Oletko vaihtanut joukkuetta?

  • 19 724
  • 153

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Viestin lähetti finnjewel
Aivan skidinä Mansessa ehdin kannattaa Tee-Koo-Veetä, koska siellä pelasi Vasara-Pulli. Hauska lempinimi nääs.

Heh... TK-V.n eli nykyisen KOO-VEE:n legendaariset ketjutha olivat Hoo Pulli - Koo Pulli - Puu Kulli ja kakkonen Ylämäki - Alamäki - Reunamäki :)))

Viestin lähetti Kirveellä töitä TVanhan liiton fanit ja tällä tarkoitan jo 50-70-luvuilla kannattaneita valitsivat joukkueensa pitkälti yhteiskunnallisen asemansa perusteella. Ilves ja KOOVEE keräsivät pääsääntöisesti työläisten kannatuksen kun taas TBK, myöhemmin(-55) Tappara keräsivät suomen -ja ruotsinkielisen ylemmän keskiluokan äänet.

Niin näistä seuroistahan TK-V eli KOO-VEE oli ja on yleisseura (=useita lajeja), joka kuului alunperin TUL:oon (Työväen urheiluliitto) ja joskus tuossa 1960-luvulla uuteen TUK:oon (Työväen urheilun keskusliitto?), mutta tuona politisoitumisen aikana seura kuitenkin irtautui näistä liitoista ja nykyisin sen eri lajijaostot kuuluvat ko. valtakunnallisiin lajiliittoihin. Tapparalla ja Ilveksellä ei tietääkseni ole ollut näin selvää poliittista taustaa.

Niin ja itse asiaan. Seuranvaihtoni? Raumalla kasvanut lukkolaiseksi, mutta parikymmpisenä muutto Tampereelle ja totinen yritys täkäläisiin joukkueisiin. 1970-luvulla Tapparan kausikorttikin muutaman talven. Menestystä tuli, mutta ihmisellä on juuret: ei Lukosta pääse irti.
 

Carsten

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Objektiivisia mielipiteitä

- Kaikki Kärppien alle 20v kannattajat on gloryhunttereita.
- Kaikki Jokerien kannattajat oli 90-luvulla gloryhunttereita, mutta nykyään ne on aitoja.
- HIFK:n kannattajia voisi ensin luulla aidoiksi, mutta koska hihki on niin vitun mediaseksikäs, ei asia olekaan aivan yksinkertainen. Ehkä 50/50.
- Kaikkien pienempien jengien kannatus on puhdasta, varsinkin Saibun ja Lukon (miksi? me like). Lukko taitaa tosin juuri nyt olla aika "iso".

-TPS:n kannatus on kovin jaloa ja puhdasta. Se on (varsinkin tällä kaudella=) ainoa pyyteetön rakkauden muoto. Tämä ei ole aivan helppoa, sillä kaikki vihaa meitä ihan silmittömästi. Eihän me olla pitkään aikaan edes voitettu mitään, kele! Let it go!

Ainii: Bluesin kannatus on masokismia puhtaimmillaan, joten kai sekin on melko "aitoa". Jotain ihme perverssejä..

Mutta miten ihmeessä joku voi vaihtaa joukkuetta?Ehkä jos lapsena muuttaa, en tiedä, tuntuu mahdottomalta. Minusta se on ihan pelleilyä.

Nooni, provoutukaa olkaahyvä.
 

scholl

Jäsen
Moni vaihtaa näköjään joukkuetta melkein kuin autoa. Se on melko hämmentävää ja herää kysymys, että seuraavatko ko. henkilöt ko. lajia ollenkaan vai ovatko he juuri sitä porukkaa, joille on kohokohta ne popcornit tai jäätelö mitä halleilla myydään.

Itse en ole koskaan vaihtanut, enkä vaihda. Snadista asti tullut seurattua IFK:ta. Porvarillinen imago, suomenruotsalaisuus, Frank Moberg, Hakki Hagman ja se, että faija vei matsiin varmaan päällimmäiset syyt miksi IFK ja kuten sanottua IFK-laiset eivät vaihda (se on liksom en gång ja alltid). Tai no jos IFK joskus lopetetaan niin sit mun on pakko vaihtaa Bluesiin, joka onkin jonkinlainen kakkossuosikki. Muiden matseja en katso. Kerran olen ollut jonkun firman vieraana katsomassa Jokerit-HPK, mutta sen jälkeen en ole enää mennyt vieraiden jengien matseja tsiigaa. Huoratkoon muut, minä en.
Karhu-Kissat ja HJK ovat muita pk-seudun lätkäjengejä, jotka ovat joskus saaneet sympatioita. PiTa sen sijaan nimensä mukaisesti ei.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
en oikeastaan - niitä vaan on paljon

Olen asunut vähän ympäri maailmaa niin kotomaassa kuin ulkomaillakin. Syntymäkaupungista sympatiat ovat Hokille olemassa - opiskelupaikkakunnalta Kärpille - ja nykyisellä sijainnillani Bluesille.

Koripallo/jalkapallo- suosikit ovatkin sitten niissä ulkomaiden vanhoissa "kotikaupungeissani"

Nimim. "homeless"
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti blue line
Taitaa olla mulla huono päivä, mutta alkoi vain ärsyttämään aivan helvetisti kirjoittajat, jotka ottavat asiakseen kertoa, että kerran joukkue x, aina joukkue x. Ei sitä ole kukaan kysynyt.

Niin ketjun avaaja kysyi: "Oletko vaihtanut joukkuetta?" Eli ilmeisesti haluaisit vain vastauksen "kyllä" tai "ei". Valitettavasti vain noin lyhyet vastaukset ovat chattausta ja on sinänsä mielestäni yhtä mielenkiintoista seurata tässä ketjussa sekä kyllä että ei vastanneiden tarinoita. Siinä tulee esille myös se joukkueiden suhteellinen tärkeys kirjoittajille.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Se on Ilves. Vain ja ainoastaan Ilves. Nyt ja ikuisesti. Olen ehkä siitä vähän erikoinen Ilvesmies, että en tunne mitään pyhää vihaa edes noita pirun porkkanapöksyjä kohtaan. Paitsi silloin kun pelataan niitä vastaan. Silloin vihataan kaikkia. SM-Liigajoukkueiden järjestys IMO on jotakuinkin tälläinen.

1. Ilves
.
.
.
.
.
.
.
2. Pelicans
3. Ässät
4. Lukko
5. HIFK
6. JYP
7. SaiPa
8. HPK
9. Tappara
10. TPS
11. Kärpät
12. Jokerit
13. Blues

Eli "maakunnat" ovat enemmän minun mieleeni. Jos Ilves ei voita mestaruutta, voisi jompikumpi länsirannikon joukkueista viedä kannun kotiin pitkästä aikaa. HIFK on perinteinen, ei liian tylsä. Miinusta ylimieliset kannattajat. JYP, SaiPa ja Kerho on pieniä, ja Tappara kuitenkin tamperelainen. Tepsillä on perinteitä. Turku tietenkin pitkä miinus. Kärppiin kohdistuvaa negatiivisuuttani en oikein itsekkään ymmärrä, Liigaannousun jälkeen olivat TOP vitosessa, mutta ehkä ne on nyt liian rikkaita. Jokerit on raha. Blues muovinen, Kiekko-Espoo olisi ihan ok joukkue.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
n.15vuotta kerhon edesottamuksia seurannut :) Äitin suku pääpiirteittäin Hämeenlinnasta ja rinkelinmäellä käynyt paljon enon kanssa.

Uskollinen fani en tietysti ole aina ollut :) SM-liiga kiinnostus alkoi taas 90-luvun lopussa kun kerho alkoi pelaamaan :)
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän IFK ole näyttänyt suuruutensa minunkin kohdallani. Alle kouluikäisenä näin ensimmäisiä NHL-finaaleja tv:stä, jolloin jotain niistä peleistä edes tajusin. No sitten kun vähän tajusi pelistä jotain, niin eipä tarvinnut nähdä kuin muutama SM-liigapeli, jossa seassa oli yksi IFK:n peli. That's it. Ajattelin, että tuo jengi on kaikkein coolein ja peliasut mitä mahtavimmat. Tummanpunaista :)

Niin ja asunut Oulussa koko elämäni, mutta mitään pelkoa siitä, että alkaisin Kärppiä kannattamaan ei ole. IFK:n pelityyli, fanilauma ja koko olemus huokuu jotakin maagista minua kohtaan, joka aiheuttaa kylmiä väreitä. Kärpät porskuttaa ja kuittia tulee, mutta so what? Yksi jengi on sydämessä, enkä ikinä pystyisi ymmärtämään, että joku vaihtaa suosikkijoukkuettaan esim. paikkakunnan tai jonkun muun takia, ei voi käsittää. Itse olen niin syvä kannattaja, etten voi ajatellakaan.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tunnustan minäkin takkia kääntäneeni, tosin takaisin valoon löytäneeni tieni...

Alkujaan polvenkorkuisena olen isän ja siskon kanssa käynyt katselemassa Hämeenlinnan Tiikereiden pelejä. Siis aika oli ennen nakkisotaa kun Rinkelinmäelle oli rakennettu tekojää ja siitä oltiin tekemässä jäähallia.
Sitten kymmenen ikävuoden paikkeilla Tiikereiden lopetettua "tosipelit" löysin HPK:n ja siitä alkoi ikuinen viha-rakkaus -suhde, jota on nyt kestänyt liki kaksikymmentä vuotta, väliin tosin mahtuu muutaman vuoden IFK-keikka...
IFK on aina ollut, ehkä sen punaisen värin takia, se paras vierasjoukkue, jota on ollut kiva katsella. HPK:n kannattajuudessa tuli totaalisesti takki täyteen -98 ja sitä kesti aina vuoteen -03 saakka.
Toki seurasin Kerhon tilannetta sivummalta ja tiesin missä mennään, mutta IFK oli se ykkönen, iso juttu.
Ja kuten yleensä huonoissa ja äkkiä alkaneissa suhteissa elämässäkin käy, maku happani ja lopulta haihtui kokonaan ja rupesi vanha suola janottamaan. Ei auttanut vaikka kuinka harasi vastaan niin silti kävi tie taas tuttuun ja turvalliseen Rinkulan halliin. Kotiinpaluu oli huikaisevan tuntuinen. Ei tästä enää syrjähyppyjä tehdä, seuraavan kerran lähdetään sitten vain ja ainoastaan jalat edellä.

Edit: kirjoitusvirheet kun näppis on rikki
 

M10

Jäsen
Viestin lähetti Professori McGarmiwa
HPK:n kannattajuudessa tuli totaalisesti takki täyteen -98 ja sitä kesti aina vuoteen -03 saakka.
Toki seurasin Kerhon tilannetta sivummalta ja tiesin missä mennään, mutta IFK oli se ykkönen, iso juttu.
Ja kuten yleensä huonoissa ja äkkiä alkaneissa suhteissa elämässäkin käy, maku happani ja lopulta haihtui kokonaan ja rupesi vanha suola janottamaan.


Gloryhunter.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Morrow10
Gloryhunter.

En ihan kuitenkaan. Joukkueen vaihtoon ei vaikuttanut IFK:n mestaruus (olin jo ennen pleijareita kääntänyt takkia) vaan se, että joukkueessa pelasi tuttuja "poikia" joitten uraa oli tullut seurattua ja joukkue oli jo se toiseksi paras. (Mitä se kyllä vieläkin on.)
 

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Samaa joukkuetta on kannatettu ja seurattu silmä kovana taaperosta saakka. Sieltä ne näitä päiviä edeltävät loistavat muistot tulevat ensimmäisenä mieleen.

Siis tilanne on se että, KÄRPÄT OR DIE! Joukkuetta ei jätetä eikä vaihdeta. Paskassa on tarvottu edellisen menestyksen jälkeen pitkään ja hartaasti. Aurinko paistaa jälleen, hyvä niin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ensimmäisiä kertoja SaiPan peleissä tuli oltua kaiketi joskus Ralph Coxin aikaan mutta tuolloin en vielä peleistä paljoa tajunnut. 90-luvun taitteessa aloin kannattamaan SaiPaa oikein todenteolla eikä paluuta ole ollut. Nykyään tuntuu, että tunne vain vahvenee vaikka rämmitään joka saatanan vuosi.

Ei "omaa" joukkuetta voi vaihtaa.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
long long time ago

joskus pikku skloddina 80/90 luvun taitteessa tuli kannatettua pääkaupunkiseudun kaikkia jengejä, perjaatteessa olin jääkiekkofani :)

myöhemmin 90-luvun alussa tuli oltua pikkaisen enemmän jokeri kuin hifk fani... mutta pikkuhiljaa Boykot, Järvet, Saket yms. löytyivät. Tajusin että joko tai, joten HIFK:n jäi.. toisaalta eräällä tytöllä oli suuri vaikutus asiaan tuolloin nuorena :)
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Ei, en ole koskaan vaihtanut kannattamaani seuraa. Kuitenkin pitää todeta, että koska isäni, enoni ja lähes kaikki muut läheiset sukulaiset kannattaa Ilvestä, tuli sitä itsekkin seurattua aika paljon ja nuorempana kävin kummankin pelejä katsomassa. Yleensäkkin toivomus oli, että tamperelaiset joukkueet pärjää. Nyttemmin vanhempana olen profiloitunut enemmän Tapparan kannatajaksi ja Ilves yms. on jääneet vähemmälle huomiolle. Silti ykkönen on ja on aina ollut Tappara ja myös kakkonen on ja on aina ollut Ilves. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä kumpaa kannattaa enemmän, aina sen sentään on tiennyt.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Mun on kyllä vaikeaa ymmärtää joukkueen vaihtaneita henkilöitä tai vaikka Oulussa syntynyttä ja siellä asuvaa Hifk:n kannattajaa. Ei mun tarvitsekaan ymmärtää.

Itse olen Raumalla syntynyt ja nyt 8. vuosi menossa Turussa ja olen huomannut, että mitä kauemmin olen täällä asunut, niin sitä fanaattisempi Lukon kannattaja olen ollut. Lukon kannattajuus tuli jo varmasti äidin maidossa. Raumalla lukkolaisuus on niin syvällä jo kaupungin kulttuurissa ja raumalaisuudessa, ettei muuta vaihtoehtoa olisi edes ollut.

Ehkä juuri tästä syystä moni suuremmissa kaupungeissa asuvat ovat joukkuettaan vaihtaneet. Tai sitten esim. kahden liigapaikkakunnan välissä asuvalla ei ole sitä kaupunki-sidonnaisuutta joukkueeseen.

Kysyin 35-vuotiaalta opiskelu kaveriltani, joka on Tps:n kannattaja, että vieläkö hän jaksaa innostua peleistä kuten minä. Tähän hän vastasi,että fanaattisuus loppui kolmikymppisenä..hmm..mahtaakohan näin käydä?
 

TeePee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat menee kaakonkulmalle
Se on SaiPa, ollut aina ja tulee olemaan. Eihän joukkuetta voi vaihtaa. Työpaikkaa, asuntoa, autoa ja jopa vaimoa voi vaihtaa, mutta ei kannattamaansa seuraa. Se on ja pysyy!

SaiPan kotiottelun näin ensimmäisen kerran kaudella 1974-1975, vastassa oli tuolloin Jokerit. Siitä alkoi nyt jo yli 30 vuotta kestänyt yhteinen taival suosikkijoukkueeni kanssa. Aktiivisempi Kisapuistossa vierailu alkoi tosin vasta kaudella 1980-1981, paikalla oltiin aina kun kyyti jäähallille vain järjestyi. 1980-luvun puolivälin jälkeen olenkin sitten ollut paikalla käytännössä kaikissa kotiotteluissa ja vieraspelejäkin kertyy edelleen n.5-10/kausi.

Yhdessä on SaiPan kanssa eletty niin voitot kuin tappiotkin, mukaan mahtuu niin liigan nousuja kuin liigasta putoamisiakin. Edes pitkät divarivuodet konkurssin partaalla taistellen eivät horjuttuneet. Missään vaiheessa ei ole edes käynyt mielessä että vaihtaisin kannattamaani joukkuetta. Voittajan puolella on helppo olla, mutta kyllä altavastaajan ja vuodesta toiseen rämpivän seuran faninakin kokee hienoja hetkiä. Isoja seuroja on mukava kiusata, ja kyllähän voitot ja menestys maistuvat sitten kaksinverroin makeammalta kun niitä joskus kohdalle sattuu.

Eikä fanaattisuus mihinkään ole hävinnyt, vaikka ikää mittariin kertyy vuosi vuodelta lisää. Tunne vain vahvistuu, SaiPaa en vaihda!
 

Boomhauer

Jäsen
Joskus ennen koulun aloittamista, eli elämäni seitsemänä ensimmäisenä vuotena tuli kannatettua milloin mitäkin. Ainakin Kiekko-Espoo, HIFK, Jokerit, Ilves ja TPS olivat jossain vaiheessa ns. suosikkejani.

En muista olivatko kotipihan vai koulun pihan kovimmat jätkät syyllisiä siihen, että aloin kannattamaan HIFK:ta. Joka tapauksessa näinä aikoina alkoi jääkiekon seuraaminen muutenkin lisääntyä mm. jääkiekkokorttien muodossa, ja suosikkijoukkue ei sitten näistä ajoista (aloitin koulun syksyllä 1993) enää vaihtunutkaan. Jossain vaiheessa (1995 taisi olla) taisin tosin gloryhuntata TPS:ää HIFK:n rinnalla.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Turhaa tämmönen kirjoittelu, mutta...

SaiPa aina ja ikuisesti, jos tippuisi liigasta, niin sitten ihan sama kuka voittaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Palloseuraa olen aina kannattanut, jos seura lakkaisi olemasta, niin en enää kyllä kiekkoa seuraisi kuin satunnaisesti telkkarista. Muuten kävisin katsomassa, vaikka 2.divari pelit, jos TPS siellä pelaisi.
 

Skii 27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FPS, Edmonton Oilers,
Tappara->ÄSSÄT

Pienenä poikana kaveripiirini "puhui" minut Tapparan kannattajaksi.

Kunnes isäni vei minut kerran katsomaan Ässät-Lukko peliä lauantai-iltana. Vuotta en muista (80-luvun lopulla), enkä paljoa pelistäkään mutta sen tunnelman muistan kun täysi halli huusi Lukon kumoon.

Sen jälkeen lensi tappara roskiin. Ja rintaan kasvoi iso patasydän. Kaiken kukkuraksi sain selville että perhetuttuihin kuuluu Rocky Rautakallio, häneltä saatu pelimaila on vieläkin tallessa. Jonka sain kyllä silloin kun hän pelasi HIFK:ssä viimeistä kauttaan mutta kummiskin.

Meinasin kyllä kerran nassikkana sahata siitä lyhyemmän mutta isäni pelasti sen sahapukilta. ;)
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Viestin lähetti Wiltord
No sitten kun vähän tajusi pelistä jotain, niin eipä tarvinnut nähdä kuin muutama SM-liigapeli, jossa seassa oli yksi IFK:n peli. That's it. Ajattelin, että tuo jengi on kaikkein coolein ja peliasut mitä mahtavimmat. Tummanpunaista :)




Minua taasen vietiin pronssikerhon ja silloisen reippaan peleihin ja silloin suurimman intohimon kohteeksi muodostui oheistoiminta, makkaran myynti lähinnä. Kun opin pelistä itse jotain pikkuhiljaa ymmärtämään ja sosiaalinen ympyräri laajeni, aloin huutamaan HIFK:n puolesta. Olen siis varmaan joskus hurrannut HPK:n ja Reippaan puolesta. Itse en vaan noista ajoista paljoakaan muista. Epätoivoisia yrityksiä vanhemmiltani saada jälkikasvusta myös pakana. Sitten vain eräänä päivänä näin punanutut jäällä ja ymmäsin heti elämäni keskipisteen, tarkoituksen ja syyn elää... kasvoin siis pikkuhiljaa aikuiseksi!



En voisi kuvitellakkaan muuta. Voin oikeastaan fyysisesti pahoin, kun ajattelenkin itselläni pakanapaitaa päällä.
Helsingissä myös, mutta suurimman osan elämästäni olen asunut "maalla" ja poikittaista on tullut. Elämäni olisi siis voinut olla huomattavasti kivuttomampi ilman ifk:ta, mutta koen sen lähinnä uskon asiaksi käännyttää tätä pakanakansaa. Joidenkin elämän tehtävä on vain lähinnä käännytystyötä, kertoa paremmasta elämästä, paremmasta huomisesta, ystävyydestä ja veljeydestä. On vain niin hyvä elää.
kuuluisan bändin kuuluisaa laulua mukaillen... helvetti jäätyy ensin!
En pysty ymmärtämään, että joku joka TODELLAKIN kannattaa sydän verellään jotain, vaihtaisi toiseen vaikka vaimon tai paikkakunnan vaihdon takia. Veljet ja siskot, uskoa koetellaan joskus, mutta taivaspaikka odottaa. Ruoho ei ole vihreämpää kehäkolmosen ulkopuolella, se ei edes näytä siltä, joten hanki uudet silmälasit tai tarkista lääkityksesi... tai kokeile puhumista ensin lähimmäistesi kanssa, ennenkuin teet elämäsi huonoimman päätöksen!

edit: pahimmat kirjoitusvirheet
 
Viimeksi muokattu:

Ipatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aloin kannattamaan Ilvestä vuonna 85....kun menin kouluun.. Siellä oli kaksi leiriä, Ilveksen ja Tapparan leirit ja minähän Ilveksestä innostuin ja sinä syksynä tuli aloitettua tämä kannattajuus..
Tytär syntyi vuonna -98 ja hänet on kasvatettu myös Ilveksen kannattajaksi, vauvasta käynyt hallilla ja nyt se on koko perheen yhteinen juttu :)
Vaihtoa ei ole ikinä tapahtunut eikä tapahdu, tietenkään ei voi lapsen mieltä kääntää jos näin käy..mihin en kylläkään usko :)
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Viestin lähetti Ipatsu
Aloin kannattamaan Ilvestä vuonna 85....kun menin kouluun.. Siellä oli kaksi leiriä, Ilveksen ja Tapparan leirit ja minähän Ilveksestä innostuin ja sinä syksynä tuli aloitettua tämä kannattajuus..
Tytär syntyi vuonna -98 ja hänet on kasvatettu myös Ilveksen kannattajaksi, vauvasta käynyt hallilla ja nyt se on koko perheen yhteinen juttu :)
Vaihtoa ei ole ikinä tapahtunut eikä tapahdu, tietenkään ei voi lapsen mieltä kääntää jos näin käy..mihin en kylläkään usko :)


Noista lapsosista vielä.
Esikoinen oli n. 2 -vee, tulin kotiin töistä ***vetin väsyneenä ja muksu tuli eteisessä vastaan. Se oli kaivanut kaapistaan oman HIFK:n paidan ja seisoi siinä eteisessä ja sanoi: isi, isi, pyhä paita , pyhä paita ja silitti kissaa paidassaan. Voi venäjä, tuntui paremmalta kuin sen muksun tekeminen pari-kolme vuotta aikaisemmin....
Nykyään hänen nuketkin nukkuu HIFK:n lippuun peiteltynä.
Usko on kova, enkä usko, että se tästä perheestä poistuukaan koskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös