On aika oluen

  • 675 202
  • 3 968

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Miten tipattoman aikana voi muka juoda ykköstä?

Kyllähän se niin on, että ykkösoluet ja alkoholittomat ovat sellaista kuraa, että kannattaa mielummin olla kokonaan ilman. Sama koskee oikeastaan kotimaisia kolmos- ja nelosoluitakin, mutta ykkösessä ja alkoholittomassa ei todellakaan ole mitään mieltä.

Voihan sitä viettää vaikka touhutipatonta ja juoda ykköstä.

Ja ei se kyllä niin ole, että ne olisivat niin hirveää kuraa, ettei kannattaisi juoda. Oikein hyviä saunajuomia varsinkin ja jos nyt joku sattuu olemaan kuskina, niin on kiva kun voi kitata olutta muiden mukana ja sitten päristellä autolla kotiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ykköstä en varmaan joisi tipattomana, mutta alkoholitonta kyllä. Mitä niitä mainostamaan, siitä vaan rohkeasti maistelemaan. Ihan kivoja janojuomia. Baareissa löytynee pari-kolme eri vaihtoehtoa, ainakin paremmin varustetuissa. Eli valinnan vaikeutta tuskin pääsee syntymään. Sama pätee varmaan marketteihinkin.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Suomesta on edelleen melko mahdotonta saada säädyllistä alkoholitonta olutta. Lähimmäksi päässevät jo aiemmin mainitut Bavaria ja Nikolain tumma.

Muualla on tämäkin olutasia valitettavasti paremmalla tolalla. Ei tokikaan ole tullut ulkomailla pyöriessä varsinaisesti tutkittua alkoholitonta oluttarjontaa. Kerran Madridissa ollessani satuin kuitenkin raitistelemaan (ei, tammikuu ei ajoittunut kyseiselle ajalle) ja oli miellyttävää huomata ettei niin pientä anniskelupaikkaa löytynyt, josta ei olisi saanut hanassa erittäin asiallista holitonta bisseä. Paino sanoilla hanassa ja erittäin asiallista.

Madridista kun tuli puhe, niin siinä on ohimennen mainittuna Euroopan paras paikka.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Suomesta on edelleen melko mahdotonta saada säädyllistä alkoholitonta olutta. Lähimmäksi päässevät jo aiemmin mainitut Bavaria ja Nikolain tumma.
Myös alkoholiton Beck's on alkoholittomaksi olueksi ihan asiallista, mutta kyllä silti tiedän useita parempia alkoholittomia juomavaihtoehtoja ihan vedestä lähtien.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Muualla on tämäkin olutasia valitettavasti paremmalla tolalla. Ei tokikaan ole tullut ulkomailla pyöriessä varsinaisesti tutkittua alkoholitonta oluttarjontaa. Kerran Madridissa ollessani satuin kuitenkin raitistelemaan (ei, tammikuu ei ajoittunut kyseiselle ajalle) ja oli miellyttävää huomata ettei niin pientä anniskelupaikkaa löytynyt, josta ei olisi saanut hanassa erittäin asiallista holitonta bisseä. Paino sanoilla hanassa ja erittäin asiallista.

Kun mä nyt näköjään sua besaan kaikessa olutketjussa, niin näinhän se on. Barcelonassahan tarjotaan futismatseissakin vain alkoholitonta olutta. Itse olen tykästynyt kovasti San Miguelin 0,0%:seen. (Ja siihen prosentilliseen).

Kuten jossain muussa ketjussa huutelin, niin K-marketeissa löytyy kaksi hyvää alkoholitonta vaihtoehtoa: Amsterdam ja Ukko-Pekka. Ukko-Pekka on minun makuni mukaan parasta alkoholitonta.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus vaan on todella, todella tylsää istua baarissa, mukavassa porukassa ja kitata vettä neljättä tuntia... Mukavampi juoda muun jengin mukana jotain kuplivampaa juomaa. Henkilökohtaisesti pidän alkoholittomasta siideristä (Golden Cap Perry) ja siitä kuravesi-Holstenistakin. Olen varmaan harvinainen sillä tavoin, että pidin aikanaan Holstenista hoolillisenakin versiona, ja se ei taida varsinaisesti olut-connoisseurin merkki olla. Köh.
Tummaa Nikolaita enkä Ukko-Pekkaa ole vielä kokeillut.
 
Ravintola Wanhassa postissa ( www.wanhaposti.fi ) on joku alkoholiton vehnäolut. Olisiko ollut Franziskaner tai König Ludwig. Eniveis tajuttoman hyvää kaljaa alkoholittomaksi. Monet alkoholittomat oluet maistuvat ihan budweiserilta mutta tää on helmi.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Ravintola Wanhassa postissa ( www.wanhaposti.fi ) on joku alkoholiton vehnäolut. Olisiko ollut Franziskaner tai König Ludwig. Eniveis tajuttoman hyvää kaljaa alkoholittomaksi. Monet alkoholittomat oluet maistuvat ihan budweiserilta mutta tää on helmi.


En nyt haluaisi nipottaa, mutta olisi suotavaa jos kyseisen kaltaisten viestien yhteydessä mainittaisiin jotta onko kyseessä hana- vai pullotuote.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oikeasti hyvää ykköstä ei olekaan! Sen verran olennaisesti alkoholi olueseen kuuluu...

Jos nyt kuitenkin sortuu ykköseen, kuten minä joskus, niin parasta lienee Lidlin Fink Bräu. Siinä on hieman muillekin saksalaisoluille tyypillista "mullan" makua, ja jos ei sitä vieroksu, niin kyseinen merkki on vähän lähempänä oikeita oluita kuin muut. Kotimaisista ehkä Olvissa on hieman kilpailijoitaan enemmän makua.
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laitetaanpa pieni arvio hiljattain myyntiin tulleesta Hartwallin suklaaPorterista.

Ostin 0,5 litran tölkin ruokakaupasta ja pidin kyseistä tuotosta jääkaapissa muutaman tunnin. Avattuani ja tuopista maisteltuani ihmettelin suklaisuuden puutetta, mutta enpä kauaa. Jahka olut sai ilmaa tuopissa, alkoi alkuun miellyttävä maitosuklaan tuoksu ja maku ilmetä. Tässä vaiheessa yllätyin positiivisesti vaikkapa muihin saman katraan oluisiin verrattuna.

Kun juoma lämpeni lisää, positiiviset elämykset hävisivät. Mausta, kuten tuoksustakin, tuli liian päällekäyvä ja suklaisuus peitti Porterin perusmaun alleen eikä nautinnosta voinut juuri puhua.

Kohtuullisen viileänä voisi mennäkin ja nimenomaan pienestä pullosta. Jos tämän juo, kuten olen normaalisti porterit tottunut juomaan, haaleana on suklaa liian hallitseva. Ison tuopin jälkimmäinen puolisko maistuu lievästi hapokkaalle kaakaolle, enkä sitä osaa uskalla ainakaan suositella.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Noniin... Ketkä ovat kaivanneet "telaa" tai "jyrää" niin ilouutisia. Huhtikuussa kauppohin tulee Karhun 1.25L muovipulloja. Hinta on täysi arvoitus tässä vaiheessa. Itseäni kiinnostaa kyllä tuon kokoluokan puteli. Uskon että käyttäjiä tuohon malliin riittää. :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Todella mielenkiintoinen toi Karhun tuleva 1,25l muovipullo. Sopivan kokoinen juoma saunakaljaksi ja ei mene rikki, kun on muovista valmistettu. Koffin tj Tiainen toteaa hinnasta näin" Ison Karhun hinta tulee kaupoissa olemaan muita pakkauksia jonkin verran kalliimpi". Muutama viikko vielä odotellaan ja sitten saamme selville Karhun todellisen hinnan.
 

scholl

Jäsen
Ison Karhun hinta tulee kaupoissa olemaan muita pakkauksia jonkin verran kalliimpi".

Jos puhutaan litrahinnaltaan niin kuulostaa erikoiselta, enkä jaksa uskoa, että tulee pitkäikäinen tuote. Iso pakkauskoko menestyy vain, jos litrahinta on alhaisempi. On se sitten sipsipussi, limu- tai olutpullo.
Jo aikaisemmin litran sekä puolen litran olutpullojen menestyminen tyssäsi hinnoitteluun.

Muutenkin on ollut viime aikoina sellainen tunne, että Koffilla ei ole kaikki oikein kotona. Ilmoittivat tuovansa Koff Liten ja Carlsberg Liten, koska ko. tyyppiset oluet ovat suosittuja Yhdysvalloissa. Erikoista tiedotteessa oli se, että siinä hehkutettiin makua. Kuitenkin Amerikassa ero nimenomaan normituotteen ja Liten välillä on se, että se maku on poissa. Räikeimmillään tämä tulee esiin vertailussa MGD vs. Miller Liter. Ensinmainittu on ihan hyvänmakuinen olut ja jälkimmäinen vain pullotettua vettä. Auta armias, jos tarjoilija tuo väärin. En millään jaksa uskoa, että makua olisi täällä noissa Liteissa olemassa. Tosin eihän Koffkaan oikein maulla pääse juhlimaan kuten suomalaiset oluet harvoin muutenkaan, mutta ei se vedenmakuinen ole, vaikkei erityisen hyvä oluena olekaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä en oikein lämpene yli pintin pakkauskoolle. Tuntuu jotenkin 80-lukulaiselta. Jos haluaa enemmän olutta, voi ostaa useamman tölkin. Oikeastaan en keksi yhtään positiivista argumenttia ison pullon puolesta. Voisiko joku auttaa tässä kohtaa?

Lite-versioissa tulee ainakin minulle kevyt päätös jättää ostamatta. Onnea vaan Koffille valitsemallaan uralla. Hiihtolomalla tuli huomattua lentokoneessa, että Lapin Kulta on mennyt heittämällä Koffin lagerista ohi. Uusintamaistiaiset kotimaan kamaralla tosin todistivat, että tuo onkin ainoa Lapparin meriitti. Ei se uusi täyteläinen tunturikusen maku nyt mitenkään taivaallinen ole. Mutta entistä parempi kyllä, sitä ei voi kieltää.

Young's Double Chocolatea on tehnyt mieli ostaa siitä lähtien, kun Classicin kopiota tuli maistettua. Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta Young's on vaan niin paljon parempaa. Mistäköhän tuota löytäisi vai Alkosta?
 

Ultra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pyynikki bollklubbar, TBK & vadelmavenepakolaiset
Minä en oikein lämpene yli pintin pakkauskoolle. Tuntuu jotenkin 80-lukulaiselta. Jos haluaa enemmän olutta, voi ostaa useamman tölkin....
Minä taas en lämpene edes pintin pakkauskoolle. About 0.3 on ehdottomasti paras koko. Tällöin hiilihapot eivät ehdi haihtua ennen kuin on ehtinyt nauttia tuotteen. Suosin erityisesti vahvoja belgialaisia oluita. 0.3 litran 8-12vol. oluita nauttiessa ei tarvitse ravata vessassa (3-4 pulloa riittää) ja maku on täyteliäisempi. Suosikkini on Bosteelsin valmistama Kwak ( http://www.bestbelgianspecialbeers.be/main_eng.html ). Tammitynnyrissä 77 päivää kypsytetty skotlantilainen Innis & Gunn on ehdoton illan päättäjä belgialaisten jälkeen ( http://www.innisandgunn.com/ ).
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä taas en lämpene edes pintin pakkauskoolle. About 0.3 on ehdottomasti paras koko. Tällöin hiilihapot eivät ehdi haihtua ennen kuin on ehtinyt nauttia tuotteen. Suosin erityisesti vahvoja belgialaisia oluita. 0.3 litran 8-12vol. oluita nauttiessa ei tarvitse ravata vessassa (3-4 pulloa riittää) ja maku on täyteliäisempi.
Minä taas suosin irlantilaisia stouteja, joiden luonteeseen kuuluu kestävä vaahtopinta, joka suojelee makua. Pint on noiden nauttimiseen ihan sopiva annoskoko. Toimii jotenkuten tölkeissäkin sen panossysteemin avulla. Belgit ovat kyllä usein niin tuhteja, että lipittämistahti on hitaampi ja pienempi annoskoko perusteltu. Minä en kyllä neljää pulloa noita jaksaisi juoda. Menee huippauksen puolelle.
 

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Lahden Sininen on palannut kauppoihin. Täytyykin metsästää parit viikonlopuksi nostalgiamielessä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Young's Double Chocolatea on tehnyt mieli ostaa siitä lähtien, kun Classicin kopiota tuli maistettua. Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta Young's on vaan niin paljon parempaa. Mistäköhän tuota löytäisi vai Alkosta?
Suklaaportterit ovat meikäläiselle uusi asia ja tässä mainittua Young's Double Chocolatea en ole onnistunut maistamaan. Classicin vastaava on mielestäni kuitenkin tasapainoinen ja herkullinen jälkkärijuoma. Nam.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Suklaaportterit ovat meikäläiselle uusi asia ja tässä mainittua Young's Double Chocolatea en ole onnistunut maistamaan. Classicin vastaava on mielestäni kuitenkin tasapainoinen ja herkullinen jälkkärijuoma. Nam.

Oliko se Classic vaan joku sesonkijuoma, kun ainakin meidän S-Marketista oli hyllynreunatarrakin poistettu? Perkele. Komppaan Alamummoa tässä, ihan helvetin hyvä talvi-illan takkatuliolut. Young's on kyllä myös erittäin hyvää, alkoholisempi ja 'kuivempi' kuitenkin. Eli maku on enemmän kaakaota kuin suklaata, saatanan hyvä jälkimaku siinä kyllä on. Hatrwallia kahdella egellä arkeen ja Young'sia sitten Alkosta spesiaalitilanteisiin riittää minulle hyvin.

t. hanu
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Oliko se Classic vaan joku sesonkijuoma, kun ainakin meidän S-Marketista oli hyllynreunatarrakin poistettu? Perkele.

Kyllähän tuota Classicia on saatavilla edelleen, ainankin lappeenrannassa. Ihan hyvänmakuinen olut. Monesti olen ostanut muutaman tölkillisen.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Lahden Sininen on palannut kauppoihin. Täytyykin metsästää parit viikonlopuksi nostalgiamielessä.
Ehdit ensin. On muuten vähän liian hyvää. Todella nostalginen maku.

Voi olla, että tänään nautin toisenkin.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Ehdit ensin. On muuten vähän liian hyvää. Todella nostalginen maku.

Voi olla, että tänään nautin toisenkin.

Itsekin eilen nappasin CityMarketista puolen litran Lahden Sinisen. Ei taida vielä olla muuten tarjolla kuin 0,5l tölkeissä?

Hyväähän tämä on.. Milloin LS muuten poistui markkinoilta aiemmin, 90-luvun puolivälissä(kö)?!?
 

Shadowplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Tässä ketjussa aiemmin puheena ollutta Bernardia on saanut jo jonkin aikaa Alkosta, sekä vaaleaa että tummaa. Tuota vaaleaa tullut maisteltua ja ihan ok, mukavaa kamaahan se on. Ei nyt miksikään ylitsepääsemättömäksi suosikiksi noussut kuitenkaan. Itse pullo (ja korkki!) ovat toki myös hienoja sinänsä.

Yksi mukava tsekki johon olen tykästynyt on Krusovice imperial (myös alkosta), aika tasapainoinen kokonaisuus mielestäni.

Ja kyllä Urguelkin pitää pintansa yllättävänkin hyvin, vuodesta toiseen. Pullosta (tai hanasta) toki huomattavasti purkitettua parempaa.

Gambrinuksen a-vahvuinen versio (muuta en ole juonutkaan, ainakaan muistaakseni, viime reissusta tsekkeihin on jo about 10 vuotta) jota saa hanasta joistain hyvinvarustetuista ravitsemusliikkeistä Helsingistä on myös varsin oivallista.

Ale/bitter -tyyppisiä harvemmin tulee maisteltua paitsi ihan poikkeustapauksissa/kuriositeetteina. Onko kukaan tutustunut Vintage Ale -nimiseen tapaukseen? Eräänlainen "vuosikertaolut" kyseessä, ja aikamoiset pahvipakkaukset paperiesitteineen tulee mukana (tai tuli ainakin siellä missä sitä join, eli paikallisessa William K:ssa). Melko hintavaa ja minun makuun vähän liiankin tujua (taisi olla 8,5 % alkoholia) mutta kiinnostava tuttavuus. Ai niin, tuo maistamani oli vuoden 2006 tuotantoa. Tuota kun vertaa johonkin peruskoffiin (mikä on sekin ihan ok, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan) niin voisi todeta, että oluissa on todella eroa. -- Mutta sitähän kukaan tuskin ainakaan tässä ketjussa epäilikään...

* * *
shadowplay
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös