Skaba kirjoitti:
Missä vaiheessa kuka päättää, ettei lapsesta tule tekemälläkään huippu-urheilijaa ja millä oikeudella?
Kuka arvioi ja millä pätevyydellä? Ja koska tällainen päätös tehdään?
Joku enemmän tai vähemmän ammattitaitoinen valmentaja? Tai täysin tietämätön joukkueen johtaja tai seuran junnupäällikkö?
Hyviä kysymyksiä. Tuskin kukaan voi tehdä lapsen eteen/puolesta päätöstä siitä, ettei tästä tule huippu-urheilijaa, aivan kuten kukaan ei voi vain päättää, että lapsesta tulee huippu-urheilija. Eivät tällaiset asiat ratkea "päätöksillä", vaan elämän ja urheilun itsensä kautta.
"Päätöksellä" tarkoitan tässä lapselle ulkoapäin (vanhempien toimesta) asetettua tähtäintä, en kasvavan nuoren mahdollista omaa määrätietoisuutta urheiluharrastuksessa - nämä asiat on todellakin syytä erottaa toisistaan. Elämä ja urheilu itse osoittavat, kenestä tulee huippu-urheilija, kenestä harrastaja, kenestä seura-aktiivi taustajoukoissa, kunhan kaikille on aluksi tarjolla yhtäläinen mahdollisuus etsiä lahjakkuutensa rajoja.
Skaba kirjoitti:
Vai onko lapsen oma oikeus päättää 7-10 vuoden iässä, että hän haluaa löhötä pc:n edessä pelaamassa tyhmääkin tyhmempiä pelejä, jättää läksyt tekemättä kun ei viitsi, ettei hän vitsi harrastaa liikuntaa jne.
Tässä kohtaamme nimenomaan vanhempien (ja valmentajien) vastuun lapsesta. Läksyt on tehtävä, se on selvää. Se on kuitenkin eri asia kuin pakottaa lasta harrastamaan liikuntaa (siis aktiivisella harrastustasolla esimerkiksi urheiluseurassa). Aivan selvää lienee, että jos lapsi ei tunne vetoa urheiluharrastukseen, ei hänestä millään tempuilla ja pakottamisilla kehity huippu-urheilijaa, koska siihen tarvitaan lahjakkuuden lisäksi myös harjoittelumotivaatiota ja tavoitteellisuutta.
Itse liikunnallisena ihmisenä ja jossain määrin urheiluvalmennusta tuntevana ihmisenä olen tietenkin sitä mieltä, että kaikkien lasten on hyvä liikkua. En silti ole sitä mieltä, että kaikkien lasten olisi harrastettava urheilua. Ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki ole luonnostaan kehollisia. Joku on syntyjään kirjatoukka, joku toinen on tietokonenörtti, ja hyvä niin, sillä - jos asian kärjistää - ellei urheilullisten lasten lisäksi olisi myös kirjatoukkia ja tietokonenörttejä, emme keskustelisi tällä hetkellä internetissä lasten urheilusta.
Traagisimmat lasten urheiluun liittyvät tarinat liittyvätkin usein siihen, että lapsilleen urheilullisesta menestystä vaativat (eli omia fantasioitaan toteuttavat) vanhemmat pakottavat luonnostaan ei-niin-kehollisen lapsensa mukaan (tavoitteelliseen) urheilutoimintaan välittämättä siitä, mitkä ovat lapsen omat motiivit liikkumiseen.
Skaba kirjoitti:
Kuten edellä on todettu, useimpien huippuurheilijoiden takaa löytyy enemmän tai vähemmän asialle omistautunut isä tai äiti, joka "uhraa" koko oman aikansa ja usein koko muun perheen ajan, yhden tai useamman oman lapsen harrastuksille.
Niin löytyy, ja hyvä niin. Mutta myös valitettavan monen surullisen lapsen takaa löytyy lapsen urheilua vain omien menestymisfantasioidensa astinlautana käyttävä vanhempi. Olen edelleen sitä mieltä, että jokaista tepponummisen ja kallepalanderin menestystarinaa kohden löytyy moninkertainen määrä surullisempia tapauksia. Tästä puhuminen ei ole tietenkään kovin seksikästä, mutta sekin on tehtävä, jos mielimme suhtautua lasten ja nuorten urheiluun ja valmentamiseen sillä vakavuudella, jota se myös moraalisella ja eettisellä puolella ehdottomasti edellyttää.
Olen muuten edelleen nimimerkki siffalle kovin kiitollinen, jos hän osoittaa minun kertaakaan väittäneen, että lahjakas urheilija ikään kuin vain "putkahtaa" itsestään lajinsa osaavaksi huipuksi, puhumattakaan siitä, että olisin yhdessäkään viestissäni väheksynyt harjoittelemisen merkitystä urheiluharrastuksessa. Keskusteleminen muuttuu nimittäin mahdottomaksi, jos toisen sanomaksi voi mielensä mukaan väittää mitä hyvänsä.