Norjan verilöyly 22.7.2011

• 244 039
  • 1 070

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jos maksimituomio on tuo 21 vuotta niin tuntuu jotenkin käsittämättömältä että näin ollen siis tuomio olisi n. 1 vuosi/4,5 tapettua ihmistä kohden.

Itsekin olen kyllä sitä mieltä että tälläisessä tilanteessa joku kidutus/kuolemantuomio ei olisi yhtään pahitteeksi. Onneksi melko varmasti vankilassa saa kyllä kokea itse jotenkin että mitä tuli tehtyä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Täsmälleen näin. Vähän kirpeiltä tuntuvat nämä voivottelut varsinkin kun niitä saattavat esittää sellaisetkin nimimerkit jotka monikulttuurillisuus - perussuomalaiset, ym. ketjuissa ovat mouhoneet kuinka somalit ovat elintasopakolaisia joilla ei ole todellista hätää; ymmärtääkseni Somaliassa kuolee viikoittain vähintään sama määrä ihmisiä kuin eilen Norjassa ja onko se sitten vähemmän dramaattista ja vähemmän kauheaa vaikka aikaa onkin viikko eikä päivä ja kuolevina neekerit eikä norjalaiset. Ei minusta ainakaan.

Somaliassa ja Afrikansarven seudulla tilanne tosiaankin on kaaottinen. Nälänhätä uhkaa jo noin 10 miljoonaa ihmistä, leireillä elää kymmeniä tuhansia pakolaisia ja päivittäin tuhannet ja tuhannet pakenevat Keniaan ja Etiopiaan. Parannusta tuskin tulee ennen ennenkuin sateet joskus saapuvat, kaikki apu mitä sinne annetaan on todellisuudessa tekohengitystä. Eikä al-Shabaabin päättämättömyys lainkaan paranna tilannetta. Mutta nämähän ovatkin afrikkalaisia kärpässilmäisiä "neekereitä" - ihmisiä siinä missä norjalaisetkin tai suomalaiset, tässä mielessä saman arvoisia joukkona (minulle).

vlad.

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
TV1:ltä on tulossa 5 aikaan joku erikoisuutislähetys.

Eiköhän parin vuoden sisällä nähdä, akselilla Pohjois-Eurooppa, uusi samanlainen tempaus. Voi myös rohkaista joitain jenkkien äärioikeiston ihmisiä. Kyllähän Jokelan kouluammunastakin saatiin aika nopeasti toisinto. Suomessakin kuitenkin on niin paljon kaikennäköisiä vajukkeja, että jopa odottelevilla fiiliksillä tässä saa olla. Todennäköisin aika on aikaisintaan puolen vuoden päästä ja viimeistään kolmen vuoden päästä.

Itse en jaksa uskoa, että ABB toimi yksin, sillä tämän suuruusluokan "operaation" valmistelu ja toteuttaminen vaatii apuja. Itsellä on käynyt mielessä, että josko se toinen ampuja on ollut soluttautuja demarinuorien keskuudessa ja nyt antaa haastatteluja henkiinjäänenä, eikä kukaa osaa epäillä oikein mitään. Hän kertoo kuinka selvisi jossain piilossa, mutta oikeasti on käynyt tapahtumien aikana ammuskelemassa ihmisiä. Enkä ihmettelisi tuota headset-hommaa ollenkaan, nimittäin voi myös olla, että taustalla on joku äärioikeistolainen terroriorganisaatio, joka on ollut yhteydessä tähän aivopestyyn "avustajaansa". Kaikki on auki vielä tässä vaiheessa.

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Iltalehti kertoo surmaajasta näin:

"Sekä Jokelan koulusurmaaja Pekka-Eric Auvinen että Kauhajoen koulusurmaaja Matti Saari, olivat aktiivisia Battlefield-sotapelin harrastajia. Pelissä ideana on tappaa mahdollisimman paljon vihollisia mahdollisimman nopeasti. Mitä enemmän vihollisia surmaa, sitä arvostetumpi pelaajasta tulee internet-yhteisössään."

Tai siis tuo oli liitetty siihen kun kerrotiin että surmaaja tykkäsi pelata videopelejä. Voi vittu sentää, eli nyt iltalehti tuolla salakavalasti leimaa kaikki sotapelien pelaajat :D

No ei sentään mutta niin epäolennainen juttu taas tuokin.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos tarkastelu ulotetaan laajella tasolle, kuten koko ihmiskunnan historian kattavaksi, tämä teko ei millään muotoa poikkea raakuudessaan tai millään muullakaan muotoa vastaavista teoista ja näitä tekoja on tehty historian aamuhämäristä alkaen ja tullaan tekemään vastakin - joten tässä mielessä allekirjoitan tekstisi.

Ymmärsin kyllä pointtisi alunperinkin, kiitos kuitenkin selvennyksestä. Nyt, vähän tarkemmin mietittynä, olen myös sitä mieltä ettei esitetty kysymys "Mistä näitä sikiää" sentään aivan tarpeeton ole, kyse on sen järkytyksen käsittelystä että tällaista sattuu niinkin lähellä kuin Norjassa ja että tekijänä ei olekaan kukaan "niistä" vaan yksi "meistä", siinäpä sitä onkin miettimistä. Näin ollen pidänkin vahingollisena jos tekijä suoralta kädeltä nimetään "tohvelieläintä alemmaksi sankariksi", koska tekojen tuomittavuudesta huolimatta tällaisen teon tekijän liian raskas ja suoraviivainen tuomitseminen ei edistä ainakaan tärkeintä, vastaavien tekojen estämistä jatkossa. Sitä taas ei tapahdu, ellei raa'an massamurhan tekijän psyykettä kyetä entistä paremmin ymmärtämään ja tajuta että silmitön väkivalta saattaa olla jonkun täysin normaalilta vaikuttavan yksilön mielestä aivan järkevää ja relevanttia toimintaa.

Tiedän sinun Vlad. vastustavan kuolemanrangaistusta ja pitkälti edellä mainituista syistä johtuen olen samaa mieltä.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nyt, vähän tarkemmin mietittynä, olen myös sitä mieltä ettei esitetty kysymys "Mistä näitä sikiää" sentään aivan tarpeeton ole, kyse on sen järkytyksen käsittelystä että tällaista sattuu niinkin lähellä kuin Norjassa ja että tekijänä ei olekaan kukaan "niistä" vaan yksi "meistä", siinäpä sitä onkin miettimistä. Näin ollen pidänkin vahingollisena jos tekijä suoralta kädeltä nimetään "tohvelieläintä alemmaksi sankariksi", koska tekojen tuomittavuudesta huolimatta tällaisen teon tekijän liian raskas ja suoraviivainen tuomitseminen ei edistä ainakaan tärkeintä, vastaavien tekojen estämistä jatkossa. Sitä taas ei tapahdu, ellei raa'an massamurhan tekijän psyykettä kyetä entistä paremmin ymmärtämään ja tajuta että silmitön väkivalta saattaa olla jonkun täysin normaalilta vaikuttavan yksilön mielestä aivan järkevää ja relevanttia toimintaa.

Juuri näin. Liian helposti mennään sieltä missä aita on matalin, jos tekijä olisi ollu ääri-islami niin sitten on kaikki muslimit terroristeja ja meidän tulisi kaiken keinoin estää Suomenkin islamisaatiota. Sen sijaan nyt sinisilmäinen perusnorjalainen joka on äärikristitty, niin kyseessä on yksittäistapaus ja hän vaan sekosi. "Suomalainen kun hakkaa vaimoaan niin syy on alkoholin, muslimi kun hakkaa niin se on osa kulttuuria..."

Jenkeissä tämän senaattorin ammuskelun jälkiselvittelyissä laitettiin iso syy mm koventuneen poliittisen retoriikan piikkiin (mm ne tähtäinkuvat jne). On ajan kysymys milloin tämä teema nousee pinnalle tämän tapauksen johdosta.

Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Sairas teko sairaalta ihmiseltä. Kaikenlainen äärimmäisyys on pahasta (oli sitten äärimuslimi, -kristitty, oikeistolainen tai vasemmistolainen...). Jänniä ovat olleet mielipiteet tässä ketjussa. Onneksi ei ole piiiiiiiiiip leiristä tullut kommenttia tyyliin: "se oli ihan oikein niille retaledemareille"...

Vastakkainasettelun aika ei näemmä ole ohitse - edes eurooppalaisten välillä.

Yllättävää, että näinkin moni on heti kiduttamassa(??) ja sellittämässä ampujaa sadaksi vuodeksi. Onhan se pirun ikävää jos joku käy lahtaamassa 80 viatonta nuorta sarjatuliaseella, mutta ei se tee ampujan kiduttamisesta yhtään sen hyväksyttävämpää. Norjassa on sovittu pelisäännöt aseiden ja lannoitteiden hallussapidosta ja rangaistusten pituudesta ja nyt kävi näin. Ainut mitä asian suhteen voi tehdä on vaikuttaa poliittisesti näiden pelisääntöjen muuttamiseksi. Harmi vaan että 80 näitä tulevaisuuden vaikuttajia kaivetaan kohta mullan alle...

Paljon pahempiakin roistoja tältä pallolta löytyy, eikä kukaan niitäkään ole kiduttamassa. Päinvastoin; esim. GWB:n ja Kim Jong Ilin teloituksille vain naureskellaan yleisellä tasolla ympäri maailmaa.

Sitä paitsi 21 vuotta vankilassa on todella pitkä aika.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näin ollen pidänkin vahingollisena jos tekijä suoralta kädeltä nimetään "tohvelieläintä alemmaksi sankariksi", koska tekojen tuomittavuudesta huolimatta tällaisen teon tekijän liian raskas ja suoraviivainen tuomitseminen ei edistä ainakaan tärkeintä, vastaavien tekojen estämistä jatkossa. Sitä taas ei tapahdu, ellei raa'an massamurhan tekijän psyykettä kyetä entistä paremmin ymmärtämään ja tajuta että silmitön väkivalta saattaa olla jonkun täysin normaalilta vaikuttavan yksilön mielestä aivan järkevää ja relevanttia toimintaa.

Olen monasti tuonut esille teeman "ymmärtämisen ja hyväksymisen problematiikka", jota monen on vaikea ymmärtää mutta sinä kiteytät asian oivallisesti kirjalliseen muotoon. On todellakin viisasta oppia ymmärtämään niitä vaikuttimia miksi joku henkilö ryhtyy tällaiseen tai johonkin muuhun vastaavankaltaiseen tekoon, joka aiheuttaa monissa järkytystä ja surua. Mikäli emme opi ymmärtämään tällaisia vaikuttimia, voi käydä siten, että tulevaisuudessa emme edes vähäisessäkään määrin opi kitkemään tällaisia malleja pois ainakaan mieleltään järkkyneiden kohdalla. Mutta terveisiin tai terveiltä näyttäviin tällaisten teesien soveltaminen ei välttämättä onnistu, koska he eivät välttämättä joudu kosketuksiin virkakoneiston tai th-sektorin kanssa kuin vasta tekonsa jälkeen mutta mikäli joutuvat, olisi hyvä, jos kyettään ennalta seulomaan mahdollisimman tarkoin joukosta ne henkilöt, jotka ovat potentiaalisia anarkisteja, terroristeja tai jonkin ideologian nimissä iskun suorittavia henkilöitä. Pidän tärkeänä sitä, että teoille koetetaan löytää ymmärrettäviltä vaikuttavia syitä, koska tällöin voidaan pureutua juuri näihin syihin ja pyrkiä korjaamaan ne jotta vastaisuudessa vastaavaa ei enää tapahdu.

Ja täsmennykseksi - ei kohdistettuna sinuun Vellihousu, koska uskon sinun ymmärtävän taka-ajatukseni muutenkin - ymmärtäminenhän ei tarkoita hyväksymistä.

vlad.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Norjan poliisi lupasi massamurhaajalle jopa 21 vuoden tuomion. Suomessa saa veropetoksestakin pahimmillaan saman ja tämä uskonkiihkoilija istuu siitä ehkä puolet. Sairasta. Tässä kannatan jenkkisysteemiä eli jojoon tolppaan.

Toisaalta toivon, että Suomi-ilmiö ei toteudu Norjassa. Suomessahan murhan tunnustaneellekin maksetaan vielä korvaus. Oikeuslaitos kohtaa aina vain tekijän, kun uhri on kuollut. Siitä alkaa kilpaperseennuolenta ja rikollisten hyysääminen.

Mace

Jäsen
Tietty tekstin kyseisen osan, kenties muunkin, olisin voinut jättää kirjoittamatta mutta tuo kyynisyyteni esiintuonti oli tietyllä tavalla tarkoitushakuista toimintaa. Tavallaan vastaveto näille maailmaa syleileville järkytyksille ja tilanteen muomalle kauhistuttavuudelle. Miksi sellaisen esilletuonti koetaan hyväksyttävämmäksi kuin kylmän rationaalisen tai jopa tunnekylmyyden esilletuonti?

Sen vuoksi, että aina kun tapahtuu inhimillinen tragedia, uhrin "objektiivisen mitättömyyden" esille nostaminen osoittaa tietynlaista vähättelyä tapahtunutta kohtaan. Aivan kuin tapahtunut ei olisikaan lainkaan iso juttu sen takia, että uhreja oli johonkin toiseen tapahtumaan verrattuna vain vähän, kommentoija ei tuntenut uhreja tai uhrit olivat vain objektiivisesti katsottuna vähäpätöisiä muun maailman näkökulmasta. Ei, sinun ei tarvitse uhreja surra, mutta en myöskään tajua, että miksi ihmeessä tarvitsee tulla tietoisesti "vähättelemään" tapahtunutta tai muiden perusteita olla "järkyttyneitä". Saat tulla ja varmasti tulet jatkossakin, mutta en vaan tajua sellaista käyttäytymistä. Mutta me ihmisethän olemmekin erilaisia, joten eipä siinä mitään.

Miksi on oikein pahoitella ja potea surua täysin tuntemattomien ihmisten puolesta ja kerta kerran jälkeen tuoda sama tarina esille tällä palstalla? Miksi et sellaiseen puutu vaan vastakkaiseen näkökantaan? Kenties subjektiivisesta syystä?

Se on "oikein" ensinnäkin siksi, että se on korrektia käytöstä ja moinen toiminta osoittaa myötätuntoa ja arvostusta niille uhrien läheisille, jotka parhaillaan käyvät läpi valtavaa tragediaa. Minä en puutu tuollaiseen käyttäytymiseen sen takia, että se ei minua pääsääntöisesti vituta. Tai no, jos se ammutaan yli, niin voi se silloin ruveta hieman vituttamaan, mutta siis pääsääntöisesti ei. Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, uskoakseni yksi syy nyt ilmaistuun "järkytykseen" (uskoisin, että tuota sanaa on hieman ylitulkittu, harvapa täällä varmaankaan oikeasti on järkyttynyt, vrt. esim. oman läheisen yllättävä kuolema) on se, että tuo kaikki tapahtui paikassa ja tilanteessa, jollainen on helppo kuvitella siihen omaan naapurustoon ja ehkäpä omille lapsille. Lisäksi kaikki tuo tapahtui hyvin yllättäen. Nuo tekijät ovat omiaan vaikuttamaan vahvasti ihmisten fiiliksiin, mikä aiheuttaa myös ylilyöntejä.

Ja kuten jo sanoin, saat minun puolestani kirjoitella aivan mitä lystäät ja korostaa jatkossakin sitä, miten sinua ei nappaa pätkääkään, ammutaanko sinulle tuntemattomia kuoliaaksi vaikka naapuripitäjässä. Ja minä saan jatkossakin siitä vittuuntua, että tunget aina tragedian sattuessa korostamaan sitä, miten sinua ei moinen muutaman mitättömän yksilön tappaminen heilauta. Reilu peli siis.

P.S. Minua muuten myös vituttavat esimerkiksi ihmiset, jotka menevät vaikkapa toisten hääjuhliin tai joihinkin hautajaisiin päällään vaatteet, joita ei yleisesti katsota ko. tilaisuuden luonteeseen sopiviksi ja jotka he tietävät ko. tilaisuuden isännän / emännän pitävän sopimattomina tai vähintäänkin ei-toivottavina. Ja tuo kaikki tehdään tarkoituksella eli kyse ei ole mistään tahattomasta "koodirikkeestä". Halutaan vaan niin perkeleesti tuoda sitä "omaa juttua" esille ja erottautua joukosta, ettei pälli riitä ajatella niitä muiden tunteita ja toiveita lainkaan. Sellaista toimintaa en arvosta.

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Miksi sellaisen esilletuonti koetaan hyväksyttävämmäksi kuin kylmän rationaalisen tai jopa tunnekylmyyden esilletuonti? Miksi on oikein pahoitella ja potea surua täysin tuntemattomien ihmisten puolesta ja kerta kerran jälkeen tuoda sama tarina esille tällä palstalla?

Ehkä tässä on osittain kysymys myös siitä omasta arvomaailmasta. Minä henkilökohtaisesti kunnioitan ja arvostan empaattisia ihmisiä, jotka osaavat asettua toisten ihmisten asemaan. Tunnekylmyydessä ei ole mitään tavoiteltavaa eikä hienoa ja sen esille tuominen " hieno meriitti"- tyylisesti on minusta puistattavaa. Se että maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä, ei ole mikään syy poistaa ihmisiltä mahdollisuutta kokea järkytystä.

Itse järkytyin kun kuulin tapahtuneesta, ja tunsinpa ne ihmiset tai en, mielestäni ihmisten järkyttyminen kertoo osittain myös siitä ,että edelleen jaksetaan mennä myös toisten asemaan ja eivätkä tuollaiset tapahtumat ( onneksi) ole maailmassa vielä niin arkipäivää että ne ohitettaisiin noin vain.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sen vuoksi, että aina kun tapahtuu inhimillinen tragedia, uhrin "objektiivisen mitättömyyden" esille nostaminen osoittaa tietynlaista vähättelyä tapahtunutta kohtaan. Aivan kuin tapahtunut ei olisikaan lainkaan iso juttu sen takia, että uhreja oli johonkin toiseen tapahtumaan verrattuna vain vähän, kommentoija ei tuntenut uhreja tai uhrit olivat vain objektiivisesti katsottuna vähäpätöisiä muun maailman näkökulmasta.

Jos rehellisiä ollaan, tapahtuma ei ollut merkityksellinen juttu - tämä tästä.

Ymmärrän tietyssä mielessä tämän "joukkosuremisen" sekä "inhimilliseen tragediaan" samaistumisen mutta minusta siinä piilee juuri kaksinaismoralismi, koska suriat/järkyttyneet arvottavat uhrit omalla tavallaan - miksi he näin tekevät? Sanoisin, että eräs syy on itsekäs - he kokevat (itsekästä) samaistumista sataan norjalaiseen kuin tuhanteen somalialaiseen tai syyrialaiseen. Tällainen epärehellisyys itseä ja muita kohtaan sylettää minua, miksei voida olla rehellisiä ja tunnustaa sitä tosiasiaa, että emme pidä ihmisiä samanarvoisina vaan arvotamme ihmisiä itsekkäistä lähtökohdista katsoen ja samalla kovin moni näistä "surijoista" esiintyy mitä suurimpina ihmishengen väheksyjinä muissa ketjuissa, toki osa arvostaa ihmisyyttä muissakin ketjuissa - kuten sampio - ja tällaisia henkilöitä voin jossain määrin arvostaakin. Heille ainakin jokainen ihminen tuntuu olevan edes jollain tasolla samanarvoinen, mutta onko taustalla humaani vai itsekäs syy vai niiden yhdistelmä, en ryhdy arvuuttelemaan.

Se on "oikein" ensinnäkin siksi, että se on korrektia käytöstä ja moinen toiminta osoittaa myötätuntoa ja arvostusta niille uhrien läheisille, jotka parhaillaan käyvät läpi valtavaa tragediaa.

Onko se nyt kovinkaan korrektia käytöstä ilmaista surua ja järkyttymistä netissä nimettömänä jollain keskustelupalstalla? Minusta kyseessä on lähinnäkin tekopyhää käytöstä, verrattavissa FB:n osanottoketjuihin ja sivuihin. *peukku*

Ja kuten jo sanoin, saat minun puolestani kirjoitella aivan mitä lystäät ja korostaa jatkossakin sitä, miten sinua ei nappaa pätkääkään, ammutaanko sinulle tuntemattomia kuoliaaksi vaikka naapuripitäjässä. Ja minä saan jatkossakin siitä vittuuntua, että tunget aina tragedian sattuessa korostamaan sitä, miten sinua ei moinen muutaman mitättömän yksilön tappaminen heilauta. Reilu peli siis.

Reilu peli... Minulle on aivan sama mitä mieltä olet tavastani kirjoittaa nyt tai tulevaisuudessa. En ole täällä kirjoittamassa miellyttääkseni muita vaan tuomassa itsekkäistä lähtökohdista katsoen julki omia ajatuksiani, joihin toki monet ulkoiset seikat ovat voineet vaikuttaa ja ovat vaikuttaneetkin.

P.S. Minua muuten myös vituttavat esimerkiksi ihmiset, jotka menevät vaikkapa toisten hääjuhliin tai joihinkin hautajaisiin päällään vaatteet, joita ei yleisesti katsota ko. tilaisuuden luonteeseen sopiviksi ja jotka he tietävät ko. tilaisuuden isännän / emännän pitävän sopimattomina tai vähintäänkin ei-toivottavina

Tässäpä syy miksi en käy häissä tai hautajaisissa. Minua ei kiinnosta tippaakaan pukeutua jonkin etiketin mukaan, joten pysyn poissa tällaisista tilaisuuksista - nyt ja vasta. Ja tämän vähäiset sukulaiseni ja ystäväni tietävät, joten kutsuja mihinkään tilaisuuteen ei tule.

vlad.

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehkä tässä on osittain kysymys myös siitä omasta arvomaailmasta. Minä henkilökohtaisesti kunnioitan ja arvostan empaattisia ihmisiä, jotka osaavat asettua toisten ihmisten asemaan. Tunnekylmyydessä ei ole mitään tavoiteltavaa eikä hienoa ja sen esille tuominen " hieno meriitti"- tyylisesti on minusta puistattavaa. Se että maailmassa kuolee koko ajan ihmisiä, ei ole mikään syy poistaa ihmisiltä mahdollisuutta kokea järkytystä.

Itse järkytyin kun kuulin tapahtuneesta, ja tunsinpa ne ihmiset tai en, mielestäni ihmisten järkyttyminen kertoo osittain myös siitä ,että edelleen jaksetaan mennä myös toisten asemaan ja eivätkä tuollaiset tapahtumat ( onneksi) ole maailmassa vielä niin arkipäivää että ne ohitettaisiin noin vain.

Juuri näin. Aatevapaus on tietenkin koskematon asia, mutta ehkä hivenen ylimielistä on julistaa noin ehdottomasti tuonlaisen aatetyylin radikaaleimpia mietteitä tällaiseen saumaan. Kylmää ainakin. Empaattisuus ja välittäminen, sekä surun ja kärsimyksen suvaitseminen ja sen hyväksyminen toisten kohdalla on asioita joita minä arvostan itse korkealle, ja tilannetajua voisi olla sen verran ettei nyt ainakaan ääneen julista päinvastaisia asioita näin herkän aiheen yhteydessä. Itse hyväksyn muiden kohdalla vaikka kyseisen tavan ajatella, mutta pidän sopimattomana liittää tällaisiin keskusteluihin tällaista negaa ja välinpitämättömyyttä. Joskus ne mölyt voi pitää mahassaankin. Mutta tämäkin on vain oma mielipiteeni.

Äärimmäisen mielenkiintoiseksi ja pelottavaksi muuttui tämä vyyhti tuon mahdollisen toisen ampujan myötä. Vähän kuten aamulla jo ennakoin, tämä oli lopputulema, ja puistattavat tapahtumat saivat puistattavaa jatkoa.

Ja ihan perussettiä että keltainen roskalehdistö käyttää noita älyttömiä vertauksia buustaakseen omia lukijamääriään. Täysin ala-arvoisia tekstejä, osittain.

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
PS2: Niksille pisteet suoraselkäisestä ulostulosta. Monesti ihmisille on ylitsepääsemättömän vaikeaa myöntää suoraan olleensa väärässä (lisätietoa esim. Kaukosäätimeltä). Jos niin käy, niin oikea asenne on ehdottomasti tuo, että yritetään oppia ja pitää eri mahdollisuudet mielessä eteen päin mentäessä.

Kun tuollainen terroristipommi räjähtää jossain päin maailmaa eikä vielä ole tapahtunut mitään ammuskeluja, niin kyllä minä ainakin automaattisesti yhdistän sen karvakäsien touhuiksi, ja varsinkin silloin jos joku ryhmittymä kertoo olleensa iskujen takana.

Ja niin yhdistän tästä eteenkinpäin. Mielessä pidän myös muut harvinaiset vaihtoehdot kuten tähän asti. Pyydän anteeksi teiltä rauhan uskonnon puolustajilta että pahoitin mielenne.

Muslims are not the problem, the rest of the world is.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juuri näin. Aatevapaus on tietenkin koskematon asia, mutta ehkä hivenen ylimielistä on julistaa noin ehdottomasti tuonlaisen aatetyylin radikaaleimpia mietteitä tällaiseen saumaan. Kylmää ainakin. Empaattisuus ja välittäminen, sekä surun ja kärsimyksen suvaitseminen ja sen hyväksyminen toisten kohdalla on asioita joita minä arvostan itse korkealle, ja tilannetajua voisi olla sen verran ettei nyt ainakaan ääneen julista päinvastaisia asioita näin herkän aiheen yhteydessä.

Tunnustan tietyn tahdittomuuden itsessäni, en välttämättä aina osaa tai huomaa kunnioittaa muita, olkoon tämä siis oma heikkouteni - muiden sellaisten ohella. Ehkäpä minun olisi ollut syytä pysytellä vain tiukan faktatiedoissa ja jättää omat henkilökohtaiseen "ideologiaani" perustuvat kannanotot tässä kohdin väliin ja tuoda niitä julki kenties toisaalla, jos ei muuta niin avata ketju niille tämän pölyn laskeuduttua - mutta saisiko tuolloin ideologisen itsekkyyden esilletuonti minkään sortin keskustelua aikaan? En tiedä, mutta tästä huolimatta, tunnustan tietyn tahdittomuuden luonteenpiirteekseni.

vlad.

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tunnustan tietyn tahdittomuuden itsessäni, en välttämättä aina osaa tai huomaa kunnioittaa muita, olkoon tämä siis oma heikkouteni - muiden sellaisten ohella. Ehkäpä minun olisi ollut syytä pysytellä vain tiukan faktatiedoissa ja jättää omat henkilökohtaiseen "ideologiaani" perustuvat kannanotot tässä kohdin väliin ja tuoda niitä julki kenties toisaalla, jos ei muuta niin avata ketju niille tämän pölyn laskeuduttua - mutta saisiko tuolloin ideologisen itsekkyyden esilletuonti minkään sortin keskustelua aikaan? En tiedä, mutta tästä huolimatta, tunnustan tietyn tahdittomuuden luonteenpiirteekseni.

vlad.

Kuin myös, itsekin käyttäydyn joskus sopimattomasti eri konteksteissa, enkä minä muita yritä miellyttää. En siis missään nimessä tuomitse sinua yleisellä tasolla, mutta empatia on sellainen asia ettei ole olemassa mitään syytä miksi sitä pitäisi laiminlyödä tai katsoa kieroon varsinkaan tällaisen tapahtuman jälkeen.

En tiedä millaisella menestyksellä tuollainen polemiikki pyörisi, mutta voithan aina koettaa kepillä jäätä.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
On kyllä hämmentävää lukea tätä riemua miten jotkut tahot olivat aluksi tuomitsemassa ääri-islamilaisia tästä. Vielä hämmentävämpää on se, että tässä syyllistetään jotain Jatkoajan nimimerkkejä siitä tilanteessa, jossa norjalaiset "terroristiasiantuntijat" sekä vastaavan tittelin omaavat kolleegat BBC:llä tarjosivat mitä todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi Al-Quadaa. Samaan aikaan Suomen Norjan suurlähettiläs Ole Nörrback epäili suoraan tiettyjä kansallisuuksia teosta ja pelkäsi miten Norjan äärioikeisto pääsee taas herkuttelemaan.

Jos jotain tulee sättiä liian nopeasta laukeamisesta, niin se ei ole kyllä internetin nimimerkit.

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Jos jotain tulee sättiä liian nopeasta laukeamisesta, niin se ei ole kyllä internetin nimimerkit.

Näinhän tämä on nähtävä, mutta toisaalta tuntuu, että eräästä kaukosäätimestä alkaa olemaan patterit loppu, kun vielä tänään kuuden aikaa iltapäivällä pitää julistaa vihaansa rauhanuskontoa vastaan. Siis kun on jo täysin selvää, ettei sillä ollut tässä tragediassa muuta roolia, kuin olla hirmutekojen tekijän yksi vihan kohde. Tällä foorumilla kun kuitenkin on muitakin ketjuja, joissa saa suhteellisen vapaasti lietsoa vihaa karvakäsiraiskaajia kohtaan. Monikulttuurisuus ketju nyt yhtenä esimerkkinä, tuo hommafoorumin pieni lähetystö jatkoajassa.

Suosikkijoukkue
- Raipe - All Mighty CCCP
Hiton ahdistava tapaus. Miten ihmeessä se on pystyny riehumaan siellä tunnin ilman kenenkään puuttumista asiaan!? Todella karmivaa ajatella miten se on toteuttanut tuon sairaan tekonsa.

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Hiton ahdistava tapaus. Miten ihmeessä se on pystyny riehumaan siellä tunnin ilman kenenkään puuttumista asiaan!? Todella karmivaa ajatella miten se on toteuttanut tuon sairaan tekonsa.

Aloin tuossa miettimään mitä itse tekisi tilanteessa jossa sairas paska kävelee ihan läheltä ja metsästää ihmisiä, toki pelko ja tilanteen kauheus on vaikea arvioida tällein kun ei ole kokemusta mutta voisin olla niin hullu että menisin kimppuun jos vain olisi mahdollisuus.

Helppo täältä huudella mutta voisi olla hyvin mahdollinen skenaario. Onhan tämä kuin jostain GTA pelisarjasta.

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vielä tuosta vankilatuomiosta. Norjassa tosiaan taitaa 21 vuotta olla maksimirangaistus ja heidän oma Nikitansa eli Varg Vikernes pääsi ehdonalaiseen istuttuaan alle 16 vuotta. Ja kuten Valjakkala, myös Varg ehti karatakin kertaalleen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy