On aika oluen

  • 686 238
  • 4 051

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta tarkennuksena Portteriin, ruokajuomana sitä ei meillä koskaan käytetä. Ihan vaan naposteluun illan pimeydessä. Vain takkatuli puuttuu.
Jälkiruoaksihan se paremmin tosiaan sopii kuten Imperial Stoutitkin (vaikkakin esim. karjalanpaistin kanssa Koffin Porter on ollut omiaan). Sen takia itse ajattelinkin ottaa jotain kevyempää Pale Alea ruoan kanssa, kuten aiemmin jo totesinkin. Tuo K:rlek on muutenkin testaamatta, mutta voisin kuvitella, että soveltuu ruoan kanssa mainiosti.

Jälkkäriksi olen varannut mm. Nøgnen God Julin ja Slottskällansin Imperial Stoutin. Luultavasti en nyt samana iltana molempia ota kuitenkaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Märzen on hyvä olut. Mulla se menee minä vuodenaikana tahansa. Siis ei suurissa määrin, mutta aina joskus on kiva ottaa yksi.

Pitää täysin paikkansa, voisin hyvinkin kuvitella juovani pullollisen Märzeniä esim. rantasaunan terassilla tai grillaamisen yhteydessä.
 

scholl

Jäsen
Jouluoluet olivat eilen lähes kaikki loppu. Kävin kahdessa Alkossa ja useassa kaupassa. On hyvin omituista, että Suomessa oluet ovat aina kortilla. Katsokaapa huviksenne (myös juhlapyhien ulkopuolella) oluiden saatavuustietoja Alkon sivuilta niin joku perusolutkin voi olla 3 pulloa saatavilla ja 1 pullo sitten jossain muualla. Aikanaan ajoin autolla ympäri kaupunkia, jotta sain 10 pulloa Weissbieriä ostetuksi. En ymmärrä tuota. Jos laki muuttuu ja olutta saa myydä niin perustan olutkaupan ja siellä on sitten niin hemmetisti niitä pulloja ja tölkkejä laatikkokaupalla myynnissä ja katteet ovat pienet. Silloin myydään paljon, eikä tuotteet ole kortilla.

Miksi muuten jouluolut pitää myydä jo ennen joulua loppuun? Haittaako se, jos sitä tilataan vähän enemmän, eikö sitä voi juoda vielä välipäivinä tai vaikkapa uuden vuoden jälkeenkin? Ja jos ei muuten niin myyköön alennuksella sitten. Jos on myynyt enemmän suurella katteella ja myy vielä vähän pienellä katteella niin voitto on suurempi kuin jos myy vähemmän pienemmällä katteella.

Hyvin ihmeellistä tämä valtiollinen olutpolitiikka.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Myöskin Halcyonin Imperial Ipa nousi selkeästi loppuvuoden parhaiden tuotosten joukkoon.

Nusaistaan sen verran, etä panimo on Thornbridge ja olut on siis Halcyon. Saman pajan Black IPA:n testasin viikko sitten perjantaina Vastarannan Kiiskessä ja kaikki meistä maistelijoista pitivät sitä erinomaisena. Loppuikin kyllä sitten samantien siihen.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Näin Joulun aikaan maistuu porterit. Tallinnasta tarttui mukaan Brewdogin Christmas Porteria ja Ale Coqin Jõuluporteria. Ensimmäinen oli hyvää, vaikka humaloinniltaan olikin hieman kaukana porterista. Jälkimmäinen varsin perinteikäs ja tuhti, parempaa kuin Ale Coqin tavallinen porter.

Tässä kuussahan on ollut HOKin oluthuoneissa kk-oluena, Brewdogin Hoppy Christmas. Tosi hyvää! Muistuttaa Punk Ipaa, mutta jotenkin täyteläisempi ja maukkaampi makukokemus.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tuli ostettua aikasmoinen läjä Aleja/oluita Stokkalta itselleni joululahjaksi. Joku lähemmäs 40e noihin meni, mutta saapahan juoda hyvältä maistuvaa olutta.

Bishops Finger, Spitfire, Master Brew, Jack´s Shepherdiltä ja lisäksi sitten Victory Ale, Black Isle Oranic, Reindeer Ale, Spaten München, Paulaner ja London Pride tarttuivat mukaan.

Eipä noita montaa kerralla juo, jotta maku säilyy, mutta saapahan herkutella useamman kerran sitten. Paulaner on kyllä ihmeen hyvä vehnäolut, noista kun juuri perusta mitään. Hooegaarden sitten toinen sellainen.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Brewdog Hoppy Xmas - menkööt, vaikka ei tää nyt minun mielestä kovinkaan jouluinen olut ole. Silti taattua Brewdog-laatua, varsin maukas ipaan viittaava olut.

Tällekin oluelle löytyy joulussa käyttötarkoitus. Tuollaisella humalaisella IPA oluella on nimittäin yllättävän rauhoittava vaikutus vatsalle kun on ensin koko aamun, päivän ja illan syönyt jouluherkkuja. Itse nautin nimenomaan tuollaisen Hoppy Xmasin aattoillan päätteeksi ja olo normalisoitui heti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paulaner on kyllä ihmeen hyvä vehnäolut, noista kun juuri perusta mitään. Hooegaarden sitten toinen sellainen.
Mulle vehnäset kuuluvat kesään. Silloin kaipaa raikkautta ja hedelmäisyyttä. Talvella juodaan nestemäistä leipää.
 

scholl

Jäsen
Mulle vehnäset kuuluvat kesään. Silloin kaipaa raikkautta ja hedelmäisyyttä. Talvella juodaan nestemäistä leipää.

Baijerilaisille vehnäset kuuluvat joka päivään. Ei sillä ole merkitystä, mikä keli ulkona. Se on vähän sama kuin juoko aamulla teetä tai kahvia, jos juo niin juo joka aamu, satoi tai paistoi.

Tuli vielä mieleen tuosta Nobelaner talvioluesta ja sen erosta Nobelanerin normaaliin olueen niin se talviolut on Laitilan panimon tekemää ja se perus Nobelaner tulee Saksasta. Sielläkin käsittääkseni kaikki Lidlin oman merkin oluet tekee eri alihankkija.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Baijerilaisille vehnäset kuuluvat joka päivään. Ei sillä ole merkitystä, mikä keli ulkona. Se on vähän sama kuin juoko aamulla teetä tai kahvia, jos juo niin juo joka aamu, satoi tai paistoi.
Ilmeisesti nimimerkki Leon ei ole baijerilainen sitten?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..talviolut on Laitilan panimon tekemää ja se perus Nobelaner tulee Saksasta.

Ainakin viime kesänä myyty perus Nobelaner oli ihan samaa kuin vihreä Kukko.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle vehnäset kuuluvat kesään. Silloin kaipaa raikkautta ja hedelmäisyyttä. Talvella juodaan nestemäistä leipää.

Itse olen havainnut vehnäoluen loistavaksi kyytipojaksi juurikin baijerilaisen ruoan yhteydessä. Joitain kertoja on tullut tuolla Saksan alueella reissattua, ja oijeastaan jokaisella illallisella on tullut mentyä samalla kaavalla: ensin ruokia tilattaessa yksi helles, sitten ruoan saavuttua pöytään tilataan yksi vehnäinen. Tukevan baijerilaisruoan kanssa raikas vehnäolut toimii todella loistavasti. Samasta syystä se toimii minusta jouluaterialla.

Scholl voinee korjata, jos teen jotain etiketin vastaisesti. Parhaiten tuo olut toimii minusta kuitenkin juurikin tuolla tavalla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tänään legendaarisen tapaninpäivän Valioliigakierroksen pariin Angleterreen ja tarkoitus on käydä lista läpi. Juomatta toki suunnitelma jää, mutta ainakin Sierra Nevadan Torpedon, BrewDogin Punk ja Hardcore IPA:t sekä pari Stonen tuotosta ehtinen hörsiä ennenkuin sammun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse olen havainnut vehnäoluen loistavaksi kyytipojaksi juurikin baijerilaisen ruoan yhteydessä.
Minä taas juon olutta lähinnä sen maun takia. Ruokajuomaksi en juuri peruslageria kummallisempaa ota. En vain saa mitään kiksejä siitä oluesta enkä hifistele sormi pystyssä, että olisiko pitänyt ottaa hefe vai ale tämän hanhenmaksapalleron kanssa. Sitten kun maistellaan ouluita, niin maistellaan vain ja ainoastaan niitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä taas juon olutta lähinnä sen maun takia. Ruokajuomaksi en juuri peruslageria kummallisempaa ota. En vain saa mitään kiksejä siitä oluesta enkä hifistele sormi pystyssä, että olisiko pitänyt ottaa hefe vai ale tämän hanhenmaksapalleron kanssa. Sitten kun maistellaan ouluita, niin maistellaan vain ja ainoastaan niitä.

Baijerissa on pakko ottaa jotain muuta, koska sieltä ei oikein peruslageria saa. Helles on siellä kaiketi se yleisin lager-tyyppi. Scholl voi korjata tämänkin.

Mutta kyllähän nuo keittiömestaritkin ovat sanoneet, että olut on kuin viini - sopivasti valittuna se korostaa hyvinkin ruoan hyvää makua. Oluiden maistelua voi siksi harrastaa minusta hyvin myös hyvän ateriankin yhteydessä. Itse olen tosin tässä suhteessa täysin tumpula, joten valitsen yleensä ruoan yhteydessä sen oluen, joka sillä hetkellä sopii fiilikseeni. Tukevat belgit tai vahvat stoutit eivät kuitenkaan minusta ole mitään hyviä ruokajuomia, joten niitä harvemmin valitsen. Ateriaa odotellessa ne sopivat taas oikein hyvinkin ruokahalun herättäjiksi. Esim. Plevnassa valitsen aina alkumaljaksi 0.2 litran Siperia Imperial Stoutin. Isommassa ei ole järkeä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Baijerissa on pakko ottaa jotain muuta, koska sieltä ei oikein peruslageria saa. Helles on siellä kaiketi se yleisin lager-tyyppi. Scholl voi korjata tämänkin.
Olen menossa ensi kesänä Baijerissa käymään. Teen siellä saman kuin muuallakin maailmassa, pyydän ruuan kanssa oluen. Oletan saavani paikallista peruskamaa, kuten Suomessakin. Tämä taktiikka on ollut erittäin toimiva ainakin neljällä mantereella ja kaikissa käymissäni Euroopan maissa sen lisäksi.

Mutta kyllähän nuo keittiömestaritkin ovat sanoneet, että olut on kuin viini - sopivasti valittuna se korostaa hyvinkin ruoan hyvää makua.
Niin ovat sanoneet. En vain jaa heidän mielipidettään. Lager/pils toimii kaiken kanssa. Alet ja stoutit toimivat huonommin kaiken kanssa, mutta kyllä niitäkin juo. Sen "hienompaa" en edes yritä kokeilla, koska se voi pilata koko aterian. Ei siis kannata aina uskoa kaikkea kuulemaansa, vaan kannattaa yrittää ja erehtyä. Minulle kaikki olut-ruoka-yritykset ovat olleet pettymyksiä, koska ruoka ei saa olutta maistumaan yhtään paremmalta, eikä olut ruokaa. Olut on minulle siis vain (hyvin mieluisa) palanpainike, ja siihen kelpaa siis bulkki ihan mainiosti. Viinien kanssa on toisin. Tosin niiden kanssa erehdykset ovat monin verroin radikaalimpia. Niin ovat kyllä onnistumisetkin. Olut ei pääse edes samalle hehtaarille onnistuneen viini-ruoka-kombon kanssa, vaikka kuinka vakuuteltaisiin oluen valinnan merkitystä. Tulkoot vaikka Hans Välimäki sanomaan päin naamaa, että olen väärässä. On kuulemman sen verran pieni mies, että ei pelota.

Oikeastaan ainoa sapuska, minkä kohdalla valitsen oluen joskus hiukan tarkemmin, on kotona tehdyt wingsit. Mitä kevyempi ja raikkaampi lager, sitä paremmin se toimii. Jos kaapissa on valmiiksi Karhua, se kelpaa ihan hyvin. Voimakkaasti humaloituja tai muuten vain aromikkaita en edes harkitse tuohon tehtävään, koska oluen pitää olla siipeilyssä todella kylmää ja hyvä olut menisi aika pitkälti hukkaan.

Ja on toki myös tilanteita, että perus-tuoppi on ollut huono valinta. Se on aina johtunut siitä, että oluessa itsessään on ollut jotain vikaa. Likaiset putket tai muuten vain eltaantunut maku. Toki vikaa on ollut silloin itsessäkin, kun on erehtynyt moiseen läävään, missä edes olut ei ole hyvää.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käytän alkoholituotteita hyvin vähän ja olut on yleensä ollut jotain Lapin Kultaa, kun kotipuolta on yrittänyt näin tukea. Nythän sitä tehdasta ei ole enää Torniossa, joten se ja sama kai se on mikä kulta nyt on.

Jouluaaton saunassa tuli maistettua Lammin jouluolutta, joka oli jonkun pienen lähipanimon valmistamaa. täytyy sanoa, että maku oli kyllä mun mieleen. Maistui mun suussa täyteläiseltä ja raikkaalta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Baijeristahan nimenomaan saa peruslageria. Spaten taitaa olla nykylagerin eräänlainen kantaisä.

Kyllä. Tuo baijerilainen peruslager on pitkälti helles-tyyppiä. Tosin Spatenin valmistamana sitä en muista tulleen ravintoloissa vastaan. Helles on minusta kuitenkin erilaista lageria kuin nämä suomalaiseen makuun sopivat bulkit, vaikka veljesoluista onkin kyse. Ero kääntyy saksalaisen eduksi. Minä puhuin nyt huolimattomasti, kun tarkoitin peruslagerilla juurikin suomalaista peruslageria, tai sen tyylistä.

Veikkaan, että Leon saa oluen tilaamalla juurikin hellesin. Kannattaa kuitenkin harkita, josko ihan vaihtelun vuoksi kokeilisi edes kerran vehnääkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Veikkaan, että Leon saa oluen tilaamalla juurikin hellesin. Kannattaa kuitenkin harkita, josko ihan vaihtelun vuoksi kokeilisi edes kerran vehnääkin.
Miten niin edes kerran? Minusta se ei ole läheskään niin hyvä ruokajuoma kuin vaalea lager. Miksi minun pitäisi sortua puolittaisiin ratkaisuihin, kun hyväkin on olemassa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Riippuu tilanteesta ja ruoasta, mutta yleensä natsaan stoutin tai vastaavan possulle ja vehnäisen kalalle. Tosin kävi Franziskaner karitsallekin, mutta tuolloin saattoi olla enemmän niin, että olut kuin olut olisi maistunut muutaman viikon tauon jälkeen. Mutta oma mielipiteeni on se, että mieluummin juon maitoa, limua, viiniä tai vettä ruoan kanssa kuin peruslageria.

Stonen Imperial ryssä stoutti oli varsin maistuva olut. Osan nautiskelin tapanina kinkunjämien kanssa, osan ilman. Sanotaan nyt näin, että runkoa löytyy, ei jätä kylmäksi. Toimii parhaiten pienenä määränä nautiskellen ainakin mulla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten niin edes kerran? Minusta se ei ole läheskään niin hyvä ruokajuoma kuin vaalea lager. Miksi minun pitäisi sortua puolittaisiin ratkaisuihin, kun hyväkin on olemassa?

Tee toki niin kuin parhaaksi näet. Kunhan vain heittelen kommenttia lämpimikseni. Minusta vanha sanonta siitä kuinka olut ei pidä matkustamisesta konkretisoituu parhaiten juurikin vehnäoluiden kanssa. Itse juon vehniä lähinnä Saksassa, ja mieluiten hanasta tarjottuna. Suomeen tai muualle tuotuna maku heikkenee, ja jos ravintoloissa on hyvä olutvalikoima, löydän tuontioluista helposti esim. ale-puolelta parempia vaihtoehtoja.

Baijerilaisen ruoan odottelu kestää toisinaan niin kauan, että aterialla ehtii kumota toisenkin tuopillisen... Itse suosin silloin usein yhdistelmää, jossa aloitan odottelun hellesillä, ja ruoan tullessa tilaan vehnän. Mutta eipä tuosta tavastani kannata johtopäätöksiä tehdä - yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas taas oluesta...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miten niin edes kerran? Minusta se ei ole läheskään niin hyvä ruokajuoma kuin vaalea lager. Miksi minun pitäisi sortua puolittaisiin ratkaisuihin, kun hyväkin on olemassa?
Riippuu mitä syöt. Vehnä toimii yhtäältä helvetin hyvin hapankaalin ja makkaroiden kanssa, mutta toisaalta aivan täydellisesti mulfrittien kyytipoikana. Ja ehdottomasti paremmin kuin yksikään vaalea lager, vaikkei lagerin ja simpukoiden liittoa voi epäpyhäksi nimittääkään.

Siltä osin olen samaa mieltä Leonin kanssa, että miellän monet vehnäoluet kesäjuomiksi. Erityisesti tämä koskee sitrus- ja korianterisävyisiä oluita. Sen sijaan baijerilainen suodattamaton vehnäolut on käypää tavaraa vuoden ympäri.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vehnä toimii yhtäältä helvetin hyvin hapankaalin ja makkaroiden kanssa, mutta toisaalta aivan täydellisesti mulfrittien kyytipoikana.
Mikä on mulfritti?

Muuten olen vehnäoluen suhteen nyt vallalla olevan kahden näkemyksen välimaastossa. Juon hyvinkin mielelläni vehnäolutta ruuan kanssa Saksassa, juurikin noiden mainitsimiesi makkaroiden ja sianliharuokien kanssa, mutta toisaalta kuten Leon, ei tulisi mieleenkään juoda vehnäolutta ruuan kanssa kotona tai edes Suomessa ravintolassa. En muista edes Zinnkellerissä näin tehneeni. Kumma juttu. Ehkä siinä saksalaisessa ruuassa on jotain, joka aktivoi vehnäolutgeenin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös