Tietty tekstin kyseisen osan, kenties muunkin, olisin voinut jättää kirjoittamatta mutta tuo kyynisyyteni esiintuonti oli tietyllä tavalla tarkoitushakuista toimintaa. Tavallaan vastaveto näille maailmaa syleileville järkytyksille ja tilanteen muomalle kauhistuttavuudelle. Miksi sellaisen esilletuonti koetaan hyväksyttävämmäksi kuin kylmän rationaalisen tai jopa tunnekylmyyden esilletuonti?
Sen vuoksi, että aina kun tapahtuu inhimillinen tragedia, uhrin "objektiivisen mitättömyyden" esille nostaminen osoittaa tietynlaista vähättelyä tapahtunutta kohtaan. Aivan kuin tapahtunut ei olisikaan lainkaan iso juttu sen takia, että uhreja oli johonkin toiseen tapahtumaan verrattuna vain vähän, kommentoija ei tuntenut uhreja tai uhrit olivat vain objektiivisesti katsottuna vähäpätöisiä muun maailman näkökulmasta. Ei, sinun ei tarvitse uhreja surra, mutta en myöskään tajua, että miksi ihmeessä tarvitsee tulla tietoisesti "vähättelemään" tapahtunutta tai muiden perusteita olla "järkyttyneitä". Saat tulla ja varmasti tulet jatkossakin, mutta en vaan tajua sellaista käyttäytymistä. Mutta me ihmisethän olemmekin erilaisia, joten eipä siinä mitään.
Miksi on oikein pahoitella ja potea surua täysin tuntemattomien ihmisten puolesta ja kerta kerran jälkeen tuoda sama tarina esille tällä palstalla? Miksi et sellaiseen puutu vaan vastakkaiseen näkökantaan? Kenties subjektiivisesta syystä?
Se on "oikein" ensinnäkin siksi, että se on korrektia käytöstä ja moinen toiminta osoittaa myötätuntoa ja arvostusta niille uhrien läheisille, jotka parhaillaan käyvät läpi valtavaa tragediaa. Minä en puutu tuollaiseen käyttäytymiseen sen takia, että se ei minua pääsääntöisesti vituta. Tai no, jos se ammutaan yli, niin voi se silloin ruveta hieman vituttamaan, mutta siis pääsääntöisesti ei. Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, uskoakseni yksi syy nyt ilmaistuun "järkytykseen" (uskoisin, että tuota sanaa on hieman ylitulkittu, harvapa täällä varmaankaan oikeasti on järkyttynyt, vrt. esim. oman läheisen yllättävä kuolema) on se, että tuo kaikki tapahtui paikassa ja tilanteessa, jollainen on helppo kuvitella siihen omaan naapurustoon ja ehkäpä omille lapsille. Lisäksi kaikki tuo tapahtui hyvin yllättäen. Nuo tekijät ovat omiaan vaikuttamaan vahvasti ihmisten fiiliksiin, mikä aiheuttaa myös ylilyöntejä.
Ja kuten jo sanoin, saat minun puolestani kirjoitella aivan mitä lystäät ja korostaa jatkossakin sitä, miten sinua ei nappaa pätkääkään, ammutaanko sinulle tuntemattomia kuoliaaksi vaikka naapuripitäjässä. Ja minä saan jatkossakin siitä vittuuntua, että tunget aina tragedian sattuessa korostamaan sitä, miten sinua ei moinen muutaman mitättömän yksilön tappaminen heilauta. Reilu peli siis.
P.S. Minua muuten myös vituttavat esimerkiksi ihmiset, jotka menevät vaikkapa toisten hääjuhliin tai joihinkin hautajaisiin päällään vaatteet, joita ei yleisesti katsota ko. tilaisuuden luonteeseen sopiviksi ja jotka he tietävät ko. tilaisuuden isännän / emännän pitävän sopimattomina tai vähintäänkin ei-toivottavina. Ja tuo kaikki tehdään tarkoituksella eli kyse ei ole mistään tahattomasta "koodirikkeestä". Halutaan vaan niin perkeleesti tuoda sitä "omaa juttua" esille ja erottautua joukosta, ettei pälli riitä ajatella niitä muiden tunteita ja toiveita lainkaan. Sellaista toimintaa en arvosta.