On aika oluen

  • 688 889
  • 4 068

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mistään en mitään tiedä, mutta teen rohkean oletuksen, että Tappara fani asuu lähellä Tamperetta. Älä kivitä jos olen väärässä. Pirkkalan Citymarketissa taitaa olla tällä hetkellä suomen paras olutvalikoima. Hieman kateellisena olen facebookista pk-seutulaisena lueskellut miten kaupan hyllyiltä saa mm. Revenanttia ja Tujua.
Näin on, osuit oikeaan. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, olen testannut toistaiseksi vain lähimmän S-Marketin ja nämä isot hypermarketit ovat vielä kokeilematta. Näissä pikkuässissä on se ongelma, että tuotevalikoima on kaikissa liki sama, mikä tarkoittaa oluiden osalta hyllyjen täyttämistä pääosin sillä perusbulkilla. Palaute siellä johtaa todella harvoin yhtään mihinkään, kauppiasvetoisten K-kauppojen puolella tilanne on taas aivan päinvastainen.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämän vuoden löytö on omalle kohdalle Norjasta tuleva Lervig Supersonic. Löytyy Alkosta, koska on 8,5 %. Mahtava ja suorastaan tajunnan pirstaloiva makuelämys. Kyseessä ei todellakaan mikään perusolut.

Paikallisessa S-Marketissa tänään käväisin ja ajan vähyyden takia en hirveästi ehtinyt tätä vahvempien oluiden valikoimaa selvittämään. Kahdeksalla prossalla löytyi esimerkiksi Karjalaa, Tuplapukkia jne.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
S-kaupoissa on perinteisesti bulkki jyllännyt ja kiinnostavat tuotteet loistaneet poissaolollaan. Täällä Vuokissa on pienessä K-marketissakin parempi valikoima kuin tuossa S-marketissa, enkä puhu pelkästään oluesta. K-superissa tuleekin jo runsaudenpulaa oluthyllyjen välissä.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Tämän vuoden löytö on omalle kohdalle Norjasta tuleva Lervig Supersonic. Löytyy Alkosta, koska on 8,5 %. Mahtava ja suorastaan tajunnan pirstaloiva makuelämys. Kyseessä ei todellakaan mikään perusolut.
Tämä on kyllä hieno olut. Viikonlopun Tallinn Craft Beer Weekendissä oli saatavilla hanasta tuota ja hyvin kyllä maistui vaikka olinkin aiemmin jo tuota testannut. Jotain sivukorvalla kuulin Lervigin työntekijän puhuvan, että tuo olisi niiden tämän vuoden myydyin tuote. En kyllä yhtään ihmettele.

Perjantaina tuli käytyä taas pitkästä aikaa Pohjalan tap roomilla Tallinnassa. Erinomaiset pork bellyt ja brisketit ruokana ja oluina mm. uusi west coast dipa Spikes. 0,4l olut, pork bellyt ja erinomainen maissihässäkkä kylkeen ja hintaa 21e. Oispa suomessakin joku tuommoinen paikka. Upea miljöö ja edullista.

54 uutta olutta/meadia tuli lauantaina testattua. Parhaiten maistuivat Ärpusin, Fuerst Wiacekin, Lervigin, Holy Mountainin, Tripping animalsin tuotteet. Hieno tapahtuma jälleen kerran ja ensi vuonna sitten taas uudestaan. Suomalaisetkin oluet näytti hyvin pärjäävän muihin verrattuna tapahtuman pääalueen untapped arvosanoja seuraavan screenin perusteella. Varsinkin Factory Brewingin Raindance dipa ja Old Habits tipa pyöri korkealla. Erikoisimpia oli Tuletorn panimon (entinen Pohjalan pääpanija) tekemä borssikeitto vanilja sundaella sekä La Debauche panimon Sacred Heart XII joka oli 26% jäätislattu bock pekaani pähkinöillä. Molemmat maistui, mutta onneksi annos oli pieni.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täältä luin että nämä on bulkkia ja kusta. Vai merkitseekö sitten kuitenkin vain prosentit, nimi ja hassu etiketti mitkä on ja kuuluu genreen?
Siinä missä perinteiset olutmaat (Saksa, Tshekki jne.) ovat ylpeitä oluen laadusta sekä mausta ja esimerkiksi Saksassa perinteistä puhtauslakia pidetään edelleen voimissaan, Suomessa on isojen panimoiden perusoluet tehty pitkään ajatuksella "maksimiprosentit mahdollisimman pienillä kustannuksilla". Ei ole suuri yllätys, ettei maku sitten ole järin miellyttävä. Tämä ei tosin suomalaisia haittaa, sillä turhan monelle oluen tärkein ominaisuus on saada vain pää sekaisin. Siinä missä esimerkiksi Belgiassa on pitkät perinteet hyvän vahvan oluen panemisessa ja oluen tuhti runko on sopusoinnussa alkoholin määrän kanssa, suomalaisessa kevyessä lagerissa viina puskee turhan voimakkaasti läpi kun prosentit alkavat lähennellä kymmentä.

Ratebeeristä voi verrata esimerkiksi Tuplapukkia ja Leffen blondea ja lukea ympäri maailmaa asuvien olutharrastajien arviota kummastakin. Aika selvä ero jälkimmäisen hyväksi.

 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän vuoden löytö on omalle kohdalle Norjasta tuleva Lervig Supersonic. Löytyy Alkosta, koska on 8,5 %. Mahtava ja suorastaan tajunnan pirstaloiva makuelämys. Kyseessä ei todellakaan mikään perusolut.

Tuo on kyllä huipputuote, erityisesti silloin kun Alkossa sattuu olemaan tuoretta erää.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä missä perinteiset olutmaat (Saksa, Tshekki jne.) ovat ylpeitä oluen laadusta sekä mausta ja esimerkiksi Saksassa perinteistä puhtauslakia pidetään edelleen voimissaan, Suomessa on isojen panimoiden perusoluet tehty pitkään ajatuksella "maksimiprosentit mahdollisimman pienillä kustannuksilla".
Itse asiassa tähän vielä sellainen huomio, että Suomessa on tehty hyvää olutta todella kauan, mutta sitä on harva edes maistanut. Kyseessä on sahti, joka on todella hieno ja perinteinen olut. Sahdin valmistus on todella tarkkaa puuhaa, eikä sitä voi mitenkään tehdä teollisesti. Ikävä kyllä Suomen alkoholilainsäädäntö on liki tuhonnut Suomen sahtiperinteen, valmiin sahdin myyminen laillisesti on käytännössä liki mahdotonta. Säilytys vaatii kylmätilat ja vahvuuden puolesta Alko on usein ainoa mahdollinen myyntikanava.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse asiassa tähän vielä sellainen huomio, että Suomessa on tehty hyvää olutta todella kauan, mutta sitä on harva edes maistanut. Kyseessä on sahti, joka on todella hieno ja perinteinen olut. Sahdin valmistus on todella tarkkaa puuhaa, eikä sitä voi mitenkään tehdä teollisesti. Ikävä kyllä Suomen alkoholilainsäädäntö on liki tuhonnut Suomen sahtiperinteen, valmiin sahdin myyminen laillisesti on käytännössä liki mahdotonta. Säilytys vaatii kylmätilat ja vahvuuden puolesta Alko on usein ainoa mahdollinen myyntikanava.

Ihan näinkään tuo ei kuitenkaan ole. Oma mummuni teki perinteistä hämäläistä sahtia ja opetti tuon taidon minullekin aikoinaan. Tai no, enemmänkin minä olin apupoikana parin kaverini kanssa, ja mummu antoi ohjeita. Resepti ja prosessi olivat joka kerta "suuntaa antavia", mutta vuosikymmenten kokemus auttoi asiassa paljon. Olen jäävi sanomaan sahdin laadusta mitään, mutta kun olen kotoisin Suomen sahtialueelta, niin monet sahdit ovat tulleet tutuiksi, ja itse kyllä edelleen lasken tuon sahdin ihan kärkipäähän eräkohtainen vaihtelu toki huomioiden. Ja kyllä tuo kehuja sai muualtakin. Esimerkiksi paikallisen Alkon johtaja oli lakkiaisissani vieraana (isän tuttuja muista merkeistä) ja hän kehui tuota "tekemääni" sahtia kovastikin, ja kannusti osallistumaan seuraaviin paikkakunnan sahtikilpailuihin. No, se jäi tekemättä.

Olen nyttemmin itse harrastanut kotioluen tekoa, ja kyllä tuossa prosessin noudattaminen on paljon tarkempaa kuin perinteisessä sahdissa. Yksi syy on se, että olut säilytetään pitkiä aikoja pullossa, jolloin pilaantumisen riski on huomioitava. Sahti taas on periaatteessa "elävää" ja se pitää juoda nopeasti, koska se ei säily pitkiä aikoja, tai oikeammin sitä ei ole edes tehty sellaiseksi, että se säilyisi. Sahti myös vaatii kylmäketjun säilyäkseen.

Sahtia tehdään myös teollisesti. Esimerkiksi Suomen vanhin pienpanimo Lammin Sahti valmistaa sahtia teollisesti. Mikään ei sinänsä estä tuota. Mäskäyslämpötilat ja niiden ajallinen säätö ovat erilaisia kuin vaikkapa tyypillisessä IPA:saa. Ja perinteistä sahtia ei mäskäyksen jälkeen keitetä. Mutta muuten periaatteessa tekeminen on ihan samanlaista. Moni kotipanimoharrastaja on myös tehnyt sahtia nykyaikaisilla laitteilla, ja kyllä se onnistuu niillä ihan ongelmitta.

Toki se katoava osa kansanperinnettä jää nykyaikaisesta sahdista pois, mutta jos tunnepuolen asiat unohdetaan, niin ei se lopputulokseen vaikuta. Siihen vaikuttavat muut seikat.

Siitä olen yhtä mieltä, että hyvä sahti on hieno juoma.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sahtia tehdään myös teollisesti. Esimerkiksi Suomen vanhin pienpanimo Lammin Sahti valmistaa sahtia teollisesti. Mikään ei sinänsä estä tuota. Mäskäyslämpötilat ja niiden ajallinen säätö ovat erilaisia kuin vaikkapa tyypillisessä IPA:saa. Ja perinteistä sahtia ei mäskäyksen jälkeen keitetä. Mutta muuten periaatteessa tekeminen on ihan samanlaista. Moni kotipanimoharrastaja on myös tehnyt sahtia nykyaikaisilla laitteilla, ja kyllä se onnistuu niillä ihan ongelmitta.
Itse pidän monesta perinteisin menetelmin tehdyistä sahdeista paljon enemmän kuin esimerkiksi Finlandiasta. Lammin Sahdin arvioin kyllä aavistuksen Finlandiaa paremmaksi, mutta jotenkin näissä pullotetuissa tuotteissa om vähän steriili ja teollinen vivahde. En tiedä sitten minkä verran nautintoympäristö on vaikuttanut asiaan, mutta kaikki erilaisissa juhlissa nauttimani sahdit ovat olleet reilusi pullotavaraa parempia.
 

Jancky

Jäsen
Jos suomesta hyvää olutta haluaa niin silmät osuu aina seuraaviin:

1. Factory Brewing (toivottavasti alkavat pistää tavaraa kauppoihinkin) (IPAt ja stoutit)
2. Revenant (todella laadukkaita ipoja)
3. CoolHead (sourit parasta mitä tästä maasta saa ja kaikki muukin oikein hyvää)
4. Mallassepät
5. Etko
6. Olarin Panimo
7. Tuju
8. Salama (nämä on kyllä tulleet viime vuosina lujaa alas).

Mihinkään näihin ei yleensä tarvitse pettyä. Viestiä vaan paikalliselle kauppiaalle niin luulisi varsinkin CoolHeadia saavan piankin hyllystä.

Nämä kyllä on mainioita panimoita joita voi itsekin suositella. Salama tosin ei itselle ole kovin hyvin toiminut. Erityismaininta vielä Kanavan panimolle joka ollut itselle uusi tuttavuus.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siitä olen yhtä mieltä, että hyvä sahti on hieno juoma.

Nykyään sahtiin siirtyminenkin tehty vähän helpommaksi kuin 30 vuotta sitten, kun ei Suomessa bulkkilagerin ja sahdin välissä ollut käytännössä mitään. Kiitos Alkon ja virkamiesten, jotka estivät vettä maukkaampien oluiden rantautumisen Suomeen, koska suomalaiset olisivat kuolleet sukupuuttoon. Nykyään alkaa onneksi olla jo mukavasti valikoimaa oluiden eri sävyihin.

Cantillion panimo/hiivankasvatuslaitos Brysselissä on muuten ihan hieno tutustumispailka, jos vanhanaikainen oluenvalmistus kiinnostaa.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nykyään sahtiin siirtyminenkin tehty vähän helpommaksi kuin 30 vuotta sitten, kun ei Suomessa bulkkilagerin ja sahdin välissä ollut käytännössä mitään. Kiitos Alkon ja virkamiesten, jotka estivät vettä maukkaampien oluiden rantautumisen Suomeen, koska suomalaiset olisivat kuolleet sukupuuttoon.
Kyllähän sahdin tilanne on nytkin vaikea. Sitä ei edelleenkään saa tilattua Alkon verkkokaupasta ja esimerkiksi Lammin sahtia on peräti neljässä Suomen Alkossa, samoin Kullervo Ruissahtia. Siinä kaikki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän sahdin tilanne on nytkin vaikea. Sitä ei edelleenkään saa tilattua Alkon verkkokaupasta ja esimerkiksi Lammin sahtia on peräti neljässä Suomen Alkossa, samoin Kullervo Ruissahtia. Siinä kaikki.

Tuohon on ihan yksi syy. Kylmäketju ei saa katketa.

Itse kokeilin joskus kotipanimossani tehdä sahdista jalostettua modernimpaa versiota. Mukailin mummu-vainaan reseptiä mm. maltaiden valinnan osalta. Mäskäyslämpötilaprofiilia yksinkertaistin, mutta tein siitä kuitenkin portaittaisen, kuten perinteisessä sahdissa on.

Keskeisimmät erot tulivat siinä, että keitin sahtia lyhyem aikaa säilyvyyden parantamiseksi. Ja siinä, että perinteisen pullahiivan korvasin baijerilaisella vehnäoluthiivalla, joka tuottaa samanlaisia banaanimaisia estereitä käydessään. Tuo hiiva käy varsin hyvin huoneenlämmössä. Ja lisäksi se käy loppuun, eli valmis juoma säilyy myös huoneenlämmössä.

Katajaa minulla ei ollut, joten laitoin hieman havuista yhdysvaltalaista humalaa aromia tuomaan.

Lopputulos oli lopulta varsin onnistunut. Erona kuitenkin aitoon se, että sahti kävi kuivemmaksi kuin arvioin. Lopputuloksena ohuempi ja kevyempi suutuntuma. Jos tuota kokeilisi jalostaa eteenpäin, niin maltaita lisää ja mäskäyslämpötilaa vähän ylöspäin.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuohon on ihan yksi syy. Kylmäketju ei saa katketa.
Kylmäketju ei ole syy, sillä esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten sahtia sai Tampereellakin useammastakin Alkosta (Stockmann, Anttila ja pari hypermarkettia). Kyllä se silloinkin kylmäketjun vaati ja kuljettaminen onnistui vallan mainiosti. Oikeat syyt ovat sitten jossain ihan muualla. Todennäköisesti sahti ei ole nykyään niin suosittua, että sitä kannattaisi monessa Alkossa pitää pilaantumassa. Kylmäkaapeissa pidetään nykyään esimerkiksi lagereita ja muita melko satunnaisesti valittuja tuotteita, mitä välillä kyllä itse ainakin ihmettelen.

On hienoa, että jaksat pitää sahtiperinnettä omalta osaltasi yllä. Minua harmittaisi suuresti, jos tämä hieno suomalainen perinnetuote lakkaisi vähitellen olemasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kylmäketju ei ole syy, sillä esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten sahtia sai Tampereellakin useammastakin Alkosta. Kyllä se silloinkin kylmäketjun vaati ja kuljettaminen onnistui vallan mainiosti. Oikeat syyt ovat sitten jossain ihan muualla. Todennäköisesti sahti ei ole nykyään niin suosittua, että sitä kannattaisi monessa Alkossa pitää pilaantumassa. Kylmäkaapeissa pidetään nykyään esimerkiksi lagereita ja muita melko satunnaisesti valittuja tuotteita, mitä välillä kyllä itse ainakin ihmettelen.

On hienoa, että jaksat pitää sahtiperinnettä omalta osaltasi yllä. Minua harmittaisi suuresti, jos tämä hieno suomalainen perinnetuote lakkaisi vähitellen olemasta.

Muotoilin hieman huonosti tuon viestini. Piti kirjoittaa, että kylmäketju on todennäköisin syy siihen, että verkkokaupasta tilaaminen ei onnistu.

Sahtiperinteen ylläpito on sellainen, että minulla ns. veri velvoittaa. :)

Mutta en ole erityisen huolissani sahdin totaalisesta kuolemasta. Kotiolut-genre on Suomessa ja maailmalla vireää ja sahtia tehdään säännöllisesti harrastajien toimesta. Ja tyyliä kehitetään. Jenkeissäkim harrastajat näyttävät tuntevan sahdin ja kehittelevät omia muunnoksiaan tästä.

Muutama vuosi sitten prahalaisessa taproomissa tuli vastaan puolalaisen pienpaimon sahti. Ja olutlistassakin tuo oli mainittu tyylilajina. Maku oli keskitasoa, mutta sahdiksi hyvinkin tunnistettava. Isoin ero oli värissä, joka oli paljon suomalaista vaaleampi (eivät selkeästikään käyttäneet paahdettua ruismallasta osana reseptiä).

Mahtava löytö tuolloin. Baarimikon kanssa tuli juteltua pitkään sahdista ja hän vaikutti selkeästi olevan kiinnostunut perinteisen sahdin valmistamisesta. Tai sitten oli vain kohtelias. Taito sekin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Tikiti , nyt oli Pekurin ruokakauppaan tullut taas Ärpusilta kaksi smoothie souria ja eri tuotteet kuin viimeksi. Toinen on kirsikka & vanilija ja toinen on mango, persikka & kookos. Kappalehinta oli noussut pikkaisen eli nyt 9,50€. Mutta ovat nuo joka sentin arvoisia. Loistavia oluita. Sydän sykähti tänään, kun huomasin nuo latvialaiset ihanuudet.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
@Tikiti , nyt oli Pekurin ruokakauppaan tullut taas Ärpusilta kaksi smoothie souria ja eri tuotteet kuin viimeksi. Toinen on kirsikka & vanilija ja toinen on mango, persikka & kookos. Kappalehinta oli noussut pikkaisen eli nyt 9,50€. Mutta ovat nuo joka sentin arvoisia. Loistavia oluita. Sydän sykähti tänään, kun huomasin nuo latvialaiset ihanuudet.
Ovat näköjään pistäneet kunnolla panoksia tuohon tyyliin ja se näkyi mm. Tallinnan Craft Beer Weekendissä, niillä oli 8 olutta tarjolla josta 6 oli noita smoothie soureja. Untappedin mukaan ovat tehneet noita 39kpl ja niiden arvosanat pyörii karkeasti 4,2 - 4,4 välillä, että näköjään maistuu yleisölle tosi hyvin. Todellakin hintansa arvoisia tuotteita nuo ja kiva kun yleistyvät. Varsinkin näin kesällä maistuu erityisen hyvältä kylmä smoothie sour työpäivän jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös