Jaa'a, vituttaa...
Iskenyt tuohon oikealle puolelle kylkeen, siihen kylkikaaren alapäähän (ei alle, sanoisin noin tunnustelemalla, että jotakuinkin kolmanneksi alimman kylkiluun kohdilla) aivan jäätävä kipu. Kipu ei ole päällä 24/7, mutta erityisesti nukkuessa se kipeytyy, lie vaikutusta sillä, että nukun automaattisesti aina oikealla kyljellä. Nyt tuli sitten herättyä jo näin yöllä siihen kun koskee. Kipu on sellaista aika pistävänlaista, joka tuntuu siis näin herätessä kyllä olevan päällä kokoajan, mutta kun kipu helpottaa niin sen kipuilun tuntee lähinnä voimakkaiden liikkeiden ja raskaan sisäänhengittämisen aikana, joskaan tuolloinkaan se ei ole mielestäni yhtä voimakkaana yllä. Äsken sitten vitutuspäissäni (tai enemmänkin huolestuneena) koitin painella kylkeä, että missä kohtaa tuntuisi ja tuossa about ylhäällä kuvailemallani kohtaa tuntui aivan saatananmoinen kipu kun painoi sitä kylkiluuta siitä.
Kipu ei tunnu niinkään kropan sisällä vaan tuntuisi olevan enemmän juuri tuossa pinnan tuntumassa. Uloshengittäessä ei tosiaan minkäänlaista kipua, mutta annas olla jos kokeeksi vetäisen vaikka keuhkot täyteen ilmaa niin tuntuu kyllä. Mitenköhän tuota paikkaa kuvailisin tarkemmin? Oikealla kyljessä, noin 10cm oikeasta nännistä suoraan alaspäin lienee tarkin kuvaus (pituus 175cm joten antanee jotain osviittaa edes vähän). Elintoiminnot toimineet kuitenkin kokoajan ihan hyvin (eli siis vessakäynnit pelittäneet kuten ennenkin, ei mitään oksennuksia yms, ei kuumeilua..). Kipuilua tuntunut ehket sellaisen 3-4 pv.
Mulla on vahva tunne, että siellä on joko kylkiluu murtunut tai sitten johtuu lihasjumeista. Jälkimmäisiähän mulla on ollut viimeiset 5 vuotta aivan jatkuvalla syötöllä päällä, joskin helpottavat aina kun on saanut sellaiset viiden kerran setin käytyä hierojalla, mutta kun tällä hetkellä tuo ei ole tiukan kesän rahatilanteen vuoksi oikein onnistunut... Sen siis tiedän, että mulla on rintarangassa jumeja, ja viimeksi kun kävin työpaikan fysioterapeutilla niin löydettiin selkärangan ylänikamista 4 jumia sekä alhaalta 4-5 jumia, joita sitten lähdettiin aukomaan. Osa saatu auki, osa pysyy jumissa.
Sitten tuo kylkiluun murtuminen.. Tuossa oli yskänpoikasta juhannuksen jälkeen päälle viikon verran ja muutaman kerran tuli limaa ryvittyä siinä määrin voimakkaasti, että oikeasti tuntui kun olisi jonkinlainen sähköshokki mennyt koko kropan läpi kun yskäisi niin voimakkaasti. Paljoahan tuollainen ei lopulta vaadi, että murtuisi, mutta vaatii kuitenkin. Mielestäni en kuitenkaan ole sitä mihinkään telonut tai lyönyt..
Anycase vaiva vituttaa koska olen juuri sitä tyyppiä, joka huolestuu tyyliin jok'ikisestä oireesta kropastaan. Tuota vaivaa sentään olen saanut pääni sisällä korjattua vuosien työllä, mutta tälläiset ns. kovemmat vaivat kyllä huolettavat edelleen. Ja juu sieltä huutaa kohta joku, että "no kannattaiskohan käydä lääkärissä?" niin vastaan, että kyllä, mutta näin viikonloppuna en kovin mielelläni lähde mihinkään päivystyksen penkille istumaan kun voi täältäkin kysellä muiden kokemuksia vastaavasta tai mielipidettä vaivasta. Täältä kuitenkin saa suht hyviä ja päteviä näkemyksiä vrt. Suomi24, Kaksplus, Vauva.fi ja muut internetin ihmeparantolat.
Kiitos vastanneille.
e. Vai voisiko joku revähdys oireilla näin? Kävin keskiviikkona heittelemässä frisbeegolfia ja nyt kun ajattelen niin to-pe akselilla tuo taisi alkaa jos oikein mietin.. Eli voisiko sitten kyljessä olla joku repeämä joka aiheuttaisi ko. oireet?