida kovin montaa opettajaa löytyä, jolla olisi vain opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit eikä mitään lisäkorvauksia.

Vai miten mahtaa olla palstan opettajat, onko paljon erilliskorvattavia tehtäviä ja lisätunteja, vai mennäänkö 2700 euron minimillä?
Nyt ei ollut kyse palkasta, vaan työtuntien määrästä.

Itse hoidan muutamaa erityistehtävää ilman erillistä korvausta. Yhdestä taas maksetaan. Opetusvelvollisuuden ylittäviä oppitunteja on vain muutama koska on ylityökatto. Ei voi olla enempää. Kaikissa kunnissa ei tuota kattoa ole, meillä ainakin on. Ei silti taida monellakaan aineenopettajalla olla nykyään hirveesti ylityötunteja.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Meitä ei kuunnella ja OAJ on melko hyödytön.
Tästä samaa mieltä. Ainoa syy kuulua OAJin on liiton lakiapu.
Mitä tulee näihin lisätehtäviin, niin tiedän sen, että osa rehtoreista kikkailee, että esim. biologian ja kemian opettajilla ei tule tiettyä opetustuntimäärä. Näin ollen ei tarviste maksaa kokoelmien hoidosta. Osa suostui tekemään lisätehtäviä siitä hyvästä, että sai laittaa ne KiKy-tunneiksi. TVA-potin jakaminenkaan ei aina mene ns. putkeen.
Luokanvalvojan työstä saatu korvaus on tällä hetkellä suhteutettuna työmäärään aivan naurettavan pieni. Lisäksi OAJta ei ole ollut kiinnostusta tarkoin määrittää mitä tehtäviä lv-korvauksen eteen tulee ja ei tule tehdä. 1990-luvun loppupuolelta asti lv:n työtä tehneenä tehtäväkenttä on muuttunut todella paljon. Eikä ainakaan parempaan suuntaan. Osa rehtoreista täyttää opetusvelvollisuuden lv:n hommilla. Silloin ei tarviste maksaa täyttä korvausta lv:n töistä.
Voisin jopa maksaa +20€/viikko siitä, että ei tarvitse olla enää koskaan lv.
Lisätyö lienee lisäpalkan arvoista - jopa opetusalalla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen sanonut tämän ennenkin, mutta opettajien työaikakeskustelu nousee aivan toiseen valoon, kun tarkastellaan keissiä sijaisopettaja. Itseäni hämmästyttää joka vuosi, kuinka OAJ pystyy kohtelemaan jäsenistöään niin eriarvoistavasti. Toki jokaisella mahdollisuus valita liittoon kuulumisensa. Sijaisopettajana en koskaan itse kuuluisi.

Tarina on tuttu ja niin ovat perustelutkin. Vanhempainvapaat, hoitovapaat, aikuisopiskelu, apuraha tms. muu virkavapaa keskeytetään kesäkeskeytyksen ajaksi ja samalla heivataan kortistoon sijaisopettaja, joka talven aikana on työt hoitanut.

OAJllä on kaksi viralllista selitystä tälle. Ensimmäinen on se, että kyllähän me korjaisimme sijaisopettajan aseman mutta kun kunnat ei. Toki, mutta kun OAJn vaatimus on tosin ollut se, että molemmille (sijaisopettajalle ja viranhaltijalle) maksetaan kesäajan palkka. Kysymys kuuluu, että miksi yhdenkään työnantajan pitäisi suostua siihen, että se maksaa kahdelle ihmiselle kesäkeskeytyspalkkaa 2,5 kk? Ei tällista velvoitetta ole lääkäreillä tai kunnansihteereillä.

Toinen virallinen selitys on se, että myös perhevapailla, aikuiskoulutustuella kuuluvalle kuuluu palkallinen loma. Kyllä kuuluu, mutta minkä logiikan mukaan se on 2,5kk? Aikuisopintotuella loman kertyminen on jopa pienempää. No - tätä (oikeus 2,5kk palkalliseen kesäkeskeytykseen) on selitetty siten, että opettaja ei voi valita lomansa ajankohtaa. No, se on ammatinvalintakysymys ja toisekseen - kukaan meistä ei valitse lomansa ajankohtaa vaan on lomalla työnantajan osoittamassa kohdassa. Toki kesällä on oikeus saada pidempi keskeytyksetön loma.

Järjestelmä, joka on rakennettu puhtaasti vakituisten opettajien etuja turvaamaan, polkee härskisti varsinkin nuorten opettajien asemaa ja oikeuksia. Monesti tämä aiheuttaa heille kerrannaisvaikutuksen, sillä perheessä puolison jäädessä työttömäksi, sillä on vaikutusta puolison etuihin. Esimerkiksi kotihoidontuki katkeaa samalla päivämäärällä.

Niin kauan, kun OAJ ei lähde korjaamaan tätä epäkohtaa, on sanahelinää puhua koko vuodelle jaetusta palkasta tai talven aikana "varastoon" tehdystä työstä. Opettajat voisivat lähteä ajamaan kokonaistyöaikauudistusta, jolloin tämäkin ongelma ratkeaisi itsestään. Päättävillä paikoilla vaan on ne vakituiset opettajat, ja hehän eivät asemaansa horjuta.
Kuten jo joku muukin totesi,niin tämä on epäkohta. Ei se silti tee sanahelinäksi faktaa tuosta palkkasysteemistä. Täyden työvuoden tekeville se menee juuri noin, eli valtaosan kohdalla.

Tuo erilaisilla vapailla olevien paluu kesäksi töihin on ongelmallinen muutenkin kuin työnantajan ja OAJ:n toimesta, noihin kun taitaa vaikuttaa jo yleisetkin työlait lomamääräyksineen. Tietenkin maksu tehdystä työstä kuuluisi sijaiselle minunkin moraalini mukaan. Varsinkin näiden hoitovapaiden pilkkominen niin, että katkaistaan kesäksi on ihan helvetin härskiä hommaa. Varsinainen äitiysloma nyt ajoittuu lapsen syntymän mukaan, ja on eri asia.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luokanvalvojan työstä saatu korvaus on tällä hetkellä suhteutettuna työmäärään aivan naurettavan pieni. Lisäksi OAJta ei ole ollut kiinnostusta tarkoin määrittää mitä tehtäviä lv-korvauksen eteen tulee ja ei tule tehdä. 1990-luvun loppupuolelta asti lv:n työtä tehneenä tehtäväkenttä on muuttunut todella paljon. Eikä ainakaan parempaan suuntaan. Voisin jopa maksaa +20€/viikko siitä, että ei tarvitse olla enää koskaan lv.
Lisätyö lienee lisäpalkan arvoista - jopa opetusalalla.
Näinpä juuri.

Luokanvalvoja pitää ohjaustunnin kerran viikossa. Sitten on ne kehityskeskustelut, kodin ja koulun välinen yhteydenpito, tukipapereiden laatiminen ja tukipalaverit...

Eikä ole tarkoitus valittaa työn määrästä. Itse olen alan valinnut ja töitä ne muutkin tekevät. Tarkoituksena on tuoda esille, mitä kaikkea opettajat oikeasti nykyään tekevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös