Itse asiassa tähän vielä sellainen huomio, että Suomessa on tehty hyvää olutta todella kauan, mutta sitä on harva edes maistanut. Kyseessä on sahti, joka on todella hieno ja perinteinen olut. Sahdin valmistus on todella tarkkaa puuhaa, eikä sitä voi mitenkään tehdä teollisesti. Ikävä kyllä Suomen alkoholilainsäädäntö on liki tuhonnut Suomen sahtiperinteen, valmiin sahdin myyminen laillisesti on käytännössä liki mahdotonta. Säilytys vaatii kylmätilat ja vahvuuden puolesta Alko on usein ainoa mahdollinen myyntikanava.
Ihan näinkään tuo ei kuitenkaan ole. Oma mummuni teki perinteistä hämäläistä sahtia ja opetti tuon taidon minullekin aikoinaan. Tai no, enemmänkin minä olin apupoikana parin kaverini kanssa, ja mummu antoi ohjeita. Resepti ja prosessi olivat joka kerta "suuntaa antavia", mutta vuosikymmenten kokemus auttoi asiassa paljon. Olen jäävi sanomaan sahdin laadusta mitään, mutta kun olen kotoisin Suomen sahtialueelta, niin monet sahdit ovat tulleet tutuiksi, ja itse kyllä edelleen lasken tuon sahdin ihan kärkipäähän eräkohtainen vaihtelu toki huomioiden. Ja kyllä tuo kehuja sai muualtakin. Esimerkiksi paikallisen Alkon johtaja oli lakkiaisissani vieraana (isän tuttuja muista merkeistä) ja hän kehui tuota "tekemääni" sahtia kovastikin, ja kannusti osallistumaan seuraaviin paikkakunnan sahtikilpailuihin. No, se jäi tekemättä.
Olen nyttemmin itse harrastanut kotioluen tekoa, ja kyllä tuossa prosessin noudattaminen on paljon tarkempaa kuin perinteisessä sahdissa. Yksi syy on se, että olut säilytetään pitkiä aikoja pullossa, jolloin pilaantumisen riski on huomioitava. Sahti taas on periaatteessa "elävää" ja se pitää juoda nopeasti, koska se ei säily pitkiä aikoja, tai oikeammin sitä ei ole edes tehty sellaiseksi, että se säilyisi. Sahti myös vaatii kylmäketjun säilyäkseen.
Sahtia tehdään myös teollisesti. Esimerkiksi Suomen vanhin pienpanimo Lammin Sahti valmistaa sahtia teollisesti. Mikään ei sinänsä estä tuota. Mäskäyslämpötilat ja niiden ajallinen säätö ovat erilaisia kuin vaikkapa tyypillisessä IPA:saa. Ja perinteistä sahtia ei mäskäyksen jälkeen keitetä. Mutta muuten periaatteessa tekeminen on ihan samanlaista. Moni kotipanimoharrastaja on myös tehnyt sahtia nykyaikaisilla laitteilla, ja kyllä se onnistuu niillä ihan ongelmitta.
Toki se katoava osa kansanperinnettä jää nykyaikaisesta sahdista pois, mutta jos tunnepuolen asiat unohdetaan, niin ei se lopputulokseen vaikuta. Siihen vaikuttavat muut seikat.
Siitä olen yhtä mieltä, että hyvä sahti on hieno juoma.