Tässä ketjussa aiemmin puheena ollutta Bernardia on saanut jo jonkin aikaa Alkosta, sekä vaaleaa että tummaa. Tuota vaaleaa tullut maisteltua ja ihan ok, mukavaa kamaahan se on. Ei nyt miksikään ylitsepääsemättömäksi suosikiksi noussut kuitenkaan. Itse pullo (ja korkki!) ovat toki myös hienoja sinänsä.
Yksi mukava tsekki johon olen tykästynyt on Krusovice imperial (myös alkosta), aika tasapainoinen kokonaisuus mielestäni.
Ja kyllä Urguelkin pitää pintansa yllättävänkin hyvin, vuodesta toiseen. Pullosta (tai hanasta) toki huomattavasti purkitettua parempaa.
Gambrinuksen a-vahvuinen versio (muuta en ole juonutkaan, ainakaan muistaakseni, viime reissusta tsekkeihin on jo about 10 vuotta) jota saa hanasta joistain hyvinvarustetuista ravitsemusliikkeistä Helsingistä on myös varsin oivallista.
Ale/bitter -tyyppisiä harvemmin tulee maisteltua paitsi ihan poikkeustapauksissa/kuriositeetteina. Onko kukaan tutustunut Vintage Ale -nimiseen tapaukseen? Eräänlainen "vuosikertaolut" kyseessä, ja aikamoiset pahvipakkaukset paperiesitteineen tulee mukana (tai tuli ainakin siellä missä sitä join, eli paikallisessa William K:ssa). Melko hintavaa ja minun makuun vähän liiankin tujua (taisi olla 8,5 % alkoholia) mutta kiinnostava tuttavuus. Ai niin, tuo maistamani oli vuoden 2006 tuotantoa. Tuota kun vertaa johonkin peruskoffiin (mikä on sekin ihan ok, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan) niin voisi todeta, että oluissa on todella eroa. -- Mutta sitähän kukaan tuskin ainakaan tässä ketjussa epäilikään...
* * *
shadowplay