Nuori Suomi ry

  • 992 774
  • 5 368

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Näin se käytännössä menee, saman "seuran" sisällä on monella eri tapaa (ja tasoisesti) johdettuja joukkueita ihan riippuen poikien, vanhempien ja ennenkaikkea toimihenkilöiden aktiivisuudesta.

Isommissa seuroissa voi junioripäällikkö olla aktiivisesti mukana, mutta valitettavasti monessa seurassa on tilanne se, että emoseura tarjoaa "vain" joukkueille logonsa käytettäväksi. Näin kärjistettynä.

Niin....? Oliko tämän tarkoitus vastata kysymykseeni TosiFanille? Kyllä minun käsitykseni mukaan joukkueen reenit vetää joukkueen valmentaja eikä mikään helvetin "minä".
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kyllä minun käsitykseni mukaan joukkueen reenit vetää joukkueen valmentaja eikä mikään helvetin "minä".

En tiedä missä roolissa TosiFani toimii/on toiminut, mutta esimerkiksi meillä vetää treenit koko valmennusryhmä yhdessä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Tässäkin lainauksessa "Eikä kukaan tullut kertomaan minulle, miten minä tai joukkueemme valmentaja vetää treenit...." joku asia ottaa pahasti korvaan...

Ehkä hieman epäselvästi ilmaistu, mutta kuten aikaisemmin kerroin, olen toiminut sekä valmentajana että joukkueenjohtajana. Minulle ei kukaan tullut kertomaan miten toteutan treenit, kun toimin valmentajana, eikä myöskään sen joukkueen valmentajalle, jonka joukkueenjohtajana toimin. Ässät koulutti jatkuvasti valmentajia, mutta itse toteutus oli valmentajan omissa käsissä.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
En tiedä missä roolissa TosiFani toimii/on toiminut, mutta esimerkiksi meillä vetää treenit koko valmennusryhmä yhdessä.

No joo, mitäs me tässä vatvotaan, ootellaan asianosaisen selitystä. Minusta vaan kalskahtaa siltä, että jos sanoo "minä tai joukkueemme valmentaja", niin tämä minä ei ole valmentaja. Enkä nää silloin mitään syytä tämän "minän" myöskään vetää reenejä.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Ehkä hieman epäselvästi ilmaistu, mutta kuten aikaisemmin kerroin, olen toiminut sekä valmentajana että joukkueenjohtajana. Minulle ei kukaan tullut kertomaan miten toteutan treenit, kun toimin valmentajana, eikä myöskään sen joukkueen valmentajalle, jonka joukkueenjohtajana toimin. Ässät koulutti jatkuvasti valmentajia, mutta itse toteutus oli valmentajan omissa käsissä.

Niin....ehkä oli vähän epäselvästi ilmaistu. Sinulla on paljon epäselviä ilmaisua, joka panee miettimään oletko oikeasti selvillä asioista joista puhut.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Olen yrittänyt selvittää jokaisen epäselvyyden, jonka olet tuonut esiin. Onko vielä jotain, mikä on jäänyt epäselväksi minun kirjoituksissani?

On, esimerkiksi Ässien kasiysien pelikirja mestaruusvuonna....tuntuu, ettet kuitenkaan ollut ihan perillä asioista, vaikka väitit Jyrkkiön Juhankin kanssa keskustelleesi asioista. Vähän jäi sellainen wannabe-vaikutelma jutuistasi. Senpä takia alan taipua Johtavan mielipiteeseen sinusta "valevalmentajana"
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Ongelmana täällä on jo pitkään ollut se, että puhutaan, niinkuin minä, vuosien 1996-2005 ajan Jääkiekkoliiton laatuprojekti Nuori Suomi-ohjelmasta ja sen tuloksista huippu-urheilun suhteen. Sen ajan huippujuniorituotannon tuloksia olen yllä verrannut tanskalaisiin. Muut kilpailijamaat päästettiin karkuun niin kauas, että sen kiinni kuromiseen menee aikaa vähintään kymmenen vuotta. Niinkuin täällä monet ovat kirjoittaneet, niin eihän tuota voida pitää hyvänä huippujuniorituotannon suorituksena, kun tanskalaiset ajoivat meidän ohi kirkkaasti NHl-profiilipelaajissa, joita meillä ei ollut viime kaudella ko. ikäluokkien pelaajia enää ainuttakaan NHL:ssä.

Toiset kirjoittavat tämän hetken Jääkiekkoliiton junioritoiminnasta, mihin alettiin tehdä välttämättömiä muutoksia vasta sitten (2005 jälkeen), kun Jääkiekkoliitossa nähtiin/tunnustettiin se totuus, mihin Nuori Suomi-seikkailu oli johtanut. Kuten olen jatkuvasti täällä kirjoittanut, niin me jääkiekkoa sivusta seuraavat pidämme huolen siitä, että hyvät tilastomittarit ovat käytössä silloinkin, kun tarkastellaan vuoden 2006 jälkeisen huippujuniorituotannon satoa.

Eiköhän keskustelun tässä vaiheessa olisi hyvä jo erottaa asiat toisistaan, eli siis Nuori Suomi -aate, sekä Jääkiekkoliiton juniorijärjestelmä.

Se lienee ihan kaikille selvää, että Jääkiekkoliiton juniorijärjestelmä ei ole lähellekään optimitilassa, eikä se liene siellä koskaan ollutkaan, vaikka esim. ikäluokissa -77-86 saatiin varsin hyvin menestystä junnujen arvokisoissa sekä paljon pelaajia varattiin NHL:ään. Järjestelmää kehittäessä kannattaa tarkastella eroja mm. Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Ruotsiin ja ottaa sieltä niitä piirteitä, jotka voisivat hyvin soveltua myös Suomeen ja lisäksi sitten kehittää omaa toimintaa, panostaa olosuhteisiin, valmentajien koulutukseen ja palkkaukseen, kehittää akatemiatoimintaa ja kouluyhteistyötä jne.

Mm. sinun puheistasi saa sellaisen mielikuvan, että kaikki on aivan loistavasti, kunhan syöpä nimeltä Nuori Suomi poistetaan. Minun mielestäni kyse on kokonaisvaltaisesta prosessista, jota tulee koko ajan tarkastella kriittisesti ja kehittää, jos halutaan pysyä huipun mukana. Ja olkoon järjestelmä mikä tahansa, niin siihen on aina mahdollista sovittaa myös NS:n hienoja periaatteita mm. erilaisten yksilöiden huomioimisesta sekä urheilijoiden kasvatuksellisista asoista. Liiton tulee sitten huolehtia, että niitä sovelletaan tarkoituksenmukaisella tavalla. NS ei voi olla vastuussa jääkiekon omista järjestelmistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On, esimerkiksi Ässien kasiysien pelikirja mestaruusvuonna....tuntuu, ettet kuitenkaan ollut ihan perillä asioista, vaikka väitit Jyrkkiön Juhankin kanssa keskustelleesi asioista. Vähän jäi sellainen wannabe-vaikutelma jutuistasi. Senpä takia alan taipua Johtavan mielipiteeseen sinusta "valevalmentajana"

En ole missään väittänyt tuntevani kasiysien pelikirjaa mestaruusvuodelta vaan kerroin ikäluokan valmentajien periaatteita, joilla he ovat ikäluokkaa vieneet eteenpäin. Muistaakseni sanoin jopa, että päätyyn heittäminen oli sallittua C:n SM:ssa. Jyrkkiön kanssa olen jutellut asiasta useampaankin kertaan, usko tai älä.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Ässien ikäluokka -89 ei saanut heittää kiekkoa päätyyn, puolenvaihdot keskialueella olivat suotavia, pakit eivät saaneet heittää ränniin jne. Ja joukkueella ei ollut taktiikkaa, pelaajat vain pelasivat. Jyrkkiö ja muu valmennusryhmä joutui joskus puolustelelmaan tätä seuran sisällä, mutta pitivät päänsä.

Tässä yksi esimerkki....
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Niin, missä puhun kasiysien mestaruusvuoden pelikirjasta? Puhuin yleisellä tasolla Jyrkkiön ja muun valmennusryhmän periaatteista. Kai tiesit, että Jyrkkiö oli tuon ryhmän valmennuksessa mukana monta vuotta ennen C-junnuja?

No voi vittu....mitä tossa jälkimmäisessä lainauksessa lukee? En hetkeäkään epäillyt, ettetkö pystyisi tuostakin venkoilemaan irti. Tällä kertaa taktiikka näyttää olevan tyhmäksi heittäytyminen.

Joo....tiesin oikein hyvin...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No voi vittu....mitä tossa jälkimmäisessä lainauksessa lukee? En hetkeäkään epäillyt, ettetkö pystyisi tuostakin venkoilemaan irti. Tällä kertaa taktiikka näyttää olevan tyhmäksi heittäytyminen.

Joo....tiesin oikein hyvin...

Totta kai jokaisen C-junnujen SM-sarjassa olevan joukkueen pelikirjaan kuuluu kiekosta luopuminen tietyissä tilanteissa. Tämä siis ihan loogisella päättelyllä sanottu, ilman tietoa yhdenkään joukkueen pelikirjasta.

Puhuin niistä periaatteista, joilla Ässien kasiysien ikäluokkaa vietiin eteenpäin pikkujunnuissa. Jyrkkiö ja muu valmennusryhmä rohkaisi joukkuetta höntsäämään ja siirtämään tätä rohkeutta myös peleihin. He kielsivät päätyyn heittämisen, rännikiekot, kannustivat rohkeisiin syöttöihin ja haastamiseen. Tämä siis pikkujunnuissa, jolloin yksittäisen pelin voittamisella ei ollut liian suurta merkitystä.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Minusta alkaa tuntua, että Nuori Suomen pahin syöpävaikutus on siinä, että se pistää monet junnuvalmentajat aivan pyörälle päästään. Hirveä määrä energiaa menee NS:n mollaamiseen ja samalla sitten unohdetaan itse toiminnan ydin, kun valitetaan vaan kuin surkeaa nykynuoriso on. Sihvosenkin nostalgiset vuodatukset vanhan ajan pukukopeista on lähinnä huvittavia. Toiminnan kaikenlainen muukin kehittäminenkin varmaan jää sen varjoon, kun liiton ja seurojen johtohenkilöiden takana vain mollataan NS:ää, eikä mietitä muita järjestelmän tai oman toiminnan kehittämisvaihtoehtoja. Mikäli näitä höyrypäitä on edes 30% kaikista junnuvalmentajista, on se huolestuttavaa ja ei mikään ihme, että mm. Ruotsi, USA ja Kanada karkaavat.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Totta kai jokaisen C-junnujen SM-sarjassa olevan joukkueen pelikirjaan kuuluu kiekosta luopuminen tietyissä tilanteissa. Tämä siis ihan loogisella päättelyllä sanottu, ilman tietoa yhdenkään joukkueen pelikirjasta.

Puhuin niistä periaatteista, joilla Ässien kasiysien ikäluokkaa vietiin eteenpäin pikkujunnuissa. Jyrkkiö ja muu valmennusryhmä rohkaisi joukkuetta höntsäämään ja siirtämään tätä rohkeutta myös peleihin. He kielsivät päätyyn heittämisen, rännikiekot, kannustivat rohkeisiin syöttöihin ja haastamiseen. Tämä siis pikkujunnuissa, jolloin yksittäisen pelin voittamisella ei ollut liian suurta merkitystä.

Älä jaksa enää. Uskottavuutesi ei ole enää kovinkaan korkealla!
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Älä jaksa enää. Uskottavuutesi ei ole enää kovinkaan korkealla!

En ymmärrä tätä kun perätään "uskottavuutta" tai "monta peliä olet itse valmentajanut" argumentointia. Mielestäni tänne mahtuu ihan hyvin kaikkien mielipiteet - olit sitten samaa tai eri mieltä - kunhan se tapahtuu asiallisesti ja toista kirjoittajaa kunnioittaen.

Siinä vaiheessa voidaan puhua, että uskottavuus on mennyttä kun pitää mennä henkilökohtaisuuksiin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jääkiekon puolellakin merkittävin työ tehdään omalla ajalla. Ilman sitä on turha kuvitella että pelaaja X koskaan pääsee huipulle. Jos pelaaja X ei harjoittele koskaan kentän ulkopuolella(tai todella harvoin tai ei mitään pelaajana kehittävää), niin aivan sama missä joukkueessa ja kuinka paljon harjoittelee seura harjoituksissa. Tässä mielessä olen siis samaa mieltä.

Näin vastasit J.Grönvallille, kun hän kysyi mielipidettäsi vanhaan mantraan, että pelaajat tehdään ulkojäillä. JG:n mielestä tätä mantraa toistettiin kyllästymiseen asti 90-luvulla. Itse kuuluin myös 1990-luvulla tuon mantran kannattajiin, mutta tilanne on muuttunut. Esim. Tshekissä taitavien maailmanluokan pelaajien kasvattaminen on tapahtunut jäähalleissa. Ihailin 1990-luvun taitavinta HIFK-hyökkääjää Jan Calounia ja pyysin Calounin silloista HIFK-sentteriä kysymään häneltä, että kuinka paljon hän oli harjoitellut ulkojäillä, koska taidoltaan Caloun oli häikäisevä (minun mielestäni). Sain vastauksen, että Caloun ei ollut harjoitellut hetkeäkään ulkojäillä vaan aivan pienestä pitäen jäähalleissa. Kova kilpailu aivan pienestä alkaen ja jäähalliolosuhteet ovat olleet Tshekin taitavien jääkiekkoilijoiden kehityksen takana.

Kun puhutaan juniorijärjestelmästä, mikä tuottaa laajasti huippujääkiekkoilijoita, niin nykyään jäähallit ovat keskeisessä osassa junioreiden kehittämisessä. Jäähalliverkoston rakentaminen ja 1990-luvun leudot talvet Etelä- ja Länsi-Suomessa siirsivät harjoittelun painopisteen Suomessa jäähalleihin. Sieltä, missä oli ulkojäitä, tuli kuitenkin kirkkaimpia tämän hetken tähtiä, kuten Granlundit ja Toni Rajala (Parkanosta). Senkin takia juniorijärjestelmän massatulokset ovat riippuvaisia jäähalliharjoittelusta, että talviolosuhteita ei voi ennustaa. Ruotsissa muutettiin juniorijärjestelmän rakenteita ja niiden tuloksena lämpimästä Etelä-Ruotsista alkoi tulla myös kansainvälisen tason huippujääkiekkoilijoita. Kun luin Vesa Rantasen artikkelia Kanadan juniorijärjestelmästä, niin tulin siihen käsitykseen, että jäähalleissa siellä juniorilupaukset pääosin harjoittelevat.

Itse olen kuitenkin sen verran vanhan systeemin kannattaja, että vanhempien tulisi viettää lastensa kanssa aikaa ulkojäillä, missä niitä ilmasto-olosuhteiden puolesta vain kuntien ja kaupunkien toimesta ylläpidetään. Ulkojäähöntsät ovat kehittäneet ennenkin jääkiekon taitoja ja lapset viihtyvät siellä, mikäli vanhemmat vain ovat aktiivisia osaltaan. Nythän on ollut viime vuosina kunnon talvia myös etelässä ja lännessä, mutta aika vähän lienevät jääkiekkoseuroissa pelaavat juniorit taitojansa ulkojäillä kehittäneet.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Näin vastasit J.Grönvallille, kun hän kysyi mielipidettäsi vanhaan mantraan, että pelaajat tehdään ulkojäillä.

Itse olen kuitenkin sen verran vanhan systeemin kannattaja, että vanhempien tulisi viettää lastensa kanssa aikaa ulkojäillä, missä niitä ilmasto-olosuhteiden puolesta vain kuntien ja kaupunkien toimesta ylläpidetään. Ulkojäähöntsät ovat kehittäneet ennenkin jääkiekon taitoja ja lapset viihtyvät siellä, mikäli vanhemmat vain ovat aktiivisia osaltaan. Nythän on ollut viime vuosina kunnon talvia myös etelässä ja lännessä, mutta aika vähän lienevät jääkiekkoseuroissa pelaavat juniorit taitojansa ulkojäillä kehittäneet.

Ei sillä ole niinkään merkitystä että onko se ulkojää vai jäähalli(tai vaikka oma piha tai vanerinpätkä), vaan sillä että teetkö omalla ajallasi töitä kehittymisen eteen. Jos et tee, ei sinusta varmasti tule huippua.

Anze Kopitarkin teki kauheasti duunia omalla ajalla, vaikka jäätä oli todella heikosti juniorille tarjolla ennen Ruotsiin muuttamista.

Se mikä on parasta siinä omalla ajalla höntsäämisessä(nyt siis puhun taas eri asiasta kun puhtaasta omalla ajalla harjoittelusta), on se että se kehittää hyvin pelinäkemystä, luovaa ajattelua, hahmotuskykyä ja perustekniikkaa. Koska pihapeleissä/ulkojääpeleissä, jne. tilanteet vaihtelevat paljon, tulee erilaisia tilanteita mihin reagoida ja sitten pitää miettä miten ne ratkaista.

Se mikä asia on merkittävin tekijä on omalla ajalla toistojen tekeminen. Vaikka harjoituksissa mentäisiin kuinka hyvin asioita tehden, niin et koskaan saa harjoitusajalla tarpeeksi toistoja vaikkapa johonkin syöttöön/vetoon riittävästi. Tämän takia omalla ajalla noiden toistojen tekeminen on pakollista, että saat nämä asiat tarpeeksi hyviksi ja automaatioksi.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jäähalliverkoston rakentaminen...

Niin, kysehän ei ole ollenkaan siitä missä tuo jää sijaitsee vaan siitä mitkä sen kustannukset ovat... Liekö Tsekeissä ollut kunnalliset jäähallit kun Jan siellä pikkujätkänä viiletti?

Yksi asia joka tässä Nuori Suomen murheen alhossa on jätetty kokonaan analysoimatta on 90-luvun alun lama ja samaan putkeen tapahtunut kunnallisten jäähallien muuttuminen kaupallisiksi = maksullisiksi.

Monien perheiden varallisuus romahti tuolloin Suomessa likimain keskiajalle ja eka asia josta suuressa osassa perheistä tingittiin oli harrastukset sekä muu ns. ei välttämätön rahan meno. Kehtaisin (ilman sen kummempaa tilastodataa) väittää, että jääkiekkoharrastuksen aloittaneiden määrä ja laatu oli vuosina 1991-1996 heikompi kuin 80-luvulla ja melkoinen osa hyvistä 80-luvulla aloittaneista junnuista joutui heittämään leikin kesken tuon laman vuoksi. Tämä voisi muuten olla jollekin opiskelijalle hyvä tutkimuskohde?

Yleisellä tasolla varallisuus alkoi olla lamaa edeltävällä tasolla vasta 90-luvun lopulla ja tultaessa 2000-luvulle tilanne olikin jo about samalla tasolla kuin esim. länsinaapurissamme ja harrastamisen kustannukset olivat kohtuulliset suhteessa perheen tuloihin.

Tämä siis jälleen yksi asia joka on omalta osaltaan ollut vaikuttamassa pelaajatuotantoomme, ei edelleenkään se "ainoa".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Yksi asia joka tässä Nuori Suomen murheen alhossa on jätetty kokonaan analysoimatta on 90-luvun alun lama ja samaan putkeen tapahtunut kunnallisten jäähallien muuttuminen kaupallisiksi = maksullisiksi...

Olen ottanut tämän esiin omassa viestissäni, mutta se oli kuullemma liian kryptinen asia. Totta kai 90-luvun lama vaikutti harrastamiseen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olen ottanut tämän esiin omassa viestissäni, mutta se oli kuullemma liian kryptinen asia. Totta kai 90-luvun lama vaikutti harrastamiseen.

Joo, onhan tuo esillä ollut, mutta syystä tai toisesta sen vaikutukset ovat jääneet analysoimatta...
 

Fordél

Jäsen
Netissä tuli vastaan Nuoreen Suomeen liittyen hyvä uutinen, joka on tosin jo vuodelta 2006. Siinä kuitenkin tuodaan hyvin esille kuinka monipuolisesta ongelmasta on kyse. Tässä linkki MTV3:n nettisivujen juttuun.

Muun muassa koripallon puolelta maajoukkueluotsi Henrik Dettmann kritisoi Nuorta Suomea sen takia, että koriksen puolella sitä on sovellettu säännöllä, "jonka mukaan koripalloilun mikro- ja mini-ikäisten (alle 13-vuotiaat) piti pelata ja huilata kaksi pelijaksoa neljästä". Dettmannin mukaan "tässä puututtiin urheilun sisäiseen dynamiikkaan, johon ei pidä puuttua."

Jalkapalloilussa on puolestaaan käytössä tai ainakin ollut käytössä puolen "pelin takuu alle 12-vuotiaille", jonka mukaan jokaisen lapsen pitäisi saada pelata vähintään puolet ottelusta. Palloliiton nuorisopäällikkö Marko Viitasen mukaan toinen vaihtoehto pelitakuulle on se, "että joukkue on keskenään sopinut keskenään pelisäännöissään, miten peliaika varmistetaan jokaiselle pelaajalle ottelu-, turnaus- ja kausitasolla."

Entinen maajoukkuefutari Tommi Grönlund toteaa mun mielestä hyvin tossa jutussa: "Jos nuori ei pääse pelaamaan puolta pelistä, hän on väärässä seurassa ja hänelle pitäisi pystyä tarjoamaan toinen seura".

Tossa kiteytyy mun mielestä hyvin koko homman ydin ja jota olen itsekin täällä toitottanut: jokaiselle pitää olla mahdollisuus liikkua ja harrastaa omista lähtökohdista. Tarvitaan erilaisia jengejä, jotta vältytään mahdollisimman hyvin dropouteilta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Netissä tuli vastaan Nuoreen Suomeen liittyen hyvä uutinen, joka on tosin jo vuodelta 2006. Siinä kuitenkin tuodaan hyvin esille kuinka monipuolisesta ongelmasta on kyse. Tässä linkki MTV3:n nettisivujen juttuun.

Kirjoitan ihan hiljaa, ettei TosiFani hermostu mutta siinähän sitä on mustaa valkoisella ja ihan Henrik Dettmannin lausumana. Jos Jatkoajan nimimerkit eivät kelpaa, niin siitä opiskelemaan mistä tässä on pidetty meteliä.

Dettmann on muuten ihan oikea valmentaja, joten hän voisi kirjoittaa jopa tähän ketjuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös