Oletko vaihtanut joukkuetta?

  • 19 720
  • 153

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
kenties eivät kannattaneet ketään. Sama gloryhunttaushan tapahtui v. 69 ja 70, kun HIFK menestyi. varsinkin ns. uudet fanit ja nuoret (12-15 vuotiaat) usein menevät sen kelkkaan, joka menestyy ? onko siinä sitten jotain väärää ?

Uskoakseni juuri näin on käynyt, eli moni alkoi seuraamaan lätkää ja nimenomaan Jokerilätkää Teemu Selänteen "tuoman" 80-90 -luvun vaihteen buumin myötä - varsinkin monet nuoret tytöt.

Muistan kouluajoilta nimenomaan näitä nuoria "Jokerityttöjä", joita oli todella paljon.

Jottei asia käy tässäkään ketjussa epäselväksi - allekirjoittanut on "syntynyt" Jokeriksi. Valitettavasti ihan Töölön Vesaa en ehtinyt näkemään, pari vuotta myöhemmin kun vasta synnyin. Juuret ovat silti olemassa sinnekin =).

Muuta lätkäjengiä kuin Jokerit allekirjoittaneelle ei koskaan SM-Liigassa ole ollut, eikä tule - "omana" jenginä pysyy. Mä olen itse asiassa niin älyttömän hölmö, että istun katsomassa mahdollisuuksien mukaan kaikki onnettomat Pelicans ja Saipa -nyhjäyksetkin. Ja katson Jokerikiekkoa silloinkin, kun esim. valmentaja tms. ei miellytä.

Omista vahvoista "juuristani" huolimatta en allekirjoita täällä esitettyä "kannattajaksi synnytään" väitettä. Useimmiten (väitän) joukkue valikoituu nuoren päässä jonkin vaikutteen tuloksena. Joskus niin että isi tykkää HIFKistä ja penska päättää olla juuri päinvastaista mieltä. Joskus niin että nuoren skidin mielestä joku logo on söpö (tytöt) tai siisti (pojat). Tai sitten perinteisemmin isin/broidin/frendin tms. jalanjälkiä seuraten tai muusta lähiympäristön vaikutuksesta. Henkimaailman juttuja ja fiilispohjaisia nämä valinnat ja niihin päätyminen kuitenkin ovat.

Kunnioitan kuitenkin jokaisen oikeutta kannattaa ja valita seuransa kuten tykkäävät. Tärkeintä on että itse viihtyy joukkueensa suorituksia seuratessa ja siitä saa elämyksiä. Lätkän seuraaminen, sen aiheuttamat tunteet ja älyttömät väännöt esim. HIFK-fanien kanssa ovat rikkaus, jota en vaihtaisi helpolla pois. I love this game!
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Kroits
Onko joukossamme kuitenkin sellaisia, jotka syystä tai toisesta ovat ensin kannattaneet joukkuetta A ja jossain vaiheessa halunneet vaihtaa ja siirtyneet joukkueen B kannattajiksi.

Halunnut olen varmaankin viimeksi vain viikko sitten, jolloin JYPin kausi päättyi vähän turhan aikaisin. Mieluustihan sitä fanittaisi tällä hetkellä vaikkapa juuri "Kroitsin" Kärppien puolesta.

Tämä(kin) on kuitenkin sellainen asia, jossa pelkkä halu ei riitä.
Kuten jo parissakin ketjussa täällä Jatkoajassa olen sanonut, minulle JYPin kannattaminen on tullut isäni ja isoveljeni kautta sen verran luonnostaan ja jo sen verran pienestä pitäen, ettei yksinkertaisesti ole mahdollista, että joskus alkaisin kannattaa jotan muuta joukkuetta.

Sen verran raskaita hetkiä tämän oman suosikkijoukkueeni kanssa on tullut elettyä, että monta kertaa on halunnut unohtaa koko paskan. Nopeasti on tullut kuitenkin huomattua, ettei se yksinkertaisesti millään onnistu...
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti Kirveellä töitä
Juuri näin. Tämän takia luultavasti Jokeri-kannattajia on ivattu pitkin 90-lukua, luulenpa kannattajista ainakin puolet olevan ns. myöhäisheränneitä gloryhuntereita. Vai missä olivat nämä yleisömassat ennen Harkimon pelastusoperaatiota? Kenties HIFKi-hallissa?
Jos tarkoitat Helsingin jäähallia, niin siellähän ne yleisömassat olivat sen jälkeenkin. Kun Jokerit sitten muutti nykyiseen halliinsa, katosi tuosta yleisömassasta pikkuhiljaa osa, etenkin sieltä uskollisimmasta, tai ainakin pisimpään joukkuetta seuranneesta/kannattaneesta päästä.

Nykykannattajista kovinkaan moni ei myöhäisheränneen gloryhunterin tunnusmerkkejä varmasti täytä, ainakaan jos puhutaan niistä muutamasta tuhannesta, jotka edes joskus käyvät peleissäkin suosikkijoukkuettaan kannustamassa (ja ei, tähän ei lasketa suurinta osaa ko. hallin vakiokatsojista).

90-luvun alun buuminkin mahdollisti se, että Jokereilla oli heikosta menestyksestä huolimatta ennestään vankka kannattajakunta, joka sitten kertaantui monien ennestään jääkiekkoa korkeintaan sivusilmällä seuranneiden innostuttua Jokereista. Varmasti oli niitäkin, jotka vaihtoivat suosikkijoukkuetta menestyksen takia, etenkin Helsingin ulkopuolella, mutta heidän osuutensa "yleisömassoista" oli kyllä varsin rajallinen.

Itsehän olen toki kannattanut nykyistä suosikkijoukkuettani niin kauan kuin muistan.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Sm-liigassa joukkue vaihtelee kiinnostavuuden mukaan, olen siis ilmeisesti sekakäyttäjä. Änärissä Sabres on ollut aina ainoa vaihtoehto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kerran Lukko, aina Lukko.
 

tilkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Capitals, Bruins, #19
-OO- peesaten, kerran Jokerit, aina Jokerit. Tähän täytyy sanoa, että suurin osa kavereistani on kääntänyt takkinsa pohjoisen paholaisen puoleen. Eli Kärppiin. Mutta itse en vois kuvitella vaihtaakkaan seuraa, mutta kiinnostus muutamia seuroja kohtaan on noussut hitusen.

edit. väärä kirjoasustus
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitaa olla mulla huono päivä, mutta alkoi vain ärsyttämään aivan helvetisti kirjoittajat, jotka ottavat asiakseen kertoa, että kerran joukkue x, aina joukkue x. Ei sitä ole kukaan kysynyt. Pitääkö tänne nyt sitten kaikkien tulla kertomaan oma yhden joukkueen taustansa. Perustakaa oma ketju sille. Ketjun avaajan kysymys nimittäin on varsin mielenkiintoinen, eikä millään jaksais etsiä ne olennaiset viestit kaiken turhan fanittamisen joukosta. terveisin nimim. wannabemoderaattori.

Omasta puolestani voin todeta, että Virmanen yrittää vuosi vuoden jälkeen kovasti ajaa minua suosikkijoukkueen vaihtoon. Ei ole vielä onnistunut, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Ymmärrän erittäin hyvin niitä, jotka ovat vaihtaneet Jokerit johonkin muuhun vaihtoehtoon viime vuosina.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti blue line
Taitaa olla mulla huono päivä, mutta alkoi vain ärsyttämään aivan helvetisti kirjoittajat, jotka ottavat asiakseen kertoa, että kerran joukkue x, aina joukkue x. Ei sitä ole kukaan kysynyt.

Ei ehkä ole kysynyt, mutta ketjun avaajakin taisi tuolla tavalla kysymykseen vastata. Miksi siis vastaajatkin eivät saisi niin tehdä?

Itse en tosin ikinä käytä tuota "blue linen" mainitsemaa "kerran JYP, aina JYP" -slogaania. Tuosta kun saa hieman sellaisen vaikutelman, että minun olisi ihan periaattesta tai jopa pakosta kannatettava aina samaa seuraa. Mistään sellaisesta kun ei ole omalla kohdallani kysymys, vaan ihan pelkistä tunteista JYPiä kohtaan.

Viestin lähetti blue line
Ketjun avaajan kysymys nimittäin on varsin mielenkiintoinen

Minusta se taas on hyvinkin outo, sillä en itse voi oikein ymmärtää ihmisiä, jotka vaihtavat suosikkijoukkuettaan. Toki jos aidosti muutos syvällä sisimissään muutos tapahtuu, niin eihän siinä mitään. Kuitenkin etenkin blue linen mainitsema asenne, että "Virmanen yrittää vuosi vuoden jälkeen kovasti ajaa minua suosikkijoukkueen vaihtoon", kuulostaa minusta todella naiivilta. Tuntuu todella oudolta, että yksi ihminen isossa organisaatiossa saa jonkun harkitsemaan suosikkijoukkueensa vaihtoa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kun on Kotkan kasvatteja, kuten Louhivaaran Ossi niin valinta on aika vapaa. Kakarana tuli käytyä KooKoon matseissa, mutta aktiivisemmin lätkää aloin seurata Jyväskylässä opiskelujen yhteydessa. Siitä lähtien olen ollut JYPin mies. Tosin nykyään kun asustelen täällä Helsingissä tulee seurattua myös HIFK:n matseja, varsinkin PO-pelejä, kun JYPillä nuo tahtovat jäädä vähiin.
 

bunghole

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Kuitenkin etenkin blue linen mainitsema asenne, että "Virmanen yrittää vuosi vuoden jälkeen kovasti ajaa minua suosikkijoukkueen vaihtoon", kuulostaa minusta todella naiivilta. Tuntuu todella oudolta, että yksi ihminen isossa organisaatiossa saa jonkun harkitsemaan suosikkijoukkueensa vaihtoa.

Minä puolestani ymmärrän blue linea ja muita Jokerifaneja enemmän kuin hyvin:)

Itselläni ei ole ketjulle paljoakaan annettavaa. Olen syntynyt Oulussa ja asunut täällä suurimman osan elämästäni. Vaihtoehtoja ei ole paljoa ollut ja on tullut seurattua Kärppiä jopa kakkosdivarissakin. Silloin oli pakko mennä peleihin kun niitä ei tullut radiosta. Kiekko-Oulu on aina saanut sympatiat mutta enemmän on tullut seurattua Kärppien A-junnuja kuin Kiekko-Oulua.

Kärppien korpivaelluksen jälkeen seuraaminen on ollut palkitsevaa ja tällä hetkellä elän fanin kulta-aikaa. Olen asunut välillä helsingissä ja muutan sinne taas keväällä. Yleensä fanitus on vain tiivistynyt asuessani muualla kuin Oulussa ja työpaikoilla on käyty mielenkiintoisia keskusteluja lätkästä.

Itse en joukkuettani voisi todennäköisesti vaihtaa ikinä. En ole mikään hc-fani mutta en silti usko että voisin syttyä mistään muusta joukkueesta samalla tavalla kuin Kärpistä. Ymmärrän kyllä että joku vaihtaa joukkuettaan eikä siinä ole mitään pahaa. Kyllähän niitä tapahtuu isompiakin muutoksia ihmisissä. Moni umpihetero on tullut kaapista ulos.

EDIT: Voisihan tähän mainita vielä, että jos nyt joku sellainen joukkue on jota en ikinä voisin kannattaa niin se on Jokerit. En ole ainoa oululainen joka näin tuntee. Jokerit tosin on ainoa joukkue Suomessa jolla on antifanclub joten vihaajia löytyy muualtakin kuin Oulusta. Oulussa moni inhoaa muutenkin kaikkea helsinkiläistä mutta itse en kuulu niihin. Esim. HIFK ei ole ollenkaan niin vastenmielinen ajatuksena kuin Narrit mutta fanien putkinäkö joskus naurattaa.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Pee
Tuntuu todella oudolta, että yksi ihminen isossa organisaatiossa saa jonkun harkitsemaan suosikkijoukkueensa vaihtoa.


Jos kannattaisit esim. Bluesia, ei tuo tuntuisi millään tapaa oudolta. Esimerkiksi Christian Ruutun tapa johtaa seuraa ja tuhota suhteita niin junnujoukkueisiin, seuran työntekijöihin ja yhteistyökumppaneihin oli niin tehokas, etten yhtään ihmettele jos monelta lopahti kiinnostus koko jengiä kohtaan.

Yksi mätä muna pilaa aika usein koko korin.
 
Salarakkaat..

Tunnustan. Olen pitänyt JYP:n ohella ajallemme niin tyypillisiä salarakkaita. Itseasiassa, tänäkin vuonna minulla on sellainen iäkkäämpi ja varakas ruotsinsuomalainen kissapeto kiikarissa tuolta pääkaupunkiseudulta.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tappara

jo kaudesta 82-83. Jos vaihtaisin joukkuetta, voisin samalla lopettaa kiekon seuraamisen. Eipä tuo aina mitään juhlaa ole ollut, mutta kuka sitä haluaisi kokoajan voittaa? Ja nykyäänhän oman joukkueen seuraaminen on helppoa netin ansiosta. Itse en ole asunut Tampereella kuin vuoden, joten matkat "kotiotteluihin" ovat aina järkättävä huolella ja niistä kyllä sitten nauttiikin, vaikka tulos ei aina ole voitollinen. Ja käyhän se Tappara länsirannikon joukkueiden vieraana useampaankin kertaan kauden aikana.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Ite vaihdoin seuraa 6 vuotiaana kun muutettiin Oulusta pois. Siihen asti raksilan penkeillä tuli huudettua "kärpät on rautaa", mutta sitten virsi vaihtui Jyväskylän sambaan.

Kärppä-sympatiat ovat täysin hävinneet kyllä vuosien saatossa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Koskaan en ole takkiani kääntänyt, enkä tule kääntämään. En, vaikka Jokereiden taru joskus päättyisikin. Kyllähän tuota on joskus tullut mietittyä, että miksi ei voisi vaihtaa, mutta Lapinlahden lintuja mukaillen se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy...
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Vähän menee offtofpiciks, mutta ole aina pitänyt vähän hölmöä noita monen rivin listoja suosikkijengeistä kunnes nyt tuli tänään pieni korjaus panzerille. Ei tässä suosikkijengejä lisätä, mutta Pena jumalauta ansaitsee rispektiä ainkin tämän kevään!

ATPOMMKK vai mikä vittu sen pilipalikerhon nimi oli, ei lisää jäseniä saa,mutta Matikaisen Pena liitty nyt mun klubiin!
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Vaikka suhteellisen nuori olenkin, niin silti Jokerit, AINA. Ikinä ei ole tullut mieleenkään vaihtaa, en pystyisi yhtäkkiä vain kannattamaan jotain muuta joukkuetta.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Tässä on vähän sama asia kuin uskontojenkin suhteen, eli viimeistään 18 vuotta täytettyään saa suomalainen jääkiekkofani tehdä ihan omiakin valintoja palvonnan kohteen suhteen täysin riippumatta vanhempien taustasta ja toiveista sekä kasvuympäristön asettamista paineista.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Jokereita kannatetaan ja enkä pystyisi vaihtamaan joukkuetta vaikka muuttaisin johonkin toiseen kaupunkiin. Oma jengi on oma jengi, mutta kyllä se jollain tavalla lämmitti mieltä, kun näin tekstitv:stä, että Hifk vei tänään.
 

Triton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Koska en muualla ole koskaan asunut, kuin Oulussa niin on aika luonnollista, että Kärppiä on aina kannatettu. Ja vaikka joskus täältä pois muuttaisin, niin joukkue ei vaihtuis siitä huolimatta. Jotenkin se vaan on niin itsestäänselvyys. Kärppien divarivuosina en SM-liigaa edes juuri seurannut. Tässä iässä joukkueen vaihtaminen tuntuis aika teennäiseltä, vähän niinku MM-kisoissa alkais hurraamaan Itävallalle tai jotain.

Vähän asian vierestä, mutta tulipa tässä mieleen että miksi Tapparan kannattajat kannattavat Tapparaa ja Ilveksen Ilvestä? Tai siis onko se ihan omavalintakysymys vai onko siinä joku "juttu", minkä perusteella joukkue valitaan?? :)

Aukko sivistyksessä, nääs.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heh, myönnän yläasteella kannattaneeni Jokereita! Noh, ei se nyt niin dramaattista ole miltä kuulostaa. Se oli vaan toive, että Jokerit voittaisi mestaruuden ennemmin kuin TPS. Tosin olin melko tietämätön jääkiekosta vielä siinä vaiheessa ja en juuri muita joukkueita tiennyt olevankaan. SaiPakin taisi pelailla divarissa niitä aikoja. Lähinnä maajoukkuetta kannatin silloin.

Tiesittehän sen, että jokerifanius on sairaus, joka paranee kun ihminen tulee aikuiseksi... ainakin olisi toivottavaa, että näin käy.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aivan skidinä Mansessa ehdin kannattaa Tee-Koo-Veetä, koska siellä pelasi Vasara-Pulli. Hauska lempinimi nääs. Yhtään T-K-V:n matsia en tosin ehtinyt nähdä ennenkuin kotimaisemat vaihtuivat Kokemäenjoen varteen. Siellä pääsin sitten jo omin jaloin Isonmäen tekojään laidalle kannustamaan Porin Karhuja. Koulun pihalla äänekkäästi dissattiin Rosenlewin Urheilijoiden gloryhunttereita - etenkin kun ostivat Raumalta Möllin.

Kun mainitut porilaisseurat sitten liittoutuivat, ei auttanut muu kuin ruveta Ässä-faniksi. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että takkia ei käännetä, eikä se ollut vaikeatakaan kun koti sittemmin siirtyi KooKoon vaikutusalueelle. Eroa sarjaportaassa oli niin paljon, että oli helppo fanittaa molempia. Kun KooKoo pelasi ne kolme kauttaan SM-liigassa oli Ässät kuitenkin se ykkönen suosikkijoukkueitteni kohdatessa toisensa.

Myöhemmin stadissa kävin sekä HIFKin että Jokereiden matseissa melko puolueettomana tarkkailijana - Pappa Ruotsalaisen ja Nikolai Makarovin aikoihin olin kuitenkin Jokereiden puolella paitsi tietysti Ässiä vastaan: tämä johtuu siitä, että aikoinaan Karhujen kannattajana ollessa jäi syvä vastenmielisyys "muukalaislegioona" HIFKiä kohtaan kuten myös "liian hyviä" tamperelaisjoukkueita, etenkin Ilvestä kohtaan. KooKoon divariajoilta sensijaan juontaa juurensa yök-suhtautuminen SaiPaan, HPK:hon (kiitos Hannu Savolaisen), Kärppiin (kiitos Veikko Torkkelin) ja eri nimisiin lahtelaisseuroihin..
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Vaikka olenkin kotoisin kunnasta, jossa punamusta ja sinikeltainen jakavat porukan aika tasan kahtia, niin ei omalla kohdallani ole asiasta koskaan ollut kysymystäkään. Siitäkään huolimatta, että en koskaan ole Porissa asunut ja tuskin tulen asumaankaan.

Kysymys suosikkijoukkueen vaihtamisesta on aika mielenkiintoinen sikäli, että nythän se olisi Veikkausliigassa edessä. Jotenkin vaan tuntuu, että jää uusi suosikki löytymättä. Jos vaikka Musan Salama joskus itsensä vääntäisi liigakuntoon...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös