Pitää olla helvetin tarkkana tämän sihvos-lahkon kanssa. Siffa ehdottaa aikaista lajivalintaa vain tietylle osalle urheilulajeista, ei kaikille.
Juuri näin. Tästä on ollut kyse koko ajan. Uinnissa, voimistelussa, taitoluistelussa, jalkapallossa, pingiksessä, tenniksessä ja yhä enemmän myös jääkiekossa taidon, nopeuden ja kestävyyden vaatimukset ovat kansainvälisen kovan kilpailun paineessa niin kovat, että lajivalinta on tehtävä hyvin nuorena, mikäli tavoitteena on päästä maailman huipulle. Jääkiekon suhteen olen referoinut Vesa Rantasen erinomaista reportaasia kanadalaisesta juniorijärjestelmästä. Reportaasi tukee ajatuksiani siitä, että myös Suomessa jääkiekon lajivalinta olisi hyvä tehdä hyvin nuorena, jotta ei jäätäisi kansainvälisen kehityksen kelkasta. Jalkapallon suhteen en näe suuria mahdollisuuksia nousta esim Slovenian tasolle, vaikka meillä on 2,5 kertaiset harrastajamäärät jalkapallossa Sloveniaan verrattuna. Pohjoinen sijaintimme ei vain kerta kaikkiaan mahdollista niin suuria toistokertoja pallon kanssa jalkapalloileville junioreillemme, että saisimme taitotasoltaan riittävästi kansainvälisen huipun jalkapalloilijoita.
Keihään- ja moukarinheitto ovat esimerkkejä lajeista, joissa kokemustenkin mukaan lajivalinta tehdään myöhemmällä iällä. Olen kiinnostuksella seurannut kirjoituksiasi ammunnasta, josta minulla ei ole kokemuksia eikä tietoa, miten ammunnan suhteen on viisainta edetä huipulle. Vaikka leikkimielisesti tulkitsit minun esittäneen, että lapselle olisi hyvä hankkia haulikko 2-vuotiaana, niin sellaista en ole esittänyt.