Onko täällä kellään kokemusta tällaisesta?
Viime sunnuntaina olin reissussa, minulla oli krapulaa ja lähdin aamupäivällä kävellen matkaamaan parin kilometrin verran eräältä leirintäalueelta bussi-asemalle.
Kun olin päässyt kaupungin keskustaan ja yhteen ravintolaan, niin aloin voimaan pahoin. Minun oli erittäin vaikea niellä ja pelkäsin tukehtuvani. Sitten aloin kyselemään apua ja päädyin lopulta ambulanssiin, jossa minulle tehtiin ilmainen terveystarkastus.
Minulla todettiin olevan nestehukkaa ja nielemisvaikeuteni johtuisivat siitä. Minun käskettiin juomaan paljon vettä ja vichyä. Näin toimin, oloni rupesi helpottumaan ja nielemisvaikeuteni alkoi menemään ohi.
Lopullisesti nielemisvaikeuteni menivät ohi tämän viikon puolivälin jälkeen. Siihen asti oli hankalaa niellä etenkin kahvia ja välillä ruokaakin. Piti paljon juoda. Mutta vaikeudet menivät ohi viikon puolivälissä.
Kunnes nyt sitten eilen. Menin juomaan noin pari desilitraa olutta eräässä pubissa. Ja samat nielemisvaikeudet tulivat heti takaisin. Oluttuoppia en pystynyt täysin tyhjentämään kitusiini, kurkkuni tuli kuivan tuntuiseksi ja oli taas tosiaan vaikeaa niellä.
Lähdin tuolta pubista, jossa olin olutta juomassa kotiini ja aloin juomaan vettä. Mutta se ei aivan helpottanut. Olo pysyi heikkona, oli kova tarve jatkuvasti niellä omaa sylkeään ja kun sitä nieli jatkuvasti, niin sylkeä oli vähän ja nieleminen oli vaikeaa. Toki nieleminen oli muutenkin hankalaa.
Ja tunne oli kamala. Kun nieleminen oli vaikeaa, niin sitä pelkäsi tukehtuvansa. Ja lopulta päädyinkin käymään sairaalan päivystyksessä.
Sieltä minut passitettiin takaisin kotiini. Käskettiin syömään jotain suolaista ja juomaan jonkin verran. Ja samalla epäiltiin, että ei minulla kuitenkaan mitään nestehukkaa olisi.
Mutta mitä kummaa tällainen vaiva voisi olla? Voi olla, että kuvailin epäselvästi vaivan äsken, mutta vaivan pääoireena on tosiaan se, että nieleminen on tosi hankalaa. Ja on kova tarve niellä omaa sylkeään jatkuvalla syötöllä.
Jotain suolistovaivoja vai?