Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • 72 405
  • 437

Oletko suorittanut asepalveluksen?

  • Kyllä

    Ääniä: 559 80,8%
  • En

    Ääniä: 16 2,3%
  • Siviilipalvelus

    Ääniä: 37 5,3%
  • Istuin vankilassa

    Ääniä: 5 0,7%
  • Olen vapautettu asepalveluksesta

    Ääniä: 75 10,8%

  • Äänestäjiä
    692

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taisi olla juuri oma saapumiserä eli II/98 kun nuo palvelusajat muuttuivat.
Puoli vuotta panssarijääkärinä Parolannummella riitti meikäläiselle ja seuraavan vuoden ensimmäisenä päivänä passi kourassa kotio.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onhan tuo suoritettu, yhdeksän kuukautta siihen meni puolivuosikymmentä takaperin. Tosin jos nyt joutuisin/saisin tehdä valinnan uudestaan, ainakin miettisin tosissani myös sivaria.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Panssariprikaatissa sotilaspoliisina vuosi tämän vuosituhannen alussa. Alikersanttina kotiuduin, eikä kaksi kertaussessiota ole tilannetta muuksi muuttanut.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä olen, Säkylässä ajalla 13.10.1987-8.6.1988.

Toden sanoakseni, on siitä jumalauta kulunut jo paljon aikaa.
 
Vuosi tuli taisteltua isäm maan puolesta erä oli Rissala II/07 ja laivuekuljettaja.

Muuta ei jäänyt käteen kuin helvetin hyvät muistot siltä reissulta ja korpin jämät.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juu Säkylässä 1/07 ja 12kk panssariajoneuvojen parissa. Korpin nakkiaurat tuli kaulaan. Menisin koska vain takaisin. Elämän paras vuosi kokonaisuutena.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
11 kk Mikkelissä aseettomana saapumiserässä 1/99. Korporaalina kotiin. Menisin inttiin uudelleen ja todennäköisesti aseettomana, mutta pyrkisin johonkin fiksumpaan tehtävään kuin mitä mulle lykättiin. Tosin helppoahan tuo esikunnassa pokkurointi oli.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kutsunnoissa kirjoitin lappuun ykkösvaihtoehdoksi Panssariprikaatin, koska halusin ajamaan tankilla. Kakkoseksi laitoin Lapin lennoston ja kolmoseksi Lapin ilmatorjuntarykmentin, jotta saisi olla kotipaikkakunnalla. Laittoivat tietenkin Sodankylään JPr:n. Hauskaa oli. Reservin upseeriksi kouluttivat. Olisi kivaa kertailla vähän tiheämpään, vaan ei taida olla valtiolla halua/rahaa tarjota ilmaista hupia. Kohta varmaan keksivät periä kertaamisestakin maksun.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
II/99 Upinniemessä alokasaika + AUK ja loput sitten Pansiossa Miinalaivalla. Kotiin kessuna, nykyisin olen vääpeli. Reservissä mut siirrettiin siviilitehtävistä johtuen lennoston lentokenttäkomppanian viestiporukkaan, joka kertailee ihan hemmetin usein, kun kalustoa päivitetään jatkuvasti. Viime vuonna tuli pariin kertaan kieltäydyttyä vapaaehtoisista kertauksista kun laittoivat niitä pelkästään viikonlopuksi, ja sen jälkeen ei sitten tullut pakollisiinkaan enää kutsua. Ehkä mun kertausurani loppui sitten siihen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
II/99 olen minäkin, viestipuolen kersanttina kotiuduin. Ja samaa sotilasarvoa kannan edelleen.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olen ainakin omasta mielestäni. III/1990 palvelus kutsui. 11 kuukautta tuli palveltua sissikomppaniassa. Pois jouduin/pääsin herra alikersanttina. Vittu, tuostahan on jo yli 20 vuotta aikaa! Perkele!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Suoritettu, eikä kyllä tullut muu vaihtoehto mieleenkään.

I/82 2Er.AutoK Turku. RAuk ja MAuk PorPr Säkylä. SatLsto HävLLV 21 Pori, kuuljetusjoukkueen johtaja. Reserviin 4.1 -83, eikä perään ole huudeltu. Tosin ilmoittivat jo silloin, ettei ilmavoimat järjästä kertauksia kuljetuspuolelle.
 

12961

Jäsen
Se oli henkisesti aikuiselämäni helpoin puoli vuotta.

Tähän yhdyn aika lailla täysin. Intti (olin 6kk mies, ja luottokirjuri) oli stressittömintä ja muutenkin henkisesti helpointa aikaa koskaan lukion jälkeen.

Esimiehinä toimivien kantakapiaisten kanssa homma toimi mallikkaasti, loppujen lopuksi sain tunnustukseksi korpin kulma-aurankin. Yksikön vääpelillä oli helppoa, kunhan oppi luottamaan siihen, että asiat hoidetaan asiallisesti myös ilman turhaa vauhkoamista. Vastaava tapa on tullut yrittäjän ominaisuudessa tavaksi siviilissäkin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suoritettu, saapumiserä II/93, palveluspaikkana Pohjan Prikaati. Lama-aikaa kun elettiin, niin sitkeä tornihuhu oli kovasti sitä mieltä, että palvelusaikaa lyhennetään kesken kaiken siitä silloisesta 8 kuukaudesta. Eipä toteutunut se skenaario. Toisaalta, eipä ole kertaamaankaan kyselty.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tykistöprikaati, Niinisalo. Toinen saapumiserä 2005.

6kk tuolla tuli vietettyä ja mukavaahan siellä oli, kun ei turhia stressannut. Leireillä oltiin paljon. Tykillä ampumiset, kipinävuorot ja muutaman tunnin yöunet tuli tutuiksi, niin Pohjankankaalla, kuin Rovajärvelläkin.

Harmi, kun ei kertauskutsua ole tullut.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hämmentävää kritiikkiä Lapinjärvestä. Sehän oli jumalauta paratiisi. Lämmintä (ja yleensä ihan hyvää) ruokaa 4 kertaa päivässä, löysät ja simppelit päiväohjelmat, melkein joka ilta vapaana, jne. Vapaa-ajalla voi pelata futista tai biljardia, surffailla netissä, kalastella, soudella tai ryypätä ihan miten tykkäsi.

Tähän vahva sama. Olihan tuo ihan erilaista kuin mitä tuosta koulutusjaksosta aluksi kuvittelin. Yleisesti ottaen todella fiksua porukkaa paikalla, joskin joukossa myös uskomattomia perseilijöitä jotka pilaavat sivarien mainetta. Ruokaa tosiaan neljä kertaa päivässä ja se oli vielä useimmiten hyvää, nettiin pääsi kun huvitti, punttisalia sai käyttää ja futista tuli pelattua ahkeraan. Siihen päälle vielä luennot, jotka olivat suurilta osin mielenkiintoisia ja kaupan päälle vielä järjestyksenvalvojan paperit taskuun. Porukan keski-ikä varmaan likemmäs 25 ja monella oli jo AMK/yliopisto-paperit taskussa. Meikäläinen on vielä melko nuori ja opinnot vasta edessä, joten oli mukava keskustella itseäni sivistyneempien kanssa.

Palveluksen loput 11 kuukautta on muutamaa viikkoa vaille paketissa ja olen työpaikallani viihtynyt ja ilmeisesti sielläkin on tykätty. Asenteeksi otin sen, että yritän opetella kaikkea mahdollista ja jos joku on kaivannut apua olen auttanut ja yrittänyt olla mahdollisimman oma-aloitteinen. Ja koen tehneeni paljon ja myös tutustunut työelämään oikeasti. Ja uskokaa tai älkää, sivariksi vaihtaminen intin alussa vaati enemmän miestä kuin intin suorittaminen ikinä olisi minulta vaatinut. Mutta erittäin tyytyväinen olen valintaani ja siihen, että uskalsin kunnioittaa arvojani ja maailmankatsomustani ja valita sivarin. Sillä jos minä en niitä kunnioittaisi tarpeeksi, kuinka voisin muilta samaa vaatia. Vuodella lykätyt opinnotkin alkavat vielä syksyllä, joten pidän tätä todella onnistuneena vuotena. Tiedostan, vaikkakaan en täysin ymmärrä, mahdollisesti joskus joutuvani kärsimään sivari-tittelistä kenties työelämässä. Toisaalta enpä haluaisikaan töihin paikkaan, joka ei valitse parhaita mahdollisia työntekijöitä vaan harjoittaa jonkin sortin syrjintää. Armeijan käyneitä kohtaan minulla on myös kunnioitusta, sillä he ovat valmiita puolustamaan asein omaa maataan.

Eli vastaan siviilipalvelus, vaikka se vielä pari viikkoa on kesken.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka minut silloin joskus vapautettiin palveluksesta, niin tänä päivänä näin töissä käyvänä voisi inttiin lähteä lomailemaan. Lomasta tuo ainakin menee, jos Jatkoajan viestejä uskoo.

Olisihan tämä elämä helppoa, jos joka aamu joku herättäisi, saisi neljä säännöllistä ateriaa päivässä, katsella tyttöjä inttikamoissa ja vielä ajaa partansa joka aamu.

Kyllä Suomen Puolustuvoimat on hieno paikka.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tiedostan, vaikkakaan en täysin ymmärrä, mahdollisesti joskus joutuvani kärsimään sivari-tittelistä kenties työelämässä.

Omasta sivaristani on kohta 15 vuotta ja täytyy sanoa etten ole kertaakaan törmännyt työelämässä tilanteeseen jossa asiasta olisi edes kysytty. Toki tämä riippuu paljon alastakin, ja ennen muuta, uskoakseni, paikkakunnasta. Jossakin pohjalaisessa pikkukylässä tms. sivarin status voi varmasti olla ongelmallinen, mutta tuskin muuten.

Ylipäätään saman suuntaiset, joskin jo hieman vanhemmat kokemukset sekä koulutuksesta että palvelusajasta. Väittäisin että monelle nuorelle, suoraan lukiosta tulleelle sivari olisi kasvattavampi ja miehistävämpi kokemus kuin asepalvelus.

Edit. Mainittakoon nyt vielä kun muutkin noita palveluspaikkojaan kertovat oma palveluspaikka eli suoritin sivarin Satakunnan sairaanhoitopiirissä, kolme neljäsosaa Satakunnan keskussairaalassa Porissa ja yksi neljäsosa Satalinnan sairaalassa Harjavallassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös