Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta?

  • 48 970
  • 426

Olisitko valmis kuolemaan Suomen puolesta sodassa?

  • Kyllä, sen olen velkaa

    Ääniä: 131 40,2%
  • En, sota ei ole sen arvoinen

    Ääniä: 196 60,1%

  • Äänestäjiä
    326
  • Poll closed .

Viljuri

Jäsen
Cuben kaksoiskansallisuuden voi arvata (mahdollisesti väärin), mutta Ted Raikkaan kansallisuus kyllä kiinnostaisi, ellei Ted koe kysymystä liian henkilökohtaiseksi?

Aika lailla stereotypioita ja kliseitä tämä ketju valitettavasti sisältää, myös ns. moniarvoisten puolelta. Mutta olkoon, jokainen tulkoon autuaaksi tyylillään.
 

Les Crusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ducks
Vielä jos ottaa huomioon, että tämän ketjun perusteella suurin osa ihan järkevinä tai "hyvinä tyyppeinä" pitämistäni kirjoittajista olisivat ensimmäisten joukossa karkaamassa, olisi rintamalla varmasti todella antoisaa hengata kaikenmaailman sotahullujen karjalalippisten kanssa (ei sikäli, että viittaisin keneenkään tiettyyn tässä ketjussa - lähinnä vain viestienne sisältöön). Voisi olla vähän vaikea pitää mielessä, että minkä puolesta tässä nyt ollaankaan taistelemassa. Näille tyypeille viestiksi, että lopettakaa jo se naurettava rauhanaikainen uhoamisenne, ketään ei kiinnosta teidän suuri urheus fantasialandiassa.

Odottelinkin että koska tänne tulee joku sanomaan ainoan oikean totuuden, kiitos!

Mutta tuo karjalalippis-juttu on oikeesti väsynyt, vaikka kirjoittajan mielestä (edelleen) varmaan tosi hauska. En tiedä onko tämä tarkennus aiheellinen, mutta mainittakoon etten ole koskaan omistanut minkäänlaista Karjala-tuotetta, itse bisseä lukuunottamatta. Samoin tämä lähes yhtä hauska vertaus Suomi-leijonariipuksiin, ei ole myöskään ollut eikä tule.

Silti koen sen itsestäänselvyytenä että taistoon lähdetään jos "tanssiin haetaan". Voisi olla aika hilpeää katsella kun "omat" paskahousut yrittäisivät karkuun siinä kaaoksessa. Eiköhän siinä jo omat ottaisi hengen pois ennenkuin palmujen alle pääsevät.

Tämä on varmaan aika loputon aihe keskustella. Minä en kantaani muuta tässä asiassa tippaakaan, vaikken tosiaan mikään sotahullu ole. Uskon edustavani aikalailla yleistä mielipidettä. Samoin paskahousut ovat paskahousuja vaikka minä tai joku muu kuinka hienosti tänne kirjoittelisi.

Peace \/ Toivotaan ettei tätä tarvitse koskaan tosissaan miettiä. Koska mahdollista olisi että itselläänkin olisi paskat housuissa. Mutta sehän tarkoittaisi ainoastaan sitten että vihuja ammuttaisiin paskat housuissa... :)
 
Viimeksi muokattu:

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vastasin kielteisesti. Mutta mutta...

Jos oma lapsuudenkoti ja lähin perhe olisi suoraan uhattuna (lue: Putin joukkoineen 50 kilometrin päässä) eikä heitä saisi minnekään turvaan niin lähtisin. Jos taas kysytään, että lähtisinkö Imatralle ampumaan Venäjän pommikoneita alas ja puolustamaan Suomea kansakuntana, valtiona jne. kun muu perhe on Ruotsissa tms. turvassa niin en lähtisi.

Sen verran omaan napaan tuijottava paskiainen olen, että pitäisin huolen siitä, että vanhemmat ja lähiperhe saataisiin turvaan jonnekin ja lähtisin itse heidän mukaan. Enkä usko, että Suomi pystyisi Venäjää enää maasodassakaan pysäyttämään kuten vuosikymmeniä sitten.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos liikekannallepano tulisi niin kyllähän sitä joukko-osastooni ilmoittautuisin, tietäen mitä se tarkoittaa. Tiedä sitten millä tavalla sodankäynti vaikuttaisi omaan psyykkeeseeni mutta en ensimmäisenä kehtaisi käpykaartiin liittyä.

Jos tositilanteessa rintamakarkuruus olisi prosentuaalisesti samaa luokkaa kuin ketjun äänestystulos niin ehkäpä sitä harkitsisi kahteen kertaan lähtemistä, se täytyy myöntää. Ryhmäpaine voisi olla aika heikkoa. Tosin sotapropaganda tod näk astuisi peliin ja todellisia lukuja tuskin kukaan tavallinen jannu ei tietäisi.

Mikä on muuten nykypäivänä rangaistus-skaala sotilaskarkuruudesta Suomessa sodan aikana?
 

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
Nykyisen lainsäädännön mukaan varmaan sadan euron sakot ja puolen vuoden ehdonalainen.
 

Cube

Jäsen
Mutta tuo karjalalippis-juttu on oikeesti väsynyt, vaikka kirjoittajan mielestä (edelleen) varmaan tosi hauska. En tiedä onko tämä tarkennus aiheellinen, mutta mainittakoon etten ole koskaan omistanut minkäänlaista Karjala-tuotetta, itse bisseä lukuunottamatta.
Ilmeisesti sellainenkin tarkennus on paikallaan, että termi "karjalalippis" viittaa nykyään harvemmin konkreettiseen Karjala-lippikseen, vaan sen merkitys on enemmänkin symbolinen.
 

Animal

Jäsen
Kannattaa näiden "laivalla Ruotsiin, lentokoneella Costa Del Solille" -tyyppien seurata tarkkana uutisia ja ennakoida hyvissä ajoin mahdollisen kriisin eskaloitumista. Siinä vaiheessa kun joukkoja aletaan kutsua kokoon ja tilanne lähialueilla tarpeeksi kuumenee, on turha kuvitella pääsevänsä noin vain ilman passintarkastuksia tms. lentokoneisiin tai autolauttoihin. Ihan tiedoksi vaan, että ensimmäisiä paikkoja mitä tässä maassa suojataan ovat nimenomaan lentokentät ja satamat. Ja luulevatko jotkut oikeasti, etteivät viranomaiset EU:n sisällä pistä paluupostissa takaisin mahdollisia "karkureita", jos saavat kiinni?

Mitä omaan suhtautumiseeni ko. asiaan tulee, niin mahdollisuuksien mukaan yrittäisin hoitaa puolustuskyvyttömät omaiset + muut läheiset turvaan. Mitä omaan asenteeseeni tulee tuohon Suomen puolesta kuolemiseen, niin sen verran spartalaista näkemystä itseltäni löytyy, että mielummin kuolema taistelussa kuin vaikkapa jonkun pitkäaikaissairauden murtamana tai esimerkiksi alkoholismin tai ylipainon tyyliseen kansantautiin. Jokaiselle se aika tulee kuitenkin joskus, tavalla tai toisella, eikä sitä kannata sen enempää murehtia.

Parastahan tietysti olisi, ettei millekään sotaretkille tarvitsisi lähteä ja tiimat tulisivat täyteen ihan vanhuuden puolesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rintamalla en, koska uskon, että sinne riittää alhaisemmallakin älykkyysosamäärällä varustettuja jannuja.
Vähiin käy, jos vain sun jälkeen jonossa olevat kelpaavat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Otsikon kysymys "Olisitko valmis kuolemaan suomen puolesta" kuulosti jo niin absurdilta, lähinnä vitsiltä, että piti vähän jopa selailla ketjua. Ja täällä tuntuu olevan oikeasti tyyppejä jotka vastaavat myöntävästi ks. kysymykseen... Ei jeesus, sanon ma...

Mikä tässä elämässä on arvokkaampaa kuin oma henki? Sen ymmärrän että joku olisi valmis kuolemaan että saisi lapselleen tai rakkaimmalle lähimmäiselleen lisäaikaa tässä maailmassa, mutta että kuolla jonkun maan/hallituksen/instituution puolesta kuulostaa lähinnä päävikaisten hölynpölyltä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sen ymmärrän että joku olisi valmis kuolemaan että saisi lapselleen tai rakkaimmalle lähimmäiselleen lisäaikaa tässä maailmassa, mutta että kuolla jonkun maan/hallituksen/instituution puolesta kuulostaa lähinnä päävikaisten hölynpölyltä.

No eiköhän tässä kuitenkin tarkoitettu taistelua maamme puolesta toisin kuin itse kuolemista otsikon mukaan. Jos haluaa ymmärtää asian väärin niin ei siinä mitään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse äänestin kyllä vaihtoehtoa, mutta näin Rauhan aikana on vaikea käsittää mikä tilanne oikeasti olisi ja olisiko joukkojen kokoaminen niin helppoa. Toivottavasti tätä tilannetta ei tule ikinä vastaan täällä Suomessa. Myös näiden uhojien kannattaa muistaa, että nyt on täällä kyllä helppo kehua isänmaallisuuttaan, mutta sitten kun siihen pilliin vihellettäisiin olisi tilanne aivan toinen. Perhettä ja lähimmäisiään tottakai pitää suojella tosipaikan tullessa, mutta toisaalta ymmärrän myös tämän toisen vastakkaisen näkökannan mikä täällä on tullut esille jollain tapaa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asevelvollisuusarmeijan tarpeellisuus ja suomalaisten maanpuolustustahto ovat taas tapetilla Jatkoajan keskusteluissa, joten nostetaampa tämä äänestys jälleen ylös.

Olin näköjään neljä vuotta sitten äänestänyt vaihtoehtoa kyllä, enkä koe että kantani olisi sen jälkeen muuttuntut.

Tarkennan nyt kuitenkin sen, mitä aiemminkin olin kirjoittanut, eli oman hengen uhraaminen jonkun valtion puolesta ei ole se pointti. Mutta jos sotarintamalle lähtö olisi edessä, niin kuoleman mahdollisuus on silloin myös olemassa. Ja koska olen Suomessa asevelvollinen ja intin käynyt, niin tuskin ensimmäisenä karkuriksi ryhtyisin.
 
Viimeksi muokattu:

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ääntäni en enää pysty antamaan, mutta kyllä olisin valmis antamaan henkeni Suomen puolesta. Armeijan käyneenä pidän velvollisuutenani puolustaa isänmaatani sodan syttyessä. Vaikea sanoa, miten siihen suhtautuisi, jos sota syttyisi, mutta ainakin pakon edessä siihen olisi lähdettävä.

Eli Eino_Miehen kanssa samoilla linjoilla.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän kusetusvaltion takiako kuolisin? Never!
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämän kusetusvaltion takiako kuolisin? Never!
Ei liity mitenkään aiheeseen, mutta muistelisin että olet kertonut eläväsi työttömänä ja valtion tuilla. Siihen nähden ihan hauska lausunto. Kusetusta indeed. Jos muistan väärin, niin pahoittelut.

Tässä kyselyssä on kyllä huonot vaihtoehdot. Oikeastaan koko kyselyn otsikko on hölmö. Ei tässä varmaan mitään kamikaze-tyylin urhautumista tarkoiteta.

En minä koe olevani Suomelle mitään velkaa, eikä varmasti sota ole kuolemisen arvoinen asia. Läheisilleni kuitenkin olen velkaa ja kotipaikkana Suomeen on ehtinyt jo sen verran kuitenkin kiintymään, että häpeä varmaan seuraisi mukana aika pitkään, jos täältä sodan tullen livistäisin. Oikeista syistä käyty sota on hyvinkin hengen riskeeraamisen arvoinen. Sota itsessään taas kaikkea muuta.
 

gasp

Jäsen
Vastaus: En

Syy on siinä, ettei heru minkäänlaista arvostusta Kataisen ja Niinistön, toisin sanoen Euroopan Unionin johtamalle valtiolle.
Ja minusta sillä ei ole juuri merkitystä, että lukeeko jossain rekisterissä finnish tai russian. Eli jos vaikka Venäjä aikoisi vallottaa Suomen,
niin ehkä siinä keltämättä yhteiskunta muuttuisi heikompaan suuntaan kenties, mutta ei sen vuoksi vaikuta lähteä kuolemaan jos toinen
vaihtoehto on elää hieman pienemmillä sossun rahoilla tai eri veroprosentilla tai jotain vastavaa. Eli kyllä ne venäläiset sieltä ihan rauhallisesti
tulisi jos me ei lähdettäis laittaan turhaa vastarintaa.
 

julle-jr

Jäsen
Sotilasvala on vannottu, joten mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin rintamalle lähtö, toki kuolemaa välttelisin parhaani mukaan kuten sotilaan kuuluukin. Vala on kuitenkin vala, eikä siitä mennä luistamaan, tietenkään.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tämänhän voisi muotoilla hieman toisin, tosin itse katson aina Suomen edustaneen siis perhettä ja läheisiä, kotia ja kaikkea mitä täällä on hyvää. Tällöin ilman muuta. Totta kai tarkoitus ei ole ensisijaisesti kuolla. Ramboja varmasti on, mutta itse pyrkisin olemaan fiksu. Mahdoton muuten sanoa miten kuuppa reagoi tuollaisessa tilanteessa. Rintamalle lähtisin joka tapauksessa, se on varma.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei rintamalle kuolemaan lähdetä. Sinne mennään kalttaamaan vihollisia. Jos taiston tuoksinassa lähtee henki, niin sitten lähtee. Sellainen on jonkun osa sodassa.

Näin karvan verran päälle 4-kymppisenä aihe alkaa tulla henkilökohtaisessa mielessä vähitellen yhä vähemmän ajankohtaiseksi. Tositoimiin lähetettävät olisivat pitkälti nuorempia ikäluokkia. Oma sotilaskoulutuksenikin on luokkaa konttorirotta, mikä oli aikoinaan oma valinta kun upseerikouluakin oli tarjolla. Olen varmaan siinä porukassa jota ei kutsuttaisi kertaamaan, vaikka PV:lla olisi rahaa niin että nurkista laudat repeilisivät.

Mutta jos kutsu tulisi, niin tokihan Kääpiö lähtisi. Näin olen käsi pystyssä muinoin luvannut, ja se myös pidetään mitä luvataan. Helppoa tietysti sanoa, kun tiedän etten oikein ole enää kohderyhmää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin kauan kuin on mahdollista vältellä sankarikuolemaa niin sen tulen tekemään. En koe olevani niin paljon velkaa tälle maalle, että henkeni sen puolesta antaisin eli mielummin karistaisin tämän maan pölyt jaloistani kuin lähtisin rintamalle elämään elämäni kenties viimeisiä hetkiä. Enkä usko, että teko aiheuttaisi omantunnon kolkuttelua jälkikäteen vaan minulle oma henki on tärkeämpi kuin tuhansien suomalaisten henki.

Lapsena ja teininä olin vielä isänmaallinen ja eräässä ikäkauteni vaiheessa haaveilin sotilasurasta mutta nyt en voi kuin päätä pyöritellen katsella sitä vladia, joka moisia ajatteli. Onneksi ne haihattelut ovat taaksejäänyttä elämää.

vlad.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ei rintamalle kuolemaan lähdetä. Sinne mennään kalttaamaan vihollisia. Jos taiston tuoksinassa lähtee henki, niin sitten lähtee. Sellainen on jonkun osa sodassa.

Hyvä asenne. Sotaan - tuohon ikävään poikkeustilaan - mennään tuhoamaan ja tappamaan vihollisia, eikä kuolemaan kunnialla.

Jos lähihistorian suuria kuvioita karrikoidaan, niin Saksa (ja varsinkin Waffen SS) ja Japani lähtivät sotaan "kuolemaan kunniakkaasti", mutta USA lähti sotaan tappamaan vihollisia mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti(=epäreilusti by ylivertainen ilmavoima ja tykistö).

Tuskin sitä sodassa tulisi jatkuvasti omaa kuolemaa ajateltua. Enemmänkin yrittäisi asennoitua siten, että hoitamalla homman mahdollisimman hyvin, minä ja jälkipolvet voivat elää parempaa siviilielämää. Vaikea toimia tehokkaasti, jos oma (ja omien) kuolema sekä muu negailu on jatkuvasti mielessä.

Eli olisin valmis sotimaan ja tappamaan Suomen puolesta. Jos oma henki lähtee, niin se on pieni sotatappio, mutta ei rintamalle menon tarkoitus.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei kai tuota kehtaisi peiliin katsoa mikäli ei tarttuisi mahdollisuuteen. Muutenkin elämässä pitää tarttua vastaan tuleviin mahdollisuuksiin. Jos elämän aikana sattuisi jotain niin ainutlaatuista kuin sota, niin eihän siinä nyt mitenkään voisi ruveta sivuosaan. Toki tarkoitus ei tietenkään olisi kuolla ennen aikojaan, mutta koska kuitenkin kuolemme johonkin, niin mikäs sen parempi mahdollisuus välttää vanhainkoti vaippoineen kaikkineen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös