Oikeasti riippumaton media – onko sellaista?

  • 97 724
  • 961

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tässäpä jälleen oiva esimerkki:




Vai niin. Rohkenen ihan hieman olla eri mieltä.

Sinänsä toki tällaisiakin juttuja saa tehdä, mutta ihan näin sokea ei voi yksikään toimittaja oikeasti olla. Tai niin luulin. Näköjään voi.

No vasemmiston lehti, jossa on vasemmiston agenda voi tuotakin mieltä olla.

Aina kun lentokentällä tai puhelimessa Hesaria myyvät ja jos eivät ensimmäisestä kohteliaasta ei kiitoksesta usko, niin jatko miksi-ei kysymykseen olen todennut lehden olen liian vihervasemmistolainen makuuni. Sillä saa sen dialogin loppumaan, paitsi yksi puhelinmyyjä alkoi vittuilemaan, kun varmaan oletti että olen joku tahvo tesomalta, joka ei maailmanmenosta osaa omaa näkemystä muodostaa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tässäpä jälleen oiva esimerkki:




Vai niin. Rohkenen ihan hieman olla eri mieltä.

Sinänsä toki tällaisiakin juttuja saa tehdä, mutta ihan näin sokea ei voi yksikään toimittaja oikeasti olla. Tai niin luulin. Näköjään voi.
No vasemmiston lehti, jossa on vasemmiston agenda voi tuotakin mieltä olla.

Aina kun lentokentällä tai puhelimessa Hesaria myyvät ja jos eivät ensimmäisestä kohteliaasta ei kiitoksesta usko, niin jatko miksi-ei kysymykseen olen todennut lehden olen liian vihervasemmistolainen makuuni. Sillä saa sen dialogin loppumaan, paitsi yksi puhelinmyyjä alkoi vittuilemaan, kun varmaan oletti että olen joku tahvo tesomalta, joka ei maailmanmenosta osaa omaa näkemystä muodostaa.
Tuota niin. Nyt kyllä mennään lujaa jostain ohi.
Tuollaisia juttuja on hyvä tehdä, koska se paskan määrä on aivan tajutonta, mitä Ulla saa.
Helsingin Sanomat, vasemmiston lehti. Oolrait.

En saatana taas tiiä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin Sanomat, vasemmiston lehti. Oolrait.

En saatana taas tiiä.
Jep. Ja sitten ihmetellään, kun on niin kahtiajakautunutta ja "tuotu yhdysvaltalainen polarisaatio" suomalaiseen poliittiseen keskusteluun. Ehkä sitä voisi omalla panoksellaan lieventää, jos ei kutsuisi avoimesti oikeistoliberaalia lehteä vasemmistolaiseksi. Mutta kuten hyvin tiivistit, en saatana tiedä täälläkään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässäpä jälleen oiva esimerkki:




Vai niin. Rohkenen ihan hieman olla eri mieltä.

Sinänsä toki tällaisiakin juttuja saa tehdä, mutta ihan näin sokea ei voi yksikään toimittaja oikeasti olla. Tai niin luulin. Näköjään voi.

Se mitä olen Kaukolan twiittejä lukenut, ne ovat olleet hyvää suomen kieltä ja ovat sisältäneet perustelut. Perusteluiden sisällöstä voidaan olla montaa mieltä, onko kyse provokaatiosta vai vaan sokeasta vasemmistolaisuudesta.

Kaukola on noussut asemaansa vastustajiensa ansiosta, jos kyseessä on Kaukolan suunnitelma, nostan hattua hänelle
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Jep. Ja sitten ihmetellään, kun on niin kahtiajakautunutta ja "tuotu yhdysvaltalainen polarisaatio" suomalaiseen poliittiseen keskusteluun. Ehkä sitä voisi omalla panoksellaan lieventää, jos ei kutsuisi avoimesti oikeistoliberaalia lehteä vasemmistolaiseksi. Mutta kuten hyvin tiivistit, en saatana tiedä täälläkään.

Varmaan itse kukin voi Kimmo Kuhdan tavoin kaivaa peilin esiin. Mutta välillä tuntuu kuin tietyt tahot ja suuntaukset ulkoistaa itsensä täysin vastuusta polarisaation ym. suhteen. Ikään kuin oikeutetaan tietty tyyli ja retoriikka, en tiedä miksi, kaltoin/väärinkohtelu, uhrin asema ja sitä rataa. Muitten täytys sitten sietää jonkinasteista tunnevammaisuutta, josta maltti ja rakentavuus tuppaa olemaan kaukana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Myös punavihreä YLE on vauhdissa:


johdantolauseessa ironinen klangi, hei.
"Vauhdissa"? Miksi tämä artikkeli on tämän ketjun asiaa? Tuohan käsitteli teollisuuteen ja vihreään siirtymään liittyviä varjopuolia varsin informatiivisesti ja tämänkaltaisia selvityksiä tarvitaan esim. Suomenkin akkutehtaista intoillessa. Mm. Kiina-riippuvuus ja Itämeren saastuttaminen...
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tuota niin. Nyt kyllä mennään lujaa jostain ohi.
Tuollaisia juttuja on hyvä tehdä, koska se paskan määrä on aivan tajutonta, mitä Ulla saa.
Helsingin Sanomat, vasemmiston lehti. Oolrait.

En saatana taas tiiä.

Ihan vihervasemmiston-ajatusmaailmaan asennoitunut, vai mitä diggaat Saskan ja hänen hengenheimolaisten menosta - itse näen sen kuten näen.

Ulla ansaitsee negatiivisen palautteen, on valtaisa trolli. Jälleen kerran puhun mielipiteestäni, joten ohi se ei mene mistään, erimielinen saa toki olla.
 

Tuamas

Jäsen
Ihan vihervasemmiston-ajatusmaailmaan asennoitunut, vai mitä diggaat Saskan ja hänen hengenheimolaisten menosta - itse näen sen kuten näen.

Reunalla oleville vihervassareille hesari on konssuoikeistolainen media ja reunalla olevalle konssuoikeistolle hesari on vihervasemmistolainen media.

Voisiko olla, että olet siellä reunassa ja arviosi on biasoitunut, aivan kuten vassarienkin arvio?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Reunalla oleville vihervassareille hesari on konssuoikeistolainen media ja reunalla olevalle konssuoikeistolle hesari on vihervasemmistolainen media.

Voisiko olla, että olet siellä reunassa ja arviosi on biasoitunut, aivan kuten vassarienkin arvio?

Olen ehdottomasti siellä reunassa, joten sen osalta meni toki analyysi oikein.

Bias on sinällään taas huono termi mielestäni, koska se saa kuulostamaan asian jotenkin niin, että näen asiat väärin tai liian suppeasti/yksipuolisesti - ja tämä on turhaa, koska jokainen saa katsoa asiaa kuten tahtoo, toki toivottavasti oppien jotain matkansa varrella.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bias on sinällään taas huono termi mielestäni, koska se saa kuulostamaan asian jotenkin niin, että näen asiat väärin tai liian suppeasti/yksipuolisesti - ja tämä on turhaa, koska jokainen saa katsoa asiaa kuten tahtoo, toki toivottavasti oppien jotain matkansa varrella.
Tämä kuvastaa erinomaisesti käsitettä "totuuden jälkeinen aika": faktoihin pohjautuvilla tai yleisesti hyväksytyillä määritelmillä ei ole niin väliä, koska mielipide ja tunne ovat some-taistoissa käypää valuuttaa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mitä olen Kaukolan twiittejä lukenut, ne ovat olleet hyvää suomen kieltä ja ovat sisältäneet perustelut. Perusteluiden sisällöstä voidaan olla montaa mieltä, onko kyse provokaatiosta vai vaan sokeasta vasemmistolaisuudesta.

Kaukola on noussut asemaansa vastustajiensa ansiosta, jos kyseessä on Kaukolan suunnitelma, nostan hattua hänelle

Viestini oli vähän epätarkka, joten lienee syytä täydentää sitä. En tarkoittanut sitä, etteivätkö Kaukolan viestit olisi kieliopillisesti Twitter-kirjoituksiksi laadukkaita, vaan lähinnä sitä, että hänen kirjoituksiaan lähestyttiin tästä kulmasta. Ikään kuin sillä, että kirjoittaa hyvää suomea ja perustelee, mitä tahansa sontaa, olisi erityinen Twitter-vaikuttaja. Kaukolahan harrastaa ihan tarkoituksella provosointia ja käyttää siinä hyväkseen kykyään kirjoittamalla piilottamaan viestejään, joten mistään viattomasta keski-ikäisestä tätikirjoittelijasta ei suinkaan ole kysymys. Sinänsä juttu oli ihan ok kevyehkö henkilökuva, se vain jäi kovin yksipuoliseksi ja yltiöpositiiviseksi, vaikka todellisuudessa kirjoitus ei ole koko totuus.

Ps. Minä en sitten todellakaan pidä Hesaria minään vasemmistolehtenä, jos nyt en kovin oikeallakaan olevana. Mutta viime vuosina Hesarin toimittajien omille puoluekannoille on löytynyt mun mielestäni aiempaa enemmän tilaa. Tai ainakin lukemattomista jutuista saa sellaisen käsityksen. Itse haluaisin, että ainakaan uutisissa ei tuotaisi esille toimittajien tai toimituksen omia aate- ja arvomaailmoja. Enkä oikeastaan kaipaa niitä muissakaan jutuissa. Sellainen ei ole tarpeellista ja hyvä toimittaja kykenee kyllä lähestymään asioita neutraalisti. Asiat asioina ja haastateltava kertoo sitten omat kantansa ja ajatuksensa. Ne saavat sitten olla juuri sellaisia kuin haastateltava ne itse kokee.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan vihervasemmiston-ajatusmaailmaan asennoitunut, vai mitä diggaat Saskan ja hänen hengenheimolaisten menosta - itse näen sen kuten näen.

Itse asiassa Saska on varsinkin Ukrainan sodan aikana kunnostautunut hyvinkin ei-vasemmistolaisella kirjoittelulla, jotkut menneet jopa konservatismin suuntaan. Itsellä arvostus häntä kohtaan on vain kasvanut vuosien varrella.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hesari on liberaali kaupunkilaislehti, joka on lähimpänä kokoomusta ja vihreitä. Niemen kaudella mielestäni meni oikeammalle, ja etenkin HS Visio on kyllä kunnon slushilaista pöhinää täynnä:

"IT-miljonääri huomasi Singaporessa, mikä on Suomessa vikana"
"Sijoittaminen on helppoa, kertoo asiantuntija"
"On ihan oikein lentää keskellä ilmastokriisiä, ajattelee autoilua vastustava aktivisti"

Kaikki voisivat olla aivan hyvin Vision otsikoita. Joskin Visio on kyllä vähän ottanut askeleita keskemmälle, ehkä siellä on todettu, että Suomessa oikeistoliberaaleja on n. 15 prosenttia äänestäjistä, jos sitäkään.

Mainittu Saska Saarikoski on lähinnä melkoinen besserwisser, joka sen vuoksi ilmaisee itseään korostuneen vittumaisesti. Vasurina en Saarikoskea osaa pitää, vaikka Halla-ahon kanssa kovin eri mieltä Pressiklubissa olikin (ja otti JHA:lta rumasti pataansa).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
"Vauhdissa"? Miksi tämä artikkeli on tämän ketjun asiaa? Tuohan käsitteli teollisuuteen ja vihreään siirtymään liittyviä varjopuolia varsin informatiivisesti ja tämänkaltaisia selvityksiä tarvitaan esim. Suomenkin akkutehtaista intoillessa. Mm. Kiina-riippuvuus ja Itämeren saastuttaminen...
Lopun virkkeeni linkin jälkeen tuntui turhalta lisältä ja älykkään huumorini tappajana yrittäessäni viitata aiempaan keskusteluun vasurilehdistä, mutta ilmeisesti se olisi pitänyt kirjoittaa suuremmalla ja tehostevärein.
 

hk65

Jäsen
Usein pelkkä keskustelu siitä, onko joku media oikeistolainen, vasemmistolainen vai jotain siltä väliltä, on suhteellisen turha. Se johtaa keskustelun aina päättömään juupas-eipäs päänaukomiseen, jossa kukaan ei voita.

Loppujen lopuksi koko asia kulminoituu siihen, mikä on median ja toimittajien vastuu. Etenkin sosiaalisen median aikoina, jolloin somen lynkkauspartiot ovat nopeammin liikkeellä, kuin esitetty informaatio on edes todistettu paikkaansa pitäväksi. Ja tästä lipsuminen on se, mistä itse olen eniten huolissani.

Ja näitä lipsumisia klikkien toivossa ovat viljelleet mm. sellaiset tahot, joilta juurikin toivoisi luotettavuutta - valtakunnan mediat, kuten HS, IS, IL, eikä edes YLE ole niistä täysin vapaa.

HS:hän tunnetusti heitti Alpo Rusin bussin alle ja taitaa tähän päivään asti pitää häntä "katkeroituneena äijänkäppänänä". Kukapa uskoisi, kun häntä etenkin kyseisessä lehdessä esitettiin maanpetturina.

Sittemmin olemme saaneet huolestuttavan määrän näitä MeToo-keissejä, joista iloisesti mediassa mehustellaan kaikki irti median toimesta, mutta kun "syyllinen" todetaan syyttömäksi, media on täysin hiljaa - ei anteeksipyyntöjä, ei mitään. Muistaako joku, kuka Tomi Metsäketo oli?

Rydmanista ja sen tekemisistä voi olla montaa mieltä, mutta mitään lainvastaista hänenkään ei ole todettu tehneen. Hesari tosin väänsi tästäkin aika helvetin kyseenalaisen jutun.

Medialla on valta tuhota ihmisten urat ja sosiaaliset elämät täysin ja näin ollen median tulee ymmärtää roolinsa informaation välittäjänä. En sano, että esimerkiksi MeToo-keissien osalta pitäisi vanhaan tapaan pitää turpansa kiinni, mutta se on oikeusistuin, joka nämä ihmiset (kuten Weinstein) tuomitsee, ei media.

Jos media kykenee näitä juttuja näin iloisesti suoltamaan ulos, tulee sen myös kyetä ottamaan vastuu siitä silloin, kun se on ollut väärässä, ilmankin että heitä haastetaan oikeuteen kunnianloukkauksesta. Ja valitettavasti tämän osalta JSN on kyllä ihan täysi lapanen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Lopun virkkeeni linkin jälkeen tuntui turhalta lisältä ja älykkään huumorini tappajana yrittäessäni viitata aiempaan keskusteluun vasurilehdistä, mutta ilmeisesti se olisi pitänyt kirjoittaa suuremmalla ja tehostevärein.
Ei täällä tiedostavassa paremmistossa ymmärretä huumoria...
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tämä kuvastaa erinomaisesti käsitettä "totuuden jälkeinen aika": faktoihin pohjautuvilla tai yleisesti hyväksytyillä määritelmillä ei ole niin väliä, koska mielipide ja tunne ovat some-taistoissa käypää valuuttaa.

No mikä selkärangaton se on, joka laittaa kaikki puheensa puolueellisuuden piikkiin. Sekin on aivan naurattavaa, että pitäisi itsensä puolueelliseksi jokaisessa asiassa tunnistaa, kuten se jotenkin parantaisi omaa mielipidettä tai sen laatua. Mielipiteen rauha, hei.

Minä en mutuilusta nyt puhunut vaan siitä pitääkö ihmisen jotenkin puolustella mielipidettään tai analysoida sitä puolueelliseksi. En todella hyväksy some-mutuilua tai öyhötystä, enkä viitannut mihinkään sellaiseen - sen keksit aivan itse. Omaan riittävästi koulutusta ja kokemusta, jotta osaan luottaa siihen miten mielipiteeni muodostan ilman, että tälläinen halpa mielipiteeni halpuutus tuntuu missään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Rydmanista ja sen tekemisistä voi olla montaa mieltä, mutta mitään lainvastaista hänenkään ei ole todettu tehneen. Hesari tosin väänsi tästäkin aika helvetin kyseenalaisen jutun.
Ei siinä Hesarin jutussa puhuttu siitä että Rydman olisi tehnyt mitään lainvastaista. Puhuttiin vain kyseenalaisesta käytöksestä erityisesti alaikäisten tyttöjen seurassa. Lähtien vaikka siitä (oikeasti laittomasta) teosta että tarjotaan alaikäisille alkoholia. Tuotahan Rydman ei kieltänyt ja sanoi ettei enää tekisi niin.

Asiaanhan liittyi sekin että Kokoomus pisti jutun jälkeen Rydmanin nopeahkosti ulos, koska tiedettiin että jutut ovat hyvin pitkälti totta.
 

hk65

Jäsen
Ei siinä Hesarin jutussa puhuttu siitä että Rydman olisi tehnyt mitään lainvastaista. Puhuttiin vain kyseenalaisesta käytöksestä erityisesti alaikäisten tyttöjen seurassa. Lähtien vaikka siitä (oikeasti laittomasta) teosta että tarjotaan alaikäisille alkoholia. Tuotahan Rydman ei kieltänyt ja sanoi ettei enää tekisi niin.

Asiaanhan liittyi sekin että Kokoomus pisti jutun jälkeen Rydmanin nopeahkosti ulos, koska tiedettiin että jutut ovat hyvin pitkälti totta.
Niin, tämä Hesarin juttuhan on siirtymässä syyteharkintaan kunnianloukkauksesta.

Kokoomus tiesi, että ne olivat totta vaiko tiesi, että Rydmanista on tullut liian suuri mainehaitta vaalien lähestyessä (riippumatta siitä, miten totta mikäkin on)? Sinulla varmaan lienee varmaa tietoa sitten tämän osalta?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sittemmin olemme saaneet huolestuttavan määrän näitä MeToo-keissejä, joista iloisesti mediassa mehustellaan kaikki irti median toimesta, mutta kun "syyllinen" todetaan syyttömäksi, media on täysin hiljaa - ei anteeksipyyntöjä, ei mitään. Muistaako joku, kuka Tomi Metsäketo oli?
Metsäketoa syytti useampi nainen. Asiasta uutisoitiin. Heitä tuomittiin lopulta sakkoihin. Se uutisoitiin eri vaiheineen laajalti. Kaikki Metsäketo-keissin jatkovaiheet on näkyvästi uutisoitu. Hesari julkaisi Tomin aiheellisesta tilityksestä ison Kuukausiliite-jutun. Sitä jatkouutisoitiin. Muitakin jatkojuttuja on julkaistu. Missä tarkalleen mentiin pieleen ja missä vaiheessa "media" on ollut hiljaa? Outoa, että luettelet ihan muuta kuin mitä on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, tämä Hesarin juttuhan on siirtymässä syyteharkintaan kunnianloukkauksesta.

Kokoomus tiesi, että ne olivat totta vaiko tiesi, että Rydmanista on tullut liian suuri mainehaitta vaalien lähestyessä (riippumatta siitä, miten totta mikäkin on)? Sinulla varmaan lienee varmaa tietoa sitten tämän osalta?
Niin eli HS:ää ei sen jutun tiimoilta ole tuomittu mistään. Täten sinun logiikkaasi noudattaen ei voida sanoa HS:n toimineen väärin vaan pitäisi olla hiljaa, kunnes oikeuslaitos on asiansa hoitanut. Joko voidaan puhua asioista tai pohtia syyllisyyttä johonkin paskaan käytöksen osalta sekä Rydmanin että HS:n ennen oikeuden päätöstä tai sitten emme kummankaan. Ei se mene niin, että vain toinen on "syytön kunnes toisin todistetaan" ja toinen voidaan nimetä moraalittomaksi vain poliisi tutkinnan takia.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Niin eli HS:ää ei sen jutun tiimoilta ole tuomittu mistään. Täten sinun logiikkaasi noudattaen ei voida sanoa HS:n toimineen väärin vaan pitäisi olla hiljaa, kunnes oikeuslaitos on asiansa hoitanut. Joko voidaan puhua asioista tai pohtia syyllisyyttä johonkin paskaan käytöksen osalta sekä Rydmanin että HS:n ennen oikeuden päätöstä tai sitten emme kummankaan. Ei se mene niin, että vain toinen on "syytön kunnes toisin todistetaan" ja toinen voidaan nimetä moraalittomaksi vain poliisi tutkinnan takia.
Kiitos taas täysin tyhjänpäiväisestä rupattelusta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kiitos taas täysin tyhjänpäiväisestä rupattelusta.
Onko sinulla jotain oikeaa kommentoitavaa, vai kirjoitatko muuten vain tyhjänpäiväisiä viestejä? Eikö ole argumenttejä vai eikö Pietarin trollitehtaalla makseta merkkimäärän vaan viestien määrän perusteella?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös