Onko täällä lääkäriä?

  • 781 138
  • 2 657

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mikä diagnoosi tästä pitäisi vetää?

Itse ei mitään. Käy näyttämässä ihan varmuuden vuoksi. Mutta jos pattisi on vain sentin halkaisijaltaan, kotitohtorina uskallan väittää sen olevan hyvälaatuinen eli normaali imusolmuke. Suurentunut imusolmuke on yleensä kaulalla lähemmäs pari senttä halkaisijaltaan.

Isälläni on kaulalla paljon imusolmukkeita, osa reilun sentin mittaisia, näkyvät tietyissä asennoissa ihon läpi kohoumina. Olleet ilmeisesti koko elämän, koska parikymmentä vuotta sitten niitä tutkittiin ja muutama poistettiin koepalaa varten. Tavallisia imusolmukkeita olivat, vaikka lymfoomaa epäiltiin aika vahvasti määrän ja koon vuoksi.

Itselläni on kaulalla ja soliskuopissakin pieniä, noin sentin halkaisijaltaan. Ultrattu ja todettu hyvälaatuisiksi. Olleet vuosia ja pysyvät koko loppuelämän. Radiologi sanoi, että joillakin ihmisillä imusolmukkeet ovat lähempänä ihon pintaa, jolloin ne tuntuvat selvästi. Soliskuopassa olevat ilmeisesti suurin riski pahalaatuisuuden kannalta. Minulla kuitenkin on sielläkin ja ihan tavallisia.

Syksyllä huomasimme, että pojallamme on aika paljon imusolmukkeita kaulalla. TK:ssa yleislääkäri kertoi aika suoraan, että hän epäilee pahalaatuista veritautia eli ilmeisesti leukemiaa. Otatti sitten verikokeita pojalta, mutta onneksi kaikki arvot kunnossa. Kävimme näyttämässä yksityisellä lastenlääkärillä, joka totesi, että pojalla on kaulalla normaaleja imusolmukkeita.

Eli tiivistettynä: meillä ainakin kolmessa polvessa tunnusteltavia imusolmukkeita kaulalla. Lisäksi lääkäri todennut, että noin sentin mittaiset ovat normaalikokoisia. Kannattaa kuitenkin käydä näyttämässä, lääkäri osaa aika hyvin jo sormituntumalla sanoa, että onko imusolmuke normaali vai epäilyttävä. En siis usko, että sairastat lymfoomaa, mutta käy näyttämässä oikealle ammattilaiselle. Varmuus helpottaa aika paljon.
 

Aatos

Jäsen
Kaulassa sentin leveä ja pitkä patti vasemmalla puolella. Laajentuneeksi imusolmukkeeksi ensin epäilin. Nyt kun on kuitenkin ollut tuo patti jo reippaasti yli kuukauden, eikä näytä mihinkään siitä pienentyvän, niin olen jo harkinnut lääkärille menemistä. Hodgkinin tautia on tullut mietittyä, tosin oireita on tuon patin lisäksi vain väsymys.

Mikä diagnoosi tästä pitäisi vetää?


Vaihtoehtoja ranskalaisilla viivoilla:

- Tulehdukselliset syyt
- mm. EBV-infektio (mononukleoosi), toispuoleisissa kyhmyissä erityisesti toksoplasma ja tularemia.
- Kaulakystat
- Kasvaimet * kasvaimista suurin osa on hyvänlaatuisia.
- Pahanlaatuisista kasvaimista tavallisimpia ovat lymfoomat


Huomioitavaa
Paikalliset kipuoireet
Nielemisen vaikeus tai -kipu
Äänen käheys
Aiemmat mahdolliset syövät, poistetut luomet tai huulten kasvaimet
Yleisoireet (kuume, väsymys, laihtuminen, yöhikoilu, ruokahaluttomuus)
Matkustusanamneesi (tuberkuloosi, sieni-infektiot)
Eläinkontaktit (toksoplasma, tularemia)




Loppukaneetti: Suurella todennäköisyydellä kyse on harmittomasta paikallisesta patista. Mutta näytä silti sitä lekurille.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Osaakos joku sanoa, kuinka pitkälle antibioottikuurin pitää edetä, ennen kuin alkaa toipumisen merkkejä näkyä, kun kyse on angiinasta?
Tiistaina kävin lekurilla, joka totesi angiinan ja kirjoitti Kefexin 500 antibioottia kymmenen päivän kuurin, kolmasti päivässä sekä kurlaamista kolmasti päivässä Betadinella.
Kurlailtu on ohjeen mukaan ja antibiooteista syöty nyt 10/30. Elpymisen sijaan kurkku on edelleen ihan saatanan kipeä, peitteet eivät ole osoittaneet poistumisen merkkejä ja turvotuskin on hiukan lisääntynyt.
Ensimmäinen angiinani, joten onko ihan normaalia?
 

Aatos

Jäsen
Osaakos joku sanoa, kuinka pitkälle antibioottikuurin pitää edetä, ennen kuin alkaa toipumisen merkkejä näkyä, kun kyse on angiinasta?
Tiistaina kävin lekurilla, joka totesi angiinan ja kirjoitti Kefexin 500 antibioottia kymmenen päivän kuurin, kolmasti päivässä sekä kurlaamista kolmasti päivässä Betadinella.
Kurlailtu on ohjeen mukaan ja antibiooteista syöty nyt 10/30. Elpymisen sijaan kurkku on edelleen ihan saatanan kipeä, peitteet eivät ole osoittaneet poistumisen merkkejä ja turvotuskin on hiukan lisääntynyt.
Ensimmäinen angiinani, joten onko ihan normaalia?

Antibiootin teho alkaa kolmannen päivän kohdalla. Eli tänään tahi huomenna tulisi parannusta näkyä. Helposti päivystykseen jos turvotus lisääntyy..
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Palataas vielä tähän.
A-virus siellä jyllää angiinan seurana, mutta kurkku nyt on hiukan parempi jo, vaan yksi juttu nyt mietityttää. Aamuyöstä alkoi helvetinmoinen huimaus, pienikin pään liike saa kuupan humisemaan ja maailman pyörimään. Kävely on otettava varovaisesti, kun lattia keinuu alla. Lisäksi hemmetillinen päänsärky otsan alueella.
Vasen korva meni lauantaina lukkoon, joten voisikohan johtua siitä, vai mistä lie kysymys?
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Aamuyöstä alkoi helvetinmoinen huimaus, pienikin pään liike saa kuupan humisemaan ja maailman pyörimään. Kävely on otettava varovaisesti, kun lattia keinuu alla.
Ottamatta kantaa muihin oireisiisi, minulle asentoriippuva huimaus on jo ns. normaali flunssan jälkitila. Yleensä se tulee päälle koko lailla yhtäkkiä, juuri flunssan parannuttua. Huimausreaktion havaitsee yleensä nukkumaan mennessä tai herätessä, muutoinhan päätä tulee pideltyä jotakuinkin samansuuntaisesti. Huimaus on usein aluksi niin voimakasta, että pidän kaikin voimin kiinni sängyn laidasta, etten vain putoaisi maailman laidalta tyhjyyteen. Lisäksi saatan ihan hyvin herätäkin kyljen kääntämisen aiheuttamaan huimaukseen (ei ole kovin kivaa toim.huom.). Onneksi ei kestä kovin kauaa, vaan oire lievenee muutaman vuorokauden kuluessa ja poistuu yleensä 3-4 päivän päästä kokonaan.

Tasapainoa aistitaan sisäkorvassa, ilmeisestikin pään onteloiden tulehduksellinen tila pystyy sotkemaan tasapainonesteiden koostumusta tai liikkumista jollain tapaa.
 

Pekkis

Jäsen
Hyppääjän polvi vai jotain ihan muuta?

Et nyt kertonut ihan tarkkaa kipukohtaa, mutta jos kipuilee juuri lumpion alapuolelta, niin sitähän se sitten on. Mulle annettiin aikoinaan vaihtoehdoiksi neljän kuukauden treenitaukoa tai sitten leikkaus. Yksi kierukan putsaus oli jo alla, mutta leikkaukseen päädyttiin. Patellajänne halkaistiin ja samalla kierukkaa taas korjailtiin. Ei ne leikkaukset kyllä noihin kahteen jääneet, mutta hyppääjän polven oireilu kyllä asettui.

Voisit aluksi kokeilla vaikka parin viikon taukoa buranakuurilla vahvistettuna. Hyppääjänpolveen löytyy sitten spesiaalituki, mutta ei ole välttämättä halpa. Karvalakkiversiona käytin aluksi halpaa lumpioreiällistä neopreenitukea. Lumpion alapuolelle vedät kapeaa teippiä suht kireälle. Tämä poistaa painetta ärtyneestä jänteestä. Olet varmaan huomannut monella pituus-/korkeushyppääjällä teipit polven alapuolella...?

Vittumainen vaiva, mutta varsin yleinen. Toisaalta kertomuksestasi saa kyllä sen vaikutelman, että kyse voisi hyvinkin olla "vaan" kierukkavammasta. Kipuilun toisaikaisuus viittaa siihen. Tulee kuin tyhjästä ja lähtee taas yhtä yllättäen. Johtuu siitä, että repeytyneen kierukan "suikaleet" joutuvat jonkin liikkeen johdosta luiden väliin puristuksiin aiheuttaen kipuilua ja turvotusta. Kierukan putsaus on varsin simppeli toimenpide nopealla toipumisella.

Loikkatreenit hyytyivät ainakin minulla melko minimiin, kun nämä polvivaivat alkoivat, joten voisit ainakin aluksi niitä vältellä.

Jos juokset paljon, niin olisi ehdottomasti tarkistettava asiantuntijalla mahdolliset virheasennot. Omat polvivaivat pääsivät liian pahaan jamaan ennenkuin selkeä virheaskellus huomattiin, ja pohjalliset teetettiin. Eivät ole halpoja, mutta suosittelen ehdottomasti varsinkin jos olet esim. nilkan joskus pahasti pyöräyttänyt. Nivelsiteet kun löystyvät/katkeavat, niin se näkyy heti juoksuasennossa ja usein alkaa sitten käymään polveen/lantionseutuun.
 

Mynttoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, TPS
Eipä ongelmani suurelta vaikuta mutta kysytään nyt silti.

Sain vajaa pari viikkoa sitten sählyssä kovan iskun jalkaani joka kohdistui polvestani muutama sentti alaspäin. Sattui aika tavalla sillä hetkellä mutta kipu ei ollut kuin hetkellistä muuten kuin että on edelleen erittäin arka kosketukselle tuo alue. Ns. normaali elämässä jalka ei tuota vaivoja.

Kunnon kokoisen tumman mustelman isku sai aikaan joka onkin peittänyt suurta osaa säärestäni siitä lähtien eli iskun alapuolista aluetta. Nyt kyllä vähän jo vaalentunut. Tänään kuitenkin huomasin että jalan sivussa osuma kohtaan on noussut kova patti jonka koko on noin 5x5 cm. On se siinä saattanut olla pidempäänkin mutta tänään siihen vasta kiinnitin huomiota. Itse päättelin että nestettä siihen olisi kerääntynyt. Pitäisikö jalkaa käydä näyttämässä lääkärillä vai mahtaako tuo parantua ajan kanssa niinkuin itse päättelen.

Lähinnä mietin että onko sieltä voinut mennä jotain enemmän rikki mutta luulisi kivun olevan jatkuvaa siinä vaiheessa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain vajaa pari viikkoa sitten sählyssä kovan iskun jalkaani joka kohdistui polvestani muutama sentti alaspäin...
Noin puoli vuotta sitten mä ajoin kännipäissäni polkupyörällä ruusupusikkoon. Mulle tuli samaan kohtaan hieman polven alapuolelle pieni mustelma, joka näkyi siinä parin viikon ajan. Tämän jälkeen mustelman vieressä (jalan sivussa) oli tunnoton alue muutaman kuukauden ajan. Ei se mitenkään erityisemmin haitannut, mitä nyt vähän mietitytti. Jokin ihan pieni "palikka" tuolla ihon alla tuntuu vieläkin ihan vähän liikkuvan siinä mustelman paikalla. Hieman eri vaivat siis. En mä mennyt lääkäriin kun ihan normaalisti pystyin liikkumaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kas päivää taloon. Tätä ketjua kun lukee niin huomaa että vaivoja on monenlaisia, huhhuijaa sentään. Itseäni riivaa tällä hetkellä univaikeudet, ihan unettomuudesta en puhuisi kun kuitenkin nukkuu joka yö, mutta unen päästä kiinni saaminen kestää aina sinne kello neljän kieppeille aamuyöllä. Sitä ennen torkuttaa monta tuntia ja meinaa nukahtaa, mutta aina säpsähtää hereille tai herää hermostuneena sydämentykytyksiin. Ja silmät sulkiessa näkee mitä kummallisimpia mielikuvia. Mitään varsinaista syytä en moiselle keksi, elämässä tuntuu kaikki olevan ihan kohdallaan enkä päihteitäkään käytä. Kai tämä on vaan sitä univaikeuskierrettä, joka ruokkii itse itseään ja sitä alkaa stressata...ellei sitten elämäni ole jo liiankin tasapaksua ja kroppa protestoi tällä tavalla. Mene ja tiedä.
 

Ranksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Itseäni riivaa tällä hetkellä univaikeudet, ihan unettomuudesta en puhuisi kun kuitenkin nukkuu joka yö, mutta unen päästä kiinni saaminen kestää aina sinne kello neljän kieppeille aamuyöllä. Sitä ennen torkuttaa monta tuntia ja meinaa nukahtaa, mutta aina säpsähtää hereille tai herää hermostuneena sydämentykytyksiin.

Itellä oli samoja oireita viime talvena. Korjaantu ehkä lumemaisesti iltaisin vetämällä jauhemaista magnesiumia mehun kanssa. Maidon sekotettuna liian äkästä minun makuun. Vkon jälkeen huomasin, että sain unen helpommin kuin ennen ja 'sikeämmät' yöunet. Tietty sporttailun alottamisellaki oli selvä vaikutus unen saantiin. Unettomuuden ressaaaminen on pirullinen asia.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Puolitoista kuukautta kipeänä. Ensin kolme päivää kuumetta, sitten viisi viikkoa ihan järkyttävä yskä ja limamäärä kurkussa. Röörit niin tukossa kun olla ja voi, muutama rappunen ja luuli tukehtuvansa. Yskimisen tuloksena rintakehä ihan mielettömän kipeä, jokainen yskäisy sattui ihan mielettömästi.

Lääkärissä kaksi kertaa, saaliina lähinnä sympatiaa.

Nyt olo viimeinkin siedettävä, viinakin maistuu taas.
 

Lazuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on nyt vähän yli viikon verran ollut tunto hieman kateissa (eli pistelee omituisesti, mutta kosketus tuntuu) isovarpaasta. En oo sitä tietääkseni mihinkään kolauttanu, joten aika oudolta vaikuttaa. Ei sinällään haittaa elämistä mitenkään, mutta tuntuu vähän hassulta. Ei nyt ihan lekurille asti viitsisi moisen takia lähteä, mutta voisihan sitä harkita vaikka soittamista jonnekkin neuvontalinjalle tai muuhun samanlaiseen paikkaan.

Kellään kokemuksia samanlaisista oireista?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mulla on nyt vähän yli viikon verran ollut tunto hieman kateissa (eli pistelee omituisesti, mutta kosketus tuntuu) isovarpaasta. En oo sitä tietääkseni mihinkään kolauttanu, joten aika oudolta vaikuttaa.

Sydän pysähtymässä, elinaikaa 25 minuuttia.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kellään kokemuksia samanlaisista oireista?

Nuo ovat kinkkisiä juttuja, kun toisaalta tuollaisen mitättömän pikkuvaivan takia ei välttämättä viitsi lääkärille lähteä, mutta toisaalta tuollaiset omituiset puutumiset voivat olla oire jostain paljon vakavammasta. Mulla oli mitättömiä pikkuvaivoja ihan riittämiin, myös kummallisia puutumisia, diagnoosina ms-tauti.

Sen jälkeen olen ymmärrettävästi suhtautunut tuollaisiin pikkuvaivoihin paljon vakavammin, mutta perusterveellä ihmisellä tuo hyvin todennäköisesti johtuu jostain hermopinteestä tai vastaavasta. Kyllä mä sinuna silti kävisin tuota lääkärille näyttämässä, jos vaivaa vielä kauan. Ei se lekuri sille mitään varmaan voi tehdä, mutta voisi ehkä kertoa, että mistä tuo mahdollisesti johtuu. Netistä ei juuri kannata katsella, ellei halua säikäyttää itseänsä kunnolla.
 

Lazuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä sinuna silti kävisin tuota lääkärille näyttämässä, jos vaivaa vielä kauan. Ei se lekuri sille mitään varmaan voi tehdä, mutta voisi ehkä kertoa, että mistä tuo mahdollisesti johtuu. Netistä ei juuri kannata katsella, ellei halua säikäyttää itseänsä kunnolla.

Joo soitan vaikka jollekki neuvontalinjalle, joita noi lääkäriasemat pitää yllä. Tiiän itsekin, että tossa nyt tuskin mitään sen vakavampaa on, mutta vituttaa sitten jos sattuukin olemaan jotain vakavampaa. Tosin tuo tunto on nyt jo paljon parempi kuin esim viikko sitten. Ja tosiaan vaiva ilmaantui viime viikon alussa, kun heräsin darrapäissäni risteilyltä. En usko, että viinalla on mitään tekemistä tämän kanssa, mutta jospa se on vaikka johonkin kolahtanut tai nukkunut jotenkin joku hermo painuksissa tai jotain.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Mulla on nyt vähän yli viikon verran ollut tunto hieman kateissa (eli pistelee omituisesti, mutta kosketus tuntuu) isovarpaasta. En oo sitä tietääkseni mihinkään kolauttanu, joten aika oudolta vaikuttaa. Ei sinällään haittaa elämistä mitenkään, mutta tuntuu vähän hassulta. ...
Kellään kokemuksia samanlaisista oireista?
Tosiaan hermopinteeltä kuulostaa. Ehkä nukuit darrassa varvas seinää vasten tms. Jos on jo lähtenyt paranemaan, niin suurta hätää ei taida olla. Sain aikoinaan vastaavaa oiretta kämmenen reunalle, kun pidemmän pyöräreissun ensimmäisinä päivinä en muistanut vaihtaa säännöllisesti ajoasentoa, jolloin hermot litistyivät, ja seurauksena juurikin tuo omituinen pistely koko kämmenen reunan ja pikkusormen alueella. Työni puitteissa olen lääkäreiden kanssa tekemisissä, joten sain kysyttyä diagnoosinkin, ja kuulemma ko. vamma on munamankelimiehillä niin yleinen, että nimikin oli "pyöräilijän pareesi". Toipumisennuste näille on 1-2 kk, ja piti paikkansa minunkin kohdallani.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uniongelmia puskee.

Olen nukkunut aika huonosti viime syksystä lähtien, tai oikeamminkin minun on vaikea saada unta. Jossain vaiheessa unet alkoivat jäädä niin lyhyiksi, että kävin lääkärissä juttelemassa ja sieltä määrättiin melatoniinia unen saannin helpottamiseksi. Kyllähän nuo ovat vähän auttaneet, kunhan malttaa mennä sänkyyn makoilemaan nappien oton jälkeen. Tai auttoivat tähän asti.

Viime viikkoina on sitten tullut toisenlaista ongelmaa. Uni tulee kyllä ihan hyvin, mutta 2-5 tuntia nukuttuani säpsähdän hereille ilman mitään loogista syytä enkä saa tämän jälkeen enää uudestaan unta. Ongelma on toistunut joka yö viimeisen viikon ajan, riippumatta siitä otanko melatoniinia ennen nukkumaanmenoa. Kummallista on se, että huolimatta unien vähyydestä, tunnen itseni herätessä pirteäksi kuin peipponen ja univaje alkaa vaikuttaa vasta iltapäivästä.

Väliin pieni yhteenveto 3 viime yöstäni unien suhteen:

Yö 1 (to-pe yö), menin nukkumaan n. klo 01, heräsin kolmelta ja yritin saada nukutuksi lisää, tuloksetta. Lopulta nousin sängystä kuudelta nukuttuani yhden vartin pyrähdyksen kolmen jälkeen. (max ~2½h unta yhteensä)

Yö 2 (pe-la yö), menin nukkumaan klo 02 ja säpsähdin hereille klo 05, yritin tunnin verran saada unen päästä kiinni, kunnes nousin keittämään kahvia. (3h unta, max 5½h yhteensä)

Yö 3 (viime yö eli la-su välinen), menin nukkumaan 02.30, heräsin klo 07 säpsähtämällä ja yrityksistä huolimatta en saanut unta enää. Nyt olo on aivan pirteä, joskin univajeen kyllä tuntee. Iltapäivästä mistään ei tule taas mitään. (4½h unta, ~10h unta yhteensä viimeisen 3 yön aikana)

Vastaavaan tahtiin olen vedellyt nyt pari viikkoa. Lisäksi unen saanti on vaikeutunut ilta illalta enkä saa unta iltapäivisinkään, vaikka päikkäreitä olen yrittänyt ottaa. Keskittymiskyky alkaa olla aivan nollissa ja töistä ei meinaa tulla yhtään mitään heti jos joutuu menemään perusrutiinien ulkopuolelle. Lihaksia särkee jatkuvasti, varsinkin jaloista, oletettavasti koska palautumisaika on niin pieni vähäisen levon vuoksi. Mitä nyt olen mahdollisia syitä miettinyt, niin rahahuolet, stressi ja vuorotyö nyt ainakin omalta osaltaan varmasti vaikuttavat nukkumiseen. Joskin kaikki nämä asiat ovat olleet olemassa jo vuosikaudet.

Pahoittelut sekavasta tekstistä, joskin se varmasti omalta osaltaan vahvistaa vaikutelmaa. Mikä neuvoksi?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uniongelmia puskee.

Olen nukkunut aika huonosti viime syksystä lähtien, tai oikeamminkin minun on vaikea saada unta. Jossain vaiheessa unet alkoivat jäädä niin lyhyiksi, että kävin lääkärissä juttelemassa ja sieltä määrättiin melatoniinia unen saannin helpottamiseksi. Kyllähän nuo ovat vähän auttaneet, kunhan malttaa mennä sänkyyn makoilemaan nappien oton jälkeen. Tai auttoivat tähän asti.

Viime viikkoina on sitten tullut toisenlaista ongelmaa. Uni tulee kyllä ihan hyvin, mutta 2-5 tuntia nukuttuani säpsähdän hereille ilman mitään loogista syytä enkä saa tämän jälkeen enää uudestaan unta. Ongelma on toistunut joka yö viimeisen viikon ajan, riippumatta siitä otanko melatoniinia ennen nukkumaanmenoa. Kummallista on se, että huolimatta unien vähyydestä, tunnen itseni herätessä pirteäksi kuin peipponen ja univaje alkaa vaikuttaa vasta iltapäivästä.

Mikä neuvoksi?

Itselläni on kanssa ollut ongelmana viime aikoina tuo nukahtamisen vaikeus, kuten tässä ketjussa aiemmin jo kirjotin. Sen sijaan nukahdettuani nukun kyllä sitten ihan hyvin. Luulen että pääosin nämä uniongelmat ovat ihan psyykkisiä juttuja, ihmisen mieli kun on niin mahdottoman kiero että se voi tehdä joskus pahastikin kiusaa. Ehkä sinullakin on alitajunnassa niin syvällä nuo uniongelmat, että heräät jo ihan sen takia aamuyöllä pirteänä kuin peipponen. Samaan tapaan kun itse en meinaa nukahtaa, kun illalla nukkumaan mennessä alkaa jännittämään sitä että saako unta. No eihän sitä saa jos asiasta stressaa. Jossain vaiheessa yötä asiasta ei jaksa enää stressata ja kas, zzz...

Eli itse näen ainoana keinona unettomuudesta eroon pääsemiseksi sen, ettei jaksa enää moista vaivaa murehtia. Nukkuu sen minkä nukkuu ja ehkä asia hiljalleen itsekseen korjaantuu. Itse en ainakaan ala kiinnittämään nukkumisiini sen kummempaa huomiota, sillä jos asian eteen alkaa tekemään kaiken voitavan, niin sittenhän se varmasti pyörii mielessä jatkuvasti eikä kierre katkea koskaan. Toissayönä pääsin nukkumaan suht rennoin ajatuksin, eikä nukahtaminen kestänyt kuin pari tuntia mikä on hyvä saavutus, kun yleensä on kestänyt nelisen tuntia. Sekin tukee teoriaani, unimörkö pois mielestä ja jo nukuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Mikähän hitto voi olla, kun vedän ihan täysillä jotain liikuntaa, niin sen jälkeen menee vatsa ihan sekasin, ihan sama oonko syöny vatsan täyteen ennen liikuntaa vai enkö syö ollenkaan.

Iho menee myös iha kananlihalle ja tulee muutenkin heikko olo. Sit ku menen nukkumaan niin ja herään aamulla niin täysin hyvä kunto.

Usein kun on säbää käynyt pelaamasa tunnin täysillä niin tämä tulee, ei niinkään muuten, kummallista.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän hitto voi olla, kun vedän ihan täysillä jotain liikuntaa, niin sen jälkeen menee vatsa ihan sekasin, ihan sama oonko syöny vatsan täyteen ennen liikuntaa vai enkö syö ollenkaan.

Iho menee myös iha kananlihalle ja tulee muutenkin heikko olo. Sit ku menen nukkumaan niin ja herään aamulla niin täysin hyvä kunto.

Usein kun on säbää käynyt pelaamasa tunnin täysillä niin tämä tulee, ei niinkään muuten, kummallista.

Vielä kun kertoisit miten tätä säbää pelataan. Jos tarkoitat salibandya eli sabaa, niin näin lääkärinä voin sanoa, että siitä se johtuu. Voi olla että auttaisi jos otat ne puuhelmet pois kaulasta. Ja sit ku ja noin, niin varmaan helpottaa.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Ihan asiallinen kysymys tuo mielestäni oli, joten mikä ihmeen tarve sulla on ruveta sönkkäämään jotain omaa tarinaa tähän väliin?
 

rpeez

Jäsen
Pahoittelut sekavasta tekstistä, joskin se varmasti omalta osaltaan vahvistaa vaikutelmaa. Mikä neuvoksi?

Mikä neuvoksi kysymykseen ainakin yksi keino on puuttua tuohon mikä aiheuttaa sinulle stressiä, ja poistaa syyt oli ne mitä tahansa.

Mielenkiinnosta kysyn treenaatko myös kovaa? Eli ylirasitus kyseessa ja äijä käy ylikierroksilla? Sydämen lyömisen "kuulee"?

Itsellä alkoi ongelma aika samantyyppisesti kuin sinulla, kohta parikymmentä vuotta tapellu asian kanssa, ja mielestäni niihin kannattaa kyllä hakea apua. Väsymys rupeaa helposti masentamaan kun työkyky heikkenee jne. On nämä hankalia juttuja. Kateeksi käy hyväunisia.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan asiallinen kysymys tuo mielestäni oli, joten mikä ihmeen tarve sulla on ruveta sönkkäämään jotain omaa tarinaa tähän väliin?

Anteeksi. Ihan oikeasti veikkaan, että sulla on jotain ongelmaa laktoositasapainon kanssa. Jätä seuraavaa treeniä ennen maitotuotteet pois n. 24 h, äläkä juo edes energiajuomia. Ja pelin tai treenin aikana vaan vettä tai kivennäisvettä, ei mitään muuta. Syödä toki voi mutta ei silloinkaan mitään pastakastikkeita, siis maitopohjaisia. Ihan oikeasti, jos tarkkaan katsoo, niin laktoosia on ihan simonaan jokapaikassa, ainakin ruuassa ja juomassa. Oletko muuten milloin käynyt verikokeissa? Pyydä seuraavaksi työterveyslääkäriltä että tarkistaa afosin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös