Onko täällä lääkäriä?

  • 781 763
  • 2 660

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Turpoaako olkapään seudulta mikään kohta?

Eipä ole juuri turvonnut eikä vaihtanut väriä. Siksi ajattelin että jokin venähdys tai tärräys vain olisi, eikä mitään isompaa. Jääkylmää on laitettu päivittäin alusta asti. Nämä jutut on niin tuttuja, mutta aiemmin polvien ja nilkkojen kohdalla, kun on tullut potkupalloa potkittua enemmänkin. Olkapään kohdalla eka kerta.

Mutta niin vain juilii edelleen ja välipäivien takia lekuriin on aikamoiset jonot. Menee perkule kevään golfit ketuille, jos ei parane.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Ei sitten ole ainakaan bursiitti. Ehkä jonkin sortin nyrjähdys vaan. Jos haluaa tarkemmin katsoa, magneetti on oikea vaihtoehto, koska tuollaisessa olyckassa vamma menee enemmin pehmytkudoksiin kuin luihin. Panacodia ja lepoa, lihasvammaan relaksanttejja.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos erittäin ihanasta vastauksestasi. Lääkäriin en ihan joka casessa halua turvautua, koska nykyisen hoidon taso on joissakin tapauksissa hyvin ala-arvoista, mistä varmaankin nuo Terkkarit ovat Arvauskeskus-nimityksensä saaneet. Ajattelin, josko tämän taudin saisi kotikonsteilla hoidettua, ettei tarvitse 1) turvautua Terveyskeskuksen palveluihin ja 2) mahdollisesti viedä joltain oikeasti hoitoa tarvitsevalta aikaa.

Sain erästä toista kautta ihmiseltä vastauksen: kurkkupaiseelta vaikuttaa.

Netistä kysytty vastaus on sama kuin keräisit mielipiteitä Citymarketin ovella.

Minäkin kehotan kysymään asiaa suoraan lääkäriltä vastaanotto-olosuhteissa. Huonoimmassakin tapauksessa vastaus on luotettavampi kuin se sittarin ovensuukyselyn tulos. Ja yksityiseltä saa ajan jo huomiseksi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ei sitten ole ainakaan bursiitti. Ehkä jonkin sortin nyrjähdys vaan. Jos haluaa tarkemmin katsoa, magneetti on oikea vaihtoehto, koska tuollaisessa olyckassa vamma menee enemmin pehmytkudoksiin kuin luihin. Panacodia ja lepoa, lihasvammaan relaksanttejja.

Kiitos vastauksesta. Bursiitti oli outo sana, nyt jo tutumpi. Scrabblessakin hyvä.

Poimittua:
"Kipukaari noston alku- ja keskivaiheessa viittaa subakromiaaliseen vaivaan ja ylävaiheen ac-nivelen ongelmiin".

Kipukaarikuvan mukaan on vaiva ollut se, että aluksi sivulle käden vienti oli melkein mahdotonta. Eteenpäin onnistui kunhan yläkäsivarsi oli kropassa kiinni. Mutta selän taakse ei edes siten. Nyt olkavarsi nousee jo olkapään tasolle sivuttain, muttei ylemmäs. Taakse on edelleen kivuliasta. Ja särkee. Niin perkeleesti. Hain silloin reilu viikko sitten Burana 800:aa ja nyt on mennyt jo 31 kpl. Vain öisin olen käyttänyt.

Jos ei viikonlopun jälkeen hellitä, on kai sitä Panacodia lähdettävä hakemaan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta niin vain juilii edelleen ja välipäivien takia lekuriin on aikamoiset jonot. Menee perkule kevään golfit ketuille, jos ei parane.

Mene silti. Ilman fysioterapiaa on vaarana 'jäätynyt olkapää' ja sen hoito sitten kestääkin. Satutin omani keväällä, enkä pystynyt hiuksia pesemään kun käsi ei noussut. Pääsin kesällä fysioterapiaan ja nythän tuo on jo toiminut monta kuukautta kuin uusi :) Liike on lääke (jos ei luita ole murtunut), mutta pienestä se piti aloittaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Mene silti. Ilman fysioterapiaa on vaarana 'jäätynyt olkapää' ja sen hoito sitten kestääkin. Satutin omani keväällä, enkä pystynyt hiuksia pesemään kun käsi ei noussut. Pääsin kesällä fysioterapiaan ja nythän tuo on jo toiminut monta kuukautta kuin uusi :) Liike on lääke (jos ei luita ole murtunut), mutta pienestä se piti aloittaa.

Kiitos tant.

Luotan vielä siihen, että kun JA-seniorissa puhallat pipiin niin varmasti paranee alle aikayksikön.
 

Veijari

Jäsen
Kertokaas kokeneemmat polvivammailijat! Itsellä toistaiseksi vain kokemuksia noista polven kierukkavammoista.

Nyt epäilen että oikean polven sisäsyrjän sivusiteessä on joko repeämä tai venähdys. Kivun pystyy hyvin paikallistamaan kun sormella painelee polven sivusta niin kipu kohdistuu nimenomaan sellaisen jänteen kohdalle kun sitä muljauttelee. Kipua tuntuu myös polvea koukistellessa. En ole varsinaisesti mitään loukkaantumista huomannut tai en ainakaan muista, vaan se on ikään kuin pikkuhiljaa kipeytynyt ja kipu on lisääntynyt enemmän ja enemmän liikuntaa jatkaessa. Ehkä siis jokin tulehduskin päällänsä. Tänään polvi on siinä tikissä että taidan pitää totaali lepoa jonkin aikaa.

Sitten itse kysymykseen. Jos kyseessä olisikin osittainen repeämä niin olisiko sivusiteen repeämisen huomannut esim. äkillisenä voimakkaana kipuna treenin aikana ja onko vaaraa että se repeämä pahenee liikuntaa jatkaessa ja joku kaunis päivä katkeaa kokonaan? Mitä osittaiselle repeämälle voi tehdä, ts. paraneeko itsestään vaiko vain leikkauksella? Mistä sitä nyt tavan tallaaja tietää onko lievä venähdys vai joku repeämä kyseessä? Ei taida muuta järkevää hoitoa olla kuin jääpussia, buranaa, polvitukea sekä X viikkoa lepoa?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mistä sitä nyt tavan tallaaja tietää onko lievä venähdys vai joku repeämä kyseessä? Ei taida muuta järkevää hoitoa olla kuin jääpussia, buranaa, polvitukea sekä X viikkoa lepoa?

En tiedä mitä tapaa tallaat, mutta wanhana potkijana (ei mummojen, vaan pallon) tiedän polvijutuista yhtä sun toista. Esimerkiksi, että älä anna puoskareiden niitä sorkkia jos ei ole ihan pakko. Silloinkin vältä jorveja ja hanki ammattilainen rahalla. Se on sijoitus tulevaisuuteen.

Aluksi kannattaa laittaa jääkylmää ja hommata polveen tukiside apteekista, tulehduskipulääkettä esim. buranaa ja lepoa.

Sivu- yms. siteiden osittaisia repemiä sattuu usein ja helposti, eivätkä ne itsestään korjaannu. Kuitenkin luonto on rakentanut ne niin, että vielä 50%-kunnossakin ne elämiseen riittävät eikä vaikeuta normaalia arkea. Eri asia jos olet huippu-urheilija, mutta tuskin silloin täältä neuvoja kyselisit.

Nimimerkillä oikeassa polvessa ei kierukkaa eikä eturistisidettä, buranalla mennään muttei juosta. Ja vasempaan polveen ei kosketa prkl, vaikka se lonksuukin.
 
Mitkä patit minulle ilmestyy otsan molemmille puolille aina yleensä kun juon kaljaa? Silloin myös kun poltin tupakkaa, niin ne ilmestyi siihen mun mielestäni. Joskus ne tuntuu isommilta ja joskus pienemmiltä. Kovia kuin kivet. Olen tätä sen pari kuukautta miettinyt.
 
Mitkä patit minulle ilmestyy otsan molemmille puolille aina yleensä kun juon kaljaa? Silloin myös kun poltin tupakkaa, niin ne ilmestyi siihen mun mielestäni. Joskus ne tuntuu isommilta ja joskus pienemmiltä. Kovia kuin kivet. Olen tätä sen pari kuukautta miettinyt.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Siskolla on ollut viikon verran kuumetta, ja nyt kuumeen laskettua nenän ja ylähuulen väliin on ilmestynyt helvetin ilkeännäköisiä rakkuloita/rupia. Mikäköhän juttu meneillään?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siskolla on Herpes aktivoitunut, sanotaan myös yskänrokoksi..
Huuliherpeksestä tulikin mieleeni, että mulla usein suupieli kuivuu tai "punoittaa/halkeilee", vai miten tuota parhaiten kuvailisi. Kasvojen (ja selän) iho muutenkin kuivuu melko herkästi, varsinkin näin talvisin (ei vissiinkään pitäisi olla niin pitkään suihkussa, eikä juoda niin paljoa kaljaa, jonka olen myöskin huomannut vaikuttavan asiaan). Rasvaa olen muutaman kerran pistänyt, vaikkakin yleensä olen sitä koittanut vältellä kun kuvittelen, että iho tottuu siihen ja alkaa vaatimaan aina vaan lisää. Ei mikään iso vaiva siis, mutta huvikseni kirjoittelen.
 

Aatos

Jäsen
Huuliherpeksestä tulikin mieleeni, että mulla usein suupieli kuivuu tai "punoittaa/halkeilee", vai miten tuota parhaiten kuvailisi. Kasvojen (ja selän) iho muutenkin kuivuu melko herkästi, varsinkin näin talvisin (ei vissiinkään pitäisi olla niin pitkään suihkussa, eikä juoda niin paljoa kaljaa, jonka olen myöskin huomannut vaikuttavan asiaan). Rasvaa olen muutaman kerran pistänyt, vaikkakin yleensä olen sitä koittanut vältellä kun kuvittelen, että iho tottuu siihen ja alkaa vaatimaan aina vaan lisää. Ei mikään iso vaiva siis, mutta huvikseni kirjoittelen.

Alla olevasta linkistä saat asiaan vastauksia:

YTHS - Tiedot
 

ditrim

Jäsen
Kasvojen (ja selän) iho muutenkin kuivuu melko herkästi, varsinkin näin talvisin (ei vissiinkään pitäisi olla niin pitkään suihkussa, eikä juoda niin paljoa kaljaa, jonka olen myöskin huomannut vaikuttavan asiaan). Rasvaa olen muutaman kerran pistänyt, vaikkakin yleensä olen sitä koittanut vältellä kun kuvittelen, että iho tottuu siihen ja alkaa vaatimaan aina vaan lisää. Ei mikään iso vaiva siis, mutta huvikseni kirjoittelen.

Talven aiheuttamaan kuivuuteen auttaa parhaiten ilmankostuttimet. Vuosi sitten hankin Ufox HK2:n ja sen jälkeen ei ole iho kutissut, silmät kuivuneet, huulet halkeilleet, eikä nenäkään ole tukossa. Meillä on aina kesäkeli kotona.
 

Veijari

Jäsen
Aluksi kannattaa laittaa jääkylmää ja hommata polveen tukiside apteekista, tulehduskipulääkettä esim. buranaa ja lepoa.

Sivu- yms. siteiden osittaisia repemiä sattuu usein ja helposti, eivätkä ne itsestään korjaannu. Kuitenkin luonto on rakentanut ne niin, että vielä 50%-kunnossakin ne elämiseen riittävät eikä vaikeuta normaalia arkea. Eri asia jos olet huippu-urheilija, mutta tuskin silloin täältä neuvoja kyselisit.

Nimimerkillä oikeassa polvessa ei kierukkaa eikä eturistisidettä, buranalla mennään muttei juosta. Ja vasempaan polveen ei kosketa prkl, vaikka se lonksuukin.

Eipä ollut nivelsiteestä kysymys vaikka niin epäilinkin, kun niin polven sivussa kipupiste oli/on. Tänään kävin puoskarilla joka vahvisti että siellä nivelraossa se sama saatanan kierukka taas ilmoittelee itsestään. Epäili että edellinen repeämä ei ole ihan täysin arpeutunut ja se "auki" oleva kohta aiheuttaa tuota varsin vittumaista vihlomista.

Lekuri pisti kortisoonia niveleen ja toivotti hyviä lepopäiviä. Jos ei tuosta tokene niin jatkotoimiin joka tarkoittanee leikkuupöytää, olisko neljännen kerran saman kierukan syystä.

Toivotaan nyt kuitenkin että parin viikon levolla rauhoittuisi. Mieli vaan tekee niin helvetisti liikkumaan mutta kun ei pysty niin ei pysty, turhauttavaa.
 

¤Kane¤

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko paikalla asiantuntiaa tai onko palstaveljillä kokemuksia murtuneista kylkiluista.?

Nimittäin rapia viikko sitten paukahti kolme kylkiluuta paskaksi eräässä hässäkässä ja sairaalareissun yhteydessä nuo kuvattiin ja sanottiin , että niille ei tarvitse mitään tehdä vaan paranevat ajan kanssa itsestään.

Onko tuo tosiaan noin.?

Nimittäin on erittäin vittumainen esim. katsoa telkkaria sohvalta ja kun nojaa selkänojaan niin melkeen joka henkäyksellä/asennon vaihtamisella kyljistä kuuluu ja tuntuu helvetinmoinen rutina ja pauke.

Samoin nukkumaan mennessä pitää ns. asetella hilut oikeaan asentoon ettei joka hengenvedolla kuuluu napsaus kyljestä.

Missähän välissä nuo pääsee paranemaan ja luutumaan kun muutaman kymmenen kertaa päivässä vaihtavat paikkaa.?

Olen muutaman päivän sisällä menossa muutenkin terveysasemalle tikinpoistoon ja siellä oli tarkoitus ottaa nuo puheeksi, mutta jos jollakin on vinkkejä vastaavasta tilanteesta niin tietoa otetaan vastaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nimittäin rapia viikko sitten paukahti kolme kylkiluuta paskaksi eräässä hässäkässä ja sairaalareissun yhteydessä nuo kuvattiin ja sanottiin , että niille ei tarvitse mitään tehdä vaan paranevat ajan kanssa itsestään.

Minulla ei ikinä ole useampaa kylkiluuta mennyt vaan pari kertaa on murtunut yksi kerrallaan, ja ei niille ole koskaan mitään tehty. Käsketty vaan ottaa mahdollisimman rauhallisesti ja liikkua varoen, ja onhan nuo siitä sitten muutamassa viikossa parantuneet. Joskus olen kuullut että saattavat laittaa liimasiteen tueksi jos on esim. useampi luu poikki ja aiheuttavat erityisen paljon kipuja. Pirun kipeähän tuollainen murtunut kylkiluu on tosin aina.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Joskus olen kuullut että saattavat laittaa liimasiteen tueksi jos on esim. useampi luu poikki ja aiheuttavat erityisen paljon kipuja. Pirun kipeähän tuollainen murtunut kylkiluu on tosin aina.

Minulle laitettiin aikoinaan liimaside kun kaksi kylkiluuta murtui. Kyllähän se tukee jonkin verran, mutta silti pitää elellä mahd. hissuksiin. Ja sen liimasiteen poisto onkin sitten yhtä herkkua.
 

Haske

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mulla on tullut naamaan jotain ihme ihottuman tapaista tässä viime päivien aikana. Pelkästään naamaan alueelle, ei minnekään muualle. Kutittaa ja kirvelee perkeleesti. En tietääkseni ole allerginen millekään. Mikähän tässä voisi olla kyseessä? Mikähän tätä voisi helpottaa?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos et ole lähiaikoina ollut kortisonilääkityksellä niin voisiko tuo johtua ihan vaan talvisäistä? Iho kuivuu pakkasella eikä keskuslämmitysilma auta asiaa. Kosteusvoide voisi auttaa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Hyppääjän polvi vai jotain ihan muuta?

Tuli tuossa pakkasen takia urheiltua viikonloppuna ihan jotain muuta kuin normaalia hiihtoa ja juoksua, eli sisäurheilua suliksen ja sählyn parissa. Maanantaina sitten homman kruunasi punttisalilla tehdyt vuoroloikat, joita tein varmaan ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen.

Tästä palkintona oli jo maanantai-iltana alkanut oikean polven järkyttävä vihlaisu. Kipu tuntuu siinä vain jalalle varatessa. Jos askelta ehtii ottaa vastaan lihaksilla eikä päästä jalkaa täysin "lukkosuoraksi", mitään ei tunnu. Eikä taivutellessa tai ponnistaessa. Mutta normaalisti askeltaessa luonnollisesti välillä paino pääsee myös suoran jalan päälle, jolloin kipu vihlaisee niin, että jalka on lähteä alta. Eilen sidoin polven, jolloin tuota astumista pystyi paremmin kontrolloimaan ja varomaan sekä söin tietysti tulehduskipulääkkeitä. Koko eilispäivä oli sellaista helvettiä, että oli tarkoituksena tänään lähteä lääkäriltä anelemaan kortisonia, vahvempia särkylääkkeitä ja jopa keppejä liikkumiseen.

Illalla tuli sitten käytyä saunassa ja lepäiltyä ja jalkahan alkoi ottaa yllättäen painoa päälleen. Tänä aamuna olen kokenut jonkin sortin ihmeparantumisen. Kävelen normaalisti, paitsi jos seison pitempään ja lähden sitten liikkeelle. Polvi tuntuu jotenkin omituiselta, eikä sitä uskalla oikein normaalisti käyttää vaan koko ajan varon polkemista jalan päälle. Jos olisin kokenut samalla muistinmenetyksen, käyttäisin jalkaa varmaan ihan normaalisti, mutta kun muistan hyvin eiliset kivut, en uskalla.

Ensi maanantaina pitäisi pystyä juoksemaan täysillä, jopa kovaa. Sitä ennenkin olisi ohjelmassa juoksulenkkejä + puntti, jotka todennäköisesti korvaan hiihdolla jottei iskutus tuota riko. Mutta voiko tuo olla muka näin nopeasti parantunut -> suuttuuko koipi, jos sillä alkaa riuhtomaan heti täysillä? Auttaisiko tuohon kortisonit/särkylääkkeet/sitomiset vai pelkkä lepo ja miten pitkä lepo? Jos tuo ei olekaan epäilemäni tulehdus, mikä se sitten on ja miten sitä hoidetaan? Jos sitten on aiheellista mennä lääkäriin, laittaako joku työterveyslääkäri kortisonia urheiluvammaan vai kirjoittaako se pelkästään Burana-reseptin ja käskee imeä peukaloa jos koskee?
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kaulassa sentin leveä ja pitkä patti vasemmalla puolella. Laajentuneeksi imusolmukkeeksi ensin epäilin. Nyt kun on kuitenkin ollut tuo patti jo reippaasti yli kuukauden, eikä näytä mihinkään siitä pienentyvän, niin olen jo harkinnut lääkärille menemistä. Hodgkinin tautia on tullut mietittyä, tosin oireita on tuon patin lisäksi vain väsymys.

Mikä diagnoosi tästä pitäisi vetää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös