Oletko koskaan tuntenut itseäsi vanhaksi?

  • 100 184
  • 688
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mulla lähimuisti takeltelee. On muuten myäs verenpainelääkitys. Oon innokas ottaan tärpättiä ja päähän on tullu melkosesti osumaa elämän polulla kun oon nyrkkeilly. Ja kaatuillukkin. Tapellukkin joskus nuarena jonninverran. Isällä alzheimer. Nukkumisesta ei tuu monesti mitään ja aina kolottaa jotain paikkaa. Särkymälääkkeitä en saatana syä. Just täytin 40. Tuskin nään 60 veetä. Ja näin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänä vuonna tulee 34 täyteen ja nyt ollaan vähän siinä rajalla, että ollako jo nuorempien silmissä aika Vanha. Itse ei itseään tunne kovin Vanhaksi, mutta ei kyllä juuri kovin nuoreksikaan. Varmaan sellainen välitila ennen kuin alkaa sitten Vanheta...?

Tietysti en viihdy kauheasti missään kylillä, mutta ne välttämättä Ole koskaan viihtynyt.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Tajusin viime viikolla tehneeni oman alani hommia jo neljällä eri vuosikymmenellä. Alunperin oli tarkoitus tehdä näitä hommia muutama vuosi ja sinä aikana miettiä mitä oikeasti haluaisi tehdä isona mutta vieläkään ei ole asia selvinnyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänä vuonna tulee 34 täyteen ja nyt ollaan vähän siinä rajalla, että ollako jo nuorempien silmissä aika Vanha. Itse ei itseään tunne kovin Vanhaksi, mutta ei kyllä juuri kovin nuoreksikaan. Varmaan sellainen välitila ennen kuin alkaa sitten Vanheta...?

Kun täytin 35, totesin vanhemmalle kollegalle olevani nyt lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä. Hän totesi, että ei kannata murehtia. Siihen tottuu. Hän kun on ollut tuossa tilanteessa jo todella kauan.

Ja hyvin siihen on tottunut, kun 41 vuotta paukahti pari viikkoa sitten mittariin. Tämä on oikeastaan loistavaa aikaa, kun voi kritisoida sekä nykyajan nuoria että vanhoja jääriä. :)

Ja itse tunnen olevani edelleen sangen nuori. Keski-iän määritelmänä olen käyttänyt onnistuneesti jo kymmenen vuoden ajan seuraavaa: "oma ikä + 10v".
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämähän on lopulta helppo kysymys. Olen nuori sillä tavalla kuin olin silloin oikeasti nuorenakin. Esimerkiksi musiikkimakuni ei ole muuttunut hirveästi enää viimeisen kymmenen vuoden aikana. Olen varmaan sinnitellyt mukana pidempään kuin moni muu, mutta jossain vaiheessa se vain jää. Viimeistään silloin ei ole enää nuori.

Tuo nuoruus on lopulta vain ikäkysymys. Ja nimenomaan se fyysinen ikä. Ei kukaan kasikymppinen kuuntele jotain vitun räppiä. Jos joku iäkkäämpi ihminen tuntee itsensä "nuoreksi", hän on edelleen sen oman nuoruutensa tunnelmissa.

Näin se on aina mennyt.



 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä sen verran ainakin jo ymmärtää, että nykyisten parikymppisten jutuista ei ole millään tavalla kartalla. Mutta heti perään nousee kysymys, että miksi tarvitsisikaan olla? Eikö se vaan ole ihan luonnollista, että iän mukana mielenkiinnon kohteet muuttuu, ja olisi se nyt aika creepyä muutenkin, jos olisi vielä tässä kohtaa 32-vuotiaana jotenkin syvällä tuon ikäisten meiningeissä.

Mutta joo, totesin että se juna on nyt tosiaan mennyt, kun minulle selvisi että joku porukka teinejä/parikymppisiä oli muuttanut jonnekin tubekommuuniin. Siis saman katon alle asumaan ja kuvailemaan niitä videoita. Ihan siis juuri äskettäin tämän sain tietää, mutta ilmeisesti tuolla tubemaailmassa ja nuorempien ihmisten kesken tämä on joku isokin juttu ollut.

Ja en tunne itseäni noin muuten mitenkään vanhaksi. Olisihan se nyt muutenkin aika outoa, jos tässä vaiheessa pitäisi itseään jo ihan ikäloppuna?

Pikkukremppaa löytyy vähän sieltä täältä kropasta, joten ei tässä enää ihan millään parikymppisen koneella operoida. Ei mitään vakavaa, mutta lähinnä rajoittaa esimerkiksi kuntosalilla niin, että ei parane enää ihan kaikkia liikkeitä tehdä, vaan jotkut joutuu skippaamaan. Ja lihashuoltoon on erilaisten jumien takia ollut pakko ruveta jo pikkaisen panostamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jobeto

Jäsen
Välillä tuntuu vanhalta mutta useasti huomaan että ajatukset ja huumori on samaa kuin pari kymppisenä tosin elämän kokemuksilla ryyditettynä,Tai sitten haluaa että tuntuu samalta kuin nuorena vaikka vähän yli viittäkymppiä huidellaan,

Ehkä nuoruus tai vanhuus on vain mielentila, tosin fyysisessä rasituksessa huomaa tuon parhaiten ei ole enään niin helppoa pallon perässä juokseminen mutta yhtä mukavaa.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Aamulla herätessä tunnen itseni usein jo vanhaksi.
Särkee moneen paikkaan, mutta jos ei sattuisi niin olisinkin silloin jo kuollut?
Ikä se vaan tekee tehtävänsä.
Mieli on kolmekymmentä, mutta kroppa kohta 60!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aamulla herätessä tunnen itseni usein jo vanhaksi.
Särkee moneen paikkaan, mutta jos ei sattuisi niin olisinkin silloin jo kuollut?
Ikä se vaan tekee tehtävänsä.
Mieli on kolmekymmentä, mutta kroppa kohta 60!
Ja näin. Nummenkalliolle sen verran, että kyllä sitä vitun räppiä kuuntelee ne jannut, 40 vuoden päästä. Paskaa se silti on tiätty.
Mieli olis parikymppisen, vaan ei anna tilanne myöden. Eikä roppa. 85 alko työt, eikä loppua näy. Raha ei tee onnelliseksi, vaan voishan sitäkin kokeilla. Köyhyys on koettu, eikä sekäön onnelliseksi tehnyt ;). Kunhan lapsenlapset oppis tunteen ja opettamaan. Kun ei niitä vielä edes ole...
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Viimeksi tänään aamupäivällä. Se tapahtui. Unohdin nimittäin autoa kylmäasemalla tankatessani oman pankkikorttini pin-koodin. Ei saatana. Syötin sen kahdesti väärin ja nykäisin korttini ulos (kolmesta väärästä yrityksestä koko kortti taitaa lukittua).

Kyllä minä tietenkin nyt sen muistan. Saatana.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo keski-ikää pukkaa vahvasti. Tuossa pari kuukautta sitten sain tietää että siskontyttö sai ajokortin. Kyllähän mä nyt tiesin että se on jo lukiossa ja muuta, mutta jotenkin ei käynyt mielessä että sehän on jo täysikänen.

Siskon nuoremmat naperotkin lähentelee jo teini-ikää, joten kyllä tässä eno välillä tuntee itsensä vähän vanhaksi. Onneksi on sentään 8 vuotta nuorempi vaimo niin voi kuvitella että on edes jotain itsetunnon rippeitä jäljellä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku korpifilosofi totesi joskus, että silloin tietää tulleensa vanhaksi, kun entiset tyttöystävät alkavat tulla potkukelkalla vastaan kesälläkin. Itse en osaa sanoa, että onko näin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Joo keski-ikää pukkaa vahvasti. Tuossa pari kuukautta sitten sain tietää että siskontyttö sai ajokortin. Kyllähän mä nyt tiesin että se on jo lukiossa ja muuta, mutta jotenkin ei käynyt mielessä että sehän on jo täysikänen.

Siskon nuoremmat naperotkin lähentelee jo teini-ikää, joten kyllä tässä eno välillä tuntee itsensä vähän vanhaksi. Onneksi on sentään 8 vuotta nuorempi vaimo niin voi kuvitella että on edes jotain itsetunnon rippeitä jäljellä...

Juu, aika lailla samoja fiiliksiä ja ajatuksia täälläkin. Siskoni tyttö täyttää tänä vuonna jo myös 18 vuotta eli hänestä tulee myös täysikäinen jo. Kohta hänelläkin varmasti jo ajokorttikin. Siskoni poika nyt onneksi tosin vasta 9-vuotias. Mutta kuitenkin, tuon tytön kanssa etenkin paljon aikaa yhdessä vietettiin silloin kun hän oli vielä lapsi. Siskon tyttö kävi muun muassa enonsa luona isovanhempiensa ja välillä äitinsäkin kanssa kyläilemässä Kauhajoella kun opiskelin siellä. Tai niin kuin tuolla tytöllä oli tapana sanoa eli Kauhaloilla. Minulla oli isohko asunto Kauhajoella, eli kaksio.

Mitä tässä yritän nyt epätoivoisesti sanoa on se että aikaahan on mennyt noista ajoista ihan hemmetisti jo. Valmistumisestanikin restonomiksi on aikaa kuitenkin jo 12 vuotta. Ajan kulun huomaa ehkä parhaiten siitä justiin kun miettii paljonko aikaa on kulunut jostain tapahtumasta jo. Ja siitä kun miettii että kuinka muut ihmiset vanhenee siinä vierellä. Me itsehän emme toki vanhoiksi tule vaikka kyllähän sitä välillä itsensä vanhaksi kieltämättä tuntee.

Aika menee ihan siivillä, ainakin siltä tuntuu välillä. Ja minäkin täytän neljän vuoden kuluttua jo 40 vuotta. Se on kuitenkin jo melko paljon ja kyllä sitä itsensä välillä tosiaan vanhaksi tuntee. Mitään vaivoja nyt ei ole onneksi vielä ainakaan ilmaantunut, ei ainakaan sellaisia jotka iästä ja vanhentumisesta johtuisivat.

Töissä nyt minua onneksi vielä pojitellaan eli kutsutaan työkavereiden ja asukkaiden keskuudessa pojaksi. Se vähän lieventää sitä vanhaksi itsensä tuntemisen fiilistä. Vaikka enhän minä töissäkään enää ole edes toiseksi nuorin kun työpaikalta löytyy myös nykyään niitä oikeasti nuoriakin kaksin kappalein. En kuitenkaan vertaa itseäni näihin nuoriin, sitähän voisi tuntea itsensä jo vanhaksi muuten...
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Itse en ole edes vanha, koska olen syntynyt ysärin loppupuolella. Kuitenkin suhteeni lamppuihin on saanut tuntemaan itsensä vanhaksi. Nyt odotan innolla työpäivän päättymistä ja että pääsen ostamaan uusia lamppuja palaneiden tilalle. Myös käyn sammuttamassa lamppuja ympäri kämppää lamppuja ja valitan kun parempi puolisko jättää niitä turhaa päälle, kuin mikäkin vanha mies. Alkuvuodesta olin innoissani kun ostin uudet teknilliset housut ja paidan. Muitakin merkkejä on ilmassa. Tätäkö se vanhuus on?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Täytän tänä vuonna 35, mutta mieleltäni en kyllä ole ainakaan aikuistunut.

Mutta vanhaksi saa itsensä tuntemaan kun ajattelee lapsuutta ja nuoruutta kun silloin tuli urheiltua paljon ja pelattua pallopelejä. Jos olisin ollut jonkinlainen lahjakkuus ja muutenkin tähdet olisi olleet oikeissa asennoissa että minusta oli tullut urheilija niin nyt vetelisin todennäköisesti viimeisiä kausia, ellen olisi lopettanut jo.
 

Baldrick

Jäsen




Jos ei tän jälkeen tunne itseään vanhaksi nuorempikin väki, niin ei sitten koskaan.

Ensinnäkin omassa muistikuvassa tuo videon rastapää oli joku 20+-vuotias, mutta nyt tuo näyttää joltain about 13-14-vuotiaalta. Ja hän hallinnoi ympäristöään MP3-soittimella, sekä joku ukko tulee vastaan päällikkönä pleikkari ykkösen vai kakkosen ohjain kädessään. Itse olen 90-luvun alkupään lapsukaisia ja MTV eli Music TeleVision pyöri vielä musiikin ympärillä, ja se kanava (8. kanava taisi olla kaapelissa) oli käytännössä aina päällä, jos oli lomaa tai lenssua, kun muilta kanavilta tuli vain Ostos-TV tai Ostos-Kanava yms. Sen takia muun muassa seuraavien biisien videot ovat lähes palaneet verkkokalvoille:

Freestyler ja Sandstorm
Enrique Iglesias - Hero
Travis - Sing
Red Hot Chili Peppers - se mustavalkobiisi harakoineen ja sit se skeittibiisi, jonka nimi pitäis muistaa. Californication tais olla.
Enrique Iglesias - Bailamos
Ricky Martin - La vida loca
Whitney Houstonilta pari rallia
No Doubtin se isoin hitti
Robbie Williamsilta useita
Linkin Parkin alkutuotantoa (saattoi olla vasta vähän jälkeenkin)
Enter Sandman
Smells like teen spirit
Will Smithiltä muutama, erityisesti Wild Wild West

Ja itseasiassa nyt kun mietin, niin näitähän on ihan helvetinmoinen läjä, että en lähde edes listaamaan pidemmälle. Shania Twainia ja kaikkea silloista (s)hittiä. Sekä tietysti yksi maailman historian oikeasti parhaista biiseistä eli Gangsta's Paradise.

Oli ne hienoja aikoja, mutta samalla kun katsoo baby-face freestyleria, niin tietää, että alamäessä mennään.
 

Baldrick

Jäsen
Sylvester Stallone ja Arnold Schwarzenegger ovat jo reilusti yli 70-vuotiaita. Jonnet ei tiedä.

Jonnet kyllä tietää ja muistaa. Mutta ei ne osaa kuvitella, että Arskalla on joskus ollut massivinen leukaperä, joka on sileä kuin Tea Khalifan iho Jyrkin aikoihin.

Edit. Mutta on Syltty ja Iso-Arska jumankauta vanhojakin.
 

Glove

Jäsen
Kyllähän tuo taas välillä tuntuu vanhalta. Vuosien sairastelun jälkeen pitäisi palata pikkuhiljaa tylelämään ja kyllähän tuo mietityttää, onko hieman alle viisikymppinen enää käyttökelpoista tavaraa työmarkkinoilla? Uskon, että jos vaan pääsen taitoni näyttämään niin töitä on, mutta tiedän, ettei työnantajat katso hyvällä syntymäaikaa ja vielä sitä, että työhistoriassa on alla reilun kolmen vuoden tyhjä aukko. Vanhuuseläkkeeseen on kuitenkin vielä matkaa, että enhän minä voi olla vanha.
 

Byvajet

Jäsen
Hiihtolenkeillä havahdun siihen, että tavoitteena on kevyt hengästyminen ja hiki, kun nuorempana kaikessa liikunnassa täytyi olla verenmaku suussa.

Nuorempana päämääränä oli löytää pitkiä mäkiä, vanhempana vältellä niitä.

Jos lenkin jälkeen huomaan, että rasitus on ollut liian suurta, se harmittaa. Nuorempana tuntui hyvältä, kun sai itsestään irti.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
35 tulee mittariin. Sitä alkaa pikkuhiljaa tuntea itsensä vanhaksi. Sanonta "kerranhan täällä eletään" on jo muutakin kuin sanonta. Aika olisi teoille ja onhan niitä keretty tehdäkin. Paljon on toivottavasti vielä tekemättä.
Harrastuksissa huomaa hidastuvansa. Laukaus ei lähde enää kuin ennen eikä tossu mene toisen eteen yhtä ripeästi. Elämä on.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen 29-vuotias ja tunnen itseni hyvinkin nuoreksi (niinkuin olenkin). Ainut vaan tämä mun kroppa. Olen koko elämäni harrastanut urheilua, mutta kroppa on vajaa kolmekymppisenä jo lähes jokaisesta paikasta paskana. Olkapäät hajalla, selkä hajalla(leikattukin kertaalleen), tenniskyynärpäätä, pahoja jumeja, lonkat tuntuu oudolta, kolotuksia ja uusimpana juttuna myös vasen polvi on alkanut kipeytymään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mikko Koivun lopetusuutinen pistää tajuamaan, että vanhahan olen. Kymmeniin pyöristäessä menen neljäänkymppiin kuten Mikko. Toisaalta erehdyn Rantasista ja Laineista sanomaan edelleen, että ihan penskojahan nuo. Olin varsin pitkällä elämässäni 23-vuotiaana.

Vielä ehtii onneksi toisen puoliskoni iän pyöristämään samaan tasakymmeneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös