Nuori Suomi ry

  • 992 768
  • 5 368

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Sorry, jos en aina ole ihan kaikkien kanssa samaa mieltä, koska välillä tulee pakostakin fiilis, ettei kaikki tännekään kirjoittavat ole käyneet jäähallissa vip-aitiota pidemmällä.

On tullut 80-luvulta lähtien jokunen tunti hallilla oltua erilaisissa rooleissa, pelaajasta lähtien aina tuomarin kautta valmentamiseen, kaikkea on tullut kokeiltua. Eiköhän riittäisi P. Sihvosen tuntimääriin.

Mutta tämä ei ole se ratkaiseva juttu vaan tapa ajatella. Olen nähnyt valmentajana sellaisia kavereita, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä pienten lasten kanssa. Osaavat lajin hyvin, mutta johtamistapa ja suhtautuminen pelaajiin on jostain menneisyydestä. Minä käsken, te teette, turha kitistä, elämä opettaa. Näin on menetetty monta hyvää poikaa, jotka ovat vaan todenneet, että pidä tunkkisi, ei kiinnosta. Ja nyt tietysti muutama nimimerkki sanoo, että näin elämä menee.

Itse toimin näiden poikien kanssa päivittäin ja saan niistä irti yllättäviä asioita. Eikä se vaadi kuin selkeitä rajoja, kuuntelemista ja vähän positiivista palautetta joskus. Enkä tarkoita, että jokainen minun oppilaani muuttuu minun käsittelyssäni unelmaoppilaaksi, paljon tulee tehtyä turhaa työtä. Mutta mikäli pikkujutuilla saa positiivista aikaan, niin homma kannattaa. Yleensä avoimella mielellä saa positiivisia asioita aikaan, niin tässä NS asiassakin. En ole missään kohtaa nähnyt, että NS olisi estänyt kilpailua tai harjoittelua, se on pilkunviilaajien ongelma.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
On tullut 80-luvulta lähtien jokunen tunti hallilla oltua erilaisissa rooleissa, pelaajasta lähtien aina tuomarin kautta valmentamiseen, kaikkea on tullut kokeiltua. Eiköhän riittäisi P. Sihvosen tuntimääriin.

Mutta tämä ei ole se ratkaiseva juttu vaan tapa ajatella. Olen nähnyt valmentajana sellaisia kavereita, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä pienten lasten kanssa. Osaavat lajin hyvin, mutta johtamistapa ja suhtautuminen pelaajiin on jostain menneisyydestä. Minä käsken, te teette, turha kitistä, elämä opettaa. Näin on menetetty monta hyvää poikaa, jotka ovat vaan todenneet, että pidä tunkkisi, ei kiinnosta. Ja nyt tietysti muutama nimimerkki sanoo, että näin elämä menee.

Itse toimin näiden poikien kanssa päivittäin ja saan niistä irti yllättäviä asioita. Eikä se vaadi kuin selkeitä rajoja, kuuntelemista ja vähän positiivista palautetta joskus. Enkä tarkoita, että jokainen minun oppilaani muuttuu minun käsittelyssäni unelmaoppilaaksi, paljon tulee tehtyä turhaa työtä. Mutta mikäli pikkujutuilla saa positiivista aikaan, niin homma kannattaa. Yleensä avoimella mielellä saa positiivisia asioita aikaan, niin tässä NS asiassakin. En ole missään kohtaa nähnyt, että NS olisi estänyt kilpailua tai harjoittelua, se on pilkunviilaajien ongelma.

Ikävä kyllä emme kaikki voi olla veroisiasi, vaikka niin haluaisimmekin!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No sitten voinkin täältä norsunluutornistani huikata, että tällä naulasit arkkusi lopullisesti kiinni. Suoraan sanoen ihan posketon väite. Mutta se on sinun näkemyksesi.

Voisitko perustella jotenkin tämä väitteesi? Oletko tutkinut Pohjola-leirien tuloksi tms.? Onko mitään muuta perustetta kuin sinun harjaanut silmäsi?

Antero Kivelä näytti aikanaan VHS-filmin vuonna 1981 pelatusta liigaottelusta ja kehui kuinka kova joukkue Ässillä oli. Totta kai tuo joukkue oli aikanaan kova, mutta Antero suuttui kovasti kun sanoi, että nykyinen A-junnujoukkue voittaisi tuon joukkueen. Tämä tapahtui vuonna 1990, ihan sama tilanne on nykyään.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Laitanpa vielä tällaista tietoa, mihin törmäsin Suomen ampumaurheiluliiton sivuilla, kun mm. näistä asioista on ollut puhe tässä ketjussa:

- Lähtökohta on, että lapsen pitää liikkua paljon. Liikuntaharrastus ja kilpailu kuuluvat lapsen ja nuoren luonnolliseen kehitykseen, mutta 8-14-vuotiaiden lasten ja nuorten kilpailutulosten perusteella on mahdotonta ennustaa, kenestä mahdollisesti tulee huippu-urheilija ja kenestä ei, muistuttaa urheilulääkäri Harri Hakkarainen, joka toimii mm. jääkiekossa Oulun Kärppien ja miesten maajoukkueen lääkärinä.

- Kovan kilpailuttamisen aika ei vielä olekaan tuossa iässä, vaikka toki kilpailu siihenkin ikäkauteen kuuluu. 8-14-vuotiaiden harrastamisessa avainsana on monipuolisuus. Taitojen ja fyysisten ominaisuuksien kehittäminen ovat tärkeimpiä. Jos tässä ikävaiheessa keskitytään kovaan kilpailuun, se tarkoittaa käytännössä vähemmän toistoja, yksipuolisempia toistoja ja supistaa monipuolisuutta. Sen paremmin kansanterveydellisesti kuin mahdollista tulevaa kilpaurheilu-uraa ajatellen liika kilpailuttaminen tuossa ikävaiheessa ei ole eduksi, Hakkarainen muistuttaa.


Edit. Miltähän vuodelta tämäkin on, kun Hakkarainen loistaa nykyään Jokereissa? Ei kai sillä väliä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tässä on taas hyvä paikka varovasti kokeilla, että saisiko vastauksen siitä Tampereen turnauksesta ja niistä säännöistä....

Olen vastannut sinulle jo kahdesti niistä säännöistä, lukisit viestejä. Kyseessä on ollut F-junnuturnaus, heille on säännöissä määritelty 90 s. vaihdot, jotka vihelletään.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Noh, kun tänne laitetaan taitoluistelustakin tietoa, niin kerronpa hieman siitä, miten erilainen on Suomen Ampumaurheiluliiton tulkinta Nuoresta Suomesta verrattuna jääkiekon vastaavaan.

...

En ymmärrä, miksi Nuori Suomi mukamas olisi kaiken tappava syöpä joka estää kilpailun. Näin ei tapahdu ainakaan ammunnan puolella.

Edit. Uskallan väittää, että ilman Nuorta Suomea meidän kunnan ilma-aserata olisi edelleen pieni nurkka monitoimiurheilukeskuksen keilaradan kupeessa parilla tähtäyspaikalla. Olen ollut mukana toiminnassa ennen Nuorta Suomea ja sen jälkeen, aktiivisesti sen 2-3 vuotta.

Ei tietenkään ole eikä tapahdu, koska ammunnassa on (sekä omista kokemuksista ao. lajin ihmisistä että kv. tuloksista päätellen) valmentajina ja muina toimijoina itsenäisiä, vastuun sanoistaan ja teoistaan kantavia fiksuja ihmisiä, jotka osaavat valmentaa, kasvattaa ja käyttäytyä. Järjestelmien selän taakse piiloon luikkijat löytyvät sitten vähän "isommista" lajeista, tai ainakin sen sivuraiteilta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Täh? Missä olen todennut ettei urheiluseura voisi toimia myös urheilun sääntöjen mukaan? Totta helkkarissa urheiluseuroissa on myös kilpailutoimintaa.

Ei myös vaan ensisijaisesti.

Urheiluseura toimii sen jäseniensä ehdoilla. Ei urheilun, ei kuntoilun, ei Nuoren Suomen, ei opetusministeriön, ei Tapio Korjuksen, ei Petteri Sihvosen, ei jäsen F:n, ei J.Grönvallin mukaan. Jäsenet päättävät minkälaista toimintaa seura järjestää. PISTE. Mistään ei tule mitään isoa pahaa kättä ja sano, että nyt tehdään kuten NS sanoo ja nyt lopetetaan kilpailu (näinhän NS ei edes sano) vaan seura toimii juuri niin kuin sen päättävät tahot itse päättävät. .

No nyt muutamia nimimerkkejä lukiessa on tullut mieleen, että jostain se Nuori Suomi on sinne eksynyt. Tiedä sitten kuka on tuonut kun valmentajat tuntuvat sitä karsastavan.

Ja minä olenkin lähtenyt koko ajan johdonmukaisesti siitä, että kilpaurheiluseuran tulee ENNEN KAIKKEA olla urheiluseura, eli toimia urheilun ehdoilla. Uskon, että suurin osa jäsenistä on samaa mieltä ja uusillekin tämä pitää pystyä kertomaan. Näin ollen minun mielestäni esimerkiksi Tapparassa pitäisi olla samat arvot läpi koko seuran, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Sitten on erikseen kasvattajaseuroja yms. joilla on eri tavoitteet.

Mitä naurettavaa siinä on? Otat pikkasen liian kirjaimellisesti nyt ton hengailun. Kyse on siitä, että vaikka nuoret saavat ohjatusti ja valmennuksen alla pelailla ilman, että pelkää putoamista jengistä tai vaikka jopa ilman valmennusta. Tarjotaan vain puitteet. Miksi tämä on naurettavaa jos se tuo seuralle lisää jäseniä, aktiivisempaa toimintaa ja resursseja kassaan? Jos seura näin haluaa tehdä niin miksi se on sinusta naurettavaa?.

Se on naurettavaa, jos ei voi enää hengailla oma-aloitteisesti kavereiden kanssa. Tämähän riippuu ihan seurasta ja sen tavoitteista, kilpaurheiluseuroille tämä ei kuulu, paitsi jos tosiaan haluavat järjestää näitä ryhmiä. Olen tosin henk.koht. aika vahvasti sitä mieltä ettei edes ketään muksua kiinnosta mennä pelailemaan ilman mitään tavoitteita. Ihan typeräähän se muutenkin on.

Kertoo se sen, että urheiluseurojen toiminnasta tippuu paljon lisenssin ostaneita lapsia ja nuoria pois, mikä ei ole mielestäni toivottava kehitys.

On toki mahdollista, että tämä 40 % liikkuu itsekseen. Jos lasten omaehtoinen liikunta on viime vuosina kuitenkin vain vähentynyt eikä se ole kovin hurrattavalla tasolla (muun kuin kärjen osalta) niin ei sen perusteella kaikkien 40 % liikkuminen ole kovinkaan todennäköistä..

Niin onko se joku kehitys, vai asia jota on aina tapahtunut? Eli onko joskus ollut aika jolloin 100% on pelannut hamaan loppuunsa asti. Tuskin.

Ja edelleen tämä 40% ei ole urheiluseurojen vastuulla, vaan vanhempien ja muiden "sidosryhmien". Siksi se ei myöskään tähän keskusteluun kuulu.

Kyse on jo niistä seuratoiminnassa mukana olevista, joista osa ei sopeudu kuuleman mukaan kilpailuun tai he eivät ole motivoituneita. Tällöin pidän huonona mallina sitä, että seura tai mikä tahansa instanssi alkaa muuttumaan juuri näiden ehdolla, kun pitäisi mennä sen kärjen ehdoilla.

Kuten nimimerkki TosiFani tuossa hyvin kysyi niin eihän asiaa voida heti tietää lapsen osalta. Aika näyttää ja sitten jos kilpailu ei kiinnostakaan, on tärkeää että seuralla on tarjota toimintaa myös vähemmän vakavaan liikkumiseen eikä harrastaminen lopu. .

Ei tässä keneltäkään kuusivuotiaalta sitä nyt ollakaan kysymässä. Vaan miksi vanhemmat vievät lapsensa sinne päivähoitoon. Ja vielä pahempaa, jos he tämän jälkeen alkavat ihmetellä mikseivät saa rahoilleen vastinetta, kun eivät tajua koko urheilun ydintä.

Ei urheiluseurojen tarvitse väkisin mihinkään muuttua. He ovat järjestäneet ja tulevat jatkossakin järjestämään monenlaista toimintaa. Katso vaikka edellienn SISU-ohjelma YLE Areenasta ja näet millaista toiminta on Kiimingissä. Valitettavasti homma ei ole kuitenkaan aukoton ja vielä on paljon tehtävää, jotta kaikille löytyy mahdollisimman hyvät olosuhteet liikkumiseen ja kilpaurheiluun.

No kyllä tässä muutama nimimerkki on kertonut aika vahvasti muuta. En tiedä miksei heitä voi kuunnella mutta omapahan on asianne.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ikävä kyllä emme kaikki voi olla veroisiasi, vaikka niin haluaisimmekin!

Ja tämä onkin se suurin ongelma Nuoren Suomen sijaan: löytää niitä innokkaita (ja FIKSUJA) aikuisia tekemään arvokasta tätä äärimmäisen arvokasta työtä omalla vapaa-ajallaan nuorisourheilun parissa, viemässä nuoria kohti urheilijanpolkua, tukemassa nuoria pedagogisesti ja olemalla heille läsnä.

Urheiluseuran ja valmentajan tehtävänä on tukea poikia (ja tyttöjä) niin urheilijoina ja kuin myös ihmisinä: kehittää heitä niin fyysisesti kuin henkisesti.

Urheilu on terve tapa kehittää lapsen itsetuntoa, opettaa nauttimaan onnitumisista ja miten kohdata tappiot ja pettymykset.

Urheilullinen tulosvastuu tulee täysin suhteuttaa lapsen henkisen kehityksen mukaan, mutta ennenkaikkea hänen oman tahtonsa ja kunnianhimonsa mukaan - lapsen ehdolla. Tämä on todellista tasapainottelua ja tähän ei ole yksinkertaista vastausta olemassa. Meillä esimerkiksi käydään jatkuvaa ja säännöllistä keskustelua poikien ja vanhempien kanssa, jotta näemme miten nämä asiat kohtaavat ja missä mennään ja mikä on se kokonaistilanne.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olen vastannut sinulle jo kahdesti niistä säännöistä, lukisit viestejä. Kyseessä on ollut F-junnuturnaus, heille on säännöissä määritelty 90 s. vaihdot, jotka vihelletään.

Luin viestejä mutta en kysynyt, että mitkä junnut siellä pelasivat.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
...Järjestelmien selän taakse piiloon luikkijat löytyvät sitten vähän "isommista" lajeista, tai ainakin sen sivuraiteilta.

Hyvä, kun laitoit isommista -sanan lainausmerkkeihin. Onkos tässä nyt parit kesäolympialaiset menty niin, että Suomen suurimmat mitalitoivot ovat tulleet ampujien puolelta, ja onpa muutama ampuja ollut kansainvälisissä arvioissakin ns. varma mitalisti (Mira Nevansuu nuorista, muistaakseni, ja tietenkin Juha Hirvi).

Koska Suomen jääkiekkomaajoukkue on ollut ennakkoarvioissa varma olympiamitalisti?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Voisitko perustella jotenkin tämä väitteesi? Oletko tutkinut Pohjola-leirien tuloksi tms.? Onko mitään muuta perustetta kuin sinun harjaanut silmäsi?

No määrittele minulle ensin mitä tarkoitat "nykyisellä kolmosketjun miehellä". Yleensä liigajoukkueen kolmosketjun kavereita, vai mitä?
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hyvä, kun laitoit isommista-sanan lainausmerkkeihin. Onkos tässä nyt parit kesäolympialaiset menty niin, että Suomen suurimmat mitalitoivot ovat tulleet ampujien puolelta, ja onpa muutama ampuja ollut kansainvälisissä arvioissakin ns. varma mitalisti (Mira Nevansuu nuorista, muistaakseni, ja tietenkin Juha Hirvi).

Nimenomaan, ja sarkasmia se olikin:). Näissä Suomessa "pienemmissä" lajeissa (ammunta, melonta, soutu, kamppailulajit jne.) on usein helvetisti terveempi kokonaismeininki sekä junnujen, aikuisten huippujen että taustaryhmien tekemisen osalta - ja persekärpäset puuttuvat kokonaan. Kiekon sopisi ottaa monissa asioissa mallia. Sori lievä OT.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
No hei, ei se nyt noin vaikea ollut. Meillä ei ollut tietoakaan Nuori Suomesta tai kaikki pelaa-meiningistä.

Viittasinkin tässä siffan tilastoihin, joiden mukaan syöpä iski vuonna -95 vaikuttaen aina B-junioreihin asti. Ikäluokan -83-84 lapset olivat tuolloin E-D-junnuiässä.

Paskan marjat. Tämä on edelleen lähtökohdiltaan täysin mahdoton keskustelu, jos et ymmärrä mikä meidän perimmäinen ajatuksemme on. Se on toistettu jo varmaan toistakymmentä kertaa. Urheiluihmiset varmasti sen äkkäävät.

Valitettavaa, että vajoat Petteri Sihvosen tasolle. Jos jotain omasta taustastani kerron, niin minulla on reilulta pariltakymmeneltä vuodelta pelaajakokemusta eri palloilulajeista, pääasiassa ennen NS aikaa; jääkiekkoa, jalkapalloa, koripalloa ja salibandyä lähinnä. Lisäksi kokemusta on mm. taitoluistelusta, telinevoimistelusta ja yleisurheilusta. Kaikissa näissä lajeissa olen harjoitellut myös seurassa. Omana junioriaikanani törmäsin lukuisia kertoja tilanteisiin, jossa NS olisi ollut tarpeen, enkä yhtään ihmettele sitä tarvetta, johon järjestö on luotu. Toki urheilun parissa oli ja on edelleen lukuisia loistavia valmentajia, joille NS:n prinsiipit ovat luonnollisia asioita. Lisäksi lähipiirissäni on muutamia olympiatason urheilijoita, joiden menestys on ollut lähellä mitalitasoa. Jonkinlaisena urheiluihmisenä siis pidän itseäni.

Se miten minä ottaisiin huomioon yksilöllisiä eroja on esimerkiksi pelipaikkojen jaossa ja myöhemmin vahvuuksien korostamisessa, sekä pelaajalle itselleen, että myös hänen vanhemmilleen. Pitkä ja hidas poika voi olla hyvä maalivahti mutta huono hyökkääjä jne. Pääasia, että asiat osaa perustella hyvin.

Hyviä ideoita nuokin.

Tässä on taas hyvä paikka varovasti kokeilla, että saisiko vastauksen siitä Tampereen turnauksesta ja niistä säännöistä...

Ilmeisesti kyse oli siis JKL:n turnauksesta ja JKL:n peliaikasäännöistä pienille junnuille?

Aivan pienimmissä junioreissa peliajan tasaisesti jakaminen voi olla ihan järkevääkin. Lisäksi vain mielikuvitus on rajana keksittäessä mielekkäitä pelimuotoja. Vaikka kaikki pelaisivatkin yhtä paljon, saadaan myös tällä ottelussa varmasti voittajat selville ja maalit lasketaan. Jos Saku-Teemu tekee vaikka 17 maalia ja joukkue voittaa 17-1, ja Toni-Petteri tekee vahingossa omiin tuon yhden, niin eiköhän pojille itselleenkin ole aika selvää kenestä kannattaa ottaa mallia ja pyrkiä yhtä hyväksi? Lisäksi kun on vielä motivoiva valmentaja, niin urheilutoiminta voidaan järjestää mielestäni hyvinkin mielekkäästi.

Ei vaan, tässä junnataan niin kauan paikallaan, kunnes esimerkiksi sinä osaat nähdä miten ulkomailla urheillaan ja mihin olosuhteisiin meidän JOKAINEN juniorimme lähtee, ja miksi esimerkiksi minä näen nykytilanteessa ongelman. Aina on syy ja seuraus. Laajasti urheilua seuraavana olen todennut tietynlaisen trendin suomalaisissa nuorissa urheilijoissa ja olen ilokseni huomannut, että niin on moni muukin. Jos joudun sen erikseen selittämään, niin keskustelu tyssää oikeastaan jo siihen, koska toinen osapuoli tulee niin eri lähtökohdista.

Ulkomaisista pienten juniorien järjestelmistä olisikin kiva kuulla niiltä, joilla on siellä oikeasti kokemusta. Sihvosen vakuuttelut siitä, että Suomi olisi jotenkin ainutlaatuinen ei ihan heti vakuuta ilman mitään lähteitä.

Tuo pseudotieteellinen lässytys on pelkkää tyhjää puhetta.

NHL-pelaajatuotannon ja NS:n välille vedetty korrelaatio on pseudotiedettä parhaimmillaan.

Kerro vaikka oma näkemyksesi siitä mikä saa nämä mainitsemasi tähdet harjoittelemaan omalla ajalla, jos se ei ole halu olla paras, ts. kilpailla muita vastaan? Ja miksi kukaan harjoittelisi omalla ajalla koskaan, jos peliaika pysyy kaikesta huolimatta samana?

Vaikka se, että saa olla joukkueensa paras ja ratkaisevasti vaikuttaa ottelun lopputulokseen. Lisäksi hyvin aikainen ymmärrys siitä, että jos meinaa oikeasti hyväksi, vaikka maajoukkuepelaajaksi, vaatii se tolkuttomasti työtä. Työn laatu näkyy sitten suorituksissa kentällä. Onko peliajan lisääminen se ainoa motivointikeino?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Ei myös vaan ensisijaisesti.

Ei ellei seura näin päätä. Jos seura päättää olla vain kilpaurheiluun keskittyvä seura, jonka toiminnassa ei ole muita arvoja ja tavoitteita, voi se näin ilman muuta tehdä. Ihme homma, että valtaosa seuroista on päättänyt kuitenkin toisin.

No nyt muutamia nimimerkkejä lukiessa on tullut mieleen, että jostain se Nuori Suomi on sinne eksynyt. Tiedä sitten kuka on tuonut kun valmentajat tuntuvat sitä karsastavan.

Seurat itse ovat niin päättäneet.

Mitä tulee valmentajiin niin osa karsastaa ja osa ei. Mikä näiden suhde on niin vaikea sanoa.

Ja minä olenkin lähtenyt koko ajan johdonmukaisesti siitä, että kilpaurheiluseuran tulee ENNEN KAIKKEA olla urheiluseura, eli toimia urheilun ehdoilla. Uskon, että suurin osa jäsenistä on samaa mieltä ja uusillekin tämä pitää pystyä kertomaan. Näin ollen minun mielestäni esimerkiksi Tapparassa pitäisi olla samat arvot läpi koko seuran, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Sitten on erikseen kasvattajaseuroja yms. joilla on eri tavoitteet.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta esimerkiksi Tapparan taitoluistelupuolelle mahtuu hyvin jos jonkinlaista toimintaa. Siellä näyttää junnu saavuttaneen Valkovenäjällä junnusarjassa voiton (tuleva olympiamitalistimme kenties?) ja samaan aikaan aikuisille järjestetään luistelukouluja. En näe mitä ongelmaa tässä on eikä näe varmasti Tapparakaan. Se mikä on kunkin toiminnan paino seurassa niin vaikea sanoa, mutta hienoa kun kaikille löytyy kaikkea eivätkä ne sulje toisiaan pois.

Se on naurettavaa, jos ei voi enää hengailla oma-aloitteisesti kavereiden kanssa. Tämähän riippuu ihan seurasta ja sen tavoitteista, kilpaurheiluseuroille tämä ei kuulu, paitsi jos tosiaan haluavat järjestää näitä ryhmiä. Olen tosin henk.koht. aika vahvasti sitä mieltä ettei edes ketään muksua kiinnosta mennä pelailemaan ilman mitään tavoitteita. Ihan typeräähän se muutenkin on.

Voi hengailla ja moni hengaileekin. Kuitenkin kun nykyisin omaehtoinen liikunta on vähentynyt, täytyy kaikin mahdollisin keinoin saada jengi liikkeelle. En näe tässä mitään naurettavaa.

Mitä tulee pelailuun ilman tavoitteita niin esimerkiksi tässä on sellainen jota nuorena kiinnosti pelailla korista ja oppia lajista. Ei ollut mitään hinkua lähteä siihen kovimpaan seuraan (Kouvot) kilpailemaan tosissaan. Onneksi meillä paikallinen korisseura järjestikin tämmösille myöhemmin aloittaneille toimintaa, Oli pelivuoro ja valmentaja, joka ohjasi toimintaa. Valitettavasti sekin toiminta loppui ja samalla loppui mun sekä kymmenen muun koriksen peluu.

Niin onko se joku kehitys, vai asia jota on aina tapahtunut? Eli onko joskus ollut aika jolloin 100% on pelannut hamaan loppuunsa asti. Tuskin.

Jos luet selvitystä, selviää tämäkin asia ainakin jollain tasolla sulle. Eli tiedät hyvin itsekin, että 100% on täysi mahdottomuus eikä sellaista tässä tavoitellakaan. Ihan samalla tavalla kun olisi hienoa jos Suomessa olisi 100 % äänestysaktiivisuus, mutta meidän järjestelmässä sitä ei tule koskaan tapahtumaan. Tällaista on siis aina tapahtunut, mutta viime vuosina se on lisääntynyt. Ehkä sinua ei kiinnista tämä kehitys, mutta minua kiinnostaa todella paljon.

Ja edelleen tämä 40% ei ole urheiluseurojen vastuulla, vaan vanhempien ja muiden "sidosryhmien". Siksi se ei myöskään tähän keskusteluun kuulu.

Tottakai se kuuluu tähän keskusteluun, koska he ovat olleet urheiluseuroissa mukana, mutta jostain syystä lopettaneet. Ja vaikka he eivät olisi koskaan olleetkaan seurojen toiminnassa mukana, täytyisi miettiä miten heidät saadaan mukaan toimintaan. Tästä hyötyisivät kaikki.

Kyse on jo niistä seuratoiminnassa mukana olevista, joista osa ei sopeudu kuuleman mukaan kilpailuun tai he eivät ole motivoituneita. Tällöin pidän huonona mallina sitä, että seura tai mikä tahansa instanssi alkaa muuttumaan juuri näiden ehdolla, kun pitäisi mennä sen kärjen ehdoilla.

Tai sitten tarjoamme kaikille jotakin ja kaikki voittavat. Kärki saa tehdä mitä haluaa ja alemmille tasoille tarjotaan myös mahdollisuus liikkua. Ja kenties täältä alemmilta tasoilta muutamat nousevat myös ihan sinne kärkeen, aivan kuten muistaakseni Peter Ahola teki aikanaan.

Ei tässä keneltäkään kuusivuotiaalta sitä nyt ollakaan kysymässä. Vaan miksi vanhemmat vievät lapsensa sinne päivähoitoon. Ja vielä pahempaa, jos he tämän jälkeen alkavat ihmetellä mikseivät saa rahoilleen vastinetta, kun eivät tajua koko urheilun ydintä.

Niin eiväthän vanhemmatkaan tiedä innostuuko lapsi jostain lajista vai ei, saati tuleeko tästä huippua vai ei. Annetaan lasten monipuolisesti kokeilla eri juttuja niin liikunnan, musiikin ja muun taiteen kuin vaikka tähtitieteen puolelta. Sitten kun se palo johonkin/joihinkin asioihin syttyy niin ei muuta kuin antaa palaa vaan!

No kyllä tässä muutama nimimerkki on kertonut aika vahvasti muuta. En tiedä miksei heitä voi kuunnella mutta omapahan on asianne.

Multa on mennyt ohi eli mitkä seurat ovat joutuneet väkisin muuttamaan toimintaansa?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eli et ymmärtänyt, että mikäli siellä vaihdot vihelletään, kysymys on F-junnuista?

Juniorisäännöt 2011-12

Linkissä viime kauden juniorisäännöt, en löytänyt nopeasti muita.

Ei kun edelleen kaipailen vastausta kysymykseen MIKSI. Ilmeisesti siis kyse ei ollutkaan seurojen tulkinnoista, vaan noin todella on ohjeistettu pelaamaan.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Se varmaan johtuu siitä, että olen siellä hallien uumenissa parikymmentä vuotta viettänyt. Pitäisikö minun pyytää anteeksi, että olen muodostanut mielipiteeni juniorijääkiekkoon liittyvistä asioista itse tapahtumapaikalla, enkä jonkun tekemiä tutkimuksia ja raportteja lukien? Mielestäni ei.

Olen myös vaatimattoman "valmentajaurani" aikana istunut yhteensä viikkotolkulla Vierumäellä kuuntelemassa niin SJL:n virallisen NS-propakandan mm. Eero Lehden esittämänä sekä ns. oikeaa valmennusasiaa Myllyniemen Ilpoineen, Toivolan Juusoineen, Lamminahoineen, Jalosineen, Hakkaraisesta puhumattakaan. Silti olen muodostanut näkemykseni asioista siellä hallien perukoilla ja räkäisissä vaihtoaitioissa, en niinkään SJL:n tai NS:n prosyyreistä. Sorry, jos en aina ole ihan kaikkien kanssa samaa mieltä, koska välillä tulee pakostakin fiilis, ettei kaikki tännekään kirjoittavat ole käyneet jäähallissa vip-aitiota pidemmällä.

Tätä kirjoitusta arvostan erittäin paljon. Omat kokemuksesi Jääkiekkoliiton laatuprojektin Nuori Suomi-ohjelman toteuttamisesta vuosien 1996-2005 aikana menevät meidän, jotka emme ole olleet silloin jäähalleilla tekemässä Nuori Suomi-ohjelmaa, tietojemme ohitse kirkkaasti. Jääkiekkoliiton Nuori Suomi-ohjelma alkoi tuntua jonkin verran ikäluokan 1986 toimintaan ja siitä eteenpäin aina voimallisemmin, joten siksi olen tilastoinut huipujuniorituotannon satoa ja menestystä vasta ikäluokkien 1986-1992 osalta.

Jääkiekkoliiton Kalervo Kummola ja Eero Lehti palkittiin Pro Nuori Suomi-tunnustuksella 23.9.2006 pidetyssä sinettiseuraseminaarissa. Nuoren Suomen silloinen pääsihteeri Teemu Japisson totesi tilaisuudessa:"Jääkiekkoliiton luottamushenkilöt puheenjohtaja Kalervo Kummolan johdolla ovat antaneet sinettiseuratyöhön resursseja ja uskoneet toiminnan vaikuttavuuteen. Käytännön työtä on kaikki nämä vuodet 1990-luvun alusta lähtien edistänyt Nuori Suomi-päällikkö Eero Lehti. Jääkiekon sinettiseura toiminta on koko ajan ollut esimerkkinä myös muiden lajien sinettitoiminnalle". Kummola kertoi Sinettiseminaarissa, että sinettiseuratoiminnassa oli sillä hetkellä mukana melkein kaikki harrastajamäärältään suurimmat seurat sekä iso joukko aivan pieniäkin seuroja. Kummola painotti tilaisuudessa:"Suomen Jääkiekkoliitto haluaa jatkossakin edistää muiden sinettiseuroja omaavien liittojen kanssa kaikkien lasten ja nuorten mahdollisuuksia harrastaa valitsemaansa lajia ja haluamassaan laajuudessa. Näin toimimalla olen varma siitä, että myös jääkiekossa kansainvälisen menestyksen pohjana olevat pelaajamäärät pysyvät jatkossa riittävän laajoina ja toiminnan laatu sekä huipulle pyrkivien pelaajien osaamisen taso korkeana".

Meni vain vuosi Pro Nuori Suomi-tunnustuksen saamisesta, kun Kummola oli vuonna 2007 tosi huolestunut huippujunioreiden pelaajatuotannosta. Siihen asti Kummola suojeli lempilapseaan, Nuorta Suomea. Nuori Suomen näkyvän kritiikin Suomessa aloitti Urheilulehti 2/2005 14.1.2005 päätoimittaja Jukka Röngän ja jääkiekkotoimittaja Petteri Sihvosen toimesta. Sihvosen kolumni oli otsikoitu:"Juhiorikiekon totuuden hetki".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kun edelleen kaipailen vastausta kysymykseen MIKSI. Ilmeisesti siis kyse ei ollutkaan seurojen tulkinnoista, vaan noin todella on ohjeistettu pelaamaan.

Aikanaan hihanauhat tulivat siitä syystä, koska valmentajat halusivat voittaa pikkujunnujen pelejä hintaan mihin hyvänsä ja peluuttivat yksittäisiä pelaajia lähes koko pelin. Tiedän, että sinä ihailet tämän tapaista voittamisen intoa, mutta liika on liikaa. Käytännössä vaihtojen viheltäminen 7-8 -vuotiaiden peleissä johtuu huonoista juniorivalmentajista, jotka eivät ymmärtäneet kohtuutta.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Ei kun edelleen kaipailen vastausta kysymykseen MIKSI. Ilmeisesti siis kyse ei ollutkaan seurojen tulkinnoista, vaan noin todella on ohjeistettu pelaamaan.

Näin on ilmeisesti Jääkiekkoliitossa nähty järkeväksi toteuttaa pienimpien junnujen ottelut, kannattanee kysyä liiton perustelut pääkallopaikalta.

Näkisin kuitenkin yhtenä syynä sen, että pienimmissä ikäluokissa tasoerot voi olla huimat ja yksi pelaaja voi pyöritellä vastustajaa miten tahtoo. Ilmeisesti urheilun mukaista olisi järjestää peliaika sitten niin, että tämä yksi ylivoimainen pelaaja pelaa koko ottelun? Tasaisella peluutuksella taataan kaikille mahdollisuus oppia hallitsemaan lajin perustaitoja myös ottelutapahtumissa, jotka kuitenkin on koko homman suola.

Tämä ilmeisesti on kuitenkin se villakoiranydin, se suurin syöpä ja avain NHL-pelaajien määrien hupenemiseen.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Viittasinkin tässä siffan tilastoihin, joiden mukaan syöpä iski vuonna -95 vaikuttaen aina B-junioreihin asti. Ikäluokan -83-84 lapset olivat tuolloin E-D-junnuiässä.

Aivan ja minä sanoin, että eipä näkynyt moista Tampereella. Ehkä meillä sitten oli fiksut seurapomot.

Valitettavaa, että vajoat Petteri Sihvosen tasolle. Jos jotain omasta taustastani kerron, niin minulla on reilulta pariltakymmeneltä vuodelta pelaajakokemusta eri palloilulajeista, pääasiassa ennen NS aikaa; jääkiekkoa, jalkapalloa, koripalloa ja salibandyä lähinnä. Lisäksi kokemusta on mm. taitoluistelusta, telinevoimistelusta ja yleisurheilusta. Kaikissa näissä lajeissa olen harjoitellut myös seurassa. Omana junioriaikanani törmäsin lukuisia kertoja tilanteisiin, jossa NS olisi ollut tarpeen, enkä yhtään ihmettele sitä tarvetta, johon järjestö on luotu. Toki urheilun parissa oli ja on edelleen lukuisia loistavia valmentajia, joille NS:n prinsiipit ovat luonnollisia asioita. Lisäksi lähipiirissäni on muutamia olympiatason urheilijoita, joiden menestys on ollut lähellä mitalitasoa. Jonkinlaisena urheiluihmisinä siis pidän itseäni.

Tämän luettuani minun on entistä vaikeampi ymmärtää, ettet näe mitä yritän toitottaa jatkuvasti.

Ilmeisesti kyse oli siis JKL:n turnauksesta ja JKL:n peliaikasäännöistä pienille junnuille?

Aivan pienimmissä junioreissa peliajan tasaisesti jakaminen voi olla ihan järkevääkin. Lisäksi vain mielikuvitus on rajana keksittäessä mielekkäitä pelimuotoja. Vaikka kaikki pelaisivatkin yhtä paljon, saadaan myös tällä ottelussa varmasti voittajat selville ja maalit lasketaan. Jos Saku-Teemu tekee vaikka 17 maalia ja joukkue voittaa 17-1, ja Toni-Petteri tekee vahingossa omiin tuon yhden, niin eiköhän pojille itselleenkin ole aika selvää kenestä kannattaa ottaa mallia ja pyrkiä yhtä hyväksi? Lisäksi kun on vielä motivoiva valmentaja, niin urheilutoiminta voidaan järjestää mielestäni hyvinkin mielekkäästi.

Turnauksessa oli useita ikäluokkia ja kaikilla samat säännöt käytössä, F-juniorit varmasti olivat mukana myös. Kuten sanoin, niin itselleni teki pahaa katsella, kun jokunen täysin ylivoimainen poika joutui pelaamaan sellaisten kanssa jotka hädin tuskin osasivat luistella. Vaikea keksiä miten se kehittää kumpaakaan, saati sitten tasavaihdot.

Ehkä esim. Porin Ässillä oli pakkorako, ei vain ollut pelaajia.

Ulkomaisista pienten juniorien järjestelmistä olisikin kiva kuulla niiltä, joilla on siellä oikeasti kokemusta. Sihvosen vakuuttelut siitä, että Suomi olisi jotenkin ainutlaatuinen ei ihan heti vakuuta ilman mitään lähteitä.

Totta, mutta ei tätä nyt pidä rajata pelkästään siihen, vaan yleensä koko suomalaiseen järjestelmään ja siihen, että Nuori Suomi ei voi olla edes osana kilpaurheilua. Joku syy siinä on, että nuoret pelaajamme jäävät jalkoihin ulkomailla mm. jalkapallossa ja joku Roope Riski pitää yllätyksenä Italian vaatimustasoa.

Futiksen puolella on mielestäni jollain tavalla kuvaavaa, että meidän tämänhetkiset tähtemme ovat juuri Roman Eremenko, Perparim Hetemaj ja Alexander Ring. On siellä onneksi vielä pari valkoista viikinkiäkin joukossa.

NHL-pelaajatuotannon ja NS:n välille vedetty korrelaatio on pseudotiedettä parhaimmillaan.

Jep, se ei ole tiedettä, se on samanlainen tulkinta kuin kaikki muutkin. En silti parempaa perustelua ole vielä kuullut. Ja jos se mitä näin siellä turnauksessa on ollut käytössä laajemminkin ja jo vuosikausia, niin en ihmettele hetkeäkään.

Minusta myös liigapelaajien taso on kauttaaltaan pudonnut ja nykyiset tähtipelaajat pääsevät enää vähemmissä määrin NHL:ään, nuoret eivät sitäkään vähää. Aina sitä sanotaan, että maailma muuttuu, futiksessa tuli afrikkailaisia ja lätkäs itä-blokkia mutta ei näitä asioita ihan sillä sivuuteta.

Onneksi on vielä KHL joka pitää yllä jonkinlaista illuusiota meikäläisestä huippupelaajatuotannosta. Olemme kuitenkin saaneet nähdä senkin, ettei näistäkään pelaajista ole kaikista edes EHT-tasolle pistemiehiksi.

Vaikka se, että saa olla joukkueensa paras ja ratkaisevasti vaikuttaa ottelun lopputulokseen. Lisäksi hyvin aikainen ymmärrys siitä, että jos meinaa oikeasti hyväksi, vaikka maajoukkuepelaajaksi, vaatii se tolkuttomasti työtä. Työn laatu näkyy sitten suorituksissa kentällä. Onko peliajan lisääminen se ainoa motivointikeino?

Ei, vaan nimenomaan voittaminen on motivointikeino. Ihan parhailla pelaajilla on valtava palo paitsi itse lajiin, niin myös voittamiseen. Heille pitää myös järjestää mahdollisuus kehittyä sitä mukaa, kun ovat "liian hyviä" tietylle tasolle. Kun tällä tavalla aukeaa uusia paikkoja, niin tulee taas uusille pelaajille mahdollisuus.

Se on väärä lähtökohta, että heidän peliaikaansa tasataan ja rajoitetaan porukan heikoimpien mukaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Näin on ilmeisesti Jääkiekkoliitossa nähty järkeväksi toteuttaa pienimpien junnujen ottelut, kannattanee kysyä liiton perustelut pääkallopaikalta.

Näkisin kuitenkin yhtenä syynä sen, että pienimmissä ikäluokissa tasoerot voi olla huimat ja yksi pelaaja voi pyöritellä vastustajaa miten tahtoo. Ilmeisesti urheilun mukaista olisi järjestää peliaika sitten niin, että tämä yksi ylivoimainen pelaaja pelaa koko ottelun? Tasaisella peluutuksella taataan kaikille mahdollisuus oppia hallitsemaan lajin perustaitoja myös ottelutapahtumissa, jotka kuitenkin on koko homman suola.

Tämä ilmeisesti on kuitenkin se villakoiranydin, se suurin syöpä ja avain NHL-pelaajien määrien hupenemiseen.

Kyllä, minä järjestäisin noin. Lapset ovat ilmeisesti ajan saatossa muuttuneet, jos se nykyään on katastrofi. Kuten sanoin, niin tärkeintä on luoda mahdollisuudet sille parhaalle siirtyä eteenpäin. Ei tuollainen pelaaja kovin kauaa yhdessä joukkueessa dominoisi, jos olisi joku mahdollisuus edetä.

Eikä tässä kyllä Jääkiekkoliittokaan synneittä selviä jos ovat näin päätelleet. Ja eniten minä ihmettelen sitä miksi niitä rakenteita on nyt alettu purkaa, jos missään ei ole ollut vikaa? Nuori Suomi ei näin ollen myöskään voi pestä käsiään asiassa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Aikanaan hihanauhat tulivat siitä syystä, koska valmentajat halusivat voittaa pikkujunnujen pelejä hintaan mihin hyvänsä ja peluuttivat yksittäisiä pelaajia lähes koko pelin. Tiedän, että sinä ihailet tämän tapaista voittamisen intoa, mutta liika on liikaa. Käytännössä vaihtojen viheltäminen 7-8 -vuotiaiden peleissä johtuu huonoista juniorivalmentajista, jotka eivät ymmärtäneet kohtuutta.

Kiitos vastauksestasi. Oliko näitä valmentajia sitten hälyttävän paljon, vai miksi linjaus piti tällaisenaan ulottaa läpi koko kentän?

Siitä olen samaa mieltä, että on täyttä paskaa huutaa pää punaisena pikkupojille mutta kuten jo aiemmin totesin, niin ymmärrän sen jos on huonoja koutseja, ei niistä varmaan pääse koskaan eroon. Seurayhteisö sen voisi ehkä tehdä, jos vahvoja sellaisia yleensä on.

On mielestäni siltikin väärä tie keinotekoisesti tasoitella peliaikaa, antaa parhaiden pelata enemmän jne. Huonoista valmentajista varmaan nyt pääsee halutessaan myös eroon, vaikka varmasti on vaikeaa jos hänen oma poikansa sattuu myös olemaan se joukkueen paras pelaaja.
 

Fordél

Jäsen
Futiksen puolella on mielestäni jollain tavalla kuvaavaa, että meidän tämänhetkiset tähtemme ovat juuri Roman Eremenko, Perparim Hetemaj ja Alexander Ring. On siellä onneksi vielä pari valkoista viikinkiäkin joukossa.

Ja Niklas Moisander.

Millä tavalla tämä on kuvaavaa? Eivät ainakaan suomalaista juniorijärjestelmää.

Näistä mainitsemistasi nimistä nimittäin Roman Eremenko muutti Suomeen kolmivuotiaana ja aloitti täällä futiksen seitsemänvuotiaana Jarossa, jota edusti suurimman osan junnuvuosistaan.

Perparim Hetemaj muutti Suomeen ollessaan viisivuotias ja futiksen aloitti HJK:ssa kahdeksanvuotiaana.

Sen sijaan nämä nimet kertovat maahanmuuton lisääntymisestä Suomessa ja suomalaisjunnujen siirtymisestä nykyisin yhä nuorempana ulkomaille (esim. Ring)
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Ei, vaan nimenomaan voittaminen on motivointikeino. Ihan parhailla pelaajilla on valtava palo paitsi itse lajiin, niin myös voittamiseen. Heille pitää myös järjestää mahdollisuus kehittyä sitä mukaa, kun ovat "liian hyviä" tietylle tasolle. Kun tällä tavalla aukeaa uusia paikkoja, niin tulee taas uusille pelaajille mahdollisuus.

Se on väärä lähtökohta, että heidän peliaikaansa tasataan ja rajoitetaan porukan heikoimpien mukaan.

Tämä on totta, että varmasti intohimoista urheilijaa harmittaa aina valtavasti kun häviää, olkoon kisa mikä tahansa. Se on minusta huippu-urheilijalle luontaista, eikä sitä oikein voi tuputtaakaan. Toisaalta jääkiekkoilija pelaa joukkuelajia, eikä sekään ole täysin väärä fraasi, että "joukkue on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki". Jos omat ylivoimaiset otteet eivät riitä voittoon, niin sitten voi pyrkiä kannustamaan ja tekemään joukkuetovereista parempia. Tämäkin on ihan tuttua urheilijan arkea ihan NHL:ssä asti. Ylivoimaisuus jossain junnuissa on kuitenkaan harvoin mikään hyvä asia, vaan sitten näille huippuhyville pitää vaan löytää se sopivin ja kehittävin taso. Jotkut 20-0-pelit harvoin kehittävät ketään yhtään mihinkään. Sitä kaiketi ei ole kielletty, etteikö nuoremmat saisi pelata vanhempien mukana.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei ellei seura näin päätä. Jos seura päättää olla vain kilpaurheiluun keskittyvä seura, jonka toiminnassa ei ole muita arvoja ja tavoitteita, voi se näin ilman muuta tehdä. Ihme homma, että valtaosa seuroista on päättänyt kuitenkin toisin.

Onko näin? No sitten vallitsevaa tilaa ei liene tarpeen sen kummemmin ihmetellä.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta esimerkiksi Tapparan taitoluistelupuolelle mahtuu hyvin jos jonkinlaista toimintaa. Siellä näyttää junnu saavuttaneen Valkovenäjällä junnusarjassa voiton (tuleva olympiamitalistimme kenties?) ja samaan aikaan aikuisille järjestetään luistelukouluja. En näe mitä ongelmaa tässä on eikä näe varmasti Tapparakaan. Se mikä on kunkin toiminnan paino seurassa niin vaikea sanoa, mutta hienoa kun kaikille löytyy kaikkea eivätkä ne sulje toisiaan pois.

Se on hienoa, kunhan huolehditaan siitä, että ne ketkä tulevat sinne urheilemaan saavat urheilla niin kuin kuuluu.

Voi hengailla ja moni hengaileekin. Kuitenkin kun nykyisin omaehtoinen liikunta on vähentynyt, täytyy kaikin mahdollisin keinoin saada jengi liikkeelle. En näe tässä mitään naurettavaa.

Mitä tulee pelailuun ilman tavoitteita niin esimerkiksi tässä on sellainen jota nuorena kiinnosti pelailla korista ja oppia lajista. Ei ollut mitään hinkua lähteä siihen kovimpaan seuraan (Kouvot) kilpailemaan tosissaan. Onneksi meillä paikallinen korisseura järjestikin tämmösille myöhemmin aloittaneille toimintaa, Oli pelivuoro ja valmentaja, joka ohjasi toimintaa. Valitettavasti sekin toiminta loppui ja samalla loppui mun sekä kymmenen muun koriksen peluu.

Minä näen sen vähän niin, että jos se jengi ei halua liikkua niin se ei silloin liiku. Omapahan on asiansa. Jotainhan niille mätisäkeille pitäisi tehdä mutta täytyy myöntää, että en tiedä mitä. Seuroissa hengailu ei ehkä vastaa ihan sitä.

Joo, pelattiin meilläkin käsipalloa ja käytiin ottamassa turpaan mm. BK-46:lta, SIF:ltä ja Kiffeniltä. Eikä me oltu edes kauhean hyviä siinä loppujen lopuksi. Treeneissä kuitenkin pelattiin ja kovaa, ei ollut muodikkaita höntsyjä. Eli kilpailtiin silloinkin koko ajan ja kivaa oli.

Niin eiväthän vanhemmatkaan tiedä innostuuko lapsi jostain lajista vai ei, saati tuleeko tästä huippua vai ei. Annetaan lasten monipuolisesti kokeilla eri juttuja niin liikunnan, musiikin ja muun taiteen kuin vaikka tähtitieteen puolelta. Sitten kun se palo johonkin/joihinkin asioihin syttyy niin ei muuta kuin antaa palaa vaan!

Eivät tietenkään mutta täytyisi ymmärtää se, että esimerkiksi jääkiekkojoukkue ei ole se päivähoitopaikka, vaan siellä pitäisi olla tosissaan sen kiekkohomman kanssa. Ja älkää nyt enää jaksako roikkua tuossa "tosissaan"-sanassa, tosissaan mutta ei vakavasti,
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös