Oi minne menet Jatkoaika?

  • 34 788
  • 338

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, täällähän kaatuu miestä kuin Kannaksella -44... Mikä epidemia tämä on? Hmm, jos varjo oikeasti lähtee se merkitsee toisaalta sitä että tarvitsee paljon vähemmän bluffata luonnontieteellistä tietämystään - hmm, tai bluffata suuremmalla itseluottamuksella! En nyt kokonaan ymmärrä näitä jyrkkiä reaktioita. Jos maailman karuus tähän jäisi niin hyvinhän se olisi. Ei niin etteikö jotain asiaa ole tullut esiin: oliko se Wamba, joka hyvin järkevästi sanoi, että että tietyt asiat on aika helppo objektiivisesti erottaa, kuten esim. chatin ja herjauksen. Provoaminen on hankalampi määrittää (etenkin kun se on täällä hyvin rakas maan tapa) , mutta sanoisin että siihen kuuluu hyvin olennaisesti täysi välinpitämättömyys itse keskustelun aiheeseen sekä melko totaalinen informaatio-sisällön puuttuminen. Jos näistä tulee rangaistus silloin kuin joku on jotain näkevinään ja sitä sitten tulkitsevinaan, kun muuten keskustelut ovat päivittäin mustanaan paljon pahempaakin niin herättäähän se epäilyn tai kysymyksen, että mikä oikein onkaan satunnaisuuden tarkempi kriteeri ja ettei se vain olisi kyseessä olevien mielipiteiden sisältö, eikä niinkään niiden muoto? Mutta kuten sanottu, tämä asia on jo Muksun taholta loistavasti selitetty ja tilanne on ymmärretty ja kyyneleet pyyhitty: ota tai jätä. Ja ainakin itse otan tämän moderoinnin kiitollisena, joskin kiinnostuksella jään seuraamaan, miten trendit tästä vielä jatkuvat... Häämöttääkö betoninen DDR tien päässä vai onko marginaalien reipas siivonta hyväksi värikkäälle urheilulle-keskustelulle? Anyway, saisiko silti vielä pelkästä pahasta sisusta haukkua sitä niin erittäin hyväksyttyä, totaalisen rankaisematonta jokapäiväistä keskustelua täällä? Jos nyt tässä ketjussa sanon että vilpertti on trolli niin onko vilpertti trolli? Mikä on tuntemuksen ja mielipiteen ero? Väittäisin että se on perustelu: eli jos sanon että Ruotsi on syvältä, ei se itsessään ole keskustelua vaan pieni osa suurta huutoäänestystä. Silti ei sano mistään mitään. Paitsi itsestään. Ja se ei ole kiinnostavaa. Jos tämän sisällöttömyyden kitkeminen olisi täällä sääntönä, niin harvassapa olisivat keskustelijat. Mutta pois itku, elämä jatkuu, vaikka tietysti synkkänä ja harmaana tässä varjottomassa maailmassa: empatian ja kyyneleiden tulvavuot virtaavat sotilaallisessa konsensuksessa yli emotionaalisen maan! Siunattu olkoon prinsessa Dianan muisto! Penaltit sentimentaalisuudesta ovat ohi! (No, kaiken huvittavuuden lisäksi tulee varjoa aivan oikeasti ikävä, mutta taitaa olla turha pyytää pyörtämään päätöstään. Sääli koko palstalle.)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En tiedä otitko minut jostain syystä keskustelupalstahistoriani takia esille vai koska olen kohtuullisen aktiivinen keskustelija jolloin viestimääriäni voidaan pitää verrannollisena varjon määriin vai miksi, mutta jos katsot viestejäni niin edellisestä provostakin taitaa olla aikaa satamiljoonaa vuotta.

Syitä tyylini muuttamiseen minun ei tarvitse tässä lähteä erittelemään.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Positiivisuus kirjoittelussa ja toisten ihmisten mielipiteiden kunnoittaminen on paljon vaativampaa/aikuisempaa kuin kisaaminen jostain loogisten perustelujen paalupaikasta. Tosin kaikkihan me ansaitaan vähän piiskaa aina välillä, muuten homma menee tylsäksi. : )

Ei noita kauniita kliseitä jaksa aina itsekään noudattaa kirjoittelun kulmakivinä, mutta tämänkin asian yrittäminen kannattaa aina.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
re: vilpertti - No, se kunnia nyt tuli jostakin varjo-heitostasi tässä ketjussa, joka oli (muistaakseni) melko perusteluitta esitetty (tyyliin varjo on trolli on rangaistava) - sorry jos ärsytti tai oli epäoikeudenmukainen: siihen voisi yhtä hyvin vaihtaa vaikka oman nimimerkkini, ajatus ei muutu.

Johanneksen huomio on tosi hieno - en tiedä kannattaako kaikkia mielipiteitä kunnioittaa, mutta keskustelua ja keskustelupalstaa pitäisi ehdottomasti kunnioittaa. Asiat ja ajatuksethan täällä väittelevät, eivät henkilöt. Siitä varmaan periaatteellisella tasolla onkin suht. universaali yhteisymmärrys, mutta helppohan se taistelun melskeessä turvautua kyseenalaisiin aseisiin... Itse kunkin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No varjon trollius on täysin minun oma mielipiteeni joka minulle on muodostunut hänen kanssaan jokusen kerran keskusteltuani. Jokaisella on toki oikeus pitää minuakin trollina, jos näin asian laidan haluaa nähdä.

Perusteenikin olen kai esittänyt, tai sitten sekoitan jonkun irc/icq keskustelun tähän. Nimittäin mielestäni on melkoisen epätodennäköistä, että joku kuka ei ole trolli olisi jokaisesta asiasta sitä mieltä, mikä saa varmasti joidenkin päässä kiehumaan. Ja vielä haluaisi tuoda "mielipiteensä" joka kerta julki sillä tavalla, joka provosoi mahdollisimman helposti ja varmasti.

Henkilökohtaisesti en tunne nimimerkin varjo takana kirjoittavaa henkilöä, tunnen vain hänen nettipersoonansa. Jos tuntisin, saattaisin pitää hyvinkin erilaisena henkilönä - tai sitten en.

Ei sitten muuta kun naksuttelemaan sitä ilmoita viesti moderaattoreille -nappulaa. :)

varjo: "Minä mollaan juuri ketä tahdon koska minulla on myös mahdollisuus tietojeni pohjalta siihen"
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti mjr
en tiedä kannattaako kaikkia mielipiteitä kunnioittaa, mutta keskustelua ja keskustelupalstaa pitäisi ehdottomasti kunnioittaa. Asiat ja ajatuksethan täällä väittelevät, eivät henkilöt. Siitä varmaan periaatteellisella tasolla onkin suht. universaali yhteisymmärrys, mutta helppohan se taistelun melskeessä turvautua kyseenalaisiin aseisiin... Itse kunkin.

Juu ja ei sitä tarvitse kaikkiin keskusteluihin osallistua, jos tuntuu ettei siitä tule jonkun henkilön kanssa mitään, vaikka olisikin mielenkiintoinen aihe.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
Kysyn myös, missä ovat pelikiellot niille jotka em. Idi amin-ketjussa haukkuivat ko. henkilö kusipääksi? (Sistis, en tarkoita tätä henkilökohtaisesti kuten varmaan tiedät). Laki ei välitä teoista, murhaajallakin on useinmiten ihmisarvonsa.
Edit: Kun Sistis hieman missasi pointin niin tarkennettakoon että kyseessä ei ole itku ko. kirjoittajien sanktiottomuutta kohtaan vaan moderaattorien vastauksen puuttumista kysymykseeni asiasta ja toisaalta ihan yleiseen käytäntöön hyväksyä suoranaisia loukkauksia kolmatta osapuolta(olkoonkin että kyseessä on kuollut henkilö) kohtaan.
Esitän tässä tyyppiesimerkin:
Onneksi se v..tun homo Gösta kuoli, niin päästiin siitäkin paskasta eroon. Musiikillinen lahjakkuus täys nolla, samaa paskaa vuodesta toiseen eri levynkansilla.

Hitto, olisi sittenkin pitänyt postata tuo Göstaa käsittelevään ketjuun kun kerta tuollaista saa sanoa ilman jälkiseuraamuksia.
(niin, tämä olisi sitten ollut tosiaankin trollaamista tai tietoista provoamista)
Mikä tuossa asiassa on niin vaikea ymmärtää... Onhan jatkoajassa haukuttu kusipäiksi kymmeniä hankilöitä ilman pelikieltoa. Göstakaan haukkumisesta mainitsemallasi tavalla ei varmasti esim. vuosi sitten olisi tullut pelikieltoa, sillä sehän on vain mielipide. Sen saman mielipiteen kertominen rip-ketjussa on kuitenkin täysin tulkittavissa provosoinniksi.

Jos olisi perusteltua oletettaa että joku provosoituisi Idi Aminin haukkumisesta, niin silloin siitäkin tulisi varmasti penaltyä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Olen monesti ollut jyrkästi erimieltä varjon, Vladin ja finnishninjan kanssa, mutta kyllä se minusta on harmi, että kyseiset kirjoittajat päättivät jättää JA:n. Toisaalta varjo varmasti palaa, finnishninjakin jätti takaoven mielestäni auki, Vlad tuskin palaa. Toisaalta olihan tässä koko episodissa vähän tällaista mika myllylämäisyyttä. Toki tiedän, että Vlad kirjoitti viestinsä vain moderaattoreille, mutta kaikesta huolimatta.

Taatusti tilalle nousee keskustelijoita ja tulee yhä uusia ja mielenkiintoisia keskusteluja, mutta silti olisi ollut mukavaa jos nämä persoonat olisivat olleet joukossamme.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä helvetti ihmisiä oikein vaivaa, kun ISH:kin on nyt lopettanut kirjoittamisen tänne. Ensin Vlad, sitten FNinja, sitten varjo ja nyt ISH... kuka seuraavaksi?

Rauhoittukaa nyt vähän ihmiset! Ei nyt suotta pilata palstaa omalla itsepäisyydellämme.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oi minne menette, jatkoaikalaiset?

Olen joskus ollut todistamassa tapausta, missä virtuaalimaailma ja reaalimaailma ovat olleet todella pahassa ristiriidassa keskenään. Pohdin juttua aika paljonkin ja tulin siihen lopputulokseen, että pelkästään kirjallisessa kanssakäymisessä jää niin paljon ilmeitä ja eleitä väkisinkin näkemättä, että varsinainen sanomakin saattaa toisessa päässä tulla ymmärretyksi täysin väärin. Ja kun väärinkäsitys on jo tapahtunut, keskustelu siirtyy huomaamatta sille tasolle, missä kasvokkain vedetään jo toista levyyn. Kuitenkin samojen ihmisten kanssa naamakkain keskustellessa mitään aggressiivisuutta ei pääse syntymään, kun vastaavia väärinkäsityksiä ei synny, tai ne korjataan heti seuraavassa lauseessa.

Tässä on yksi syy siihen, miksi nykyään lähden erittäin harvoin kenenkään kanssa nettihippasille sanan säilällä. Ja jos lähdenkin, teen sen pilke silmäkulmassa ja yritän olla sanomatta sitä Viimeistä Sanaa. Toinen vaihtoehto olisi luultavasti se, että nykertäisin vasta-argumentteja ja salaliittoteorioita yöt läpeensä näppäimistön vierellä. Lopuksi vetäisin niin ison herneen nenään, että menettäisin kirjoitusoikeuteni, ellen tajuaisi pyytää niitä poistettavaksi sitä ennen. En yritä suositella samaa reseptiä muille, mutta minulla se toimii. Jatkoaika on ihan mesta paikka, kaikesta huolimatta. Siitä iso kiitos moderaattoreille.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Sistis
Mikä helvetti ihmisiä oikein vaivaa
Olisiko joillain menossa vähän voimakkaampi hormonimyrsky, vai kenties Marsin läheisyys maapalloon aiheuttaa kaikenlaisia kummallisuuksia? Tai sitten niitä ei vaan enää kiinnosta leikkiä meidän kanssa. Muuten, jos jonkun ego kasvaa liian suureksi mahtuakseen keskustelupalstan sääntöjen sisään, niin onko se vika silloin säännöissä vai jossain muualla?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Muuten, jos jonkun ego kasvaa liian suureksi mahtuakseen keskustelupalstan sääntöjen sisään, niin onko se vika silloin säännöissä vai jossain muualla?

Jaa-a, en tiedä onko vika tässä vai jossain muussa. Jotenkin on silti mielestäni hälyttävää että näin moni palstan hahmo on viime aikoina poistunut keskuudestamme, en tiedä miten se vaikuttaa palstan tasoon pidemmän päälle. Ja tästä on selvästi tulossa nyt jonkunlainen muoti-ilmiö, kaikki vaan pois.

Toisaalta, voipi olla että aika muuttuu, ja myös palstan kävijäkunnan on muututtava sen mukana. Kyllähän kaikkein suurimmatkin NHL-tähdet jossain vaiheessa lähtevät eläkkeelle, vain näin syntyy tilaa niille junioreille, joista sitten jossain vaiheessa syntyy niitä uusia supertähtiä. Ehkä Jatkoaikakin kaipaa tätä tuulettumista, ja se on nyt mitä ilmeisemmin menossa. (tähän väliin kommentti, tämä EI tule olemaan minun viimeinen viestini)

Ikävä tietysti että kirjoittajat kuten Vlad, Varjo, ISH ja finnishninja lähtevät pois, mutta toisaalta uskon että se on hyvä asia. Jos joku muistaa keskustelua vaikkapa vuosi-kaksi takaperin, niin täällähän väännettiin kaikesta mahdollisesta taivaan ja maan väliltä, värikästä keskustelua, keskustelua jopa kymmenien nickien kesken / ketju. Sitä väriä, asiavirheitä, tunteiden paloa, elämää. Silloin oli yksinkertaisesti mahdotonta ottaa viikon taukoa JA:sta, nyt se onnistuu jo aika helposti.

Olen pannut merkille että nykyään kun joku aukaisee uuden ketjun jostain päivän polttavasta aiheesta, sitä käydään ehkä sivun verran värikkäästi, kunnes se kuolee näiden em. kirjoittajien tieteellis-analyyttisten romaaneiden alle, jotka sitten jatkavat aiheesta kaksin tai kolmin viikkotolkulla.

Olen tullut siihen tulokseen että palstan sadat, ellei jopa tuhannet ns. rivikirjoittajat eivät enää yksinkertaisesti uskalla ottaa osaa näihin keskusteluihin omilla "keskinkertaisilla" tiedoilla ja taidoillaan, sillä he tulevat jyrätyiksi alta aikayksikön. Tälläkin palstalla aina on toki arvostettu pitkiä ja ansiokkaita tekstejä, jotka sinänsä ovat ihan ok, mutta jotenkin tuntuu että ne nostavat muiden kynnystä osallistua, ja siksi tuntuu että palsta on kuihtumassa.

Täällä on myöskin vallalla tietyt kirjoittamattomat lait, jotka ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa. Vielä alkuaikoina käytiin kiivasta taistelua siitä ovatko tappelut hyvä juttu, ovatko taklaukset hyvä juttu, ja miten sika se Levokari olikaan sen Suutarisen legoilla leikkiessään. Nykyään lähes asiasta kuin asiasta on jo "vallalla oleva" mielipide, joka aina kaivetaan esiin tilanteen tullen. Jopa moni kirjoittaja joka rivien välistä selkeästi on eri mieltä, aloittaa keskustelun tyyliin "puhtaita taklauksia pitää olla paljon..." vaikka selvästi rivien välistä voi lukea että ko. kirjoittaja näkisi paljon mieluummin taitavaa peliä kuin taklauspeliä. Keskustelua ei enää kertakaikkiaan synny, sillä niin moni asia on jo halki puhuttu, ja "lopputulos" julkistettu.

Olen aina parjannut mm. Iltasanomien keskustelupalstaa, ja sitä kuinka nopeasti siellä menee hermo "tyhmien" ihmisten kanssa, ja miten kaiken joutuu vääntämään rautalangasta. Mutta itse asiassa tajusin juuri hiljattain, että siellä on oikeastaan jotain mikä JA:sta puuttuu. Siellä on paljon kirjoitajia, joilla on omia mielipiteitä, tuoreita mielipiteitä, ja he eivät epäröi kirjoittaa jostain asiasta mutu-pohjalta, vaikkei itse asiasta olisi tuon taivaallista käsitystä. Tämä on eräs seikka mikä ikävä kyllä puuttuu nykyään Jatkoajasta.

Vähän sama asia kuin pelatessa treenipelejä oman lätkäjengin kesken. Siihen leipääntyy aika äkkiä kun tietää tasan mitä miltäkin pelaajalta voi odottaa, minkä harhautuksen se tekee nyt, ja kuka ampuu mistäkin ja mitenkäkin. Mistä veskarille menee aina sisään. Sitten kun jengiin tulee joku uusi mies, on pelissä heti erilailla mielenkiintoa, puhumattakaan siitä sitten kun pelataan ensimmäinen peli jotain muuta jengiä vastaan. Sitten kirmataan taas kuin pikkupojat Stor och Litenissä.

Eli pitkä juttu lyhyeksi, luulen että tämä "isojen nickien" joukkopako on pitkän päälle hyvä asia. Jos jokainen palstalla olija tietää mitä joku kommentoi johonkin jo etukäteen, eikö voidakin vetää se johtopäätös että ko. kirjoittaja on jo annettavansa annettanut? Kenties näiltä poistuvilta nimimerkeiltä osoittaakin vain pelkästään viisautta poistua kuvioista, kun he ovat itsekin huomanneet että heillä ei ole enää mitään uutta annettavaa?

Ei kai tähän voi muuta sanoa kuin että uutta verta remmiin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos

Olen pannut merkille että nykyään kun joku aukaisee uuden ketjun jostain päivän polttavasta aiheesta, sitä käydään ehkä sivun verran värikkäästi, kunnes se kuolee näiden em. kirjoittajien tieteellis-analyyttisten romaaneiden alle, jotka sitten jatkavat aiheesta kaksin tai kolmin viikkotolkulla.

Tämä ainakin on verottanut omaa halukkuuttani osallistua moneen mielenkiintoiseen ketjuun omine mielipiteineni. Enää ei ole riittänyt, että on omannut jonkun mielipiteen ja kohtuulliset perustelut. On pitänyt ottaa myös huomioon mahdolliset kvanttimekaniikan yms. lait kulloinkin käsiteltävässä asiassa, eikä minulla ainakaan ole ollut halua tuon kaltaiseen vääntämiseen.

Jotain menetetään vanhojen partojen poistuessa, mutta moni uusi saa tosiaan enemmän tilaa hengittää. Kattellaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen verran vaan sanon etteipä tämäkään keskustelupalsta nyt ole mikään elämää suurempi juttu, vaikka kenties nyt lähellä sitä. ;)

Asioita ei tulisi ottaa ikinä liian vakavasti, kun elämään kuuluu niin monia asioita. Tämä on vain yksi pieni osa sitä. On tietenkin omalla tavallaan ikävää jos keskustelukykyiset henkilöt lipeävät rintamasta, mutta Carlos tuossa ylempänä ymmärsi pointin todella hyvin. Ei sota yhtä miestä kaipaa, eikä välttämättä pariakaan. Homma etenee ja jäseniä tulee aina uusia ja niiden joukossa uudet kujeet. Olen myös samaa mieltä että liiankin analyyttiset ja yleistiedoiltaan pätevät henkilöt voivat rajoittaa hiukan "tavallisempien" kirjoittajien halua kommentoida ja tuoda esiin näkökulmiaan, joita varmasti on, kenties hiukan maanläheisemmällä tasolla. Ei ole koskaan keskustelujen kannalta hyvä jos 2-3 persoonaa dominoivat hommaa. Sellainen väittely voitaisiin hyvin pitää vaikka yksityisesti jossain. Sellainen tappaa keskustelun, vaikka voikin olla toki mielenkiintoista luettavaa... tiettyyn pisteeseen asti. Siinä vaiheessa kun alkaa näyttää että kyseessä on enää oman pätevyyden ilmituominen, niin homma alkaa haisemaan.
Enkä sano että nämä ongelmat olisivat pelkästään täällä, lähes foorumille kuin foorumille voi käydä niin, kun tietty kävijäkunta alkaa vakiintumaan ja henkilöitymään vahvasti jonnekin. Jutut alkaa elää, mutta samalla nakertamaan itseään ja henk. koht. tunteet tulee peliin, kun ei olla enää niin anonyymejä.

Hauskaahan tämän pitäisi vaan olla. Tuntuu että asioita ollaan alettu ruotimaan liian ryppyotsaisina. Hatunnoston paikka Carlosille, joka mielestäni tiivisti tilanteen loistavasti. Näinhän se on. Ei muuta kuin eteenpäin...
 

Flegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku näistä Jatkoajan keskusteluista on tosiaankin vienyt ainakin osan mielenkiinnosta. Itse en viime kuukausina ole oikeastaan jaksanut edes lukea näitä Vapaan Keskustelun ketjuja puhumattakaan että olisi viitsinyt jotain kommenttia raapustaa. En kyllä koskaan mikään aktiivinen kirjoittaja ole ollutkaan mutta nykyisin vielä vähemmän.

Itse asiassa tämä Jatkoaika rupesi kyrpimään sen verran ja tuo juutalaisketju oli viimeinen pisara että meinasinkin avata uusia ketjuja joissa haukun Carlosin ja muutaman muun siihen kirjoittaneen niin pahasti paskaksi että kirjoitusoikeudet olisi poistettu eikä olisi tarvinnut tätä palstaa miettiä sen jälkeen. Tai sitten harkitsin että avaan FF-tyyliin "Jätän Foorumin"-otsikon. Mutta täällä ollaan vielä ja hyvä näin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Carlos pukee aika hyvin sanoiksi niitä ajatuksia, joita minullakin on ollut. On muuten mukava lukea kirjoitusta, joka on kirjoitettu hyvin, ja jonka sisältö myötäilee mukavasti omia mielipiteitä. Tosin kunnon väittely on kivaa sekin =)

Myös Ted R. tuo esiin sangen olennaisen seikan. Täällä pitäisi olla hauskaa. Kenen mielestä on kivaa jos oma keskustelunavaus jyrätään siksi, että se ei noudata jotain sellaista teoriaa, josta kirjoittaja ei aiemmin ollut kuullutkaan? Ei millään pahalla poistuneita kirjoittajia kohtaan, mutta jos monesta tuntui, että heidän kirjoittelunsa vei elintilaa muilta, niin heidän poistumisensa voidaan katsoa olevan hyvä asia keskustelun kannalta. Toki keskustelijan poistuminen tarkoittaa myös yhden näkökulman poistumista, mutta monelleko muulle uudelle näkökulmalle tuo poistunut antaa tilaa?

Ei tässä kannata julistaa tapahtuneita sen enempää voitoksi kuin tappioiksikaan. Jutellaan nyt keskenämme pari kuukautta ja katsotaan sitten, ollaanko oikeasti huonossa jamassa vai ei. Olen muuten ollut huomaavinani, että keskustelujen aktiivisuus ja värikkyys noudattavat tietynlaista sykliä. Välillä on suvantovaihe, ja sitten taas vilkasta. Nyt on vallalla ehkä vähän hiljaisempi vaihe, kohta se taas kiihtyy.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Testamenttini Jatkoajan kirjoittajille

Tämä on testamentti, jota en koskaan uskonut joutuvani kirjoittamaan. Minut on kohdannut syvä suru. Sydämeni on murtunut, enkä tuskani määrää voi sanoin kuvata. Iso osa maailmaani mureni 13.9.2003, kun sain suureksi järkytyksekseni yksityisviestin moderaattoreilta. Elämäni pahin painajainen oli alkanut.

Olen elämässäni aina pyrkinyt itse vastaamaan teoistani ja elämääni koskevista asioista, ja niin teen myös nytkin. Jatkoajan profiilikirjoittajana minun olisi itse pitänyt ottaa selville Jatkojan keskustelupalstan säännöt ja olla tietoinen kirjoitustyylini johtavan väistämättä pelikieltoon.

Uskon, että Jumala ja moderaattorit tahtoivat näin kohdallani käyvän. Sydämeni pohjasta haluan pyytää virhettäni anteeksi Suomen kansalta ja koko Jatkoaikaan rekististeröityneeltä väeltä. Samalla esitän nöyrät kiitokseni kaikille lukijoilleni vuosien varrelta. Te olette perheeni ohella auttaneet minua jaksamaan. Nyt jos koskaan tuki on tarpeen.

Taistelu on ohi. On aika uuden elämän. Kauan sitten, kun pienenä poikana uutisryhmiin ensimmäisen raflaavan viestini postasin, alkoi elämässäni suuri seikkailu, josta tuli loputon tuska. Vajosin ja nousin, yhä uudestaan ja uudestaan. Tuhannet litrat hikeä, satoja näppäimistöjä ja kyyneleitä saivat nyt surun sävyt. Sieltä ammensin myös vahvuuden, jonka avulla selviän tästäkin vastoinkäymisestä.

Vielä kerran silmissäni vilkkuu tuon välkkyvän monitorin mystinen kutsu. Nöyränä, kiitollisena ja yksinäisenä vaellan sinne nyt vastatuulessa viimeisen kerran takaisin, istun ergonomisesti muotoiltuun toimistotuoliini, myönnän tappioni ja pyydän sielulleni rauhaa.

Koneen ääressä 16. päivänä syyskuuta 2003

Sergei
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille ja IFK:lle
Re: Testamenttini Jatkoajan kirjoittajille

Siis mitäh? Onko Sergeikin nyt poistumassa palstalta. Tämä tuntuu olevan kohtalon ivaa, sillä 12.9.2003 kirjoitin SaiPa-ketjuun seuraavan viestin:

Viestin lähetti mirasane
Sergei kuuluu siihen näiltä palstoilta katoamassa olevaan luonnonvaraan, joiden profiiliin kuuluu aika kova ajoittainen tulistuminen muiden joukkueiden faneille. Daespoo ja Tommy ovat jo tuosta porukasta kadonneet. Sergeikin on yhden pelikiellon kärsinyt puolustettuaan Jäätteenmäkeä vapaan keskustelun puolella ja lopulta sorruttuaan ylilyönteihin. Toivottavasti hän ei kuitenkaan katoa tältä palstalta. Sergei kuitenkin on yksi mielenkiintoisimmista JYP-faneista.

Vaikka Sergein kanssa olen lähes poikkeuksetta ollut ennemmin sanasodassa kuin suuressa yhteisymmärryksessä, jää ainakin minua harmittamaan, jos hän häviää lopullisesti.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tässä on tosiaan Carloksen ja kumppaneiden toimesta tuotu esiin hyviä pointteja. Muutamat kirjoittajat ovat ns. "liian hyviä". Ei ole mitään hyötyä tuoda esiin omaa pointtia, koska se ammutaan välittömästi sellaisella kalustolla alas, että oksat pois. Tai sitten keskustelussa on jo mukana joku asiansa osaava kirjoittaja, joka edustaa "omaa näkemystä".

Kadehdin toki niitä, jotka osaavat ja jaksavat perustella asiansa tieteellisesti tai millä tahansa vakuuttavalla tavalla nälkävuoden mittaisissa eepoksissaan, mutta samalla sellainen tappaa keskustelun tai supistaa sen vain muutaman kirjoittajan väliseksi. Keskivertokirjoittajalla ei ole enää mitään sanottavaa asiaan. Siksi olen päättänyt yrittää pysyä sellaisissa ketjuissa, joista edes jotain tajuan. Ja niissäkin annan periksi "paremmille" mielipiteille aika nopeasti. Vähiin tuntuu kirjoittaminen näin ollen jäävän, mutta varmasti en poistu ellei poisteta.

Edit.: pikku lisäyksiä. Toteaisin vielä, että tämä ei ole kritiikkiä ketään kohtaan. Vain omia ajatuksiani.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Re: Re: Testamenttini Jatkoajan kirjoittajille

Viestin lähetti mirasane
Vaikka Sergein kanssa olen lähes poikkeuksetta ollut ennemmin sanasodassa kuin suuressa yhteisymmärryksessä, jää ainakin minua harmittamaan, jos hän häviää lopullisesti.

Sanasotaa lukuunottamatta sama juttu. Tyypiltä tulee todella sujuvaa ja viihdyttävää tekstiä. Sisältöäkin on riittävästi, mutta erityisesti muoto on erinomainen. Noita SaiPa-Jyp -ketjun juttuja esimerkiksi hörötin kovaan ääneen. Ne oli kirjoitettu 12.9., sen jälkeenhän almanakassa tulee 13.9.; kaipa kaikki hauska on tosiaan kielletty.

Kyse lienee vaan omasta persoonallisuushäiriöstäni, mutta luen erittäin mielelläni tällaisten perusmoodiltaan kantapäillään seisten kirjoittavien persoonien juttuja. Muitakin toki, mutta grandeprovocaattoreiden puuttuminen jotenkin köyhdyttää henkilögalleriaa.

Maailmassa Jatkoajan ulkopuolella, jota sitäkin on, vallitsee noin yleisemminkin epäselvyys siitä, onko nettifoorumi yksityishenkilöiden keskustelua vaiko media. Hankala asiahan se on. Teknisesti nämä ovat kaikkien luettavissa eli julkista tavaraa, käytännössä keskustelun luonne on yksityinen. Julkinen teksti kuitenkin tyypillisesti kirjoitetaan kasvottomalle massalle, näissä taas kohde on tarkemmin määritelty. Kenties julkisuusongelma voidaan jatkossa palstoilla yleisemminkin hoitaa muodollisesti niin, että myös lukeminen vaatii rekisteröitymisen.

Minusta täällä aletaan vaatia puolihuolimattomalta oheistoiminnalta liikaa toimituksellisen materiaalin ominaisuuksia. Suhteessa lakiin ehkä sopivasti, mutta suhteessa palstan luonteeseen liikaa.

---

Edit:
Tjaha, provokoneen keltainen kortti olikin peräisin omasta taskusta ja valtakunnassa on näiltä osin kaikki hyvin. Ehkä hän saa nyt moderaattoreiden mustamaalauksesta suoran punaisen ja näin show voi alkaa alusta.

Myllylän testamentti on kyllä jo niin vanha ja monikäyttöinen virtuaaliserla, ettei siihen kerrostuneen parodian määrästä hölmömpi osaa enää piikin suuntaa erottaa. Ensimmäisen kappaleeni viimeinen lause on siis aiheeton, viimeinen kappale prosenttia kevyemmällä painolla, muu pitää edelleen kutinsa sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:

theref

Jäsen
Eihän se Sergei varmaan minnekään ole menossa? Kunhan on taas suu virneessä näyttönsä takana hieman väännellyt tekstiä ja naureskelee nyt vatsa kippurassa kun porukka ihmettelee hänenkin lähtöään.

Sergei on mainio kirjoittaja ja Sergein kanssa on tullut monet kerrat väännettyä kilpaa. Toiseksi olen useimmiten jäänyt ja jo senkin takia Sergein on pakko jatkaa täällä.

Ja onhan se niinkin, että pakkohan täällä on olla edes yksi kirjoittaja joka niin kovasti seuraa SaiPan Tuomas Vänttistä ja hänen edesottamuksiaan!
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti Carlos
Olen tullut siihen tulokseen että palstan sadat, ellei jopa tuhannet ns. rivikirjoittajat eivät enää yksinkertaisesti uskalla ottaa osaa näihin keskusteluihin omilla "keskinkertaisilla" tiedoilla ja taidoillaan, sillä he tulevat jyrätyiksi alta aikayksikön.

Carlos on niin sanotusti asian ytimessä. Kasvojen - jopa virtuaalisten sellaisten - menettämisen pelko on varmasti monella mielessä, kun he pohtivat kirjoittaako oma mielipide tai käsitys asiasta palstalle. Riskihän on siinä, että jos tekstiä ei voi vähintään tieteellisesti perustella, joutuu digitaalinen aasin hattu korvillaan nurkkaan häpeämään. Siis vähän samanlainen ilmiö, kun luennoitsija kysyy luennon jälkeen "onko kysyttävää". Useimmalla olisi jotain sanomista, mutta ei vain uskalla avata suutaan peläten tulevansa nolatuksi muiden silmissä. Sinänsä mielenkiintoista, että edes keksitty nick ei anna tarpeeksi suojaa tätä pelkoa vastaan.

Tiedä sitten pitäisikö Jatkoajan ottaa käytöön "nimetön nick" - siis tarkoitan, että useammalla henkilöllä olisi sama yleinen nick käytössä, mutta he olisivat kuitenkin rekisteröityneet yksittäin? Ehkäpä tuo on kuitenkin vain ongelman kiertämistä ilman puuttumista sen juuriin. Toivottavasti Jatkoaika ei muutu samanlaiseksi akateemiseksi fossiiliksi kuin the Luontoilta, jossa samat tyypit parta päristen kertovat totuuden "miksi siilille ei saa antaa cafe lattea".

Sille ei voi mitään, jos toinen tietää asiasta A enemmän kuin toinen. Kysymys onkin tavasta kuinka tuoda se esiin. Esimerkiksi luokkahuoneessa on se hyvä puoli, että viestin tulkintaa auttaa moni seikka. Täällä ollaan pelkän tekstin varassa, tai huonoimmassa tapauksessa sen käsityksen varassa mitä itse kuvittelee toisen kirjoittamassa viestissä lukevan. Ei siis ihme, että keskustelut saattavat karata enemmänkin kukkotappeluksi kuin keskusteluksi. Probleema onkin siinä, että kuka uskaltaa olla tiputtamassa provon edessä hanskojaan, kun viesti tulkitaan uhkaksi omalle egolle? Minusta siinä piilee se _todellinen_ viisaus. Riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi.

Ehkäpä Jatkoajalle sopiva tunnus voisikin olla "anna (melkein) kaikkien kukkien kukkia" kliinisen golf-viheriön sijaan. Tiedän, sanan "melkein" on nesteeseen piirretty viiva. Minusta olisi pirun tylsää, jos tuttavapiirissäni ei olisi niin erilaisia ihmisiä. Tyhmiä ja viisaita, varjoja ja Vittu-Markoja pissiksistä puhumattakaan. Kai he mahtuvat tällekin palstalle?

Loppujen lopuksi palstan jättäneet henkilöt ovat tehneet päätöksensä itse, ja meidän on elettävä sen asian kanssa. Ketään ei voi pakottaa kirjoittamaan. Palstan tasoon voi parhaiten vaikuttaa vain kirjoittamalla siihen, kuten yritän par'aikaa tehdä. Joka tapauksessa, "show must go on" ja "aika aikaa kutakin".

Ja minä en lähde pois palstalta - minä lähden jääkaapille!
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Sergei on mun imago!!1

Sunnuntaina alkaa ne iki-ihanat pelit rakasta JYPpiä vastaan. Huisin huikeeta.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yksi äärimmäisen tehokas ja hyväksi todettu keino oman ja ehkäpä muidenkin palstaviihtyvyyden suhteen on pitää taukoa. Siis pitäytyä kokonaan kirjoittamasta ja tarvittaessa lukemisestakin. Lienekkö kyse siitä, että kenenkään kuuppa ei pysy tuoreena sellaisessa viestivauhdissa, mitä tälläkin palstalla päivittäin on. Tämä toimenpide tuulettaa kummasti omaa ajatusmaailmaa ja ehkäpä sitäkautta antaa uusia virkeitä eväitä kommunikoimiseen toisten kanssa tällaisessa virtuaaliyhteisössä.

Jatkoaika on ottanut asemansa tämän maan ykkössivustona, kun puhutaan jääkiekkoon liittyvästä uutisoinnista, kolumneista ja raporteista. Se perustuu siihen, että perustajaporukka on ensinnäkin luonut pala palalta edellytykset ja toimintatavat kuinka tätä sekametelisoppaa keitetään kasaan. Keskustelupalsta on myöskin kävijämääriltään ja kirjoittajien tuotoksiltaan laaja.

Mielestäni paras anti tästä keskusteluosiosta on se, että kaikilla on mahdollisuus lukea kaikkien pääsarjatasojen seurojen kannattajien tuotoksia ja antaa myös oma panoksensa käytävään keskusteluun. Toinen aivan erinomainen piirre on se, että keskustelussa pyörii jos jonkinlaista taaplaajaa, eli kirjoittajien taustat ovat moninaiset. Katsotaanpa mitä tahansa määrittävää taustatekijää, niin variaatiota löytyy. Silti ainakin yksi yhteinen nimittäjä kaikille löytyy ja se on tietysti jääkiekko.

Se mitä ilmenee jokaisella netin keskustelupalstalla vaikuttaa täälläkin. Asiat tuppaavat menemään jossakin vaiheessa inttämiseksi sen sijaan että pysyttäisiin käsiteltävässä aiheessa. Tai sitten ruvetaan riitelemään nimimerkkien kesken, mennen monesti hyvinkin henkilökohtaisuuksiin. Tässä tulee mukaan se nettikeskustelun varjopuoli, nimittäin ne ilmeet ja eleet ja ympäröivä viitekehys on vaillinainen tai sitä ei osata tulkita. Väärinkäsitys on vihulainen, joka vaanii ketä tahansa näppiksen takana olevaa.

Tässä voisi olla yksi keino - nimittäin panostaa siihen keskustelemiseen sanan varsinaisessa merkityksessä. Mitä se sitten voisi olla muuta kuin, että luetaan ja kirjoitetaan viestejä eri aiheiden alla? Ehkäpä sitä, että kukin antaisi tilaa myös toisillekin antaa näkökulmaa asiaan josta on puhe ja myöskin hyväksyä erilaiset näkemykset. Mielipiteitä on yhtä monta kuin kirjoittajaakin, tosin kirjallisesti vahvat (pätee myös puhuttaessakin) pystyvät vaikuttamaan mielipiteisiin. Rohkeutta onkin tuoda esille omia näkemyksiä, mutta viisautta on osata todeta muutkin pointit aiheeseen.

Sitten näistä Carloksenkin esille tuomista "isoista nickeistä". Ei kait sellaisia olekaan. Viestimäärät tai vahvat mielipiteet eivät tee kenestäkään sen isompia kuin muistakaan. Luulen, että kuitenkin tämä on taustalla kun nimimerkkejä "arvotetaan" palstalla. Sitä kait kuitenkin jokaisen kohdalla tapahtuu, kun tässä ympäristössä pyöritään. Tahtomattaan tai tiedostetusti, mutta kuitenkin.

Punainen lanka voisi Jatkoajankin keskustelupalstan (huom. sana keskustelu) tulevaisuudelle olla se, että keskustellaan kykyjemme mukaan ja tuodaan sitä keskustelua edistävää ja elävöittävää luettavaa esille. Huumori on mainio tapa ryydittää näitä tuotoksia, samoin sopivassa määrin sarkasmi ja kärjistäminenkin.

Jatkoaika on vain pieni osa elämää, mutta parhaimmillaan hemmetin antoisaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös