Viestin lähetti Kaiser Soze
Ps, Tästä nousee mekkala, mutta kysytään silti.
Jos on tiedossa että ****-alalla ei ole töitä, kannattaako sellaista alaa lähteä opiskelemaan, jos tulevaisuus töiden saannin suhteen on hyvin epävarmaa?
K
Heh, aihe menee niin mielenkiintoiseksi ettei tästä topicista pääse irti ollenkaan.
Tätä samaa olen itse miettinyt hyvin usein. Jos joku menee opiskelemaan suomalaista kirjallisuutta, poliittista historiaa, valtiotieteitä, tai mitä tahansa vastaavaa "korkealentoista" ja sen jälkeen ihmettelee kun ei pääse töihin, voi mielestäni mennä hiukan itseensä. Ei se pelkkä yliopistotutkinto ole mikään selväjuttu, että pääsee töihin. Sitten nämä kyseiset neitoset ja poikaset itkevät kun joutuvat olemaan "vaan" sihteerinä jossain pk-firmassa, kun ei löydy alakohtaisia hommia. Mahtavaa. Jos vaikkapa joku opiskelee 7 vuotta valtiotieteellisesstä (eli ei pidä kiirettä), ei halua mennä politiikkaan, ja valittaa ettei löydy maisterille töitä, niin voisin kyllä suoraan kertoa että juu ei löydykään. Mitähän mahtaa ko. hommia olla vapaana Suomessa, ehkä 2 kpl/vuodessa?
Tai sitten ihminen joka vaikka lukee yliopistossa 6 vuotta, englanti pääaineena. Hip hurraa, ja sitten johtajaksi töihin, eikö? "Ai mitä mä osaan? Nooo... siis mä puhun niinku tota tosi hyvin englantia, ja osaan sen kieliopin virheettömästi, ja pari muutakin kieltä siinä sivussa suht jees. Ai miksei mua muka voida palkata markkinointipäälliköksi suoraan koulusta? Mähän olen maisteri!"