Harvoin teen tällaista, mutta nyt todellakin ottaa kupoliin. Poistuessani äsken hallilta, Nordiksen edessä punatukkainen Lankinen-paitainen keski-ikäinen nainen huusi suoraa kurkkua paikan päällä toista kyytiä odotelleelle tummalla kuskille rasistisesti ja täysin alatyylisesti ilman mitään syytä apinaviittauksin ja tentaten syntymäpaikkaa. Täysin tyylitön ja aivan promilleista riippumatonta. Jos noin julkisesti tekee, saa minun puolesta kantaa seurauksetkin. Ei mun HIFK.
Hyvät palstasiskot ja -veljet,
Ehkä on parasta sulkea kirjankannet näin kirjoittajana, joka ensimmäisenä nosti kyseisen käyttäytymisen moittimisen esille tällä ketjussa. Olen yhtä mieltä siitä, että ruotiminen on mennyt liikaa henkilöön ja hänen taustojensa, jopa ulkonäön kommentointiin ja sille vedän itsekin tiukat rajat (vielä selvennyksen vuoksi: en tunne kyseistä henkilöä). Toverituomioistuin voi ja sen pitääkin tältä osin hiljentyä.
Mutta se mitä alkuperäisellä viestilläni halusin korostaa, oli että todistin julkisesti täysin ala-arvoista, provosoimatonta (en tosin tiedä, miten ”provosointikaan” olisi tätä perustellut, kuten jotkut ovat esittäneet) ja rasistista huutelua tilanteeseen odottamaan tulleelle ns. tummaihoiselle taksikuskille henkilöltä rakastamani seuran paidassa. Kyllä, olisin voinut jättää mainitsematta tuntomerkit edes pelipaidan nimen, sukupuolen ja hiustenvärin osalta, mutta mielestäni jossain menee myös rajat toiminnalle, jota voi julkisella paikalla harjoittaa ilman minkäänlaista moraalista pistoa sydämessä tai riskiä siitä, että asettaa itsensä jollain asteella tunnistetuksi.
Toivon, kuten edellä joku totesikin, että henkilön paremmin tuntevat/tietävät antavat rakentavaa palautetta face-to-face ja tästäkin voitaisiin ottaa onkeen. Hienoa myös olisi laajemmin, jos katsomoissa osattaisiin ja rohjettaisiin puuttua - niin fanien kuin järjestyksenvalvojien puolelta - mm. rasistiseen, uhkaavaan käytökseen tai kieleen – meidän seura, jos mikä sen ansaitsee.
En gång, alltid ja eteenpäin!