Ei, ei ja vielä kerran ei! Savuolut on erittäin harvojen makuun ja suoranainen turn-off niille, jotka eivät siitä tykkää. Kuriositeettina voi joskus maistella, mutta savu ja olut eivät kuulu yhteen samalla tavalla kuin viski ja savu. Vielä kerran EI!
Ei eille ja kyllä kyllälle. Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, tuo ei kaikkien makuun sovi. Minä olen tuosta tykännyt, samoin moni muukin, kenelle olen tuota suositellut. Ja tuo ajaa asiansa juurikin joulupöydässä, jossa tarjolla on kinkkua ja muuta tukevaa ruokaa. Tuo on siis juurikin sellainen ruoan kanssa nautittava olut. Pelkältään juotuna en tuota välttämättä suosittele, enkä itsekään valitsisi, ellei tarjolla ole myös sopivaa ruokaa.
Ei, ei ja vielä kerran ei! Tumma lager on sulle joku ihmeen fiksaatio. Kertaan jälleen kerran, että rakastamasi nektari on Tsekeissä ainoastaan naisten suosima juoma. Ei sitä kukaan raavas mies muutenkaan halua kurkkuunsa kaataa. Laimennettua siirappia myydään oluen nimellä. Hyi!
Tarkennetaan, että tumma lager ei ole millään muotoa suosikkijuomani oluiden listalla. Edelle menevät mm. sellaiset kuin stout, porter, indian pale ale, american pale ale, trappist, bitter... pils... En kuitenkaan koe tummaa lageria sellaisena myrkkynä, kuin sinä... Ensisijainen valintani se ei ole, mutta edelleen se on sellainen, joka ajaa asiansa joulupöydässä.
Tummaa lageria on muuten mm. saksalainen schwartzbier, ja minä en kyllä sitä pidä mitenkään laimennettuna siirappina. Saksalaiset tummat ovat muutenkin minusta täyteläisempiä ja vähemmän makeita kuin tshekit, joista löytyy kyllä noita siirappilitkujakin - Velko pahimpana esimerkkinä näistä.
Tshekeissä sitä saavat juoda naiset, minun egoni kestää kyllä sen, että voin nauttia naistenkin juomia.
Tuli muuten taas todistettua Prahassa viime viikonloppuna, että jokaikinen tumma tuoppi kannettiin rouvashenkilöille. Mot.
Ei se mitään. Tärkeintä on, että oma maku kohtaa. Minä olen tilannut Prahassa tummaakin olutta, enkä ole ikinä saanut vittuilua tai tavallista oudoksuvampia katseita osakseni. Ehkä se johtuu siitä, että minua katsotaan muutenkin oudoksuen.
Bockit saavat minulta synninpäästön talviaikaan. Saattavat olla hiukan tuhteja kyllä joulupöytään.
Jeps, tuhtejahan ne ovat kyllä, mutta niinhän ovat monet jouluoluetkin. Suomalaisen joulupöydän kunkku, eli sahti, on monesti jopa kymmenprosenttista.
Saattaa olla tiukka paikka vatsavaivoja pintahiivaolusista saavalle. Vähintäänkin sitten suodatettuna. Maun puolesta menisi kyllä.
Näin epäilinkin, siksi kysyinkin, että "mitenkäs vehnäolut". Suodatettu vehnäolut on sellainen, että sitä ei kyllä maun puolesta kannata minun mielestäni ostaa.