Havaitsin eilen suureksi ilokseni, että tässäkin ketjussa kehumani tshekkiläinen Bernard on vihdoin tullut Suomeen. Tampereen Gastropub Prahassa näytti olevan pulloissa tämän mahtavan oluen vaaleata versiota. Vaalea on hyvää, mutta tumma aivan loistavaaa.
Täytyy laittaa nimi mieleen.
Itsehän olen kokemassa jonkin sortin kääntymystä tai vähintäänkin tajunnan laajennusta.
Varsin pitkään olivat nimittäin Brittein saarten tuotteet ainoita kelvollisia olsseja rentoutumisnystyröiden ruokintaan. Vuosia olin Guinness-fanaatikko. Sitten alkoivat ale- ja bitter-oluiden valtavuodet. Tähän saattoi toki vaikuttaa sekin, että eihän sillä Guinnesilla jota nykyään tuopeissa myydään, ole kovin paljon tekemistä sen kaman kanssa mitä diilattiin pubeissa vielä ysärin alussa.
Jenkkilässä opin sittemmin, että laagerkin voi olla hyvää. Suomalaisesta lappari-kohvi-karjala-skenestä ponnistaneelta vei aikansa hyväksyä moinen. Kuten tässä ketjussakin olen muistaakseni huomautellut; USA on (myös) käsittämättömän hieno olutmaa. Unohtakaa Budweiserit ja muut.
No, nyt ovat joka tapauksessa tsekit tekemässä vahvaa invaasiota. En jaksa alkaa tässä ylistämään osastoa laajemmin.
Yllättävää on nimittäin ollut se, että varsin yleisesti maitokauppaosastollakin saatavilla oleva Urquell on osoittautumassa tsekeistä parhaaksi. Johtunee sitten heidän omasta humalalajikkeestaan vai mistä, mutta näyttää vahvasti siltä, että merta edemmäs on turha matkustaa sikäli, että Urkua tosiaan saa lähikaupastakin.
Hanaosastolla on toki myös tsekkejä tullut vertailtua sen verran laajasti mitä se nyt Tzzadissa on mahdollista. Urkendaalin päihittäjää ei ole löytynyt. Kaikki muut vaikuttavat jotenkin valjuilta ja vetisiltä kun vertailee.
Mutta pitää tosiaan muistaa toi Bernardilainen. Tiedä sitä koskaan häntä.