Onko täällä lääkäriä?

  • 783 312
  • 2 666

wilma

Jäsen
Pakko turvautua tähän ketjuun kun on niin hämärä vaiva ja jatkoajasta löytyy vastaus kaikkeen.

Päätä jomottaa tuosta silmien yläpuolelta otsalohkosta aina toisinaan. Välillä menee ohi, palatakseen jälleen täysin randomisti. Ei mikään pistävä kipu, vaan enemmänkin tuollainen vittumainen jomotus ikäänkuin olisi jotain painetta tms. pollassa. Jos roikottaa päätä alaspäin, tuntuu jomotus kovemmin. Alkoi muutama päivä sitten ihan yöstä. En nyt mihinkään lääkäriin ole menossa kun ei sen kummempia oireita ole, mutta äärimmäisen ärsyttävä juttu. Silmissä tai näössä ei pitäisi mitään vikaa olla ja muutenkin ihan perusterve taistelija. Alkoholilla tai muilla aineilla ei osuutta asiaan. Ideoita mikä tässä mättää?

Migreeniä? Jos on jo muutaman päivän jatkunut, niin yhteys terveydenhuoltoon, niin sittenpä selviää.
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Ideoita mikä tässä mättää?

Sanot sille joukkueen lääkärille, että on polla kipee. Tossa edellä tosiaan oli todennäköset syyt eli jompikumpi ontelotulehdus, jolle antaisin kertoimen 1,25 ja sitten se migreeni, joka kuitenkin lähtee altavastaajana 2,05 kertoimella. Muille syille annan yli 4.

Muista, että jos on ontelotulehdus niin saat antibiootit ja sitten pitää olla kiltisti unelmien pubeissa. Enkö mä oo sanonu, ettei saa vetää räkää sisään vaan se pitää niistää ulos.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enkö mä oo sanonu, ettei saa vetää räkää sisään vaan se pitää niistää ulos.

Väärin. Räkä pitäisi nimenomaan vetää sisään päin. Varsinkin jos röörit on vähänkin tukossa. Näin minua neuvoi tohtoristason korva-/nenälääkäri, kun taistelin noiden ontelotulehduksien kanssa. Nenä tukossa, poskiontelot tukossa ja koitat niistää, niin sen rään saattaa löytää otsaontelosta.

Onneksi itse en joutunut kokemaan Beckin-porausta. Olisi voinut tulla äitiä ikävä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kiitämmä jatkiksen asiantuntevaa raatia! On mulla joskus poskiontelotulehdus ollutkin, eikä silloin tällasta oiretta ilmennyt mutta eipä se mitään merkkaa. Ei oo mitään nuhaa tai muutakaan enää, joskus ennen joulua oli kyllä mutta se on voitettu kanta. Ehkä sitä räkää on sitten menny sitte jumiin johonkin onteloihin, päähänhän se ei pääse kun se on jo kusta täynnä.

Kattelen nyt vielä pari päivää josko menis itekseen ohi, kun ei tässä mitään hengenhätää ole. Kuormitetaan terveydenhuoltoa sitten jos ei omin avuin parane. Kiitos analyyseistä ja kertoimista, helpotti jo!
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Väärin. Räkä pitäisi nimenomaan vetää sisään päin. Varsinkin jos röörit on vähänkin tukossa. Näin minua neuvoi tohtoristason korva-/nenälääkäri, kun taistelin noiden ontelotulehduksien kanssa. Nenä tukossa, poskiontelot tukossa ja koitat niistää, niin sen rään saattaa löytää otsaontelosta.

Joo näinhän se oli nykyään ohjeistettu. Noin isälliseen neuvoon se ei vaan millään sopinut.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Muutaman viikon välein minulla on hemmetin kipeä nenä/sierain (ei pahemmin turvoksissa, mutta ikäänkuin siellä sisällä olisi tulehdus tai finni tms jossain kohdassa sisällä). Hemmetin kivuliasta pari päivää ja uusiutuu aika säännöllisesti. Mistä tämä voi johtua ja mikä hoidoksi?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutaman viikon välein minulla on hemmetin kipeä nenä/sierain (ei pahemmin turvoksissa, mutta ikäänkuin siellä sisällä olisi tulehdus tai finni tms jossain kohdassa sisällä). Hemmetin kivuliasta pari päivää ja uusiutuu aika säännöllisesti. Mistä tämä voi johtua ja mikä hoidoksi?

Varmaan kuiva talvisää ärsyttää limakalvoja ja altistaa ne tulehduksille. Allekirjoittanut kärsi joskus noista, ja pahimmassa tulehduksessa sain antibioottikuurin sekä antibioottivoidetta. Lekurin mukaan noihin tulehduksiin annetaan herkästi kuuri, koska nenästä on suorat yhteydet tärkeämpiin paikkoihin (tässä: aivoihin). Antibioottivoidetta käytin sitten vastaavan ärsytyksen pienemmässä versiossa ja se auttoi. Lekurin mukaan nenähuuhtelu, jota teen muutenkin siitepölyaikoihin, on hyvä ensiapu, koska suolaliuos puhdistaa, kosteuttaa ja desinfioi nenän limakalvoja.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kiitämmä jatkiksen asiantuntevaa raatia! On mulla joskus poskiontelotulehdus ollutkin, eikä silloin tällasta oiretta ilmennyt mutta eipä se mitään merkkaa. Ei oo mitään nuhaa tai muutakaan enää, joskus ennen joulua oli kyllä mutta se on voitettu kanta. Ehkä sitä räkää on sitten menny sitte jumiin johonkin onteloihin, päähänhän se ei pääse kun se on jo kusta täynnä.

Kattelen nyt vielä pari päivää josko menis itekseen ohi, kun ei tässä mitään hengenhätää ole. Kuormitetaan terveydenhuoltoa sitten jos ei omin avuin parane. Kiitos analyyseistä ja kertoimista, helpotti jo!

Tuohon vaivaasi sen verran kommenttia täältäkin, että omien kokemusten mukaan samankaltainen kipuilu minulla on myös aina ajoittain ilmaantunut ja olen todennut sen mahdollisesti aiheutuvan muutamasta tietystä seikasta.
Yksi on se, jos on kulkenut ulkona kylmässä viimassa pidemmän matkan tai ajanut autolla pitkän matkaa ilmastointi/puhallin päätä kohden suunnattuna niin se tuntuu jollain tapaa tekevän em. kaltaisen v-mäisen jomotuksen joka tulee vasta myöhemmin ehkä vasta seuraavana päivänä siitä kun on sitä ilmavirtaa nuppiinsa saanut.
Toinen mikä on useasti ollut tuon jomottelun taustalla on huonosti nukuttu yö. Se kostautuu melkein joka kerta tuolla kivulla mutta toisaalta saan pääni kipeäksi myös liikaa nukkumalla.
Elimistön kanssa ainakin itsellä on elämä yhtä hienosäätöä. Harvoin on sellaiset ihanteelliset olosuhteet että olisi mukavaa. Liian kylmä, liian kuuma, liian tuulista, syönyt liikaa/liian vähän, nukkunut liikaa/liian vähän useimmiten jokin pielessä niin äkkiä oirehtii jollakin tavalla. Tuntuu että harvat ovat yhtä herkkiä kuin minä eri olosuhteille.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Joku Jatkoajan oma Dr.House voisi selvittää diagnoosillaan hämärän "vaivani". Mulla naksuu päässä. Muutaman kerran vuodessa tulee ajanjaksoja, kun kävellessä tuntuu että päässä olisi heilumassa jotain ylimääräistä. Semmoinen kilinän ja naksahduksen yhdistelmä. Tuolla vasemmassa takaraivossa se tuntuu. Niskat ei ole mitenkään erityisen jumissa, mutta istumista on paljon päivittäin. Ehkäpä korvissa ongelmaa? Tuo takaraivossa tuntuminen hämmentää liikaa, joten en osaa keksiä mitään järkevää syytä.

Paras selitykseni on se, että joku on ampunut minua päähän, mutta en ole tuntenut mitään ja nyt se kilisee vapaasti siellä. Parempaan en pysty.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ylikunto

Kuinka yleistä ylikunto on nykyisin jääkiekossa ammattimaisessa valmennuksessa (Liiga, Mestis)?
Wikipedian mukaan kroonista ylikuntoa esiintyy erityisesti harrastelijoilla. Onko jääkiekkoilijoiden ylikunto siis yleensä akuuttia, eikä kroonista?
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Onko täällä fysioterapeuttia, kiropraktikkoa tai jopa lääkäriä?

Selkä on vaivannut osa-aikaisesti nyt muutaman kuukauden. Sählyhöntsässä kurotin palloon juostessa ja vasemmalle puolella alaselkään iski kipu. Oletin, että selkä venähti ja annoin sille muutaman viikon huilia. Ja kun missään tavallisessa tekemisessä selkä ei vaivannut, uskaltauduin taas pelaamaan, mutta kipu palasi, ei niin pahana kuin aiemmin, mutta kuitenkin.

Sitten taas pidin taukoa, ja selkä ei vaivaa missään tavallisessa tekemisessä edelleenkään, salilla pystyy tekemään maastavetoa ja kyykkyäkin aivan normaalisti, mutta esim. liukastuessa tuonne alaselkään tulee kipua.

Onkohan kyse vaan venähdyksestä, vai mistä kun nopeat liikkeet aiheuttavat kivun, mutta rauhallisesti ja keskittyen selällä voi nostaa isompiakin painoja.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
reisilihassärky

Ikää alkaa olla mutta pallopelejä vielä pelaillaan ja paikat ovat aikalailla tukossa jatkuvasti. Olen nyt alkanut venyttelemään mutta siltikin minulla on yksi akuutti vaiva: nimittäin reisilihassärky varsinkin nukkumaanmennessä. Vasenta reisilihasta, joka ei aivan niin pahasti oireile päivisin, alkaa "säteillen" särkemään aina illalla ja yöllä. Viime yönä oli taas (illalla kovat korikset) pakko ottaa buranaa että sai nukuttua. Liekö tämä säteilee jostain alaselästä, joka on minua vaivannut lähes koko elämäni vain mikä lienee. Tämä on nyt kestänyt käytännössä viikkoja.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku Jatkoajan oma Dr.House voisi selvittää diagnoosillaan hämärän "vaivani". Mulla naksuu päässä. Muutaman kerran vuodessa tulee ajanjaksoja, kun kävellessä tuntuu että päässä olisi heilumassa jotain ylimääräistä. Semmoinen kilinän ja naksahduksen yhdistelmä. Tuolla vasemmassa takaraivossa se tuntuu. Niskat ei ole mitenkään erityisen jumissa, mutta istumista on paljon päivittäin. Ehkäpä korvissa ongelmaa? Tuo takaraivossa tuntuminen hämmentää liikaa, joten en osaa keksiä mitään järkevää syytä.
Itselläni on täysin sama vaiva! Välillä naksuu ja välillä (=yleensä) ei. Silloin kun naksuu, niin tulee mietittyä, että pitäisikö selvittää, että mikä se oikein on, mutta sitten asia aina unohtuu kun naksuminen loppuu itsestään.

Tulee myös istuttua töissä päivät, mutta niskoissa ei ole ikinä mitään ongelmia ollut.

Mutta on kyllä hämärä tunne, tuntuu tosiaan niinkuin joku pieni pallo tms. heiluisi takaraivossa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikää alkaa olla mutta pallopelejä vielä pelaillaan ja paikat ovat aikalailla tukossa jatkuvasti. Olen nyt alkanut venyttelemään mutta siltikin minulla on yksi akuutti vaiva: nimittäin reisilihassärky varsinkin nukkumaanmennessä. Vasenta reisilihasta, joka ei aivan niin pahasti oireile päivisin, alkaa "säteillen" särkemään aina illalla ja yöllä. Viime yönä oli taas (illalla kovat korikset) pakko ottaa buranaa että sai nukuttua. Liekö tämä säteilee jostain alaselästä, joka on minua vaivannut lähes koko elämäni vain mikä lienee. Tämä on nyt kestänyt käytännössä viikkoja.

Oliskohan tuo piriformis: Piriformis Syndrome | eorthopod.com

Ja sitten suomeksi vähän suppeammin: http://www.selkakuntoutus.fi/piriformis.html
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, eipä ole tullut ulkoiltua lenkkeilymielessä pitkään aikaan. Siihen toki tuli muutos pari viikkoa sitten ja aloin pöyräilemään ja välillä kävelemään. Tänään sitten vetäisin kaksi kertaa pidemmän kävelylenkin kuin normaalisti ja nyt selkään sattuu niin maan vitusti. Alaselkä siis kyseessä, on sellainen pistävä kipu heti kun nousee seisomaan ja lähtee kävelemään. Just ja just pystyy kävelemään kun kipu niin älytön. Istuessa ei satu ollenkaan. Ottiko siis selkä itseensä tuosta pidemmästä lenkistä? Mulla tosin ollut alaselän kanssa ongelmia jo 12 vuotta, mutta tälläistä kipua ei ole ollut pitkään aikaan. Tässä nyt lähinnä pelottaa, että pääseekö huomenna ylös sängystä jos selkä leipoo kiinni.

Niin maanantaina olisi lääkäri jossa keskustellaan selkäni ongelmista ja siitä mitä sille pitäisi tehdä. Kuvataanko taas vai mitä. Mutta jos tämä nyt leipoo kiinni niin se on huomenna soitettava lanssi kylään ja jollain ilveellä päästävä ovi avaamaan valkotakkisille. Kattellaan, mutta ei lupaavalta näytä.
 

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
Täällä tuskaillaan polven kanssa. Tosiaan, tuossa reilu 5v sitten kaaduin sellaisen lasisen terraarion läpi, ja kys. polvi siinä otti osumaa. Tuolloin ei lääkärissä muuta tehty, kuin laitettiin 20+ tikkiä polveen ja taputeltiiin olalle: "onnekas olet, milleistä kiinni että olisit pyörätuolissa."

Nuorena poikana en halunnut antaa tuon pilata kesää ja pystymisen mukaan pelasin katulätkää yms. Silloin ei jalka mitenkään tuntunut kärsivän, tai en huomannut mitään erikoista.

Nyt tässä viimeisen vuoden aikana on sama polvi alkanut oireilemaan, kipeytyy välillä pahemmin, ja välillä vähemmän pahasti. Toisinaan iskee sellaisia "piikkejä", että jalka yhtäkkiä menee siihen kuntoon, etten sängystä pääse ylös. Polvi on myös hyvin kosketusherkkä, arpi on tuossa keskellä lumpiota ja sitä koskemalla kipu säteilee ympäri jalkaa.

Viimeksi tänään kaaduin, molemmissa polvissa ruvet, mutta vain tämä vasen on kipeä. Pelkkä jalan suoristaminenkin sattuu, ja säteilevän kivun vuoksi ei hirveästi tee mieli tuota kosketella.

Olisiko tuossa joku hermovaurio jäänyt päälle? Varmaan oma osuus tuollakin etten antanut polven parantua rauhassa.. Jonkunnäköinen jeesi olisi kiva tämän kanssa, kun välillä eläminen tämän polven kanssa tuntuu ihan mahdottomalta.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Polvi on myös hyvin kosketusherkkä, arpi on tuossa keskellä lumpiota ja sitä koskemalla kipu säteilee ympäri jalkaa.

Olisiko tuossa joku hermovaurio jäänyt päälle?

Hermovauriolta kuulostaisi, joten eikun vaan Lyrica lääkitys päälle! Mutta en ole lääkäri, niin neuvoisin kääntymään lääkärin puoleen.
 

kesäesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, KalPa
Nostetaanhan ketjua ylös.

Nyt on muutaman päivän ajan ollut vaivana palan tunne kurkussa, sellainen jatkuva "puristus" tuossa aataminomenan "takana". Välillä myös ruoka jää ruokatorveen kiinni eikä suostu edes nieltäessä lähtemään, vaan pitää käydä tankkaamassa nestettä. Mitään kipua ei ole, tuo äärettömän vittumainen tunne vain. Mikä neuvoksi?
 

Aatos

Jäsen
Nostetaanhan ketjua ylös.

Nyt on muutaman päivän ajan ollut vaivana palan tunne kurkussa, sellainen jatkuva "puristus" tuossa aataminomenan "takana". Välillä myös ruoka jää ruokatorveen kiinni eikä suostu edes nieltäessä lähtemään, vaan pitää käydä tankkaamassa nestettä. Mitään kipua ei ole, tuo äärettömän vittumainen tunne vain. Mikä neuvoksi?

Tavallisin syy palan tunteeseen kurkussa (globus-oireyhtymä) on refluksitauti eli mahan happaman eritteen pääseminen ruokatorveen. Joskus vaiva johtuu psyykkisistä syistä, kuten pelosta (esim. syövän pelko) ja ahdistuksesta.

Vaiva voi liittyä myös niska-hartiaseudeun lihasjännitykseen, äänenkäytön ongelmiin, tupakan polton aiheuttamaan krooniseen limakalvotulehdukseen tai huonon nenäntoiminnan aiheuttamaan limakalvojen kuivumiseen.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Emäntä on puhunut nyt toista päivää silmän takana olevasta särystä joka kuulostaa omaan korvaan hieman kummalliselta. Myös päätä kuulemma särkee. Ystävät ovat epäilleet migreeniä, joka lieneekin todennäköisintä? Ei aihetta huoleen toistaiseksi?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Emäntä on puhunut nyt toista päivää silmän takana olevasta särystä joka kuulostaa omaan korvaan hieman kummalliselta.

Näkeekö kuitenkin silmällä normaalisti? Meinaan vaan, että mulle ms-tauti on muutaman kerran tuonut silmähermon tulehduksen (optikusneuriitti) ja siinä kipu on juurikin silmän takana ja pahimmillaan sattuu niin paljon, että mihinkään ei pysty keskittymään. Mutta joka kerta tosiaan myös näkö on hämärtynyt, ikään kuin katselisi kaikkea sumuverhon läpi. Niin ja värien kirkkaus on hävinnyt täysin, ts. värinäkö on vedellyt ihan omiaan.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Näkeekö kuitenkin silmällä normaalisti? Meinaan vaan, että mulle ms-tauti on muutaman kerran tuonut silmähermon tulehduksen (optikusneuriitti) ja siinä kipu on juurikin silmän takana ja pahimmillaan sattuu niin paljon, että mihinkään ei pysty keskittymään. Mutta joka kerta tosiaan myös näkö on hämärtynyt, ikään kuin katselisi kaikkea sumuverhon läpi. Niin ja värien kirkkaus on hävinnyt täysin, ts. värinäkö on vedellyt ihan omiaan.

Hui helvetti.

Sain käsityksen ettei näkökykyyn ole vaikuttanut, mutta pitää varmistaa. Kuulostaa todella kurjalta, voimia sulle taudin kanssa jaksamisessa! Peukut pystyyn ettei tosiaan mistään noin vakavasta ole kyse.

Yleisesti tuntuu, että liian usein muutenkin vältellään lääkärissä käyntiä pienten asioiden takia koska pelätään ettei oikeasti ole mitään hätää. Yritin jo tämänkin asian tiimoilta saada emäntää lekurille, mutta ei toistaiseksi ole suostunut. Toivottavasti sinun tapauksesi avaa silmät siinä suhteessa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulostaa todella kurjalta, voimia sulle taudin kanssa jaksamisessa!

Kiitosta vaan. Sairaus on ollut jo pari vuotta remissiossa, toivotaan että pysyy samassa tilassa myös jatkossa.

Tosiaan näköhermon tulehdus ei automaattisesti tarkoita ms-tautia ja migreeni on todellakin se todennäköisin vaihtoehto. Suosittelen kuitenkin lääkäriin menemistä, pääkipujen kanssa ei pidä leikkiä. Sen verran herkkää tavaraa on kallon sisällä. Ja jos nyt otetaan worst case scenario, että jotain on oikeasti vialla (neurologinen sairaus tms.) niin lääkäristä kieltäytyminen ei ainakaan auta asiaa. Esim. optikusneuriitti saattaa hoitamattomana kroonistua.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Nostetaanhan ketjua ylös.

Nyt on muutaman päivän ajan ollut vaivana palan tunne kurkussa, sellainen jatkuva "puristus" tuossa aataminomenan "takana". Välillä myös ruoka jää ruokatorveen kiinni eikä suostu edes nieltäessä lähtemään, vaan pitää käydä tankkaamassa nestettä. Mitään kipua ei ole, tuo äärettömän vittumainen tunne vain. Mikä neuvoksi?

En nyt halua mitenkään pelotella, mutta eräällä sukulaisella oli vastaavat oireet ja kyseessä oli silloin syöpä. Alkoi tuo tunne aivan yhtäkkiä ja sitten oltiinkin jo kohta leikkauspöydällä. Tämä nyt vain ääriesimerkkinä, suosittelen vahvasti kuitenkin lääkäriin hakeutumista, mikäli ei meinaa oireet hävitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös