Oletko koskaan tuntenut itseäsi vanhaksi?

  • 99 652
  • 683

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Firman toimipisteen pienimuotoisissa kesäjuhlassa työntekijöiden nuorempi pää veti kaksin käsin kaljaa ja riekkui puolialastomana rannalla ja saunan terassilla. Itse istuin sivistyneesti muiden vanhemman pään työntekijöiden kanssa terassilla juoden alkoholittomia ja jutellen maailman menosta. On sitä varmaan vanhaksi ja vähän tylsäksikin tullut kun hieman hiljaa paheksuen sitä nuorempien riekkumista seurasin vaikka itsekin olisin 25 vuotta sitten ollut täysillä menossa mukana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän sen juhannuksena vanhojen kavereiden kesken huomasi taas jutuista, että ei tässä enää ihan mitään teinejä olla. Useammalla alkaa olla jo lapsia, ja arki pyörii hyvin vahvasti kaikilla duunin ympärillä. Jutut rupeavat olemaan yhä enemmän ja enemmän myös hyvin keski-ikäistyneitä. Hyvin harvoin enää tuommoisella isommalla porukalla nähdään, ja väistämättä on myös käynyt niin, että ihmisten tiet ovat alkaneet eriytymään. Kaikilla on ns. oma elämä.

Noh, näin se menee ja eteenpäin on mentävä. Aikamoinen kaihomielisyys nousi vain pintaan, että nyt ne nuoruusvuodet ihan oikeasti alkaa olemaan jo takana päin. Vaikka muuta en niistä ajoista pahemmin kaipaakaan, niin sitä vapautta ja nuoruuden huumaa tuli ikävä.

Ehkä tämä voi olla jotain ikäkriisiäkin, jossa pikkaisen surraan yhden elämänvaiheen päättymistä ja siirtymistä toiseen. Siinä pisteessä en kuitenkaan ainakaan vielä ole, että väittäisin ennen kaiken olleen paremmin, heh.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraa kysymys vanhemmille mieshenkilöille, joita uskon täällä runsaasti olevan.

Näin 28-vuotiaana painoni on ottanut loikan n. 84kg paikkeilta 88kg tuntumaan. Olen tässä kuitenkin viimeiset kuukaudet melko aktiivisesti golfannut ja treenannut ulkosalilla. Normaalisti jos paino hieman nousee, niin se lähtee treenillä lähes välittömästi. Nyt kuitenkaan paino ei ole lähtenyt, mutta en huomaa kropassani myöskään mitään ylimääräistä. Rasvaprosentin väittäisin olevan melko sama, kuin ennenkin. Olenko siis vaan ns. äijäytynyt tässä viimeisen vuoden aikana? Mielestäni jalat ja varpaat ovat hieman levinneet, ranteet ja kyynärvarret paksuuntuneet ja hartiat levenneet entisestään. Vanhat paidat ottaa rintakehästä kiinni ja nyt olenkin sitten virallisesti vaatekoossa XL-mies.

Missä lisääntynyt paino siis on?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kävin äsken tarkastuttamassa hampaani. Hammaslääkäri oli ihan varmasti minua nuorempi.

Outo tunne.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No just nyt. Päivitin rillit ja otin itsestäni selfien. Niillä näkee vähän liiankin hyvin kilsat naamasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No just nyt. Päivitin rillit ja otin itsestäni selfien. Niillä näkee vähän liiankin hyvin kilsat naamasta.

Olen kuullut teorian, että ikänäkö suojelee ihmistä. Kun vanhenee, ikänäkö tulee ja ulkonäkö menee. Mutta ikänäön ansiosta peilikuvaa ei pelästy.

Itselläni puolitoista kuukautta vaille 42 mittarissa. Parrassa huomaa hieman harmautta, mutta se taitaa olla maskin aiheuttamaa hometta. Ja ikänäön ensimmäiset oireet olen tunnistanut. Kai se on hiljalleen pakko alistua ja hankkia ensimmäiset lukulasit.

Noh, silloin kun täytin 40, Facebook mainosti minulle ikäihmisten kuntoutushoitoa...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itselläni puolitoista kuukautta vaille 42 mittarissa. Parrassa huomaa hieman harmautta, mutta se taitaa olla maskin aiheuttamaa hometta. Ja ikänäön ensimmäiset oireet olen tunnistanut. Kai se on hiljalleen pakko alistua ja hankkia ensimmäiset lukulasit.
Suurinpiirtein tuossa iässä mullakin uteliaisuus voitti turhamaisuuden. Nyt on jo neljännet toimistolasit menossa. Alkuun pärjäsi ns. tiimari-laseilla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suurinpiirtein tuossa iässä mullakin uteliaisuus voitti turhamaisuuden. Nyt on jo neljännet toimistolasit menossa. Alkuun pärjäsi ns. tiimari-laseilla.

Minulla on myös sukurasitteena glaukoomariski, minkä vuoksi on hyvä käydä tarkastamassa silmät samalla kun laseja hankkii. Edellisen kerran kävin karvan alle kolmekymppisenä, ja silloin sanottiin, ettei ole mitään merkkiäkään riskistä, ja lukulasien hankinta arvioitiin sopivaksi ajaksi seuraavalle tarkastukselle.
 

Tekno-Kekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedote
Pari vuotta sitten Facebook alkoi mainostaa minulle Tenaa. En tiennyt koko tuotteesta mitään, enkä ollut ikinä googlannut sitä. Algoritmi tiesi minua paremmin mitä olen.

Tänä päivänä tunnen itseni vanhaksi seuratessani kiivaita yhteiskunnallisia puheenaiheita, joista en ymmärrä mitään. En edes sitä, miksi ne ovat.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pari vuotta sitten Facebook alkoi mainostaa minulle Tenaa. En tiennyt koko tuotteesta mitään, enkä ollut ikinä googlannut sitä. Algoritmi tiesi minua paremmin mitä olen.

Tänä päivänä tunnen itseni vanhaksi seuratessani kiivaita yhteiskunnallisia puheenaiheita, joista en ymmärrä mitään. En edes sitä, miksi ne ovat.
Luin automaattisesti nimimerkkisi Tena-Kekoksi.

Joo, vanhaksi nimen omaan somessa itsensä tuntee. Kun nämä uusimmat somealustat tietää lähinnä nimeltä, kaikkia en varmasti edes siltä. Ja puheenaiheet vielä kaupan päälle.
Harmaata tullee joskus vähän alle seiskakymppisenä jos tulen sukuihini (jostain joskus luin että hiusgeenit tulee pääsääntöisesti äidin puolen suvusta). Ei kummankaan puolella tosin ole harmaantumisgeeniä - kun ikäisteni kavereiden parrat tuntuu jo nyt olevan harmaita.

Ekaa kertaa tunsin itseni vanhaksi joskus 80/90-lukujen taitteessa. Olin saattamassa silloista tyttöystävää lentokentälle hänen lähtiessään vaihtoon. Siellä oli joku muukin ja onnistuin menemään jonkun kuvalinjalle (silloin tosiaan piti katsoa mitä ja kuinka monta kuvaa ottaa). Kuulin vaan kun takaa kuului "toi ukko tuli eteen". Kirpaisee vieläkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ekaa kertaa tunsin itseni vanhaksi joskus 80/90-lukujen taitteessa. Olin saattamassa silloista tyttöystävää lentokentälle hänen lähtiessään vaihtoon. Siellä oli joku muukin ja onnistuin menemään jonkun kuvalinjalle (silloin tosiaan piti katsoa mitä ja kuinka monta kuvaa ottaa). Kuulin vaan kun takaa kuului "toi ukko tuli eteen". Kirpaisee vieläkin.
Ikääntymiskokemusten ensimmäisessä aallossa tulivat ensimmäiset (vilpittömät) sedittelyt ja herroittelut. Aika nuorena voi joutua setärooliin, kun joku äiti opastaa jälkikasvuaan esimerkiksi antamaan jonkin esineen ”sedälle”, joka voi olla vaikka 15-vuotias. Minusta tuli inttiaikana hetkeksi herra isoherra, kun olin toimittamassa lomapuvussa pv:n asioita Turussa. Kävelin jossakin kauppakeskuksessa, kun noin 3-vuotias poika teki vastaan tullessaan aivan priiman käsi lippaan -tervehdyksen. Toki tervehdin nuorta miestä asiaan kuuluvasti takaisin. Poistuessani paikalta pojan oletettu äiti kehui junnua selkäni takana tyyliin ”tosi hienosti tervehdit everstisetää”.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ikääntymiskokemusten ensimmäisessä aallossa tulivat ensimmäiset (vilpittömät) sedittelyt ja herroittelut. Aika nuorena voi joutua setärooliin, kun joku äiti opastaa jälkikasvuaan esimerkiksi antamaan jonkin esineen ”sedälle”, joka voi olla vaikka 15-vuotias. Minusta tuli inttiaikana hetkeksi herra isoherra, kun olin toimittamassa lomapuvussa pv:n asioita Turussa. Kävelin jossakin kauppakeskuksessa, kun noin 3-vuotias poika teki vastaan tullessaan aivan priiman käsi lippaan -tervehdyksen. Toki tervehdin nuorta miestä asiaan kuuluvasti takaisin. Poistuessani paikalta pojan oletettu äiti kehui junnua selkäni takana tyyliin ”tosi hienosti tervehdit everstisetää”.
Toki noinkin. Tosin mä taisin kuulla ensimmäiset sedittelyt kolmevuotiaana. Silloin musta tuli oikeasti setä. Silloin en (muistaakseni) tuntenut itseäni vanhaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Viimeksi kun jouduin luomaan tilin eräälle sivustolle. Sitten piti syöttää syntymäpäivä ja vuosi. Kyllä joutui pitkään rullaa kiekkoa alas että oma vuosi tuli esille.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ikääntymiskokemusten ensimmäisessä aallossa tulivat ensimmäiset (vilpittömät) sedittelyt ja herroittelut.
Teitittely on myös sellaista, joka snadisti saa aikaan "tunnen itseni vanhaksi" reaktion. Etenkin silloin, kun se tulee joltain nuorelta naiselta. "Sir" sanan kuuleminen minua puhuteltaessa ensimmäistä kertaa oli myös vähän semmoinen "mitä vittua- tilanne", mutta tuon sanan käyttö on ymmärtääkseni monissa kulttuureissa ihan täysin normaalia. En sen koommin ole ulkomailla tai duunissa sen kuulemisesta sen kummemmin hätkähtänyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toki noinkin. Tosin mä taisin kuulla ensimmäiset sedittelyt kolmevuotiaana. Silloin musta tuli oikeasti setä.
Voi hyvin olla, että niitä sedittelyjä on tullut minunkin kohdalle ties missä naperoiässä, mutta en ole osannut niitä noteerata. Siinä kohdassa tuo on jotenkin alkanut kolahtaa, kun olisin sediteltynä voinut oikeasti olla sen jonkun penskan isä, vaikkakin kovin nuori sellainen.

Sama juttu, kun ensimmäisestä koulukaverista tuli isoäiti siinä 40 ikävuoden haminoissa, vai olisiko ollut peräti vähän alle. Tuli vähän sellainen olo, että junan saatana on jo tainnut lähteä asemalta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Teitittely on myös sellaista, joka snadisti saa aikaan "tunnen itseni vanhaksi" reaktion. "Sir" sanan kuuleminen minua puhuteltaessa ensimmäistä kertaa oli myös vähän semmoinen "mitä vittua- tilanne", mutta tuon sanan käyttö on ymmärtääkseni monissa kulttuureissa ihan täysin normaalia. En sen koommin ole ulkomailla tai duunissa sen kuulemisesta sen kummemmin hätkähtänyt.
Kyllähän tuo 20-vuotiaana hieman erikoiselta tuntui USA:ssa, kun olin kaupoissa yhtäkkiä Sir. Sitä kun naureskelin paikallisille, niin pitivät varmaan jurona neukkuna. Nuorempikin asiakas oli vallan hyvin Sir. Äkkiä tuohon korva tottui, mutta muistan vielä hyvin tuon mainitsemasi ”mitä vittua”-tunteen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kävin äsken tarkastuttamassa hampaani. Hammaslääkäri oli ihan varmasti minua nuorempi.

Outo tunne.

Itse en edes muista milloin viimeksi hammaslääkärissä olisi ollut minua vanhempi nainen/mies/henkilö. Tänä vuonnakin sentään pari kertaa käynyt, tosin kunnallisella niin eiköhän siellä ole kaikki harjoittelemassa ammattia. Ja ehkä sen takia siellä joutuu käymään useammin kuin haluaisi...
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Hyi olkoon….ei tuota saa sanoa ääneen…mulla sama edes kahden vuoden kuluttua siitä viimeistään vanhuus koittaa kun ollaan tultu miehen ikään.
Eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa. Itse täytin 50 viime vuonna ja tämähän on elämän parasta aikaa. Nuoruuden hölmöilyt kaukana takana sekä lapset lähteneet jo maailmalle, joten mikäs tässä on nauttiessa, kun terveyttä piisaa ja taloudellisestikin menee ihan ok. Vanhuus tulee sitten varmaankin joskus muutaman kymmenen vuoden kuluttua, sitä odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös