Baijerissa on pakko ottaa jotain muuta, koska sieltä ei oikein peruslageria saa. Helles on siellä kaiketi se yleisin lager-tyyppi. Scholl voi korjata tämänkin.
Olen menossa ensi kesänä Baijerissa käymään. Teen siellä saman kuin muuallakin maailmassa, pyydän ruuan kanssa oluen. Oletan saavani paikallista peruskamaa, kuten Suomessakin. Tämä taktiikka on ollut erittäin toimiva ainakin neljällä mantereella ja kaikissa käymissäni Euroopan maissa sen lisäksi.
Mutta kyllähän nuo keittiömestaritkin ovat sanoneet, että olut on kuin viini - sopivasti valittuna se korostaa hyvinkin ruoan hyvää makua.
Niin ovat sanoneet. En vain jaa heidän mielipidettään. Lager/pils toimii kaiken kanssa. Alet ja stoutit toimivat huonommin kaiken kanssa, mutta kyllä niitäkin juo. Sen "hienompaa" en edes yritä kokeilla, koska se voi pilata koko aterian. Ei siis kannata aina uskoa kaikkea kuulemaansa, vaan kannattaa yrittää ja erehtyä. Minulle kaikki olut-ruoka-yritykset ovat olleet pettymyksiä, koska ruoka ei saa olutta maistumaan yhtään paremmalta, eikä olut ruokaa. Olut on minulle siis vain (hyvin mieluisa) palanpainike, ja siihen kelpaa siis bulkki ihan mainiosti. Viinien kanssa on toisin. Tosin niiden kanssa erehdykset ovat monin verroin radikaalimpia. Niin ovat kyllä onnistumisetkin. Olut ei pääse edes samalle hehtaarille onnistuneen viini-ruoka-kombon kanssa, vaikka kuinka vakuuteltaisiin oluen valinnan merkitystä. Tulkoot vaikka Hans Välimäki sanomaan päin naamaa, että olen väärässä. On kuulemman sen verran pieni mies, että ei pelota.
Oikeastaan ainoa sapuska, minkä kohdalla valitsen oluen joskus hiukan tarkemmin, on kotona tehdyt wingsit. Mitä kevyempi ja raikkaampi lager, sitä paremmin se toimii. Jos kaapissa on valmiiksi Karhua, se kelpaa ihan hyvin. Voimakkaasti humaloituja tai muuten vain aromikkaita en edes harkitse tuohon tehtävään, koska oluen pitää olla siipeilyssä todella kylmää ja hyvä olut menisi aika pitkälti hukkaan.
Ja on toki myös tilanteita, että perus-tuoppi on ollut huono valinta. Se on aina johtunut siitä, että oluessa itsessään on ollut jotain vikaa. Likaiset putket tai muuten vain eltaantunut maku. Toki vikaa on ollut silloin itsessäkin, kun on erehtynyt moiseen läävään, missä edes olut ei ole hyvää.