Mainos

Onko työttömyys suomessa itseaiheutettua?

• 14 366
  • 171

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Murmeli
Kirjoitukseni tein n. kolmessa minuutissa. Jopa minä ehdin tuon tekemään, vaikka tänään on kiirettä pitänytkin. Kivaa, että löysit vittuilun mahdollisuuden pienestä avautumisestani, joka koski työttömän elämän lähitulevaisuudensuunnittelua.

Anteeksi. Alkaisinko sittenkin tuntea sääliä sinua ja perhettäsi kohtaan. Käykö se paremmin?

Joko on muutettu?

scholl

Jäsen
Osittain työttömyys on Suomessa itseaiheutettua, osittain laiskuutta ja osittain järjestelmästä johtuvaa.

Tietysti on ihmisiä, joilla ei rahkeet riitä, joten ovat siksi työttömiä. Se on sama kuin kaupoissa, osa tuotteista jää hyllyyn.

Sen sijaan lyhytaikainen työttömyys on ihan ok, sillä vie aikansa ennenkuin työpanostaan tarjoava henkilö löytää työn kysynnän. Samoin muuntautuminen muuttuvaan kysyntään saattaa kestää. Tosin motivoitunut, ahkera, oivaltava henkilö selviytyy tästä nopeasti. Osa jopa ryhtyy yksityisyrittäjiksi ja näin ollen työllistää itse itsensä. Tässäkään maassa ei näet tekemättömät työt ole loppuneet. Ne pitää vain kaivaa esiin.

Sitten on toinen ryhmä porukkaa, joka odottaa yhteiskunnan järjestävän heille työtä, mieluiten helppoa ja sijainniltaan 100m kotoa. Ja kun tällaista ei löydy, haukutaan politikkoja. Tämä porukka ei pahemmin eduista kieltäydy, vaan hyeenan tavoin kyttäävät kaikkia mahdollisia keinoja lypsää valtiota. Aika meneekin lähinnä keinotteluun, eikä työnhakuun.

Lisäksi pitää muistaa myös porukka, joka yksinkertaisesti laittaa harrastukset, lapset, raskauspuuhastelut ja muut niin tärkeiksi, ettei ole aikaa työtä tehdäkään, vaikka sitä tarjotaan. Täälläkin joku mainitsi jostain muuttohommasta. Kuvaa hyvin suomalaista asennetta.

Työttömiä on kuitenkin turha syyttä lyödä. Joskus jollain paikkakunnalla esim. teollisuusyrityksen lopettaessa nousee työttömyysprosentti niin paljon, että se aiheuttaa valtavan rakenteellisen ongelman. Ihmisten siirtäminen muualle, uudelleenkouluttaminen jne. vie aikaa, joten tällöin moni on täysin omaa syytään ulkona kuvioista. muttei toki lopullisesti. Muutto toiselle paikkakunnalle ja uudet kuviot. Niin sitä vaurastutaan.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Tunkki
Anteeksi. Alkaisinko sittenkin tuntea sääliä sinua ja perhettäsi kohtaan. Käykö se paremmin?

Sinun sääliäsi en kaipaa. Voit vaikka työntää pääsi perseeseesi.

Viestin lähetti Tunkki Joko on muutettu?

On.

Mainitaan vielä, että en kaipaa kenenkään sääliä vaan keskustelua työttömien oloista.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti scholl
Sitten on toinen ryhmä porukkaa, joka odottaa yhteiskunnan järjestävän heille työtä, mieluiten helppoa ja sijainniltaan 100m kotoa.
Hassu juttu, mutta minun havaintojeni mukaan suurin osa ihmisistä, jotka puhuvat siitä kuinka töitä kyllä löytyy kaikille halukkaille ja että työn perässä pitää olla valmis muuttamaan, ovat juuri Helsinkiläisiä tai lähiseutujen asukkeja. Ymmärrettäväähän tämä tietenkin on sillä kyseisellä alueella työllistymisprosentti lienee maan suurin.

Hassua tämä kuitenkin on siitä syystä että juuri Helsingissä on tuhansia tai itseasiassa taitaa olla kymmeniäkin tuhansia työpaikkoja (lähinnä valtiolla), joiden palkka maksetaan yhteisistä verorahoista ja kun muutama vuosi sitten joitain näistä valtion laitoksia oltiin hajasijoittamassa syrjäseuduilla (eli halvempaan paikkaan), niin siitä syntyi hirveä meteli kun nämä ihmiset eivät olleet valmiita muuttamaan tämän työnsä perässä.

Tämän alueen ihmiset - erityisesti opiskelijat ja muuten huonosti toimeentulevat - valittavat vielä usein että kyseisellä alueella valtion tuet tai huonot palkat eivät ole riittäviä asumiseen. Kuitenkin hyvin harvoin suostutaan ymmärtämään että nämä korkeat asuinkustannukset ovat vain terve ja suora seuraus tästä aluepolitiikasta, jota virastojen yms. sijoittelu pääkaupunkiseudulle aiheuttaa. Ilmeisesti Helsingissä on vielä vuokrat liian matalat, koska järkevämpään sijoitteluun ei ole taloudellisista syistä ryhdytty.

Minkä takia landet eivät ymmärrä että töitä kyllä löytyy kaikille jos vain viitsii? Miksi virastoja ei viedä halvemmille seuduille vaikka se säästäisi yhteiskunnan varoja?

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin kesän semmoisessa duunissa, että tein loppujen lopuksi itseni työttömäksi, mikä nyt oli tiedossa alusta alkaen, mutta asia oli minulle ihan ok.

Olipas taas vaikea hankkia uusi työpaikka. Pomo tulee huomenna tuohon lähimmälle huoltoasemalla pitämään "haastattelun", vaikka asiat sovittiin jo puhelimessa. Työt alkaa sitten ilmeisesti torstaina.

Eli vastauksena ketjun kysymykseen, tietenkin on, meille kaikille riittää kyllä töitä. Tämä siis pääkaupunkiseudulla nyt ainakin.

Ja vaikka en jostain syystä pääsisikään aloittamaan tässä duunissa, niin on tossa muitakin numeroita, mutta niihin nyt ei tällä kertaa tarvitse soittaa.

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Jaahas, pitää ilmeisesti kantaa oma kortensa kekoon tähänkin keskusteluun. Nykyisessä työpaikassa näitä työttömyystapauksia on tullut nähtyä vaikka minkälaisia ja voin sanoa, että suomalaisen työttömän tyyppitapausta on kovinkin hankala määritellä. Ellei sitten sellaisena pidä jotain tyyliin "yli 50-vuotias mieshenkilö" , joka ei kyllä kerro ko. tapauksesta vielä yhtään mitään.

Valtaosassa tapauksia nykyään työttömyys ei mielestäni ole ns. omasta syystä johtuvaa. Etenkin suurilla yrityksillä tuntuu tänä päivänä olevan sellainen mentaliteetti, että kustannuksia pitää karsia. Ensimmäinen karsimisen kohde ovat sitten henkilöstökulut, joka tarkoittaa sitten sitä, että YT-neuvottelut käyntiin ja porukkaa pihalle.

Onneksi kuitenkin Suomessa on mielestäni suhteellisen hyvin toimiva työttömyysturvajärjestelmä. Ansioon suhteutettua päivärahaa on mahdollista saada ensimmäiset 500 työttömyyspäivää, joka tarkoittaa kutakuinkin kahden vuoden aikaa. Lisäksi 57 vuotta täyttäneillä (joiden tilanne on mielestäni tänä päivänä työnsaannin kannalta kaikkein vaikein) on mahdollisuus päästä ns. lisäpäiville, jolloin he saavat ansioon suhteutettua päivärahaa sen kuukauden loppuun asti, jolloin täyttävät 60 vuotta, jonka jälkeen eläkepäivät alkavat. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa osa-aikatyön tekemisen ja päivärahan nostamisen samaan aikaan, kunhan tietyt työttömyysturvalain mukaiset kriteerit täyttyvät. Osa-aikatyöstä saadusta tulosta vain puolet vähennetään päivärahasta, joten mielestäni systeemi kannustaa kohtuullisen hyvin myös työntekoon. Osa-aikatyötä tehdessä on kuitenkin mahdollista säilyttää jonkinlainen tuntuma työntekoon, ja se avaa usein myös uusia mahdollisuuksia kokoaikaisen työn saamisen suhteen.

Eli yleisesti ottaen allekirjoittanut on tyytyväinen nykyiseen järjestelmään, Suomessa kuitenkin maksetaan siinä määrin korkeita veroja, että sen vastineeksi myös jonkinasteinen sosiaaliturva on mielestäni välttämätön.

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Nostampa ketjun ylös.

Nyt sapettaa aika huolella. Tilanne on seuraavanlainen: Allekirjoittanut on opiskelut maisterin tutkintoa Tampereen yliopistolla vuodesta 1999 alkane. Opintojen alussa fuksin pää oli pyörällä monien eri sivuainemahdollisuuksien puntaroinnin kesken, ja opiskelinkin varsin poikkitieteellisesti useita eri sivuaineita. Tällä hetkellä opintoviikkorekisterissä on 155 ov ja se kuuluisa gradu (20 ov.) ei vielä ole valmis. Olen siis yli maisterin -tutkinnon (maisterin tutkinto on 160 ov.) opiskelija.

Opintojen ohessa olen tehnyt töitä, koska en halunnut ottaa opintolainaa. Lainaa kammoksumisen syynä on ala, jota opiskelen. Varmuudella en saa pysyvää työpaikkaa valmistumisen jälkeen ja alan palkkauskin on varsin alhainen. En siis halunnut ottaa useiden tuhansien euron velkataakkaa harteilleni heti kun pääsen työelämään. Silloin todennäköisesti on muitakin rahanreikiä kuin opintolainan takaisinmaksu. Esim. Asuntolaina ym...

Nyt olen opiskellut ne kelan antamat opintotukikuukaudet (55?) täyteen. Suuri virhe! Olisi pitänyt tehdä vielä enemmän töitä ja pitkittää valmistumista. Opiskella aina sillöin tällöin, karttaen lainaa, jota ei myöskään aviovaimollani, joka myöskin opiskelee samaisessa opinahjossa, ole. Nyt kun en ole enää oikeutettu opintotukeen kävin sosiaalitoimistossa, josta hain ensi kuukaudelle toimeentulotukea. Toimeentulotukikuukauden aikana olisi tarkoituksenani ollut tehdä gradu valmiiksi. Mutta näihän ei tietenkään voinut tehdä...

En siis ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska puolisollani on oikeus nostaa opintolainaa!!

Kohta vaihtuu kuukausi ja vuokran maksu olisi taas edessä. Mistäpä taion rahat vuokraa? Vaihtoehdot alkavat käydä vähiin:
1.) Keskeytän opintoni loppusuoralla ja ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi. Ehkä sitten muutaman kuukauden päästä saan työttömyyskorvausta.
2.) Otan avioeron ja muutan omaan kämppään, jolloin vaimoni huimat tulot (n. 400e/kk sis. opintorahan ja asumislisän) ja mahdollisuus ottaa markkinakorkoista opintolainaa, Siis LAINAA joka maksetaan takasin, ei vaikuta.
3.) Etsin jotain koiranhommaa siivoojana, mäkin kassalta tai lehtimyyjänä, ja jätän gradun väsäämisen jäihin. Tätähän hallituskin toivoo nopeuttaessaan valmistumisaikoja!
4.) Aiheutan itselleni ja vaimolle luottotietoihin häiriöt, jolloin vaimo ei ole oikeutettu opintolainaa. Tosin tämä ei ole kovin järkevää ja pitkänäköistä tulevaisuuden suunnittelua.

Voinhan myös alkaan päätoimiseksi ammattilaisjuopoksi, nehän saavat sossusta vuositolkulla rahaa, mutta opiskelija joka tarvitsisi yhdelle kuukaudelle tilapäistä tukea ei saa kuin lämpimän kädenpuristuksen.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Bon
3.) Etsin jotain koiranhommaa siivoojana, mäkin kassalta tai lehtimyyjänä, ja jätän gradun väsäämisen jäihin. Tätähän hallituskin toivoo nopeuttaessaan valmistumisaikoja!

Menet tietenkin töihin. Jo on taas ihmeellistä kitinää, vähennät vapaa-ajan menoja, niin voit aivan mainiosti vääntää gradua ja käydä töissä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti pernaveikko
Menet tietenkin töihin. Jo on taas ihmeellistä kitinää, vähennät vapaa-ajan menoja, niin voit aivan mainiosti vääntää gradua ja käydä töissä.
Minkälaiset kokemukset sinulla on gradun tekemisestä kokopäivätyön ohella? Minulla ne ovat sellaiset, että gradun teon aikataulu venyy tuhottomasti ja työn jälki huononee. Joidenkin mielestä tämä on ihan tavoittelemisen arvoinen asia, siis yhteiskunnan kannalta.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Designer
Minkälaiset kokemukset sinulla on gradun tekemisestä kokopäivätyön ohella? Minulla ne ovat sellaiset, että gradun teon aikataulu venyy tuhottomasti ja työn jälki huononee. Joidenkin mielestä tämä on ihan tavoittelemisen arvoinen asia, siis yhteiskunnan kannalta.

Olin osa-aikahommissa. Kokemukseni on semmoinen, että se ei haitannut.

Kokopäivätyö olisi mitä todennäköisemmin haitannutkin, mutta juuri tästä syystä piti sitten karsia vapaa-ajan menoja.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Minä en ole gradua muuten tehnytkään kuin kokopäivätöiden ohessa. Kolmannes onkin jo melkein tehty. Ennen kokopäivätöitä olin osa-aikatöissä jonkin aikaa, jolloin opiskelu hidastui. Huomasin myös silloin, ettei pääni kestä 16 tunnin kuormitusta vuorokaudessa, vaan tarvitsen myös rentoutumista. Siis lepäämistä, ei päivittäistä baarissa notkumista. Lisäksi pidän ihmisten seurasta, joten useamman päivän putki ilman muuta ihmiskontaktia kuin kaupan kassa tuntui jokseenkin omituiselta. Lyhyesti sanottuna siis olin huonoa opiskelija-ainesta, koska olen kuten ihminen enkä kuten robotti.

Ei siitä sen enempää. Palataan kohti ketjun aihetta sen verran, että edelleenkään en ymmärrä miten opiskelija niin helposti löytää kaikenlaista hanttihommaa maassa, jossa useat sadattuhannet ihmiset eivät löydä töitä sitten millään.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensinnäkin sympatianit Bonille! Itse olin aikanani vastaavassa tilanteessa, ja olen samaa mieltä, että järjestelmä ei todellakaan kannusta tai palkitse opiskelija tutkinnon loppuunsaattamisessa. Olisi kannattanut vaikka ennen graduntekoa keskeyttää opinnot (mikä on pakko tehdä vuodeksi kerrallaan) ja tehdä sinä aikana työmarkkinatuella (n. 370 €/kk) gradu loppuun, ja sen jälkeen kirjautua takaisin yliopistoon jättämään valmis työ tarkastettavaksi. En tietenkään kehoita ketään tähän järjestelmän hyväksikäyttöön...

Viestin lähetti Designer
Palataan kohti ketjun aihetta sen verran, että edelleenkään en ymmärrä miten opiskelija niin helposti löytää kaikenlaista hanttihommaa maassa, jossa useat sadattuhannet ihmiset eivät löydä töitä sitten millään.

Hanttihommia kyllä löytyy, ja kannattaa muutenkin varoa ylenkatsomasta mitään töitä - moni ihminen oikeasti elättää itsensä vakituisesti "koiranhommilla." Näitä töitä löytyy siksi, että niin moni ihminen käytännössä kieltäytyy tekemästä niitä, vaan mieluummin elelee päivärahoilla. Pätkätöitä varastomiehenä, myyjänä, siivoojana jne. kyllä löytyy nuorelle terveelle aikuiselle. Hoitoalalla on suorastaan työvoimapulaa, mutta se vaatii jo jonkinlaista koulutusta.

Helsingin työmarkkina-alueella on tällä hetkellä avoinna esim. 170 myyjän paikkaa, 121 siivoojan, 36 varastotyöntekijän ja 82 rakennusalan paikkaa. Suurin osa näistä on toki pätkätöitä. Siivoojan paikat ovat yleensä osa-aikaisia ja sopivat siinä mielessä opiskelijallekin. Vaikka suurin osa työttömistä ei olekaan lintsareita sanan varsinaisessa merkityksessä, niin silti jokaiselta työnhakijalta pitäisi kysyä, että miksi juuri hän ei suostu hakemaan mitään em. paikoista vaan odottaa sitä vakituista hyvin palkattua työtä?

edit: korjattu sanamuoto

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Viestin lähetti Vaughan

Helsingin työmarkkina-alueella on tällä hetkellä avoinna esim. 170 myyjän paikkaa, 121 siivoojan, 36 varastotyöntekijän ja 82 rakennusalan paikkaa. Suurin osa näistä on toki pätkätöitä. Siivoojan paikat ovat yleensä osa-aikaisia ja sopivat siinä mielessä opiskelijallekin. Vaikka suurin osa työttömistä ei olekaan lintsareita sanan varsinaisessa merkityksessä, niin silti jokaiselta työnhakijalta pitäisi kysyä, että miksi juuri hän ei suostu hakemaan mitään em. paikoista vaan odottaa sitä vakituista hyvin palkattua työtä?

Oletko katsonut mitä vaatimuksia esim siivoukseen tarvitaan? Suurin osa paikoista pitää vaatimuksena vähintään b-ajokorttia, esim tämä
paikka tekee niin. Harmi vain kun ei ole ajokorttia niin jää suurin osa siivousduunistakin käyttämättä. En siis hae duunia todellakaan siivojana.

Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viestin lähetti Designer

Itse tein gradun työn ohessa, ja aikaa meni alusta loppuun 'bout kolme kuukautta. Päätä särki, v*tutti ja työn jälki hmmm... No. Sanotaanko vaikka että tuli oltua aika kireällä duunissakin. Ja siellä se ei oikein olisi soveliasta. Mutta sainpahan maisterin laput.

Eli Geen tekeminen iltaisin duunin jälkeen on kusinen homma, mutta täysin tehtävissä. Hermoja, hermoja ja taas hermoja se vaatii. Ja oikeasti itsekuria. Ei kapakkaan perjantaisin, koska lauantaina ei varmasti jaksa avata sitä Niiniluotoa.

Että Bonille tukea täältäkin.

Viimeksi muokattu:

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti Bon
Nostampa ketjun ylös.

Nyt olen opiskellut ne kelan antamat opintotukikuukaudet (55?) täyteen.

Voit hakea yliopistosi opintotukilautakunnalta lisätukikuukausia hakemuksella. Tosin sinun pitäisi pystyä osoittamaan, että valmistumisesi viivästyminen on seurausta esimerkiksi pitkäaikaisesta sairastumisesta tai jostain muusta.

Lainaus oman yliopiston opintotukilautakunnan sivuilta:

Opinnoissa viivästyneelle voidaan myöntää lisätukea enintään
9 kuukaudelle, jos viivästyminen johtuu opiskelijan tai hänen lähiomaisensa sairaudesta, jolla on ollut hidastava vaikutus opintojen edistymiseen.

Muu erityinen syy voi olla opiskelijan vaikea elämäntilanne, avioero tai
vastaava. Koulutuksen vaihto tai opiskelijajärjestössä toiminen yms. ei ole erityisen pätevä syy lisätuen myöntämiselle.

Puuttuvia opintoja voi olla enintään 40 opintoviikkoa (gradu mukaan lukien).

Tukiajan pidennys haetaan olosuhdemuutoslomakkeella...

Et ole velvollinen menemään ilmoittautumaan työvoimatoimistoon, jos olet päätoiminen opiskelija, vaan sinulla on oikeus toimeentulotukeen. Puolisosi tulot vaikuttavat saamaasi toimeentulotukeen. Kehottaisin nostamaan opintolainan, sillä se on tarkoitettu elämiseen tai mene töihin.

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti jlammi
Oletko katsonut mitä vaatimuksia esim siivoukseen tarvitaan? Suurin osa paikoista pitää vaatimuksena vähintään b-ajokorttia, esim tämä
paikka tekee niin. Harmi vain kun ei ole ajokorttia niin jää suurin osa siivousduunistakin käyttämättä.

Hohhoijaa, olen ollut yli 10 siivousfirmassa töissä ja pari kertaa on täynyt autoa ajaa. Siivousta on niin monenlaista, siksi paikkojakin on pilvin pimein. Pääsääntöisesti niissä ei ajokorttia tarvita.

Onko teistä kukaan oikeasti siivonnut? Tuskin edes tiedätte mitä halveksitte, ne on aivan hyviä hommia, toki aika heikosti palkattuja. Työ on helppoa ja sitten kun homman oppii oikein, niin ei todellakaan mitään raskasta.

Ollaan niin maisteria, että ei voi käsiään liata.

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Onko teistä kukaan oikeasti siivonnut? Tuskin edes tiedätte mitä halveksitte, ne on aivan hyviä hommia, toki aika heikosti palkattuja. Työ on helppoa ja sitten kun homman oppii oikein, niin ei todellakaan mitään raskasta.

Ollaan niin maisteria, että ei voi käsiään liata.
Miehen puhetta, sanon minä. Voin helposti myöntää, että mikäli työnantaja verokorttini palauttaisi, käyttäisin mielelläni ansiosidonnaisen verran "harkinta-aikaa" ennen siistijän/vartijan/muun ns. hanttihomman työnhakua. Työn raskauteen en osaa ottaa yleisesti kantaa, kun kokemusta on lähinnä oman työpisteen siistijän (peräpeilin) katselemisesta, mutta kyseisellä tytöllä on kyllä todella laaja vastuualue. Monesti pitää lähteä siivouksen ajaksi röökille, kun hävettää niin oma työpanos suhteessa palkkaan. Vaikkei sekään kaksinen ole. Eipä ole tullut mieleen halveksia SOL:in työntekijöitä.

Ari-Matti

Jäsen

Siinä näätte menestyjän merkin, ei mittää välii mitä tehhään, kunhan tehhään kunnolla. Tosiaan miehen puhetta, perkele porukkaa itkee, ku ei tuu rahallisesti toimee ja kummiski valikoi mitä tekkee, ei perkele semmonen vetele, sitä tehhää, mistä elanto saahaan ja kunnialla.

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Muutama sanantynkä tähän. Itse työskentelen varastovastaavana halpahalli ketjussa. Pitkän aikaa olen koittanut jankuttaa että hommaa ei voi pyörittää enää yksin. Mutta eihän sitä porukkaa lisää palkata, ne lain sallimat kolme työllistämistuki ihmistä ainoastaan otetaan taloon..ihan ok sekin itselläni pelkkää hyvää sanottavaa omista apulaisistani.

Tänään sitten mitta täyttyi totaalisesti, paska alkaa levitä käsiin totaalisesti. Sain viimein varatuksi ajan lääkäriin ja nyt edessä 1-2 kuukauden sairasloma. Nyt sitten lepään täydellä palkalla ja ensiviikolla joku täysin umikko kaveri astuu tilalleni..mielestäni homman olisi voinut hoitaa myös toisin esim palkkaamalla edes jonkun osa-aikaisen kaverin avukseni, mutta näin kävi nyt.

Aina sesonkausina olen tehnyt ylitöitä noin 30-40 tuntia kuukaudessa mutta nyt nyt tuli stoppi. Työkavereita käy sääliksi tiedän että siellä on täysi kaaos ensiviikolla ennen kuin tuuraajan löytävät. Olen siis yrittänyt ja yrittänyt puhua mutta kun ei mee jakeluun niin ei mene. Ja sairasloman jälkeen en kyseiseen paikkaan palaa näillä näkymin. Osaako joku muuten sanoa sisältyykö sairasloma irtisanomisaikaan?

Ja jos jollain muullakin on vastaavia kokemuksia niin ois kiva vaihtaa kokemuksia vaikka yv:nä?

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Designer

Itse tein gradun täysipäiväisen työn ohella välillä kesäkuu -97 - joulukuu -98. Ei meinannut tulla mitään lähinnä siksi, että aiheenrajaus oli aivan liian lavea. Sitten, kun elokuussa heitin vanhan noin 80 sivua pois ja aloitin alusta kavennetulla aiheella aloin istua työpäivän jälkeen työpaikalla ja naputella gradua. Kotona ajatus karkasi aivan liian helposti. Homma hoitui vähän yli 2 kuukaudessa ja gradua väänsin keskimäärin noin 5 tuntia illassa. Pari kertaa tuli tehtyä 8 tuntia töitä ja 8 tuntia gradua. Olin kyllä aivan tolkuttoman väsynyt urakan päätteeksi, mutta gradu valmistui ja eximia vielä päsähti kaupan päälle. Väitän, että onnistuu, kun on valmis luopumaan vapaa-ajastaan ja sosiaalisesta elämästään pariksi kuukaudeksi.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saksan työmarkkinoilla tapahtuu. linkki

Eli lyhyesti... jos saa työtarjouksen huoralasta, niin se on otettava tai menettää työttömyyskorvaukset. Saksan hallitus on uhannut sakottaa niitä yrityksiä, jotka eivät ota jokaista viidettätoista työntekijää kohden yhtä harjoittelijaa. Tämä koskee myös bordelleja. Melko surullista. Jos et halua joutua kadulle, niin parasta on hoidella niitä ukkoja bordellissa. Jos työvoimatoimisto katsoo sinun sopivan alalle, niin ehkäpä joudut palkattomaan työharjoitteluun bordelliin.

laki koskien prostituutiota

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy