Nuoret(?) riehuivat vappuna

• 25 531
  • 223

Kapo

Jäsen
Pete2004 kirjoitti:
Tämä siis tuolloin noin puoli yksi yöllä. Mua mietityttää olisiko ihan tälläistä tapahtunut, jollei poliisi olisi tullut paikalle ja estänyt ihmisiä pitämästä hauskaa. Olisiko makasiineilla syntynyt lähellekkään vastaavaa kaaosta, jos poliisit eivät olisi siis tulleet ajamaan ihmisiä pois ja sammuttamaan kokkoa. Tai olisiko poliisi voinut toimia jollain tavalla toisin, jotta olisi vältytty vastaavilta seuraamuksilta.

Kokon polttamiseen tuskin kuitenkaan oli lupaa. Yritä uudelleen.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kapo kirjoitti:
Ei ole tullut mieleen äänestämistä koittaa? Samalla lailla kaikki muutkin koettaa parhaansa mukaan vaikuttaa. Mikä oikeus teillä on käyttää väkivaltaa asianne ajamiseen?

Millä vitun "teillä"? Lues pallopää hieman tarkemmin noita mun postauksia. Mä puhuin yleisesti siitä, mikä IMO tuollaiseen toimintaan ajaa ja miksi täällä tulee vielä kortteleita palamaan tulevaisuudessa. Tuollaisten valtapuolueiden puristuksessa, kun enemmistö Suomen kansasta on kuitenkin tyytyväisiä siihen mitä on (niin kauan kun oman perseen ympärillä on se omakotitalo ja bemari autotallissa) ja äänestää tutusti ja turvallisesti demareita, kokoomusta tai keskustaa, on turha haaveilla, että äänestämällä tässä maassa tulee mikään muuttumaan, ellei ihmisiä hieman herätellä ensin. Ja HUOM! Tämä on siis mun oma näkemys aiheesta. En edusta tässä mitään järjestöä tai puoluetta, kun en niihin ole koskaan kuulunut.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kapo kirjoitti:
Kokon polttamiseen tuskin kuitenkaan oli lupaa. Yritä uudelleen.
Ai mitä mun pitää yrittää uudelleen? Mä en nyt ymmärtänyt yhtään.

Mä heitin ilmaan ajatuksen, olisiko ihmiset noin käyttäytyneet ja olisiko lopulliset tuhot tai vaarat olleet lähellekkään samoja, mikäli poliisit eivät olisi tulleet sinne siten miten tulivat. Kuten se nainen jota telkkarissa haastateltiin kertoi.

Silloin kun mä siellä olin, niin ajattelin että kokko olisi niiden (tekno tai trance tai mitälie) bileiden järjestäjien sytyttämä. Ei mulle, tai varmaan monelle muullekkaan paikalla olleelle, varmaan tullut mieleekään että se voisi liittyä mihinkään häiriköintiin tai mielenosoitukseen, kun mitään siihen viittaavaa ei ollut. Eikä se varmaankaan/välttämättä mitenkään liittynytkään, olihan kokko palanut siellä koko yön (noin 5-6 tuntia?), mutta sitten riehunta vasta alkoi kun poliisi tuli. Suomalainen vappu ilta/yö, kohta purettavassa makasiinirakennuksessa olevat bileet jne.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Helmut Steiger kirjoitti:
Muistakaa tyrmätä kansalaispalkka haihatteluna myös silloin kun se nostetaan esiin uskottaviempienkin politiikantekijöiden toimesta (Nuorsuomalaiset, Liberaalit, Soininvaara)...

Kyllä muistetaan, muuten rehellisenä vihreänä kunnioittamani Soininvaara on aiheuttanut otsasuonen tykytyksiä kansalaispalkka puheillaan, toivottavasti on jo luopunut tuosta tavoitteestaan, se nyt ei kertakaikkiaan vaan toimi.

Nämä prekariaatin puheet vievät tuonkin sitten kerralla yli ja lujaa! Että kaikki elämänkokemus koituu työnantajien ja yhteiskunnan hyödyksi ja että jokaisesta minuutista tulisi saada palkka tuntuvat aivan uskomattomilta, jotakin rajaa! Nytkin iso osa työntekijöiden työpaikalla viettämästä ajasta menee työntekijöiden omien asioiden hoitoon ja velttoiluun.

Sitten työnantajien ja yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa vapaa-ajan vietosta ja biletyksestä?? Krapulassa kotona makaamisesta maksetaan jo nyt turhan usein, ei perkele.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Individual kirjoitti:
Millä vitun "teillä"? Lues pallopää hieman tarkemmin noita mun postauksia. Mä puhuin yleisesti siitä, mikä IMO tuollaiseen toimintaan ajaa ja miksi täällä tulee vielä kortteleita palamaan tulevaisuudessa. Tuollaisten valtapuolueiden puristuksessa, kun enemmistö Suomen kansasta on kuitenkin tyytyväisiä siihen mitä on (niin kauan kun oman perseen ympärillä on se omakotitalo ja bemari autotallissa) ja äänestää tutusti ja turvallisesti demareita, kokoomusta tai keskustaa, on turha haaveilla, että äänestämällä tässä maassa tulee mikään muuttumaan, ellei ihmisiä hieman herätellä ensin. Ja HUOM! Tämä on siis mun oma näkemys aiheesta. En edusta tässä mitään järjestöä tai puoluetta, kun en niihin ole koskaan kuulunut.

Jaa, että pistetään sitten oikein korttelit palamaan, kun valtaosaa suomalaisista ei kiinnostakkaan muutaman pallopään asia?
Mitä minä olen itse käsittänyt siitä asiasta, mitä nämä idiootit ajavat, niin käytännössä he haluavat enemmän rahaa siitä, että makaavat kotona.

Ja mitä tulee tuohon äänestämiseen, niin miksi ihmeessä porukka äänestäisi tuommoista ääripuoluetta, etenkin kun siitä saatu kuva on negatiivinen?
Ja jos valtaosa suomalaisista on tyytyväisiä nykyiseen kehitykseen, niin miksi pitää saada muutos?
Pitääkö se muutos saada sen pienen murto-osan takia? Ja samalla tehdä suuret massat tyytymättöksi?
Aika harvaa työssäkävijää varmasti kiinnostaa sponssata kotonaloisijoiden elämää yhtään nykyistä enempää. Etenkin kun töitä kyllä saisi jos niitä viitsisi hakea, eikä heti alkuun pidä päästä johtajapalkoille ja eduille.

Tuohon mitä Pete2004 kertoi makasiinien tapahtumista, niin sehän olisi ollut ihan ok, jos kaikki olisi mennyt yhtä sopuisasti loppuun asti. Se, että poliisi tulee kertomaan avotulen teon olevan kiellettyä kaupunkialueella, ei riitä syyksi ruveta riehumaan.
Toisaalta jo aikaisemmin todennäköisesti nämä samat tyypit olivat rikkoneet ikkuina mielenosoitus marssillaan, joka on tuomittavaa ajattelee sitä mitenkä tahansa.

Kapo

Jäsen
Individual kirjoitti:

Sain siis väärän käsityksen kun luulin sinun puhuvan kokemuksesta tuossa aiemmin kun manasit heidän kohtaamaa vastustusta. Pyydän anteeksi. Jos et siis heihin kuulu, niin mistä sinä tiedät heidän motiiveistaan riehua?

Demokratia on narttu. Saulia se minäkin äänestin. Jos suurin osa kansasta on erimieltä heidän kanssaan niin siinä ei sitten mikään auta. Ei mikään.

Edit. Henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo aika paljon kyvystäsi ymmärtää muitakin näkökantoja. Yleistä hihhulien keskuudessa.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Pete2004 kirjoitti:
Olisiko makasiineilla syntynyt lähellekkään vastaavaa kaaosta, jos poliisit eivät olisi siis tulleet ajamaan ihmisiä pois ja sammuttamaan kokkoa. Tai olisiko poliisi voinut toimia jollain tavalla toisin, jotta olisi vältytty vastaavilta seuraamuksilta.
Käsitykseni mukaan palomiehet tulivat sammuttamaan kokkoa ja makasiinien lähettyville sytytettyjä nuotioita. Käsittääkseni osa paikalla olleista nuorista pyrkivät tätä estämään, minkä johdosta palokunta joutui vetäytymään? ja soittamaan poliisin avuksi.

Näillä tiedoilla mitä nyt on lehdistä ja viranomaisten lausunnoista lukenut, niin poliisi ei tullut paikalla "ilon pilaajaksi" vaan auttamaan palokuntaa tehtävän suorittamisesta. En nyt keksi keinoja, jolla poliisi olisi voinut toimia toisin.

Omituista on se, että nämä aktivistit eivät koskaan olleet nähneet tai kuulleet mitään. Tietysti poliisin voimakeinot ja toimet on tarkasti nähty ja ne on pystytty arvioimaan liioitelluiksi. Melkein kuin lukisi taparikollisen kuulustelupöytäkirjaa.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
repe_joke kirjoitti:
Tuohon mitä Pete2004 kertoi makasiinien tapahtumista, niin sehän olisi ollut ihan ok, jos kaikki olisi mennyt yhtä sopuisasti loppuun asti. Se, että poliisi tulee kertomaan avotulen teon olevan kiellettyä kaupunkialueella, ei riitä syyksi ruveta riehumaan.
Toisaalta jo aikaisemmin todennäköisesti nämä samat tyypit olivat rikkoneet ikkuina mielenosoitus marssillaan, joka on tuomittavaa ajattelee sitä mitenkä tahansa.

Niin, ja kertoman mukaan poliisi kävi parikin kertaa sammuttamassa kakaroiden nuotion, ollen siis hyvin pitkämielinen. Erityisesti ottaen huomioon sen, ettei kakaroilla ollut mitään oikeutta oleskella makasiineilla.

Minkähänlainen meteli olisi noussut jos joku näissä kullannupuista olisi sattunut kuolemaan tulipalossa makasiineilla, olisikohan poliisi ja palokunta ristiinnaulittu välinpitämättömyydestä?

Kuka tässä on ollut väärässä ja pahasti?

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pete2004 kirjoitti:
Ai mitä mun pitää yrittää uudelleen? Mä en nyt ymmärtänyt yhtään.

Mä heitin ilmaan ajatuksen, olisiko ihmiset noin käyttäytyneet ja olisiko lopulliset tuhot tai vaarat olleet lähellekkään samoja, mikäli poliisit eivät olisi tulleet sinne siten miten tulivat. Kuten se nainen jota telkkarissa haastateltiin kertoi.

Sinä kerroit käyneesi paikalla, olikos se nyt puolen yhden aikoihin, tuolloin tilanne kenties on ollut vielä kontrollissa mutta eikös palokunta kuitenkin hälytetty paikalle paljon myöhemmin (muistelen mediassa puhutun 03:00 - korjatkaa jos olen väärässä)? Tästähän se ongelma sitten syntyi kun palokunta, tehtävän saatuaan, pyrki sammuttamaan kaupunkialueelle ilman lupaa pystytetyn kokon johon oli heitetty kaikkea sekalaista kamaa palamaan - jossain vaiheessa sinne joku neropatti nakkasi sitten kaasupullonkin. Palomiehet eivät kuitenkaan saaneet tehtäväänsä suoritettua koska nämä vandaalit ryhtyivät estämään heitä, tempomaan vesiletkuja, käyttäytymään uhkaavasti etc. Tämän jälkeen paikalle kutsuttiin poliiseja enemmin jotta tilanne saadaan hallintaan, näiden vandaalien toiminnan takia paikalle jouduttiin kutsumaan mallakapoliisit ja tilanne johti siihen mihin se lopulta johti.

Minusta on aivan turha ryhtyä puolustamaan näitä mielenosoittajia ja heidän seuraansa liittyneitä vandaaleita. He toimivat kaikella tapaa varomattomasti pystyttäessään suuren kokon makasiinien keskelle - entä jos palo olisi kipinöiden muodossa levinnyt makasiineihin ja koko paikka olisi roihahtanut tuleen? Mikä sota siitä olisi syttynyt jos olisi paljastunut ettei pelastuslaitos hoitanut tehtäväänsä vaan olisi antanut näiden mielenosoittajien jatkaa kokon polttamista keskellä kaupunkia ja kenties makasiinit olisivat roihahtaneet tuleen mikä olisi aiheuttanut aivan toisenluokan vaaramomentin alueelle?

Osaatko ajatella tapahtumia lainkaan muulta kantilta kuin siltä, että "kokkoa oli nyt vaan kiva katsoa"? Osaatko asettautua palomiesten, vartijoiden ja poliiseiden housuihin ja tekemään sitä työtä jota he joutuivat tuolloin tekemään kun tämä ydinryhmä päätti pistää hösseliksi?

Mieltään voi osoittaa, protestoida saa kunhan pitää maltin matkassa ja järjen päässä, olisin jopa ymmärtänyt pienen nuotion tai pari mutta en sellaista kokkoa mikä joissain kuvissa alueella sitten roihusi.

vlad.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
repe_joke kirjoitti:

Katsotaanpa mitä Wikipedia sanoo sanasta "Prekariaatti":
"Prekariaatti on tilapäisissä tai epätyypillisissä työsuhteissa olevien ihmisten luokka. Prekariaatin nimessä yhdistyvät englannin kielen sana precarious, joka tarkoittaa epävarmassa tilassa tai muiden armoilla olevaa, ja proletariaatti. Suomeksi termi on harvoin käännetty tilapäistöksi. Prekariaatin ongelmia kuvaakin tyypillisesti taloudellinen epävarmuus, joka johtuu tilapäisistä työsuhteista saadun palkan ja sosiaaliturvan riittämättömyydestä ja epävarmuudesta. Valtiosta riippuen esimerkiksi pätkätyöläisten, opiskelijoiden ja työttömien voidaan nähdä kuuluvan prekariaattiin."

Eli kyllä munkin käsitys on se, että tässä on nyt kyse myös muustakin kuin pelkästään kansalaispalkasta, toki sitä ehdotetaan yhdeksi ratkaisuksi ongelmiin, vaan siitä, että ihmisiä pidetään tässä maassa jatkuvan taloudellisen epävarmuuden armoilla, joka ei tietenkään koske kaikkia, mutta valitettavan monta. On ihmisiä pätkätöissä, tehdään määräaikaista sopimusta määräaikaisen sopimuksen perään, kun ei vakinaisteta. Potkitaan ihmisiä tehtaista ulos, kun tuotannot siirretään maihin, jossa ihmistä on vieläkin helpompi riistää kuin Suomessa. Ranskassa haluttaisiin, että uuden työntekijän koeaika voisi olla jopa 24 kk...jne...Ja edelleenkin, kun ei se nyt saatana tunnu menevän jakeluun, ei sitten millään, se, jos minä ennustan, että jotain tapahtuu, esim. ihmisten, etenkin nuorten liikehdintä tulee lisääntymään, olkoonkin se sitten jopa kärjistetysti sanottuna "kortteleitten palamista" niin ei tarkoita sitä, että minä ketään siihen toimintaan yllyttäisin. Esitänpä vain oman arvioni mitä tullee tapahtumaan. Olenko sitten väärässä vai oikeassa, se jää nähtäväksi.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kumma juttu että vaikka riehujoita oli vain muutamia yksittäistapauksia, niin he pystyivät laittamaan hyvinkin turpiin isolle poliisijoukolle. Kumma juttu myös että kun poliisit provosoivat tilanteen ja sitten saavatkin itse isän kädestä, niin kehtaavatkin valittaa.

Tai sitten ei.

edit: krtdjvorjeota-

Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
TBK kirjoitti:
Joku hihhuli itki kun palomiehet eivät neuvotelleet kokon polttamisesta, vaan meniät sammuttamaan sen ominpäin.
Siis missäs tämä nyt on tapahtunut? Kirkossako tämä Helsingin jännitysnäytelmä koettiinkin? Ja miksi hihhuli haluaisi ylipäätään polttaa kirkon?

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kapo kirjoitti:
Sain siis väärän käsityksen kun luulin sinun puhuvan kokemuksesta tuossa aiemmin kun manasit heidän kohtaamaa vastustusta. Pyydän anteeksi. Jos et siis heihin kuulu, niin mistä sinä tiedät heidän motiiveistaan riehua?
Onhan minulla silmät ja korvat ja oma näkemys siitä, mistä tässä hommassa on kyse ja aion ottaa paljon enemmän selvää asiasta. Tuskin tulen kauheasti erehtymään jo aiemmin esittämiini näkemyksiin verrattuna.

Kapo kirjoitti:
Demokratia on narttu. Saulia se minäkin äänestin. Jos suurin osa kansasta on erimieltä heidän kanssaan niin siinä ei sitten mikään auta. Ei mikään.
Niin...historiassahan koskaan ei ole kansannousujen johdosta mikään muuttunut. Mä äänestin Tarjaa. Yök, demaria.

Kapo kirjoitti:
Henkilökohtaisuuksiin meneminen kertoo aika paljon kyvystäsi ymmärtää muitakin näkökantoja. Yleistä hihhulien keskuudessa.
Jos toi "pallopää" nyt oli se, josta pahoitit mielesi, niin sitä pyydän anteeksi. Paha tapa, mistä pitäisi päästä eroon. Hihhuli? Heh. :)

Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Kapo kirjoitti:
Jos et siis heihin kuulu, niin mistä sinä tiedät heidän motiiveistaan riehua?
Onko sillä jotain väliä? Kyllähän täällä spekuloidaan harva se päivä ties minkä terroristien ja muiden ihan oikeasti vaarallisten ihmisten motiiveilla. Nyt kun kolahtaakin vähän lähemmäs kotiovea - eikä edes mitenkään kovin rankasti mielestäni - tuntuu moni (ei, en tarkoita sinua) menevän ihan lukkoon ja kadottavan kykynsä käsitellä asioita järkevästi. "Joo, hakataan ne paskaksi, sitten ne oppii!!" Onko tuo taktiikka toiminut pitkällä aikavälillä ikinä koskaan missään?

Hmm, tuntuu kovin tutulta tämä kaikki. Myyrmannin tapaus nostatti muistaakseni samoja piirteitä pintaan, mutta kyllä tässä on mukana myös muista asiayhteyksistä opittua idioottimaista mustavalkoisuutta.. Taitaa tosiaan olla niin, että loppupeleissä sen oman karsinan näkeminen on ihmiselle kaikkein vaikeinta. Joillekin näköjään suorastaan mahdotonta.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Individual kirjoitti:
Ja näiden lukuisten rauhallisten mielenilmausten jälkeen sairaanhoitajien palkat ovat nousseet ööh...pilviin? Vai ovatko sittenkään? Palkat ovat edelleenkin kuin paimenella ja työ raskasta ja miltei rahassa mittaamatonta. Ehkäpä kyse ei ole siitä, että kellä menee huonoimmin vaan siitä, että kun ei kukaan puhetta enää kuuntele tai joskus joku kansanedustaja vain nyökkäilee ja hymistelee eduskuntatalon portailla rauhallista mielenilmaisua katsellessaan (lue= käy olemassa läsnä) vain palatakseen takaisin jatkamaan työtään samalla tavalla ja mitä tuohon koulutustasoon (taas se kortti) tulee, niin mun käsitys on, että yliopistokoulutus löytyy tulee löytymään monenkin aktivistin taustalta, vai oliks se kauppakorkea ja muut herrakoulut se ainoa oikea?

Mutta naura vain jos naurattaa. Ei ollut viimeinen mellakka tässä maassa, saat nähdä. Jo siihen melkein 90 vuotta menikin.

Ei sairaanhoitajien tilanne parane ainakaan kiviä heittelemällä, eikä ole realistista että tilanne paranee yhtäkkiä pilviin millään tavalla. OliAIKO Lkko mitään? Mielenilmausten tulee kuitenkin olla selkeämpiä ja tavoitteiden hiukan järkevämpiä kuin globalisaation saaminen huomionalaiseksi kännisellä riehumisella pelastushenkilökuntaa vastaan.

Kyllä eduskunnasta ja politiikasta yleensäkin löytyy nuorempia ehdokkaita ja jäseniä jotka ajavat globalisaation vastustamistakin eteenpäin. Uskon vakaasti että kannattaa kertyä heidän taakseen, siis heidän jotka pääsevät koulutuksellaan ja päällään muuallekin kuin Itä-Helsingissä jaettavan punaisen/vihreän lehden kanteen.

Minä taas nostan varmaan kytkintä jos uusi lama näyttää pahalta. Taikka sitten sijoitan, tai jatkan työntekoa niillä aloilla jotka kannattavat hyvinä ja huonoina aikoina. Äänestän, panen ja koitan ostaa bemarin.

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Humpauttaja kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista juttua. Nyt ne on kutsunut näköjään ton diiliherrankin tonne. Hieno mix studiossa.

Voi elämä mitä ajatuksia noilla nuorilla...Millä ihmeellä ne meinais toteuttaa ajatuksensa. Peruspalkkaa 700€/kk tekemättä mitään..pitää saada tehdä sitä ja tätä. Poliitikkoja noista ainakin vois tulla, ei niillä mitään varsinaisia ratkaisuja ole esittää ja puhuvat paljon.

Kapo

Jäsen
Individual kirjoitti:
Niin...historiassahan koskaan ei ole kansannousujen johdosta mikään muuttunut.

Ei koskaan mikroskooppisen pienen kansanosan toimesta. Vappuna esimerkikis keskustassa oli ~50000 ihmistä joista 50? osallistui rähinöintiin.

Kapo

Jäsen
Cube kirjoitti:
Onko sillä jotain väliä? Kyllähän täällä spekuloidaan harva se päivä ties minkä terroristien ja muiden ihan oikeasti vaarallisten ihmisten motiiveilla. Nyt kun kolahtaakin vähän lähemmäs kotiovea - eikä edes mitenkään kovin rankasti mielestäni - tuntuu moni (ei, en tarkoita sinua) menevän ihan lukkoon ja kadottavan kykynsä käsitellä asioita järkevästi. "Joo, hakataan ne paskaksi, sitten ne oppii!!" Onko tuo taktiikka toiminut pitkällä aikavälillä ikinä koskaan missään?

Ei olekaan väliä. Kysyin vain osoittaakseni minulla olleen jotain perusteita väärälle käsitykselleni kirjoittajan kannasta. Jos luet viestin johon vastasin, huomaat kyllä miten erehdys on mahdollinen.

Kapo

Jäsen
Sammy kirjoitti:
Voi elämä mitä ajatuksia noilla nuorilla...Millä ihmeellä ne meinais toteuttaa ajatuksensa. Peruspalkkaa 700€/kk tekemättä mitään..pitää saada tehdä sitä ja tätä. Poliitikkoja noista ainakin vois tulla, ei niillä mitään varsinaisia ratkaisuja ole esittää ja puhuvat paljon.

Erityisen hauskaa oli se miten "ei ole olennaista mistä se 30 Miljaria euroa tähän repäistään"

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sammy kirjoitti:

Aika hiljaseks meni nuo tyypit pari kertaa. Mitään mullistavaa ei niillä ollut tosiaan esittää. Olli Rikala muuten äänesti Halosta.

Salama44

Jäsen
Sammy kirjoitti:
Ei voi kyllä muuta kuin ihmetellä. Hyvin perusteli palomestari A-talkissa miten voi käydä, jos heittää vuotavan kaasupullon nuotioon. Se voi lentää 200 metrin päähän ja muutama ihminen siinä mukana. Kyllä olisivat hymyt hyytyneet, jos olisi käynyt niin. Ketähän sitten olisi syytetty? Ilmeisesti poliiseja tilanteen provosoimisesta. Eivät ymmärtäneet ollenkaan tilanteen vaarallisuutta.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Individual kirjoitti:
Eli kyllä munkin käsitys on se, että tässä on nyt kyse myös muustakin kuin pelkästään kansalaispalkasta, toki sitä ehdotetaan yhdeksi ratkaisuksi ongelmiin, vaan siitä, että ihmisiä pidetään tässä maassa jatkuvan taloudellisen epävarmuuden armoilla, joka ei tietenkään koske kaikkia, mutta valitettavan monta.

Kyllähän tuo kansalaispalkka ainakin tämän iltaisen a-studion mukaan on the key point koko tuon liikkeen ajattelussa. 700e/kk, pitää saadaa palkkaa vapaa-ajasta.
Minusta on järjenköyhää, että ihmisille pitää maksaa siitä, mitä he tekevät vapaaehtoisesti. Itsekkin olen kuluttanut vapaa-aikaani lukuisien lätkäotteluiden parissa, ja ne jotka olen käynyt paikaanpäällä ovat maksaneet minulle. Näiden sankareiden mukaan, tuostakin ajasta kuuluisi saada kansalaispalkkaa, vaikka olisikin vakituisessa työsuhteessa.

Kaikkein paras heitto koko ohjelmassa oli kyllä, tämän piipittävän nuoren herran kertomus siitä, että hän ajattelee noita aktivismi asioita jopa nukkuessaan, ja täten olisi oikeutettu palkkaan tältäkin ajalta.

Olen itsekkin sitä mieltä, että kansalaisten taloudellista tilannetta, ja etenkin työpaikkojen pysyvyyttä pitäisi parantaa. Mutta tuo kansalaispalkka, ja muutenkaan tuon kyseisen liikkeen ajatukset, ei minun mielestäni ole se oikea tapa.

Mitä tulee muuten tuohon tämän illan ohjelmaan, niin kovin pahasti oli aktivistinuorilla sanat hakusessa. Etenkin tämä naispuolinen henkilö haki kovasti apua viereltään, heti kun kysyttiin joku vähänkin vaikeampi kysymys.
Ratkaisuja heillä ei ollut mihinkään, mutta silti olisi pitänyt jotain saada.

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Humpauttaja kirjoitti:
Aika hiljaseks meni nuo tyypit pari kertaa. Mitään mullistavaa ei niillä ollut tosiaan esittää. Olli Rikala muuten äänesti Halosta.
Muistetaanhan tasapuolisuuden nimissä, että myös Rikala meni hiljaiseksi kysyttäessä uusköyhyydestä. Sitä kun ei taida lukea "Markkinatalouden perusteet I-II" -teoksessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy