Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 972
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika jännä, että joukkueurheilua seuraava ajattelee noin.
Jääkiekko nyt kuitenkin on "vaan" urheilua. Toki siinäkin voi loukkaantua ja sattua pahastikin ylilyöntien seurauksena, mutta niin voi kun ylittää katuakin. Ei elämästä selviä ilman vammoja. Urheilu on kuitenkin ensijaisesti peliä minulle, missä ei ole kyse henkilökohtaisuuksista. Oikeastaan olisikin hienoa jos urheilulla selvitettäisiin erimielisyyksiä kansakuntien kesken, eikä ampumalla toisia.

Urheilu on eräällä tapaa sotimisen sivistyneempi muoto.

Enkä minä yhteisöllisyyttä karsasta, onhan tämä Jatkoaikakin tavallaan sitä. Sellaisiin kuuluu väkisinkin. Silti sitä voi olla yksilö ja toimia omien valintojen ja mahdollisuuksien mukaan. Joukkueurheilussakin ihminen on yksilö kaikesta huolimatta erilaisine ominaisuuksineen. Puhuimme ehkä hiukan eriasiasta, tai sitten ei?

Lisäksi olen jo vastannut, että voisin ehkä jopa kuollakin jonkun asian puolesta. Vaikka välttelen väkivaltaa viimeiseen saakka, niin tietyssä tilanteessa ehkä muuta vaihtoehtoa ei olisi. Tosin onko se väkivaltaa jos suojelisin parhaimpani mukaan lähimmäistäni joltain hullulta? Eipä kait. Liian moni turvautuu silti väkivaltaan heti ensimmäisenä keinona.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tottakai. Esimerkiksi surullisenkuuluisan jääkiekkopelin jälkeen, jonka länsi-naapurimme voitti 5-6, olin valmis kuolemaan häpeästä.

No joo jos totta puhutaan, niin vastasin "kyllä", mutta en sinne herranjumala kuolemaan lähtisi vaan tappamaan muita.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
No joo jos totta puhutaan, niin vastasin "kyllä", mutta en sinne herranjumala kuolemaan lähtisi vaan tappamaan muita.

Niin, aivan samaa mieltä ja siksi olenkin jo jonkun aikaa miettinyt alkuperäistä kysymyksenasettelua. Olisiko järkevämpi kysyä, että a) lähtisitkö rintamalle, jolloin jokainen tiedostaa sen, että osa jää matkalle, vai b) lähtisitkö, karkuun, pakolaiseksi toiseen maahan?
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin, aivan samaa mieltä ja siksi olenkin jo jonkun aikaa miettinyt alkuperäistä kysymyksenasettelua. Olisiko järkevämpi kysyä, että a) lähtisitkö rintamalle, jolloin jokainen tiedostaa sen, että osa jää matkalle, vai b) lähtisitkö, karkuun, pakolaiseksi toiseen maahan?

Itse vasta keksin tällaisen keskustelun ja hieman yllätyin äänestystilanteesta, mutta lienee osittain kysymyksenasettelusta johtuvaa. Noista vaihtoehdoista en varmaan valitsisi kumpaakaan, vaan olisin kotirintamalla hässimässä sotaleskiä.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Teksisin minkä pystyisin, toki. Onhan kotimaa sentään tää "pohjoinen" vai miten se nyt oli...

Vakavasti ottaen, en tiedä miten minun tapauksessa kävisi. Olen vapautettu armeijasta rauhan ajaksi, pölyallergian takia eikä minulla ole siis inttiokemusta kuin muutamalta viikolta.
Joku paremmin tietävä voisi valaista, mutta kuten vastasin mukana olisin siinä roolissa mikä ikinä annettaisiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Espanjaan karkuun sotaa ja läheiset mukaan, hah. Millä? Miten? Olen satavarma että tämä eräskään kirjoittaja ei läheisiään mukaan saa.
Kyllä muuten saa. En kerro kuinka, ettei tule liikaa tungosta, mutta saa.

WC1995 kirjoitti:
Sen jälkeen olet täydellinen luuseri ilman minkäänlaista ihmisarvoa. Samoin olet siellä minne ikinä menetkään.
Tämä sisältää sen olettamuksen, että muut määrittelevät minulle ihmisarvon. Näin ei ole.

WC1995 kirjoitti:
Anteeksi jos loukkasin. Olen pettynyt.
Eipä mitiä, et loukannut. Anteeksi kun tuotin pettymyksen.

WC1995 kirjoitti:
Hieno lukea americano-sukupolvien hiekkalaatikkovertauksia.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin sukupolveen siis kuulun? En ymmärrä termiä.

1995 kirjoitti:
Kiinnostaisi vielä tietää missä muut ovat intin käyneet? Ainakaan meillä, silloin kun luvattiin puolustaa Suomea tositilanteessa, ei mainittu mitään tästä Espanja-optiosta...?
Ei varmaankaan mainittu, tuollaiset asiat pitää järkeillä ihan itse.

Ei missään, mulla on terveen paperit.

WC1995 kirjoitti:
Pelkurit juoksisi karkuun, MIEHET puolustaisi maataan.
MIEHEN ensisijainen tehtävä on elättää perheensä ja suojella sitä vaaroilta. Sankarivainajalta tämä ei tietyistä syistä (kuolema) oikein onnistu. Maan ja muiden toisarvoisten asioiden puolustaminen tulee sitten sen jälkeen, jos tulee.

WC1995 kirjoitti:
Mieluummin kuolisin rintamalla isänmaani puolesta luotiin, kuin jossain ulkomailla suolistosyöpään kuset housuissa vanhainkotiin. Pelkurina.
Tuolta loukkaukselta katkon siivet: ei pelkuri ole minulle haukkumasana. Pelko tarkoittaa usein samaa kuin viisaus, ei se ole mikään häpeä. Totta helvetissä pelkään sotaa, kärsimystä, kuolemaa... Siksipä lähdenkin sinne Espanjaan jos tarve vaatii.

mikko6000 kirjoitti:
Eikö se mitä olemme ole puolustamisen arvoista?
No eipä oikeastaan. Kieli kylläkin, kuten jo aiemmin mainitsin, mutta eihän tämä metsäläiskulttuuri juuri mihinkään muistamisen arvoiseen ole yltänyt. Kansanluonteemme on synkkä, riitaisa (katso vaikka tätä keskustelua) ja suhteellisen tyhmä sekä ennen kaikkea lammasmaisen kuuliainen. Vaikka sitten tapattamaan itsensä tyhjän takia.



Erityiskiitokset taas kerran nimimerkki Hemingwaylle; pohdittuja, kiihkoilemattomia ja perusteltuja kirjoituksia ei ole koskaan liikaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sitäpaitsi, olettekos "itsenäisen Suomen" ja "isänmaan" vaahtosuiset puolustajat ja epäitsekkäät kuolemankaipuiset uhrilampaat tulleet ajatelleeksi, että sitä itsenäistä Suomea jota isoisänne puolustivat ei enää edes ole?

Kaikki vähänkin merkittävät "suomalaiset" yritykset ja yhtiöt ovat pääosin ulkomaalaisomistuksessa. Poliittiset päättävät elimet kulkevat EU:n, sitä kautta USA:n ja edelleen (amerikkalaisjohtoisten) globaalien suuryritysten talutusnuorassa. Omaa valuuttaa Suomella ei enää ole. Kielikin, herra paratkoon, rappeutuu kiihtyvää vauhtia. 40-luvun sankarivainaat ovat pyörineet haudoissaan jo pitkään; näinköhän monikaan heistä haluaisi antaa henkensä tämän nykyisen Suomen puolesta?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Sitäpaitsi, olettekos "itsenäisen Suomen" ja "isänmaan" vaahtosuiset puolustajat ja epäitsekkäät kuolemankaipuiset uhrilampaat tulleet ajatelleeksi, että sitä itsenäistä Suomea jota isoisänne puolustivat ei enää edes ole?

Kaikki vähänkin merkittävät "suomalaiset" yritykset ja yhtiöt ovat pääosin ulkomaalaisomistuksessa. Poliittiset päättävät elimet kulkevat EU:n, sitä kautta USA:n ja edelleen (amerikkalaisjohtoisten) globaalien suuryritysten talutusnuorassa. Omaa valuuttaa Suomella ei enää ole. Kielikin, herra paratkoon, rappeutuu kiihtyvää vauhtia. 40-luvun sankarivainaat ovat pyörineet haudoissaan jo pitkään; näinköhän monikaan heistä haluaisi antaa henkensä tämän nykyisen Suomen puolesta?


Amen, ei voi muuta sanoa! Lisään vielä että kaikenlisäksi maassa elää ja asuu yhä kasvava pummien ja loisien armada jotka ottavat kaiken hyödyn irti sinisilmäisyydestämme. Niitäkö pitäisi puolustaa?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kaikki vähänkin merkittävät "suomalaiset" yritykset ja yhtiöt ovat pääosin ulkomaalaisomistuksessa.

Hyvä asia. Suomeen investoidaan.

Poliittiset päättävät elimet kulkevat EU:n, sitä kautta USA:n ja edelleen (amerikkalaisjohtoisten) globaalien suuryritysten talutusnuorassa.

Hehe. Vilkaisepa Suomen talouskasvua EU-jäsenyyden aikana. Ja vilkaisepa kuinka paljon suomalaisyritysten toiminta muissa EU-maissa on kasvanut ja kasvaa koko ajan.

Omaa valuuttaa Suomella ei enää ole.

Hyvä asia. Mihin me heikkoa markkaa tarvitaan, kun voidaan käyttää vahvaa euroa?

Kielikin, herra paratkoon, rappeutuu kiihtyvää vauhtia.

Kielillä on tapana muuttua.

40-luvun sankarivainaat ovat pyörineet haudoissaan jo pitkään; näinköhän monikaan heistä haluaisi antaa henkensä tämän nykyisen Suomen puolesta?

Jutuistasi päätellen pidit Kekkoslovakiaa vielä hyvänä asiana. Silloin suomalaisyritykset olivat Kekkoslovakian valtion omistuksessa, terästä, jäänmurtajia ja paperia myytiin Neuvostoliittoon, Suomi ei ollut EU:ssa, markka eli ja voi hyvin ja kielessäkin oli paljon vähemmän ulkomaisia vaikutteita, Helsinkikin oli pimeä, nurkkakuntainen ja loskainen periferia Euroopan nurkassa.


Kuvainnollisesti sanoisinkin, että 40-luvun sankarivainaat lepäävät luultavasti nyt paljon rauhallisemmin, kuin siihen aikaan, kun Suomi nöyristeli Neuvostoliittoa.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Jollei ole olemassa arvoja, jotka pitävät ihmisyksilöitä koossa, ei ole olemassa arvoja, jotka pitävät yhteiskuntia koossa." - Henryk Skolimowski: Mielen näyttämö.

Yllä oleva sitaatti kertoo paljolti samaa kieltä, mitä tässäkin viestiketjussa on havaittavissa. Eli Suomi-niminen yhteiskunta on niin pirstaleinen, eikä sitä haluta puolustaa, koska yksilökeskeisyys menee kaiken muun edelle ja näin ollen yhteiskunnalla ei ole mitään koossa pitävää voimaa.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Jos sota syttyisi, niin ilman muuta mukaan vaan.

Jos tilanne rintamalla kärjistyisi siihen, että meikäläinen olisi suurin piirtein ainoa elossa jossain hikisessä poterossa hiippalakkien rynniessä niskaan, niin karkuun lähtisin. Jos taas tilanne olisi niin toivoton ettei karkuun pääsisi, niin mielummin niin monta ryssää mukaan kun vaan suinkin pystyisi, ikinä en venakolle antautuisi. Todennäköisesti vaan helvetisti hitaampi ja kivuliaampi kuolema odottaisi.

Eli, sotaan menisin ja kaveria ei jätetä- meiningillä, mutta ihan huvikseni Suomen puolesta en itseäni tapattaisi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hyvä asia. Suomeen investoidaan.
Ei Suomeen investoida. Entisten suomalaisyritysten kansainvälinen johto pistää Suomessa lappua luukulle ja väkeä kilometritehtaalle. Kiinaan investoidaan.

BitterX kirjoitti:
Kielillä on tapana muuttua.
Kielillä on tapana rappeutua.

BitterX kirjoitti:
Jutuistasi päätellen pidit Kekkoslovakiaa vielä hyvänä asiana. Silloin suomalaisyritykset olivat Kekkoslovakian valtion omistuksessa, terästä, jäänmurtajia ja paperia myytiin Neuvostoliittoon, Suomi ei ollut EU:ssa, markka eli ja voi hyvin ja kielessäkin oli paljon vähemmän ulkomaisia vaikutteita, Helsinkikin oli pimeä, nurkkakuntainen ja loskainen periferia Euroopan nurkassa.
Totta, pidin. Olihan niissäkin ajoissa puutteensa toki, mutta parempi silti kuin tämä nykyinen meininki.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Voisiko muka esimerkiksi Nordenskiöldinkadun tai Töölöntorin tai Kauppatorin tai Suomenlinnan tai Saanatunturin siirtää ruotsiin?

Nykylogistiikalla kyllä pitäisi olla mahdollista muiluttaa neljä ensimmäistä Pohjanlahden yli. Saanatunturi saisi minun puolestani jäädä nykyiselle paikalleen.

On muuten hauskaa lueskella näitäkin juttuja täältä palmujen siimeksestä...
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
niin olisitko valmis kuolemaan isänmaan puolesta rintamalla/muissa olosuhteissa?

Rintamalla en, koska uskon, että sinne riittää alhaisemmallakin älykkyysosamäärällä varustettuja jannuja. Muissa olosuhteissa sitten mahdollisesti kyllä. Tosin en tiedä mikä se isänmaa tässä tapauksessa sitten olisi. EU ilmeisesti. Integraatio on kyllä niin alkutekijöissään, etten voi ottaa tarkemmin asiaan kantaa.

Toki toivon, että Bundeswehr muun EU:n ja Naton tuella mahdollisessa seuraavassa sodassa korjaa viime sotien vääryydet ja Saksa ulottuisi idässä vähintäänkin Königsbergiin saakka.

Muuten olen kuitenkin enemmänkin sitä mieltä, että kansallisvaltioiden aika on jossain määrin ohi. Ei sellaista kansallistunnetta ole samalla tavalla olemassa kuin joskus aikoinaan. Nykyään puhutaan alueiden menestyksestä. Esimerkiksi Helsingissä asuville Helsingin menestys on tärkeintä ja muu Suomi on aika yksi lysti. Sitten voi olla taas joku toinen alue Euroopassa, jota myöskin sympatiseeraa eli rajat ovat tietyllä tavalla kuitenkin menettäneet merkityksensä.

Toivon, ettei sotaa tulisi ainakaan pariin sataan vuoteen täällä Euroopassa, mutta jos tulee niin silloin toivon olevani jossain pelipaikoilla, eikä missään Euroopan laidalla periferiassa, missä ei pääse kuitenkaan vaikuttamaan mihinkään oleellisimpiin strategioihin.
 

scholl

Jäsen
Vakavasti ottaen, en tiedä miten minun tapauksessa kävisi.

Koulutetaan sitten kun tarvitaan lisää miehiä. Toinen isoisistäni oli vapautettu rauhan aikana, mutta hänet koulutettiin kuitenkin ja pärjäsi jatkosodassa hyvin rintamalla. Tosin myöhemmin haavoittui, kun tuli joku sirpale keuhkoihin tai jonnekin.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Vastasin kyllä, mutta en nyt minkään velanmaksun takia? Ja tarkennettakoon vielä että riskeeraamaan hengen. Eli puolustussotaan lähtisin, mutta johonkin My Lai - Srebrenica - Abu Ghraib -juttuihin saisivat etsiä höynäytettävänsä muualta.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rintamalla en, koska uskon, että sinne riittää alhaisemmallakin älykkyysosamäärällä varustettuja jannuja.
Toinen isoisistäni oli vapautettu rauhan aikana, mutta hänet koulutettiin kuitenkin ja pärjäsi jatkosodassa hyvin rintamalla.
Mein Gott, kuraverinen!

Parikymppisenä olin viimeiseen hengenvetoon asti valmis puolustamaan Suomea. Nykyisin esiintyisin mielelläni Leijonapaidassa sniperina, mutta perskules kun on pohkeet niiin pahasti jumissa, ettei pysty lähtemään treeneihin.

Jos hyssälät jatkavat kieltämisfetissiään ja vasurit jukurointiaan, niin edes periaatteessa en lähtisi kokkareiden hampaiden valkaisua hengelläni puolustamaan. Kuitenkin jokaisen suojaksi kelpaavan korpipöpelikön edessä olisi kiljuvia viherpiipertäjiä jo valmiiksi ketjussa, ilman eri komentoa.
Alamaiset osaa sujuvasti vanhoilla opeilla alistua uusillekin isännille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rintamalla en, koska uskon, että sinne riittää alhaisemmallakin älykkyysosamäärällä varustettuja jannuja. Muissa olosuhteissa sitten mahdollisesti kyllä. Tosin en tiedä mikä se isänmaa tässä tapauksessa sitten olisi. EU ilmeisesti. Integraatio on kyllä niin alkutekijöissään, etten voi ottaa tarkemmin asiaan kantaa.

Toki toivon, että Bundeswehr muun EU:n ja Naton tuella mahdollisessa seuraavassa sodassa korjaa viime sotien vääryydet ja Saksa ulottuisi idässä vähintäänkin Königsbergiin saakka.

Muuten olen kuitenkin enemmänkin sitä mieltä, että kansallisvaltioiden aika on jossain määrin ohi. Ei sellaista kansallistunnetta ole samalla tavalla olemassa kuin joskus aikoinaan. Nykyään puhutaan alueiden menestyksestä. Esimerkiksi Helsingissä asuville Helsingin menestys on tärkeintä ja muu Suomi on aika yksi lysti. Sitten voi olla taas joku toinen alue Euroopassa, jota myöskin sympatiseeraa eli rajat ovat tietyllä tavalla kuitenkin menettäneet merkityksensä.

Toivon, ettei sotaa tulisi ainakaan pariin sataan vuoteen täällä Euroopassa, mutta jos tulee niin silloin toivon olevani jossain pelipaikoilla, eikä missään Euroopan laidalla periferiassa, missä ei pääse kuitenkaan vaikuttamaan mihinkään oleellisimpiin strategioihin.

Eiköhän scholl tapansa mukaan kiteytä ajan hengen loistavasti. Evilin kanssa menee aika lailla samaan konsensukseen. Mutta onhan kuitenkin tasavallasta sen verran jäljellä, että voi vielä puhua kansalaisuudesta ja kansalaisarmeijasta, myös liberaali-demokraattisesta omasta perustuslaista. Vähänhän nämä ovat maalleen painuvan kansallisen projektin jäänteitä, mutta eikö tässä vielä muutama vuosikymmen sinnitellä. Luulisi melkein että eniten pyörittäisiin kokoomus-haudoissa, koska puoluehan nyt lienee vanhan Suomalaisen puolueen pääperillinen - kansallinen pääoma on pitkälle mennyt, kansallinen itsenäisyys on sulautumassa saumattomaksi osaksi ylikansallisia läntisiä rakenteita, kansallinen kulttuuri ehkä piankin varjo entisestään kun massat seuraavat lähinnä kansainvälisen viihdeteollisuuden ohjelmia ja formaatteja. Minkähänlaisen todellisen itsenäisen päätäntävallan kanssa juhlitaan tasavallan 100-vuotispäivää?
 

Cube

Jäsen
Oho, melko yllättävä tulos huomioiden Jatkoajan yleisen meiningin. Ihan ensiksi täytyy sanoa, että pidän näiden tulosten valossa vähän huvittavana sitä, että olen ihan Jatkoajassakin saanut syytöksiä epäisänmaallisuudesta, koska olen esim. jääkiekossa kannattanut Suomen sijaan toista kotimaatani. Kaikkien todennäköisyyksien mukaan näistäkin mustamaalaajista osa on äänestänyt tässä ketjussa ei. No, kaipa se lätkä on sitten isompi ja vakavampi asia kuin se, mitä oikeasti tekee elämässään ja elämällään.

Kaksoiskansalaisuudesta johtuen tämä kysymys on minulle ehkä hieman erilainen kuin monille muille kirjoittajille. En tosin tiedä tarkkaan miten sotien pakoilu käytännössä menee noin niinkuin liikkuvuuden kannalta ja muutoin, mutta ainakin minulle olisi olemassa ihan varteenotettava toinen paikka, mihin mennä jatkamaan elämäänsä. Fyysisesti sinne ei olisi vaikea päästä ja sen tuntisi oikeastaan heti kodikseen.

Kenties hieman yllättäenkin vastaisin kysymkseen kuitenkin "kyllä". Tai no, en tähän äänestykseen taida vastata, koska kysymyksenasettelu on lähtökohtaisesti vähän huono, mutta kai sitä sotimaan täytyisi kuitenkin lähteä, jos sellainen tilanne tulisi. Ihan mikä tahansa syy ei varmastikaan kelpaisi, mutta jos esim. Venäjä päättäisi taas haluta Suomen itselleen, niin kaiketi sitä pyrkimystä täytyisi lähteä vastustamaan vaikka sitten hengellään. Todennäköisesti kuolisinkin sodassa todella nopeasti (oli tehtävänä mikä tahansa), koska armeija ei oikein kiinnostanut ja pää tuskin edes kestäisi. Näen asian kuitenkin tässä turvassa koneella kirjoitellessani siten, että pakko olisi ainakin yrittää, koska en muutoin pystyisi elämään itseni kanssa. Isoisäni joutui monien muiden tavoin uhraamaan ja riskeeraamaan paljon tämän maan eteen, enkä näe miksi minun tulisi olla häntä erityisemmässä asemassa. Valitettavasti en koskaan oppinut tuntemaan häntä niin hyvin kun nyt vanhemmalla iällä haluaisin, mutta jos on olemassa taivas/helvetti, haluaisin kyetä katsomaan häntä vielä sielläkin tavatessa silmiin. Jos taas ei ole, niin haluan edes ajatella kykeneväni.

Toinen tärkeä syy on tietysti Suomessa asuvat itselleni tärkeät ihmiset. Vaikken tosiaan noista pakoilujutuista kovin perillä olekaan, niin tuntuu näillä tiedoilla vähän lapselliselta ajatella, että siinä kaaoksessa saisi kovinkaan koordinoidusti tai helposti heidät otettua matkalleen mukaan.

Suomi itsessään ei minua juurikaan motivoi, vaikka ihan ok maa onkin. Joillain mittareilla jopa ihan huipputasoa maailmassa, mutta muilla tavoin sitten taas aika perseestä. Jos saan hieman yleistää, niin tämä alkoholisoitunut, negtiivinen, katkera, ylimielinen, pikkumainen ja tylsä kansa laittaa välillä ihan pikkuriikkisen vituttamaan. En tiedä, ehkä luen vain liikaa Jatkoaikaa. Tosin samahan se taitaa olla muidenkin maiden ihmisten suhteen.

Vielä jos ottaa huomioon, että tämän ketjun perusteella suurin osa ihan järkevinä tai "hyvinä tyyppeinä" pitämistäni kirjoittajista olisivat ensimmäisten joukossa karkaamassa, olisi rintamalla varmasti todella antoisaa hengata kaikenmaailman sotahullujen karjalalippisten kanssa (ei sikäli, että viittaisin keneenkään tiettyyn tässä ketjussa - lähinnä vain viestienne sisältöön). Voisi olla vähän vaikea pitää mielessä, että minkä puolesta tässä nyt ollaankaan taistelemassa. Näille tyypeille viestiksi, että lopettakaa jo se naurettava rauhanaikainen uhoamisenne, ketään ei kiinnosta teidän suuri urheus fantasialandiassa.

Yhtä kaikki, vastaan edelleen kyllä. Vaikka Suomi ja suomalaiset ovat välillä vähän ärsyttäviä, pitää meidän/teidän ihan itse saada päättää mitä olemme jatkossakin. Itse tuskin edes jään tänne kovin pitkäksi aikaa sitä katselemaan, joten jatkossa saan hakea ärsytykseni muista maista. Silloin valinta ehkä meneekin vaikeammaksi, jos on jo elämänsä siirtänyt johonkin muualle maailmaan ja tulee tieto, että Suomi on uhan alla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oho, melko yllättävä tulos huomioiden Jatkoajan yleisen meiningin. Ihan ensiksi täytyy sanoa, että pidän näiden tulosten valossa vähän huvittavana sitä, että olen ihan Jatkoajassakin saanut syytöksiä epäisänmaallisuudesta, koska olen esim. jääkiekossa kannattanut Suomen sijaan toista kotimaatani.
No jaa, onkohan se niinkään. Olen itse aika monikulttuurisesta perheestä ja totta puhuen oma kansallisuuteni ei ole edes suomalainen. Erinäisistä syistä. Ehkä se ja tuo monikulttuurinen sukulaistausta vaikuttaa näkemyksiini. Olen omasta mielestäni enemmänkin eurooppalainen, kuin suomalainen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Suomi on minulle koti, enkä haluaisi asua missään muussa maassa. Haluan myös, että maa jota pidän kotinani on turvallinen minulle ja perheelleni.
Rintamalle siis lähtisin, en mielelläni, mutta lähtisin silti.
Toivottovasti ei asiaa kuitenkaan ikinä tämän enempää miettiä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En tiedä olisinko Suomen puolesta, siis maan puolesta valmis, kuolemaan mutta lähimmäisteni puolesta vastaus on kyllä. Eli varmasti lähtisin puolustamaan Suomea jos tarve tulisi. Ja en minä kyllä minkään muun maalainen haluaisi olla, olen ylpeä suomalaisuudestani ja Suomesta. Tämä on kaunis maa, jossa on pääsääntöisesti hyvä asua ja elää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mä en ole Suomen valtiolle mitään velkaa! Valtio on mulle velkaa joka sekunnista minkä mä täällä elän!


No etkö sä sit voi niinQ lähtee täält poikke mitähä?!

Olisi kiva kuulla perustelu miksi valtio on velkaa sinulle? Muuta ihmeessä pois, jos ei miellytä.

Tarkennan omaa vastaustani, eli tämän maapläntin vuoksi en ole valmis kuolemaan, mutta kokonaisuuden nimeltä Suomi, johon kuuluvat läheiseni ja se länsimainen vapaus, mitä tämä valtio minulle tarjoaa, sen puolesta olisin valmis taistelemaan vaikka yhtä aikaa sekä ryssiä, että Yhdysvaltoja vastaan. Saa tulla vielä Kiinakin kimppuun.

Toki Suomi on koti, mutta toisaalta kotini voisi olla vaikkapa Norjassa, jos läheiseni asuisivat kanssani siellä. Koti on siellä, missä on hyvä olla. Tällä hetkellä Suomessa, mutta kymmenen vuoden päästä se voi olla jossain muualla. Pitääkö sitten taistella vuonoissa?
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Ennemmin kuolisin kuin kuuntelisin lopun elämäni vittuilua näiltä leijonariipukseen sonnustautuvilta isäm maan pulustajilta. Ei yksinkertaisesti pää kestäisi moista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös