Voi hyvänen aika. Olet kyllä semmoinen filosofi, että tiedätkö edes mistä itse puhut. Ihmisen peruspiirteitä ovat empatia, suru ja rakkaus sekä elämän kunnioittaminen. Jos ei sinulla näitä ole niin kannattaisi katsoa itseään peilistä ja miettiä, että mikä on vikana.
Lisätään peruspiirteisiin vielä itsekkyys. Olet itsekäs ihminen siinä missä minäkin ja suurimman osan tekojesi vaikuttimia on joko suoranainen itsekkyys tai tiedostamaton itsekkyys mutta ihmisten on vaikea hyväksyä tätä. Minä olen itsekäs ihminen ja ajattelen tekojani nyt ja vasta itsekkäistä näkökohdista lähtien. Jos koen surua, perimmäinen vaikutin voi olla ja usein onkin itsekäs - menetin jotain minulle tärkeää tai jokin minulle tärkeä asia poistui joukosta tai koki valtaisan muutoksen. Tässä tapauksessa jokin asia pohjoismaisessa idyllissä saattoi murentua ja tieto ja epäilys tästä voi nostaa monilla surun puseroon, taustalla voi siis olla joko välillisesti tai suoranaisesti itsekäs ajatus.
Rakkaus? Näen siinäkin itsekkäitä vaikuttimia. Rakastan jotain, se antaa minulle paljon miellyttäviä tunteita, voin teoillani saada aikaan hyvää ja saan itsekin paljon - itsekkyyttä siis, tiedostamantota lajia mutta näen vaikuttimissa jälleen itsekkyyden.
Jos menetät läheisen - isän, äidin tai vaikkapa sisaresi. Menetät jotain todella läheistä ja henkilön johon sinulla voi olla todella voimakas tunneside, menetyksesi taustalla voi olla (on) itsekäs vaikutin. Minä menetin jotain, joku muu menetti kanssa ja tuntee myötätuntoa, mutta samalla menetti itsekin jotain. Itsekkyyttä tämäkin.
Minusta käytännössä kaikkien tekojeni taustalla piilee joko suoranainen itsekkyys tai tiedostamaton itsekkyys, jonka joku ulkopuolinen voi havaita ja jonka olemassa olon haluan kieltää mutta joka silti on olemassa.
Vaikka autan tiettyjä ihmisiä ja ihmisryhmiä, en tee sitä pyyteettömästä auttamisenhalusta vaan siksi, että se antaa minulle jotain ja tämä jokin on minulle tärkeää ja on minulle se itsekäs vaikutin. Jollei sellaista olisi olemassa tai jos se lakkaisi olemasta, jollen kokisi nautintoa vaikkapa mt-ongelmaisten tukemisesta, lopettaisin homman hetimmiten - täysin itsekkäiden syiden tähden.
vlad.