Mainos

Onko työttömyys suomessa itseaiheutettua?

• 14 366
  • 171

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Waky

Se miksi ihmiset tunkevat aloille millä ei todellisuudessa ole työpaikkoja on sitten jo oma aiheensa. Televisio jne. ovat luoneet nuorille illuusioita, joista monet kärsivät vanhempana.

Se on osaltaan myös työnantajapuolen syytä, että joillain aloilla on työvoimapulaa. Mistä opiskelija voisi tietää, että mitä pääainetta kannattaisi alkaa lukemaan yliopistossa/korkeakoulussa? Tottakai he valitsevat sen joka kuulostaa helpoimmalta tai muuten vain tekee ratkaisun perstuntumalla. Jos jollain yrityksellä olisi vaikeuksia saada esimerkiksi lujuuslaskennan osaajia värvättyä, kannattaisi asiaa ajatella hieman pitkäjänteisemmin ja palkkaisivat TTY:ltä jonkun konetekniikan fuksin kesätöihin. Tälle fuksille sitten kertoisivat töitä löytyvän tulevaisuudessakin, jos ottaisi tietyn pääaineen itselleen. Nythän yritykset haluavat lähinnä värvätä valmiita osaajia tai opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoita. Miksi yhteistyötä ei voisi aloittaa aikaisemmin? Tämä omien kokemuksien pohjalta mietiskeltynä.

Monilla aloilla olisi syytä kanssa harkita vanhaa kunnon oppisopimuskoulutusta. Eiköhän niihin putkihommiinkin olisi tulijoita, jos perukoululaisille oppisopimuksia tarjottaisiin. Taitaa Suomessa oppisopimuksella kouluttaminen olla aika minimaalista. Esimerkiksi Saksassa oppisopimusmalli taitaa olla pääsääntöinen kouluttautumismalli ammattikoulutuksessa.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oppisopimuskoulutus toimii käsittääkseni joissakin tapauksissa ihan hyvin. Esimerkiksi vanhempieni asuinpaikkakunnalla, pienehkössä maalaiskunnassa, paikkakunnan suuret työllistäjät kouluttavat pääosin itse tarvitsemansa työvoiman juuri oppisopimuksen avulla. Mutta voi olla, ettei kaupungeissa systeemi vedä yhtä hyvin.

Tässä kun on keskustelu kääntynyt koulutuspaikkojen ja työmarkkinoiden epäsuhtaan, on otettava esille opetusministeriön suorastaan järjetön tavoite takavuosilta, jonka mukaan 60% suomalaisista täytyy kouluttaa korkeakoulututkinnon arvoisesti. Ihmetyttää, miten tuollainen tavoite on joskus lausuttu vakavissaan - työmarkkinoilla kun ei kuitenkaan ole 60% työpaikoista sellaisia, joissa tuota korkeakoulututkintoa tarvitsee. Tämänhetkiseen epäsuhtaiseen tilanteeseen tämä tarjolla olevan koulutuksen valtava määrä lienee yksi osasyy.

Media-alan opiskelijana huomaa jo omallekin alalle koulutettavan ihan liikaa porukkaa. Onneksi joihinkin työpaikkoihin painaa vielä yliopistotason koulutus (joka itselläni on nyt vaiheessa) enemmän kuin ammattikorkeakoulun (perustelen amk:n syyllistämistä tässä yhteydessä sillä, että yliopistojen aloituspaikkamäärä media-alalla ei ole kasvanut aikoihin, kun taas amk:n medianomipaikkojen määrä on ja paljon), mutta ehkä tulevaisuudessa ei omasta opiskelupaikastanikaan voi enää valmistua rauhallisin mielin. Jo nyt esimerkiksi joihinkin radioihin on melko mahdoton päästä palkalliseen harjoitteluun, kun joihinkin niistä on tulossa harjoittelijoita palkatta jopa koko kesäksi. Työkokemuksen kartuttaminen alalta on tällöin lähes mahdotonta, jos haluaa myös saada varastoon hieman rahaa talven opiskelun varalle.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Nythän yritykset haluavat lähinnä värvätä valmiita osaajia tai opintojen loppuvaiheessa olevia opiskelijoita."

Juuh, itselleni on jäänyt vähän sellainen kuva, että kesätöihinkin haluttaisiin ihmisiä joilla on gradua vaille valmiit opinnot kahdesta pääaineesta, ikää alta 25 ja 5 vuoden työkokemus alalta.

Tai sitten jos henkilöstöpäällikön poika on joskus nähnyt teräspalkin ja osaa käyttää taskulaskinta niin lujuuslaskentaosasto saikin uuden kesätyöntekijän.

Noh tämä nyt on lähinnä vain vittuuntuneen henkilön katkeraa tilitystä, mutta omassa tuttavapiirissä 90% niistä henkilöistä jotka tekevät ensi kesänäkin oman alansa töitä ovat saaneet hommansa suhteilla.
Kun ei suhteita ole (vaikka ilmaiset lääkärinpalvelut ovat aika kiva bonus lääkäriperheessä/lääkärituttavapiirissä niin kesätöiden kanssa suhteilla ei juurikaan tee mitään...nojoo, ei se ohitusleikkaus voi nyt niin vaikeaa olla).

Onneksi voi sentään kesällä ihan suoraan tehdä pakollisia labratöitä _nauttien_ runsaasta opintotuesta ja sitten ensi kesänä huomata tyrkyttäessään itseään firmoihin tekemään gradua/gradun jälkeen omaavansa tasan 0 sekuntia työkokemusta "oikeista töistä".

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, oikeastaan noin ideaalisesti ajateltuna työttömyys ei ole ongelma vaan työ. Aiemmin sitä pidettiin köyhän kunniana koska jotain kannustinta piti olla pelkän hengissä säilymisen lisäksi. Nyt lisäarvona on jonkinlaisen egon/statuksen pönkityksen integroituminen tehostuvaan maailmantalouteen - eli eipä oikeastaan tilanne ole kauheasti muuttunut. Itsenäisyyden ihanne pätee tuskin edes täällä mainittuihin Jorma Lillbackan kaltaisiin miljonääri-yrittäjiin puhumattakaan meistä normaaleista ”kunniallisista” palkansaajista. Tietysti henkensä kaupalla vedessä polskimista voi pitää itsenäisyytenä koska omilla voimillaan pitää itseänsä pinnan yläpuolella, mutta aika rajallisesta ilosta siinä on kysymys. No, konservatiivit vastaavat tähän että ”otsa hiessä on sinun leipäsi ansaitseman” hamaan maailmanloppuun asti, mutta välttämättömyys ei välttämättä ole hyve. Se voi jopa lähennellä pahetta. Nämä ovat ehkä karuja ajatuksia, mutta kyllä nykyinen työelämä – etenkin globaalin kilpailun aloilla – vasta karua onkin. Itse lähdin aikoinani opiskelemaan historiaa halusta oppia historiaa - lapsekkaasti ilman pienintäkään ajatusta työelämästä. Toisaalta en myöskään mitenkään ajatellut tai odottanut että loppututkinto oikeuttaisi automaattisesti koulutusta vastaavaan työpaikkaan. Eikä se oikeuttanutkaan. Ja toki jossain vaiheessa, kun maailman jäinen meno alkoi vähän selvitä, rupesi välillä kaduttamaan ettei samaa energiaa ollut investoinut vaikka oikeustieteelliseen – mutta se tunne meni nopeasti ohi: mikä on sitä vapautta ja itsenäisyyttä, se että tekee mitä haluaa vai se että tekee kompromisseja olosuhteiden pakosta? Nyt tässä ”hyvässä” (vastenmielisen ei-humanistisessa) työpaikassani ja ”itsenäisessä” asemassani elämänlaatu on paljon huonompi ja tilanteeni paljon epäitsenäisempi kuin mikä sen pitäisi olla. Eli niin paljon kun tekisikin mieli paheksua näitä myyttisiä sosiaalipummeja, joita näiden puheiden perusteella maasta ilmeisesti löytyy noin neljä ja puoli miljoonaa, ei sitä voikaan tehdä: siinä määrin kun he ovat omasta tahdostaan valinneet olotilansa, olisi itse asiassa karehtiminen parempi ratkaisu. Vapaudesta ja itsenäisyydestä ei siis pohjimmiltaan löydy mitään kriteerejä tuomitsemaan valtion tuella elämistä – ja ne moraaliset arvot, joilla tämä voitaisiin tehdä, eivät taida olla kovinkaan suopeita tälle nykyiselle silmittömän ahneuden ja kilpailun ajalle. Ehkä sitä vaatii mahdottomia, mutta mahdollisen vaatiminen ja saavuttaminen tuntuu myös vähän tuhlaukselta, kun ottaa huomioon tämän rajallisen aikamme täällä.

EDIT: typoja

Viimeksi muokattu:

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior

mä en juurikaan kaipaa töitä
mä vaan biitsillä löysään vöitä,
mua ei juurikaan kiinnosta fyrkka
mulle on normiduuni liian styrkkaa,
mulle tuo tarvitun hillon sossu
kunhan on aamuisin kaverina kossu,
mä en paljoa duuneja kelaa
nastempi on vaan olla ja relaa

tump tump tump, uffaffaa, uffaffaa

musta tulee isona asiajätkä
ilman että kiinnostaa duuni tai pätkä,
duuni on bääd, siin tulee kuuma
mua vaan kiinnostaa elämän huuma,
mä haluun olla villi ja vapaa
mua ette juurikaan duuneissa tapaa,
heitä jätkä rööki tai tulee nenää
nyt mua ei kiinnosta jaksa enää.

uffaffaa, tump

On ne epeleitä. Usein jopa jalan.

edit puuttunut s

Ei helvetti, Sene, Jannussa on Munaa, joka kyykyttää täböllä jopa Kanaa.

Seuraava säkeistö, lähtee…

Jömps, jömps…

OK, nyt meitsikin tän hiffaa
kait laiffin pitää olla kliffaa.
Vain daijut painaa vörkkii,
älä mua tuu niihin törkkii.
Mä diggaan kartsalla vaappuu,
suomiräppii vihasena raakkuu.
Ois vitun siistii olla vielä musta,
ei tarttis jengii öögaan kusta.
Kato kun mulla on kaikki liian hyvin,
mut Harlemin neekeriin veljeys syvin.

*sormet harallaan sörkkimistä *
Uffaffa, uffaffaa, tönks, tönks!

Jalkamiehen taival on synkkä.

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti varjo

Juuh, itselleni on jäänyt vähän sellainen kuva, että kesätöihinkin haluttaisiin ihmisiä joilla on gradua vaille valmiit opinnot kahdesta pääaineesta, ikää alta 25 ja 5 vuoden työkokemus alalta.

Noh tämä nyt on lähinnä vain vittuuntuneen henkilön katkeraa tilitystä, mutta omassa tuttavapiirissä 90% niistä henkilöistä jotka tekevät ensi kesänäkin oman alansa töitä ovat saaneet hommansa suhteilla.

Näinhän se on. Turha mielestäni yritysten on itkeä osaavien korkeastikoulutettujen työntekijöiden perään, jos eivät ole valmiita tekemään mitään heidän osaamisensa eteen. Jos ne haluavat työkokemusta omaavia työntekijöitä, niin miksi eivät sitten tarjoa mahdollisuutta hankkia sitä esimerkiksi harjoitteluohjelmien avulla.

Samoin hallituksen peräämää opiskeluaikojen lyhentämistä olisi mahdollista toteuttaa muutenkin kuin tukia leikkaamalla. Yhteistyön lisäämisellä elinkeinoelämän ja korkeakoulujen välillä saavutettaisiin varmasti parempia tuloksia kuin hallituksen ehdottamilla ratkaisuilla. Monilla lopputyöpaikan etsimisessä menee helpostikin puoli vuotta. Paperit otetaan ulos vasta kun ensimmäinen työpaikka on saatu ja siinä saattaa mennä samoin puoli vuotta. Oman alan työkokemuksen puute on samoin yksi iso asia, joka jarruttaa valmistumista.

Samanlainen yhteistyön lisääminen toimisi varmasti myös ammattikouluissa. Nythän taitaa keskeyttämisprosentit olla aika kovat joillakin linjoilla.

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Lukki
Monilla aloilla olisi syytä kanssa harkita vanhaa kunnon oppisopimuskoulutusta. Eiköhän niihin putkihommiinkin olisi tulijoita, jos perukoululaisille oppisopimuksia tarjottaisiin.

Ei ole.

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Viestin lähetti varjo

Tai sitten jos henkilöstöpäällikön poika on joskus nähnyt teräspalkin ja osaa käyttää taskulaskinta niin lujuuslaskentaosasto saikin uuden kesätyöntekijän.

Kun ei suhteita ole (vaikka ilmaiset lääkärinpalvelut ovat aika kiva bonus lääkäriperheessä/lääkärituttavapiirissä niin kesätöiden kanssa suhteilla ei juurikaan tee mitään...nojoo, ei se ohitusleikkaus voi nyt niin vaikeaa olla).

Onneksi voi sentään kesällä ihan suoraan tehdä pakollisia labratöitä _nauttien_ runsaasta opintotuesta ja sitten ensi kesänä huomata tyrkyttäessään itseään firmoihin tekemään gradua/gradun jälkeen omaavansa tasan 0 sekuntia työkokemusta "oikeista töistä".

Samaa vitutusta kärsitään täälläkin ja oon niin katkera. Vaikka oma sisko onkin se henkilöstöpäällikkö, ni se on niin kaino ettei "voinut puhua" mua sisälle taloon...Prkl, sukulaiset sucks. Toisaalta se oman alan työpaikka voi sitten, joskus kun sen saa ilman suhteita, tuntua niin makealta kun sen saa ansioiden perusteella eikä minkään enon siivellä. Mä nauran teille kaikille, jotka käyttävät suhteita hyväksi kesätyöpaikan hankinnassa (No en oikeesti mä oon vaan kateellinen)

Nimimerkki: 4 vuotta, 150 opintoviikkoa, vuosi ulkomailla, satoja hakemuksia ja nolla päivää "oman alan työkokemusta".

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Axel K.
Ymmärsin niin kuin tekstisi antoi ymmärtää. Eli jos et saa alaasi vastaavaa työtä valmistumisesi jälkeen, odotat mieluummin että sellaista ilmaantuisi tekemättä mitään kuin että tekisit jotain "vähäpätöisempää" työtä odottaessasi.

Niin, mielestäni olen siihen vielä täysin oikeutettu, kun olen kuluttanut vuosia aikaa ja rahaa siihen, että olen koulutukseni hankkinut. Jos olisi mennyt suoraan työhön, joka ei vaadi koulutusta, olisi minulla varmaan jo oma asunto (toki lainoineen) eikä elämiseen käytettyä lainaa.

Toki, jos olisin valmistumisen jälkeen esimerkiksi viisi vuotta työttömänä, niin varmaan sitä jotain töitä sitten hakisi, jos saisi. Suoraan en kuitenkaan näihin vanhoihin töihin menisi. Monethan sitten juuttuvat näihin töihin, kun energiaa ei enää riitä koulutusta vastaavan työn hakemiseen.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti tsei_tsei
Toki, jos olisin valmistumisen jälkeen esimerkiksi viisi vuotta työttömänä, niin varmaan sitä jotain töitä sitten hakisi, jos saisi.

Tähän ei voi yksinkertaisesti sanoa mitään. Täysin sanaton.

K

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Axel K.
Sama kysymys kuin tsei_tseille: eli jos et saa _haluaamasi_ työtä, on ok mileuummin olla kotona tekemättä mitään ja tuhlata yhteiskunnan varoja kuin tehdä sitä "vähäpätöisempää" työtä?

Tämä riippuu hieman tilanteesta. Jos työllä pystyn saamaan jotain lisäarvoa elämääni, niin menen töihin, mutta ilman sitä en. Ylipäätänsä työ ei ole mielestäni sellainen itseisarvo, joka ajaa kaiken muun ohi. Moni käskee muuttamaan Helsinkiin, mutta kuten heikkik ja joku muukin täällä kertoi, että aika korkea kynnys on jättää kaikki sosiaalisen ympyrät työn takia. Varsinkin jos työ on sitten se matalapalkkaduuni, jolla juuri saat pienen vuokrakämpän Itä-Helsingistä ja muuten joudut kituuttamaan. Ahdistus ja masentuneisuus lisääntyy varmasti.

Jotta menisin töihin, pitää sen tarjota riittävän hyvä palkka ja valmistuttuani myös riittävästi haasteita ja hyödyllisyydentunnetta. Toki jokin matalapalkkatyökin voi tämän tunteen antaa, mutta vaikea sitä on ainakaan uskoa puhelinmyyjistä. Kyllä mielestäni tekemäänsä työtä pitää arvostaa, jos sitä ajattelee tehdä vakituisesti. Siivoaminen antaa varmaan hyödyllisyydentunnetta, mutta ei ehkä riittävästi, jos tuntee kykenevänsä johonkin vaativampaan työhön. Juuri tästä jotkut duunarikaverini ovat maininneet.

Tottakai työssä pitää olla muitakin motivaation lähteitä kuin raha, mutta jos sitä motivoivaa työta ei heti löydy, on mielestäni paljon järkevämpää tienata sitä rahaa odotellessaan sitä oikeaamkuin tuhlata muiden tienaamia. Siinä mielessä työ on itseisarvo. Työn perimäinen tarkoitushan kuitenkin on tuoda elantoa itselle ja perheelle. Yhteiskunnan tehävä on tarjota perusolosuhteet yrittämiselle ja työnteolle, mutta ei tarjota itse toimeentuloa, kuin poikkeustilanteessa. Ja se, että ei saa _mieleistään_ työtä (ja saisi siis "ei mieleistä") ei mielestäni ole poikkeustilanne.

Tämäkin on vähän niin ja näin. Minä en pysty tekemään työtä pitkiä aikoja pelkästään rahan takia. Pätkissä olen tehnyt, mutta jo muutaman kuukauden jälkeen olen totaalisen kypsynyt duuniin. Teen sitä ainoastaan siksi, että työnantajaan pysyy jatkossakin hyvät suhteet, jotta voin rahaa tarvitessani saada jatkossakin työtä. Toki olen myös tehnyt työtä, josta olen saanut jonkin verran tyydytystäkin.

Kyllä tsei_tsein lausahdus "valmistuttuani ei kiinnosta tehdä paskaduuneja enää pätkääkään" kertoo jotain tästä ajasta. Eli jos en saa mitä haluan en tee mitään. Ja vielä vasemmistolaiseksi itseään kutsuu... Vasemmistolaiset kai ajattelevat myös toveriaan eivätkä käy kerjuulla tämän pussilla.

No voin sanoa suoraan, että työn tekemiseen ei ole tuolloin mitään motivaatiota. Raha ei toimi sillä tavalla motivaattorina, että jaksaisin tehdä duunia säännöllisesti. Ajattelen toki myös tovereita, mutta ajattelen myös, että on olemassa ihmisiä, joille ei työnteko ylipäätänsä sovi. Siis ainakaan mikään "oikea" työ. Esimerkiksi taiteilijoita yms.

Tovereita ajattelen sillä tavoin, että mielestäni matalapalkkaisten alojen palkkoja pitäisi nostaa. Pahiten työläistä riistää suuryritykset ja ylipäätänsä suurpääoman haltijat. Miljonäärien pennit ovat loppujen lopuksi kuitenkin työläisen nahasta revittyjä. Työttömät eivät ole se pahin piikki toverin niskassa. Nimenomaan ajattelen toveria niin, että voin omasta palkasta antaa hänelle osan, jotta tämä toverikin pärjää elämässä.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Kaiser Soze
Tästä voidaankin siten kehua monia kouluja, jotka antavat opiskeljoidensä ymmärtää olevansa vaikka mitä.

Sori vaan, mutta hyviä esimerkkejä ovat ammattikorkeat, jotka vertaavat itseään monissa paikoissa yliopistoihin. Opiskelijat puhutaan jo alkuvaiheessa niin aivopestyiksi, että vähimmäisvaatimuksena monella valmistuneella on jo dirikan paikka.

Sen verran voin sanoa, että en mitään ihmeitä odota ensimmäiseltä alan työpaikaltani. Kunhan se olisi sellaista, että koulutuksesta olisi edes jotain hyötyä ja riittävän mielenkiintoista.

Ammattikorkeakouluista olen samaa mieltä. Olen aikoinani kovistellut eräässä koulutustilaisuudessa paljonkin ammattikorkeiden edustajia vääristävästä markkinoinnista. Ammattikorkeakouluista valmistuvia ihmisiä tarvitaan. Tosin tämä uudistus on tuonut esiin jo epäkohtia, kun esimerkiksi teknikoita ei valmistu enää ollenkaan.

Jorma Lillbacka aloitti yksin omasta autotallista yhdellä mig-hitsillä.
Kaverit vittuilivat viikonloppuisin kaljapullo kourassa Jormalle, kun mies kulki haalarit päällä ja paskaisin käsin aamusta iltaan.

Tuskin vittuilevat enää, tuloksen kun kaikki tietävät.
[/B]

Enää pitäisi tietää kuka on Jorma Lillbacka...

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sniper
Perkele, mulla koko ajan siintää mielessä että vaihtaisin tämän tietokoneen räpeltämisen oikeisiin töihin ja nyt tuo putkimies-homma alkaa kuullostamaan hyvältä. Mitä on tullut seurattua niin siinä hommassa ei ainakaan kiire ole ammattilaiselle koskaan tullut. Koskee niin itse työtä kuin työmaan aloittamista. Ainut haitta taitaa olla tämä 187 senttiä jäykkää ruotoa, millä ei ihan joka kattilakaappiin ängetä.

Liikeideakin mulla olisi millä erottua; mainoksessa lukisi "Selvä putkimies". En kyllä tietenkään oikeasti olisi mutta brandin luontiin oiva tapa erottua.

Joo, suosittelisin tosiaankin hylkäämään tuon nörttinä nysväämisen ja ryhtyä miesten töihin, etenkin kun olet noinkin hyvin sisäistänyt ammattimiehen rauhallisen suhtautumisen joutavaan hötkyilyyn. Ammattimiehellä, eikä etenkään hanslankareilla, ole valmiissa maailmassa mihinkään kiire. Ne on niitä yrittäjiä, jotka siellä työmaalla harppovat kuula punaisena pitkää askelta. Heille hoppua pukkaa, mutta mitä se putkimiehelle kuuluu – suksisi vittuun siitä hössöttämästä, riistäjä.

Ja kyllä 187 senttiselle jäykkikselle aina kykyjä vastaava toimi löydetään, älä huoli. Esim. asennustelineenä olisit omiasi, taikka väliaikaisena putken pönkänä kannakoinnin yhteydessä. Kuilujen ylityksissä voisit tuurata telinelavaa ja mikset kävisi vaikka lipputangosta harjakaisissa? Aina alasta kiinnostuneelle jobi keksitään.

Tuon brandin kanssa olisin kuitenkin hiukan maltillisempi, sillä tuo ”Selvä putkimies” kuulostaa yhtä uskottavalta kuin ”Rehellinen pappi” taikka ”Raitis maalari”. Laita mielummin vaikka ”Kännissäkin kätevä putkimies”. Eihän tuossakaan pidä paikkaansa muu kuin tuo känässä oleminen, mutta sentään jotain totuuspohjaa…

Juohtuipa vaan mieleeni.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...
antaa hänelle osan, jotta tämä toverikin pärjää elämässä.

Ja mistäköhän sinä sen osan toverille annat, jos odottelet sitä oikeaa työpaikkaa kotona ja viet samalla jonkun oikeasti vähäosaisen pussista rahat?

Työ eikä työ rahan vuoksi ole sinulle itseisarvo mutta silti "Jotta menisin töihin, pitää sen tarjota riittävän hyvä palkka".

Seuraava lainaus on kuin suoraan 70-luvulta: "Pahiten työläistä riistää suuryritykset ja ylipäätänsä suurpääoman haltijat". Itse voisin kyllä väittää aivan muuta. Työskentelen erittäin suuressa yrityksessä (en suomalaisessa), enkä koe itseäni mitenkään riistetyksi. Päin vastoin. Koen jopa saavani yritykseltä jotain.

"Miljonäärien pennit ovat loppujen lopuksi kuitenkin työläisen nahasta revittyjä". Niinpä niin. Mutta suomessahan rikastuminen onkin kielletty (paitsi perimällä ja lottovoitolla). Kaiken muun vie kateus.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti heki
Minusta on tyhmää, että Suomessa koulutetaan valtava määrä ihmisiä täysin tuottamattomaan tutkintoon. Yliopistoissa lonnii suuri määrä kaiken maailman afrikan antropologian opiskelijoita, joiden osaamisesta ei kukaan ole valmis maksamaan mitään (tai ehkä pari valtion tutkijaa verovaroilla tutkii jotain mystistä).

Mielestäni on tyhmää, että jostain on syntynyt ajatus, että yliopistojen tehtävä on ainoastaan kouluttaa ihmisiä tuottavan työn markkinoille. Yliopistoilla on muitakin tehtäviä, joilla voidaan hyvin perustella näiden kouluttamista. Afrikan antropologian opiskelijoita ei yliopistossa ole edes todellakaan mitään suuria määriä, vaan juuri vähän, koska töitä on vähän. Osa kuitenkin tekee tutkimusta yliopistossa tai jossain muussa tutkimuslaitoksessa. Lisäksi nämä ihmiset voivat käyttää osaamistaan myös muuallakin, kuten esimerkiksi museoissa.

Samoin persiistä on, kun jengi jonkun akk (tai kk/yliopisto) tutkinnon jälkeen ei viitsi mennä töihin, kun ei ole koulutusta vastaavaa työtä. Silloin pitää mennä itseensä, ja miettiä, oliko opiskeluala väärä kun kerran ei työtä olekaan. Ei voi olla niin, että jokainen voi valita oman opiskelualansa vapaasti, ja valmistuttuaan ei sitten ota vastaan muita kuin oman alan töitä. Miksi niiden, ketkä ovat töissä (kuka missäkin) on elätettävä nämä "minulla on oikeus alan töihin, kun olen ollut 2 kesää paskahommissa"- tyypit?

No ikinähän ei voi tietää, että mikä on työllisyystilanne opiskelupaikkaa valittaessa. Lisäksi työ ei ole mikään opiskeluiden lopullinen päämäärä. Viimeiseen kysymykseen voin vastata, että samalla tavalla voi miettiä, että onko valtio kokonaisuudessaan täysin turha, jos kaikki elättäisivät vain itsensä.

systeemin pitäisi olla semmoinen, että alan töitä saisi etsiä esim. vuoden. Sen jälkeen olisi otettava vastaan mikä työ tahansa. Jos työtä ei ottaisi vastaan, menettäisi työttömyyskorvauksen.

Mitäs sitten, kun menettäisi sen työttömyyskorvauksen. Sitten sossun luukulle? Nälkäkuolema? Vai ottaa sen työn vastaan ja on yhtä motivoitunut kuin Helsingin Sanomien juttu antoi ymmärtää pitkäaikaistyöttömistä? Sitten töistä tulee kenkää, mikä on edessä? Nälkäkuolema? Kerjäläisyys? Joskus voisi ajatella, että on ehkä muitakin keinoja nopeuttaa opiskelijoiden valmistumisaikoja ja vähentää työttömyyttä kuin keppi.

Aksu

Jäsen

Ammattikorkeakouluista olen samaa mieltä. Olen aikoinani kovistellut eräässä koulutustilaisuudessa paljonkin ammattikorkeiden edustajia vääristävästä markkinoinnista. Ammattikorkeakouluista valmistuvia ihmisiä tarvitaan. Tosin tämä uudistus on tuonut esiin jo epäkohtia, kun esimerkiksi teknikoita ei valmistu enää ollenkaan.

Osan markkinoinnin ympäripyöreydestä ja joissain härkeissä tapauksissa myös puolivillaissta valheista voi laittaa ko. koulutusjärjestelmän vähäisen iän piikkiin. Tietoa ei yksinkertaisesti ole riittävästi käytettävissä ja kuitenkin koulutuksesta täytyy pystyä tekemään houkutteleva. Ammattikorkeakoulujen toimintaa ei ole takana kuin hivenen yli 10 vuotta ja koko tämä aika on luonnollisesti haettu suhdetta työmarkkinoihin. Tästä syystä monellakin alalla on vielä vahvasti selkiytymättä ammattikorkeakoulusta valmistuneiden todellinen asema työmarkkinoilla ja tätä kautta tietysti sen suuren enemmistön sijoittuminen. Eräs mielenkiintoinen esimerkki aseman hakemisesta on tradenomiliitto, joka on kasvukipujen jälkeen pikkuhiljaa alkanut löytää paikkansa. Alussa palkkataulukot repäistiin suoraan yliopistopuolen tutkinnoista ja apinointia siihne suuntaan tehtiin vaikka millä mitalla. Lisäksi kyseisen puulaakin toimintaa häiritsi pahasti tuo sekava tilanne työmarkkinoilla eli kuinka vakuuttavasti astua neuvottelupöytään kun jäsenkunnasta iso kasa makaa kassoilla jne. Nyt kunta- ja valtiosektori sekä kaikki merkittävät työnantajat erottavat opisto- AMK-tutkinnot toisistaan ja jälkimmäisen ero ylempään korkeakoulututkintoon tiedostetaan. Se miten ns. kadunmiehet asian mieltävät on herran hallussa eikä vääristyneitä käsityksiä korjaa kuin työ ja ennen kaikkea aika, jota on vaikea hoputtaa. Yliopistojen pitkä historia takaa aseman, tapahtui mitä tapahtui. Uuden koulutusportaan täytyy löytää paikkansa niin laadullisesti kuin kansanmiesten aivosopukoista.

Ja lopuksi vilpitön pyyntö. Ammattikorkeakouluja ei isoista aloituspaikkamääristä pidä syyttää. He taistelevat opiskelijolista, asemasta sekä rahasta siinä missä jokainen valtion rahoitusta nauttiva koulu tässä maassa. Vastuu kuuluu opetusministeriölle ja tätä kautta poliitikoille.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...
Vai ottaa sen työn vastaan ja on yhtä motivoitunut kuin Helsingin Sanomien juttu antoi ymmärtää pitkäaikaistyöttömistä? Sitten töistä tulee kenkää, mikä on edessä? Nälkäkuolema? Kerjäläisyys?
...

Vaikka nälkäkuolema tai kerjäläisyys, jos lahjana saadusta työpaikasta itselleen kenkää hommaa. Helvetin helvetti. Jos se, että hommaa itselleen elannon, ei riitä motivaatioksi, niin mikä sitten? Varmaan nautit niistä pennosista, mitä saa tukina muiden maksamista veroista, kun odottelet sitä unelmatyöpaikkaa.

Ja pitkäaikastyötön, joka motivaation puutteesta saa työpaikastaan potkut, saa myös huoletta riutua katuojassa. Kyseessähän on työtön. Tarkoittanee, että on vailla työtä. Ja sitten kun sitä saa, ei ole motivaatiota? Ei perkele. En ymmärrä enää mitään.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Axel K.
Ja mistäköhän sinä sen osan toverille annat, jos odottelet sitä oikeaa työpaikkaa kotona ja viet samalla jonkun oikeasti vähäosaisen pussista rahat?

No omista töistänihän minä. On tässä jo jonkin verran veroja maksettu, vaikka ei niillä vielä ketään elättäisikään. En minä odota mitään oikeaa työpaikkaa kotona.

Täällä tehdään jatkuvasti melkoisia yleistyksiä. Parin kommentin perusteella nähdää ihmiset sellaisina, mitä oma ennakkoasenne antaa ymmärtää.

Ihan vinkkinä vaan, että kaikki työttömät eivät ole lusmuja. Kaikki koulutusta vastaavaa työtä etsivät eivät ole glamouria kaipaavia unelmatyöpaikkaa metsästäviä humanisteja. Tällä hetkellä eräs mielestäni järkevän teknisen alan opiskelijaystäväni on hakenut vuoden päivät diplomityöpaikkaa, mutta sitä ei vaan löydy. Onko tämä haihattelija, joka kuluttaa sinun varoja. Pitäisikö hänen keskeyttää opinnot ja aloittaa siivoaminen?

Sen verran voin sanoa, että oma opiskelualani on niinkin hohdokas, että liittyy hyvinkin läheisesti Röörin mainostamiin putkimiehiin.

Työ eikä työ rahan vuoksi ole sinulle itseisarvo mutta silti "Jotta menisin töihin, pitää sen tarjota riittävän hyvä palkka".

Tottakai näin. Rahaa pitää aina saada riittävästi elämiseen. Oli kyse töistä tai korvauksista. Ei omat kuukausipalkkavaatimukseni ole mitään 3000 euroa.

Seuraava lainaus on kuin suoraan 70-luvulta: "Pahiten työläistä riistää suuryritykset ja ylipäätänsä suurpääoman haltijat". Itse voisin kyllä väittää aivan muuta. Työskentelen erittäin suuressa yrityksessä (en suomalaisessa), enkä koe itseäni mitenkään riistetyksi. Päin vastoin. Koen jopa saavani yritykseltä jotain.

Niin, kuitenkin se yritys on valmis maksamaan siivouksesta niinkin paljon, että siivooja saa lopulta hulppean 800 euron kuukausipalkan työstään. Samalla kun johtoporras nauttii miljoonaoptioistaan. Kuka sitä toveria ei nyt ajattelekaan?

"Miljonäärien pennit ovat loppujen lopuksi kuitenkin työläisen nahasta revittyjä". Niinpä niin. Mutta suomessahan rikastuminen onkin kielletty (paitsi perimällä ja lottovoitolla). Kaiken muun vie kateus.

Rikastua saa, mutta kun joitakin omaisuuksia katselee, niin ei pysty yksinkertaisesti ymmärtämään, että miksi sitä haalitaan ja mihin sitä tarvitaan. Rikastua ihan oikeasti saa. Kateudesta ei ole kyse, vaan todellisuudessa se omaisuuden saamiseksi vaadittu tehokkuus on yleensä työntekijän selkänahasta revittyä. Ja en muuten pidä perimällä rikastumista mitenkään parempana, melkeinpä päinvastoin. Lotto sitten on tyhmyysvero.

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sniper

Jälkeenpäin minulle kerrottiin että se oli putkimies. Harmillista jos noin hauska laji alkaa olemaan uhanalainen.

Se on todellakin hyvin valitettavaa. Ottaisikohan ne putkimiehet valkoselkätikan ja liito-oravan kaveriksi niihin Naturaohjelmiinsa? Ei kai muuten, mutta onhan se sääli, jos kaikki lystin pito lakkaa muutoinkin niin synkkätunnelmaisilta työmailta.

Tuohon kokemukseesi voisin sanoa, ettet tosiaankaan ollut todistamassa mitään ennen kuulumatonta katastrofia. Lukuisat ovat ne kerrat kuin nämä vekkulit ovat "korjanneet" lievän kosteusvaurion mittavaksi vesivahingoksi. Vastuussa olevilla hymy on hiukka väkinäisempää, muuten.

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Axel K.
Vaikka nälkäkuolema tai kerjäläisyys, jos lahjana saadusta työpaikasta itselleen kenkää hommaa. Helvetin helvetti. Jos se, että hommaa itselleen elannon, ei riitä motivaatioksi, niin mikä sitten? Varmaan nautit niistä pennosista, mitä saa tukina muiden maksamista veroista, kun odottelet sitä unelmatyöpaikkaa.

Nälkäkuolemaahan tuosta ei aiheudu. Ehkä rikollisuutta ennemminkin. Ja minä en edelleenkään odottele mitään unelmatyöpaikkaa. Lisäksi koulutusta vastaava työ ei ole sama asia kuin unelmatyöpaikka.

Ja pitkäaikastyötön, joka motivaation puutteesta saa työpaikastaan potkut, saa myös huoletta riutua katuojassa. Kyseessähän on työtön. Tarkoittanee, että on vailla työtä. Ja sitten kun sitä saa, ei ole motivaatiota? Ei perkele. En ymmärrä enää mitään.

Niin, ei kai kaikilla ole motivaatiota tehdä työtä? Haluatko luoda uuden kerjäläisluokan ja köyhälistön? Romuttaa hyvinvointiyhteiskunnan? Pitkäaikaistyöttömältä saattaa puuttua vielä työkykykin.

EDIT: Jahas, olkoot sitten tältä illalta. Huomenna pitää herätä töihin. Axel K:lla on sen sijaan näyttänyt olevan aikaa koko päivän spämmäillä.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...
EDIT: Jahas, olkoot sitten tältä illalta. Huomenna pitää herätä töihin. Axel K:lla on sen sijaan näyttänyt olevan aikaa koko päivän spämmäillä.

Ja sulla näyttää olevan aikaa vittuilla. Todella, todella mielenkiintoinen asenne elämään ja työntekoon. Toivottavasti ei eksytä samaan työpaikkaan...

P.S. Kun hoitaa hommansa tarpeeksi hyvin, kiipeää tyvestä puuhun, voi saada itselleen niin itsenäisen työn ettei kukaan ole olkapään takana vahtimassa ja on "aikaa spämmäillä"...

EDIT: Ja voisit tsei_tsei opetella lukemaan. Missään vaiheessa en ole ollut romuttamassa hyvinvointiyhteiskuntaa. Olen koko ajan puhunu työkykyisistä ihmisistä. Eivät kai kaikki pitkäaikastyöttömät ole työkyvyttömiä?

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti FourForty
Tässä kun on keskustelu kääntynyt koulutuspaikkojen ja työmarkkinoiden epäsuhtaan, on otettava esille opetusministeriön suorastaan järjetön tavoite takavuosilta, jonka mukaan 60% suomalaisista täytyy kouluttaa korkeakoulututkinnon arvoisesti.

Se oli muuten 75%..

Onneksi tästä tavoitteesta on tietoisesti lipsuttu.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kateudesta ei ole kyse, vaan todellisuudessa se omaisuuden saamiseksi vaadittu tehokkuus on yleensä työntekijän selkänahasta revittyä"

tässäpä se ongelma onkin, näet rikastumisen selkeästi rahan ottamisena pois jostain/joiltain (tosiaan tule taistolaisuus mieleen, mutta tämä nyt on tullut ilmi ennenkin). Tulee mieleen merkantilistinen talouspolitiikka, jota ei ole pahemmin suosittu sitten 1700-luvun.
Tämä nyt ei kuitenkaan ole edes lähelläkään todellisuutta.

Eritoten nykyään kun suurin osa rikastumisesta tulee osakkeista ja optioista, jotka eivät ole mitenkään pois työntekijöiltä.
Ennenvanhaan kun patruunat tosiaan maksoivat työntekijöille minimipalkkaa ja ottivat miltei koko voiton itselleen.
Nykyään johtajien palkoissa suurimman osan muodostavat tulossidonnaiset palkkiot, jotka pääasiassa kerätään sijoittajilta..ei omilta työntekijöiltä.(etenkin Suomessa, jenkeissä toki tilanne on lähempänä tuota "riistoa").
Toki voit pitäytyä omassa fantasiassasi siitä, että isot johtajat riistävät (on todella hupaisaa lukea noita sanavalintoja, niin 70-luku niistä heijastuu) työntekijöitä, vaikka näin ei Suomessa todellakaan ole.
Kai sentään ymmärrät, että tasapalkkajärjestelmä ei toimi niin kauan kuin ihmiset ovat ihmisiä.
Toki voit ajatella, että sen sijaan että firma maksaa optioita isoille johtajille se jakaisi rahat tasaisemmin. Kuitenkin täytyy ylipäätään muistaa miksi optioida ylipäätänsä jaetaan, kannustaakseen johtajia sitoutumaan yrityksen menestykseen.
Siivoja tuottaa yritykselle juuri sen 800€/kuussa (myönnän, että tuo on todella vähän ja mielestäni palkat ovat korkeampia) verran positiivista hyötyä, se että pääjohtajan optioista lohkaistaisiin hänelle siivu ei olennaisesti parantaisi yrityksen tuottavuutta/laatua.

Esim. Nokia maksaa Ollilalle vain n. 2M€ palkkaa vuodessa, mikä on aivan minimaalista verrattuna vastaavantasoisiin johtajiin ulkomailla vastaavankokoisissa firmoissa. Tuo 2M€ on siis vähemmän kuin kohtuullinen futistähti tienaa.

Ja miksi rikastua?
No miksi ei?
Vaikka raha ei kenties tee onnelliseksi niin...

Mieluummin itken ferrarissa Karibian huvilani edessä kuin bussissa Jakomäessä.

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti DAF
Se oli muuten 75%..

Onneksi tästä tavoitteesta on tietoisesti lipsuttu.

Ettet vaan muistelisi sisäänottoja. 60 % koulutustavoite, 75 prosenttia ikäluokista sisään. 15 prosenttia keskeyttää tai on poissaolevana niin kauan, että tilastoja pyyhitään (Yliopistoilla oma rekisteri, ammattikorkeakoulu viskaa pihalle).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy