Tuli mieleen tuosta Flun kertomuksesta omakohtainen tapahtuma parin vuoden takaa. Alustukseksi kerrottakoon, että meikäläiseltä löytyy mm. lateksiallergia, hevosallergia ja mahdollinen pähkinäallergiakin (tämä viimeisin ratkeaa vasta ensi kuussa kun pääsee vihostaviimein ruoka-aineiden allergiatesteihin). Kuitenkin söin tuolloin parisen vuotta sitten ihan tavalliseen tapaan pastaa ja jauhelihakastiketta ja heti tuon jälkeen sain puhelun kaverilta, jotta luistelemaan pitäisi lähteä. Eikun vain kamat kantoon, lämmintä päälle ja menoksi.
Siinä sitten luisteltiin reipas tunti pitkin Kuopiossa olevaa jäämaratonrataa ja jossain kohtaa matkaa havahduin siihen, että silmiä alkoi ärsyttää vietävästi, tuntui kuin tuuli olisi ärsyttänyt niitä ja näin tuumailinkin mielessäni hetken aikaa, kunnes huuliakin alkoi kuumottamaan. Kotiin päästessäni menin normaalisti suihkuun ja ennen suihkua vielä katsoin peilistä, että ei kyllä näy silmissä ja huulissa oikein mitään, tai ainakin olin katselevinani. Suihkusta tullessani selvisikin sitten hyvin nopeasti, että allerginen reaktiohan sieltä iski ja silmät olivat tuon suihkun aikana turvonneet jo melkoisen muhkeiksi ja iho kukki pitkin poikin tuota nokkosihottuman näköistä täplää. Histec naamaan ja vielä varmuuden vuoksi käymään KYSillä, vaikka eipä tuo kovin tarpeellista olisikaan ollut kun se näytti menevän ihan tuolla Histecillä ohitse.
Vielä tänä päivänäkään en kuitenkaan ole 100% varma, että mistä tuo mahtoi johtua. Emännällä oli tuolloin kyllä pussillinen suolapähkinöitä meillä kotona ja on kai siihen olemassa joku pieni mahdollisuus, että lautaseni vieressä olleesta pussista olisi kenties joku murunen sitä lentänyt jonnekki jossain vaiheessa, mutta kovin uskomattomalta tuo kuitenkin tuntuu.. Voisiko siis syynä olla joku liikunnan ja jonkun tietyn ruoka-aineen aiheuttama yhteisreaktio? Toisaalta olen samaa ruokaa syönyt tuonkin jälkeen ja liikuskellutkin, mutta eipä mulle tuon jälkeen ole mitään kummallisempaa tullut.
Sen tuo tapaus kuitenkin aiheutti meikäläiselle, että olin pitkään aivan helvetin säikky kaikenlaisille ihottumille. Ja voitte kuvitella, että koska kärsin atooppisesta ihosta niin noita kaikenmaailman näppyjä myös tulee tasaisin väliajoin. Nyt olen jo oppinut olemaan sen suuremmin panikoimatta jokaiseen näppylään ja kutinaan mitä tulee, mutta ei se olo siltikään täysin turvallinen ole vaikka lompakossa kulkeekin kokoajan mukana paketti allergialääkkeitä. Takokaa nyt hyvät kanssakeskustelijat järkeä meikäläisen kaaliin, että ylireagoin tähän tilanteeseen! Vaikka olenkin useammallekkin eri asialle allerginen, niin ei minulla oikeastaan koskaan ole ollut minkäänlaista hengenhätää näiden kanssa, mutta silti jostain alitajunnasta sellainen pelko vain puskee päälle aika-ajoin. Olisikin mukava kuulla muilta allergikoilta mahdollisia kokemuksia ja näkemyksiä näihin asioihin.
Niin ja Snaksterin ongelmaan; Meikäläisellä on samaa ongelmaa nykyiseltään, että aina hikoilun yhteydessä, suihkusta tullessani erityisesti sähkösaunassa (puusauna ei aiheuta samaa, outoa kylläkin) käydessäni iho rupeaa kukkimaan punaista täplää ja pientä näppylää, jotka kylläkin häviävät puolessa tunnissa juuri joko allergialääkkeen ottamisen myötä tai vaihtoehtoisesti kortison-voidetta käytettynä. Ensimmäiset kerrat kun tuota ihottumaa meikäläiselle pukkasi niin kyllähän se hieman pisti säikähtämään kun sähkösaunasta tullessa olikin koko naamavärkki äkkiä ihan läpeensä täynnä punaista laikkua. Tämähän siis johtunee ainoakin meikäläisen kohdalla kuivasta ihosta.
Lääkäri on tuohon meikäläiselle suositellut Apobase (?) nimistä yleisrasvaa, jota tulikin joskus tuohon atooppisen ihottuman hoitoon käytettyä ja hyväksi todettuakkin.