On aika oluen

  • 675 202
  • 3 968

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen Lidlistä viime aikoina ostellut englantilaista Marston's Single Malt -merkkistä olutta. Oluthifistelijöiden mielestä varmaan ihan täyttä paskaa mutta omaan makuuni hemmetin hyvä olut.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Ja jotta tämä ei menisi ihan Praha-topiciksi, niin kerrottakoon, että toissa iltana Tampereen legendaarisessa Salhojankadun pubissa nauttimani brittiläinen Ruddles County osoittautui aivan loistavaksi oluseksi. Pidin suuresti.

En nyt haluaisi nipottaa, mutta olisi suotavaa jos kyseisen kaltaisten viestien yhteydessä mainittaisiin jotta onko kyseessä hana- vai pullotuote.

Maitokaupoissa myytävistä britti-aleista/bittereistä Ruddlesin County Ale on nimittäin parasta kyseisessä skenessä.

Jos sitä Salhiksessa saa ihan hanassa, niin ei kuin junalipun ostoon:)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maitokaupoissa myytävistä britti-aleista/bittereistä Ruddlesin County Ale on nimittäin parasta kyseisessä skenessä.

Sitä saa siis ihan maitokaupoista? Perkules, en ole tosiaankaan huomannut. Valitettavasti sitä sai vain pullo-olusena Salhojankadultakin. Noh, hyvää se on joka tapauksessa. Ja jos tuotetta saa oikeasti maitokaupoistakin, niin pidänpä seuraavan kerran silmät auki kun käyn maito-ostoksilla. :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Gambrinusta ja Urquellia tosiaan saa todella usein samoista paikoista. Syykin on selvä - kyseessä on saman yhtiön halvempi ja kalliimpi tuote. Sitä paitsi ne sopivat hyvin yhteen, kun Urquell on tšekkiläisellä skaalalla "12-asteista", kun taas Gambrinusta yleensä myydään 10-asteisena. Halpa hana-Gambrinus on siis periaattessa yhtä vahvaa kuin Lidlin purkkituote. Monen tunnistama vetisyys purkkiversiossa johtunee m.m. siitä, että pastörointi syö makua.

Tšekkiläisistä kaupoista saa myös 12-asteista, noin 5-procenttista Gambrinusta. Sitä saa aika harvoin baareista, kun luksusoluen statuksella kulkevasta Urquellista saa paremmat katteet. Suomessa sitä kuitenkin saa, ainakin Kaislasta ja Vltavasta.

Budvar- tai Krušovicekuppiloissa ei vastaavaa kaksinjakoa ole, vaan samaa olutta myydään hanasta sekä 12- että 10-versiona. Kyseessä siis ei ole lämpötila, vaan kantavierrevahvuus. Perustuoppi on yleensä tuo vetisempi, kymppi.
Hienoa, että palstalta löytyy noin paljon asiantuntemusta näinkin tärkeässä asiassa. Makuaistini ei ole siis täysin turtunut, kun tuo fakta vahvistaa käsitykseni. Sen verran nousi nimittäin hattuun tuo Vltavan Gambrinus vajaa vuosi sitten muutaman tuopillisen jälkeen, etten 4,1-volttisena olisi moiseen uskonutkaan. Prahassa taas 2003 oli ihan jees, että voltteja ei ihan täyttä määrää ollut. Oli meinaan niin lämmin elokuu, että tuli nautittua hieman suurempia määriä.

Eikä se tölkkiversio nyt mitään tiskivettä ole, vaikka lievä pettymys olikin. Ihan sopivasti humala maistuu, kunhan ei ihan jääkylmänä juo. Mutta kukapa niin tekisikään.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Budwaiseria on tsekkiversio ja sitten jenkkien vesiversio. Tsekkibudia myydään Suomessa nimellä Budejowiske Budwar (tai jotain sinnepäin, oikeikirjoitus noissa nimissä ei ole vahvuuksiani). Nämä panimot tappelevat Budwaiser-nimen käyttöoikeudesta eri maissa, minulle aito Budwaiser on tuota tsekkiläistä. Jenkkibud on muistaakseni WW2 aikaisten Amerikkaan muutaneiden ko. suvun jäsenten versio.

Jos en väärin muista, niin EU:n tasolla taidettiin jo päätyä ratkaisuun, että jenkeillä on oikeus Budweiser -nimeen, ja tsekkiolutta saa myydä Budejovicky Budvar -nimellä, niin että muussa tekstissä voidaan mainita oluen tulevan tsekkiläisestä Budejovicen kaupungista, joka tunnetaan myös saksankielisellä nimellä Budweis. Tähän asti tilanne on vaihdellut eri maiden kesken sen mukaan, kumpi osapuolista ehti rekisteröidä Budweiser -nimen ensin itselleen. Voi olla että tuo muistelemani oikeuden päätös ei vielä olisi lopullinen, vaan tappelu saattaa jatkua!? Mene ja tiedä...

Oikeudessahan Anheuser-Busch halusi oikeuden sekä Budweiser -nimeen että kaikkiin mahdollisiin Bud -alkuisiin johdannaisiin (myös Budvariin), ja vastaavasti tsekit estää jenkkejä myymästä omaa oluttaan ylipäänsä Budweiserina. Jos tuo alussa mainittu päätös toteutuu, on kyseessä erääänlainen vesitetty kompromissi - vähän niinkuin toisen kiistakumppanin olut...

Mainittakoon vielä että Budvar on ehdottomasti suosikkiolueni, koska se on voimakkaasti humaloitu ilman että se olisi kitkerää - vaikea kombinaatio! Makuasiat eivät tietenkään saa vaikuttaa oikeudelliseen problematiikkaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tsekissä kyllä myydään edelleen ihan Budweiseria...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mainittakoon vielä että Budvar on ehdottomasti suosikkiolueni, koska se on voimakkaasti humaloitu ilman että se olisi kitkerää - vaikea kombinaatio! Makuasiat eivät tietenkään saa vaikuttaa oikeudelliseen problematiikkaan.

Yritäpä jostain löytää vaaleaa Bernardia. Itse olen sitä Suomesta saanut vain Gastropub Prahasta Tampereella, joskin uskoisin tuonnin lisääntyvän jatkossa. Hakkaa minusta Budvarin 11-4. Bernard on niin ikään voimakkaasti humaloitu, mutta silti erittäin mukavan raikas, eikä kitkeryyttä ole oikeastaan ollenkaan.
 

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Bernardia löysin kerran Itäkeskuksen Citymarketista, Helsingistä. Pullossa oli jopa maaginen "nepasterovano" -merkintä! Kyseessä oli siis pastöroimaton versio, säilyvyyttä oli ehkä kuukauden verran. Siitä sai kevyesti parhaimpia koti-oluita koskaanikinämissään. Sen jälkeen ei ole pulloja näkynyt, mutta google kertoi että juomaa tuo maahan heinojuomat.fi. Sivuilla on tuoteluettelo pdf-muodossa, mutta siinä ei yksityskohtia pahemmin kerrota.

Ruotsissa Bernardia saa halvalla Systembolagetin hyllystä, ja muistaakseni myös Tallinnan sataman Rimistä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen jälkeen ei ole pulloja näkynyt, mutta google kertoi että juomaa tuo maahan heinojuomat.fi. Sivuilla on tuoteluettelo pdf-muodossa, mutta siinä ei yksityskohtia pahemmin kerrota.

Eilen tuo juoma oli loppu Gastropub Prahasta ja kuulemma oli jotain ongelmia maahantuonnin kanssa. Pari muutakin tshekkiolutta oli sen takia lopussa. Toivottavasti maahantuonti jatkuisi, koska sen verran loistavasta kamasta on kyse.
 
Ei tuo tölkki-Gambrinus nyt mitään riemunkiljahduksia aiheuta. Syy lienee siinä, että tämä on kevytversio. Alkoholia siis vaivaiset 4,1 %. Veikkaisin, että suosimani hanaversio on normaalivahvuista. Tsekeissähän noille erivahvuisille versioille oli omat termitkin (mieto ja vahva?), jotka esim. Hammer Lynx varmaan muistaa paremmin. Ei tuo nyt pahaakaan ole, mutta aika vetinen vaikutelma jää päällimmäiseksi. Janojuoma siis.

Tsekkiläisissä pubeissa oluiden vahviuudet ilmoitetaan kantavierrevahvuutena.
10-asteinen eli desitka on se miedompi 2,8-4%nen ja 12-asteinen eli devitka vastaa vahvuudeltaan suomalaista keksiolutta.
Tuohon Budvar/Budweiser-vääntöön sen verran, että Jokainen maa Eu:ssa on päättänyt mitä nimeä käytetään. Niissä maissa jossa Tsekkiversio on Budweiser on jenkki pelkkä Bud ja kuten Suomessa Tsekki on Budvar ja jenkki tuo alkuperäinen Budwweiser.
Budejovicen kaupungissa paikalliset kertovat tarinaa jenkkiversion synnystä. Yhtenä vuonna humalasato oli mennyt pilalle. Olut pantiin kuitenkin ja annettiin matkaevääksi Amerikkaan matkustaville.
 
Viimeksi muokattu:

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Tsekkiläisissä pubeissa oluiden vahviuudet ilmoitetaan kantavierrevahvuutena.
10-asteinen eli desitka on se miedompi 2,8-4%nen ja 12-asteinen eli devitka vastaa vahvuudeltaan suomalaista keksiolutta.
Nyt lipsuu... Desítka on kymppi, mutta 12 on dvanáctka tai ležák. Devitka on korttipakan ysi. 12-asteinen jää harvoin alle viiden prosentin, joten paras vertailukohta lienee A-olut. Kymppikin voi joissakin tapauksissa olla keskioluen tasolla, esimerkiksi 4,5-prosenttinen Krušovice Mušketýr,
 
Nyt lipsuu... Desítka on kymppi, mutta 12 on dvanáctka tai ležák. Devitka on korttipakan ysi. 12-asteinen jää harvoin alle viiden prosentin, joten paras vertailukohta lienee A-olut. Kymppikin voi joissakin tapauksissa olla keskioluen tasolla, esimerkiksi 4,5-prosenttinen Krušovice Mušketýr,

Hups. Menipäs vanhalla devet ja dvanact sekaisin. Muistaakseni U Zlateho Tygran
"12"-nen Urquell on noin 4,5-prosenttista. Metka paikka, kun turistit heitetään pihalle seitsemältä.
Sen jälkeen hinta putoaa.
Mitä mieltä olette U Flekun "mustasta" oluesta?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perjantainen nautinto

Ettei tämä menisi pelkästään Praha-ketjuksi, pitänee puhua vähän oluesta. Kyllä se kotimainen keppanakin voi olla joskus hyvää. Elämäni rankimpiin työviikkoihin lukeutuva viikko takana ja sen päälle nautittu Koffin kolmonen maistui kyllä hyvältä.

Aivan Koffin juomiin en uskaltanut jäädä, vaan parin saunajuoman jälkeen vuorossa ovat seuraavaksi Guinness ja Krusovice, joista etenkin jälkimmäinen on meikäläisen makuun aivan priimakampetta. Ken arvostaa vähän rujoa tummaa olutta, ottakoon testiin. Kotimaan maitokaupoista löytyvä pullotuote on varsin hyvää.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Itse olen Lidlistä viime aikoina ostellut englantilaista Marston's Single Malt -merkkistä olutta. Oluthifistelijöiden mielestä varmaan ihan täyttä paskaa mutta omaan makuuni hemmetin hyvä olut.

Oluen ystäviä on monenlaisia, mutta kyllä itselleen kannattaa ostaa oluita, mitkä miellyttävät omia makuhermoja. Yleensäkin en ymmärrä makuasioista inttämistä, ei lapsellekaan kannata syöttää sitä mistä hän ei pidä (jos kysymyksessä ei ole vihannekset :). On tietenkin totta, että makuaistikin tottuu tiettyihin makuihin, mutta ei tarkoituksena ole oppia pitämään mausta, vaan juodaan makujen vuoksi.

t. Budvarin ystävä
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tietenkin totta, että makuaistikin tottuu tiettyihin makuihin, mutta ei tarkoituksena ole oppia pitämään mausta, vaan juodaan makujen vuoksi.

t. Budvarin ystävä

Tästä olen täysin toista mieltä. Totta kai juodaan makujen vuoksi, mutta kyllä makutottumuksiaan kannattaa "kouluttaa". Näin löytyy uskomattoman paljon uusia maailmoita, joista voi oppia nauttimaan uskomattomalla tavalla. Minusta kulinarismin peruslähtökohta on se, että haetaan makunautintojen rajoja. Yleensä siellä rajapinnoissa ne suurimmat elämykset piilevät.

Kyllä minä olisin siitä pahoillani, jos en olisi reilut kymmenen vuotta sitten itseäni "opettanut" juomaan viinejä. Nyt niiden parissa vietetään todella hienoja makumatkoja, vaikka lähtötilanteessa tuntui, että näitä voi juoda ainoastaan humaltuakseen.

Minusta hyvä nyrkkisääntö on sekä ruoan että juoman kanssa, että ne ansaitsevat kahdeksan mahdollisuutta. Jos ei senkään jälkeen aukene, niin sitten ei aukene.

Ylipäätäänkin aika harvalle varmaan se elämän ensimmäinen ja toinen olut on mikään makuhermoja ihanasti kutkuttava kokemus.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Yleensäkin en ymmärrä makuasioista inttämistä, ei lapsellekaan kannata syöttää sitä mistä hän ei pidä (jos kysymyksessä ei ole vihannekset :).

Oletko ensimmäinen ihminen maailmassa, joka piti oluesta heti ensimmäisellä maistamisella? Entäs kahvi? Oliko hyvää ekalla kerralla? Kyllähän pillu on ainoa asia, mistä tykkäsin heti...

Minun lapseni ainakin syövät sitä, mitä satun laittamaan ruoaksi. Ovat oppineet tykkämään monista ruoista, jotka alussa maistuivat oudolta/huonolta. Tietty on näitä vanhempia, joiden lapset syövät vain karkkia/jätskiä/sipsejä/hampurilaisia/pizzoja. Lapsihan osaa päättää itse mitä pitäisi syödä.
 

dodi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paha on palannut takaisin!
Minun lapseni ainakin syövät sitä, mitä satun laittamaan ruoaksi. Ovat oppineet tykkämään monista ruoista, jotka alussa maistuivat oudolta/huonolta. Tietty on näitä vanhempia, joiden lapset syövät vain karkkia/jätskiä/sipsejä/hampurilaisia/pizzoja. Lapsihan osaa päättää itse mitä pitäisi syödä.

Kyllä aivan totta, että lapset "syövät" mitä heille eteen laitetaan, myös minun pöydässäni. Kuitenkin vanhemmat oppivat huomaamaan mistä lapsi pitää ja mitä hän ei voi sietää. Kyllä minä ruoan tekoa suunnittellessa otan huomioon aineksia, joista lapset eivät pidä. Eikä tietenkään pidä ensimmäisen kerran jälkeen jättää aineksia pois ruokalistalta jos lapsi ei siitä satu heti pitämään. Pidemmällä aikavälillä kuitenkin huomaa ettei tietyt ainekset tietyllä tavalla tehtynä vain maistu, enkä tällöin myöskään näitä valmista (esim keitetyt porkkanat eivät maistu yhdelle, tällöin tarjoan porkkanat raasteena josta kyllä pitää). On totta, että ruoka-aineita (oluita ja varsinkin viinejä) pitää ihmisten maistella henkilöstä riippumatta useitakin kertoja, mutta loppujen lopuksi ei ole kuitenkaan tarkoitus oppia pitämään mausta pakon kautta.

Makuja löytyy oluista (ja erityisesti viineistä) huomattavan paljon, enkä osta tuotetta yleensä uudelleen mikäli ensimmäisellä kerralla en siitä pidä. Varsinkin viinejä löytyy niin paljon nykyisistä alkon valikoimista, että on huomattavasti fiksumpaa ostaa eri tuote ja arvostella tämän makua kuin ostaa se sama pullo kunnes siitä oppii pitämään. En missään vaiheessa puhunut siitä, ettei uusia makuja kannattaisi kokeilla, mutta en minä ainakaan yleensä osta samaa tuotetta uudelleen mikäli en aiemmin pitänyt. "Olut- ja viinihifisteillä" asia voi tietenkin olla erilainen, mutta "tavallisen tallaajan", joka ei maistele viiniä päivittäin ei ole mitenkään järkevää ostaa sellaista mistä ei pidä. S
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Kyllähän pillu on ainoa asia, mistä tykkäsin heti...
Mielestäni se kyllä maistui hieman kitkerältä ekalla kerralla..

Asiaan, itse olen viime aikoina testaillut marketeista löytyviä kohtuuhintaisia ulkomaalaisia lagereita ja pilssejä, joista olen hyviksi todennut mm. Löwenbräun (jota saa todella halvalla puolen litran tölkeissä mm. cittareista) ja Stephans Bräun (tästä eivät kaikki varmasti tykkää, mutta omaan suuhuni maku sopii hyvin).
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Vaatikaa vaihtelua

Tässä ketjussa asiasta lienee turha vaahdota, mutta muistakaa vaatia hyviä oluita myös paikallisissa ravintoloissanne(myös ruokapaikoissa). Valitettavan usein vastaus ihan kohtalaisissakin ruokaravintoloissa kysymykseen "mitä oluita teillä on?" on "No meillä on KOFF hanassa ja sitten toi Karhu A pullotettuna". Jep. No jos minä sitten otan sen tuopin. Ei näin, vaan toiveena voi esittää, että jotain erilaistakin olutta voisi olla tarjolla.

Suomalaista olutkulttuuria olisi loistavaa kehittää sellaiseen suuntaan, jossa alkoholista ja oluesta osattaisiin nauttia sen maun vuoksi eikä pelkän humaltumisen. Kyllähän niistä aineista aina känniin tulee, kun tarpeeksi juo, mutta mahdollisuus olisi myös kohtuulliseen nautintoon, jossa vaihtoehtoinakin olisi hyviä oluita, myös paikallisia pienpanimoiden tuotteita.

EDIT: Kieltämättä asenteeni näköjään kuuluu myös tonne juomisenhallinta-ketjuun, mutta oluen ystävät osannevat myös nauttia oluista, eikä vain sikaläskit pissasta tyyppisesti. :)
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tässä ketjussa asiasta lienee turha vaahdota, mutta muistakaa vaatia hyviä oluita myös paikallisissa ravintoloissanne(myös ruokapaikoissa). Valitettavan usein vastaus ihan kohtalaisissakin ruokaravintoloissa kysymykseen "mitä oluita teillä on?" on "No meillä on KOFF hanassa ja sitten toi Karhu A pullotettuna". Jep. No jos minä sitten otan sen tuopin. Ei näin, vaan toiveena voi esittää, että jotain erilaistakin olutta voisi olla tarjolla.

Suomalaista olutkulttuuria olisi loistavaa kehittää sellaiseen suuntaan, jossa alkoholista ja oluesta osattaisiin nauttia sen maun vuoksi eikä pelkän humaltumisen. Kyllähän niistä aineista aina känniin tulee, kun tarpeeksi juo, mutta mahdollisuus olisi myös kohtuulliseen nautintoon, jossa vaihtoehtoinakin olisi hyviä oluita, myös paikallisia pienpanimoiden tuotteita.

EDIT: Kieltämättä asenteeni näköjään kuuluu myös tonne juomisenhallinta-ketjuun, mutta oluen ystävät osannevat myös nauttia oluista, eikä vain sikaläskit pissasta tyyppisesti. :)

Toinen tapa edistää pikkasen olutkulttuuria on tilata se se olut nimeltä vaikka hanassa ei olisi kuin yhtä olutta.
eli sanotaan "Yksi iso Koff" eikä pelkästään "keppana tuoppi"
 

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt on muuten kädessä isukin "joulu-olueksi" ostama vaalea Starobrno. Toimii kyllä hyvin. Tähän mennessä vain samaisen oluen tummaa versiota oli tullut nautittua. Tämä on oikein raikas ja silti maistuva. Sopisi siis tunnelmallisiin pubeihin tai Espanjan helteisiin. Lähes täydellinen olut siis.
Tarkoitatko Starobrno Czech Premium Lager vai Mediumia? Itse olen maistanut baarissa ensinnämainittua ja siihen sinne se kieltämättä sopi. Kyse ei kuitenkaan ole erityisen maukkaasta oluesta vaan enemmän tulee mieleen perusolut, jota voisi nauttia janojuomaksi tai juurikin helppona oluena baarissa.

Starobrnosta tulikin mieleen kovasti samalta tuntuva ja riittävästi olutta nautittua varmasti ääneen sanottuna kuulostavakin Staropramen. Maistoin kyseisen valmistajan tummaa. Periaatteessa olut oli hyvä, mutta jälkimaku, jota itse tummissa arvostan, oli omaan makuun ohut eikä erityisen viipyilevä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Starobrnosta tulikin mieleen kovasti samalta tuntuva ja riittävästi olutta nautittua varmasti ääneen sanottuna kuulostavakin Staropramen. Maistoin kyseisen valmistajan tummaa. Periaatteessa olut oli hyvä, mutta jälkimaku, jota itse tummissa arvostan, oli omaan makuun ohut eikä erityisen viipyilevä.

Itse maistoin uuden vuoden juhlintojen aikaan Starobrnoa(Lager) ja hyvä perusolut on kyseessä mielestäni. Tsekkiläistä Urquell tyyppistä makua havaittavissa. Oikein mukava nautinnollinen olut.

Samoin Staropramenin tummasta on samanlaisia kokemuksia, että se ei täytä tumman oluen standardeja jälkimaultaan vaan on lähempänä lageria. Tämä ei ole mielestäni ongelma, sillä Staropramenin tumma sopii erittäin loistavasti ruokajuomana, kun haluaa kuitenkin hieman sitä tummaa oluttaa, mutta ei tumman oluen "tukkoisuutta" ja ruoan maun ylipyyhkimistä. Olen kokeillut Staropramenin tummaa ainakin pässikivesten ja tartar-pihvin kera ja toimi molemmissa tilanteissa loistavasti.

Olen muutenkin siirtynyt harvoina ravintolassa syömiskertoinani siihen, että jokaisen aterian kanssa otan olutta viinin sijaan. On varsin hauskaa laittaa tarjoilija hyvässä ravintolassa asemaan, jossa hänen pitää tietää oluista sen verran, että mikä voisi sopia minkäkin ruokalajin kanssa. Erittäin hauskaa ja järkevää.

Jälkiruoan kanssa otan nykyään ravintolassa oluen, saa nautiskella sitä sitten laskua odotellessa. Nam.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin tipattoman aikana on alkanut olut kuitenkin himottaa.... Eli löytyykö pilsnereistä (siis ykkösoluista) mitään luotavaksi kelpaavaa?
On muuten niittenkin hinnat nuosseet, ainakin suhteessa keppanaan. Joskus muistelisin sen menneen suurin piirtein kaavalla ykkönen 1.5 mk / keppana 5,5 mk. Nykyään 0,5€/1€. Enää ei ainakaan näe tarjouksia ykkösestä.
 

scholl

Jäsen
Miten tipattoman aikana voi muka juoda ykköstä?

Kyllähän se niin on, että ykkösoluet ja alkoholittomat ovat sellaista kuraa, että kannattaa mielummin olla kokonaan ilman. Sama koskee oikeastaan kotimaisia kolmos- ja nelosoluitakin, mutta ykkösessä ja alkoholittomassa ei todellakaan ole mitään mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös