Mun on pakko kirjoittaa vielä Hesarin yleisestä toimituksellisen tason laskemisesta. Ja korostan, että minä lähestyn Hesaria siitä näkökulmasta, että se on puolueeton laatumedia, jolla on resursseja palkata hyviä toimittajia eikä sen tarvitse lähteä klikkiotsikoimisella pelleilyyn mukaan. Otan muutaman esimerkin:
Julkisuudessa olleet rasistiset kirjoitukset heikentävät ulkomaalaistaustaisten uskoa hallitukseen.
www.hs.fi
Jutun otsikko on
Julkisuudessa olleet rasistiset kirjoitukset heikentävät ulkomaalaistaustaisten uskoa hallitukseen.
Jutussa haastatellaan kahta maahanmuuttajamiestä ja yhtä Suomeen alle 2 v. adoptoitua naista. Juttuun oli siis saatu peräti kolmen ulkomaalaistaustaisen henkilön mielipiteet.
HS kysyi, mitä he ajattelevat valtiovarainministeriin, perussuomalaisten puheenjohtajaan
Riikka Purraan liitetyistä ”riikka”-nimimerkin kommenteista
Scripta-blogin vieraskirjassa.
Haastattelut tehtiin tiistaina alkuiltapäivästä, jolloin Purra ei ollut vielä suoraan pyytänyt anteeksi 15 vuoden takaisia kirjoituksiaan. Myöhemmin tiistaina Purra
pyysi anteeksi vanhoja kirjoittelujaan, mutta ei vieläkään ottanut selvää kantaa siihen, onko hän nimimerkki ”riikka”.
Riikka Purran nimi ei ollut tuttu kaikille ulkomaalaistaustaisille, joita HS kysyi haastatteluun Helsingin kaduilla.
USEAMPI tietää hänen puolueensa, perussuomalaiset. Osa tunnistaa hänen kasvonsa kuvasta mutta ei tiedä, että hänet on nimitetty hiljattain valtiovarainministeriksi.
On aivan erinomaista, että maahanmuuttajien mielipiteitä ja näkemyksiä kysytään. Niitä pitäisi itse asiassa kysyä paljon nykyistä enemmän ja eniten ehkä niiltä juuri ryhmiltä, jotka jäävät etäisiksi ja joista kansalaisilla on suurimmat ennakkoluulot. Satun nimittäin tietämään, että kaikki esim. Irakista tulleet nuoret- ja keski-ikäiset mieshenkilöt eivät todellakaan halua alistaa naisia tai tuoda kotimaansa rakenteita ja käytäntöjä Suomeen, vaan he haluavat tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa, perustaa perheen tänne ja jäädä tänne loppuelämäkseen.
Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, että kuinka montaa henkilöä juttuun oli lopulta haastateltu. Kolmen ulkomaalaistaustaisen mielipiteillä ei nimittäin ole kovin suurta painoarvoa ja itse en olisi ainakaan tuollaisella otsikolla juttua olisi ikinä tehnyt. Todennäköisesti useammalta ulkomaalaistaustaiselta asiasta kuitenkin kysyttiin, määrää ei kuitenkaan lehteen asti painettu. Oliko 10 vastaajaa? 20? Uskallan väittää, että kovin merkittävästä otoksesta ei kuitenkaan ollut kyse.
Toinen asia, mikä minua kiinnostaa erityisesti on se, että jos kerran eivät tunnista Riikka Purraa kuvasta tai edes perussuomalaisia puolueena, mitä he lopulta hallituksesta tietävät ja mistä he ovat saaneet tietonsa siitä, mitä hallitusohjelma sisältää ja miten se vaikuttaa heihin itseensä? Tai vaikuttaako edes mitenkään? Yksi sanoi lukeneensa asioista päivittäin Facebookista, joten hip hurraa, siinäpä vasta luotettava taho mielipiteiden pohjaksi. Yksi kolmesta haastatellusta kertoi myös, ettei ole kohdannut Suomessa rasismia,
mutta tunnistaa kyllä ilmiön. Mitä tämä tarkoittaa?
Minua häiritsi erityisesti se, että 1/3 juttuun mukaan päässeistä oli Suomeen alle 2-vuotiaana adoptoitu henkilö, joka on varmasti Suomen myös kansalainen. Eihän hän ole lainkaan samalla viivalla kuin "perusmaahanmuuttaja" eikä häntä tulla maasta poistamaan em. syistä. Se, että tämä haastateltu Lulu on ulkonäöltään erilainen kuin Elovena-Elli, ei tee hänestä yhtään vähemmän suomalaista. Hän on toki voinut kohdata syrjintää ja rasismia, mutta varmasti sitäkin on tapahtunut pääasiassa edellisten hallitusten aikana. Mutta tähän juttuun hän ei ollut kovin relevantti haastateltava.
Itse olen huolissani siitä, että disinformaatio elämisestä Suomessa leviää maahanmuuttajien keskuudessa. Olisi surullista, jos joku työssäkäyvä ja Suomeen erinomaisesti integroitunut maahanmuuttaja, muuttaisi pois Suomesta perusteenaan huhu- tai luulopuheet siitä, mitä esim. Orpon hallituksen aikana heille tulee tapahtumaan. Koska todennäköisesti kenellekään ei tule tapahtumaan yhtään mitään, mikäli elämä jatkuu, kuten tähänkin asti. Tällaisilla jutuilla luodaan turhia epäluuloja, eikä edistetä kenenkään asiaa. Itse pitäisin erittäin tärkeänä, että näiden Orpon hallituksen maahanmuutopolitiikkaa kritisoivien juttujen vastapainoksi tehtäisiin juttuja myös siitä, ketä kaavaillut muutokset tulevat koskettamaan ja millä tavalla. Jos olet asunut Suomessa 8 v. ja käyt työssä opintojen ohella ja valmistut sellaiselle alalle, missä työllistyt varmasti ja olet oppinut kielenkin, sinulla on mahdollisuus anoa Suomen kansalaisuutta ja se jopa saada ja taata sillä maahan jääminen. Pitäisi myös tehdä juttuja, joissa ohjeistetaan, mitä maahanmuuttajan pitää tehdä, jotta voi myös jatkossa pysyä maassa. Näitä tietoja saa toki virastoista ja erilaisista yhdistyksistä, mutta eiväthän kaikki maahanmuuttajien keskuudessa "uskottavat" hahmot enää välttämättä asioi viranomaistahojen kanssa eikä kaikilla ole aikaa päivittää tietojaan kahlaamalla nettisivuilta tietoja. Paljon paremmin tieto menee perille median kautta ja nimenomaan positiivisesta näkökulmasta. Turhaa pelkoa nyt ei ainakaan kannata lietsoa, jos tarkoituksena on saada ja pitää jo maassa olevat rehelliset ja ahkerat maahanmuuttajat tämän yhteiskunnan jäseninä.