Mainos

Onko työttömyys suomessa itseaiheutettua?

• 14 368
  • 171

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Tinke
Mutta opiskelijat eivät maksa opiskelusta! moni ei tajua minkälainen panostus se on yhteiskunnalta. Kyllä mieli muuttuisi kun joka lukukausi lähetettäisiin 50000mk lasku

Maksavatko sitten työttömät työttömänä olosta? Opiskelijoiden tukeminen on sijoittamista tulevaan, kun taas työttömien tukeminen on ns. palontorjuntaa.

Se on jännä miten tässä kateellisten luvatussa maassa riittää näitä jotka kadehtivat toisia siitä että he tarttuvat heille annettuhin mahdollisuuksiin. Kaikilla on mahdollisuus opiskella, jos ei kiinnosta, niin turha sitten tulla itkemään siitä miten opiskelijat riistävät maan perikatoon.

Ole huoleti, kyllä ne opiskeluun menneet rahat maksetaan takaisin moninkertaisena veroissa sekä maan pystyssä pysymisellä.

Itse tosin livahdin suoraan koulun penkiltä ulkomaille, mutta vielä sekin päivä koittaa kun tulen vuosien ulkomaankokemuksen ja sen mukaisen liksan kanssa takaisin kotimaahan, sekä kehittämään Suomea että maksamaan **tusti veroja.

Ainoa syy miksi saattaisin jättää väliin on nämä ahdasmieliset kaikkia kadehtivat puusilmät.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Axel K.
Ensimmäinen kysymys:

Kysymys ei olekkaan siitä, mikä on "oletettu" taso. Tällä hetkellä kaiketi metallialan työpaikoista on pulaa, joten on luonnollista, että palkat laskevat. Kysynnän ja tarjonnan laki. Suomessa vaan on totuttu siihen että ammattiliitot(=demarit) pitävät huolta siitä, että palkat nousevat huolimatta kysynnän laskemisesta. Markkinatalous ei toimi näin. Tämä on yksi syy suomalaisen teollisuuden rappioon.

Totta kai kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttavat palkkoihin. Varmasti monella paikkakunnalla jossa on jonkin alan työntekijöistä ylitarjontaa palkat painovat alas päin.
Palkkojen nouseminen taas on nippa nappa inflaation tasoa. Omakohtaisesti voin ainakin sanoa että oma ostovoimani ei ole noussut yleiskorotusten ansiosta. Lisäksi ammattiliittojen sopimat työehtosopimusten minimipalkat ovat paljon alle täällä puhutun 7-8 euron tuntipalkoista. Tiedän yrityksiä joissa maksetaan jopa alle työehtosopimusten joten ei siinä paljon ammattiliittojen sana paina.

Viestin lähetti Axel K.

Kysymys kaksi:

Vai pitäisikö työnhakijan katsoa peiliin ja hakea motivaatiota työntekoon vähän muustakin kuin pelkästä rahasta (toki raha kaikilla varmasti on osittainen motivaation lähde). Miten olisi esim. halu maksaa veroja ja elättää perheensä ja näyttää lapsilleenkin hyvää esimerkkiä? Tai halu olla osa yhteiskuntaa eikä yhteiskunnan ulkopuolella sen elätettävänä? Itse ainakin olen työttömän kokenut itseni jotenkin ulkopuoliseksi. Tämä on ollut yksi syistä mikä on ajanut minut opiskelemaan ja etsimään mitä tahansa töitä.

Mielestäni 7,5-8/h euroa riittää jo toimeentuloon tässä maassa, pienemmällä, paljon pienemmällä on tultu toimeen. Jos ei riitä, pitää katsoa peiliin ja miettiä, miksi oikestaan töitä hakee. Jostain kai ne avustuksiinkin tulevat rahat on kaivettu: työtätekevien rahapussista.

Työnhakijan/tekijän suurin motivaatio on varmasti raha. Ainakaan itse en kävisi töissä jos pankkitili pullistelisi euroja. Työn motivaatioita on muitakin ja laitoitkin tuossa jo muutaman. Itse olen ollut työelämässä yli 15 vuotta ja en ole koskaan ollut työttömänä joten näkökantani voi olla pikkuisen suppea. En osaa arvioida kovin tarkasti työttömän näkökulmasta. Itse olen kuitenkin painottanut nuoremmille ketkä etsivät töitä että ottavat aluksi ihan minkä homman vaan ja jatkavat aktiivista etsintää. Työnantaja palkkaa varmasti aktiivisen työnhakijan ennemmin kuin sen kotona makaavan kaverin joka odottaa että sille tuodaan työpaikka kotiin.
Itse en ainakaan suostuisi työskentelemään metalli alalla 8 euroa tunti. Jos olisin metallialan ammattilainen niin palkkavaatimukseni olisi paljon kovempi. Se on sitä markkinataloutta.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Tinke
Mutta opiskelijat eivät maksa opiskelusta! moni ei tajua minkälainen panostus se on yhteiskunnalta. Kyllä mieli muuttuisi kun joka lukukausi lähetettäisiin 50000mk lasku

Itse maksoin jo opiskeluaikana ainakin suuren osan opiskeluistani takaisin veromarkkoina. Nyt työelämässä olleena olen vähitellen maksan takaisin loputkin + jonkun toisenkin opiskelut ja muutaman työttömän päivärahat. Opintolainaa on kohtuullinen läjä maksamatta. Täyttä kesälomaa en ole vielä pitänyt koskaan. Ensi kesänä sellainen kaiketi vihdoin olisi tarjolla.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HABS #11
...
Itse en ainakaan suostuisi työskentelemään metalli alalla 8 euroa tunti. Jos olisin metallialan ammattilainen niin palkkavaatimukseni olisi paljon kovempi. Se on sitä markkinataloutta.

Jep voisit vaatia, jos olisit maan ainoa metallimies. Mutta kohta niitä on jonossa omasta takaa ja rajojen ulkopuolelta virtaa lisää. Voi olla, että joku saattaisi viedä työpaikan naamasi edestä suostuessaan työskentelemään sillä pienemmällä palkalla. Kyllähän sitä voi vaatia aivan mitä vaan, se on sitten eri asia, löytyykö niitä töitä pyydetyllä palkalla. Suomessa tätä vaan ei tunnuta ymmärrettävän ja sitten ihmetellään, kun joku maahanmuuttaja vie työpaikan silmien edestä suostuessaan työskentelemään minimipalkalla.

Timpureista kaiketi on pulaa tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla. Timpureiden palkat ovat myös ko. alueella nousseet. Joku yhteys em. asioilla?

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Axel K.
Jep voisit vaatia, jos olisit maan ainoa metallimies. Mutta kohta niitä on jonossa omasta takaa ja rajojen ulkopuolelta virtaa lisää. Voi olla, että joku saattaisi viedä työpaikan naamasi edestä suostuessaan työskentelemään sillä pienemmällä palkalla. Kyllähän sitä voi vaatia aivan mitä vaan, se on sitten eri asia, löytyykö niitä töitä pyydetyllä palkalla. Suomessa tätä vaan ei tunnuta ymmärrettävän ja sitten ihmetellään, kun joku maahanmuuttaja vie työpaikan silmien edestä suostuessaan työskentelemään minimipalkalla.

No ainahan työnantaja voi palkata sen halvemman kaverin. Wanha sanonta vaan on että halvalla ei saa hyvää. Ainakin kyseisessä paikassa johon kaverini haki niin työnantaja valitti kun tarjolla olevat hakijat eivät olleet tarpeeksi osaavia tai sitten eivät erottaneet viikon päiviä toisistaan (alkoholisteja?). Työnantajalle ei tullut mieleen tarjota jollekin pätevän oloiselle työnhakijalle muutamaa euroa kovempaa palkaa. Olisi voinut työnhakijoiden laatu parantua...? Se on sitä markkinataloutta.

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Viestin lähetti Axel K.
Ilmeisesti tuo 372 euroa kuukaudessakin on liikaa, koskapa sinulla on varaan internet-yhteyteen ja urheiluharrastuksiin ja omistusasuntoon??? Tuo korvaushan on tarkoitettu perustoimeentulon turvaamiseen.

Missään ei ole erikseen määritelty sitä miten työttömyysturva pitäisi käyttää, ihmeellistä kitinää, sen saa käyttää vaikka miten mieli lystää ilman omantunnon tuskia. Tässä maassa on liikaa kateellisia ihmisiä. Ja opiskelijoilla on aina mahdollisuus ottaa lainaa jos luottotiedot ovat kunnossa.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti jlammi
Liian hyvä perusturva? Ei todellakaan ole.
Kokeile itse elää työmarkkinatuella joka on verojen jälkeen 372?/kk Plus sen päälle asumistuki Itselläni on onneksi sellainen tilanne että on omistusasunto..

Eikä tule mieleen pätkääkään muuttaa. Vaikka olisi pk-seudulla duunia tai opiskelupaikka.

kotona on netti (pakko olla jotta ei oma osaaminen laskisi) , kavereita on liikaa,
urheilu, mitä nyt yörytmi on pikkaisen kärsii, tyyliin menen kahdelta kolmelta nukkumaan ja 10-11 ylös. .

Ihmekkös tuo, kun peruspäivärahalla elelee noin lokoisasti.

Oletkos muistanut tarkistaa ovikellon patterit jos vaikka sattusit heräämään kun joku kysyy sinua töihin..

Tämä on sitä työttämyyttä omasta tahdosta.

K

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka periaatteessa voidaan perustellusti väittää, että vapaassa markkinataloudessa jokainen saa sitä palkkaa mitä ansaitseekin, niin mitään kovinkaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa se ei tuo. Katsokaa vaikka yhdysvaltoja.

Vapaassa markkinataloudessa käy samalla tavalla kuin evoluutiossa eli heikoimmat kuolevat pois. Tosin eihän tämä niitä rikkaita ja koulutettuja mitenkään haittaa - paitsi että samalla rikollisuus kasvaa, enkä minä ainakaan moraalisesti tuomitse ihmisiä, jotka vähän ryöstävät saadaakseen itselleen ja lapsilleen ruokaa, vaikka joku rikas silloin tällöin vahingossa kuolisikin.

Jos haluttaisiin saada aikaan yhteiskunta, jossa kaikkien toimeentulo olisi nykyisten rikkaiden tasolla, niin se onnistuisi vain kolmansien maiden tehokkaammalla riistämisellä ja sekin tie loppuu jossain vaiheessa tavalla tai toisella.

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Viestin lähetti Kaiser Soze
Ihmekkös tuo, kun peruspäivärahalla elelee noin lokoisasti.

Oletkos muistanut tarkistaa ovikellon patterit jos vaikka sattusit heräämään kun joku kysyy sinua töihin..

Tämä on sitä työttämyyttä omasta tahdosta.

Hohoijaa, en jaksa enää jaksa väitellä kateellisten ihmisten kanssa, tulee vaan mieleen että pitäisikö muka tämän ajattelumallin mukaisesti muuttaa perintönä saadusta omistusasunnosta vuokra-asuntoon vain sen takia että olen työtön?

EDIT: Typeräähän sellainen olisi vai mitä? Ja menisi vielä enemmän valtion tukia kun pitää hakea asumistuki päälle.

Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti jlammi
Hohoijaa, en jaksa enää jaksa väitellä kateellisten ihmisten kanssa, tulee vaan mieleen että pitäisikö muka tämän ajattelumallin mukaisesti muuttaa perintönä saadusta omistusasunnosta vuokra-asuntoon vain sen takia että olen työtön?

Mitäs kadehtimista siinä on että olet työtön? Ei yhtään mitään.

Eikö kuitenkin olisi järkevämpää katsoa tulevaisuuteen? Kämppä vuokralle ja muaalle kouluun tai töihin. Sinne omaan kämppään pääsee takaisin koska tahansa.

K

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HABS #11
No ainahan työnantaja voi palkata sen halvemman kaverin. Wanha sanonta vaan on että halvalla ei saa hyvää. Ainakin kyseisessä paikassa johon kaverini haki niin työnantaja valitti kun tarjolla olevat hakijat eivät olleet tarpeeksi osaavia tai sitten eivät erottaneet viikon päiviä toisistaan (alkoholisteja?). Työnantajalle ei tullut mieleen tarjota jollekin pätevän oloiselle työnhakijalle muutamaa euroa kovempaa palkaa. Olisi voinut työnhakijoiden laatu parantua...? Se on sitä markkinataloutta.

No joo, tuo on kyllä totta. Ollaan puhuttu vähän eri asioista. Tottakai osaavalle pitää maksaa, varsinkin jos niitä ei ole riittävästi tarjolla. Tietenkin palkka alkaa tippumaan, jos osaavia tunkee ovista ja ikkunoista. Mutta tästä jo aiemminkin puhuin. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Kyseessä oleva työnantaja oli sitten ilmeisesti vähän tyhmä, jos kerran tarvetta pätevälle oli, mutta ei suostunut maksamaan käypää hintaa ja tälläinen olisi ollut tarjolla.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti dana77
Vaikka periaatteessa voidaan perustellusti väittää, että vapaassa markkinataloudessa jokainen saa sitä palkkaa mitä ansaitseekin, niin mitään kovinkaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa se ei tuo. Katsokaa vaikka yhdysvaltoja.

Vapaassa markkinataloudessa käy samalla tavalla kuin evoluutiossa eli heikoimmat kuolevat pois. Tosin eihän tämä niitä rikkaita ja koulutettuja mitenkään haittaa - paitsi että samalla rikollisuus kasvaa, enkä minä ainakaan moraalisesti tuomitse ihmisiä, jotka vähän ryöstävät saadaakseen itselleen ja lapsilleen ruokaa, vaikka joku rikas silloin tällöin vahingossa kuolisikin.

Jos haluttaisiin saada aikaan yhteiskunta, jossa kaikkien toimeentulo olisi nykyisten rikkaiden tasolla, niin se onnistuisi vain kolmansien maiden tehokkaammalla riistämisellä ja sekin tie loppuu jossain vaiheessa tavalla tai toisella.

Ei kai kukaan täysin "kelluvaa" markkinataloutta kannatakkaan. Tottakai yhteiskunnan pitää huolehtia vähempiososaisistaan. Mutta ainakin meikäläinen alkaa olla hyvin huolissaan siitä, että moni on tällä hetkellä vähempiososainen omasta vapaasta tahdostaan.

Yrittäminen (= opiskelu, työnteko, yrittäjyys tms.) pitäisi tässä maassa tehdä kannattavaksi. Sitä minä toivon. Tällöin niistä vähäososaisistakin olisi helpompi valtion huolehtia, kun rahaa tulisi enemmän valtiolle tuloina verojen muodossa. Nythän niiden määrä vähenee koko ajan, koska osa ihmisistä kokee työnteon turhaksi. Ja jostainhan näillekin rahaa elämiseen pitää saada. Kyseessä on mahdoton yhtälö.

Huvittavaa on vaan se, että kun muualla kurjistuminen johtuu vapaasta markkinataloudesta, niin täällä se johtuu hyvinvointivaltion ylläpitokustannuksista. Kova verotus ajaa yritykset ja huippuosaajat pois Suomesta, työpaikat ja veronmaksajat vähenevät. Näin rahaa on entistä vähemmän jaettavaksi yhteiskunnan vähäosaisille.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Axel K.
Kova verotus ajaa yritykset ja huippuosaajat pois Suomesta, työpaikat ja veronmaksajat vähenevät.

Tämäkin, muuta suurin syy taitaa olla henkilöstöstä maksettavat sivukulut, tellit ja vellit.
Palttiarallaa 60 pinnaakos tuo on palkan lisäksi?

K

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Faktaa on myös, ettei Suomi nykyisellä elintasolla tule koskaan pystymään verojen ja muiden osalta lähesstulkoonkaan kilpailemaan Aasian maiden kanssa, joten verojen laskeminen ei mikään pysyvä ratkaisu pysty olemaan. Ainoa keino millä voimme pärjätä on korkea koulutustaso.

Työttömyysmenojen vähentäminen olisi oikeasti kivaa, mutta niiden osuus valtion menoista on n. 2,5 %, joten mikään Suomen kilpailukyvyn kannalta ratkaiseva ihmelääke sekään ei ole.

Itse olen muuten sitä mieltä, että suomen kansatalouden kannalta se on ihan yksi vitun hailee jos työtön makailee kotonaan verrattuna siihen, että hän soittelisi puhelinluetteloa läpi ja kauppaisi jotain seiskapäivä lehteä ja muuta yhtä turhaa. Vaikka hän sillä tavalla voisikin saada oman elantonsa, niin suomen kansantaloudelle se ei penniäkään vientimarkkoja tuo, enkä valitettavasti jaksa uskoa että tuon kulutushyödykkeen puuttuminen kenenkään elintasoon voisi negativiisesti vaikuttaa.

Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Muutto

On helppo sanoa, että muuta pk-seudulle tai muualle missä on töitä tarjolla äläkä jää kotio uunin pankolle makaamaan. Mutta irtautuminen tutuista ympyröistä on välillä vaikeaa, varsinkin kun tulee ikää vähän enemmän.

Olen itse muuttanut neljä kertaa uudelle paikkakunnalle työn perässä. Parikymppisenä se oli helppoa, mutta kun mittarissa oli melkein neljäkymmentä ja tiesi että muuton jälkeen joutuu taas aloittamaan paikkakuntaan tutustumisen ja sosiaalisten kontaktien luonnin lähes alusta, niin ei se tilanne paljoa naurattanut. Ja minulla tilanne oli kuitenkin helppo, kun olen poikamies. En yhtään ihmettele, että perheelliset jäävät mielummin työttömäksi kotiseudulleen, kun muuttavat työn perässä pk-seudulle tai muualle kasvukeskuksiin.

Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoisia kirjoituksia. Tuon vielä yhden näkemyksen sinne sekaan: mitä tekee työttömyys ja/tai potkut ihmisen mielentilalle? Ei työttömyys ole pelkästään taloutta koskeva asia.

Omalla kohdallani muistan, kun sain ensimmäisen kerran kenkää tuotannollis-taloudellisiin syihin perustuen. Sniff. Suuri, kansainvälinen yritys laski päälukua joka maassa, ei paikkaa minkäänlaisille kitinöille. Tunti aikaa siivota oma pöytä, ja pihalle. Ei auttanut yhtään vaikka liksa juoksi useamman kuukauden sen jälkeen. Tunsi itsensä a) rikolliseksi b) muuten vaan luuseriksi vaikka kuinka järjellä tiesi, ettei oman huonon työpanoksen johdosta joutunut lähtemään. Meni melko pitkään ennen kuin sain kammettua itseni ylös, lähes puoli vuotta. Aloitin sinä aikana venäjän opiskelut, mutta koska se oli hemmetin vaikea kieli, hakeuduin uudelleen töihin :)
Toinen kerta ei sitten enää tuntunutkaan yhtä pahalta. Kaikkeen näköjään tottuu...

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Mielenkiintoinen on tuo väite ns. huippuosaajien lähdöstä maasta pois. Ainoa ammattikunta, jonka tiedän suurempana joukkona lähteneen ulkomaille töihin ovat sairaanhoitajat ja hekin siksi, että Suomessa ei ole tarpeeksi alan töitä. Onko jotain tilastoa näiden ns. huippuosaajien joukkopaosta?

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mietin aikoinaan ryhdynkö Ilta-Sanomien jakeluauton kuljettajaksi kotipaikkakunnallani vai haenko koulutusta vastaavaa työtä Helsingistä.

Helsinkiin sitten päätin lähteä, valtion pitkää ja kapeaa leipää järsimään. Myöhemmin on sitten leipä leventynyt, mutta onpa tullut sen perässä kierrettyä yksi jos toinenkin ulkomaa. Mammonaa on jotenkuten kertynyt - miinuspuolella ovat lukuisat menetetyt kaverit ja ystävät.

Muuttaminen on tavallaan taitolaji sekin: tekninen puoli alkaa itsellä olla hallussa kun sen on reilut 20 kertaa tehnyt; henkistä puolta eivät oman kokemuksen perusteella kaikki opi koskaan. Olen nähnyt tapauksia, jotka käyttävät kotiseutunsa ulkopuolelle jouduttuaan tuloihinsa nähden valtavia summia illat pitkät sukulaisilleen ja tuttavilleen soitellen tai näitä vuoron perään kylään kutsuen ja majoittaen. Ja muuttavat melko pian takaisin kotiseudulleen, koska eivät kestä koti-ikäväänsä. Enkä minä tietenkään heitä tuomitse, tiivis suku ja tuttavapiiri voi olla arvokkaampaa kuin raha.

Mitä tulee viestiketjun otsikkoon, on asia kai niin, että joissakin tapauksissa työttömyys on itse aiheutettua, mutta yleensä kuitenkaan ei näin ole. Jos nyt outoja esimerkkejä haetaan, niin tiedän tapauksen, jossa maatalon poika työttömyyskorvausta saadakseen hankki oman vuokra-asunnon kaupungista. Hän ei tuossa asunnossa kuitenkaan asunut (piti sen tyhjänä, maksoi vuokran asumistuella) vaan jatkoi köllöttelyä kotitalonsa peräkamarissa; korvaukset piti tilillä kunnes oli kertynyt tarpeeksi etelänmatkaa varten.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
dana77:
olen muuten sitä mieltä, että suomen kansatalouden kannalta se on ihan yksi vitun hailee jos työtön makailee kotonaan verrattuna siihen, että hän soittelisi puhelinluetteloa läpi ja kauppaisi jotain seiskapäivä lehteä ja muuta yhtä turhaa. Vaikka hän sillä tavalla voisikin saada oman elantonsa, niin suomen kansantaloudelle se ei penniäkään vientimarkkoja tuo

Niimpä. Entä jos työttömät putsaisivat valtion metsiä, keräisivät nykyisin metsiin mädäntyviä marjoja, sieniä etc? Niistä voisi joku markka irrotakin,jopa valtiolle tuloja..ei isoja summia mutta kuitenkin. Muutenkin kyllä kaikkea pikkuhommaa olisi vaikka kuinka paljon ja töitä sinällään olisi jos sen käyttäminen ei olisi vaikeaa/mahdotonta.

En tiedä onko näihin juttuihin mitään pikaratkaisua mutta yleisenä kommenttina vain että itseäni ärsyttää että elannon saa kohtuullisen helposti kotona makaamalla. Ja tiedän,harva siihen hommaan vapaa-ehtoisesti rupeaa mutta siltikin tyyli on vaan väärä.

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Voisiko olla, että meillä täällä Suomessa myös koulutetaan huippuosaajia liikaa? Osaajia on helvetisti, mutta sitten koulutusta vastaavaa työtä ei olekaan tarjolla. Tämän päivän trendi on "heti mulle kaikki nyt"- ajattelua ja harva on halukas tekemään pienellä palkalla töitä. Toisaalta työstä kuin työstä tulisi maksaa reilusti, jolloin kannustinloukut katoaisivat. Ymmärrän toisaalta ihmisiä, jotka eivät ota vastaan matalapalkka töitä, koska menettävät esim.asumistukensa ja käteenjäävä osuus voi useasti olla työssä käyvällä pienempi kuin tuella olevilla. Toisaalta myös verotuksella pystyttäisiin vaikuttamaan näihin asioihin. Nyt tasaisesti jokaiseen palkkaluokkaan annetuilla alennuksilla ei pysyviä vaikutuksia työllisyyteen tule olemaan. Meillä on Suomessa kohta sama meininki kuin jenkeissä, jossa rikkaat syövät välipalaksi sisäfilettä ja hanhenmaksaa ja tavikset tekevät kahta-kolmea työtä saadakseen saarioisten maksalaatikon pöytään, ihan perseestä! Vielä tuohon alkuun viitatakseni on mielenkiintoista tuo valitus huippuosaajien poistumisesta ja toisaalta niitä tavallisen työn raatajiakaan ei ole saatavilla.Voisiko olla, että koulutusrakenteissa on jotain vialla? Toisaalta myös aikamme arvot ovat nurinkurisia, perinteiset/ tavalliset ammatit eivät ole arvossaan (mikä näkyy palkassa) kuten mm. siivoojat, hoitajat, raksamiehet jne. eikä näihin töihin hakeudu ihmisiä, paitsi kohta Virosta.

tant gredulin otti aiheeseen mielenkiintoisen kannan. Kaikki suu vaahdossa työttömiä syyllistävät unohtavat tosiaan, että työttömäksi jääminen on toisille kova pala ja uuden työn löytäminen ei aina ole helppoa. Työttömyyteen liittyy useasti, varsinkin pitkäaikaistyöttömillä ns. epäonnistumisen kierre, josta irtautuminen on vaikeaa. Itse olen kyllä pitkälti sitä mieltä, että töitä kyllä riittää jos ei ole kranttu, mutta onko työttömyys itse aiheutettua vai ei? Sanoisin, että riippuu ihmisestä. Mitään selkeää vastausta ongelmaan tuskin kuitenkaan on. Se on kuitenkin selvää, että Suomessa tehdään tietoisesti sellaista politiikkaa, joka jakaa kansan entistä selvemmin köyhiin ja rikkaisiin, eikä se jaksa juuri ketään (vallanpitäjää) haitata.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
vastaan molemmille samalla viestillä. Minun mielestäni metsien hoito ja muut mainitsemasi hommat ovat ihan ok, kunhan niistä on niin paljon todellista hyötyä että niille maksajakin löytyy (valtio voi laskea milloin rahanarvoinen hyöty + yksi työtön vähemmän vastaa yhden työpaikan kustannuksia). Mitään työttömien pakkotyövelvollisuutta en kannatta (ja sama pätee näitä työmarkkinatukia ja muita ei-vapaaehtoisia harjoitteluita, joilla työnantajille rahdataan ilmaista työvoimaa, ettei heidän tarvitse oikeasti maksaa palkkaa tuon työn tekemisestä), sillä se on minun mielestäni ihmisarvoa alentavaa ja jakaa kansalaiset kahteen ryhmään.

"Voisiko olla, että meillä täällä Suomessa myös koulutetaan huippuosaajia liikaa"

jatkokysymyksenä esittäsin, että voisiko olla mahdollista, että työnantajat lobbaavat haluamilleen aloille lisäkoulutuspaikkoja, jotta työttömistä työntekijöistä on ylitarjontaa ja mitään aitoa kysyntä/tarjonta tilannetta ei synny ja näin työläisille voidaan maksaa huonompaa palkkaa? Ja sama pätee tietenkin duunareitakin; kannattaako pitää tiettyä määrä ihmisiä työttöminä, jotta palkkataso pysyy kysynnän/tarjonnan avulla matalampana?

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti secord
...
tant gredulin otti aiheeseen mielenkiintoisen kannan. Kaikki suu vaahdossa työttömiä syyllistävät unohtavat tosiaan, että työttömäksi jääminen on toisille kova pala ja uuden työn löytäminen ei aina ole helppoa. Työttömyyteen liittyy useasti, varsinkin pitkäaikaistyöttömillä ns. epäonnistumisen kierre, josta irtautuminen on vaikeaa. Itse olen kyllä pitkälti sitä mieltä, että töitä kyllä riittää jos ei ole kranttu, mutta onko työttömyys itse aiheutettua vai ei? Sanoisin, että riippuu ihmisestä. Mitään selkeää vastausta ongelmaan tuskin kuitenkaan on. Se on kuitenkin selvää, että Suomessa tehdään tietoisesti sellaista politiikkaa, joka jakaa kansan entistä selvemmin köyhiin ja rikkaisiin, eikä se jaksa juuri ketään (vallanpitäjää) haitata.
...

Mielestäni ongelma ei ole siinä, että työtä ei löydy. Ongelma on siinä, että osa porukasta ei edes yritä tehdä itse tilanteelleen mitään. Kaikki pitäisi kantaa eteen ja vielä kermalla kuorrutettuna.

Ei kai täällä kukaan mitään pääjohtajan paikkoja suoraan koulun penkiltä ole saanut?

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi raivostuttava asia on yritysten häikäilemätön harjoittelijoiden käyttö. Koska nykyään työharjoittelu kuuluu moneen tutkintoon, niin pienissä kaupungeissa, jossa on monta oppilaitosta (esim.Rauma) riittää harjoittelijoita. Monessa paikassa on itselleni päin naamaa sanottu, että uutta henkilökuntaa ei palkata koska he käyttävät ilmaisia harjoittelijoita.

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kuten itsekin sanoit Axel K. , OSA ei yritä tehdä asialle mitään. Osa ei taas pysty yksin tekemään asialle mitään. Surullista on, että suuri osa työttömistä leimataan automaattisesti ensimmäiseen kategoriaan.

danan jatkokyssäriin vain, että aika diippiä. En haluaisi ainakaan uskoa asioiden näin olevan, mutta kaikki on mahdollista. Tuo pakkotyövelvote on tosiaan toinen rööristä kotoisin oleva toimenpide.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Axel K.
Mielestäni ongelma ei ole siinä, että työtä ei löydy.

Laitetaan vielä vähän omakohtaista: kyllä, työtä löytyi. Kahden lapsen yksinhuoltajalle mm. kaupan kassalta. Sillä ei vaan kolme elä pitemmän päälle, joten oli pakko odotella sitä koulutusta vastaavaa hommaa, ja yrittää pitää ammattitaitoa yllä. Minun valttini työmarkkinoilla oli kielitaito, jota ko. hommassa ei välttämättä kaikkein korkeimmalle arvosteta. Ei ole kovinkaan hyödyllistä kenellekään, jos vaikka nyt ranskan kielen ope istuu K-marketin kassalla. Lisäksi työttömän elämä vaikeutui (n. 10 v sitten) olennaisesti jos otti vastaan työn - vaikkapa puolen vuoden projektin. Kävi kerran jos toisenkin niin ettei rahaa tullut mistään, kun puuttui joku kummin kaiman allekirjoitus. Riitelin työkkärin kanssa asiasta projektin päätyttyä niin kauan että jouduin ottamaan pankkilainaa elämiseen. Sen jälkeen otinkin sitä vähän enemmän ja lähdin takaisin koulun penkille.

Kyyyllähän sitä käpyjen keräämisellä ja sienestämisellä elää nyt kun muksut on poisjuosseet. Ja kaurapuurolla (hyi helv... no ei nyt sentään).

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy