Prof. Puck
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- ***HIFK*** & Norristolainen
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mitä mieltä olet tästä pohjimmaisesta kysymyksestä, delfinaarioiden eettisyydestä?
Vaikket minulta kysynytkään, niin vastaan silti... tiedostaen, että totaalisen vastavirtaan tällä kommentilla varmaankin uin...
Onko delfinaariot (ei nyt juututa pelkästään Särkänniemeen..) eettisesti oikein.. no eivät ole! Onko niillä muutakin kuin taloudellista ja/tai viihdearvoa... mielestäni on! Veikkaisin olevani varmaan tässä ketjussa sillä tavalla harvinainen kirjoittaja, että olen käynyt ja käyttänyt jokaisena vuosikymmenenä (useita kertoja) Särkänniemen Delfinaariossa,
Mainitsin käyttänyt siksi, että olen vienyt sinne näiden vuosikymmenten aikana (aikuisten lisäksi) 20+ lasta ja nuorta katsomaan näytöksiä. Niistä reaktioista uskaltaisin sanoa, että kyse on ollut paljon muustakin kuin viihdyttävästä kokemuksesta - siis myös lapsille. Ne ovat nostattaneet esille monenlaisia eettisiä kysymyksiä alkaen - mutta ei todellakaan päättyen - oikeutukseen pitää delfiinejä vangittuna, mutta myös jatkuen keskusteluihin delfiinien/valaiden kohtelusta ylipäätään ja (valta)merien nykyisestä tilasta. Jos muutama delfiini joutuu elämään elämänsä vangittuna sen vuoksi, että ihmisillä kasvaa parempi ymmärrys luonnon ja eläinten suojeluun, onko se kuitenkaan suuressa mittakaavassa valtavan iso hinta, siitä huolimatta että eettisesti se on väärin? Tätä olen myös itse pohtinut Särkänniemen delfinaarioon lapsia viedessäni, eli tukiessani toimintaa.
Toki voidaan perustellusti kysyä, onko delfiinien pitäminen vangittuna ainoa tai edes mielekäs vaihtoehto kasvattaa ihnmisten tietoisuutta ja ymmärrystä luonnon ja eläinten suojeluun? No ei varmasti ole varsinkaan ainoa, mutta ihminen on siinä mielessä vekkuli olento, että kun johonkin asiaan saa tunnesiteen, niin se kantaa paljon pidemmälle kuin teoreettinen pohdiskelu/luettu oikeasta ja väärästä. En todellakaan väitä, että jokaiseen lapseen (saati aikuiseen) dellfinaariossa käynti vaikuttaisi samalla tavalla, mutta noiden 20+ lasten kautta uskaltaisin kuitenkin väittää, että kyllä siellä käydessä koettiin ja todistettiin paljon muutakin kuin vain viihdyttävä eläinrääkkäys-näytelmä.
Mielestäni on hyvä, että lopetuksen sijaan Särkänniemen delfiinit saavat jatkaa elämäänsä muualla, vaikkakin vangittuna. Toki tuollainen meriympäristössä oleva "delfiinien vainhankoti" olisi varmasti se ihanteellisin vaihtoehto jos/kun eivät luonnossa vapaina opi enää olemaan ja elämään. Ehkäpä noiden delfiinien vanhainkotien aikakin vielä koittaa... meistä - ihmisistähän - se on kiinni?