Kyllä tälläinen vittu pysäyttää ja panee miettimään asioita uudelleen. Ongelma on myös siinä, kun stressaan kaikista asioista aivan liikaa. Nytkin tämä verenpaine-asia pyörii mielessä koko ajan ja kun mulla oli se 24-tunnin mittaus päällä niin stressasin aivan vitusti.
Ei mulla muuta, vituttaa ja pelottaa hiukan vaan.
Mulla on ollut verenpaineen kanssa ongelmia viimeiset 15 vuotta, tai siis siten että aina lääkärissä käydessä on todettu että se on koholla reilustikin, mutta sille on viitattu kintaalla. Olen aina nauttinut "hyvinsyönnistä", alkoholiakin käytän sanoisinko riittävästi ja niin edelleen. Kuitenkin vaikka välillä muutin ruokavaliotakin, niin paino ei kyllä laskenut eikä se verenpaine.
Vasta monen testin ja sattuman kautta kävi ilmi että minulla on
maitoproteiini-intoleranssi. Ei siis laktoosi-intoleranssia, eikä sitä toiseksi yleisintä maitoproteiini-allergiaa, vaan vähemmän tunnettu maitoproteiini-intoleranssi. Hauskinta on että sitä ei löydä verikokeella (koska se on intoleranssi eikä allergia), allergia-arvot voivat olla tapissa mutta mitään ei löydy.
Noh, long story short, olen nyt ollut about 3-4kk kokonaan maidottomalla ruokavaliolla (mikä v-tuttaa kyllä, ei koskaan enää esim. pizzaa tuplajuustolla tai ylipäätänsä juustolla ym). Verenpaine on laskenut normaaliksi, vaikka muuten edelleen harrastan ylensyöntiä ja alkoholinkäyttöä kuten ennenkin, ja painokin on tippunut about 10 kiloa. Sen lisäksi hiukset ovat alkaneet lisääntyä, ja iho näyttää terveemmältä. Eikä ole vatsavaivoja eikä keuhkovaivoja.
Isällä oli samaten korkea verenpaine vaikka hän oli langanlaiha ja omasi hyvinkin terveelliset elämäntavat. Syytä ei koskaan selvinnyt, mutta veikkaan että oli sama vika, tai joku muu ruoka-aine. Lääkäritkin oli vähän neuvottomia kun eivät keksineet yhtään mitään mitä kaveri tekee väärin, se normaali "laihduta ja liiku ja juo vähemmän" kun ei pätenyt.
Eli jos jotain voin suositella, niin käyppä ruokavaliosi läpi tosi tarkalla seulalla, löytyykö joku aine jolle olet ihan vaan allerginen. En murehtisi rasvoista ja suolasta pelkästään, vaan ihan siis ruoka-aineista. Sen lisäksi tietty hyvä välttää kaikkia mahdollisia lisäaineita, ne eivät ole koskaan kenellekään hyväksi. Voi hyvinkin olla että selviät ilman verenpainelääkkeitä. Ja ne verenpainelääkkeethän ei hoida syytä, pelkästään oireita, siinäkin mielessä olisi hyvä selvittää mikä oikeasti on vialla.